St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ιστορική Αναδρομή
- Καναδάς
- Στην Χώρα της Γοητευτικής Ερημιάς
- Tελευταία Σύνορα
- Quebec
- Οttawa
- Toronto - Η πόλη των διάσημων Καταρρακτών
- Ο Νιαγάρας κι'εγώ
- Βανκούβερ - Η ομορφιά του Ειρηνικού κι ενός λιμανιού
- Victoria Island - Ο θρίαμβος της Κυρίας Μπουσάρ!
- Το γραφικό Juneau
- Skagway - Όπως στην επική εποχή της χρυσοθηρίας
- Skagway προς Whitehorse
- Προς Beaver Creek
- Beaver Creek προς Fairbanks
- Fairbanks - Το θαύμα του Pipeline
- Ο Αρκτικός Κύκλος και ο Chena River
- Προς το Denali
- Το πρώτο χιόνι της Αλάσκας!
- Ancorage
- Minneapolis - Μια παράξενη Πολιτεία
- Επίλογος
QUEBEC
Η παλιότερη πόλη του Καναδά
Ξεκινάμε πουρνό-πουρνό, να καλύψουμε τα 250χλμ., προς την παλιά πόλη, και πρώτη διοικητική πρωτεύουσα του Καναδά, το Κεμπέκ.
Η έξοδος από το Μόντρεαλ είναι εντυπωσιακή. Περνάμε πάνω από την επιβλητική γέφυρα του Αγίου Λαυρεντίου. Και, καθώς ένα μέρος της διαδρομής, γίνεται παροχθίως, έχουμε την οπτική ευφροσύνη του Δέλτα των δύο ποταμών – του St Laurence και Ottawa- των αναρίθμητων τεχνητών νησιών, των ελών, των κολπολιμνών, των αγκυροβολίων, των γιωτς…. Και , πάνω από τη γέφυρα, έχουμε μπροστά μας όλη την πόλη, μαζί με τον κατάφυτο λόφο που την στεφανώνει, σαν πράσινη κορώνα…
- "Μακάρι να ζούσα εδώ," μουρμουρίζω για πολλοστή φορά, καθώς φωτογραφίζω την Bella Vista.
Το Κεμπεκ ήταν και είναι πάντα, το κέντρο των Καναδικών εθνικιστικών διενέξεων, που συχνά έφταναν, παλιότερα, μέχρι και τον πόλεμο. Είναι η πόλη που πρωταγωνιστεί σε όλες αυτού του είδους τις διαμάχες, από το 1608, όταν ο Samuel Champlain έφτιαχνε εδώ το πρώτο ευρωπαϊκό κτίριο, σε όλην την περιοχή του σημερινού Καναδά.
Πρώτοι κάτοικοι, οι Ινδιάνοι Algonquin (Αλγκονκέν), που έγιναν φίλοι με τους Γάλλους, και μάλλον τα βόλευαν μεταξύ τους.
Όμως οι Algonquin τρώγονταν με τις νοτιότερες Ινδιάνικες φυλές, και ιδίως με τους Iroquois (Ιροκουά). Και οι μπουνταλάδες Ευρωπαίοι την έκαναν τη χαζομάρα: Ενεπλάκησαν κι αυτοί, στις πολεμικές και άλλες διαφορές των ντόπιων, θρηνώντας, μοιραία, πολλά θύματα επί χρόνια.
Αργότερα, στο Νότο εγκαταστάθηκαν οι Βρετανοί. Για να γλυτώσουν την περιοχή από τις ταραχές, συμμάχησαν, φυσικά, κι αυτοί, με τους αυτόχθονες Iroquois. Οπότε, οι Ινδιάνικες διαφορές, εξελίχθηκαν σε Γαλλο-Βρετανικό σκυλοφάγωμα. Κι έτσι το Κεμπέκ έζησε όλην την ιστορία του Καναδά, από την αρχή- αρχή της. Την είδε να ξεκινά, να εξελίσσεται, να διαφοροποιείται με τα χρόνια, να πισωγυρίζει, να κάνει διάφορες αποκοτιές με βαριές συνέπειες.
Το 1759, οι Βρετανοί ε π ι β λ ή θ η κ α ν, τελικά, στους Γάλλους όλης της επαρχίας. Όμως, τα μεταξύ τους εχθρικά αισθήματα, σιγόβραζαν, παρ΄ότι το Κεμπέκ προσαρτήθηκε, εν τέλει, στη Βρετανική Κοινοπολιτεία.
Μετά την Αμερικανική Επανάσταση, πολλοί Άγγλοι κατάφυγαν στον Καναδά. Εγκαταστάθηκαν στην απέναντι όχθη του Ottawa, στην περιοχή του σημερινού Ontario, το οποίο, λογικά, Βρετανοκρατήθηκε. Και ο ποταμός απετέλεσε το φυσικό γεωγραφικό όριο μεταξύ των Άγγλων του Ontario και των Γάλλων του Quebec.
To 1771, o Καναδάς χωρίστηκε στον Άνω, που τον αποτελούσε το Κεμπέκ, και στον Κάτω, που τον αποτελούσε το Οντάριο, και το Μόντρεαλ έγινε η έδρα των Άγγλων εμπόρων, που δεν συμπαθούσαν καθόλου τους Γάλλους γείτονες τους. Και, θυμηθείτε, σας παρακαλώ, ότι η απόσταση μεταξύ τους είναι μόλις 250 χιλιόμετρα.
Το 1822 οι Άγγλοι έμποροι προσπάθησαν να ενώσουν δια νόμου, τον Καναδά, γεγονός που θα έδινε την πλειοψηφία στους αγγλόφωνους της χώρας. Οι Γάλλοι ξεσηκώθηκαν το 1837, με αρχηγό τους τον Louis Loseph Ρapineau. Κι έφαγαν το κεφάλι τους. Διότι, το 1841, ψηφίστηκε, επί τέλους το νόμος της ενώσεως Άνω και Κάτω Καναδά, σε ένα ενιαίο κράτος. Πάντα πονηρή η Αλβιών. Είχε δεν είχε, ρούμπωσε τους Φραντσέζους.
Το 1867, με την «Πράξη της Βόρειας Αμερικής», δημιουργήθηκε η Συνομοσπονδία του Καναδά. Την αποτελούσαν οι Επαρχίες: Νότια Σκωτία, Νέο Μπράνσγουηκ, το Κεμπέκ και το Οντάριο. Έκτοτε, ο Γαλλο-Καναδικός εθνικισμός – που τσαλαπατήθηκε από τους Βρετανούς- έγινε το μόνιμο σημείο τριβής, της πολιτικής ζωής του Κεμπέκ, αλλά και όλου του Καναδά, όπου υπήρχαν Γάλλοι.
