St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ιστορική Αναδρομή
- Καναδάς
- Στην Χώρα της Γοητευτικής Ερημιάς
- Tελευταία Σύνορα
- Quebec
- Οttawa
- Toronto - Η πόλη των διάσημων Καταρρακτών
- Ο Νιαγάρας κι'εγώ
- Βανκούβερ - Η ομορφιά του Ειρηνικού κι ενός λιμανιού
- Victoria Island - Ο θρίαμβος της Κυρίας Μπουσάρ!
- Το γραφικό Juneau
- Skagway - Όπως στην επική εποχή της χρυσοθηρίας
- Skagway προς Whitehorse
- Προς Beaver Creek
- Beaver Creek προς Fairbanks
- Fairbanks - Το θαύμα του Pipeline
- Ο Αρκτικός Κύκλος και ο Chena River
- Προς το Denali
- Το πρώτο χιόνι της Αλάσκας!
- Ancorage
- Minneapolis - Μια παράξενη Πολιτεία
- Επίλογος
TORONTO - Η πόλη των διάσημων Καταρρακτών
Η απόσταση μεταξύ Οτάβας – Τορόντο είναι 500 χλμ. Στο χωριό GARANAGUE, στεκόμαστε. Βρίσκεται πάνω στις όχθες του ποταμού του Αγίου Λαυρεντίου. Η περιοχή είναι γνωστή ως ‘’Των χιλίων νησιών’’. Στην πραγματικότητα πρόκειται για 1. 700 νησιδάκια, σ’ ένα μήκος 80 χλμ.
Μπαίνουμε σ’ ένα σκαφάκι και ξεκινάμε για μια δίωρη κρουαζιέρα.
‘’Παναγιά μου Δέσποινα! Τι εξωπραγματικό σκηνικό είν’ τούτο; Κοιτάξτε τις δασωμένες όχθες! Τις ονειρικές αντανακλάσεις στο ατσαλάκωτο νερό: Και τα νησιά, που είναι σαν τοσοδούλες σμαραγδένιες χάντρες, πάνω σ’ ένα γιορντάνι 80 χλμ! Απίστευτο, παιδιά! Απίστευτο!’’ μονολογώ έμπλεος θαυμασμού!
Κι έχω δίκιο. Τα νησάκια, κατά κανόνα, είναι μια σταλιά. Μα, μια σταλιά, σας λέω. Ίσα – ίσα που χωρούν μια βίλα, μια πισίνα, ένα μικρό πάρκο, κάποια βράχια… Κι απαραιτήτως τους … βρίσκεται κι ένα ρομαντικό αραξοβόλι, όπου ασφαλίζεται το ταχύπλοο, ο μόνος τρόπος επικοινωνίας με τον στεριανό κόσμο.
Ο ξεναγός μας λέει ότι τα νησάκια είναι ιδιόκτητα. Οι ευτυχείς κάτοχοι είναι, φυσικά, εκατομμυριούχοι. Μεταξύ τους και η γνωστή μας … καλλωπιτζού Hellena Rubinstein! Ως κι ένας πύργος υπάρχει σε μια από αυτές τις πολύτιμες ‘’ξέρες’’. Ανήκε στον γερμανό ιδιοκτήτη του γνωστού Νεοϋορκέζικου ξενοδοχείου Waldorf Astoria, Georg Boldt. Προφανώς, ο άνθρωπος εζήλωσεν την φήμη των κάστρων του Ρήνου στην πατρίδα του!. . .
Δεν θεωρώ σκόπιμο να σας πω περισσότερα για τούτη τη βόλτα στο ποτάμι. Υποθέτω πως τα φαντάζεστε. Ήταν η απέριττη ομορφιά, μέσα σ’ ένα δοξαστικό πρωινό. Με θαυμαστά παιχνίδια σκιάς και φωτός πάνω στα νερά και στις κορφές των δέντρων …
Στο Τορόντο φτάνουμε νωρίς το απόγευμα με ελαφριά ψυχρούλα. Ένας μικρός περίπατος γύρω από το ξενοδοχείο, σβέλτο δείπνο και ΥΠΝΟΣ! Ο μεγάλος απών των ταξιδιών μου! … Έλεος χριστιανοί! Πώς να κάνω τις ώρες του 24ωρου, τουλάχιστον 30; Πως;
Την άλλη ημέρα θα βρεθούμε στο ‘’νερένιο θαύμα’’ της Φύσεως.
‘’Αμάν! Επιτέλους! Ήρθε η μεγάλη ώρα να δω τους καταρράκτες του Νιαγάρα’’ σκέφτομαι. ‘’Έχω δει του Ιγκουασού στα σύνορα Αργεντινής – Βραζιλίας. Έχω δει της Βικτώριας στον ποταμό Ζαμβέζη στη Ζιμπάμπουε – την πάλαι ποτέ – Ροδεσία. Τούτος μόνο ο καταρράκτης μου έλειπε. Τον είδα, βεβαίως, δεκάδες φορές στο σινεμά. Ποιος, αλήθεια, δεν θυμάται το ομώνυμο θρίλερ με τον κουνιστό … ποπό της Μονρόε, μέσα σ’ ένα κατακόκκινο θεόστενο φόρεμα! …. Όμως άλλο είναι να βλέπεις ένα θαύμα στο πανί κι άλλο να είσαι για λίγο μέρος του. Αύριο λοιπόν!’’ Κι αυτές είναι οι τελευταίες μου σκέψεις, πριν με πάρει ύπνος βαθύς! Καιρός να ξεκουραστεί το σώμα και το μυαλό μου …
Ωστόσο, επειδή για το Νιαγάρα θα χρειαστώ όλα μου τα κέφια, επιφυλάσσομαι να σας τον περιγράψω μετά την γνωριμία μας με το Τορόντο. Μεταξύ μας, δεν έχει και πολλά παράξενα να δεις. Έχει όμως πολλά όμορφα να δεις. Ελάτε, λοιπόν, να τα χαζέψουμε μαζί στα σβέλτα:
• Το παλιό Δημαρχείο (σήμερα Δικαστήριο) από ροζ πελεκητή πέτρα, σε επιβλητικό νέο-γοτθικό ρυθμό με πολύ όμορφες διακοσμήσεις.
