taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Άφιξη
- Κεφάλαιο 3: Tolkucka
- Κεφάλαιο 4: Κέντρο Ashgabat
- Κεφάλαιο 5: Πάρκο - Παλάτι
- Κεφάλαιο 6: Λούνα Πάρκ
- Κεφάλαιο 7: Μουσείο
- Κεφάλαιο 8: Erbent
- Κεφάλαιο 9: Κρατήρες στην έρημο
- Κεφάλαιο 10: Η πύλη της κολάσεως
- Κεφάλαιο 11: Konye-Urgench
- Κεφάλαιο 12: Konye-Urgench, μονοπάτι
- Κεφάλαιο 13: Konye-Urgench, κέντρο
- Κεφάλαιο 14: Dashoguz
- Κεφάλαιο 15: Inspiration Square
- Κεφάλαιο 16: Πύργος Ουδετερότητας
- Κεφάλαιο 17: Ρόδα είναι και γυρίζει
- Κεφάλαιο 18: Όπου γάμος και χαρά…
- Κεφάλαιο 19: Στο βουνό
- Κεφάλαιο 20: Ξεβουλωτήρι
- Κεφάλαιο 21: Ruhnama
- Κεφάλαιο 22: Πάρκο Ανεξαρτησίας
- Κεφάλαιο 23: Ολυμπιακό Πάρκο
- Κεφάλαιο 24: All in the Mall
- Κεφάλαιο 25: Ο δρόμος για το Mary.
- Κεφάλαιο 26: Gonur-Tepe
- Κεφάλαιο 27: Gonur-Tepe (2)
- Κεφάλαιο 28: Mary
- Κεφάλαιο 29: Mary (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 30: Μουσείο
- Κεφάλαιο 31: Παζάρι
- Κεφάλαιο 32: Merv
- Κεφάλαιο 33: Gyzgala
- Κεφάλαιο 34: Τείχη
- Κεφάλαιο 35: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 36: Λίγο ακόμα Mary
- Κεφάλαιο 37: Περίχωρα Ashgabat
- Κεφάλαιο 38: Nisa
- Κεφάλαιο 39: Geok-Depe
- Κεφάλαιο 40: Kow-Ata.
- Κεφάλαιο 41: Gypjak
- Κεφάλαιο 42: Ένα τζαμί ακόμα…
- Κεφάλαιο 43: Επιστροφή
Κεφάλαιο 11: Konye-Urgench
Η επόμενη μέρα, Τρίτη 30/4/2019, ξημέρωσε, και μας βρήκε… χμ… κάπως. Εγώ είχα ένα θέμα με ένα δόντι που είχα αφαιρέσει λίγες μέρες πριν το ταξίδι, είχε κάνει κάποιες επιπλοκούλες που σήμερα ήταν ιδιαίτερα αισθητές (δε με επηρέασαν στο ταξίδι, απλά είχα ένα πρησμένο μάγουλο - φαίνεται και στις φωτογραφίες από το προηγούμενο βράδυ - η ταλαιπωρία ήρθε μετά την επιστροφή…) Ο kalspiros πάλι, δεν ξέρω τι έπαθε το στομάχι του, μήπως τον πείραξε το φαγητό, αλλά είχε περάσει άσχημη νύχτα και τώρα ήταν σε μαύρο χάλι.
Φάγαμε πρωϊνό (όσοι μπορούσαμε), πήγαμε όπως όπως για τις τελευταίες, πρωινές πλέον, φωτογραφίες από τον κρατήρα, μπήκαμε στα τζιπ και πριν το ρολόι δείξει 07:00 είχαμε ήδη ξεκινήσει με πορεία προς το βορρά.





Σύντομα χρειάστηκε να κάνουμε στάση για το Σπύρο, στη μέση του πουθενά.




Σταματήσαμε σε ένα μαγαζάκι δίπλα στο δρόμο. Τσιμπήσαμε κάτι (το χωριό εδώ έχει λένε παράδοση σε κάτι γεμιστές πίτες), ήπιαμε κάτι περίεργα ποτά (μπύρες δηλαδή – εκτός από το Σπύρο που πήρε κάτι σπέσιαλ νερά με ηλεκτρολύτες), και αποχαιρετήσαμε τον Ishan με τον Π. που δε μπορούσε να καθυστερήσει κι άλλο όσο συνερχόταν ο kalspiros, γιατί κινδύνευαν να μην προλάβουν ανοικτά τα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν. Εμείς, ευτυχώς, είχαμε χρόνο ως την πτήση μας πίσω για Ashgabat.


Δυο ώρες δρόμο αργότερα, φτάσαμε στη μεγάλη στάση της ημέρας. Η Konye-Urgench, στις εποχές της μεγάλης δόξας της, ήταν μια παραποτάμια πόλη, με το μεγάλο ποτάμι Amu Darya (Ώξος) να περνάει από δω, κατευθυνόμενο προς τη λίμνη Αράλη. Πριν έρθουν εδώ οι Τουρκμένοι, οι Σελτζούκοι κι όλοι αυτοί οι τουρκογενείς, ο ποταμός αυτός ήταν το φυσικό σύνορο ανάμεσα στο ευρύτερο Ιράν (και τις επιμέρους φυλές του) και στο Turan, μια αρχαία ονομασία για την περιοχή της υπόλοιπης σημερινής κεντρικής Ασίας και τους πολιτισμούς της. Η Konye-Urgench ήταν στην πλευρά του Turan. Σήμερα, είναι απλά κοντά στα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν.
Βλέπετε, είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι το Τουρκμενιστάν δεν ήταν πάντα Τουρκμένικο. Διάφορες φυλές κατοικούσαν εδώ, κατά κύριο λόγο Περσικής προέλευσης. Κι ο Μέγας Αλέξανδρος πέρασε από ένα τμήμα του. Και αρκετά βασίλεια βρέθηκαν στα εδάφη του, με τα ιστορικά σύνορά τους να μην είναι πια παρά νοητές γραμμές μέσα στην επιφάνεια του Τουρκμενιστάν. Οι σημερινοί Τουρκμένοι, είναι απόγονοι των φυλών Oghuz, που μετοίκησαν εδώ σταδιακά από τον 7ο αιώνα μ.Χ. και μετά, και σιγά σιγά με την πάροδο των αιώνων άρχισαν να γίνονται πλειοψηφικό φύλο στην περιοχή, που όμως ήταν διχασμένη σε διάφορα βασίλεια και αυτοκρατορίες. Δεν ενδιαφέρονταν για δική τους κρατική οντότητα όμως, ήταν νομάδες και έτσι κι αλλιώς μετακινούνταν και ζούσαν παράλληλα με τους προϋπάρχοντες πληθυσμούς.
Ένα από τα βασίλεια της περιοχής ήταν το βασίλειο του Khorezm. Ήταν ένα μικρό βασίλειο, σάντουιτς ανάμεσα στα βασίλεια των Περσών και των Ουζμπέκων. Είχε την πρωτεύουσά του εδώ, στην Konye-Urgench (ή Köneürgench στα Τουρκμένικα). Ήταν, στην εποχή της, μια από τις πλέον σημαντικές πόλεις στον Κόσμο. Ο πλούτος της προέρχονταν κυρίως από το εμπόριο, καθώς ήταν μια σημαντική στάση για τα καραβάνια που ακολουθούσαν το βόρειο κλάδο του δρόμου του Μεταξιού, μεταφέροντας εμπορεύματα από την Κίνα προς την Ευρώπη δια μέσου της Κασπίας Θάλασσας και της Ρωσίας.
Σε κάποιο πόλεμο, οι Σελτζούκοι Τούρκοι κατέστρεψαν την πόλη, αλλά αυτή κατάφερε και ανέκαμψε (ως Σελτζούκικη), τόσο που το βασίλειο του Khorezm είχε φτάσει να ελέγχει, το 12ο αιώνα, όχι μόνο τους Σελτζούκους, αλλά και επαρχίες στο σημερινό Αφγανιστάν και το Ιράκ. Ο ιστορικός Ata-Malik Juvayni έχει γράψει (σε μετάφραση του J.A.Boyle που δεν τολμώ να επιχειρήσω να ξαναμεταφράσω στα Ελληνικά) ότι ήταν «the site of the throne of the Sultans of the world and the dwelling-place of the celebrities of mankind; its corners supported the shoulders of the great man of the age, and its environs were receptacles of the rareties of the time; its mansions were resplendent with every kind of lofty idea, and its regions and districts were so many rose-gardens through the presence of men of quality, great shaikhs being assembled in one place with the Sultans of the age». Το 1210, όμως, έπαψε να είναι πρωτεύουσα, καθώς, όταν πια κατέλαβαν και τη Σαμαρκάνδη, η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε εκεί.
Όμως, ο Σάχης Mοhammed ο δεύτερος, το 1219 έκανε το μοιραίο λάθος. Διέταξε τη σφαγή ενός Μογγολικού καραβανιού, και λεηλάτηση των εμπορευμάτων που μετέφερε, μεταξύ των οποίων και σεβαστές ποσότητες χρυσού και ασημιού. Δεν τα κάνουνε αυτά στους Μογγόλους, όμως, ιδιαίτερα όταν σε θεωρούνε και σύμμαχο. Παρότι ο Μοhammed θα μπορούσε να τη γλυτώσει δίνοντας το κεφάλι του… περιφερειάρχη της μικρής πόλης που συνέβη η επίθεση, όπως ζητούσαν αρχικά οι Μογγόλοι, δεν το έκανε ούτε αυτό. Αντίθετα, στράφηκε κατά της Μογγολικής αντιπροσωπείας που το ζητούσε. Σκότωσε ένα από τους απεσταλμένους, και… ξύρισε τους υπόλοιπους.
Ε, δεν ήθελε και πολύ ο Τζένκινς Χαν. Ο Μογγολικός στρατός κατέφθασε στην Konye-Urgench το 1221. Κάθε Μογγόλος στρατιώτης είχε εντολή να σφαγιάσει 24 κατοίκους. Αν όλοι τα κατάφερναν, δε θα έμενε ψυχή ζωντανή. Η ισχυρή αντίσταση των ντόπιων όμως, το απέτρεψε. Μετά από εξάμηνη πολιορκία, οι Μογγόλοι δεν είχαν ακόμα καταφέρει να πάρουν την πόλη. Χρειάστηκε το πονηρό σχέδιο ενός μηχανικού, που εξέτρεψε τον ποταμό Amu Darya μέσα στην πόλη, με αποτέλεσμα να πλημμυρίσει. Με την αποδιοργάνωση που προκάλεσε η πλημμύρα, κατάφεραν και μπήκαν μέσα, και ολοκλήρωσαν τον αρχικό σκοπό τους.
Και όμως, παρότι ισοπεδώθηκε και σφαγιάστηκαν οι πάντες, η πόλη δεν πέθανε. 100 χρόνια μετά, ήταν και πάλι ένα σημαντικό εμπορικό κέντρο, στον ανανεωμένο δρόμο του μεταξιού, με ελαφρώς διαφορετική πια πληθυσμιακή σύνθεση. Ήταν και πάλι πρωτεύουσα, αυτή τη φορά του χανάτου του Khorezm, τμήμα της Μογγολικής αυτοκρατορίας. O Ibn Battuta, ένας Άραβας Ταξιδευτής που επισκέφθηκε την πόλη το 14ο αιώνα, γράφει ότι η Konye-Urgench είχε γίνει μια σημαντική και μεγαλειώδης πόλη Τούρκων με εξαιρετικά παζάρια, φαρδείς δρόμους, πολλά κτήρια και εντυπωσιακές εικόνες.
Δυστυχώς όμως για την πόλη, ήρθε κι άλλος επιδρομέας. Ο Ταμερλάνος, από το Ουζμπεκιστάν, δεν ήθελε τον ανταγωνισμό της πόλης απέναντι στη Σαμαρκάνδη. Το 1388 εισέβαλε με τις στρατιές του. Και δεν άφησε κολιμπιθρόξυλο. Μάλιστα έδωσε εντολή τα ερείπια της πόλης να γίνουν χωράφια και να φυτευτούν με κριθάρι. Οι κάτοικοι που επέζησαν, μεταφέρθηκαν με το ζόρι στη Σαμαρκάνδη.
Στην πορεία η πόλη ξανακτίστηκε πάλι, λίγο πιο βόρεια, αλλά δεν απέκτησε καμία αίγλη. Εν τω μεταξύ, μετατοπίστηκε και η κοίτη του Amu Darya, που ήταν η φυσική πηγή ύδρευσης της πόλης, και ιδρύθηκε η πόλη Urgench, στο σημερινό Ουζμπεκιστάν, κοντά στη νέα κοίτη. Konye-Urgench σημαίνει «Παλιά Urgench» στα περσικά.
Τα λίγα ερείπια που σώζονται, σήμερα πια, είναι αυτά που άφησαν όρθια οι εισβολείς, κυρίως λόγω της θρησκευτικής τους σημασίας. Από το 2005 είναι και μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς στη λίστα της UNESCO.

Ο αρχαιολογικός χώρος σήμερα είναι οργανωμένος κατά μήκος ενός μονοπατιού. Παρκάραμε κοντά στο βόρειο άκρο του, όπου μας περίμενε ο Ishan με τα εισιτήριά μας (επίσης περίμενε και τον Π., που είχε ξεκινήσει από την άλλη άκρη του αρχαιολογικού χώρου). Βγάλαμε και επιπλέον άδειες για φωτογραφίες (7 μανάτ έκαστος, δηλαδή $2.00 με την επίσημη ισοτιμία ή $0.39 με την ισοτιμία που αλλάζαμε). Ο Ishan μας εξήγησε τι θα βλέπαμε και πως θα κινούμασταν, και μας αποχαιρέτησε καθώς μόλις ερχόταν ο Π., θα ξεκινούσαν αμέσως για τα σύνορα. Εμείς θα μέναμε με τον αδερφό του, τα Αγγλικά του οποίου όμως ήταν φτωχά. Ο τελευταίος θα μας περίμενε τώρα στην άλλη άκρη του μονοπατιού.
Η επόμενη μέρα, Τρίτη 30/4/2019, ξημέρωσε, και μας βρήκε… χμ… κάπως. Εγώ είχα ένα θέμα με ένα δόντι που είχα αφαιρέσει λίγες μέρες πριν το ταξίδι, είχε κάνει κάποιες επιπλοκούλες που σήμερα ήταν ιδιαίτερα αισθητές (δε με επηρέασαν στο ταξίδι, απλά είχα ένα πρησμένο μάγουλο - φαίνεται και στις φωτογραφίες από το προηγούμενο βράδυ - η ταλαιπωρία ήρθε μετά την επιστροφή…) Ο kalspiros πάλι, δεν ξέρω τι έπαθε το στομάχι του, μήπως τον πείραξε το φαγητό, αλλά είχε περάσει άσχημη νύχτα και τώρα ήταν σε μαύρο χάλι.
Φάγαμε πρωϊνό (όσοι μπορούσαμε), πήγαμε όπως όπως για τις τελευταίες, πρωινές πλέον, φωτογραφίες από τον κρατήρα, μπήκαμε στα τζιπ και πριν το ρολόι δείξει 07:00 είχαμε ήδη ξεκινήσει με πορεία προς το βορρά.





Σύντομα χρειάστηκε να κάνουμε στάση για το Σπύρο, στη μέση του πουθενά.




Σταματήσαμε σε ένα μαγαζάκι δίπλα στο δρόμο. Τσιμπήσαμε κάτι (το χωριό εδώ έχει λένε παράδοση σε κάτι γεμιστές πίτες), ήπιαμε κάτι περίεργα ποτά (μπύρες δηλαδή – εκτός από το Σπύρο που πήρε κάτι σπέσιαλ νερά με ηλεκτρολύτες), και αποχαιρετήσαμε τον Ishan με τον Π. που δε μπορούσε να καθυστερήσει κι άλλο όσο συνερχόταν ο kalspiros, γιατί κινδύνευαν να μην προλάβουν ανοικτά τα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν. Εμείς, ευτυχώς, είχαμε χρόνο ως την πτήση μας πίσω για Ashgabat.


Δυο ώρες δρόμο αργότερα, φτάσαμε στη μεγάλη στάση της ημέρας. Η Konye-Urgench, στις εποχές της μεγάλης δόξας της, ήταν μια παραποτάμια πόλη, με το μεγάλο ποτάμι Amu Darya (Ώξος) να περνάει από δω, κατευθυνόμενο προς τη λίμνη Αράλη. Πριν έρθουν εδώ οι Τουρκμένοι, οι Σελτζούκοι κι όλοι αυτοί οι τουρκογενείς, ο ποταμός αυτός ήταν το φυσικό σύνορο ανάμεσα στο ευρύτερο Ιράν (και τις επιμέρους φυλές του) και στο Turan, μια αρχαία ονομασία για την περιοχή της υπόλοιπης σημερινής κεντρικής Ασίας και τους πολιτισμούς της. Η Konye-Urgench ήταν στην πλευρά του Turan. Σήμερα, είναι απλά κοντά στα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν.
Βλέπετε, είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι το Τουρκμενιστάν δεν ήταν πάντα Τουρκμένικο. Διάφορες φυλές κατοικούσαν εδώ, κατά κύριο λόγο Περσικής προέλευσης. Κι ο Μέγας Αλέξανδρος πέρασε από ένα τμήμα του. Και αρκετά βασίλεια βρέθηκαν στα εδάφη του, με τα ιστορικά σύνορά τους να μην είναι πια παρά νοητές γραμμές μέσα στην επιφάνεια του Τουρκμενιστάν. Οι σημερινοί Τουρκμένοι, είναι απόγονοι των φυλών Oghuz, που μετοίκησαν εδώ σταδιακά από τον 7ο αιώνα μ.Χ. και μετά, και σιγά σιγά με την πάροδο των αιώνων άρχισαν να γίνονται πλειοψηφικό φύλο στην περιοχή, που όμως ήταν διχασμένη σε διάφορα βασίλεια και αυτοκρατορίες. Δεν ενδιαφέρονταν για δική τους κρατική οντότητα όμως, ήταν νομάδες και έτσι κι αλλιώς μετακινούνταν και ζούσαν παράλληλα με τους προϋπάρχοντες πληθυσμούς.
Ένα από τα βασίλεια της περιοχής ήταν το βασίλειο του Khorezm. Ήταν ένα μικρό βασίλειο, σάντουιτς ανάμεσα στα βασίλεια των Περσών και των Ουζμπέκων. Είχε την πρωτεύουσά του εδώ, στην Konye-Urgench (ή Köneürgench στα Τουρκμένικα). Ήταν, στην εποχή της, μια από τις πλέον σημαντικές πόλεις στον Κόσμο. Ο πλούτος της προέρχονταν κυρίως από το εμπόριο, καθώς ήταν μια σημαντική στάση για τα καραβάνια που ακολουθούσαν το βόρειο κλάδο του δρόμου του Μεταξιού, μεταφέροντας εμπορεύματα από την Κίνα προς την Ευρώπη δια μέσου της Κασπίας Θάλασσας και της Ρωσίας.
Σε κάποιο πόλεμο, οι Σελτζούκοι Τούρκοι κατέστρεψαν την πόλη, αλλά αυτή κατάφερε και ανέκαμψε (ως Σελτζούκικη), τόσο που το βασίλειο του Khorezm είχε φτάσει να ελέγχει, το 12ο αιώνα, όχι μόνο τους Σελτζούκους, αλλά και επαρχίες στο σημερινό Αφγανιστάν και το Ιράκ. Ο ιστορικός Ata-Malik Juvayni έχει γράψει (σε μετάφραση του J.A.Boyle που δεν τολμώ να επιχειρήσω να ξαναμεταφράσω στα Ελληνικά) ότι ήταν «the site of the throne of the Sultans of the world and the dwelling-place of the celebrities of mankind; its corners supported the shoulders of the great man of the age, and its environs were receptacles of the rareties of the time; its mansions were resplendent with every kind of lofty idea, and its regions and districts were so many rose-gardens through the presence of men of quality, great shaikhs being assembled in one place with the Sultans of the age». Το 1210, όμως, έπαψε να είναι πρωτεύουσα, καθώς, όταν πια κατέλαβαν και τη Σαμαρκάνδη, η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε εκεί.
Όμως, ο Σάχης Mοhammed ο δεύτερος, το 1219 έκανε το μοιραίο λάθος. Διέταξε τη σφαγή ενός Μογγολικού καραβανιού, και λεηλάτηση των εμπορευμάτων που μετέφερε, μεταξύ των οποίων και σεβαστές ποσότητες χρυσού και ασημιού. Δεν τα κάνουνε αυτά στους Μογγόλους, όμως, ιδιαίτερα όταν σε θεωρούνε και σύμμαχο. Παρότι ο Μοhammed θα μπορούσε να τη γλυτώσει δίνοντας το κεφάλι του… περιφερειάρχη της μικρής πόλης που συνέβη η επίθεση, όπως ζητούσαν αρχικά οι Μογγόλοι, δεν το έκανε ούτε αυτό. Αντίθετα, στράφηκε κατά της Μογγολικής αντιπροσωπείας που το ζητούσε. Σκότωσε ένα από τους απεσταλμένους, και… ξύρισε τους υπόλοιπους.
Ε, δεν ήθελε και πολύ ο Τζένκινς Χαν. Ο Μογγολικός στρατός κατέφθασε στην Konye-Urgench το 1221. Κάθε Μογγόλος στρατιώτης είχε εντολή να σφαγιάσει 24 κατοίκους. Αν όλοι τα κατάφερναν, δε θα έμενε ψυχή ζωντανή. Η ισχυρή αντίσταση των ντόπιων όμως, το απέτρεψε. Μετά από εξάμηνη πολιορκία, οι Μογγόλοι δεν είχαν ακόμα καταφέρει να πάρουν την πόλη. Χρειάστηκε το πονηρό σχέδιο ενός μηχανικού, που εξέτρεψε τον ποταμό Amu Darya μέσα στην πόλη, με αποτέλεσμα να πλημμυρίσει. Με την αποδιοργάνωση που προκάλεσε η πλημμύρα, κατάφεραν και μπήκαν μέσα, και ολοκλήρωσαν τον αρχικό σκοπό τους.
Και όμως, παρότι ισοπεδώθηκε και σφαγιάστηκαν οι πάντες, η πόλη δεν πέθανε. 100 χρόνια μετά, ήταν και πάλι ένα σημαντικό εμπορικό κέντρο, στον ανανεωμένο δρόμο του μεταξιού, με ελαφρώς διαφορετική πια πληθυσμιακή σύνθεση. Ήταν και πάλι πρωτεύουσα, αυτή τη φορά του χανάτου του Khorezm, τμήμα της Μογγολικής αυτοκρατορίας. O Ibn Battuta, ένας Άραβας Ταξιδευτής που επισκέφθηκε την πόλη το 14ο αιώνα, γράφει ότι η Konye-Urgench είχε γίνει μια σημαντική και μεγαλειώδης πόλη Τούρκων με εξαιρετικά παζάρια, φαρδείς δρόμους, πολλά κτήρια και εντυπωσιακές εικόνες.
Δυστυχώς όμως για την πόλη, ήρθε κι άλλος επιδρομέας. Ο Ταμερλάνος, από το Ουζμπεκιστάν, δεν ήθελε τον ανταγωνισμό της πόλης απέναντι στη Σαμαρκάνδη. Το 1388 εισέβαλε με τις στρατιές του. Και δεν άφησε κολιμπιθρόξυλο. Μάλιστα έδωσε εντολή τα ερείπια της πόλης να γίνουν χωράφια και να φυτευτούν με κριθάρι. Οι κάτοικοι που επέζησαν, μεταφέρθηκαν με το ζόρι στη Σαμαρκάνδη.
Στην πορεία η πόλη ξανακτίστηκε πάλι, λίγο πιο βόρεια, αλλά δεν απέκτησε καμία αίγλη. Εν τω μεταξύ, μετατοπίστηκε και η κοίτη του Amu Darya, που ήταν η φυσική πηγή ύδρευσης της πόλης, και ιδρύθηκε η πόλη Urgench, στο σημερινό Ουζμπεκιστάν, κοντά στη νέα κοίτη. Konye-Urgench σημαίνει «Παλιά Urgench» στα περσικά.
Τα λίγα ερείπια που σώζονται, σήμερα πια, είναι αυτά που άφησαν όρθια οι εισβολείς, κυρίως λόγω της θρησκευτικής τους σημασίας. Από το 2005 είναι και μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς στη λίστα της UNESCO.

Ο αρχαιολογικός χώρος σήμερα είναι οργανωμένος κατά μήκος ενός μονοπατιού. Παρκάραμε κοντά στο βόρειο άκρο του, όπου μας περίμενε ο Ishan με τα εισιτήριά μας (επίσης περίμενε και τον Π., που είχε ξεκινήσει από την άλλη άκρη του αρχαιολογικού χώρου). Βγάλαμε και επιπλέον άδειες για φωτογραφίες (7 μανάτ έκαστος, δηλαδή $2.00 με την επίσημη ισοτιμία ή $0.39 με την ισοτιμία που αλλάζαμε). Ο Ishan μας εξήγησε τι θα βλέπαμε και πως θα κινούμασταν, και μας αποχαιρέτησε καθώς μόλις ερχόταν ο Π., θα ξεκινούσαν αμέσως για τα σύνορα. Εμείς θα μέναμε με τον αδερφό του, τα Αγγλικά του οποίου όμως ήταν φτωχά. Ο τελευταίος θα μας περίμενε τώρα στην άλλη άκρη του μονοπατιού.