Τώρα, βέβαια, εγώ δεν κατάλαβα πολύ καλά, γιατί επί δύο αιώνες τρώγονται οι Αγγλο-Γάλλοι, αφού ο Καναδάς, όπως και η Αμερική, είναι πανσπερμία φύλων και εθνοτήτων. Κι όλοι περνούν ζάχαρη. Ελευθερία έχουν. Ισοτιμία, έχουν. Παιδεία θαυμάσια διαθέτουν. Ανεξιθρησκeία έχουν. Η οικονομία τους είναι ζηλευτή. Το επίπεδο του πολιτισμού τους, έκτακτο. Όλα τα έχουν, οι ευλογημένοι. Γιατί μένουν στις παρωχημένες προστριβές τους; Τότε, ήταν χωρισμένοι, διότι ήταν και νεοφερμένοι. Τώρα έχουν φτιάξει ένα Ομόσπονδο κράτος, με δύο επίσημες γλώσσες, και πάντα ανεξιθρησκεία. Τι στα κομμάτια εξακολουθούν να μοιράζονται, πια!. Εδώ, εμείς οι Ευρωπαίοι πασχίζουμε να ενώσουμε τη Γηραιά Ήπειρο και, μαζί της τους Γάλλους και τους Βρετανούς, τις Μητροπόλεις τους, δηλαδή. Κι εκεί, οι Γάλλοι θέλουν αυτονομίες και κουραφέξαλα. Μνήσθητι μου …
Ωστόσο εμείς, ξεχνώντας τις παράλογες εχθρότητες του Σήμερα, και την καθόλου ευχάριστη Ιστορία του Παρελθόντος, γνωρίζουμε μια πόλη κούκλα! Γραφική, σε ένα κομμάτι της, θυμίζει έντονα Καρτιέ Λατέν σε αρχιτεκτονική, σε ένα άλλο κομμάτι, διαθέτει αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής κτίρια κι εκκλησίες. Χτισμένη στην κορφή του λόφου, πάνω από το ποταμό του Αγίου Λαυρεντίου, πνιγμένη στα πάρκα και τα λουλούδια, είναι πόλη γοητευτική. Έχει μεγάλες «ανάσες». Αφού οι δρόμοι είναι εξαιρετικά φαρδείς, και τα κτίρια χαμηλά. Έχει τον αέρα της ανοιχτωσιάς που της χαρίζει ο μεγάλος ποταμός. Έχει το «αφ’ υψηλού», αφού αναρριχάται μέχρι την κορφή του λόφου. Και τι δεν έχει, τέλος πάντων, το Κεμπέκ. Μέχρι πύργο διαθέτει, που είναι τεράστιος, επιβλητικός, πανέμορφος! Και παραπέμπει κατ’ευθείαν στα περιώνυμα Chateux Loire. Μιλάμε για το γοτθικο-αναγεννησιακό κάστρο του Fortenac που, από το 1892 διαφεντεύει από την κορφή του λόφου, όλην την πόλη και το ποτάμι της. Ο πολύξερος Οδηγός μου γράφει: «Λόγω της δραματικής, από απόψεως θέας, θέσεως του, και των παραμυθένιων πύργων και πυργίσκων της ανοικονόμητης στέγης του, ο πύργος Fortenac είναι ένα από τα πιο πομπώδη αλλά και γοητευτικά ξενοδοχεία αυτού του είδους. Ο Καναδικός Σιδηρόδρομος του Ειρηνικού και οι Καναδικοί Εθνικοί Σιδηρόδρομοι, εκμεταλλεύτηκαν τέτοιο μνημεία σε όλη τη χώρα, φτιάχνοντας ξενοδοχεία περιωπής, σαν σύμβολα της οικονομικής τους ευρωστίας."
http://www.uniglobethetraveltimes.co...nac-Quebec.jpg
Το όνομά του το κάστρο οφείλει στο κόμη Louis de Fortenac, τον … παλιανθρωπάκο Κυβερνήτη του 17ου αιώνα. Αυτός, ο πονηρός, ήρθε σε ρήξη με τον κλήρο, διότι επέτρεψε το εμπόριο του αλκοόλ με τους Ινδιάνους. Ξύπνιος ο
Governor. Κοίμιζε τους Ινδιάνους με τα μεθύσια. Να μη θυμούνται, να μην αντιδρούν και, προ πάντων, να μη διεκδικούν......
Το ξενοδοχείο είναι τεράστιο. Γι αυτό και ολίγον «μπάστε σκύλοι …». Όμως το εσωτερικό του, έτσι κι αλλιώς, είναι επιβλητικότατο, με ξυλόγλυπτα ταβάνια γύψινες διακοσμήσεις, πολύτιμες ταπισερί, μεγαλοπρεπείς κλίμακες με δαντελλωτά κιγκλιδώματα, παλιούς πίνακες…,
Ήπιαμε έναν καφέ στη βεράντα του. Η θέα σου έκοβε την ανάσα. Όλο το ποτάμι και η Κάτω Πόλη, μπροστά στα μάτια μας. Κι ένας χλιαρός, φρέσκος αέρας να μας δροσίζει και να μας ξεκουράζει. «Μωρέ μπράβο ζέστη στη γειτονιά του Βόρειου Πόλου», αστειευόμαστε, καθώς σφουγγίζουμε το δρωτάρι που μας περιλούζει δυσάρεστα.
Μέσα σε αυτόν τον λαβυρινθώδες φρούριο, νοιώθεις λίγο Σταχτοπουτα και λίγο από την Πεντάμορφη του παιδικού μας παραμυθιού! Για δέστε, λοιπόν, πόσο πολύ μπορεί να σε υποβάλει το περιβάλλον.! Μέχρι και τον καθρέφτη σου μπορεί να βγάλει ψεύτη!. Άκου Πεντάμορφη, και να είσαι μούσκεμα στον ιδρώτα… κι όμως, φίλτατοι, η φαντασία οργιάζει, κ α ι βρώμικη κ α ι παστρική!!!!. Ή μήπως κάτι τέτοια είναι αηδίες, παλιμπαιδισμού!!!!. Θεέ μου φύλαγε....
Βγαίνουμε ξανά στην πλατεία. Μπροστά μας το άγαλμα του Champlain, του ιδρυτή της πόλης. Έφτασε εδώ, μετά τον Καρτιέ και, το 1608 ίδρυσε τον πρώτο μόνιμο οικισμό, στην Κάτω Πόλη. Γύρω, αλλά και ψηλότερα από αυτόν, αναπτύχθηκε το Quebec, που σήμερα έχει 600.000 κατοίκους. (Όλη η ομώνυμη Επαρχία έχει 7.000.000).
Εδώ, στην Ανω Πόλη, που έχει την ίδια περίπου ηλικία με το κάστρο, υπάρχει, ακόμα, η Dofferin Terrace, που προσφέρει θαυμάσια θέα στο ποτάμι. Διαθέτει πάρκο, οβελίσκο και, στην προέκταση της, την Promenade des Gounerneurs, που φτάνει ως τα τείχη της πόλης. Α, να κι άλλη μια πρωτιά του Quebec. Είναι η μοναδική περιτειχισμένη πόλη όλης της Βόρειας Αμερικής. Και πολύ καμαρώνει γι αυτό ....
Παραμέσα στην Άνω Πόλη, και στη στενή Rue De Tresor, γίνεται ραβαϊσι αλά Montmartre. Λογιών καλλιτέχνες στολίζουν με έργα τους το σοκάκι, κάνοντας το να μοιάζει με ανθισμένο κήπο. Στο τέλος αυτού του γραφικού δρομίσκου, βρίσκεσαι στο «Καρτιέ Λατέν» του Q., με τα ήσυχα παρισινού στυλ σπίτια του 18ου αιώνα, τα γραφικά μπιστρό, τα καφέ, τα βιβλιοπωλεία, τα υπαίθρια ζαχαροπλαστεία με τις χρωματιστές ομπρέλες.
Φυσικά, στην Απάνω Πόλη, βρίσκεται και το περίτεχνο κτίριο του Κοινοβουλίου, βαρύ κι επιβλητικό, με το ρολόι του, τα αγάλματα του, τις αλκόβες του, τις φοντάνες, τον περιποιημένο κήπο… Εκείνο, όμως, που μας ξαφνιάζει, είναι ένα στρογγυλό παρκάκι στην πλατεία του Κοινοβουλίου. Εκεί, γραμμένη με πολύχρωμα λουλούδια και καλλιγραφικά γράμματα, βρίσκεται η ρίζα του κακού του Καναδά. «JE ME SOUVIENS» , «ΘΥΜΑΜΑΙ» γράφουν προκλητικά οι Γάλλοι. Κι εννοούν, φυσικά, τη Μητρόπολή τους, τη Γαλλία! Τη γαλλική παράδοση! Τις εθνικιστικές τους διεκδικήσεις, τις προγονικές βεντέτες… «JE ME SOUVIENS», κι όποιον πάρει ο χάρος δηλαδή! Ακόμα και σήμερα!!!. Αν πιστεύετε Θεό.....
Κατεβαίνουμε, με τελεφερίκ, στην Κάτω Πόλη, στην Terre Basse, τό παμπάλαιο αυτό κομμάτι, που δημιούργησε ο Champlain, όταν πρωτοήρθε εδώ.
- "Παιδιά, δεν πιστεύω στα μάτια μου," μπήγω φωνή μεγάλη
- "Στέλλα, τι είναι αυτό που βλέπω;" Ξεφωνίζει πλάι μου, με την κάμερα στο μάτι, η Ελεάνα. Έχουμε πάθει όλοι σοκ.
- "Τι ομορφιά είναι αυτή, καλέ!" Θαυμάζει και η Φρόσω
-" Ήμαρτον Κύριε! Κανείς μας δεν το φανταζόταν κάτι τέτοιο."
- "Εδώ να μείνουμε το υπόλοιπο της μέρας."
Όλοι κάτι μουρμουράμε καταγοητευμένοι, με το μάτι γουρλωτό από την κατάπληξη. Η ομορφιά, η γραφικότητα, τα χρώματα, τα λουλούδια που κρέμονται σαν μικροί καταρράκτες από μπαλκόνια και παράθυρα, τα φανάρια, τα κουκλόσπιτα, οι περίτεχνες σιδεριές, τα λιθόστρωτα σοκάκια, οι ψηλές σκάλες, το παρδαλό πλήθος, όλα, μα όλα, συνθέτουν ένα άκρως θεατρικό – κι ακριβώς για αυτό εντυπωσιακότατο- σκηνικό. Όλα είναι τόσο όμορφα, που μοιάζουν ψεύτικα. Σαν να τα ζωγράφισε βιτσιόζος καλλιτέχνης, κομματάκι φευγάτος. Ειλικρινά, είναι απίστευτο. Δεν υπερβάλλω. Ακόμα ακούω στο video τα επιφωνήματα μας.
Στενορύμνια πλακόστρωτα, οι δρόμοι St John και St Louis. Λουλούδια πολύχρωμα, ξεχειλίζουν από γλαστρόνια σκαρφαλωμένα σε παραθύρια και μπαλκόνια ακόμα κι από τοίχους, μπορώ να σας πω, όπου βρουν την παραμικρή σχισμάδα στο σοβά. Κομψά μαγαζιά. Χαριτωμένα μπιστρουδάκια. Και κόσμος! Πλήθος! Δεν καταλαβαίνουμε αν είναι ντόπιοι ή τουρίστες, όλοι μιλούν αγγλικά ή γαλλικά, άντε να καταλάβεις. Τα ελληνικά ακούγονται τελείως ξέταιρα εδώ. Μας κοιτούν παραξενεμένοι. Όπως μας κοίταζαν το 1978 οι Κινέζοι, σ' όλο τα ταξίδι μας στην Κίνα. Σαν UFO.Βλέπετε, μόλις είχε ανοίξει τα σύνορά της στον έξω κόσμο αυτή η χώρα, τού δισεκατομμυρίου και....
http://velonews.competitor.com/files...12-632x421.jpg
http://farm1.staticflickr.com/27/484...022cd75a_z.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ouis_2010b.jpg
Εδώ, στην Place Royal, βρίσκεται και το σπίτι του Chaplain, κτίσμα του 1608. Επίσης, εδώ, είναι το σπίτι του μαγαλογουνεμπόρου του 17ου αι. , και εξερευνητή του Μισισιπή Louis Joliet – σταθμός του Funiculair, σήμερα. Μπροστά μας και η Noire Dame des Victoires, αφιερωμένη στην ανάμνηση των νικών των Γάλλων κατά των Άγγλων προ του 1759.
http://www.mcq.org/place-royale/en/M...heplroyale.jpg
http://www.mcq.org/place-royale/en/lieux.php
Εκείνο όμως που αρπάζει και κρατά τη ματιά και το ενδιαφέρον, είναι η πλατειά σκάλα, με τα ξύλινα σκαλοπάτια, η Casse Cou! Η...." σβερκοσκοτώστρα", με άλλα λόγια. Είναι καμωμένη από ξύλο για να λιγοστεύει, όσο γίνεται, τα αναπόφευκτα γλιστρήματα, στις παγωνιές των άγριων χειμώνων. Εις μάτην. Οι κατηφοριές βρίσκονται παντού, και οι παγωνιές είναι αδυσώπητες και μακρόχρονες. Από πού να πρωτοφυλάξεις τους ανθρώπους; Υποπτεύομαι, πως ο μισός πληθυσμός της Ville Basse, έχει κάποιο τσακισμένο παϊδι! Θυσία στη σύντομη καλοκαιρινή ομορφιά της παράξενης πόλης. Πάντως, δεν είδα κουτσούς εκεί!!!. Περίεργο.......
Άλλη μια πρωτοτυπία του Q., είναι τα τείχη του, για τα οποία, όπως είπαμε, πολύ υπερηφανεύεται ο Καναδάς. Γάλλοι τα πρωτόχτισαν, το 1750, για να αντισταθούν στους Βρετανούς. Αργότερα, ήταν οι Άγγλοι εκείνοι που τα επεξέτειναν, το 1820, για να αντισταθούν, με τη σειρά τους, στους Αμερικανούς. Είκοσι χρόνια μόνον τα κράτησαν οι Άγγλοι. Μετά, τα παραχώρησαν στον Ομόσπονδο Καναδά. Σήμερα, σε αυτό το χώρο στεγάζεται το 22ο Βασιλικό Σύνταγμα. Ο ξεναγός μας δείχνει περήφανος τη φρουρά, που αλλάζει στις 10.00 κάθε πρωί. Φυσικά, εκεί βρίσκεται και το Πολεμικό Μουσείο.
Δυστυχώς η ώρα περνά, κι εμείς πρέπει να καλύψουμε τα 250χιλ, πίσω προς το Μόντρεαλ. Θέλουμε, βέβαια να δούμε κι άλλα, διότι έχει πολύ «ψαχνό» η Άνω και Κάτω Πόλη. Κυρίως θέλουμε να συνεχίσουμε την ελεύθερη βόλτα μας, χωρίς τον ξεναγό να μας κανοναρχάει, σε όλες τις γωνιές, όπου ξαφνιαζόμαστε συνεχώς από τις απρόοπτες ανακαλύψεις και αποκαλύψεις.
Ωστόσο, αυτό δεν είναι εφικτό. Τι κρίμα! Πρέπει να τα μαζεύουμε, μας αρέσει δεν μας αρέσει. Μόνον όταν καθόμαστε στο αυτοκίνητο, αντιλαμβανόμαστε την τραγική μας κόπωση. Ποδαρόδρομος και ζέστη μας εξόντωσαν κυριολεκτικά.
- "Πονούν τα καλάμια μου παιδιά," γκρινιάζω, "εσάς;"
Ένα μακρόσυρτο και πολύ εκφραστικό βογκητό από όλους, είναι η απάντηση. Κι όπως αποδεικνύεται, όλων κάτι μας πονάει.
- "Ξεκατινιαστήκαμε τελείως." Αγκομαχάει η Φρόσω, και κάνει μασάζ στις γάμπες της.
- "Και μου ήθελες να μείνεις κι άλλο. Με τι ποδάρια, μωρέ, θα κυκλοφορούσες, μου λες;" Καταλήγει, επιτιμώντας έτσι, την απληστία μου για παραπανίσιο χρόνο.
Ξέρει, από άλλες φορές, πως ο Χρόνος είναι πάντα ο μεγαλύτερος και μόνιμος εχθρός μου. Κι όχι μονάχα στα ταξίδια, δ υ σ τ υ χ ώ ς…."
Κι εκεί που νομίζω ότι θα ξεκουραστώ, πλησιάζουμε στους καταρράκτες του Montmorency. Είναι πολύ λιγνοί, αλλά διαθέτουν το εντυπωσιακό ύψος των 80 μέτρων. Είναι, δηλαδή 30 σχεδόν μέτρα ψηλότεροι από τους καταρράκτες του Νιαγάρα. Για να τους φτάσουμε περπατάμε, τρέχοντας (!) επί 20΄, παρ’ ότι τους βλέπουμε πολύ κοντά μας, απέναντι.
http://www.cqsb.qc.ca/ss/dc020.gif
Ασθμαίνοντας σταματάμε μπροστά τους. Είναι πράγματι θεόρατοι. Και φωνακλάδες. Χαλούν τον κόσμο με τη χλαπαταγή τους. Μας πιάνει κεφαλόπονος. Στα δεξιά μας, υπάρχει τεχνητός λόφος. «Σηκώνει» πάνω του, ξύλινη στρουφιστή σκάλα, να ανέβεις ψηλότερα από τα νερά, για καλύτερη θέα. «Φέρνει» κομμάτι στο Σινικό Τείχος, στο γενικότερο, αλλά στο λεπτότερο, διότι μοιάζει με μακρόστενη δαντέλλα.
http://inphotos.org/files/2009/10/St...ency-Falls.jpg
http://images.travelpod.com/users/le...alls-again.jpg
- "Μη μου πεις, πως θέλεις να ανεβούμε εκεί πάνω, στα ψηλώματα!" Με προλαβαίνει η Ελεάνα, αγριεμένη.
- "Δεν μας παίρνει ο χρόνος, ο αχρόνιαστος, ευτυχώς," απαντώ διπλωματικά. "Στην πραγματικότητα τα πόδια μου είναι σαν ζελέ Γιώτης."
-" Κι έχουμε και το εικοσάλεπτο της επιστροφής." Μας θυμίζει το σοφό Φροσί.
- "Ουφ, καλό είναι και τόσο. Ελάτε, τώρα, να τους φωτογραφίσουμε όπως μπορούμε, και πάμε πίσω στο αυτοκίνητο."
Οι ρόδες κυλούν στη δημοσιά με σταθερή ταχύτητα. Ο μονότονος ρυθμός και η κόπωση, με αποκόβουν από την πραγματικότητα. Είμαι έτοιμη να κοιμηθώ όταν , μαζί με τη ρυθμική κίνηση του αυτοκινήτου, μου έρχεται στο νου το Motto των Γάλλων: Je me souviens, je me souviens, je me souviens. Τελευταία μου σκέψη πριν αποκοιμηθώ.... Πώς να ξεχάσουν; Έφτιαξαν με καημό, μια τόσο όμορφη πόλη, κουβαλώντας, πάνω στον ωκεανό, τις ιστορίες και τις παραδόσεις της πατρίδας τους, για να γίνει λιγότερη η μοναξιά τους, και ελαφρότερη η ξενητιά. Μήπως το ίδιο δεν έκαναν και οι Έλληνες των αποικιών του Τότε; Εκείνοι, πια, διάλεγαν όμοιο τόπο κι όμοιο κλίμα. Αν είστε Χριστιανοί! Η Σικελία είναι γεμάτη μεσογειακό φως, ελαιώνες, συκιές, ξερολιθιές και πέτρινους ναούς. Τα παράλια, πάλι, της Μικρασίας – Ιωνία η Ερατεινή- είναι ένα πανέμορφο, αυθεντικό κομμάτι Ελλάδας. Ένα κόσμημα στην ανατολική παρειά του Αιγαίου.
Είναι, φαίνεται, μοιραίο, ο ξερριζωμένος να φέρνει στον μακρινό τόπο της εξορίας του, ολόκληρα κομμάτια από τη ζωή του στη Μητρόπολη. Κι ακόμα, να φέρνει και κομμάτια Σκέψης, Συμπεριφοράς, Χαρακτήρος, και τρόπου Δημιουργίας. Και, για να μην του λείπουν πολύ και τα πιο πρακτικά - οι οσμές, οι γεύσεις, και οι γνωστές κι αγαπημένες εικόνες που αντίκριζε από το παράθυρο του στην Πατρίδα- τα τοποθετεί ΟΛΑ σε χώρους και κλίμα, όσο γίνεται απαράλλαχτη με αυτά, που άφησε πίσω του. Για να μην ξεχνά. « Je me souviens» λοιπόν, κι οι Γάλλοι έχουν τα χίλια συναισθηματικά δίκια. Καλά κάνουν και θυμούνται κι αγαπούν τον τόπο των προγόνων τους. Τις εχθροπραξίες, όμως, τι τις θέλουν; Δεν ξέρουν πως μόνο σε μπελάδες τους βάζουν; 300 χρόνια σκυλοφαγωμάρας, τα βρίσκω πολλά. Ας ζήσουν εν ειρήνη αυτοί, κι ας αφήσουν και τους γείτονες τους να ζήσουν. Στην ουσία, όλοι ξένοι είναι εδώ. Αλλοφερμένοι. Εξωμερίτικοι. Κομματάκι κατακτητές και κομματάκι εξόριστοι. Τι να πουν κι εκείνοι οι έρμοι οι Ινδιάνοι -οι Iroquois και οι Algonquins; Τους κάτσανε στο σβέρκο οι Ευρωπαίοι, και τους τσαταλιάσανε τους ανθρώπους…
Καλά τα “Je me souviens” σας, Φραντσέζοι, αλλά σκεφτείτε, τέλος πάντων και τους πραγματικούς «νοικοκυραίους» αυτής της χώρας! Τους καταντήσατε επήλυδες, στην ίδια τους την Πατρίδα! Και λίγη τσίπα, δηλαδή, Monsieurs και Gentlemen. Αμάν πιά, ο εγωισμός σας. Νισάφι και καληνύχτα σας.
Ήταν οι τελευταίες μου σκέψεις, πριν πέσω σε ύπνο βαθύ, κ α θ ι σ τ ή, σαν άλογο. Sorry καλέ. Τα άλογα, ως γνωστόν, κοιμούνται ό ρ θ ι α.........
Η παλιότερη πόλη του Καναδά
Ξεκινάμε πουρνό-πουρνό, να καλύψουμε τα 250χλμ., προς την παλιά πόλη, και πρώτη διοικητική πρωτεύουσα του Καναδά, το Κεμπέκ.
Η έξοδος από το Μόντρεαλ είναι εντυπωσιακή. Περνάμε πάνω από την επιβλητική γέφυρα του Αγίου Λαυρεντίου. Και, καθώς ένα μέρος της διαδρομής, γίνεται παροχθίως, έχουμε την οπτική ευφροσύνη του Δέλτα των δύο ποταμών – του St Laurence και Ottawa- των αναρίθμητων τεχνητών νησιών, των ελών, των κολπολιμνών, των αγκυροβολίων, των γιωτς…. Και , πάνω από τη γέφυρα, έχουμε μπροστά μας όλη την πόλη, μαζί με τον κατάφυτο λόφο που την στεφανώνει, σαν πράσινη κορώνα…
- "Μακάρι να ζούσα εδώ," μουρμουρίζω για πολλοστή φορά, καθώς φωτογραφίζω την Bella Vista.
Το Κεμπεκ ήταν και είναι πάντα, το κέντρο των Καναδικών εθνικιστικών διενέξεων, που συχνά έφταναν, παλιότερα, μέχρι και τον πόλεμο. Είναι η πόλη που πρωταγωνιστεί σε όλες αυτού του είδους τις διαμάχες, από το 1608, όταν ο Samuel Champlain έφτιαχνε εδώ το πρώτο ευρωπαϊκό κτίριο, σε όλην την περιοχή του σημερινού Καναδά.
Πρώτοι κάτοικοι, οι Ινδιάνοι Algonquin (Αλγκονκέν), που έγιναν φίλοι με τους Γάλλους, και μάλλον τα βόλευαν μεταξύ τους.
Όμως οι Algonquin τρώγονταν με τις νοτιότερες Ινδιάνικες φυλές, και ιδίως με τους Iroquois (Ιροκουά). Και οι μπουνταλάδες Ευρωπαίοι την έκαναν τη χαζομάρα: Ενεπλάκησαν κι αυτοί, στις πολεμικές και άλλες διαφορές των ντόπιων, θρηνώντας, μοιραία, πολλά θύματα επί χρόνια.
Αργότερα, στο Νότο εγκαταστάθηκαν οι Βρετανοί. Για να γλυτώσουν την περιοχή από τις ταραχές, συμμάχησαν, φυσικά, κι αυτοί, με τους αυτόχθονες Iroquois. Οπότε, οι Ινδιάνικες διαφορές, εξελίχθηκαν σε Γαλλο-Βρετανικό σκυλοφάγωμα. Κι έτσι το Κεμπέκ έζησε όλην την ιστορία του Καναδά, από την αρχή- αρχή της. Την είδε να ξεκινά, να εξελίσσεται, να διαφοροποιείται με τα χρόνια, να πισωγυρίζει, να κάνει διάφορες αποκοτιές με βαριές συνέπειες.
Το 1759, οι Βρετανοί ε π ι β λ ή θ η κ α ν, τελικά, στους Γάλλους όλης της επαρχίας. Όμως, τα μεταξύ τους εχθρικά αισθήματα, σιγόβραζαν, παρ΄ότι το Κεμπέκ προσαρτήθηκε, εν τέλει, στη Βρετανική Κοινοπολιτεία.
Μετά την Αμερικανική Επανάσταση, πολλοί Άγγλοι κατάφυγαν στον Καναδά. Εγκαταστάθηκαν στην απέναντι όχθη του Ottawa, στην περιοχή του σημερινού Ontario, το οποίο, λογικά, Βρετανοκρατήθηκε. Και ο ποταμός απετέλεσε το φυσικό γεωγραφικό όριο μεταξύ των Άγγλων του Ontario και των Γάλλων του Quebec.
To 1771, o Καναδάς χωρίστηκε στον Άνω, που τον αποτελούσε το Κεμπέκ, και στον Κάτω, που τον αποτελούσε το Οντάριο, και το Μόντρεαλ έγινε η έδρα των Άγγλων εμπόρων, που δεν συμπαθούσαν καθόλου τους Γάλλους γείτονες τους. Και, θυμηθείτε, σας παρακαλώ, ότι η απόσταση μεταξύ τους είναι μόλις 250 χιλιόμετρα.
Το 1822 οι Άγγλοι έμποροι προσπάθησαν να ενώσουν δια νόμου, τον Καναδά, γεγονός που θα έδινε την πλειοψηφία στους αγγλόφωνους της χώρας. Οι Γάλλοι ξεσηκώθηκαν το 1837, με αρχηγό τους τον Louis Loseph Ρapineau. Κι έφαγαν το κεφάλι τους. Διότι, το 1841, ψηφίστηκε, επί τέλους το νόμος της ενώσεως Άνω και Κάτω Καναδά, σε ένα ενιαίο κράτος. Πάντα πονηρή η Αλβιών. Είχε δεν είχε, ρούμπωσε τους Φραντσέζους.
Το 1867, με την «Πράξη της Βόρειας Αμερικής», δημιουργήθηκε η Συνομοσπονδία του Καναδά. Την αποτελούσαν οι Επαρχίες: Νότια Σκωτία, Νέο Μπράνσγουηκ, το Κεμπέκ και το Οντάριο. Έκτοτε, ο Γαλλο-Καναδικός εθνικισμός – που τσαλαπατήθηκε από τους Βρετανούς- έγινε το μόνιμο σημείο τριβής, της πολιτικής ζωής του Κεμπέκ, αλλά και όλου του Καναδά, όπου υπήρχαν Γάλλοι.
Τώρα, βέβαια, εγώ δεν κατάλαβα πολύ καλά, γιατί επί δύο αιώνες τρώγονται οι Αγγλο-Γάλλοι, αφού ο Καναδάς, όπως και η Αμερική, είναι πανσπερμία φύλων και εθνοτήτων. Κι όλοι περνούν ζάχαρη. Ελευθερία έχουν. Ισοτιμία, έχουν. Παιδεία θαυμάσια διαθέτουν. Ανεξιθρησκeία έχουν. Η οικονομία τους είναι ζηλευτή. Το επίπεδο του πολιτισμού τους, έκτακτο. Όλα τα έχουν, οι ευλογημένοι. Γιατί μένουν στις παρωχημένες προστριβές τους; Τότε, ήταν χωρισμένοι, διότι ήταν και νεοφερμένοι. Τώρα έχουν φτιάξει ένα Ομόσπονδο κράτος, με δύο επίσημες γλώσσες, και πάντα ανεξιθρησκεία. Τι στα κομμάτια εξακολουθούν να μοιράζονται, πια!. Εδώ, εμείς οι Ευρωπαίοι πασχίζουμε να ενώσουμε τη Γηραιά Ήπειρο και, μαζί της τους Γάλλους και τους Βρετανούς, τις Μητροπόλεις τους, δηλαδή. Κι εκεί, οι Γάλλοι θέλουν αυτονομίες και κουραφέξαλα. Μνήσθητι μου …
Ωστόσο εμείς, ξεχνώντας τις παράλογες εχθρότητες του Σήμερα, και την καθόλου ευχάριστη Ιστορία του Παρελθόντος, γνωρίζουμε μια πόλη κούκλα! Γραφική, σε ένα κομμάτι της, θυμίζει έντονα Καρτιέ Λατέν σε αρχιτεκτονική, σε ένα άλλο κομμάτι, διαθέτει αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής κτίρια κι εκκλησίες. Χτισμένη στην κορφή του λόφου, πάνω από το ποταμό του Αγίου Λαυρεντίου, πνιγμένη στα πάρκα και τα λουλούδια, είναι πόλη γοητευτική. Έχει μεγάλες «ανάσες». Αφού οι δρόμοι είναι εξαιρετικά φαρδείς, και τα κτίρια χαμηλά. Έχει τον αέρα της ανοιχτωσιάς που της χαρίζει ο μεγάλος ποταμός. Έχει το «αφ’ υψηλού», αφού αναρριχάται μέχρι την κορφή του λόφου. Και τι δεν έχει, τέλος πάντων, το Κεμπέκ. Μέχρι πύργο διαθέτει, που είναι τεράστιος, επιβλητικός, πανέμορφος! Και παραπέμπει κατ’ευθείαν στα περιώνυμα Chateux Loire. Μιλάμε για το γοτθικο-αναγεννησιακό κάστρο του Fortenac που, από το 1892 διαφεντεύει από την κορφή του λόφου, όλην την πόλη και το ποτάμι της. Ο πολύξερος Οδηγός μου γράφει: «Λόγω της δραματικής, από απόψεως θέας, θέσεως του, και των παραμυθένιων πύργων και πυργίσκων της ανοικονόμητης στέγης του, ο πύργος Fortenac είναι ένα από τα πιο πομπώδη αλλά και γοητευτικά ξενοδοχεία αυτού του είδους. Ο Καναδικός Σιδηρόδρομος του Ειρηνικού και οι Καναδικοί Εθνικοί Σιδηρόδρομοι, εκμεταλλεύτηκαν τέτοιο μνημεία σε όλη τη χώρα, φτιάχνοντας ξενοδοχεία περιωπής, σαν σύμβολα της οικονομικής τους ευρωστίας."
http://www.uniglobethetraveltimes.co...nac-Quebec.jpg
Το όνομά του το κάστρο οφείλει στο κόμη Louis de Fortenac, τον … παλιανθρωπάκο Κυβερνήτη του 17ου αιώνα. Αυτός, ο πονηρός, ήρθε σε ρήξη με τον κλήρο, διότι επέτρεψε το εμπόριο του αλκοόλ με τους Ινδιάνους. Ξύπνιος ο
Governor. Κοίμιζε τους Ινδιάνους με τα μεθύσια. Να μη θυμούνται, να μην αντιδρούν και, προ πάντων, να μη διεκδικούν......
Το ξενοδοχείο είναι τεράστιο. Γι αυτό και ολίγον «μπάστε σκύλοι …». Όμως το εσωτερικό του, έτσι κι αλλιώς, είναι επιβλητικότατο, με ξυλόγλυπτα ταβάνια γύψινες διακοσμήσεις, πολύτιμες ταπισερί, μεγαλοπρεπείς κλίμακες με δαντελλωτά κιγκλιδώματα, παλιούς πίνακες…,
Ήπιαμε έναν καφέ στη βεράντα του. Η θέα σου έκοβε την ανάσα. Όλο το ποτάμι και η Κάτω Πόλη, μπροστά στα μάτια μας. Κι ένας χλιαρός, φρέσκος αέρας να μας δροσίζει και να μας ξεκουράζει. «Μωρέ μπράβο ζέστη στη γειτονιά του Βόρειου Πόλου», αστειευόμαστε, καθώς σφουγγίζουμε το δρωτάρι που μας περιλούζει δυσάρεστα.
Μέσα σε αυτόν τον λαβυρινθώδες φρούριο, νοιώθεις λίγο Σταχτοπουτα και λίγο από την Πεντάμορφη του παιδικού μας παραμυθιού! Για δέστε, λοιπόν, πόσο πολύ μπορεί να σε υποβάλει το περιβάλλον.! Μέχρι και τον καθρέφτη σου μπορεί να βγάλει ψεύτη!. Άκου Πεντάμορφη, και να είσαι μούσκεμα στον ιδρώτα… κι όμως, φίλτατοι, η φαντασία οργιάζει, κ α ι βρώμικη κ α ι παστρική!!!!. Ή μήπως κάτι τέτοια είναι αηδίες, παλιμπαιδισμού!!!!. Θεέ μου φύλαγε....
Βγαίνουμε ξανά στην πλατεία. Μπροστά μας το άγαλμα του Champlain, του ιδρυτή της πόλης. Έφτασε εδώ, μετά τον Καρτιέ και, το 1608 ίδρυσε τον πρώτο μόνιμο οικισμό, στην Κάτω Πόλη. Γύρω, αλλά και ψηλότερα από αυτόν, αναπτύχθηκε το Quebec, που σήμερα έχει 600.000 κατοίκους. (Όλη η ομώνυμη Επαρχία έχει 7.000.000).
Εδώ, στην Ανω Πόλη, που έχει την ίδια περίπου ηλικία με το κάστρο, υπάρχει, ακόμα, η Dofferin Terrace, που προσφέρει θαυμάσια θέα στο ποτάμι. Διαθέτει πάρκο, οβελίσκο και, στην προέκταση της, την Promenade des Gounerneurs, που φτάνει ως τα τείχη της πόλης. Α, να κι άλλη μια πρωτιά του Quebec. Είναι η μοναδική περιτειχισμένη πόλη όλης της Βόρειας Αμερικής. Και πολύ καμαρώνει γι αυτό ....
Παραμέσα στην Άνω Πόλη, και στη στενή Rue De Tresor, γίνεται ραβαϊσι αλά Montmartre. Λογιών καλλιτέχνες στολίζουν με έργα τους το σοκάκι, κάνοντας το να μοιάζει με ανθισμένο κήπο. Στο τέλος αυτού του γραφικού δρομίσκου, βρίσκεσαι στο «Καρτιέ Λατέν» του Q., με τα ήσυχα παρισινού στυλ σπίτια του 18ου αιώνα, τα γραφικά μπιστρό, τα καφέ, τα βιβλιοπωλεία, τα υπαίθρια ζαχαροπλαστεία με τις χρωματιστές ομπρέλες.
Φυσικά, στην Απάνω Πόλη, βρίσκεται και το περίτεχνο κτίριο του Κοινοβουλίου, βαρύ κι επιβλητικό, με το ρολόι του, τα αγάλματα του, τις αλκόβες του, τις φοντάνες, τον περιποιημένο κήπο… Εκείνο, όμως, που μας ξαφνιάζει, είναι ένα στρογγυλό παρκάκι στην πλατεία του Κοινοβουλίου. Εκεί, γραμμένη με πολύχρωμα λουλούδια και καλλιγραφικά γράμματα, βρίσκεται η ρίζα του κακού του Καναδά. «JE ME SOUVIENS» , «ΘΥΜΑΜΑΙ» γράφουν προκλητικά οι Γάλλοι. Κι εννοούν, φυσικά, τη Μητρόπολή τους, τη Γαλλία! Τη γαλλική παράδοση! Τις εθνικιστικές τους διεκδικήσεις, τις προγονικές βεντέτες… «JE ME SOUVIENS», κι όποιον πάρει ο χάρος δηλαδή! Ακόμα και σήμερα!!!. Αν πιστεύετε Θεό.....
Κατεβαίνουμε, με τελεφερίκ, στην Κάτω Πόλη, στην Terre Basse, τό παμπάλαιο αυτό κομμάτι, που δημιούργησε ο Champlain, όταν πρωτοήρθε εδώ.
- "Παιδιά, δεν πιστεύω στα μάτια μου," μπήγω φωνή μεγάλη
- "Στέλλα, τι είναι αυτό που βλέπω;" Ξεφωνίζει πλάι μου, με την κάμερα στο μάτι, η Ελεάνα. Έχουμε πάθει όλοι σοκ.
- "Τι ομορφιά είναι αυτή, καλέ!" Θαυμάζει και η Φρόσω
-" Ήμαρτον Κύριε! Κανείς μας δεν το φανταζόταν κάτι τέτοιο."
- "Εδώ να μείνουμε το υπόλοιπο της μέρας."
Όλοι κάτι μουρμουράμε καταγοητευμένοι, με το μάτι γουρλωτό από την κατάπληξη. Η ομορφιά, η γραφικότητα, τα χρώματα, τα λουλούδια που κρέμονται σαν μικροί καταρράκτες από μπαλκόνια και παράθυρα, τα φανάρια, τα κουκλόσπιτα, οι περίτεχνες σιδεριές, τα λιθόστρωτα σοκάκια, οι ψηλές σκάλες, το παρδαλό πλήθος, όλα, μα όλα, συνθέτουν ένα άκρως θεατρικό – κι ακριβώς για αυτό εντυπωσιακότατο- σκηνικό. Όλα είναι τόσο όμορφα, που μοιάζουν ψεύτικα. Σαν να τα ζωγράφισε βιτσιόζος καλλιτέχνης, κομματάκι φευγάτος. Ειλικρινά, είναι απίστευτο. Δεν υπερβάλλω. Ακόμα ακούω στο video τα επιφωνήματα μας.
Στενορύμνια πλακόστρωτα, οι δρόμοι St John και St Louis. Λουλούδια πολύχρωμα, ξεχειλίζουν από γλαστρόνια σκαρφαλωμένα σε παραθύρια και μπαλκόνια ακόμα κι από τοίχους, μπορώ να σας πω, όπου βρουν την παραμικρή σχισμάδα στο σοβά. Κομψά μαγαζιά. Χαριτωμένα μπιστρουδάκια. Και κόσμος! Πλήθος! Δεν καταλαβαίνουμε αν είναι ντόπιοι ή τουρίστες, όλοι μιλούν αγγλικά ή γαλλικά, άντε να καταλάβεις. Τα ελληνικά ακούγονται τελείως ξέταιρα εδώ. Μας κοιτούν παραξενεμένοι. Όπως μας κοίταζαν το 1978 οι Κινέζοι, σ' όλο τα ταξίδι μας στην Κίνα. Σαν UFO.Βλέπετε, μόλις είχε ανοίξει τα σύνορά της στον έξω κόσμο αυτή η χώρα, τού δισεκατομμυρίου και....
http://velonews.competitor.com/files...12-632x421.jpg
http://farm1.staticflickr.com/27/484...022cd75a_z.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ouis_2010b.jpg
Εδώ, στην Place Royal, βρίσκεται και το σπίτι του Chaplain, κτίσμα του 1608. Επίσης, εδώ, είναι το σπίτι του μαγαλογουνεμπόρου του 17ου αι. , και εξερευνητή του Μισισιπή Louis Joliet – σταθμός του Funiculair, σήμερα. Μπροστά μας και η Noire Dame des Victoires, αφιερωμένη στην ανάμνηση των νικών των Γάλλων κατά των Άγγλων προ του 1759.
http://www.mcq.org/place-royale/en/M...heplroyale.jpg
http://www.mcq.org/place-royale/en/lieux.php
Εκείνο όμως που αρπάζει και κρατά τη ματιά και το ενδιαφέρον, είναι η πλατειά σκάλα, με τα ξύλινα σκαλοπάτια, η Casse Cou! Η...." σβερκοσκοτώστρα", με άλλα λόγια. Είναι καμωμένη από ξύλο για να λιγοστεύει, όσο γίνεται, τα αναπόφευκτα γλιστρήματα, στις παγωνιές των άγριων χειμώνων. Εις μάτην. Οι κατηφοριές βρίσκονται παντού, και οι παγωνιές είναι αδυσώπητες και μακρόχρονες. Από πού να πρωτοφυλάξεις τους ανθρώπους; Υποπτεύομαι, πως ο μισός πληθυσμός της Ville Basse, έχει κάποιο τσακισμένο παϊδι! Θυσία στη σύντομη καλοκαιρινή ομορφιά της παράξενης πόλης. Πάντως, δεν είδα κουτσούς εκεί!!!. Περίεργο.......
Άλλη μια πρωτοτυπία του Q., είναι τα τείχη του, για τα οποία, όπως είπαμε, πολύ υπερηφανεύεται ο Καναδάς. Γάλλοι τα πρωτόχτισαν, το 1750, για να αντισταθούν στους Βρετανούς. Αργότερα, ήταν οι Άγγλοι εκείνοι που τα επεξέτειναν, το 1820, για να αντισταθούν, με τη σειρά τους, στους Αμερικανούς. Είκοσι χρόνια μόνον τα κράτησαν οι Άγγλοι. Μετά, τα παραχώρησαν στον Ομόσπονδο Καναδά. Σήμερα, σε αυτό το χώρο στεγάζεται το 22ο Βασιλικό Σύνταγμα. Ο ξεναγός μας δείχνει περήφανος τη φρουρά, που αλλάζει στις 10.00 κάθε πρωί. Φυσικά, εκεί βρίσκεται και το Πολεμικό Μουσείο.
Δυστυχώς η ώρα περνά, κι εμείς πρέπει να καλύψουμε τα 250χιλ, πίσω προς το Μόντρεαλ. Θέλουμε, βέβαια να δούμε κι άλλα, διότι έχει πολύ «ψαχνό» η Άνω και Κάτω Πόλη. Κυρίως θέλουμε να συνεχίσουμε την ελεύθερη βόλτα μας, χωρίς τον ξεναγό να μας κανοναρχάει, σε όλες τις γωνιές, όπου ξαφνιαζόμαστε συνεχώς από τις απρόοπτες ανακαλύψεις και αποκαλύψεις.
Ωστόσο, αυτό δεν είναι εφικτό. Τι κρίμα! Πρέπει να τα μαζεύουμε, μας αρέσει δεν μας αρέσει. Μόνον όταν καθόμαστε στο αυτοκίνητο, αντιλαμβανόμαστε την τραγική μας κόπωση. Ποδαρόδρομος και ζέστη μας εξόντωσαν κυριολεκτικά.
- "Πονούν τα καλάμια μου παιδιά," γκρινιάζω, "εσάς;"
Ένα μακρόσυρτο και πολύ εκφραστικό βογκητό από όλους, είναι η απάντηση. Κι όπως αποδεικνύεται, όλων κάτι μας πονάει.
- "Ξεκατινιαστήκαμε τελείως." Αγκομαχάει η Φρόσω, και κάνει μασάζ στις γάμπες της.
- "Και μου ήθελες να μείνεις κι άλλο. Με τι ποδάρια, μωρέ, θα κυκλοφορούσες, μου λες;" Καταλήγει, επιτιμώντας έτσι, την απληστία μου για παραπανίσιο χρόνο.
Ξέρει, από άλλες φορές, πως ο Χρόνος είναι πάντα ο μεγαλύτερος και μόνιμος εχθρός μου. Κι όχι μονάχα στα ταξίδια, δ υ σ τ υ χ ώ ς…."
Κι εκεί που νομίζω ότι θα ξεκουραστώ, πλησιάζουμε στους καταρράκτες του Montmorency. Είναι πολύ λιγνοί, αλλά διαθέτουν το εντυπωσιακό ύψος των 80 μέτρων. Είναι, δηλαδή 30 σχεδόν μέτρα ψηλότεροι από τους καταρράκτες του Νιαγάρα. Για να τους φτάσουμε περπατάμε, τρέχοντας (!) επί 20΄, παρ’ ότι τους βλέπουμε πολύ κοντά μας, απέναντι.
http://www.cqsb.qc.ca/ss/dc020.gif
Ασθμαίνοντας σταματάμε μπροστά τους. Είναι πράγματι θεόρατοι. Και φωνακλάδες. Χαλούν τον κόσμο με τη χλαπαταγή τους. Μας πιάνει κεφαλόπονος. Στα δεξιά μας, υπάρχει τεχνητός λόφος. «Σηκώνει» πάνω του, ξύλινη στρουφιστή σκάλα, να ανέβεις ψηλότερα από τα νερά, για καλύτερη θέα. «Φέρνει» κομμάτι στο Σινικό Τείχος, στο γενικότερο, αλλά στο λεπτότερο, διότι μοιάζει με μακρόστενη δαντέλλα.
http://inphotos.org/files/2009/10/St...ency-Falls.jpg
http://images.travelpod.com/users/le...alls-again.jpg
- "Μη μου πεις, πως θέλεις να ανεβούμε εκεί πάνω, στα ψηλώματα!" Με προλαβαίνει η Ελεάνα, αγριεμένη.
- "Δεν μας παίρνει ο χρόνος, ο αχρόνιαστος, ευτυχώς," απαντώ διπλωματικά. "Στην πραγματικότητα τα πόδια μου είναι σαν ζελέ Γιώτης."
-" Κι έχουμε και το εικοσάλεπτο της επιστροφής." Μας θυμίζει το σοφό Φροσί.
- "Ουφ, καλό είναι και τόσο. Ελάτε, τώρα, να τους φωτογραφίσουμε όπως μπορούμε, και πάμε πίσω στο αυτοκίνητο."
Οι ρόδες κυλούν στη δημοσιά με σταθερή ταχύτητα. Ο μονότονος ρυθμός και η κόπωση, με αποκόβουν από την πραγματικότητα. Είμαι έτοιμη να κοιμηθώ όταν , μαζί με τη ρυθμική κίνηση του αυτοκινήτου, μου έρχεται στο νου το Motto των Γάλλων: Je me souviens, je me souviens, je me souviens. Τελευταία μου σκέψη πριν αποκοιμηθώ.... Πώς να ξεχάσουν; Έφτιαξαν με καημό, μια τόσο όμορφη πόλη, κουβαλώντας, πάνω στον ωκεανό, τις ιστορίες και τις παραδόσεις της πατρίδας τους, για να γίνει λιγότερη η μοναξιά τους, και ελαφρότερη η ξενητιά. Μήπως το ίδιο δεν έκαναν και οι Έλληνες των αποικιών του Τότε; Εκείνοι, πια, διάλεγαν όμοιο τόπο κι όμοιο κλίμα. Αν είστε Χριστιανοί! Η Σικελία είναι γεμάτη μεσογειακό φως, ελαιώνες, συκιές, ξερολιθιές και πέτρινους ναούς. Τα παράλια, πάλι, της Μικρασίας – Ιωνία η Ερατεινή- είναι ένα πανέμορφο, αυθεντικό κομμάτι Ελλάδας. Ένα κόσμημα στην ανατολική παρειά του Αιγαίου.
Είναι, φαίνεται, μοιραίο, ο ξερριζωμένος να φέρνει στον μακρινό τόπο της εξορίας του, ολόκληρα κομμάτια από τη ζωή του στη Μητρόπολη. Κι ακόμα, να φέρνει και κομμάτια Σκέψης, Συμπεριφοράς, Χαρακτήρος, και τρόπου Δημιουργίας. Και, για να μην του λείπουν πολύ και τα πιο πρακτικά - οι οσμές, οι γεύσεις, και οι γνωστές κι αγαπημένες εικόνες που αντίκριζε από το παράθυρο του στην Πατρίδα- τα τοποθετεί ΟΛΑ σε χώρους και κλίμα, όσο γίνεται απαράλλαχτη με αυτά, που άφησε πίσω του. Για να μην ξεχνά. « Je me souviens» λοιπόν, κι οι Γάλλοι έχουν τα χίλια συναισθηματικά δίκια. Καλά κάνουν και θυμούνται κι αγαπούν τον τόπο των προγόνων τους. Τις εχθροπραξίες, όμως, τι τις θέλουν; Δεν ξέρουν πως μόνο σε μπελάδες τους βάζουν; 300 χρόνια σκυλοφαγωμάρας, τα βρίσκω πολλά. Ας ζήσουν εν ειρήνη αυτοί, κι ας αφήσουν και τους γείτονες τους να ζήσουν. Στην ουσία, όλοι ξένοι είναι εδώ. Αλλοφερμένοι. Εξωμερίτικοι. Κομματάκι κατακτητές και κομματάκι εξόριστοι. Τι να πουν κι εκείνοι οι έρμοι οι Ινδιάνοι -οι Iroquois και οι Algonquins; Τους κάτσανε στο σβέρκο οι Ευρωπαίοι, και τους τσαταλιάσανε τους ανθρώπους…
Καλά τα “Je me souviens” σας, Φραντσέζοι, αλλά σκεφτείτε, τέλος πάντων και τους πραγματικούς «νοικοκυραίους» αυτής της χώρας! Τους καταντήσατε επήλυδες, στην ίδια τους την Πατρίδα! Και λίγη τσίπα, δηλαδή, Monsieurs και Gentlemen. Αμάν πιά, ο εγωισμός σας. Νισάφι και καληνύχτα σας.
Ήταν οι τελευταίες μου σκέψεις, πριν πέσω σε ύπνο βαθύ, κ α θ ι σ τ ή, σαν άλογο. Sorry καλέ. Τα άλογα, ως γνωστόν, κοιμούνται ό ρ θ ι α.........
Last edited by a moderator: