travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Πρώτη και δεύτερη μέρα, Dushanbe
- Dushanbe-Kalaikhum 350 χιλιόμετρα
- Kalaikhum – Rushan, 180 χιλιόμετρα.
- Rushan, Jizev trekking, Khorong
- Από το Khorogh στο Ishkashim
- Ishkashim – Langar, 135 χλμ. 1ο μέρος
- Ishkashim – Langar, 135 χλμ. 2ο μέρος
- Από το Langar στο Murghab, 240 χλμ. Μέρος 1ο
- Από το Langar στο Murghab, 240 χλμ. Μέρος 2ο
- Επίσκεψη στην λίμνη Καρακούλ. Μέρος 1ο. Δυο μικρές λίμνες.
- Επίσκεψη στην λίμνη Καρακούλ. Μέρος 2ο. Η διαδρομή.
- Επίσκεψη στην λίμνη Καρακούλ. Μέρος 3ο. Η λίμνη και η επιστροφή.
- Από το Murghab, μέσω Modiyan, στο Bulunkul. 250χλμ. Μέρος 1ο
- Από το Murghab, μέσω Modiyan, στο Bulunkul. 250χλμ. Μέρος 2ο
- Από το Murghab, μέσω Modiyan, στο Bulunkul. 250χλμ. Μέρος 3ο
- Από το Bulunkul επιστροφή στο Khorog
- Στο γνωστό δρόμο από το Khorog στο Kalaikhum, 260 χλμ.
- Από το kalaikhum στο Ντουανμπέ, 360 χλμ.
- Από το Ντουσανμπέ στη λίμνη Ισκαντέρ και στο Panjikent
- Στις Επτά Λίμνες
- Επιστροφή στο Ντουσανμπέ.
- Τελευταίες βόλτες στο Ντουσανμπέ.
- Επίλογος.
- Videos
Πρώτη και δεύτερη μέρα, Dushanbe
Τα εισιτήρια τα είχαμε βγάλει αρκετό καιρό πριν με τις τουρκικές αερογραμμές με 820 ευρώ το άτομο. Η αναχώρηση ήταν στις 9 Ιουνίου το απόγευμα και στο Dushanbe φτάσαμε με μιάμιση ώρα καθυστέρηση στις 2:30 τοπική ώρα τα ξημερώματα. Όταν φτάσαμε στο Ντουσανμπέ οι διαδικασίες για την είσοδο στη χώρα ήταν σχετικά γρήγορες. Δεν μας ζήτησαν όμως ούτε το μοριακό τεστ αλλά ούτε και την βίζα. Εγώ ρώτησα την κοπέλα που έλεγχε το διαβατήριό μου και μου είπε ότι το είδε ότι είχα κάνει ηλεκτρονικά την αίτηση για visa οπότε γι αυτό δεν μου τη ζήτησε. Το ξενοδοχείο μας που ονομάζεται Hotel 777 είχε στείλει δύο ΙΧ αυτοκίνητα να μας μεταφέρουν δωρεάν στο ξενοδοχείο. Αυτό κρατάει τον 12ο όροφο ενός κτιρίου, που είναι και ο τελευταίος, και έχουμε δύο δωμάτια που είναι σχετικά καλά, ενώ πληρώνουμε 50 ευρώ τη βραδιά για κάθε ένα. Έχοντας ψάξει λίγο καιρό πριν φτάσουμε δεν είχα βρει κάτι καλύτερο στην περιοχή, δηλαδή κοντά στο κέντρο, που να είναι και τόσο καλό. Ήταν στην αρχή της λεωφόρου Rudaki, ίσως τον πιο κεντρικό και όμορφο δρόμο της πόλης. Με ένα τεράστιο φωταγωγημένο και με πολλά δέντρα διάδρομο ανάμεσα στις δυο λωρίδες κυκλοφορίας των οχημάτων.
Τελικά το πρώτο βράδυ κοιμηθήκαμε περίπου στις 4:00 τα ξημερώματα τοπική ώρα ενώ ξημερώνει από τις 5:00. Το καλοκαίρι η διαφορά ώρας από την Ελλάδα είναι μόλις 2 ώρες, δηλαδή το Τατζικιστάν πάει δύο ώρες πιο μπροστά από ότι η Ελλάδα. Στις 9:00 να ξεκινήσαμε τις βόλτες μας στην πόλη με την παρέα μας, γιατί θα είχαμε μόνο μία μέρα καιρό να την δούμε. Όμως άλλα τα σχέδιά μας και άλλα ήθελε ο Θεός και ο καιρός. Θα δείτε αργότερα. Εγώ είχα σημειώσει τα πιο σημαντικά μέρη τα οποία τα είδαμε άνετα σε 6 με 7 ώρες. Μάλιστα πήγαμε και σε ένα φρούριο 30 χιλιόμετρα μακριά από την πόλη με ταξί, που ονομάζεται Hisor Fortress.
