taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Άφιξη
- Κεφάλαιο 3: Tolkucka
- Κεφάλαιο 4: Κέντρο Ashgabat
- Κεφάλαιο 5: Πάρκο - Παλάτι
- Κεφάλαιο 6: Λούνα Πάρκ
- Κεφάλαιο 7: Μουσείο
- Κεφάλαιο 8: Erbent
- Κεφάλαιο 9: Κρατήρες στην έρημο
- Κεφάλαιο 10: Η πύλη της κολάσεως
- Κεφάλαιο 11: Konye-Urgench
- Κεφάλαιο 12: Konye-Urgench, μονοπάτι
- Κεφάλαιο 13: Konye-Urgench, κέντρο
- Κεφάλαιο 14: Dashoguz
- Κεφάλαιο 15: Inspiration Square
- Κεφάλαιο 16: Πύργος Ουδετερότητας
- Κεφάλαιο 17: Ρόδα είναι και γυρίζει
- Κεφάλαιο 18: Όπου γάμος και χαρά…
- Κεφάλαιο 19: Στο βουνό
- Κεφάλαιο 20: Ξεβουλωτήρι
- Κεφάλαιο 21: Ruhnama
- Κεφάλαιο 22: Πάρκο Ανεξαρτησίας
- Κεφάλαιο 23: Ολυμπιακό Πάρκο
- Κεφάλαιο 24: All in the Mall
- Κεφάλαιο 25: Ο δρόμος για το Mary.
- Κεφάλαιο 26: Gonur-Tepe
- Κεφάλαιο 27: Gonur-Tepe (2)
- Κεφάλαιο 28: Mary
- Κεφάλαιο 29: Mary (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 30: Μουσείο
- Κεφάλαιο 31: Παζάρι
- Κεφάλαιο 32: Merv
- Κεφάλαιο 33: Gyzgala
- Κεφάλαιο 34: Τείχη
- Κεφάλαιο 35: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 36: Λίγο ακόμα Mary
- Κεφάλαιο 37: Περίχωρα Ashgabat
- Κεφάλαιο 38: Nisa
- Κεφάλαιο 39: Geok-Depe
- Κεφάλαιο 40: Kow-Ata.
- Κεφάλαιο 41: Gypjak
- Κεφάλαιο 42: Ένα τζαμί ακόμα…
- Κεφάλαιο 43: Επιστροφή
Κεφάλαιο 32: Merv
Σε αντίθεση με τον αρχαιολογικό χώρο που βρισκόμασταν χθες, ο οποίος ανάγεται στους προϊστορικούς χρόνους, ο αρχαιολογικός χώρος της Merv είναι πιο σύγχρονος. Η αρχαία πόλη της Merv, ή Αλεξάνδρεια, ή Αντιόχεια της Μαργιανής αν προτιμάτε, το 12ο αιώνα ήταν η μεγαλύτερη πόλη στον κόσμο, χωρίς υπερβολή. Δεδομένης της κατάστασης του χώρου σήμερα, είναι βέβαια δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι κατοικούνταν ως το 18ο αιώνα.
Εδώ και χιλιετίες ζουν άνθρωποι εδώ στην κοιλάδα του Murgab, αλλά στο συγκεκριμένο σημείο εγκαταστάθηκαν για πρώτη φορά τον 3ο αιώνα π.Χ. Δεν πέρασε πολύς καιρός ώσπου ήρθε ο Αλέξανδρος και ο οικισμός έγινε πόλη, με το όνομα Αλεξάνδρεια. Μετά ήρθαν οι Άραβες και οι Πέρσες, που επέκτειναν την πόλη διοικώντας τη με θρησκευτική ελευθερία για τους Χριστιανούς, Βουδιστές και Ζωροαστριστές κατοίκους, και οι Σελτζούκοι Τούρκοι, που την επέκτειναν ακόμα παραπάνω, και την έκαναν πρωτεύουσα της δικής τους Αυτοκρατορίας. Είχε φτάσει να απλώνεται για 100 χιλιόμετρα περίπου, από δω ως τα Αφγανικά σύνορα, κατά μήκος της κοιλάδας. Είχαν φτιάξει φράγμα στο ποτάμι, αφενός για να ελέγχουν τη στάθμη του, αλλά και για να μοιράζουν το νερό μέσω ενός δικτύου καναλιών σε όλη την πόλη.
Το δίκτυο των καναλιών έπαιζε κεντρικό ρόλο στη ζωή της πόλης. Το κεντρικό κανάλι είχε τούβλινη επένδυση και αρκετές γέφυρες που το διέσχιζαν, και γύρω του είχε συγκεντρώσει ένα σωρό Τζαμιά, Μεντρεσέδες, Βιβλιοθήκες, Λουτρά, παλάτια και σπίτια πλουσίων. Το σύστημα ύδρευσης απασχολούσε συνολικά ως και 10.000 άτομα. Τα τείχη της κυρίως πόλης έφταναν, στη μέγιστή τους επέκταση, ως και 8χμ μακριά.

Οι καλύτερες μέρες της πόλης ήταν από το 10ο ως το 12ο αιώνα, εποχές που ο τίτλος της μεγαλύτερης πόλης του κόσμου παιζόταν ανάμεσα στο Κάϊρο, τη Δαμασκό, τη Βαγδάτη και τη Merv. Εκτός από το εμπόριο, με το δρόμο του Μεταξιού να περνάει από δω, η πόλη είχε αναπτύξει και μεγάλη βιοτεχνία. Κατασκευάζοντας βαμβάκι, υφάσματα, κεραμικά, κοσμήματα, χαλκό και ασήμι, ενώ το αρδευτικό σύστημα είχε βοηθήσει να παρασκευάζονται και εξεζητημένα αγροτικά προϊόντα, όπως π.χ. εξαιρετικά πεπόνια. Επίσης ήταν και πνευματικός πυλώνας, προσελκύοντας φιλοσόφους, αστρονόμους, γιατρούς, επιστήμονες και ιστορικούς από όλο τον Ισλαμικό κόσμο. Εδώ εφευρέθηκε κι ένα παιχνίδι που σήμερα γνωρίζουμε ως… τάβλι. Η πόλη επίσης πιθανότατα ενέπνευσε τις «Χίλιες και μια νύκτες».
Κι όλα αυτά, και πολλά ακόμα, τελείωσαν ξαφνικά μέσα σε 6 μέρες το 1221. Μόνο τόσο χρειάστηκε ο στρατός του Genghis Khan να πολιορκήσει την πόλη. Οι αναφορές λένε ότι κάθε Μογγόλος στρατιώτης έσφαξε 400 άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Τόσο ολοκληρωτική ήταν η καταστροφή, που τα πτώματα και τα χαλάσματα από τα γύρω κτήρια έφραξαν το κανάλι. Μόνο σε λίγους τεχνίτες χάρισαν τη ζωή, μεταφέροντάς τους όμως στις Μογγολικές πόλεις για να διδάξουν εκεί τις τέχνες τους. Μάλιστα δεν τους αρκούσε η σφαγή: περίμεναν στην πόλη για μερικές εβδομάδες ακόμα για να τακτοποιήσουν και τους ταξιδιώτες από τη Merv που επέστρεφαν στον τόπο τους, για να μη μείνει κανένας ζωντανός.
Η πόλη ξεκίνησε από μια σχετικά μικρή ακρόπολη και σιγά σιγά επεκτεινόταν. Γι’ αυτό, αλλά και επειδή η ροή του ποταμού μετακινούταν, βρίσκουμε σήμερα μερικές διαδοχικές σειρές από οχυρωματικά τείχη γύρω από την πόλη. Το παλιότερο κομμάτι της πόλης είναι πάνω σε ένα λόφο, και λέγεται Erk Kala. Μια επέκταση του κάστρου αυτού, με νέα τείχη, είναι το Gyaur Kala. Δίπλα σ’ αυτό, προσδίδοντας άλλο τόσο χώρο στην πόλη, το τρίτο της μεγάλο περιτοιχισμένο κομμάτι είναι το Sultan Kala, Και πιο πέρα, το αρκετά μικρότερο Abdullah Khan Kala, αποτυπώνει το μέγεθος της πόλης από το 15ο αιώνα και μετά.
Όλη η περιοχή, βέβαια, προστατεύεται ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO.
Ξεκινήσαμε από ένα μικρό μουσείο που υπάρχει στην είσοδο, απ’ όπου εκδίδονται και τα εισιτήρια του αρχαιολογικού χώρου.


Με τα εισιτήρια στο χέρι, επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο, το οποίο θα ήταν το μέσο με το οποίο θα κινούμασταν μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, καθώς έχει διαστάσεις χιλιομέτρων.
Σε αντίθεση με τον αρχαιολογικό χώρο που βρισκόμασταν χθες, ο οποίος ανάγεται στους προϊστορικούς χρόνους, ο αρχαιολογικός χώρος της Merv είναι πιο σύγχρονος. Η αρχαία πόλη της Merv, ή Αλεξάνδρεια, ή Αντιόχεια της Μαργιανής αν προτιμάτε, το 12ο αιώνα ήταν η μεγαλύτερη πόλη στον κόσμο, χωρίς υπερβολή. Δεδομένης της κατάστασης του χώρου σήμερα, είναι βέβαια δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι κατοικούνταν ως το 18ο αιώνα.
Εδώ και χιλιετίες ζουν άνθρωποι εδώ στην κοιλάδα του Murgab, αλλά στο συγκεκριμένο σημείο εγκαταστάθηκαν για πρώτη φορά τον 3ο αιώνα π.Χ. Δεν πέρασε πολύς καιρός ώσπου ήρθε ο Αλέξανδρος και ο οικισμός έγινε πόλη, με το όνομα Αλεξάνδρεια. Μετά ήρθαν οι Άραβες και οι Πέρσες, που επέκτειναν την πόλη διοικώντας τη με θρησκευτική ελευθερία για τους Χριστιανούς, Βουδιστές και Ζωροαστριστές κατοίκους, και οι Σελτζούκοι Τούρκοι, που την επέκτειναν ακόμα παραπάνω, και την έκαναν πρωτεύουσα της δικής τους Αυτοκρατορίας. Είχε φτάσει να απλώνεται για 100 χιλιόμετρα περίπου, από δω ως τα Αφγανικά σύνορα, κατά μήκος της κοιλάδας. Είχαν φτιάξει φράγμα στο ποτάμι, αφενός για να ελέγχουν τη στάθμη του, αλλά και για να μοιράζουν το νερό μέσω ενός δικτύου καναλιών σε όλη την πόλη.
Το δίκτυο των καναλιών έπαιζε κεντρικό ρόλο στη ζωή της πόλης. Το κεντρικό κανάλι είχε τούβλινη επένδυση και αρκετές γέφυρες που το διέσχιζαν, και γύρω του είχε συγκεντρώσει ένα σωρό Τζαμιά, Μεντρεσέδες, Βιβλιοθήκες, Λουτρά, παλάτια και σπίτια πλουσίων. Το σύστημα ύδρευσης απασχολούσε συνολικά ως και 10.000 άτομα. Τα τείχη της κυρίως πόλης έφταναν, στη μέγιστή τους επέκταση, ως και 8χμ μακριά.

Οι καλύτερες μέρες της πόλης ήταν από το 10ο ως το 12ο αιώνα, εποχές που ο τίτλος της μεγαλύτερης πόλης του κόσμου παιζόταν ανάμεσα στο Κάϊρο, τη Δαμασκό, τη Βαγδάτη και τη Merv. Εκτός από το εμπόριο, με το δρόμο του Μεταξιού να περνάει από δω, η πόλη είχε αναπτύξει και μεγάλη βιοτεχνία. Κατασκευάζοντας βαμβάκι, υφάσματα, κεραμικά, κοσμήματα, χαλκό και ασήμι, ενώ το αρδευτικό σύστημα είχε βοηθήσει να παρασκευάζονται και εξεζητημένα αγροτικά προϊόντα, όπως π.χ. εξαιρετικά πεπόνια. Επίσης ήταν και πνευματικός πυλώνας, προσελκύοντας φιλοσόφους, αστρονόμους, γιατρούς, επιστήμονες και ιστορικούς από όλο τον Ισλαμικό κόσμο. Εδώ εφευρέθηκε κι ένα παιχνίδι που σήμερα γνωρίζουμε ως… τάβλι. Η πόλη επίσης πιθανότατα ενέπνευσε τις «Χίλιες και μια νύκτες».
Κι όλα αυτά, και πολλά ακόμα, τελείωσαν ξαφνικά μέσα σε 6 μέρες το 1221. Μόνο τόσο χρειάστηκε ο στρατός του Genghis Khan να πολιορκήσει την πόλη. Οι αναφορές λένε ότι κάθε Μογγόλος στρατιώτης έσφαξε 400 άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Τόσο ολοκληρωτική ήταν η καταστροφή, που τα πτώματα και τα χαλάσματα από τα γύρω κτήρια έφραξαν το κανάλι. Μόνο σε λίγους τεχνίτες χάρισαν τη ζωή, μεταφέροντάς τους όμως στις Μογγολικές πόλεις για να διδάξουν εκεί τις τέχνες τους. Μάλιστα δεν τους αρκούσε η σφαγή: περίμεναν στην πόλη για μερικές εβδομάδες ακόμα για να τακτοποιήσουν και τους ταξιδιώτες από τη Merv που επέστρεφαν στον τόπο τους, για να μη μείνει κανένας ζωντανός.
Η πόλη ξεκίνησε από μια σχετικά μικρή ακρόπολη και σιγά σιγά επεκτεινόταν. Γι’ αυτό, αλλά και επειδή η ροή του ποταμού μετακινούταν, βρίσκουμε σήμερα μερικές διαδοχικές σειρές από οχυρωματικά τείχη γύρω από την πόλη. Το παλιότερο κομμάτι της πόλης είναι πάνω σε ένα λόφο, και λέγεται Erk Kala. Μια επέκταση του κάστρου αυτού, με νέα τείχη, είναι το Gyaur Kala. Δίπλα σ’ αυτό, προσδίδοντας άλλο τόσο χώρο στην πόλη, το τρίτο της μεγάλο περιτοιχισμένο κομμάτι είναι το Sultan Kala, Και πιο πέρα, το αρκετά μικρότερο Abdullah Khan Kala, αποτυπώνει το μέγεθος της πόλης από το 15ο αιώνα και μετά.
Όλη η περιοχή, βέβαια, προστατεύεται ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO.
Ξεκινήσαμε από ένα μικρό μουσείο που υπάρχει στην είσοδο, απ’ όπου εκδίδονται και τα εισιτήρια του αρχαιολογικού χώρου.


Με τα εισιτήρια στο χέρι, επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο, το οποίο θα ήταν το μέσο με το οποίο θα κινούμασταν μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, καθώς έχει διαστάσεις χιλιομέτρων.