hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφ. 2 Chiclayo (μέρος πρώτο)
- Κεφ.3: Chiclayo (δεύτερο μέρος)
- Κεφ.4: Από το Chiclayo στη Cajamarca
- Κεφ.5. Cajamarca
- Κεφ.6. Από τη Cajamarca στο Trujillo
- Κεφ.7. Trujillo
- Κεφ.8. Arequipa
- Κεφ.9. Aπό Arequipa για La Paz
- Κεφ.10. Nuestra Señora de La Paz
- Κεφ.11. Δαίμονες (Eθνικό Πάρκο Sajama)
- Kεφ.12. Salar de Uyuni
- Κεφ. 13. Potosí
- Κεφ.14: Sucre
- Κεφ.15: Tiwanaku
- Κεφ.16: Λίμνη Titicaca
- Kεφ.17: Από το Puno στο Cusco
- Κεφ.18: Cusco
- Κεφ.19. Ιερή κοιλάδα των Incas
- Κεφ.20. Machu Picchu – Eπίλογος
Κεφ.18: Cusco
Φωλιασμένο στα υψίπεδα των Άνδεων, το Cusco δεν υπήρξε μόνο κέντρο της αυτοκρατορίας των Incas, αλλά και ο σύγχρονος πόλος έλξης μυριάδων επισκεπτών στο Περού. Το δυνατό χαρτί της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας εκτός του ότι είναι χαρακτηρισμένο ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, αποτελεί και την πύλη εισόδου στην Ιερή κοιλάδα των Incas και βέβαια στο περιλάλητο Machu Picchu, ένα από τα απόλυτα φετίχ προορισμού των απανταχού ταξιδιωτών.
Μετά λοιπόν το πρωινό με τα βιολογικά καλούδια από το μποστάνι του καταλύμματός μας, πήραμε την άγουσα προς τη καρδιά της πόλης του Cusco, τι άλλο; Την Plaza de Armas. Το ιστορικό κέντρο του Cusco (το νεώτερο κομμάτι συναγωνίζεται σε αδιαφορία τα αντίστοιχα παντού στο Περού), είναι κατάφορτο από εκκλησιές και κτήρια της αποικιοκρατικής περιόδου.
Προσπεράσαμε tην πολύβουη στεγασμένη αγορά του Mercado Central, την αποικιακή Iglesia de San Pedro του 16ου αιώνα και την Iglesia de Santa Claraίδιας εποχής, που όπως και στη προηγούμενη, οι βάσεις στήριξης ήταν στιβαρές πέτρες ξηλωμένες και φερμένες από κτίσματα των Incas. Ατυχώς κλειδαμπαρωμένες κι οι δυό για να πάρουμε μια γεύση του εσωτερικού τους.
Περνώντας μια αψίδα...
...χαλαρώσαμε για λίγο στην άπλα της Plaza San Francisco όπου δεσπόζει τοMuseo y Convento de San Francisco (που δεν το τιμήσαμε με την επίσκεψή μας), παρατηρώντας και το πολύχρωμο πλήθος που είχε αρχίσει να συρρέει προς το κέντρο της πόλης.
Αντιθέτως η Inglesia y Convento de la Merced, μιας σπιθαμής δρόμος, μας υποδέχθηκε με τις θύρες διάπλατα ανοιχτές. Το πρώην μοναστήρι είχε να επιδείξει μια εντυπωσιακή εσωτερική αυλή με περιστήλιο, μια σειρά από τοιχογραφίες της σχολής Cusqueña (που στα μουλωχτά απαθανατήσαμε μιας κι απαγορευόταν η φωτογράφηση) κι ένα βαρύτιμο ογκώδες αρτοφόριο μέσα στις πέρλες και τα διαμάντια.
Η γειτονιά γύρω από το πρώην μοναστήρι ήταν ενδιαφέρουσα. Κυρίως αν περνώντας από τις ανοιχτές βαριές εξώθυρες τρύπωνες στις μικρές αυλές που ο μικρόκοσμός τους σε τίποτα δεν θύμιζε την αποικιακή μεγαλοπρέπεια της εξωτερικής φυσιογνωμίας των κτηρίων. Ο ενθουσιασμός του alter ego μου ως μπιχλόχοιρου ήταν έκδηλος.
Είχαμε σχεδόν φτάσει στην Plaza de Armas και τα γύρω στενά πνίγονταν κυριολεκτικά στο κόσμο.
Παντού κυμάτιζε η σημαία του ουράνιου τόξου. Παρά το συνειρμό ουδεμία σημειολογική ταύτιση με εκείνη των απανταχού gay ή των ειρηνιστών: είναι τα χρώματα της σημαίας της αυτοκρατορίας των Ίνκας (Tahuantinsuyo όπως ονομαζόταν).
Ομάδες παιδιών κυκλοφορούσαν με παραδοσιακές στολές και δεν μας πήρε χρόνο ν’αντιληφθούμε ότι πέσαμε πάνω στους εορτασμούς του θερινού ηλιοστασίου με υπαίθριους χορούς και μουσικές. Κάτι που οι κάτοικοι του Cusco δείχνουν να απολαμβάνουν μαζικά και σε κάθε ευκαιρία!
Αναμενόμενο ότι η ξενάγηση στα αξιοθέατα της εντυπωσιακής Plaza de Armas πήγε περίπατο, τουλάχιστον προσωρινά, καθώς το φολκλορικό δρώμενο κέντρισε το ενδιαφέρον μας.
Και να’σου ορχήστρες κι ομάδες παιδιών να παραβγαίνουν ποιά εκτελεί πιο επιδέξια το χορευτικό της. Ήταν οι ήχοι, το λίκνισμα, οι πολύχρωμες φορεσιές, αλλά μέχρι και τα αμνοερίφια που επιστρατεύτηκαν προς χάριν της χορογραφίας, της τέρψης του φιλοθεάμονος κοινού και της αξιολόγησης των κριτών που θωρούσαν τους διαγωνιζόμενους από ειδική εξέδρα.
Μακαρίζαμε τη τύχη μας. Μετά το εντυπωσιακό κατανυκτικό Coprus Christi στο βορρά, γιορτές και πανηγύρια ανιμιστικών καταβολών στο Cusco, αλλά κι εδώ με τις ευλογίες της Εκκλησίας! Και βέβαια εξηγήθηκε γιατί οι πλατείες και τα στενά της πόλης τα βράδυα γέμιζαν παρέες που έκαναν πρόβες τις χορευτικές φιγούρες.
Mετά λοιπόν τα θεάματα (άνευ άρτου) πίσω λοιπόν στη γνωριμία μας με τη πόλη του Cusco και τη καρδιά της πόλης, την Plaza de Armas.
Ήδη από την εποχή των Incas, η πλατεία, που ονομάζεται Huacaypata ή Aucaypata, ήταν το νευραλγικό κέντρο της πόλης.
Αποικιακές στοές κι όμορφα σπίτια με τα ξύλινα μπαλκονάκια τους πλαισιώνουν την περιποιημένη πλατεία.
Στη βορειοανατολική πλευρά της βρίσκεται ο επιβλητικός καθεδρικός ναός (La Catedral) με τα παρεκκλήσια El Triunfo & Maria Jesus εκ δεξιών και εξ’ευωνύμων, ενώ το σκηνικό πλαισιώνεται στη νοτιοανατολική πλευρά από την εντυπωσιακά στολισμένη Templo de la Compañía de Jesús. Κι οι δύο εκκλησιές, είναι δημιούργημα των ισπανών αποικιοκρατών τον 16ο αιώνα.
Η πλατεία είναι και το σημείο αναφοράς της πόλης μέρα και νύχτα. Πάνω ή στα γύρω στενά υπάρχουν πληθώρα εστιατορίων με κράχτες και λιγοστά μπαράκια.
Ανάμεσα στα φροντισμένα παρτέρια της πλατείας υψώνεται επιβλητικό τοχρυσαφί άγαλμα του Pachacuti που ήταν ο ένατος άρχοντας του Βασιλείου του Κούσκο κι αργότερα της αυτοκρατορίας των Incas.
Η απόλυτη αντίθεση με τους σταυρούς των εκκλησιών που δεσπόζουν στην Plaza de Armas.
Δίπλα από τον καθεδρικό πήραμε το ανηφορικό καλντερίμι που οδηγούσε προς τοΜuseo Inca που στεγάζεται σε πρώην αρχοντικό. Όσες φορές κι αν βρεθήκαμε κοντά στην είσοδό του, μας κυρίευε μια αμφιθυμία. Μετά από τόσα μουσεία περί των προκολομβιανών πολιτισμών, τι θα προσέθετε άλλο ένα; Αναβολή λοιπόν στην αναβολή δεν διαβήκαμε τη πόρτα του ποτέ.
Αντίθετα η μικρή πλατειούλα (Balcon de Cusco) μπροστά του ήταν ένα από τα καλύτερα μέρη για να έχεις μια (έστω και περιορισμένη) πανοραμική άποψη της Plaza de Armas.