Ξεκινήσαμε με τα πόδια και πολύ κοντά σε μας ήτανε η κεντρική πλατεία του Ντουσανμπέ, με τα ωραία μνημεία. Πρώτα του ήρωα Ισμαήλ Σομόνι, από τον οποίο πήρε και το όνομά του το νόμισμα της χώρας. Ο Σομόνι ή Σαμανί ήταν ηγέτης των Σαμανιδών στο τέλος του ένατου και στις αρχές του δέκατου αιώνα. Πάντως γεννήθηκε και πέθανε στο σημερινό Ουζμπεκιστάν. Μετά πήγαμε στο μνημείο της Ανεξαρτησίας, διασχίζοντας το πάρκο με τα σιντριβάνια. Το μόνο άσχημο ήταν ότι σε όλη την περιοχή υπήρχε μία σκόνη να πλανάται στην ατμόσφαιρα, που δεν μας άφηνε να έχουμε καλή ορατότητα και να μην αναπνέουμε καλά. Στην αρχή νομίζαμε ότι ίσως ήταν και από την υγρασία, αλλά τελικά ήταν η σκόνη, γιατί υγρασία δε μου φάνηκε να έχει. Ταυτόχρονα η θερμοκρασία πρέπει να ήταν πάνω από 35 βαθμούς Κελσίου. Από τη μία λοιπόν έκανε ζέστη, αλλά από την άλλη ευτυχώς, λόγω της σκόνης δεν είχαμε τόσο μεγάλο πρόβλημα με την ακτινοβολία του ήλιου, αφού την εμποδίζει η σκόνη να φτάσει σε μας.
Μετά από αυτά τα δύο μνημεία πήγαμε στο πάρκο Ρουντάκι, το οποίο βρισκόταν εκεί κοντά. Γενικά όλα τα σημεία ενδιαφέροντος βρίσκονται σε μία ακτίνα 2-3 km από αυτό το πάρκο. Εκεί κοντά βρίσκεται ένα άλλο όμορφο πάρκο και δεσπόζει ο ιστός με τη σημαία (Flagpole) της χώρας που θεωρείται και ο δεύτερος μεγαλύτερος σε ύψος του κόσμου. Το παλάτι του έθνους το είδαμε από απόσταση, αφού δεν μας άφησαν να πλησιάσουμε. Κάνοντας μια μεγάλη γύρα φτάσαμε και στο Εθνικό Μουσείο της χώρας, για μια ωριαία επίσκεψη, που είχε όμως αρκετό ενδιαφέρον.
Κάπου εκεί και μέσα στο μεσημέρι, βρήκαμε ένα ταξί για να μας πάει στο φρούριο Hisor Fortress που προανέφερα. Δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά μια ώρα και παραπάνω τη φάγαμε τριγυρίζοντας στην περιοχή. Το έχουν αναπαλαιώσει λίγο αλλά φαίνεται ότι το παλιό κτίσμα έχει λιώσει από τις βροχές αφού ήταν από χωμάτινους πλίνθους. Οι φωτογραφίες φαίνονται έτσι σαν ξεθωριασμένες, λόγω της σκόνης στην ατμόσφαιρα.
Το ταξί μας περίμενε και στο γυρισμό σταματήσαμε να βγάλουμε λίγες φωτογραφίες στο Navruz Palace αλλά και να φωτογραφίσουμε μέσα στη σκόνη ένα ψηλό κτίριο, το Istiqlol Complex, που έμοιαζε με πυρσό. Η συννεφιά από τη σκόνη συνεχιζόταν όλη μέρα παντού. Πληρώσαμε στο ταξί 300 σομ για 2,5 ώρες και επιστρέψαμε τα δωμάτιά μας περίπου στις 4:00 το απόγευμα για να ξεκουραστούμε.
Μόλις φτάσαμε στο δωμάτιο με την Ντίνα πήγαμε στο σε ένα σούπερ μάρκετ εδώ κοντά και προμηθευτήκαμε κονσέρβες, ψωμί, παξιμάδια και μπισκότα για τις επόμενες μέρες που ίσως η διατροφή μας να έχει κάποια προβλήματα, να είναι δηλαδή δύσκολη η προμήθεια τροφίμων. Τελικά αποδείχτηκε ότι δεν ήταν έτσι. Ήταν εύκολο σε πολλά σημεία να προμηθευτούμε φαγώσιμα.
Όλο το απόγευμα, δηλαδή από τις 6:30 και μετά, κάναμε βόλτες στην περιοχή μας, αλλά και προς το κέντρο της πόλης. Πήγαμε να δούμε την όπερα που ήταν κοντά. Δεν ήταν πάνω από 10 λεπτά περπάτημα, αλλά το κτίριο δεν μας εντυπωσίασε, αν και δεν ήταν άσχημο. Όμως ήταν πολύ όμορφοι οι κήποι που ήταν γύρω από αυτό όπως και η πολύβουη πλατεία, που τα απογεύματα γέμιζε κόσμο.
Κάναμε τη μικρή μας βόλτα στην περιοχή και μετά ξεκινήσαμε να πάμε πάλι προς το κέντρο της πόλης, το άγαλμα του Σομονί με την αψίδα, πού από εκεί που βρισκόμασταν δεν απείχε περισσότερα από 15 λεπτά. Μας άρεσαν πολύ οι κήποι που ήταν γύρω από τα μνημεία και τα κτίρια. Πράγματι σε όλες τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες έχουν πολύ μεγάλους κήπους, δηλαδή πάρκα και χώρους αναψυχής για τους ανθρώπους της πόλης. Ειδικά σε αυτή την πόλη τα πάρκα είναι τεράστια και έχουν υπέροχες μεγάλες λίμνες και καταπληκτικά σιντριβάνια. Εμείς όμως θέλαμε να πάμε εκεί τη βόλτα, κυρίως για να δούμε τα φωτιστικά που είχαν στα μνημεία αλλά και μέσα στα πάρκα. Μας είχαν εντυπωσιάσει τα σχέδια των φωτιστικών που ήταν στις κολώνες, όπως επίσης και άλλα φωτιστικά που ήταν στα διαζώματα που υπήρχαν στις δύο πλευρές των μεγάλων λεωφόρων ή και ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Μιλάμε για δρόμους με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση και τα πεζοδρόμια να είναι με πλάτος περίπου 20 μέτρων. Σε μερικούς δε κεντρικούς δρόμους να υπάρχουν ανάμεσα στις δύο λωρίδες διάδρομοι πλάτους πάλι 20 μέτρων για να περπατάει ο κόσμος ανάμεσα σε τεράστια πλατάνια. Και βέβαια το καλοκαίρι είχαν μεγάλα φυλλώματα. Τα περισσότερα μνημεία και κτίρια είχαν ένα πολύ καλό φωτισμό. Περιμέναμε μέχρι να ανάψουν όλα αυτά τα φώτα και να τραβήξουμε φωτογραφίες με τα πολύχρωμα φωτιστικά.
Μετά από δύο ώρες βόλτες οι άλλοι της παρέας γύρισαν πίσω και εμείς προχωρήσαμε γιατί ήθελα να δω το τελευταίο κτίριο της μεσημεριανής μας βόλτας, πώς ήταν φωτισμένο. Λες και ήξερα ότι θα είναι πολύ ιδιαίτερος ο φωτισμός του Ιstiklal Complex. Ήταν υπέροχα τα σιντριβάνια που το πλαισίωναν και εκατοντάδες κόσμος έκανε βόλτες με τα παιδιά τους. Αφού τραβήξαμε φωτογραφίες και βίντεο με τον υπέροχο φωτισμό του κτιρίου, το οποίο έχει ύψος περίπου 120 μέτρων, έπρεπε να γυρίσουμε πίσω.
Να σημειώσω εδώ ότι σχεδόν παντού βλέπεις το πρόσωπο του Προέδρου της χώρας Ραχμόν, που πλέον είναι στην ηγεσία περισσότερο από 30 χρόνια και φυσικά δεν έχει κανέναν πολιτικό αντίπαλο. Μάλιστα ψάχνοντας λίγο στο internet βρήκα ότι στο Ιstiklal Complex, αυτός έκανε τα εγκαίνια μαζί με το Δήμαρχο της πόλης, που συμπτωματικά είναι γιός του. Το κτίριο είναι αφιερωμένο σε αυτόν και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε πριν από λιγότερο από δύο χρόνια, οπότε και έγιναν τα εγκαίνια. Σήμερα πλέον αποτελεί ένα VIP πολιτιστικό κέντρο. Εμείς δεν είχαμε το χρόνο για να το επισκεφτούμε μέσα, αν και δε νομίζω ότι θα μας έβαζαν.
