hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφ. 2 Chiclayo (μέρος πρώτο)
- Κεφ.3: Chiclayo (δεύτερο μέρος)
- Κεφ.4: Από το Chiclayo στη Cajamarca
- Κεφ.5. Cajamarca
- Κεφ.6. Από τη Cajamarca στο Trujillo
- Κεφ.7. Trujillo
- Κεφ.8. Arequipa
- Κεφ.9. Aπό Arequipa για La Paz
- Κεφ.10. Nuestra Señora de La Paz
- Κεφ.11. Δαίμονες (Eθνικό Πάρκο Sajama)
- Kεφ.12. Salar de Uyuni
- Κεφ. 13. Potosí
- Κεφ.14: Sucre
- Κεφ.15: Tiwanaku
- Κεφ.16: Λίμνη Titicaca
- Kεφ.17: Από το Puno στο Cusco
- Κεφ.18: Cusco
- Κεφ.19. Ιερή κοιλάδα των Incas
- Κεφ.20. Machu Picchu – Eπίλογος
Κεφ. 13. Potosí
Το πρωί με βρήκε σε καλύτερη κατάσταση. Τουλάχιστον δεν είχα πυρετό, η διάρροια εξ’αιτίας της οποίας βούλωσε κι η λεκάνη υποχώρησε, αλλά μια κομάρα υπήρχε.
Η συνέλευση της ομάδας απεφάνθη ότι λόγω της κατάστασής μου δεν θα συνεχίζαμε προς τα ενδότερα του βολιβιανού Αλτιπλάνο. Αφενός κι ο νεφοσκεπής καιρός δεν συνηγορούσε, αφετέρου κι ο σχεδιασμός απεδείχθη κακός, γιατί για να απολαύσεις τη διαδρομή με το ραχάτι σου χρειαζόμασταν ακόμα μια διανυκτέρευση. Κι εμείς είχαμε προγραμματίσει να βρισκόμαστε στο Potosí το ίδιο βράδυ. Αν το αποτολμούσαμε ήταν μια τεράστια διαδρομή που ήταν αδύνατον να καλυφθεί, εκτός κι αν ξεκινούσαμε απ’τα αξημέρωτα και φτάναμε βαθειά μεσάνυχτα.
Ακολουθήσαμε κατεύθυνση πάλι προς τα πίσω μέσω των παγετωνικών λιμνών που ευτύχησα να δω δια ζώσης και την ευκαιρία να απαθανατήσω με τη μηχανή μου ιδίοις χερσίν. Κι επειδή μιας γκαντεμιάς κι άλλη έπεται μας έπιασε και λάστιχο…
Η διαδρομή αποδείχθηκε από ένα σημείο και πέρα μονότονη και κουραστική. Φτάσαμε κατά το απομεσήμερο στο χωριό Uyuni όπου φάγαμε σε ένα ψιλοπαρακμιακό εστιατόριο και συνεχίσαμε για Potosi.
H μοίρα του Potosí είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη του Cerro Rico, του Πλούσιου Βουνού που υψώνεται νότια πάνω από τη πόλη. To βουνό που τρώει ανθρώπους...
Η ανακάλυψη του πλουσιότερου κοιτάσματος αργύρου στον κόσμο γύρω στα μέσα του 16ου αιώνα, οδήγησε σε μια φρενίτιδα εξόρυξης εκ μέρους των ισπανών κατακτητών. Όσο όμως το ασήμι έπαιρνε το δρόμο του για τις αγορές της Ευρώπης, το τίμημα στο Potosí ήταν ανθρώπινες ψυχές. Καταναγκαστική δουλεία (mita) για αυτόχθονες και εισαγώμενους αφρικανούς σκλάβους που μέσα στις ανήλιαγες στοές δουλεύοντας υπό απάνθρωπες συνθήκες, έσβηναν κατά μυριάδες. Η αποτίμηση ακούγεται εξωφρενική: 9 εκατομμύρια άνθρωποι στο διάβα των αιώνων είναι το κόστος, ώστε οι ευρωπαίοι να εξασφαλίσουν το πολύτιμο μέταλλο. Για να φτιάχνουν στρατούς και να αλληλοσφάζονται... Γιατί άραγε αυτό δεν λογίστηκε ποτέ σαν έγκλημα κατά της ανθρωπότητας;
Σήμερα κανείς μπορεί να επισκεφθεί τα ορυχεία. Λέγεται ότι η εμπειρία είναι σοκαριστική, κλειστοφοβική κι επικίνδυνη. Κάποιοι που τα επισκέπτονται οργανωμένα, εγκαταλείπουν τη προσπάθεια παθαίνοντας πανικό. Δεν το αποτόλμησα ούτε το πρότεινα στους συνταξιδιώτες μου καν.
Ο πλούτος στα χέρια των ολίγων όμως έφερε και την ανάπτυξη. Έγινε το Potosí "αυτοκρατορική πόλη", περιώνυμη στην εποχή της, τέτοια που θα την ζήλευαν Μαδρίτη και Λονδίνο. Χτίστηκαν εκκλησιές, περίβλεπτα αρχοντικά κι όλα αυτά μας παραδόθηκαν σήμερα σαν έξοχη αποικιακή κληρονομιά. Δημιουργήθηκε ένα αξεπέραστο βιομηχανικό τοπίο. Και μέσα σ’αυτά τα όμορφα κι ιστορικά οι γειτονιές των mitayos, των μελλοθάνατων μεταλλωρύχων.
Σήμερα το Potosí ξεχασμένο στο χάρτη, χωρίς το μεγαλείο του παρελθόντος, απολαμβάνει το τίτλο μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Μια κληρονομιά βουτηγμένη στο θάνατο, κι αυτό δεν θα πρέπει να το ξεχνά στιγμή ο επισκέπτης.
Η “ματωμένη” γοητεία της πόλης αφορά ακριβώς στο σύνολό της και δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά σε μεμονωμένα κτήρια. Αν και η αναφορά κάποιων αξιοθέατων, μου αφήνει την αίσθηση ότι οπτικοποιώ απλά ένα τουριστικό οδηγό,αποφάσισα προς το τέλος του κεφαλαίου να παραθέσω εικόνες από τα φωτογενή στενά του Potosí ώστε να υπάρξει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα. Το Cerro Rico είναι σχεδόν πανταχού παρόν. Να θυμίζει. Δεν ξέρω αν διδάσκει κιόλας.
Ελάτε λοιπόν να περιδιαβούμε παρέα τα στενά του Potosi, νοητά κι ακούραστα! Τις γλιτώσατε τις παρενέργειες του υψομέτρου.
Ανηφορίσαμε (ευτυχώς χωρίς να ασθμαίνουμε) κι αφού προσπεράσαμε το εντυπωσιακών διαστάσεων για τα δεδομένα της πόλης Πανεπιστήμιο, φτάσαμε στην πλατεία Plaza del Estudiante όπου κυριαρχεί ένα μνημείο προφανώς αφιερωμένο στους ανά τους αιώνες αποδημήσαντες μεταλλωρύχους.
Επί της πλατείας επικεφθήκαμε αρχικά το συμπαθητικό παρεκκλήσι της Παναγίας της Ιερουσαλήμ (La Capilla de Nuestra Señora de Jerusalén) ένα ελάχιστα γνωστό στολίδι του Potosí. Αρχικά χτισμένο ως ένα ταπεινό παρεκκλήσι προς τιμήν της Παναγίας de Candelaria, ξαναχτίστηκε τον 18ο αιώνα για να αποκτήσει μια πιο grandiose αισθητική στο εσωτερικό της με το επίχρυσο μπαρόκ βωμό και μια σειρά από πίνακες βιβλικών σκηνών από επώνυμους κι ανώνυμους καλλιτέχνες της πόλης.
Η εκκλησία του San Bernando του 18ου αιώνα, βρίσκεται ακριβώς απέναντι, ανακαινισμένη και λουστραρισμένη. Αυτό που της προσδίδει μια ιδιαιτερότητα είναι ότι έχει χτιστεί από ασμίλευτες πέτρες διατηρώντας ένα πιο αδρό παρουσιαστικό και μια αισθητική ελαφρώς μεσογειακή.
Μέσα από το Μercado Central με τα μαγαζάκια του, φτάσαμε στον περίβολο της περίβλεπτης εκκλησίας San Lorenzo de Carangas, από τις παλιότερες της πόλης. ‘Ο,τι αισθητικά στερείται το εσωτερικό, δεν φείδεται η πρόσοψη του ναού. Επιτομή της mestizo-μπαρόκ αρχιτεκτονικής κατάφορτη από σκαλίσματα σε λουλουδάτα μοτίβα με αμπελόφυλλα και πρόσωπα αγγέλων. Όμως η παράδοση βρίσκει καταφανώς τη θέση της μέσα στο πανδαιμόνιο, με γυμνόστηθες γυναίκες και γοργόνες να παίζουν κιθάρα, φιγούρες που παραπέμπουν σε λαϊκούς μύθους.
Στην Calle Bolivar και στους παράδρομούς της θαυμάσαμε μερικά εξαιρετικά αρχιτεκτονικά δείγματα:
Το λουλακί Casa de las Tres Portadas του 18ου αιώνα, κοινόβιο του Τάγματος των Φραγκισκανών με ξύλινα μπαλκόνια και τρεις σκαλιστες εισόδους με μοτίβα αγγέλους, ήλιο, φεγγάρι κι έξοχα γκαργκοϊλάκια. Μακράν δηλαδή από οιαδήποτε αυστηρό θρησκευτικό συμβολισμό.
To Casa de los Marqueses de Otavi, (σήμερα λειτουργεί σαν τράπεζα) με την υπέροχη mestizo-μπαρόκ πρόσοψη. Ρίξτε μια πιο κοντινή ματιά στα λιοντάρια του υπέρθυρου που έχουν σχεδόν ανθρώπινη μορφή.
H εκκλησία San Agustin του 17ου αιώνα, θρησκευτικό κέντρο των Βάσκων στην περιοχή. Ότι σώζεται από την αρχική κατασκευή είναι η πρόσοψη του ναού
Πορεία προς την επικλινή Plaza de 10 Noviembre, τη καρδιά του ιστορικού Potosí. Για να έχουμε και μια τάξη μεγέθους μη φανταστείτε καμιά πλατεία Συντάγματος. Με το συντριβανάκι της, ένα μίνι άγαλμα της Ελευθερίας και μια ευχάριστη νότα πράσινου σε μια πόλη όπου λόγου υψομέτρου δεν φυτρώνει ούτε μαϊντανός. Εδώ λαμβάνουν χώρα από πολιτικές συγκεντρώσεις ως το μπουγέλωμα το Σαββατοκύριακο του Καρναβαλιού κι είναι το μέρος για μια χαλαρή βόλτα των ντόπιων.
Το δυτικό της τμήμα γειτνιάζει με την μικρότερη Plaza 6 de Agosto.
Κι οι δυό πλατείες περιβάλλονται από μια σειρά κτηρίων αποικιακής εποχής:
Ο Νεοκλασσικός καθεδρικός
Τo Casa Real de la Moneda, από τα καλύτερα δείγματα αποικιακής αρχιτεκτονικής, με την εντυπωσιακή μπαρόκ είσοδο με τον ισπανικό θυερό άνωθεν, τις βαριές πόρτες ύψους 4 μέτρων και την εσωτερική αυλή. Σήμερα στεγάζει ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της Βολιβίας με εκθέματα της αποικιακής εποχής: νομίσματα, πανοπλίες, θρησκευτική τέχνη αλλά κι απομεινάρια από την πάλαι ποτέ βιομηχανική επεξεργασία του αργύρου. Οι μουσειολάτρεις μη με ρωτήσετε τι λέγαν τα εκθέματα. ‘Ετσι όπως ήμουν ακόμα από την ταλαιπωρία της προηγούμενης μέρας, μόνο για επίσκεψη σε μουσείο δεν είχα υπομονή.
Το Palacio de Justicia και την Noμαρχία (Prefectura)
Kαι το Teatro Omiste, πρώην εκκλησία-μονή-νοσοκομείο, νυν θέατρο.
Σαν φτάσαμε στη πλατεία διαπιστώσαμε ότι γινόταν ο κακός χαμός από κόσμο. Πιτσιρίκια πάμπολλα όλα με τις σχολικές τους ενδυμασίες, κραδαίνοντας μπαλόνια, παρέα με τους γονείς τους που κρατούσαν κάτι που μου έφερνε σε καλάθι με μπομπονιέρες. Σκεφτήκαμε ότι καμιά σχολική γιορτή αποφοίτησης θα γινόταν, ώσπου νά’σου μια λιτανεία έσκασε μύτη μπροστά από τον Καθεδρικό.
Με έτρωγε η περιέργεια, αλλά πώς να ξεκινήσω τη κουβέντα όταν τα ισπανικά μου ήταν υποτυπώδη; Έδειξα σε μια καλή κυριούλα το περιεχόμενο του καλαθιού κι ερώτησα απλώς «Porque?” Aπό τα συμφραζόμενα κι αυτά που παρατήρησα επρόκειτο τελικά για μαζική τελετή Θείας Ευχαριστίας όπου για πρώτη φορά τα παιδιά θα ελάμβαναν τον άζυμο άρτο. Το χαρτάκι στο αναμνηστικό ψωμάκι που μας πρόσφεραν έγραφε: « Ω Ιησου, διατήρησε στη καρδιά μου την αγνότητα αυτής της μέρας κι ευλόγησε μαζί μου όλους αυτούς που αγαπώ» (τα πήγα καλά στη μετάφραση ισπανόφωνοι του φόρουμ
.
Ολοκληρώσαμε τη βόλτα μας στη πόλη, θαυμάζοντας:
Το καμπαναριό La Torre de La Compañia de Jesus, ότι απέμεινε από μια Ιησουιτική εκκλησία, εξαίρετο δείγμα θρησκευτικής αρχιτεκτονικής
Την αψίδα Arco de Cobija που κάποτε σηματοδοτούσε την είσοδο στο κέντρο της Ισπανικής πόλης από τα γκέτο των ιθαγενών
Την Calle Chuquisaca με τα έξοχα αποικιακά σπίτια των ισπανών ευγενών – αιματορουφηχτών (εδώ μου βγαίνει η κακία για τη τύχη των ποπολάρων μεταλλωρύχων)
Tην εκκλησία- μοναστήρι San Francisco, όπου φυλάσσεται το θαυματουργό άγαλμα του Señor de la Vera Cruz, προστάτη του Potosí.
Σε μια μικρή πλατεία με πολύχρωμα σπίτια και μπαλκόνια, την Iglesia de la Merced, μεσογειακής αισθητικής, σε έντονο κεραμιδί χρώμα.
Τη Μονή-Μουσείο Santa Teresa, που επί της ακμής της έπιανε ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα. Εδώ επί αποικιοκρατίας, απαρνιόντουσαν τα εγκόσμια νεαρές ισπανίδες αριστοκράτισες.
Kάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της περιήγησης κάναμε και μια στάση σ’ενα τοπικό εστιατόριο, στο πρώτο όροφο ενός κτηρίου. Από τα παράθυρά του απαθανατήσαμε εικόνες με τα κεραμίδια των εκκλησιών και των σπιτιών της πόλης. Και το Cerro Rico. Πάντα εκεί, σιωπηλός μάρτυρας.
Αφού είχαμε οργώσει το ιστορικό κέντρο της πόλης, το απόγευμα επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο και κανονίσαμε με τον ρεσεψιονίστ να μας βρει ένα ταξί (έναντι ευτελούς ποσού για 3ωρο ταξίδι) για τη μεταφορά στην Sucre, επόμενο σταθμό του ταξιδιού μας στην Βολιβία.
Αποχαιρετήσαμε το γοητευτικό Potosí στα χρώματα του δειλινού ίδια με αίμα.
Γοητευμένοι από την αρχιτεκτονική, συνάμα συγκλονισμένοι από την τραγική ιστορία που κρύβει στα σπλάχνα του.
ΟΧΙ! Δεν πήρε μεταγραφή!!
Το πρωί με βρήκε σε καλύτερη κατάσταση. Τουλάχιστον δεν είχα πυρετό, η διάρροια εξ’αιτίας της οποίας βούλωσε κι η λεκάνη υποχώρησε, αλλά μια κομάρα υπήρχε.
Η συνέλευση της ομάδας απεφάνθη ότι λόγω της κατάστασής μου δεν θα συνεχίζαμε προς τα ενδότερα του βολιβιανού Αλτιπλάνο. Αφενός κι ο νεφοσκεπής καιρός δεν συνηγορούσε, αφετέρου κι ο σχεδιασμός απεδείχθη κακός, γιατί για να απολαύσεις τη διαδρομή με το ραχάτι σου χρειαζόμασταν ακόμα μια διανυκτέρευση. Κι εμείς είχαμε προγραμματίσει να βρισκόμαστε στο Potosí το ίδιο βράδυ. Αν το αποτολμούσαμε ήταν μια τεράστια διαδρομή που ήταν αδύνατον να καλυφθεί, εκτός κι αν ξεκινούσαμε απ’τα αξημέρωτα και φτάναμε βαθειά μεσάνυχτα.
Ακολουθήσαμε κατεύθυνση πάλι προς τα πίσω μέσω των παγετωνικών λιμνών που ευτύχησα να δω δια ζώσης και την ευκαιρία να απαθανατήσω με τη μηχανή μου ιδίοις χερσίν. Κι επειδή μιας γκαντεμιάς κι άλλη έπεται μας έπιασε και λάστιχο…
Η διαδρομή αποδείχθηκε από ένα σημείο και πέρα μονότονη και κουραστική. Φτάσαμε κατά το απομεσήμερο στο χωριό Uyuni όπου φάγαμε σε ένα ψιλοπαρακμιακό εστιατόριο και συνεχίσαμε για Potosi.
H μοίρα του Potosí είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη του Cerro Rico, του Πλούσιου Βουνού που υψώνεται νότια πάνω από τη πόλη. To βουνό που τρώει ανθρώπους...
Η ανακάλυψη του πλουσιότερου κοιτάσματος αργύρου στον κόσμο γύρω στα μέσα του 16ου αιώνα, οδήγησε σε μια φρενίτιδα εξόρυξης εκ μέρους των ισπανών κατακτητών. Όσο όμως το ασήμι έπαιρνε το δρόμο του για τις αγορές της Ευρώπης, το τίμημα στο Potosí ήταν ανθρώπινες ψυχές. Καταναγκαστική δουλεία (mita) για αυτόχθονες και εισαγώμενους αφρικανούς σκλάβους που μέσα στις ανήλιαγες στοές δουλεύοντας υπό απάνθρωπες συνθήκες, έσβηναν κατά μυριάδες. Η αποτίμηση ακούγεται εξωφρενική: 9 εκατομμύρια άνθρωποι στο διάβα των αιώνων είναι το κόστος, ώστε οι ευρωπαίοι να εξασφαλίσουν το πολύτιμο μέταλλο. Για να φτιάχνουν στρατούς και να αλληλοσφάζονται... Γιατί άραγε αυτό δεν λογίστηκε ποτέ σαν έγκλημα κατά της ανθρωπότητας;
Σήμερα κανείς μπορεί να επισκεφθεί τα ορυχεία. Λέγεται ότι η εμπειρία είναι σοκαριστική, κλειστοφοβική κι επικίνδυνη. Κάποιοι που τα επισκέπτονται οργανωμένα, εγκαταλείπουν τη προσπάθεια παθαίνοντας πανικό. Δεν το αποτόλμησα ούτε το πρότεινα στους συνταξιδιώτες μου καν.
Ο πλούτος στα χέρια των ολίγων όμως έφερε και την ανάπτυξη. Έγινε το Potosí "αυτοκρατορική πόλη", περιώνυμη στην εποχή της, τέτοια που θα την ζήλευαν Μαδρίτη και Λονδίνο. Χτίστηκαν εκκλησιές, περίβλεπτα αρχοντικά κι όλα αυτά μας παραδόθηκαν σήμερα σαν έξοχη αποικιακή κληρονομιά. Δημιουργήθηκε ένα αξεπέραστο βιομηχανικό τοπίο. Και μέσα σ’αυτά τα όμορφα κι ιστορικά οι γειτονιές των mitayos, των μελλοθάνατων μεταλλωρύχων.
Σήμερα το Potosí ξεχασμένο στο χάρτη, χωρίς το μεγαλείο του παρελθόντος, απολαμβάνει το τίτλο μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Μια κληρονομιά βουτηγμένη στο θάνατο, κι αυτό δεν θα πρέπει να το ξεχνά στιγμή ο επισκέπτης.
Η “ματωμένη” γοητεία της πόλης αφορά ακριβώς στο σύνολό της και δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά σε μεμονωμένα κτήρια. Αν και η αναφορά κάποιων αξιοθέατων, μου αφήνει την αίσθηση ότι οπτικοποιώ απλά ένα τουριστικό οδηγό,αποφάσισα προς το τέλος του κεφαλαίου να παραθέσω εικόνες από τα φωτογενή στενά του Potosí ώστε να υπάρξει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα. Το Cerro Rico είναι σχεδόν πανταχού παρόν. Να θυμίζει. Δεν ξέρω αν διδάσκει κιόλας.
Ελάτε λοιπόν να περιδιαβούμε παρέα τα στενά του Potosi, νοητά κι ακούραστα! Τις γλιτώσατε τις παρενέργειες του υψομέτρου.
Ανηφορίσαμε (ευτυχώς χωρίς να ασθμαίνουμε) κι αφού προσπεράσαμε το εντυπωσιακών διαστάσεων για τα δεδομένα της πόλης Πανεπιστήμιο, φτάσαμε στην πλατεία Plaza del Estudiante όπου κυριαρχεί ένα μνημείο προφανώς αφιερωμένο στους ανά τους αιώνες αποδημήσαντες μεταλλωρύχους.
Επί της πλατείας επικεφθήκαμε αρχικά το συμπαθητικό παρεκκλήσι της Παναγίας της Ιερουσαλήμ (La Capilla de Nuestra Señora de Jerusalén) ένα ελάχιστα γνωστό στολίδι του Potosí. Αρχικά χτισμένο ως ένα ταπεινό παρεκκλήσι προς τιμήν της Παναγίας de Candelaria, ξαναχτίστηκε τον 18ο αιώνα για να αποκτήσει μια πιο grandiose αισθητική στο εσωτερικό της με το επίχρυσο μπαρόκ βωμό και μια σειρά από πίνακες βιβλικών σκηνών από επώνυμους κι ανώνυμους καλλιτέχνες της πόλης.
Η εκκλησία του San Bernando του 18ου αιώνα, βρίσκεται ακριβώς απέναντι, ανακαινισμένη και λουστραρισμένη. Αυτό που της προσδίδει μια ιδιαιτερότητα είναι ότι έχει χτιστεί από ασμίλευτες πέτρες διατηρώντας ένα πιο αδρό παρουσιαστικό και μια αισθητική ελαφρώς μεσογειακή.
Μέσα από το Μercado Central με τα μαγαζάκια του, φτάσαμε στον περίβολο της περίβλεπτης εκκλησίας San Lorenzo de Carangas, από τις παλιότερες της πόλης. ‘Ο,τι αισθητικά στερείται το εσωτερικό, δεν φείδεται η πρόσοψη του ναού. Επιτομή της mestizo-μπαρόκ αρχιτεκτονικής κατάφορτη από σκαλίσματα σε λουλουδάτα μοτίβα με αμπελόφυλλα και πρόσωπα αγγέλων. Όμως η παράδοση βρίσκει καταφανώς τη θέση της μέσα στο πανδαιμόνιο, με γυμνόστηθες γυναίκες και γοργόνες να παίζουν κιθάρα, φιγούρες που παραπέμπουν σε λαϊκούς μύθους.
Στην Calle Bolivar και στους παράδρομούς της θαυμάσαμε μερικά εξαιρετικά αρχιτεκτονικά δείγματα:
Το λουλακί Casa de las Tres Portadas του 18ου αιώνα, κοινόβιο του Τάγματος των Φραγκισκανών με ξύλινα μπαλκόνια και τρεις σκαλιστες εισόδους με μοτίβα αγγέλους, ήλιο, φεγγάρι κι έξοχα γκαργκοϊλάκια. Μακράν δηλαδή από οιαδήποτε αυστηρό θρησκευτικό συμβολισμό.
To Casa de los Marqueses de Otavi, (σήμερα λειτουργεί σαν τράπεζα) με την υπέροχη mestizo-μπαρόκ πρόσοψη. Ρίξτε μια πιο κοντινή ματιά στα λιοντάρια του υπέρθυρου που έχουν σχεδόν ανθρώπινη μορφή.
H εκκλησία San Agustin του 17ου αιώνα, θρησκευτικό κέντρο των Βάσκων στην περιοχή. Ότι σώζεται από την αρχική κατασκευή είναι η πρόσοψη του ναού
Πορεία προς την επικλινή Plaza de 10 Noviembre, τη καρδιά του ιστορικού Potosí. Για να έχουμε και μια τάξη μεγέθους μη φανταστείτε καμιά πλατεία Συντάγματος. Με το συντριβανάκι της, ένα μίνι άγαλμα της Ελευθερίας και μια ευχάριστη νότα πράσινου σε μια πόλη όπου λόγου υψομέτρου δεν φυτρώνει ούτε μαϊντανός. Εδώ λαμβάνουν χώρα από πολιτικές συγκεντρώσεις ως το μπουγέλωμα το Σαββατοκύριακο του Καρναβαλιού κι είναι το μέρος για μια χαλαρή βόλτα των ντόπιων.
Το δυτικό της τμήμα γειτνιάζει με την μικρότερη Plaza 6 de Agosto.
Κι οι δυό πλατείες περιβάλλονται από μια σειρά κτηρίων αποικιακής εποχής:
Ο Νεοκλασσικός καθεδρικός
Τo Casa Real de la Moneda, από τα καλύτερα δείγματα αποικιακής αρχιτεκτονικής, με την εντυπωσιακή μπαρόκ είσοδο με τον ισπανικό θυερό άνωθεν, τις βαριές πόρτες ύψους 4 μέτρων και την εσωτερική αυλή. Σήμερα στεγάζει ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της Βολιβίας με εκθέματα της αποικιακής εποχής: νομίσματα, πανοπλίες, θρησκευτική τέχνη αλλά κι απομεινάρια από την πάλαι ποτέ βιομηχανική επεξεργασία του αργύρου. Οι μουσειολάτρεις μη με ρωτήσετε τι λέγαν τα εκθέματα. ‘Ετσι όπως ήμουν ακόμα από την ταλαιπωρία της προηγούμενης μέρας, μόνο για επίσκεψη σε μουσείο δεν είχα υπομονή.
Το Palacio de Justicia και την Noμαρχία (Prefectura)
Kαι το Teatro Omiste, πρώην εκκλησία-μονή-νοσοκομείο, νυν θέατρο.
Σαν φτάσαμε στη πλατεία διαπιστώσαμε ότι γινόταν ο κακός χαμός από κόσμο. Πιτσιρίκια πάμπολλα όλα με τις σχολικές τους ενδυμασίες, κραδαίνοντας μπαλόνια, παρέα με τους γονείς τους που κρατούσαν κάτι που μου έφερνε σε καλάθι με μπομπονιέρες. Σκεφτήκαμε ότι καμιά σχολική γιορτή αποφοίτησης θα γινόταν, ώσπου νά’σου μια λιτανεία έσκασε μύτη μπροστά από τον Καθεδρικό.
Με έτρωγε η περιέργεια, αλλά πώς να ξεκινήσω τη κουβέντα όταν τα ισπανικά μου ήταν υποτυπώδη; Έδειξα σε μια καλή κυριούλα το περιεχόμενο του καλαθιού κι ερώτησα απλώς «Porque?” Aπό τα συμφραζόμενα κι αυτά που παρατήρησα επρόκειτο τελικά για μαζική τελετή Θείας Ευχαριστίας όπου για πρώτη φορά τα παιδιά θα ελάμβαναν τον άζυμο άρτο. Το χαρτάκι στο αναμνηστικό ψωμάκι που μας πρόσφεραν έγραφε: « Ω Ιησου, διατήρησε στη καρδιά μου την αγνότητα αυτής της μέρας κι ευλόγησε μαζί μου όλους αυτούς που αγαπώ» (τα πήγα καλά στη μετάφραση ισπανόφωνοι του φόρουμ
Ολοκληρώσαμε τη βόλτα μας στη πόλη, θαυμάζοντας:
Το καμπαναριό La Torre de La Compañia de Jesus, ότι απέμεινε από μια Ιησουιτική εκκλησία, εξαίρετο δείγμα θρησκευτικής αρχιτεκτονικής
Την αψίδα Arco de Cobija που κάποτε σηματοδοτούσε την είσοδο στο κέντρο της Ισπανικής πόλης από τα γκέτο των ιθαγενών
Την Calle Chuquisaca με τα έξοχα αποικιακά σπίτια των ισπανών ευγενών – αιματορουφηχτών (εδώ μου βγαίνει η κακία για τη τύχη των ποπολάρων μεταλλωρύχων)
Tην εκκλησία- μοναστήρι San Francisco, όπου φυλάσσεται το θαυματουργό άγαλμα του Señor de la Vera Cruz, προστάτη του Potosí.
Σε μια μικρή πλατεία με πολύχρωμα σπίτια και μπαλκόνια, την Iglesia de la Merced, μεσογειακής αισθητικής, σε έντονο κεραμιδί χρώμα.
Τη Μονή-Μουσείο Santa Teresa, που επί της ακμής της έπιανε ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα. Εδώ επί αποικιοκρατίας, απαρνιόντουσαν τα εγκόσμια νεαρές ισπανίδες αριστοκράτισες.
Kάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της περιήγησης κάναμε και μια στάση σ’ενα τοπικό εστιατόριο, στο πρώτο όροφο ενός κτηρίου. Από τα παράθυρά του απαθανατήσαμε εικόνες με τα κεραμίδια των εκκλησιών και των σπιτιών της πόλης. Και το Cerro Rico. Πάντα εκεί, σιωπηλός μάρτυρας.
Αφού είχαμε οργώσει το ιστορικό κέντρο της πόλης, το απόγευμα επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο και κανονίσαμε με τον ρεσεψιονίστ να μας βρει ένα ταξί (έναντι ευτελούς ποσού για 3ωρο ταξίδι) για τη μεταφορά στην Sucre, επόμενο σταθμό του ταξιδιού μας στην Βολιβία.
Αποχαιρετήσαμε το γοητευτικό Potosí στα χρώματα του δειλινού ίδια με αίμα.
Γοητευμένοι από την αρχιτεκτονική, συνάμα συγκλονισμένοι από την τραγική ιστορία που κρύβει στα σπλάχνα του.
ΟΧΙ! Δεν πήρε μεταγραφή!!
Last edited: