hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφ. 2 Chiclayo (μέρος πρώτο)
- Κεφ.3: Chiclayo (δεύτερο μέρος)
- Κεφ.4: Από το Chiclayo στη Cajamarca
- Κεφ.5. Cajamarca
- Κεφ.6. Από τη Cajamarca στο Trujillo
- Κεφ.7. Trujillo
- Κεφ.8. Arequipa
- Κεφ.9. Aπό Arequipa για La Paz
- Κεφ.10. Nuestra Señora de La Paz
- Κεφ.11. Δαίμονες (Eθνικό Πάρκο Sajama)
- Kεφ.12. Salar de Uyuni
- Κεφ. 13. Potosí
- Κεφ.14: Sucre
- Κεφ.15: Tiwanaku
- Κεφ.16: Λίμνη Titicaca
- Kεφ.17: Από το Puno στο Cusco
- Κεφ.18: Cusco
- Κεφ.19. Ιερή κοιλάδα των Incas
- Κεφ.20. Machu Picchu – Eπίλογος
Κεφ.16: Λίμνη Titicaca
Η παραλίμνια πόλη Puno ήταν η βάση μας για την εκδρομή στην λίμνη Titicaca.
Καθώς δεν είχαμε προσχεδιάσει παρά μόνο μια 24ωρη στάση στην περιοχή, ακολουθήσαμε την πεπατημένη χιλιάδων τουριστών. Κλείσαμε στο ξενοδοχείο ένα από τα μονοήμερα κλασσικά tour στα νησιά Uros και Taquile. Ο ορισμός του μαζικού τουρισμού…
Αν κανείς έχει χρόνο αξίζει να το ψάξει περισσότερο. Υπάρχουν επισκέψιμες περιοχές της λίμνης που δεν υποδέχονται τέτοιο μαζικό τουρισμό.
Το Puno κερδίζει μακράν το τίτλο της ασχημότερης πόλης που είδαμε στο ταξίδι μας. Όσο κι αν προσπάθησα δεν ανακάλυψα μια γωνιά που να της προσδώσει έστω και ένα ψήγμα γοητείας. Ακόμα κι η πανοραμική άποψη καθώς την ανετίζεις από τη λίμνη είναι αποκαρδιωτική.
Η λίμνη Titicaca είναι η υψηλότερη πλωτή λίμνη στον κόσμο (υψόμετρο 3.812 μέτρα) και η μεγαλύτερη σε μέγεθος στη Νότια Αμερική (φανταστείτε μια υδάτινη έκταση στο μέγεθος της Κρήτης). Το δυτικό τμήμα της λίμνης βρίσκεται εντός του Περού ενώ η ανατολική πλευρά ανήκει στη Βολιβία.
Όσο κι αν ο ήλιος του αλτιπλάνο μπορεί να γίνεται κατά διαστήματα καυτός, τόσο που να βλέπεις το υγρό στοιχείο και να ορέγεσαι μια βουτιά, θα έλεγα ότι οι θερμοκρασίες νερού είναι μάλλον αποτρεπτικές (10 έως 14 ° C). Και δια του λόγου το αληθές λουόμενους δεν είδα. Τώρα αν κουβαλάτε ρωσικά γονίδια (όπου παγωμένη λίμνη ανοίγετε τρύπες και βουτάτε) ή σε προηγούμενη ζωή είσασταν πολική αρκούδα, μπορείτε να δοκιμάσετε. Εγώ ούτε το δάκτυλό μου δεν βούτηξα, αφήστε που όση ώρα βρεθήκαμε για τις ανάγκες φωτογραφιών στους εξωτερικούς χώρους του ταχύπλοου, ο δυνατός παγωμένος αέρας με ανάγκαζε να βουλιάζω όλο και πιο βαθειά μέσα στο μπουφάν μου.
Η λίμνη με τα βαθυγάλανα νερά διαθέτει παρακαλώ και νησάκια: τα τεχνητά νησιά Uros, το Amantaní και το Taquile στο Περού τα οποία κατοικούνται και τα Isla del Sol & Isla de la Luna στη βολιβιανή πλευρά όπου υπάρχουν ερείπια που τα περισσότερα χρονολογούνται στην περίοδο των Ίνκας.
Πουρνό πουρνό στην προβλήτα γινόταν ένας χαμός από πλήθος τουριστών που τους επιβίβαζαν σε διάφορα ταχύπλοα (σε κοινοπραξία μου έμοιαζε το σύστημα)
Μπήκαμε κι εμείς εκεί που μας υπέδειξαν και φροντίσαμε να στριμωχτούμε στις αεροπορικές θέσεις καθώς το φως του ήλιου ήταν αδύνατο να υπερνικήσει το τσουχτερό κρύο του αλτιπλάνο.
Στάση πρώτη λοιπόν στα τεχνητά επιπλέοντα νησιά Uros.
Αποτελούν μια ομάδα 44 τεχνητά νησάκια που είναι φτιαγμένα από totora, ένα είδος καλαμιού που αφθονεί στα ρηχά της λίμνης. Βρίσκονται μόλις 5 χιλιόμετρα δυτικά από το λιμάνι του Puno και σήμερα μόνο μερικές εκατοντάδες κάτοικοι εξακολουθούν να ζουν και να διατηρούν τα νησιά, καθώς οι περισσότεροι έχουν μετακινηθεί προς την ηπειρωτική χώρα. Τα μικρότερα νησιά μπορούν να στεγάσουν 2-3 οικογένειες ενώ τα μεγαλύτερα ως και δέκα.
Κάθε νησάκι δημιουργείται από ένα παχύ φυσικό στρώμα με τις ρίζες του σαν βάση που αγκυρώνεται με σχοινιά στον πυθμένα της λίμνης. Πάνω στη βάση αυτή εναποτίθενται στρώσεις καλαμιών totora, τα οποία όμως από το συνεχές ποδοπάτημα σπάνε εύκολα και σαπίζουν αρκετά γρήγορα. Τότε νέα καλάμια προστίθενται στην κορυφή συνεχώς, περίπου κάθε τρεις μήνες. Κάθε τεχνητό νησί έχει πεπερασμένη διάρκεια ζωής: περίπου τριάντα χρόνια.
Σαν το ταχύπλοο κάλυψε γρήγορα την απόσταση από το λιμάνι του Puno, o καπετάνιος πλήρωσε κάτι σαν διόδια κι έτσι μπήκαμε στη περιοχή όπου υπήρχαν διάσπαρτα μικρά επιπλέοντα νησάκια Uros. Ελιμενιστήκαμε σ’ένα απ’αυτά. Στην αποβάθρα μας υποδέχθηκε εκτός της πίνακας Bienvenidos και μια ομάδα γυναικών με ζωηρές πολύχρωμες φορεσιές. Πάνω στο νησί υπήρχαν 2-3 μονόχωρα σπιτάκια από καλαμια, ένας χώρος που λειτουγούσε σαν υπαίθρια κουζίνα κι ένα παρατηρητήριο.
Δεν χρειάστηκε να μου πάρει χρόνο να καταλάβω ότι όλο το σκηνικό ήταν καλοστημένο για τις ανάγκες των τουριστών. Όλα τα νησάκια είχαν την ίδια εμφάνιση και παρόμοιες καλοκυράδες να αναμένουν τους αλλοδαπούς.
Σε μακρινή απόσταση διαπίστωσα ότι υπήρχαν μεγαλύτερα νησιά που οικιστικά έδειχναν εντελώς διαφορετικά. Πιθανότατα εκεί να έμεναν μόνιμα κάποιοι Uros ο οποιοι απλά (και δικαιολογημένα) δεν έχουν έχουν και καμιά όρεξη να βλέπουν καθημερινά ορδές τουριστών να εισβάλλουν στο χώρο τους.
Προσωπικά δεν με ενόχλησε το ότι ήταν ψεύτικο και στημένο. Με ενόχλησε η εμμονή τους στο δούλεμα: «και μπείτε να δείτε το σπιτικό μας» να λένε οι άντρες και «δείτε τα χειροτεχνήματα που φτιάξαμε με τα χεράκια μας» οι καλοκυράδες που μαζικά αρχίσανε το κέντημα πρωινιάτικα (πρακτικά ό,τι μπορούσε να βρει κανείς στα σουβενιρατζίδικα του Puno).
Η επίσκεψη ξεκίνησε με μια εκτενή παρουσίαση (ομολογουμένως ήταν πολύ ενδιαφέρουσα) του τρόπου κατασκευής των νησιών με αναφορες στις δυσκολίες διαβίωσης των κατοίκων σ’αυτό το ιδιόμορφο περιβάλλον ανά τους αιώνες.
Μας ενημέρωσε επίσης ότι τα καλάμια totora είναι πολυχρηστικά: το λευκό κάτω μέρος (Chullo) είναι μια βασική πηγή τροφής πλούσια σε ιώδιο. Αν το totora τυλιχθεί γύρω από ένα μέλος που πάσχει απορροφά τον πόνο, ενώ χρησιμοποιείται και πάνω στο δέρμα σαν δροσιστικό τις ζεστές μέρες.
Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης οι κυρούλες είχαν προλάβει να οργανωθούν: καλοστόλισαν τα πιτσιρίκια με τις παραδοσιακές φορεσιές κι απλώσαν όλα τα καλούδια προς πώληση κι ανέμεναν εν δυνάμει αγοραστές. Οι αμερικανοί συνεπιβάτες έδειχναν εκστασιασμένοι και ξελιγωμένοι λες κι ανακάλυψαν φυλές στα βάθη του Αμαζονίου.
Εγώ πάλι έβραζα από το κακό μου κι αρκέστηκα να ανέβω στο παρατηρητήριο για να τραβήξω κάποιες πανοραμικές φωτογραφίες.
Μιας και δεν υπήρχαν και πολλά πράγματα να κάνεις σε μια σταλιά πλωτό νησί, μας προτάθηκε (έναντι τιμήματος βέβαια) να πλεύσουμε και με το totora-σκάφος με τα δικέφαλα ακρόπρωρα σε μορφή ζώων.
Η σύντομη βόλτα μας έδωσε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα των τουριστονησίδων και περιελάμβανε και μια στάση σε άλλο νησάκι για… shopping και.. καφέ για όσους το επιθυμούσαν.
Όπως προανέφερα μπορεί το σκηνικό να με χάλασε για την έλλειψη αυθεντικότητας εντούτοις δεν το θεώρησα κι εντελώς χασούρα. Στο κάτω κάτω πήραμε μια ιδέα πώς επί αιώνες οι άνθρωποι αυτοί ζούσαν πάνω σε πλωτά χωριουδάκια.
Αφού οι καλοκυράδες του νησιού εν χορώ μας αποχαιρέτησαν άδουσες (δεν ξέρω τι σεφτέ είχαν κάνει οι αμερικανοί κι ήταν χαρούμενες, γιατί εμείς τις αγνοήσαμε επιμελώς)...
...η ομάδα του ταχύπλοού μας συνέχισε το ημερήσιο tour προς το νησί Taquile.
To νησί Taquile με πληθυσμό λίγο πάνω από 2,000 κατοίκους βρίσκεται 45 χιλιόμετρα ανατολικά τουPuno. Ως εκ τούτου ένα μεγάλο κομμάτι της εκδρομής αναλώθηκε εν πλώ.
Είναι ένα στενόμακρο, ορεινό νησί και χρησιμοποιήθηκε ως φυλακή κατά τη διάρκεια της ισπανικής αποικίιοκρατίας αλλά και στον 20ο αιώνα. Το 1970 περιήλθε στην ιδιοκτησία των κατοίκων του, τους Taquileños (σημερινός πληθυσμός περίπου 2.200).
Η ζωή στο νησί μοιάζει να μην ακολουθεί τους ρυθμούς της ηπειρωτικής χώρας. Δεν υπάρχουν αυτοκίνητα, μεγάλα ξενοδοχεία, ούτε καλά καλά δίκτυο ηλεκτρικού, μόνο μερικά μικρά καταστήματα που πωλούν βασικά αγαθά.
Οι Taquileños εφαρμόζουν με επιτυχία τον κολεκτιβισμό και ακολουθούν τον ηθικό κώδικα των Ινκας: ama sua, ama llulla, ama qhilla, (δεν κλέβουν, δεν ψεύδονται, δεν είναι τεμπέληδες). Οι Taquileños δημιούργησαν ένα καινοτόμο, εναλλακτικό, κοινοτικά ελεγχόμενο μοντέλο τουρισμού.
Αυτό είχε και τα επακόλουθά του: ελιμενιστήκαμε και εκεί στα 3,900 μέτρα υψόμετρο κληθήκαμε να πάρουμε την ανηφόρα για να βρεθούμε στο χωριό.
Αισίως με πάμπολλες στάσεις ( για φωτογράφηση και βαθείες ανάσες) φτάσαμε στη κεντρική πλατεία του. Οικιστικά δεν κερδίζει τα εύσημα.
Όμως η θέα στην γαλήνια λίμνη και τις κατάλευκες κορφές των βουνών της Βολιβίας, ήταν ισάξια σαν ν’αγναντεύεις το Αιγαίο (χωρίς τις χιονισμένες βουνοκορφές βεβαίως βεβαίως).
Παράλληλα η παράδοση είναι πάρα πολύ ζωντανή στο Taquile, όπως φαίνεται στα παραδοσιακά ρούχα των κατοίκων. Κι αυτό δεν μου φάνηκε στημένο.
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον ήταν ότι οι περισσότεροι άντρες και μάλιστα οι ηλικωμένοι, αντί να πίνουν καφέ και να παίζουν πρέφα στον καφενέ, το ρίχνουν στο….πλέξιμο! Είναι μια ασχολία που γίνεται αποκλειστικά από άνδρες και μάλιστα από τη νεαρή ηλικία των οκτώ ετών. Οι γυναίκες αποκλειστικά γνέθουν και υφαίνουν. Το Taquile είναι ιδιαίτερα γνωστό για την παραδοσιακή υφαντική του, που έχει κηρυχθεί μνημείο άυλης κληρονομιάς της ανθρωπότητας από την UNESCO.
Άλλο ενδιαφέρον σημείο ήταν η σημειολογία της φορεσιάς. Στον «πολιτισμένο» κόσμο όπου οι fan του facebook δηλώνουν μέσω του προφίλ τους το “relationship status”, στο ξεχασμένο Taquile την ίδια δουλειά αναλαμβάνει ένα...καπέλο. Ένα κόκκινο και άσπρο καπέλο σημαίνει ότι ο άντρας είναι εργένης, κόκκινο και μπλε σημαίνει ότι είναι δεσμευμένος, ολοκόκκινο ότι είναι παντρεμένος. Ο δε εργένης ανάλογα με την κατεύθυνση που δίνει στη φούντα του καπέλου δηλώνει αν ψάχνει για ταίρι ή όχι!
Αφού λοιπόν καταβροχθίσαμε το ψαράκι που μας σέρβιραν σ’ένα από τα δύο εστιατόρια του χωριού, ξεκινήσαμε μια μακρά αλλά ευχάριστη πεζοπορία προς το λιμανάκι του νησιού όπου μας περίμενε το ταχύπλοό μας.
Η επιστροφή που μου φάνηκε ατέλειωτη έγινε με εντελώς διαφορετικές καιρικές συνθήκες: ο ουρανός συννέφιασε, έπεσαν μερικές σταγόνες, ενώ σηκώθηκε αέρας και κύμα.
Επιστρέψαμε για ανασύνταξη δυνάμεων στο ξενοδοχείο κι αφού είχε νυχτώσει κάναμε μια βόλτα στο κέντρο της πόλης, δειπνήσαμε και μετά βολτάραμε χαλαρά χαζεύοντας τη κίνηση και τα μαγαζιά.
Στο τέλος του κεντρικού δρόμου πέσαμε πάνω σε μια διαδήλωση. Πανώ, συνθήματα, φωνές, κακός χαμός, κι από περιέργεια αποφασίσαμε να πλησιάσουμε μπας και καταλάβουμε ποιά τα αιτήματά τους.
Ωσπου... πλάκωσε η αστυνομία, πέσανε καπνογόνα κι άρχισε το κυνηγητό.
Οι μαγαζάτορες ανήσυχοι κατέβαζαν ρολά κι αμπάρωναν πόρτες…
Οι διαδηλωτές οπισθοχώρησαν προσπαθώντας κατά διαστήματα να ανασυνταχθούν..
Κι από κοντά οι πράκτορες του travelstories, να έχουν βάλει φτερά στα πόδια κι όπου φύγει φύγει.
Ο σώζων εαυτόν σωθήτω!
Η παραλίμνια πόλη Puno ήταν η βάση μας για την εκδρομή στην λίμνη Titicaca.
Καθώς δεν είχαμε προσχεδιάσει παρά μόνο μια 24ωρη στάση στην περιοχή, ακολουθήσαμε την πεπατημένη χιλιάδων τουριστών. Κλείσαμε στο ξενοδοχείο ένα από τα μονοήμερα κλασσικά tour στα νησιά Uros και Taquile. Ο ορισμός του μαζικού τουρισμού…
Αν κανείς έχει χρόνο αξίζει να το ψάξει περισσότερο. Υπάρχουν επισκέψιμες περιοχές της λίμνης που δεν υποδέχονται τέτοιο μαζικό τουρισμό.
Το Puno κερδίζει μακράν το τίτλο της ασχημότερης πόλης που είδαμε στο ταξίδι μας. Όσο κι αν προσπάθησα δεν ανακάλυψα μια γωνιά που να της προσδώσει έστω και ένα ψήγμα γοητείας. Ακόμα κι η πανοραμική άποψη καθώς την ανετίζεις από τη λίμνη είναι αποκαρδιωτική.
Η λίμνη Titicaca είναι η υψηλότερη πλωτή λίμνη στον κόσμο (υψόμετρο 3.812 μέτρα) και η μεγαλύτερη σε μέγεθος στη Νότια Αμερική (φανταστείτε μια υδάτινη έκταση στο μέγεθος της Κρήτης). Το δυτικό τμήμα της λίμνης βρίσκεται εντός του Περού ενώ η ανατολική πλευρά ανήκει στη Βολιβία.
Όσο κι αν ο ήλιος του αλτιπλάνο μπορεί να γίνεται κατά διαστήματα καυτός, τόσο που να βλέπεις το υγρό στοιχείο και να ορέγεσαι μια βουτιά, θα έλεγα ότι οι θερμοκρασίες νερού είναι μάλλον αποτρεπτικές (10 έως 14 ° C). Και δια του λόγου το αληθές λουόμενους δεν είδα. Τώρα αν κουβαλάτε ρωσικά γονίδια (όπου παγωμένη λίμνη ανοίγετε τρύπες και βουτάτε) ή σε προηγούμενη ζωή είσασταν πολική αρκούδα, μπορείτε να δοκιμάσετε. Εγώ ούτε το δάκτυλό μου δεν βούτηξα, αφήστε που όση ώρα βρεθήκαμε για τις ανάγκες φωτογραφιών στους εξωτερικούς χώρους του ταχύπλοου, ο δυνατός παγωμένος αέρας με ανάγκαζε να βουλιάζω όλο και πιο βαθειά μέσα στο μπουφάν μου.
Η λίμνη με τα βαθυγάλανα νερά διαθέτει παρακαλώ και νησάκια: τα τεχνητά νησιά Uros, το Amantaní και το Taquile στο Περού τα οποία κατοικούνται και τα Isla del Sol & Isla de la Luna στη βολιβιανή πλευρά όπου υπάρχουν ερείπια που τα περισσότερα χρονολογούνται στην περίοδο των Ίνκας.
Πουρνό πουρνό στην προβλήτα γινόταν ένας χαμός από πλήθος τουριστών που τους επιβίβαζαν σε διάφορα ταχύπλοα (σε κοινοπραξία μου έμοιαζε το σύστημα)
Μπήκαμε κι εμείς εκεί που μας υπέδειξαν και φροντίσαμε να στριμωχτούμε στις αεροπορικές θέσεις καθώς το φως του ήλιου ήταν αδύνατο να υπερνικήσει το τσουχτερό κρύο του αλτιπλάνο.
Στάση πρώτη λοιπόν στα τεχνητά επιπλέοντα νησιά Uros.
Αποτελούν μια ομάδα 44 τεχνητά νησάκια που είναι φτιαγμένα από totora, ένα είδος καλαμιού που αφθονεί στα ρηχά της λίμνης. Βρίσκονται μόλις 5 χιλιόμετρα δυτικά από το λιμάνι του Puno και σήμερα μόνο μερικές εκατοντάδες κάτοικοι εξακολουθούν να ζουν και να διατηρούν τα νησιά, καθώς οι περισσότεροι έχουν μετακινηθεί προς την ηπειρωτική χώρα. Τα μικρότερα νησιά μπορούν να στεγάσουν 2-3 οικογένειες ενώ τα μεγαλύτερα ως και δέκα.
Κάθε νησάκι δημιουργείται από ένα παχύ φυσικό στρώμα με τις ρίζες του σαν βάση που αγκυρώνεται με σχοινιά στον πυθμένα της λίμνης. Πάνω στη βάση αυτή εναποτίθενται στρώσεις καλαμιών totora, τα οποία όμως από το συνεχές ποδοπάτημα σπάνε εύκολα και σαπίζουν αρκετά γρήγορα. Τότε νέα καλάμια προστίθενται στην κορυφή συνεχώς, περίπου κάθε τρεις μήνες. Κάθε τεχνητό νησί έχει πεπερασμένη διάρκεια ζωής: περίπου τριάντα χρόνια.
Σαν το ταχύπλοο κάλυψε γρήγορα την απόσταση από το λιμάνι του Puno, o καπετάνιος πλήρωσε κάτι σαν διόδια κι έτσι μπήκαμε στη περιοχή όπου υπήρχαν διάσπαρτα μικρά επιπλέοντα νησάκια Uros. Ελιμενιστήκαμε σ’ένα απ’αυτά. Στην αποβάθρα μας υποδέχθηκε εκτός της πίνακας Bienvenidos και μια ομάδα γυναικών με ζωηρές πολύχρωμες φορεσιές. Πάνω στο νησί υπήρχαν 2-3 μονόχωρα σπιτάκια από καλαμια, ένας χώρος που λειτουγούσε σαν υπαίθρια κουζίνα κι ένα παρατηρητήριο.
Δεν χρειάστηκε να μου πάρει χρόνο να καταλάβω ότι όλο το σκηνικό ήταν καλοστημένο για τις ανάγκες των τουριστών. Όλα τα νησάκια είχαν την ίδια εμφάνιση και παρόμοιες καλοκυράδες να αναμένουν τους αλλοδαπούς.
Σε μακρινή απόσταση διαπίστωσα ότι υπήρχαν μεγαλύτερα νησιά που οικιστικά έδειχναν εντελώς διαφορετικά. Πιθανότατα εκεί να έμεναν μόνιμα κάποιοι Uros ο οποιοι απλά (και δικαιολογημένα) δεν έχουν έχουν και καμιά όρεξη να βλέπουν καθημερινά ορδές τουριστών να εισβάλλουν στο χώρο τους.
Προσωπικά δεν με ενόχλησε το ότι ήταν ψεύτικο και στημένο. Με ενόχλησε η εμμονή τους στο δούλεμα: «και μπείτε να δείτε το σπιτικό μας» να λένε οι άντρες και «δείτε τα χειροτεχνήματα που φτιάξαμε με τα χεράκια μας» οι καλοκυράδες που μαζικά αρχίσανε το κέντημα πρωινιάτικα (πρακτικά ό,τι μπορούσε να βρει κανείς στα σουβενιρατζίδικα του Puno).
Η επίσκεψη ξεκίνησε με μια εκτενή παρουσίαση (ομολογουμένως ήταν πολύ ενδιαφέρουσα) του τρόπου κατασκευής των νησιών με αναφορες στις δυσκολίες διαβίωσης των κατοίκων σ’αυτό το ιδιόμορφο περιβάλλον ανά τους αιώνες.
Μας ενημέρωσε επίσης ότι τα καλάμια totora είναι πολυχρηστικά: το λευκό κάτω μέρος (Chullo) είναι μια βασική πηγή τροφής πλούσια σε ιώδιο. Αν το totora τυλιχθεί γύρω από ένα μέλος που πάσχει απορροφά τον πόνο, ενώ χρησιμοποιείται και πάνω στο δέρμα σαν δροσιστικό τις ζεστές μέρες.
Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης οι κυρούλες είχαν προλάβει να οργανωθούν: καλοστόλισαν τα πιτσιρίκια με τις παραδοσιακές φορεσιές κι απλώσαν όλα τα καλούδια προς πώληση κι ανέμεναν εν δυνάμει αγοραστές. Οι αμερικανοί συνεπιβάτες έδειχναν εκστασιασμένοι και ξελιγωμένοι λες κι ανακάλυψαν φυλές στα βάθη του Αμαζονίου.
Εγώ πάλι έβραζα από το κακό μου κι αρκέστηκα να ανέβω στο παρατηρητήριο για να τραβήξω κάποιες πανοραμικές φωτογραφίες.
Μιας και δεν υπήρχαν και πολλά πράγματα να κάνεις σε μια σταλιά πλωτό νησί, μας προτάθηκε (έναντι τιμήματος βέβαια) να πλεύσουμε και με το totora-σκάφος με τα δικέφαλα ακρόπρωρα σε μορφή ζώων.
Η σύντομη βόλτα μας έδωσε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα των τουριστονησίδων και περιελάμβανε και μια στάση σε άλλο νησάκι για… shopping και.. καφέ για όσους το επιθυμούσαν.
Όπως προανέφερα μπορεί το σκηνικό να με χάλασε για την έλλειψη αυθεντικότητας εντούτοις δεν το θεώρησα κι εντελώς χασούρα. Στο κάτω κάτω πήραμε μια ιδέα πώς επί αιώνες οι άνθρωποι αυτοί ζούσαν πάνω σε πλωτά χωριουδάκια.
Αφού οι καλοκυράδες του νησιού εν χορώ μας αποχαιρέτησαν άδουσες (δεν ξέρω τι σεφτέ είχαν κάνει οι αμερικανοί κι ήταν χαρούμενες, γιατί εμείς τις αγνοήσαμε επιμελώς)...
...η ομάδα του ταχύπλοού μας συνέχισε το ημερήσιο tour προς το νησί Taquile.
To νησί Taquile με πληθυσμό λίγο πάνω από 2,000 κατοίκους βρίσκεται 45 χιλιόμετρα ανατολικά τουPuno. Ως εκ τούτου ένα μεγάλο κομμάτι της εκδρομής αναλώθηκε εν πλώ.
Είναι ένα στενόμακρο, ορεινό νησί και χρησιμοποιήθηκε ως φυλακή κατά τη διάρκεια της ισπανικής αποικίιοκρατίας αλλά και στον 20ο αιώνα. Το 1970 περιήλθε στην ιδιοκτησία των κατοίκων του, τους Taquileños (σημερινός πληθυσμός περίπου 2.200).
Η ζωή στο νησί μοιάζει να μην ακολουθεί τους ρυθμούς της ηπειρωτικής χώρας. Δεν υπάρχουν αυτοκίνητα, μεγάλα ξενοδοχεία, ούτε καλά καλά δίκτυο ηλεκτρικού, μόνο μερικά μικρά καταστήματα που πωλούν βασικά αγαθά.
Οι Taquileños εφαρμόζουν με επιτυχία τον κολεκτιβισμό και ακολουθούν τον ηθικό κώδικα των Ινκας: ama sua, ama llulla, ama qhilla, (δεν κλέβουν, δεν ψεύδονται, δεν είναι τεμπέληδες). Οι Taquileños δημιούργησαν ένα καινοτόμο, εναλλακτικό, κοινοτικά ελεγχόμενο μοντέλο τουρισμού.
Αυτό είχε και τα επακόλουθά του: ελιμενιστήκαμε και εκεί στα 3,900 μέτρα υψόμετρο κληθήκαμε να πάρουμε την ανηφόρα για να βρεθούμε στο χωριό.
Αισίως με πάμπολλες στάσεις ( για φωτογράφηση και βαθείες ανάσες) φτάσαμε στη κεντρική πλατεία του. Οικιστικά δεν κερδίζει τα εύσημα.
Όμως η θέα στην γαλήνια λίμνη και τις κατάλευκες κορφές των βουνών της Βολιβίας, ήταν ισάξια σαν ν’αγναντεύεις το Αιγαίο (χωρίς τις χιονισμένες βουνοκορφές βεβαίως βεβαίως).
Παράλληλα η παράδοση είναι πάρα πολύ ζωντανή στο Taquile, όπως φαίνεται στα παραδοσιακά ρούχα των κατοίκων. Κι αυτό δεν μου φάνηκε στημένο.
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον ήταν ότι οι περισσότεροι άντρες και μάλιστα οι ηλικωμένοι, αντί να πίνουν καφέ και να παίζουν πρέφα στον καφενέ, το ρίχνουν στο….πλέξιμο! Είναι μια ασχολία που γίνεται αποκλειστικά από άνδρες και μάλιστα από τη νεαρή ηλικία των οκτώ ετών. Οι γυναίκες αποκλειστικά γνέθουν και υφαίνουν. Το Taquile είναι ιδιαίτερα γνωστό για την παραδοσιακή υφαντική του, που έχει κηρυχθεί μνημείο άυλης κληρονομιάς της ανθρωπότητας από την UNESCO.
Άλλο ενδιαφέρον σημείο ήταν η σημειολογία της φορεσιάς. Στον «πολιτισμένο» κόσμο όπου οι fan του facebook δηλώνουν μέσω του προφίλ τους το “relationship status”, στο ξεχασμένο Taquile την ίδια δουλειά αναλαμβάνει ένα...καπέλο. Ένα κόκκινο και άσπρο καπέλο σημαίνει ότι ο άντρας είναι εργένης, κόκκινο και μπλε σημαίνει ότι είναι δεσμευμένος, ολοκόκκινο ότι είναι παντρεμένος. Ο δε εργένης ανάλογα με την κατεύθυνση που δίνει στη φούντα του καπέλου δηλώνει αν ψάχνει για ταίρι ή όχι!
Αφού λοιπόν καταβροχθίσαμε το ψαράκι που μας σέρβιραν σ’ένα από τα δύο εστιατόρια του χωριού, ξεκινήσαμε μια μακρά αλλά ευχάριστη πεζοπορία προς το λιμανάκι του νησιού όπου μας περίμενε το ταχύπλοό μας.
Η επιστροφή που μου φάνηκε ατέλειωτη έγινε με εντελώς διαφορετικές καιρικές συνθήκες: ο ουρανός συννέφιασε, έπεσαν μερικές σταγόνες, ενώ σηκώθηκε αέρας και κύμα.
Επιστρέψαμε για ανασύνταξη δυνάμεων στο ξενοδοχείο κι αφού είχε νυχτώσει κάναμε μια βόλτα στο κέντρο της πόλης, δειπνήσαμε και μετά βολτάραμε χαλαρά χαζεύοντας τη κίνηση και τα μαγαζιά.
Στο τέλος του κεντρικού δρόμου πέσαμε πάνω σε μια διαδήλωση. Πανώ, συνθήματα, φωνές, κακός χαμός, κι από περιέργεια αποφασίσαμε να πλησιάσουμε μπας και καταλάβουμε ποιά τα αιτήματά τους.
Ωσπου... πλάκωσε η αστυνομία, πέσανε καπνογόνα κι άρχισε το κυνηγητό.
Οι μαγαζάτορες ανήσυχοι κατέβαζαν ρολά κι αμπάρωναν πόρτες…
Οι διαδηλωτές οπισθοχώρησαν προσπαθώντας κατά διαστήματα να ανασυνταχθούν..
Κι από κοντά οι πράκτορες του travelstories, να έχουν βάλει φτερά στα πόδια κι όπου φύγει φύγει.
Ο σώζων εαυτόν σωθήτω!
Last edited: