taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Άφιξη
- Κεφάλαιο 3: Tolkucka
- Κεφάλαιο 4: Κέντρο Ashgabat
- Κεφάλαιο 5: Πάρκο - Παλάτι
- Κεφάλαιο 6: Λούνα Πάρκ
- Κεφάλαιο 7: Μουσείο
- Κεφάλαιο 8: Erbent
- Κεφάλαιο 9: Κρατήρες στην έρημο
- Κεφάλαιο 10: Η πύλη της κολάσεως
- Κεφάλαιο 11: Konye-Urgench
- Κεφάλαιο 12: Konye-Urgench, μονοπάτι
- Κεφάλαιο 13: Konye-Urgench, κέντρο
- Κεφάλαιο 14: Dashoguz
- Κεφάλαιο 15: Inspiration Square
- Κεφάλαιο 16: Πύργος Ουδετερότητας
- Κεφάλαιο 17: Ρόδα είναι και γυρίζει
- Κεφάλαιο 18: Όπου γάμος και χαρά…
- Κεφάλαιο 19: Στο βουνό
- Κεφάλαιο 20: Ξεβουλωτήρι
- Κεφάλαιο 21: Ruhnama
- Κεφάλαιο 22: Πάρκο Ανεξαρτησίας
- Κεφάλαιο 23: Ολυμπιακό Πάρκο
- Κεφάλαιο 24: All in the Mall
- Κεφάλαιο 25: Ο δρόμος για το Mary.
- Κεφάλαιο 26: Gonur-Tepe
- Κεφάλαιο 27: Gonur-Tepe (2)
- Κεφάλαιο 28: Mary
- Κεφάλαιο 29: Mary (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 30: Μουσείο
- Κεφάλαιο 31: Παζάρι
- Κεφάλαιο 32: Merv
- Κεφάλαιο 33: Gyzgala
- Κεφάλαιο 34: Τείχη
- Κεφάλαιο 35: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 36: Λίγο ακόμα Mary
- Κεφάλαιο 37: Περίχωρα Ashgabat
- Κεφάλαιο 38: Nisa
- Κεφάλαιο 39: Geok-Depe
- Κεφάλαιο 40: Kow-Ata.
- Κεφάλαιο 41: Gypjak
- Κεφάλαιο 42: Ένα τζαμί ακόμα…
- Κεφάλαιο 43: Επιστροφή
Κεφάλαιο 12: Konye-Urgench, μονοπάτι

Το πρώτο αξιοθέατο στο μονοπάτι είναι ένα μαυσωλείο του 14ου αιώνα. Μάλλον φτιάχτηκε για την Turabeg Khanum, το 1370. Αυτή ήταν η κόρη του Uzbek Khan, του ανθρώπου που έπεισε τους Μογγόλους να ενστερνιστούν το Ισλάμ, και σύζυγος του Κυβερνήτη της Konye Urgench. Βέβαια, δεν υπάρχουν ακλόνητες αποδείξεις για το ποιος είναι θαμμένος εδώ, ούτε καν ότι πρόκειται για Μαυσωλείο, αλλά ας δεχτούμε το πιο δημοφιλές σενάριο. Δεν έχει άλλωστε τόσο σημασία το ποια ήταν, αλλά ότι το Μαυσωλείο της στέκει όρθιο χωρίς καμία ανακαίνιση από τότε. Εντάξει, το «όρθιο» είναι σχετικό, ένα μέρος του θόλου έχει καταρρεύσει, αλλά εν πολλοίς στέκεται. Αν ήταν λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα, στην άλλη πλευρά των συνόρων, θα είχε γίνει πλήρης ανακατασκευή με μοντέρνα υλικά, και θα ήταν ένα ακόμα ισλαμικό μαυσωλείο.







Ο θόλος, από μέσα, είναι εντυπωσιακός. Έχει ένα μωσαϊκό με γεωμετρικά σχέδια, βασισμένο στην αστρονομία της εποχής. 365 αστέρια αναπαριστούν τις μέρες του έτους, 24 μικρές αψίδες συμβολίζουν τις ώρες της μέρας, ενώ 12 μεγαλύτερες, κάτω από αυτές, τους μήνες του έτους.










Συνεχίσαμε στο μονοπάτι. Το επόμενο μαυσωλείο, του Seyit Ahmet, είναι μάλλον αδιάφορο, επειδή κατέρρευσε τον προηγούμενο αιώνα και ξαναχτίστηκε. Για τους ντόπιους, πάντως, είναι ιερός χώρος, και προσεύχονται με δεξιόστροφη κυκλική πορεία γύρω του.



Ο Μιναρές του Kutlug Timur είναι η επόμενη στάση μας. Φαίνεται από μακριά, άλλωστε, καθώς είναι πανύψηλος, πάνω από 62 μέτρα ψηλός, σημαντικό επίτευγμα για την εποχή που κτίστηκε (ανάμεσα στο 1320 και το 1330). Το 14ο αιώνα ήταν το ψηλότερο κτήριο στον κόσμο, και παραμένει ακόμα και σήμερα το ψηλότερο μεσαιωνικό κατασκεύασμα στην Κεντρική Ασία. Έχει διάμετρο 12 μέτρων στη βάση του, που σταδιακά στενεύει για να φτάσει τα 2 μέτρα στην κορυφή.










Κάπου εκεί πετύχαμε και τον Π. που ερχόταν στην αντίθετη κατεύθυνση. Ανταλλάξαμε κάποιες απόψεις γι’ αυτά που βλέπαμε, και συνεχίσαμε.
Η πορεία μας συνεχίστηκε, και ακολουθεί το Μαυσωλείο του Σουλτάνου Tekesh. Αυτός ήταν ο σημαντικός σουλτάνος που επέκτεινε το βασίλειο του Khorezm ως το Αφγανιστάν. Έφτιαξε το μαυσωλείο του όσο ακόμα ζούσε, για να εντυπωσιάσει με το μεγαλείο του. Κι όχι μόνο αυτό, έφτιαξε και ένα Μεδρεσέ (ισλαμικό σχολείο) και μια βιβλιοθήκη εκεί δίπλα. Το μαυσωλείο έχει αναστηλωθεί, τα υπόλοιπα όμως όχι. Ο γιός του, που τον είχε διαδεχτεί, ήταν ο σάχης Μωχάμεντ που έκανε το λάθος να προκαλέσει το Τζέγκινς Χάν….







Απέναντι, βρίσκεται ο λόφος των Σαράντα Μουλάδων. Η τελευταία μάχη των ντόπιων απέναντι στους Μογγόλους δόθηκε εδώ, κι από τότε ο λόφος είναι ιερός. Υπάρχουν πολλοί νεκροί θαμμένοι κάτω από το χώμα αυτό. Δυστυχώς είναι κλειστός για ανασκαφές.

Αρκετοί ντόπιοι είναι μαζεμένοι σε ένα μοντέρνο κτίριο (μαυσωλείο
εκεί δίπλα. Δεν το αναφέρουν πουθενά οι οδηγοί (ελπίζω να μην είναι τίποτα τουαλέτες…)


Ακολουθήσαμε το μονοπάτι. Περάσαμε και δίπλα από κάποιους τάφους.



Το επόμενο μαυσωλείο, του Il-Arslan, έχει ένα ασυνήθιστο τρούλο, που στην πραγματικότητα είναι μια πυραμίδα με δώδεκα πλευρές. Μόνο στο θόλο σώζονται τα διακοσμητικά ψηφιδωτά, αλλά όταν κατασκευάστηκε ήταν ολόκληρο καλυμμένο.







Χρειάστηκε ένας ισχυρός σεισμός για να πέσει ο μιναρές «Mamun» των 55 μέτρων που στεκόταν λίγο παραπέρα, που ήταν το παλιότερο από τα σωζόμενα κτίρια, από το 1011 που κατασκευάστηκε. Σώζεται μόνο η βάση του.

Σιγά σιγά οδεύαμε προς το τέλος του μονοπατιού.

Το τελευταίο αξιοθέατο, είναι μια πύλη. Λέγεται ότι ήταν η είσοδος για ένα από τα caravanserai που λειτουργούσαν στην πόλη, για τη φιλοξενία των εμπόρων που κινούνταν στο δρόμο του μεταξιού. Ωστόσο, θα μπορούσε να είναι και είσοδος για κάποιο παλάτι, έτσι διακοσμημένη που είναι.






Κάπου εκεί, μας περίμενε και το αυτοκίνητο. Υπάρχουν μερικά ακόμα αξιοθέατα, αλλά βρίσκονται στο κέντρο της νέας πόλης της Konye-Urgench. Φεύγοντας, πρόλαβα και πήρα μια φωτογραφία από το Ak Kala, ένα οχυρό από το 16ο αιώνα.


Το πρώτο αξιοθέατο στο μονοπάτι είναι ένα μαυσωλείο του 14ου αιώνα. Μάλλον φτιάχτηκε για την Turabeg Khanum, το 1370. Αυτή ήταν η κόρη του Uzbek Khan, του ανθρώπου που έπεισε τους Μογγόλους να ενστερνιστούν το Ισλάμ, και σύζυγος του Κυβερνήτη της Konye Urgench. Βέβαια, δεν υπάρχουν ακλόνητες αποδείξεις για το ποιος είναι θαμμένος εδώ, ούτε καν ότι πρόκειται για Μαυσωλείο, αλλά ας δεχτούμε το πιο δημοφιλές σενάριο. Δεν έχει άλλωστε τόσο σημασία το ποια ήταν, αλλά ότι το Μαυσωλείο της στέκει όρθιο χωρίς καμία ανακαίνιση από τότε. Εντάξει, το «όρθιο» είναι σχετικό, ένα μέρος του θόλου έχει καταρρεύσει, αλλά εν πολλοίς στέκεται. Αν ήταν λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα, στην άλλη πλευρά των συνόρων, θα είχε γίνει πλήρης ανακατασκευή με μοντέρνα υλικά, και θα ήταν ένα ακόμα ισλαμικό μαυσωλείο.







Ο θόλος, από μέσα, είναι εντυπωσιακός. Έχει ένα μωσαϊκό με γεωμετρικά σχέδια, βασισμένο στην αστρονομία της εποχής. 365 αστέρια αναπαριστούν τις μέρες του έτους, 24 μικρές αψίδες συμβολίζουν τις ώρες της μέρας, ενώ 12 μεγαλύτερες, κάτω από αυτές, τους μήνες του έτους.










Συνεχίσαμε στο μονοπάτι. Το επόμενο μαυσωλείο, του Seyit Ahmet, είναι μάλλον αδιάφορο, επειδή κατέρρευσε τον προηγούμενο αιώνα και ξαναχτίστηκε. Για τους ντόπιους, πάντως, είναι ιερός χώρος, και προσεύχονται με δεξιόστροφη κυκλική πορεία γύρω του.



Ο Μιναρές του Kutlug Timur είναι η επόμενη στάση μας. Φαίνεται από μακριά, άλλωστε, καθώς είναι πανύψηλος, πάνω από 62 μέτρα ψηλός, σημαντικό επίτευγμα για την εποχή που κτίστηκε (ανάμεσα στο 1320 και το 1330). Το 14ο αιώνα ήταν το ψηλότερο κτήριο στον κόσμο, και παραμένει ακόμα και σήμερα το ψηλότερο μεσαιωνικό κατασκεύασμα στην Κεντρική Ασία. Έχει διάμετρο 12 μέτρων στη βάση του, που σταδιακά στενεύει για να φτάσει τα 2 μέτρα στην κορυφή.










Κάπου εκεί πετύχαμε και τον Π. που ερχόταν στην αντίθετη κατεύθυνση. Ανταλλάξαμε κάποιες απόψεις γι’ αυτά που βλέπαμε, και συνεχίσαμε.
Η πορεία μας συνεχίστηκε, και ακολουθεί το Μαυσωλείο του Σουλτάνου Tekesh. Αυτός ήταν ο σημαντικός σουλτάνος που επέκτεινε το βασίλειο του Khorezm ως το Αφγανιστάν. Έφτιαξε το μαυσωλείο του όσο ακόμα ζούσε, για να εντυπωσιάσει με το μεγαλείο του. Κι όχι μόνο αυτό, έφτιαξε και ένα Μεδρεσέ (ισλαμικό σχολείο) και μια βιβλιοθήκη εκεί δίπλα. Το μαυσωλείο έχει αναστηλωθεί, τα υπόλοιπα όμως όχι. Ο γιός του, που τον είχε διαδεχτεί, ήταν ο σάχης Μωχάμεντ που έκανε το λάθος να προκαλέσει το Τζέγκινς Χάν….







Απέναντι, βρίσκεται ο λόφος των Σαράντα Μουλάδων. Η τελευταία μάχη των ντόπιων απέναντι στους Μογγόλους δόθηκε εδώ, κι από τότε ο λόφος είναι ιερός. Υπάρχουν πολλοί νεκροί θαμμένοι κάτω από το χώμα αυτό. Δυστυχώς είναι κλειστός για ανασκαφές.

Αρκετοί ντόπιοι είναι μαζεμένοι σε ένα μοντέρνο κτίριο (μαυσωλείο


Ακολουθήσαμε το μονοπάτι. Περάσαμε και δίπλα από κάποιους τάφους.



Το επόμενο μαυσωλείο, του Il-Arslan, έχει ένα ασυνήθιστο τρούλο, που στην πραγματικότητα είναι μια πυραμίδα με δώδεκα πλευρές. Μόνο στο θόλο σώζονται τα διακοσμητικά ψηφιδωτά, αλλά όταν κατασκευάστηκε ήταν ολόκληρο καλυμμένο.







Χρειάστηκε ένας ισχυρός σεισμός για να πέσει ο μιναρές «Mamun» των 55 μέτρων που στεκόταν λίγο παραπέρα, που ήταν το παλιότερο από τα σωζόμενα κτίρια, από το 1011 που κατασκευάστηκε. Σώζεται μόνο η βάση του.

Σιγά σιγά οδεύαμε προς το τέλος του μονοπατιού.

Το τελευταίο αξιοθέατο, είναι μια πύλη. Λέγεται ότι ήταν η είσοδος για ένα από τα caravanserai που λειτουργούσαν στην πόλη, για τη φιλοξενία των εμπόρων που κινούνταν στο δρόμο του μεταξιού. Ωστόσο, θα μπορούσε να είναι και είσοδος για κάποιο παλάτι, έτσι διακοσμημένη που είναι.






Κάπου εκεί, μας περίμενε και το αυτοκίνητο. Υπάρχουν μερικά ακόμα αξιοθέατα, αλλά βρίσκονται στο κέντρο της νέας πόλης της Konye-Urgench. Φεύγοντας, πρόλαβα και πήρα μια φωτογραφία από το Ak Kala, ένα οχυρό από το 16ο αιώνα.