• Τον Σιδηροδρομικό Σταθμό ‘’Union’’ χτισμένο το 1927. Θα το πιστέψετε; Θυμίζει αρχαιο-ελληνικό ναό με θαυμάσιους κορινθιακούς κίονες και κάμποσα αγάλματα. Βλέπετε, τον περασμένο αιώνα και στις πρώτες δεκαετίες του τελευτούντος, οι άνθρωποι λάτρευαν την αρχαιο-ελληνική τέχνη σ’ όλα τα πλάτη και τα μήκη του πλανήτη: Από την Konigs Platz του Μονάχου μέχρι την Ουάσινγκτον και το Τορόντο στην απέναντι ήπειρο, για να πω λίγα από τα γνωστά.
• Το περίεργο όσο και συγκινητικό μνημείο αφιερωμένο στους Κινέζους, που πέθαναν φτιάχνοντας τον σιδηροδρομικό δίκτυο.
• Το Φρούριο York πάνω σ’ ένα λοφίσκο. Χτίστηκε το 1793 από τον Κυβερνήτη Simcoe για την άμυνα της πόλης κατά των Αμερικανών. Η περιοχή βρίσκεται πάνω στα Καναδό-Αμερικανικά σύνορα. Στον πόλεμο του 1812, οι υποχωρούντες Άγγλοι προτίμησαν να το καταστρέψουν παρά να το αφήσουν σε αμερικανικά χέρια. Το 1937 αναστηλώθηκε και είναι σήμερα τόπος τουριστικός. Ένα είδος Στρατιωτικού Μουσείου απ’ όπου δεν λείπει και η ψυχαγωγία. Για να μην αγριεύονται οι σύγχρονοι με τα αιματοκυλίσματα του παρελθόντος…
• Τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιακώβου, που βρίσκεται στο λιμάνι πάνω στη λίμνη Ontario.
• Την ενδιαφέρουσα περιοχή των ‘’Θεαμάτων και Ακροαμάτων’’ – το Πολιτιστικό Κέντρο της πόλης, ούτως ειπείν. Εδώ βρίσκονται τα θέατρα, η Όπερα, οι αίθουσες συναυλιών συμφωνικής μουσικής και μιούζικαλς – το Καναδικό Μπροντγουέϊ, μ’ άλλα λόγια. Πολύ ελιτίστικη περιοχή, που οι Τοροντονοί σέβονται πολύ.
• Βεβαίως, να μην παραλείψουμε το αντίστοιχο του Λονδρέζικου City, τομέα της πόλης. Δυστυχώς τα θαυμάσια νεοκλασικά κτίρια των Τραπεζών και τα μαρμάρινα μνημεία αντικαταστάθηκαν εν πολλοίς από γυάλινα μεγαθήρια με ότι εξωφανταστικό φέρνουν μαζί τους αυτά, σε ρυθμό και διακόσμηση… Εγώ πάντως, δεν τα βρήκα και πολύ ενοχλητικά. Φαίνεται πως το ‘’κλασικό’’ μου μάτι συνήθισε στους νεωτερισμούς της αρχιτεκτονικής της εποχής μας. Αν θέλει ας κάνει κι αλλιώς! Σήμερα πια, εκτός του Μπαρμπαλιά, κανείς άλλος δεν ασχολείται έστω και με την ιδέα του νεοκλασικού! Οπότε …
• Η … λωλή Casa Loma είναι, λένε, η απάντηση των Καναδών στο ‘’Κάστρο του Χήρστ’’ στην Καλλιφόρνια. Ανήκει στον χρηματιστή Henry Pellati που, καταπώς φαίνεται, εζήλωσε την ομορφιά των Κάστρων της Ευρώπης γενικώς.
‘’Γιατί καλέ, τσιγκουνεύτηκε και δεν τα έκανε 100;’’ Του κόστισε τότε το αστρονομικό ποσό των 3. 500. 000 δολαρίων!!!! Έ, και πώς να μην του στοιχίσει; Έφερε οξιές και καστανιές από τη Βόρεια Αμερική. Τηκ από την Ασία. Γυαλί και μάρμαρο από την Ευρώπη. Με όλες όμως αυτές τις εξεζητημένες κατασκευές, με τους χοντρούς τοίχους, τα δωμάτια με την …ηχώ (καλέ, καραμπίτ λωλός ήτο ο άνθρωπος
τις απέραντες βεράντες και τις άλλες εξαλλοσύνες, το ‘’σπίτι’’ κατέληξε να είναι ελάχιστα λειτουργικό και βολικό για τον ένοικό του! Γι’ αυτό κι εκείνος …. δραπέτευε κάθε τρεις και πέντε στα άλλα, πιο άνετα και πιο ανθρώπινα, σπίτια του.
Σήμερα το κοινό μπορεί να χαζέψει το πλούσια διακοσμημένο ‘‘Δωμάτιο της Οξιάς’’ με τον, από χρωματιστό γυαλί, τρούλο-οροφή, τα μαρμάρινα δάπεδα και τις βαριές μπρούτζινες πόρτες που ιταλοφέρνουν αισθητότατα! Παρ’ ότι μοιάζει με το ανάκτορο του Λουδοβίκου στο Νόισβανστάιν στη Γερμανία – την αποθέωση των απομιμήσεων – αξίζει πάντως να του ρίξετε μια ματιά.
Το Τορόντο έχει κι άλλη μια παραξενιά. Έχει τις γειτονιές των εθνοτήτων. ‘‘Μικρές χώρες’’ μέσα σε μια μεγάλη πόλη:
• H China Town σε πάει στην Άπω Ανατολή
• H Little Italy σε στέλνει στην Ευρώπη και
• H Little Athens – η ελληνική συνοικία – ξαναφέρνει κοντά σου την Πατρίδα. Με τα όλα της. Με τις ‘’Τοπικές’’ του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας! Με τον Ολυμπιακό και την ΑΕΚ! Με ελληνικές σημαίες παντού! Με καφέδες και τάβλι! Και, προ πάντων, με τα ονόματα των δρόμων γραμμένα ελληνικά, κάτω από τα αγγλικά!!!
‘’ Αμάν, παιδιά! Βλέπετε ότι βλέπω; Αυτό είναι ένα κομμάτι από οπουδήποτε της Ελλάδας αλλά … παστρικότατο και τακτικό!’’ θαυμάζω και δεν το πιστεύω. Κι εδώ – όπως και στην Αυστραλία – η Ελληνική Κοινότητα ευημερεί, ανθεί, δημιουργεί! Και μας βγάζει ασπροπρόσωπους ‘’εις την ξένην’’ Ευτυχώς. Καλό να ‘χουν οι άνθρωποι. Να μη ρεζιλευόμαστε με τους μετανάστες μας που τους βρήκαμε στα διάφορα ταξίδια μας ακόμα και στα βάθη της Αλάσκας στις χρυσοθηρικές πόλεις Skagway και Whitehorse …
Δεν είναι λοιπόν παράξενο που στο Τορόντο μιλιούνται περί τις 100 γλώσσες και διάλεκτοι και κυκλοφορούν 42 αλλόγλωσσες εφημερίδες. Μια τρέλα δηλαδή… Που βρίσκουν, μωρέ, άκρη οι Τοροντονοί, γιαλαντζί και μη; (Αλήθεια, ποιοι είναι οι ‘’μη’’; Απορώ. )
Ωστόσο το σημαντικότερο αξιοθέατο είναι ο Πύργος του CN. Κάπου στις σημειώσεις μου διαβάζω ‘’442 μ. ύψος’’. Ήμαρτον! Κοντά μισό χιλιόμετρο όρθιο! Κι η θέα από κει πάνω; Σου κόβει την ανάσα! Βρίσκεται πάνω στη λεωφόρο της προκυμαίας κι έχει όλη τη λίμνη Ontario αλλά και ολόκληρη την πόλη στα πόδια του.
Η Ontario είναι μια από τις 5 μεγαλύτερες λίμνες της Βόρειας Αμερικής και η θερμοκρασία της μόλις φτάνει τους 10°C. Η ομορφιά της λίμνης με τα μικρά καταπράσινα νησάκια της – άλλα φυσικά και μερικά απ’ αυτά τεχνητά – και με τις εκατοντάδες ιστιοφόρα – όλα με καταπράσινα πανιά – είναι κάτι το απερίγραπτο. Εικόνες θεϊκής γαλήνης και άφατης καλλονής …. Σαν ζωγραφιές, σαν καρτ-ποστάλ! Καταριέμαι το δυνατό Stereo που… παιανίζει ένα θεοπάλαβο Heavy Metal; RAP; Θα σας γελάσω. Σείεται ολόκληρος ο πύργος και ο βάρβαρος ήχος μου γανώνει τον εγκέφαλο καταστρέφοντας εντελώς την ρομαντική ατμόσφαιρα ….
Προσπαθώ να αγνοήσω τους ‘’μουσικούς’’ … βιασμούς και βγάζω ατελείωτη σειρά φωτογραφιών. Θαρρώ πως δεν θα χορτάσω με τίποτα αυτή την ανεπανάληπτη εικόνα. Από τούτο το έντονο συναίσθημα καταλαβαίνω πως τα έχω βαρέως χαμένα! Δεν λειτουργώ λογικά. Λειτουργώ μονάχα συναισθηματικά και με τα μάτια! Γι’ αυτό και κάθε εικόνα μου φαίνεται διαφορετική. Είναι, λίγο πολύ, όμοια με την προηγούμενη. Αλλά εγώ δεν το καταλαβαίνω. Έχω πάθει ένα είδος …. καλλιτεχνικής υστερίας. Με συνεφέρνουν οι φωνές της παρέας, που κάνουν ονομαστικό προσκλητήριο για να συγκεντρωθούμε για την κάθοδο.
‘’Ωχ πάλι ρήμαξα το φιλμ μου’’ κλαίγομαι. ‘’Έφαγα και το μισό εφεδρικό’’ είναι ο συνήθης απολογισμός μου μετά από κάθε φωτογραφική επίθεση σε κάποιο αξιοθέατο.
‘’Σκέψου, Στελλίτσα, τι θα κάνεις αύριο στο Νιαγάρα! Καλού-κακού πάρε μαζί σου και εφεδρικό του εφεδρικού φιλμ για να μη χρειαστεί να σου δανείζουμε …χαρτομάντιλα, για το μαύρο δάκρυ. Θυμήσου ότι θα μπεις σε πλοία, σε ελικόπτερα, θα δεις τους καταρράκτες ανφάς, προφίλ και τρουά-καρ. Θα τους θαυμάσεις από την πρόσοψη αλλά και πίσω από τη νερένια κουρτίνα τους. Ανάγκη πάσα λοιπόν να κάνεις το κουμάντο σου!’’ με κανοναρχάει πονηρά η Ελεάνα, ενώ κουφίως βάζει από τώρα στη τσάντα της, εφεδρικές κασέτες και μπαταρίες για την videocamera της. Καλού-κακού!
Με την κάθοδό μας περπατάμε για λίγο στη προκυμαία. Είναι μια καινούρια γειτονιά, που χτίστηκε πάνω στις επιχωματώσεις ενός μεγάλου έλους πάνω στο λιμάνι. Σ’ αυτήν λοιπόν την ‘’κλεμμένη’’ από το νερό γη, οι Καναδοί έφτιαξαν έναν οικισμό πνευματικής – και όχι μόνο – ψυχαγωγίας. Γκαλερί, μουσεία, πάρκα, κομψές μπουτίκ, σχολή κωπηλασίας, ακριβά ρεστωράν, καφέ και παιχνιδότοποι γεμίζουν τον χώρο. Και βέβαια εκεί βρίσκεται και το δικό τους Μοναστηράκι – η Flea Market – καθώς και η ‘’Harbourfront antique market’’ με τα θαυμάσια παλαιοπωλεία. Εδώ – απ’ ότι είδαμε – καταλήγουν πολλές ευρωπαϊκές αντίκες. Και γιατί όχι; Όποιος πληρώνει καλύτερα!
Καταλήγουμε στο Eaton’s center για ξεκούραση, καφεδάκι και χαζευτήρι με το πάσο μας. Εδώ ζούμε εν τέλει το φαινόμενο της υπόγειας πόλης, που στεγάζει γιγάντιος θόλος από φάιμπερ γκλας. Δεν της υπολείπεται τίποτα. Χιλιάδες τα μαγαζιά, οι κινηματογράφοι, τα θέατρα, τα εστιατόρια, τα φαστφουντάδικα. Κομψά καφέ, μπιστρό, κήποι, σιντριβάνια και λουλούδια. Το τι λουλούδι και πρασινάδα οργιάζουν εκεί κάτω, δε λέγεται! Υπάρχει μπόλικο φως και ήλιος από τη γυάλινη οροφή και τα φυτά θεριεύουν. Σαστίζουμε:
‘’Εκκλησία, μωρέ, δεν είδα ακόμα’’ λέω. ‘’Δεν είναι δυνατόν να μην έχει. Που θα πάει κάποιος αν του ρθει ξαφνικά η ανάγκη να ανάψει ένα κερί και να προσευχηθεί;’’ Οι φιλενάδες πέφτουν σε βαθιά περισυλλογή:
‘’Να δεις που κάπου θα τους … βρίσκεται και ένα εκκλησάκι’’ αποφαίνεται η Φρόσω σοβαρά προβληματισμένη.
‘’Σαν πολύ δεν πάει όμως;’’ απαντά η Ελεάνα. ‘’Εκτός αν σε κάποια γωνιά υπάρχει ένας ειδικά διαμορφωμένος χώρος – πάντα σε μοντέρνα σύλληψη κι εκτέλεση – όπου θα μπορεί κάποιος να αποθέσει το κερί του’’ συμπεραίνει.
Κι εμάς να μας τρώει ακόμα η απορία: ‘’Είχεν κεφάλιν ο Γιάννης, εν είχεν κεφάλιν…’’
Που λένε και οι Κύπριοι. Ξέρουμε ότι οι Καθολικοί έχουν συνηθίσει στην επιβλητικότητα των γοτθικών ναών. Τι να κάνουν μέσα σε μια ταπεινή υπόγεια κόχη; Που να βρεθεί έτσι έμπνευση κι ανάταση ψυχής;
Οι ‘’δέκα της νυκτός’’ μας βρίσκουν κουκουλωμένες κατακεφαλής! Την επομένη θα ταξιδέψουμε 160 χλμ μέχρι τους καταρράκτες.
Δόξα τω Θεώ! Θα αξιωθώ να τους δω κι αυτούς. Άλλος ένας προορισμός αλλά και ένα όνειρο ετών ήρθε η ώρα να γίνει πραγματικότητα. Είμαι ευγνώμων στην ταξιδιωτική μου Τύχη, από εκείνη την Άλλη, ας μη το συζητάμε καλύτερα! Δεν διαθέτω μήτε στάλα! Ευγνωμονώ λοιπόν αυτή την ειδική Τύχη, που με βοήθησε να φτάσω ως εδώ, κι αύριο εκεί όπου θα δω την επιθυμία μου να εκπληρώνεται θριαμβευτικά!
Ο Νιαγάρας κι εγώ, ενώπιος ενωπίω! ……
Το έχω παρατηρήσει. Αν η τελευταία σκέψη μου είναι ευχάριστη, ο ύπνος είναι βαθύς και ουσιαστικός. Και η διάθεσή μου το άλλο πρωί είναι ευτυχισμένη. Συνήθως ξυπνώ χορεύοντας …. μενουέττο αντί ρυθμικής γυμναστικής! Και σφυρίζω, όσο δύναμαι, την ωδή στη Χαρά για να …φρεσκάρονται τα πνευμόνια μου!. . .
Για την ώρα ‘’ Καληνύχτα σας! Αύριο έχει ο Θεός και το … Πρόγραμμα!’’…. .
Η απόσταση μεταξύ Οτάβας – Τορόντο είναι 500 χλμ. Στο χωριό GARANAGUE, στεκόμαστε. Βρίσκεται πάνω στις όχθες του ποταμού του Αγίου Λαυρεντίου. Η περιοχή είναι γνωστή ως ‘’Των χιλίων νησιών’’. Στην πραγματικότητα πρόκειται για 1. 700 νησιδάκια, σ’ ένα μήκος 80 χλμ.
Μπαίνουμε σ’ ένα σκαφάκι και ξεκινάμε για μια δίωρη κρουαζιέρα.
‘’Παναγιά μου Δέσποινα! Τι εξωπραγματικό σκηνικό είν’ τούτο; Κοιτάξτε τις δασωμένες όχθες! Τις ονειρικές αντανακλάσεις στο ατσαλάκωτο νερό: Και τα νησιά, που είναι σαν τοσοδούλες σμαραγδένιες χάντρες, πάνω σ’ ένα γιορντάνι 80 χλμ! Απίστευτο, παιδιά! Απίστευτο!’’ μονολογώ έμπλεος θαυμασμού!
Κι έχω δίκιο. Τα νησάκια, κατά κανόνα, είναι μια σταλιά. Μα, μια σταλιά, σας λέω. Ίσα – ίσα που χωρούν μια βίλα, μια πισίνα, ένα μικρό πάρκο, κάποια βράχια… Κι απαραιτήτως τους … βρίσκεται κι ένα ρομαντικό αραξοβόλι, όπου ασφαλίζεται το ταχύπλοο, ο μόνος τρόπος επικοινωνίας με τον στεριανό κόσμο.
Ο ξεναγός μας λέει ότι τα νησάκια είναι ιδιόκτητα. Οι ευτυχείς κάτοχοι είναι, φυσικά, εκατομμυριούχοι. Μεταξύ τους και η γνωστή μας … καλλωπιτζού Hellena Rubinstein! Ως κι ένας πύργος υπάρχει σε μια από αυτές τις πολύτιμες ‘’ξέρες’’. Ανήκε στον γερμανό ιδιοκτήτη του γνωστού Νεοϋορκέζικου ξενοδοχείου Waldorf Astoria, Georg Boldt. Προφανώς, ο άνθρωπος εζήλωσεν την φήμη των κάστρων του Ρήνου στην πατρίδα του!. . .
Δεν θεωρώ σκόπιμο να σας πω περισσότερα για τούτη τη βόλτα στο ποτάμι. Υποθέτω πως τα φαντάζεστε. Ήταν η απέριττη ομορφιά, μέσα σ’ ένα δοξαστικό πρωινό. Με θαυμαστά παιχνίδια σκιάς και φωτός πάνω στα νερά και στις κορφές των δέντρων …
Στο Τορόντο φτάνουμε νωρίς το απόγευμα με ελαφριά ψυχρούλα. Ένας μικρός περίπατος γύρω από το ξενοδοχείο, σβέλτο δείπνο και ΥΠΝΟΣ! Ο μεγάλος απών των ταξιδιών μου! … Έλεος χριστιανοί! Πώς να κάνω τις ώρες του 24ωρου, τουλάχιστον 30; Πως;
Την άλλη ημέρα θα βρεθούμε στο ‘’νερένιο θαύμα’’ της Φύσεως.
‘’Αμάν! Επιτέλους! Ήρθε η μεγάλη ώρα να δω τους καταρράκτες του Νιαγάρα’’ σκέφτομαι. ‘’Έχω δει του Ιγκουασού στα σύνορα Αργεντινής – Βραζιλίας. Έχω δει της Βικτώριας στον ποταμό Ζαμβέζη στη Ζιμπάμπουε – την πάλαι ποτέ – Ροδεσία. Τούτος μόνο ο καταρράκτης μου έλειπε. Τον είδα, βεβαίως, δεκάδες φορές στο σινεμά. Ποιος, αλήθεια, δεν θυμάται το ομώνυμο θρίλερ με τον κουνιστό … ποπό της Μονρόε, μέσα σ’ ένα κατακόκκινο θεόστενο φόρεμα! …. Όμως άλλο είναι να βλέπεις ένα θαύμα στο πανί κι άλλο να είσαι για λίγο μέρος του. Αύριο λοιπόν!’’ Κι αυτές είναι οι τελευταίες μου σκέψεις, πριν με πάρει ύπνος βαθύς! Καιρός να ξεκουραστεί το σώμα και το μυαλό μου …
Ωστόσο, επειδή για το Νιαγάρα θα χρειαστώ όλα μου τα κέφια, επιφυλάσσομαι να σας τον περιγράψω μετά την γνωριμία μας με το Τορόντο. Μεταξύ μας, δεν έχει και πολλά παράξενα να δεις. Έχει όμως πολλά όμορφα να δεις. Ελάτε, λοιπόν, να τα χαζέψουμε μαζί στα σβέλτα:
• Το παλιό Δημαρχείο (σήμερα Δικαστήριο) από ροζ πελεκητή πέτρα, σε επιβλητικό νέο-γοτθικό ρυθμό με πολύ όμορφες διακοσμήσεις.
• Τον Σιδηροδρομικό Σταθμό ‘’Union’’ χτισμένο το 1927. Θα το πιστέψετε; Θυμίζει αρχαιο-ελληνικό ναό με θαυμάσιους κορινθιακούς κίονες και κάμποσα αγάλματα. Βλέπετε, τον περασμένο αιώνα και στις πρώτες δεκαετίες του τελευτούντος, οι άνθρωποι λάτρευαν την αρχαιο-ελληνική τέχνη σ’ όλα τα πλάτη και τα μήκη του πλανήτη: Από την Konigs Platz του Μονάχου μέχρι την Ουάσινγκτον και το Τορόντο στην απέναντι ήπειρο, για να πω λίγα από τα γνωστά.
• Το περίεργο όσο και συγκινητικό μνημείο αφιερωμένο στους Κινέζους, που πέθαναν φτιάχνοντας τον σιδηροδρομικό δίκτυο.
• Το Φρούριο York πάνω σ’ ένα λοφίσκο. Χτίστηκε το 1793 από τον Κυβερνήτη Simcoe για την άμυνα της πόλης κατά των Αμερικανών. Η περιοχή βρίσκεται πάνω στα Καναδό-Αμερικανικά σύνορα. Στον πόλεμο του 1812, οι υποχωρούντες Άγγλοι προτίμησαν να το καταστρέψουν παρά να το αφήσουν σε αμερικανικά χέρια. Το 1937 αναστηλώθηκε και είναι σήμερα τόπος τουριστικός. Ένα είδος Στρατιωτικού Μουσείου απ’ όπου δεν λείπει και η ψυχαγωγία. Για να μην αγριεύονται οι σύγχρονοι με τα αιματοκυλίσματα του παρελθόντος…
• Τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιακώβου, που βρίσκεται στο λιμάνι πάνω στη λίμνη Ontario.
• Την ενδιαφέρουσα περιοχή των ‘’Θεαμάτων και Ακροαμάτων’’ – το Πολιτιστικό Κέντρο της πόλης, ούτως ειπείν. Εδώ βρίσκονται τα θέατρα, η Όπερα, οι αίθουσες συναυλιών συμφωνικής μουσικής και μιούζικαλς – το Καναδικό Μπροντγουέϊ, μ’ άλλα λόγια. Πολύ ελιτίστικη περιοχή, που οι Τοροντονοί σέβονται πολύ.
• Βεβαίως, να μην παραλείψουμε το αντίστοιχο του Λονδρέζικου City, τομέα της πόλης. Δυστυχώς τα θαυμάσια νεοκλασικά κτίρια των Τραπεζών και τα μαρμάρινα μνημεία αντικαταστάθηκαν εν πολλοίς από γυάλινα μεγαθήρια με ότι εξωφανταστικό φέρνουν μαζί τους αυτά, σε ρυθμό και διακόσμηση… Εγώ πάντως, δεν τα βρήκα και πολύ ενοχλητικά. Φαίνεται πως το ‘’κλασικό’’ μου μάτι συνήθισε στους νεωτερισμούς της αρχιτεκτονικής της εποχής μας. Αν θέλει ας κάνει κι αλλιώς! Σήμερα πια, εκτός του Μπαρμπαλιά, κανείς άλλος δεν ασχολείται έστω και με την ιδέα του νεοκλασικού! Οπότε …
• Η … λωλή Casa Loma είναι, λένε, η απάντηση των Καναδών στο ‘’Κάστρο του Χήρστ’’ στην Καλλιφόρνια. Ανήκει στον χρηματιστή Henry Pellati που, καταπώς φαίνεται, εζήλωσε την ομορφιά των Κάστρων της Ευρώπης γενικώς.
‘’Γιατί καλέ, τσιγκουνεύτηκε και δεν τα έκανε 100;’’ Του κόστισε τότε το αστρονομικό ποσό των 3. 500. 000 δολαρίων!!!! Έ, και πώς να μην του στοιχίσει; Έφερε οξιές και καστανιές από τη Βόρεια Αμερική. Τηκ από την Ασία. Γυαλί και μάρμαρο από την Ευρώπη. Με όλες όμως αυτές τις εξεζητημένες κατασκευές, με τους χοντρούς τοίχους, τα δωμάτια με την …ηχώ (καλέ, καραμπίτ λωλός ήτο ο άνθρωπος
Σήμερα το κοινό μπορεί να χαζέψει το πλούσια διακοσμημένο ‘‘Δωμάτιο της Οξιάς’’ με τον, από χρωματιστό γυαλί, τρούλο-οροφή, τα μαρμάρινα δάπεδα και τις βαριές μπρούτζινες πόρτες που ιταλοφέρνουν αισθητότατα! Παρ’ ότι μοιάζει με το ανάκτορο του Λουδοβίκου στο Νόισβανστάιν στη Γερμανία – την αποθέωση των απομιμήσεων – αξίζει πάντως να του ρίξετε μια ματιά.
Το Τορόντο έχει κι άλλη μια παραξενιά. Έχει τις γειτονιές των εθνοτήτων. ‘‘Μικρές χώρες’’ μέσα σε μια μεγάλη πόλη:
• H China Town σε πάει στην Άπω Ανατολή
• H Little Italy σε στέλνει στην Ευρώπη και
• H Little Athens – η ελληνική συνοικία – ξαναφέρνει κοντά σου την Πατρίδα. Με τα όλα της. Με τις ‘’Τοπικές’’ του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας! Με τον Ολυμπιακό και την ΑΕΚ! Με ελληνικές σημαίες παντού! Με καφέδες και τάβλι! Και, προ πάντων, με τα ονόματα των δρόμων γραμμένα ελληνικά, κάτω από τα αγγλικά!!!
‘’ Αμάν, παιδιά! Βλέπετε ότι βλέπω; Αυτό είναι ένα κομμάτι από οπουδήποτε της Ελλάδας αλλά … παστρικότατο και τακτικό!’’ θαυμάζω και δεν το πιστεύω. Κι εδώ – όπως και στην Αυστραλία – η Ελληνική Κοινότητα ευημερεί, ανθεί, δημιουργεί! Και μας βγάζει ασπροπρόσωπους ‘’εις την ξένην’’ Ευτυχώς. Καλό να ‘χουν οι άνθρωποι. Να μη ρεζιλευόμαστε με τους μετανάστες μας που τους βρήκαμε στα διάφορα ταξίδια μας ακόμα και στα βάθη της Αλάσκας στις χρυσοθηρικές πόλεις Skagway και Whitehorse …
Δεν είναι λοιπόν παράξενο που στο Τορόντο μιλιούνται περί τις 100 γλώσσες και διάλεκτοι και κυκλοφορούν 42 αλλόγλωσσες εφημερίδες. Μια τρέλα δηλαδή… Που βρίσκουν, μωρέ, άκρη οι Τοροντονοί, γιαλαντζί και μη; (Αλήθεια, ποιοι είναι οι ‘’μη’’; Απορώ. )
Ωστόσο το σημαντικότερο αξιοθέατο είναι ο Πύργος του CN. Κάπου στις σημειώσεις μου διαβάζω ‘’442 μ. ύψος’’. Ήμαρτον! Κοντά μισό χιλιόμετρο όρθιο! Κι η θέα από κει πάνω; Σου κόβει την ανάσα! Βρίσκεται πάνω στη λεωφόρο της προκυμαίας κι έχει όλη τη λίμνη Ontario αλλά και ολόκληρη την πόλη στα πόδια του.
Η Ontario είναι μια από τις 5 μεγαλύτερες λίμνες της Βόρειας Αμερικής και η θερμοκρασία της μόλις φτάνει τους 10°C. Η ομορφιά της λίμνης με τα μικρά καταπράσινα νησάκια της – άλλα φυσικά και μερικά απ’ αυτά τεχνητά – και με τις εκατοντάδες ιστιοφόρα – όλα με καταπράσινα πανιά – είναι κάτι το απερίγραπτο. Εικόνες θεϊκής γαλήνης και άφατης καλλονής …. Σαν ζωγραφιές, σαν καρτ-ποστάλ! Καταριέμαι το δυνατό Stereo που… παιανίζει ένα θεοπάλαβο Heavy Metal; RAP; Θα σας γελάσω. Σείεται ολόκληρος ο πύργος και ο βάρβαρος ήχος μου γανώνει τον εγκέφαλο καταστρέφοντας εντελώς την ρομαντική ατμόσφαιρα ….
Προσπαθώ να αγνοήσω τους ‘’μουσικούς’’ … βιασμούς και βγάζω ατελείωτη σειρά φωτογραφιών. Θαρρώ πως δεν θα χορτάσω με τίποτα αυτή την ανεπανάληπτη εικόνα. Από τούτο το έντονο συναίσθημα καταλαβαίνω πως τα έχω βαρέως χαμένα! Δεν λειτουργώ λογικά. Λειτουργώ μονάχα συναισθηματικά και με τα μάτια! Γι’ αυτό και κάθε εικόνα μου φαίνεται διαφορετική. Είναι, λίγο πολύ, όμοια με την προηγούμενη. Αλλά εγώ δεν το καταλαβαίνω. Έχω πάθει ένα είδος …. καλλιτεχνικής υστερίας. Με συνεφέρνουν οι φωνές της παρέας, που κάνουν ονομαστικό προσκλητήριο για να συγκεντρωθούμε για την κάθοδο.
‘’Ωχ πάλι ρήμαξα το φιλμ μου’’ κλαίγομαι. ‘’Έφαγα και το μισό εφεδρικό’’ είναι ο συνήθης απολογισμός μου μετά από κάθε φωτογραφική επίθεση σε κάποιο αξιοθέατο.
‘’Σκέψου, Στελλίτσα, τι θα κάνεις αύριο στο Νιαγάρα! Καλού-κακού πάρε μαζί σου και εφεδρικό του εφεδρικού φιλμ για να μη χρειαστεί να σου δανείζουμε …χαρτομάντιλα, για το μαύρο δάκρυ. Θυμήσου ότι θα μπεις σε πλοία, σε ελικόπτερα, θα δεις τους καταρράκτες ανφάς, προφίλ και τρουά-καρ. Θα τους θαυμάσεις από την πρόσοψη αλλά και πίσω από τη νερένια κουρτίνα τους. Ανάγκη πάσα λοιπόν να κάνεις το κουμάντο σου!’’ με κανοναρχάει πονηρά η Ελεάνα, ενώ κουφίως βάζει από τώρα στη τσάντα της, εφεδρικές κασέτες και μπαταρίες για την videocamera της. Καλού-κακού!
Με την κάθοδό μας περπατάμε για λίγο στη προκυμαία. Είναι μια καινούρια γειτονιά, που χτίστηκε πάνω στις επιχωματώσεις ενός μεγάλου έλους πάνω στο λιμάνι. Σ’ αυτήν λοιπόν την ‘’κλεμμένη’’ από το νερό γη, οι Καναδοί έφτιαξαν έναν οικισμό πνευματικής – και όχι μόνο – ψυχαγωγίας. Γκαλερί, μουσεία, πάρκα, κομψές μπουτίκ, σχολή κωπηλασίας, ακριβά ρεστωράν, καφέ και παιχνιδότοποι γεμίζουν τον χώρο. Και βέβαια εκεί βρίσκεται και το δικό τους Μοναστηράκι – η Flea Market – καθώς και η ‘’Harbourfront antique market’’ με τα θαυμάσια παλαιοπωλεία. Εδώ – απ’ ότι είδαμε – καταλήγουν πολλές ευρωπαϊκές αντίκες. Και γιατί όχι; Όποιος πληρώνει καλύτερα!
Καταλήγουμε στο Eaton’s center για ξεκούραση, καφεδάκι και χαζευτήρι με το πάσο μας. Εδώ ζούμε εν τέλει το φαινόμενο της υπόγειας πόλης, που στεγάζει γιγάντιος θόλος από φάιμπερ γκλας. Δεν της υπολείπεται τίποτα. Χιλιάδες τα μαγαζιά, οι κινηματογράφοι, τα θέατρα, τα εστιατόρια, τα φαστφουντάδικα. Κομψά καφέ, μπιστρό, κήποι, σιντριβάνια και λουλούδια. Το τι λουλούδι και πρασινάδα οργιάζουν εκεί κάτω, δε λέγεται! Υπάρχει μπόλικο φως και ήλιος από τη γυάλινη οροφή και τα φυτά θεριεύουν. Σαστίζουμε:
‘’Εκκλησία, μωρέ, δεν είδα ακόμα’’ λέω. ‘’Δεν είναι δυνατόν να μην έχει. Που θα πάει κάποιος αν του ρθει ξαφνικά η ανάγκη να ανάψει ένα κερί και να προσευχηθεί;’’ Οι φιλενάδες πέφτουν σε βαθιά περισυλλογή:
‘’Να δεις που κάπου θα τους … βρίσκεται και ένα εκκλησάκι’’ αποφαίνεται η Φρόσω σοβαρά προβληματισμένη.
‘’Σαν πολύ δεν πάει όμως;’’ απαντά η Ελεάνα. ‘’Εκτός αν σε κάποια γωνιά υπάρχει ένας ειδικά διαμορφωμένος χώρος – πάντα σε μοντέρνα σύλληψη κι εκτέλεση – όπου θα μπορεί κάποιος να αποθέσει το κερί του’’ συμπεραίνει.
Κι εμάς να μας τρώει ακόμα η απορία: ‘’Είχεν κεφάλιν ο Γιάννης, εν είχεν κεφάλιν…’’
Που λένε και οι Κύπριοι. Ξέρουμε ότι οι Καθολικοί έχουν συνηθίσει στην επιβλητικότητα των γοτθικών ναών. Τι να κάνουν μέσα σε μια ταπεινή υπόγεια κόχη; Που να βρεθεί έτσι έμπνευση κι ανάταση ψυχής;
Οι ‘’δέκα της νυκτός’’ μας βρίσκουν κουκουλωμένες κατακεφαλής! Την επομένη θα ταξιδέψουμε 160 χλμ μέχρι τους καταρράκτες.
Δόξα τω Θεώ! Θα αξιωθώ να τους δω κι αυτούς. Άλλος ένας προορισμός αλλά και ένα όνειρο ετών ήρθε η ώρα να γίνει πραγματικότητα. Είμαι ευγνώμων στην ταξιδιωτική μου Τύχη, από εκείνη την Άλλη, ας μη το συζητάμε καλύτερα! Δεν διαθέτω μήτε στάλα! Ευγνωμονώ λοιπόν αυτή την ειδική Τύχη, που με βοήθησε να φτάσω ως εδώ, κι αύριο εκεί όπου θα δω την επιθυμία μου να εκπληρώνεται θριαμβευτικά!
Ο Νιαγάρας κι εγώ, ενώπιος ενωπίω! ……
Το έχω παρατηρήσει. Αν η τελευταία σκέψη μου είναι ευχάριστη, ο ύπνος είναι βαθύς και ουσιαστικός. Και η διάθεσή μου το άλλο πρωί είναι ευτυχισμένη. Συνήθως ξυπνώ χορεύοντας …. μενουέττο αντί ρυθμικής γυμναστικής! Και σφυρίζω, όσο δύναμαι, την ωδή στη Χαρά για να …φρεσκάρονται τα πνευμόνια μου!. . .
Για την ώρα ‘’ Καληνύχτα σας! Αύριο έχει ο Θεός και το … Πρόγραμμα!’’…. .
Last edited by a moderator: