taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Άφιξη
- Κεφάλαιο 3: Tolkucka
- Κεφάλαιο 4: Κέντρο Ashgabat
- Κεφάλαιο 5: Πάρκο - Παλάτι
- Κεφάλαιο 6: Λούνα Πάρκ
- Κεφάλαιο 7: Μουσείο
- Κεφάλαιο 8: Erbent
- Κεφάλαιο 9: Κρατήρες στην έρημο
- Κεφάλαιο 10: Η πύλη της κολάσεως
- Κεφάλαιο 11: Konye-Urgench
- Κεφάλαιο 12: Konye-Urgench, μονοπάτι
- Κεφάλαιο 13: Konye-Urgench, κέντρο
- Κεφάλαιο 14: Dashoguz
- Κεφάλαιο 15: Inspiration Square
- Κεφάλαιο 16: Πύργος Ουδετερότητας
- Κεφάλαιο 17: Ρόδα είναι και γυρίζει
- Κεφάλαιο 18: Όπου γάμος και χαρά…
- Κεφάλαιο 19: Στο βουνό
- Κεφάλαιο 20: Ξεβουλωτήρι
- Κεφάλαιο 21: Ruhnama
- Κεφάλαιο 22: Πάρκο Ανεξαρτησίας
- Κεφάλαιο 23: Ολυμπιακό Πάρκο
- Κεφάλαιο 24: All in the Mall
- Κεφάλαιο 25: Ο δρόμος για το Mary.
- Κεφάλαιο 26: Gonur-Tepe
- Κεφάλαιο 27: Gonur-Tepe (2)
- Κεφάλαιο 28: Mary
- Κεφάλαιο 29: Mary (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 30: Μουσείο
- Κεφάλαιο 31: Παζάρι
- Κεφάλαιο 32: Merv
- Κεφάλαιο 33: Gyzgala
- Κεφάλαιο 34: Τείχη
- Κεφάλαιο 35: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 36: Λίγο ακόμα Mary
- Κεφάλαιο 37: Περίχωρα Ashgabat
- Κεφάλαιο 38: Nisa
- Κεφάλαιο 39: Geok-Depe
- Κεφάλαιο 40: Kow-Ata.
- Κεφάλαιο 41: Gypjak
- Κεφάλαιο 42: Ένα τζαμί ακόμα…
- Κεφάλαιο 43: Επιστροφή
Κεφάλαιο 26: Gonur-Tepe
To Mary βρίσκεται στο κέντρο μιας μεγάλης όασης μέσα στην έρημο, που ονομάζεται Όαση της Μαργιανής, που τροφοδοτείται από τον ποταμό Murgab. Η διαδρομή προς το Gonur Tepe διέτρεχε αυτή την όαση, και ήταν…. Βουκολική. Αρκετές φορές χρειάστηκε να παραχωρήσουμε προτεραιότητα σε κοπάδια, σε καμήλες, σε ότι μπορείτε να φανταστείτε.





Στο τέλος, όμως, καταφέραμε και φτάσαμε στον αρχαιολογικό χώρο. Οι ανασκαφές εδώ έχουν αποκαλύψει ένα προϊστορικό οικισμό της εποχής του χαλκού. Την εποχή εκείνη, η περιοχή της Μαργιανής συγκέντρωσε αρκετούς πληθυσμούς, που εγκαταστάθηκαν σε διάφορα χωριά. Ένα από αυτά, το μεγαλύτερο απ’ ότι φαίνεται, ανασκάπτεται εδώ, γύρω από το λόφο Gonur (Gonur Tepe). Έχει ανακαλυφθεί ένα βασιλικό παλάτι και μια νεκρόπολη, αλλά και μια ολόκληρη πόλη γύρω από αυτά.
Την ανασκαφή, που διαρκεί πολλές δεκαετίες, ξεκίνησε και διεξήγαγε ο Ρωσο-Έλληνας Αρχαιολόγος Βίκτωρ Σαρηγιαννίδης, για λογαριασμό της Σοβιετικής Ένωσης αρχικά και της Ρωσίας στη συνέχεια. Μιλάμε για προϊστορικό πολιτισμό, οπότε δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία γι’ αυτόν, ωστόσο ο Σαρηγιαννίδης είχε καταφέρει να πείσει το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής κοινότητας για τη σημασία των ευρημάτων του. Μάλιστα θεωρούσε ότι ο πολιτισμός του Gonur ήταν ένας από τους σημαντικότερους πολιτισμούς του αρχαίου κόσμου. Δεν ξέρω αν και άλλοι αρχαιολόγοι θα το έφταναν τόσο μακριά, αυτό που ξέρουμε πάντως σίγουρα είναι πως επρόκειτο για ένα από τους παλιότερους πολιτισμούς που λάτρευαν τη φωτιά, όπως και κάποιοι πολιτισμοί της Βακτριανής στο γειτονικό Αφγανιστάν.
Οι πρώτοι αγροτικοί οικισμοί εμφανίστηκαν στην περιοχή γύρω στο 7.000 π.Χ., αναπτύσσοντας πολύ τη γεωργία. Πιστεύεται ότι η πόλη τελικώς εγκαταλείφθηκε κατά την εποχή του Χαλκού, όταν ο ποταμός Murgab άλλαξε πορεία. Τα ευρήματα των ανασκαφών, πάντως, δείχνουν στο 3000 π.Χ. περίπου. Ο Σαρηγιαννίδης, επιπλέον, θεωρούσε πως αυτός ο πολιτισμός ήταν η κοιτίδα της πρώτης μονοθεϊστικής θρησκείας, του Ζωροαστρισμού (και πιθανόν να είχε και δίκιο, αλλά ας το αφήσουμε στους αρχαιολόγους να το κρίνουν).

Οι περισσότεροι τουρίστες δεν έρχονται καν εδώ, τα στάνταρντ προγράμματα που προτείνουν για τη χώρα τα πρακτορεία δεν το περιλαμβάνουν, το Lonely planet αναφέρει λίγες αράδες και ο άλλος οδηγός που είχαμε, παρότι γενικά αναλυτικότερος, δεν αναφέρει τίποτα. Τους καταλαβαίνω: Και δυσπρόσιτο είναι το μέρος, δυο ώρες δρόμο με 4x4, και δεν καταλαβαίνεις και πολλά βλέποντας το – μια flat ανασκαφή είναι, ούτε αναπαραστάσεις έχει, ούτε αναστηλώσεις. Οι λιγοστοί Έλληνες πάλι που ξέρω να έχουν πάει Τουρκμενιστάν, σε ποσοστό 100% έχουν έρθει εδώ. Δεν ξέρω γιατί, ίσως λόγω αυξημένου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, ίσως λόγω Σαρηγιαννίδη…






Ο Βίκτωρ Σαρηγιαννίδης, που αναμφισβήτητα ήταν ένας από τους σπουδαιότερους αρχαιολόγους της εποχής μας, δυστυχώς απεδήμησε το 2013. Ως φόρο τιμής σ’ αυτόν, έχουν διατηρήσει το δωμάτιο του δίπλα στην ανασκαφή όπως ακριβώς το άφησε.







To Mary βρίσκεται στο κέντρο μιας μεγάλης όασης μέσα στην έρημο, που ονομάζεται Όαση της Μαργιανής, που τροφοδοτείται από τον ποταμό Murgab. Η διαδρομή προς το Gonur Tepe διέτρεχε αυτή την όαση, και ήταν…. Βουκολική. Αρκετές φορές χρειάστηκε να παραχωρήσουμε προτεραιότητα σε κοπάδια, σε καμήλες, σε ότι μπορείτε να φανταστείτε.





Στο τέλος, όμως, καταφέραμε και φτάσαμε στον αρχαιολογικό χώρο. Οι ανασκαφές εδώ έχουν αποκαλύψει ένα προϊστορικό οικισμό της εποχής του χαλκού. Την εποχή εκείνη, η περιοχή της Μαργιανής συγκέντρωσε αρκετούς πληθυσμούς, που εγκαταστάθηκαν σε διάφορα χωριά. Ένα από αυτά, το μεγαλύτερο απ’ ότι φαίνεται, ανασκάπτεται εδώ, γύρω από το λόφο Gonur (Gonur Tepe). Έχει ανακαλυφθεί ένα βασιλικό παλάτι και μια νεκρόπολη, αλλά και μια ολόκληρη πόλη γύρω από αυτά.
Την ανασκαφή, που διαρκεί πολλές δεκαετίες, ξεκίνησε και διεξήγαγε ο Ρωσο-Έλληνας Αρχαιολόγος Βίκτωρ Σαρηγιαννίδης, για λογαριασμό της Σοβιετικής Ένωσης αρχικά και της Ρωσίας στη συνέχεια. Μιλάμε για προϊστορικό πολιτισμό, οπότε δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία γι’ αυτόν, ωστόσο ο Σαρηγιαννίδης είχε καταφέρει να πείσει το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής κοινότητας για τη σημασία των ευρημάτων του. Μάλιστα θεωρούσε ότι ο πολιτισμός του Gonur ήταν ένας από τους σημαντικότερους πολιτισμούς του αρχαίου κόσμου. Δεν ξέρω αν και άλλοι αρχαιολόγοι θα το έφταναν τόσο μακριά, αυτό που ξέρουμε πάντως σίγουρα είναι πως επρόκειτο για ένα από τους παλιότερους πολιτισμούς που λάτρευαν τη φωτιά, όπως και κάποιοι πολιτισμοί της Βακτριανής στο γειτονικό Αφγανιστάν.
Οι πρώτοι αγροτικοί οικισμοί εμφανίστηκαν στην περιοχή γύρω στο 7.000 π.Χ., αναπτύσσοντας πολύ τη γεωργία. Πιστεύεται ότι η πόλη τελικώς εγκαταλείφθηκε κατά την εποχή του Χαλκού, όταν ο ποταμός Murgab άλλαξε πορεία. Τα ευρήματα των ανασκαφών, πάντως, δείχνουν στο 3000 π.Χ. περίπου. Ο Σαρηγιαννίδης, επιπλέον, θεωρούσε πως αυτός ο πολιτισμός ήταν η κοιτίδα της πρώτης μονοθεϊστικής θρησκείας, του Ζωροαστρισμού (και πιθανόν να είχε και δίκιο, αλλά ας το αφήσουμε στους αρχαιολόγους να το κρίνουν).

Οι περισσότεροι τουρίστες δεν έρχονται καν εδώ, τα στάνταρντ προγράμματα που προτείνουν για τη χώρα τα πρακτορεία δεν το περιλαμβάνουν, το Lonely planet αναφέρει λίγες αράδες και ο άλλος οδηγός που είχαμε, παρότι γενικά αναλυτικότερος, δεν αναφέρει τίποτα. Τους καταλαβαίνω: Και δυσπρόσιτο είναι το μέρος, δυο ώρες δρόμο με 4x4, και δεν καταλαβαίνεις και πολλά βλέποντας το – μια flat ανασκαφή είναι, ούτε αναπαραστάσεις έχει, ούτε αναστηλώσεις. Οι λιγοστοί Έλληνες πάλι που ξέρω να έχουν πάει Τουρκμενιστάν, σε ποσοστό 100% έχουν έρθει εδώ. Δεν ξέρω γιατί, ίσως λόγω αυξημένου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, ίσως λόγω Σαρηγιαννίδη…






Ο Βίκτωρ Σαρηγιαννίδης, που αναμφισβήτητα ήταν ένας από τους σπουδαιότερους αρχαιολόγους της εποχής μας, δυστυχώς απεδήμησε το 2013. Ως φόρο τιμής σ’ αυτόν, έχουν διατηρήσει το δωμάτιο του δίπλα στην ανασκαφή όπως ακριβώς το άφησε.