Αφού λοιπόν διαθέσαμε περίπου μισή ώρα, ή και παραπάνω στο χώρο αυτό, πήραμε ένα ταξί και επιστρέψαμε στην περιοχή του ξενοδοχείου μας. Για μία απόσταση περίπου τριών χιλιομέτρων πληρώσαμε 12 σομ, δηλαδή ένα ευρώ. Στη γειτονιά μας βρήκαμε και ένα μικρό μαγαζί που εκτός από διάφορα που πουλούσε, είχε και οινοπνευματώδη ποτά, τα οποία δεν βρήκαμε στο τοπικό σούπερ μάρκετ το απόγευμα. Από εκεί πήραμε ένα ντόπιο κρασί και δύο μπύρες τις οποίες ήπιαμε μόλις γυρίσαμε στο δωμάτιο.
Ο άνθρωπος που έχει το πρακτορείο με είχε ειδοποιήσει στο WhatsApp ότι δεν θα έρθει εκείνος ο οδηγός που είχε κανονίσει στην αρχή, γιατί είχε κάποιο συμβάν με το αυτοκίνητό του, αλλά ένας άλλος. Εγώ εκείνο που επιθυμούσα ήταν απλά να έρθει κάποιος που να γνωρίζει τη δουλειά και να περάσουμε καλά μαζί του. Ευτυχώς έτσι έγινε.
Το Ντουσανμπέ μας εντυπωσίασε με τα ωραία μνημεία και κτίρια που έχει. Δεν ξέρω που βρίσκει αυτό τον πλούτο η χώρα, η οποία τα κυριότερα που παράγει είναι αλουμίνιο, φρούτα και βαμβάκι. Η κυριότερη πηγή εισοδήματος για το ακαθάριστο προϊόν της χώρας είναι τα εμβάσματα που έρχονται από τους ανθρώπους που έχουν μεταναστεύσει αλλού για να δουλέψουν. Ξέρω ότι τα τελευταία χρόνια έχει περάσει μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, και ένα πενταετή εμφύλιο τη δεκαετία του 1990, όμως αυτό που βλέπω σήμερα είναι μία πολύ μεγάλη ανάπτυξη, τουλάχιστον στην πρωτεύουσα και σε άλλες πόλεις, όχι τόσο στα χωριά. Οι άνθρωποι σπανίως μιλούν αγγλικά και ειδικά κανένας ταξιτζής. Ακόμα και στη ρεσεψιόν, εδώ που μένουμε, ο άνθρωπος μιλάει ελάχιστα. Δηλαδή ούτε καν τα απαραίτητα. Ευτυχώς η κοπέλα που τον αντικατέστησε ήξερε αρκετά.
Τα εισιτήρια τα είχαμε βγάλει αρκετό καιρό πριν με τις τουρκικές αερογραμμές με 820 ευρώ το άτομο. Η αναχώρηση ήταν στις 9 Ιουνίου το απόγευμα και στο Dushanbe φτάσαμε με μιάμιση ώρα καθυστέρηση στις 2:30 τοπική ώρα τα ξημερώματα. Όταν φτάσαμε στο Ντουσανμπέ οι διαδικασίες για την είσοδο στη χώρα ήταν σχετικά γρήγορες. Δεν μας ζήτησαν όμως ούτε το μοριακό τεστ αλλά ούτε και την βίζα. Εγώ ρώτησα την κοπέλα που έλεγχε το διαβατήριό μου και μου είπε ότι το είδε ότι είχα κάνει ηλεκτρονικά την αίτηση για visa οπότε γι αυτό δεν μου τη ζήτησε. Το ξενοδοχείο μας που ονομάζεται Hotel 777 είχε στείλει δύο ΙΧ αυτοκίνητα να μας μεταφέρουν δωρεάν στο ξενοδοχείο. Αυτό κρατάει τον 12ο όροφο ενός κτιρίου, που είναι και ο τελευταίος, και έχουμε δύο δωμάτια που είναι σχετικά καλά, ενώ πληρώνουμε 50 ευρώ τη βραδιά για κάθε ένα. Έχοντας ψάξει λίγο καιρό πριν φτάσουμε δεν είχα βρει κάτι καλύτερο στην περιοχή, δηλαδή κοντά στο κέντρο, που να είναι και τόσο καλό. Ήταν στην αρχή της λεωφόρου Rudaki, ίσως τον πιο κεντρικό και όμορφο δρόμο της πόλης. Με ένα τεράστιο φωταγωγημένο και με πολλά δέντρα διάδρομο ανάμεσα στις δυο λωρίδες κυκλοφορίας των οχημάτων.
Τελικά το πρώτο βράδυ κοιμηθήκαμε περίπου στις 4:00 τα ξημερώματα τοπική ώρα ενώ ξημερώνει από τις 5:00. Το καλοκαίρι η διαφορά ώρας από την Ελλάδα είναι μόλις 2 ώρες, δηλαδή το Τατζικιστάν πάει δύο ώρες πιο μπροστά από ότι η Ελλάδα. Στις 9:00 να ξεκινήσαμε τις βόλτες μας στην πόλη με την παρέα μας, γιατί θα είχαμε μόνο μία μέρα καιρό να την δούμε. Όμως άλλα τα σχέδιά μας και άλλα ήθελε ο Θεός και ο καιρός. Θα δείτε αργότερα. Εγώ είχα σημειώσει τα πιο σημαντικά μέρη τα οποία τα είδαμε άνετα σε 6 με 7 ώρες. Μάλιστα πήγαμε και σε ένα φρούριο 30 χιλιόμετρα μακριά από την πόλη με ταξί, που ονομάζεται Hisor Fortress.

Ξεκινήσαμε με τα πόδια και πολύ κοντά σε μας ήτανε η κεντρική πλατεία του Ντουσανμπέ, με τα ωραία μνημεία. Πρώτα του ήρωα Ισμαήλ Σομόνι, από τον οποίο πήρε και το όνομά του το νόμισμα της χώρας. Ο Σομόνι ή Σαμανί ήταν ηγέτης των Σαμανιδών στο τέλος του ένατου και στις αρχές του δέκατου αιώνα. Πάντως γεννήθηκε και πέθανε στο σημερινό Ουζμπεκιστάν. Μετά πήγαμε στο μνημείο της Ανεξαρτησίας, διασχίζοντας το πάρκο με τα σιντριβάνια. Το μόνο άσχημο ήταν ότι σε όλη την περιοχή υπήρχε μία σκόνη να πλανάται στην ατμόσφαιρα, που δεν μας άφηνε να έχουμε καλή ορατότητα και να μην αναπνέουμε καλά. Στην αρχή νομίζαμε ότι ίσως ήταν και από την υγρασία, αλλά τελικά ήταν η σκόνη, γιατί υγρασία δε μου φάνηκε να έχει. Ταυτόχρονα η θερμοκρασία πρέπει να ήταν πάνω από 35 βαθμούς Κελσίου. Από τη μία λοιπόν έκανε ζέστη, αλλά από την άλλη ευτυχώς, λόγω της σκόνης δεν είχαμε τόσο μεγάλο πρόβλημα με την ακτινοβολία του ήλιου, αφού την εμποδίζει η σκόνη να φτάσει σε μας.





Μετά από αυτά τα δύο μνημεία πήγαμε στο πάρκο Ρουντάκι, το οποίο βρισκόταν εκεί κοντά. Γενικά όλα τα σημεία ενδιαφέροντος βρίσκονται σε μία ακτίνα 2-3 km από αυτό το πάρκο. Εκεί κοντά βρίσκεται ένα άλλο όμορφο πάρκο και δεσπόζει ο ιστός με τη σημαία (Flagpole) της χώρας που θεωρείται και ο δεύτερος μεγαλύτερος σε ύψος του κόσμου. Το παλάτι του έθνους το είδαμε από απόσταση, αφού δεν μας άφησαν να πλησιάσουμε. Κάνοντας μια μεγάλη γύρα φτάσαμε και στο Εθνικό Μουσείο της χώρας, για μια ωριαία επίσκεψη, που είχε όμως αρκετό ενδιαφέρον.










Κάπου εκεί και μέσα στο μεσημέρι, βρήκαμε ένα ταξί για να μας πάει στο φρούριο Hisor Fortress που προανέφερα. Δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά μια ώρα και παραπάνω τη φάγαμε τριγυρίζοντας στην περιοχή. Το έχουν αναπαλαιώσει λίγο αλλά φαίνεται ότι το παλιό κτίσμα έχει λιώσει από τις βροχές αφού ήταν από χωμάτινους πλίνθους. Οι φωτογραφίες φαίνονται έτσι σαν ξεθωριασμένες, λόγω της σκόνης στην ατμόσφαιρα.



Το ταξί μας περίμενε και στο γυρισμό σταματήσαμε να βγάλουμε λίγες φωτογραφίες στο Navruz Palace αλλά και να φωτογραφίσουμε μέσα στη σκόνη ένα ψηλό κτίριο, το Istiqlol Complex, που έμοιαζε με πυρσό. Η συννεφιά από τη σκόνη συνεχιζόταν όλη μέρα παντού. Πληρώσαμε στο ταξί 300 σομ για 2,5 ώρες και επιστρέψαμε τα δωμάτιά μας περίπου στις 4:00 το απόγευμα για να ξεκουραστούμε.



Μόλις φτάσαμε στο δωμάτιο με την Ντίνα πήγαμε στο σε ένα σούπερ μάρκετ εδώ κοντά και προμηθευτήκαμε κονσέρβες, ψωμί, παξιμάδια και μπισκότα για τις επόμενες μέρες που ίσως η διατροφή μας να έχει κάποια προβλήματα, να είναι δηλαδή δύσκολη η προμήθεια τροφίμων. Τελικά αποδείχτηκε ότι δεν ήταν έτσι. Ήταν εύκολο σε πολλά σημεία να προμηθευτούμε φαγώσιμα.


Όλο το απόγευμα, δηλαδή από τις 6:30 και μετά, κάναμε βόλτες στην περιοχή μας, αλλά και προς το κέντρο της πόλης. Πήγαμε να δούμε την όπερα που ήταν κοντά. Δεν ήταν πάνω από 10 λεπτά περπάτημα, αλλά το κτίριο δεν μας εντυπωσίασε, αν και δεν ήταν άσχημο. Όμως ήταν πολύ όμορφοι οι κήποι που ήταν γύρω από αυτό όπως και η πολύβουη πλατεία, που τα απογεύματα γέμιζε κόσμο.


Κάναμε τη μικρή μας βόλτα στην περιοχή και μετά ξεκινήσαμε να πάμε πάλι προς το κέντρο της πόλης, το άγαλμα του Σομονί με την αψίδα, πού από εκεί που βρισκόμασταν δεν απείχε περισσότερα από 15 λεπτά. Μας άρεσαν πολύ οι κήποι που ήταν γύρω από τα μνημεία και τα κτίρια. Πράγματι σε όλες τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες έχουν πολύ μεγάλους κήπους, δηλαδή πάρκα και χώρους αναψυχής για τους ανθρώπους της πόλης. Ειδικά σε αυτή την πόλη τα πάρκα είναι τεράστια και έχουν υπέροχες μεγάλες λίμνες και καταπληκτικά σιντριβάνια. Εμείς όμως θέλαμε να πάμε εκεί τη βόλτα, κυρίως για να δούμε τα φωτιστικά που είχαν στα μνημεία αλλά και μέσα στα πάρκα. Μας είχαν εντυπωσιάσει τα σχέδια των φωτιστικών που ήταν στις κολώνες, όπως επίσης και άλλα φωτιστικά που ήταν στα διαζώματα που υπήρχαν στις δύο πλευρές των μεγάλων λεωφόρων ή και ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Μιλάμε για δρόμους με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση και τα πεζοδρόμια να είναι με πλάτος περίπου 20 μέτρων. Σε μερικούς δε κεντρικούς δρόμους να υπάρχουν ανάμεσα στις δύο λωρίδες διάδρομοι πλάτους πάλι 20 μέτρων για να περπατάει ο κόσμος ανάμεσα σε τεράστια πλατάνια. Και βέβαια το καλοκαίρι είχαν μεγάλα φυλλώματα. Τα περισσότερα μνημεία και κτίρια είχαν ένα πολύ καλό φωτισμό. Περιμέναμε μέχρι να ανάψουν όλα αυτά τα φώτα και να τραβήξουμε φωτογραφίες με τα πολύχρωμα φωτιστικά.




Μετά από δύο ώρες βόλτες οι άλλοι της παρέας γύρισαν πίσω και εμείς προχωρήσαμε γιατί ήθελα να δω το τελευταίο κτίριο της μεσημεριανής μας βόλτας, πώς ήταν φωτισμένο. Λες και ήξερα ότι θα είναι πολύ ιδιαίτερος ο φωτισμός του Ιstiklal Complex. Ήταν υπέροχα τα σιντριβάνια που το πλαισίωναν και εκατοντάδες κόσμος έκανε βόλτες με τα παιδιά τους. Αφού τραβήξαμε φωτογραφίες και βίντεο με τον υπέροχο φωτισμό του κτιρίου, το οποίο έχει ύψος περίπου 120 μέτρων, έπρεπε να γυρίσουμε πίσω.


Να σημειώσω εδώ ότι σχεδόν παντού βλέπεις το πρόσωπο του Προέδρου της χώρας Ραχμόν, που πλέον είναι στην ηγεσία περισσότερο από 30 χρόνια και φυσικά δεν έχει κανέναν πολιτικό αντίπαλο. Μάλιστα ψάχνοντας λίγο στο internet βρήκα ότι στο Ιstiklal Complex, αυτός έκανε τα εγκαίνια μαζί με το Δήμαρχο της πόλης, που συμπτωματικά είναι γιός του. Το κτίριο είναι αφιερωμένο σε αυτόν και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε πριν από λιγότερο από δύο χρόνια, οπότε και έγιναν τα εγκαίνια. Σήμερα πλέον αποτελεί ένα VIP πολιτιστικό κέντρο. Εμείς δεν είχαμε το χρόνο για να το επισκεφτούμε μέσα, αν και δε νομίζω ότι θα μας έβαζαν.
Αφού λοιπόν διαθέσαμε περίπου μισή ώρα, ή και παραπάνω στο χώρο αυτό, πήραμε ένα ταξί και επιστρέψαμε στην περιοχή του ξενοδοχείου μας. Για μία απόσταση περίπου τριών χιλιομέτρων πληρώσαμε 12 σομ, δηλαδή ένα ευρώ. Στη γειτονιά μας βρήκαμε και ένα μικρό μαγαζί που εκτός από διάφορα που πουλούσε, είχε και οινοπνευματώδη ποτά, τα οποία δεν βρήκαμε στο τοπικό σούπερ μάρκετ το απόγευμα. Από εκεί πήραμε ένα ντόπιο κρασί και δύο μπύρες τις οποίες ήπιαμε μόλις γυρίσαμε στο δωμάτιο.

Ο άνθρωπος που έχει το πρακτορείο με είχε ειδοποιήσει στο WhatsApp ότι δεν θα έρθει εκείνος ο οδηγός που είχε κανονίσει στην αρχή, γιατί είχε κάποιο συμβάν με το αυτοκίνητό του, αλλά ένας άλλος. Εγώ εκείνο που επιθυμούσα ήταν απλά να έρθει κάποιος που να γνωρίζει τη δουλειά και να περάσουμε καλά μαζί του. Ευτυχώς έτσι έγινε.
Το Ντουσανμπέ μας εντυπωσίασε με τα ωραία μνημεία και κτίρια που έχει. Δεν ξέρω που βρίσκει αυτό τον πλούτο η χώρα, η οποία τα κυριότερα που παράγει είναι αλουμίνιο, φρούτα και βαμβάκι. Η κυριότερη πηγή εισοδήματος για το ακαθάριστο προϊόν της χώρας είναι τα εμβάσματα που έρχονται από τους ανθρώπους που έχουν μεταναστεύσει αλλού για να δουλέψουν. Ξέρω ότι τα τελευταία χρόνια έχει περάσει μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, και ένα πενταετή εμφύλιο τη δεκαετία του 1990, όμως αυτό που βλέπω σήμερα είναι μία πολύ μεγάλη ανάπτυξη, τουλάχιστον στην πρωτεύουσα και σε άλλες πόλεις, όχι τόσο στα χωριά. Οι άνθρωποι σπανίως μιλούν αγγλικά και ειδικά κανένας ταξιτζής. Ακόμα και στη ρεσεψιόν, εδώ που μένουμε, ο άνθρωπος μιλάει ελάχιστα. Δηλαδή ούτε καν τα απαραίτητα. Ευτυχώς η κοπέλα που τον αντικατέστησε ήξερε αρκετά.