Αυτό το γνωρίζουν και οι κυριούλες που αυτοανακηρύσσονται μοντέλα φωτογράφησης έναντι αμοιβής βεβαίως, φορώντας παραδοσιακές φορεσιές και κρατώντας baby llamas στα χέρια τους. Να’ναι καλά και οι τηλεφακοί…
H γλυκειά μικρή Plaza Nazarenas δεν είχε να επιδείξει κάτι συγκλονιστικό πλην δυό μικρών εκκλησιών, μέρος ενός πρώην μοναστηριού που σήμερα στεγάζει την επιτομή της πολυτέλειας στην διαμονή που ακούει στο όνομα Hotel Monasterio.Μπορεί η αυλή να είναι επισκέψιμη κι ίσως μια στάση για ένα καφέ ενδεδειγμένη αν είστε οπαδοί, όμως την πολυτέλεια των δωματίων δεν μπόρεσα να την κρίνω ιδίοις όμμασιν. Έτσι οι συνταξιδιώτες μου απέφυγαν τη γκρίνια ότι ούτε ένα ξενοδοχείο της προκοπής δεν μου κλείνουν, για να ζήσω το παραμύθι μου, εγώ το χαμερπές τετράποδο.
Πριν προλάβουν συνεπώς να πάρουν τα μυαλά μου αέρα, συνεχίσαμε την ανωφέρεια μέσα από τα γραφικά σοκάκια σε μια μια από τος παλιότερες συνοικίες του Cusco, την Barrio San Blas.
Διασχίσαμε μια από τις αρχαιότερες οδούς όπου από τη μιά περίτεχνα λαξεμένοι τεράστιοι ογκόλιθοι των Incas σχημάτιζαν ένα αδιαπέραστο τοίχο.
Η Βarrio San Blas ονομάζεται και γειτονιά των καλλιτεχνών. Με τα κάτασπρα σπίτια, το εκκλησάκι και την μικρή piazoleta που έσφυζε από κόσμο, παραπέμπουν σε σκηνικό της Μεσογείου.
Κάναμε βόλτες και προς τις αγορές (τζάμπα κόπος, οι τιμές ήταν ανάλογες προς καταστημάτων του κέντρου), ψωνίσαμε δωράκια για γνωστούς και συγγενείς.
Περάσαμε σχεδόν δυό μέρες περιδιαβαίνοντας τα στενά του με χαλαρούς ρυθμούς, απολαμβάνοντας τα δρώμενα που έδιναν στη πόλη ζωντάνια και χρώμα.
Για τον επισκέπτη που δεν αφήνει ούτε ένα αξιοθέατο που να μην επισκεφθεί, υπάρχουν ακόμα καμιά ντουζίνα ενδιαφέρουσες εκκλησιές και μουσεία, καθώς και το σύμπλεγμα Q’orikancha που ήταν τελετουργικός χώρος των Incas. Εμείς αισθανόμασταν πλήρεις εικόνων κι εντυπώσεων μετά από τόσες μέρες ταξιδιού για μπούμε στη διαδικασία να τα επισκεφθούμε ένα προς ένα. Άλλωστε μπροστά μας ξανοίγονταν τα καλύτερα: η Ιερή Κοιλάδα των Incas και το Machu Picchu!
Φωλιασμένο στα υψίπεδα των Άνδεων, το Cusco δεν υπήρξε μόνο κέντρο της αυτοκρατορίας των Incas, αλλά και ο σύγχρονος πόλος έλξης μυριάδων επισκεπτών στο Περού. Το δυνατό χαρτί της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας εκτός του ότι είναι χαρακτηρισμένο ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, αποτελεί και την πύλη εισόδου στην Ιερή κοιλάδα των Incas και βέβαια στο περιλάλητο Machu Picchu, ένα από τα απόλυτα φετίχ προορισμού των απανταχού ταξιδιωτών.
Μετά λοιπόν το πρωινό με τα βιολογικά καλούδια από το μποστάνι του καταλύμματός μας, πήραμε την άγουσα προς τη καρδιά της πόλης του Cusco, τι άλλο; Την Plaza de Armas. Το ιστορικό κέντρο του Cusco (το νεώτερο κομμάτι συναγωνίζεται σε αδιαφορία τα αντίστοιχα παντού στο Περού), είναι κατάφορτο από εκκλησιές και κτήρια της αποικιοκρατικής περιόδου.

Προσπεράσαμε tην πολύβουη στεγασμένη αγορά του Mercado Central, την αποικιακή Iglesia de San Pedro του 16ου αιώνα και την Iglesia de Santa Claraίδιας εποχής, που όπως και στη προηγούμενη, οι βάσεις στήριξης ήταν στιβαρές πέτρες ξηλωμένες και φερμένες από κτίσματα των Incas. Ατυχώς κλειδαμπαρωμένες κι οι δυό για να πάρουμε μια γεύση του εσωτερικού τους.

Περνώντας μια αψίδα...

...χαλαρώσαμε για λίγο στην άπλα της Plaza San Francisco όπου δεσπόζει τοMuseo y Convento de San Francisco (που δεν το τιμήσαμε με την επίσκεψή μας), παρατηρώντας και το πολύχρωμο πλήθος που είχε αρχίσει να συρρέει προς το κέντρο της πόλης.

Αντιθέτως η Inglesia y Convento de la Merced, μιας σπιθαμής δρόμος, μας υποδέχθηκε με τις θύρες διάπλατα ανοιχτές. Το πρώην μοναστήρι είχε να επιδείξει μια εντυπωσιακή εσωτερική αυλή με περιστήλιο, μια σειρά από τοιχογραφίες της σχολής Cusqueña (που στα μουλωχτά απαθανατήσαμε μιας κι απαγορευόταν η φωτογράφηση) κι ένα βαρύτιμο ογκώδες αρτοφόριο μέσα στις πέρλες και τα διαμάντια.





Η γειτονιά γύρω από το πρώην μοναστήρι ήταν ενδιαφέρουσα. Κυρίως αν περνώντας από τις ανοιχτές βαριές εξώθυρες τρύπωνες στις μικρές αυλές που ο μικρόκοσμός τους σε τίποτα δεν θύμιζε την αποικιακή μεγαλοπρέπεια της εξωτερικής φυσιογνωμίας των κτηρίων. Ο ενθουσιασμός του alter ego μου ως μπιχλόχοιρου ήταν έκδηλος.

Είχαμε σχεδόν φτάσει στην Plaza de Armas και τα γύρω στενά πνίγονταν κυριολεκτικά στο κόσμο.

Παντού κυμάτιζε η σημαία του ουράνιου τόξου. Παρά το συνειρμό ουδεμία σημειολογική ταύτιση με εκείνη των απανταχού gay ή των ειρηνιστών: είναι τα χρώματα της σημαίας της αυτοκρατορίας των Ίνκας (Tahuantinsuyo όπως ονομαζόταν).

Ομάδες παιδιών κυκλοφορούσαν με παραδοσιακές στολές και δεν μας πήρε χρόνο ν’αντιληφθούμε ότι πέσαμε πάνω στους εορτασμούς του θερινού ηλιοστασίου με υπαίθριους χορούς και μουσικές. Κάτι που οι κάτοικοι του Cusco δείχνουν να απολαμβάνουν μαζικά και σε κάθε ευκαιρία!
Αναμενόμενο ότι η ξενάγηση στα αξιοθέατα της εντυπωσιακής Plaza de Armas πήγε περίπατο, τουλάχιστον προσωρινά, καθώς το φολκλορικό δρώμενο κέντρισε το ενδιαφέρον μας.
Και να’σου ορχήστρες κι ομάδες παιδιών να παραβγαίνουν ποιά εκτελεί πιο επιδέξια το χορευτικό της. Ήταν οι ήχοι, το λίκνισμα, οι πολύχρωμες φορεσιές, αλλά μέχρι και τα αμνοερίφια που επιστρατεύτηκαν προς χάριν της χορογραφίας, της τέρψης του φιλοθεάμονος κοινού και της αξιολόγησης των κριτών που θωρούσαν τους διαγωνιζόμενους από ειδική εξέδρα.









Μακαρίζαμε τη τύχη μας. Μετά το εντυπωσιακό κατανυκτικό Coprus Christi στο βορρά, γιορτές και πανηγύρια ανιμιστικών καταβολών στο Cusco, αλλά κι εδώ με τις ευλογίες της Εκκλησίας! Και βέβαια εξηγήθηκε γιατί οι πλατείες και τα στενά της πόλης τα βράδυα γέμιζαν παρέες που έκαναν πρόβες τις χορευτικές φιγούρες.
Mετά λοιπόν τα θεάματα (άνευ άρτου) πίσω λοιπόν στη γνωριμία μας με τη πόλη του Cusco και τη καρδιά της πόλης, την Plaza de Armas.
Ήδη από την εποχή των Incas, η πλατεία, που ονομάζεται Huacaypata ή Aucaypata, ήταν το νευραλγικό κέντρο της πόλης.




Αποικιακές στοές κι όμορφα σπίτια με τα ξύλινα μπαλκονάκια τους πλαισιώνουν την περιποιημένη πλατεία.


Στη βορειοανατολική πλευρά της βρίσκεται ο επιβλητικός καθεδρικός ναός (La Catedral) με τα παρεκκλήσια El Triunfo & Maria Jesus εκ δεξιών και εξ’ευωνύμων, ενώ το σκηνικό πλαισιώνεται στη νοτιοανατολική πλευρά από την εντυπωσιακά στολισμένη Templo de la Compañía de Jesús. Κι οι δύο εκκλησιές, είναι δημιούργημα των ισπανών αποικιοκρατών τον 16ο αιώνα.



Η πλατεία είναι και το σημείο αναφοράς της πόλης μέρα και νύχτα. Πάνω ή στα γύρω στενά υπάρχουν πληθώρα εστιατορίων με κράχτες και λιγοστά μπαράκια.
Ανάμεσα στα φροντισμένα παρτέρια της πλατείας υψώνεται επιβλητικό τοχρυσαφί άγαλμα του Pachacuti που ήταν ο ένατος άρχοντας του Βασιλείου του Κούσκο κι αργότερα της αυτοκρατορίας των Incas.

Η απόλυτη αντίθεση με τους σταυρούς των εκκλησιών που δεσπόζουν στην Plaza de Armas.

Δίπλα από τον καθεδρικό πήραμε το ανηφορικό καλντερίμι που οδηγούσε προς τοΜuseo Inca που στεγάζεται σε πρώην αρχοντικό. Όσες φορές κι αν βρεθήκαμε κοντά στην είσοδό του, μας κυρίευε μια αμφιθυμία. Μετά από τόσα μουσεία περί των προκολομβιανών πολιτισμών, τι θα προσέθετε άλλο ένα; Αναβολή λοιπόν στην αναβολή δεν διαβήκαμε τη πόρτα του ποτέ.
Αντίθετα η μικρή πλατειούλα (Balcon de Cusco) μπροστά του ήταν ένα από τα καλύτερα μέρη για να έχεις μια (έστω και περιορισμένη) πανοραμική άποψη της Plaza de Armas.



Αυτό το γνωρίζουν και οι κυριούλες που αυτοανακηρύσσονται μοντέλα φωτογράφησης έναντι αμοιβής βεβαίως, φορώντας παραδοσιακές φορεσιές και κρατώντας baby llamas στα χέρια τους. Να’ναι καλά και οι τηλεφακοί…

H γλυκειά μικρή Plaza Nazarenas δεν είχε να επιδείξει κάτι συγκλονιστικό πλην δυό μικρών εκκλησιών, μέρος ενός πρώην μοναστηριού που σήμερα στεγάζει την επιτομή της πολυτέλειας στην διαμονή που ακούει στο όνομα Hotel Monasterio.Μπορεί η αυλή να είναι επισκέψιμη κι ίσως μια στάση για ένα καφέ ενδεδειγμένη αν είστε οπαδοί, όμως την πολυτέλεια των δωματίων δεν μπόρεσα να την κρίνω ιδίοις όμμασιν. Έτσι οι συνταξιδιώτες μου απέφυγαν τη γκρίνια ότι ούτε ένα ξενοδοχείο της προκοπής δεν μου κλείνουν, για να ζήσω το παραμύθι μου, εγώ το χαμερπές τετράποδο.

Πριν προλάβουν συνεπώς να πάρουν τα μυαλά μου αέρα, συνεχίσαμε την ανωφέρεια μέσα από τα γραφικά σοκάκια σε μια μια από τος παλιότερες συνοικίες του Cusco, την Barrio San Blas.
Διασχίσαμε μια από τις αρχαιότερες οδούς όπου από τη μιά περίτεχνα λαξεμένοι τεράστιοι ογκόλιθοι των Incas σχημάτιζαν ένα αδιαπέραστο τοίχο.

Η Βarrio San Blas ονομάζεται και γειτονιά των καλλιτεχνών. Με τα κάτασπρα σπίτια, το εκκλησάκι και την μικρή piazoleta που έσφυζε από κόσμο, παραπέμπουν σε σκηνικό της Μεσογείου.




Κάναμε βόλτες και προς τις αγορές (τζάμπα κόπος, οι τιμές ήταν ανάλογες προς καταστημάτων του κέντρου), ψωνίσαμε δωράκια για γνωστούς και συγγενείς.
Περάσαμε σχεδόν δυό μέρες περιδιαβαίνοντας τα στενά του με χαλαρούς ρυθμούς, απολαμβάνοντας τα δρώμενα που έδιναν στη πόλη ζωντάνια και χρώμα.
Για τον επισκέπτη που δεν αφήνει ούτε ένα αξιοθέατο που να μην επισκεφθεί, υπάρχουν ακόμα καμιά ντουζίνα ενδιαφέρουσες εκκλησιές και μουσεία, καθώς και το σύμπλεγμα Q’orikancha που ήταν τελετουργικός χώρος των Incas. Εμείς αισθανόμασταν πλήρεις εικόνων κι εντυπώσεων μετά από τόσες μέρες ταξιδιού για μπούμε στη διαδικασία να τα επισκεφθούμε ένα προς ένα. Άλλωστε μπροστά μας ξανοίγονταν τα καλύτερα: η Ιερή Κοιλάδα των Incas και το Machu Picchu!

Last edited: