taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Άφιξη
- Κεφάλαιο 3: Tolkucka
- Κεφάλαιο 4: Κέντρο Ashgabat
- Κεφάλαιο 5: Πάρκο - Παλάτι
- Κεφάλαιο 6: Λούνα Πάρκ
- Κεφάλαιο 7: Μουσείο
- Κεφάλαιο 8: Erbent
- Κεφάλαιο 9: Κρατήρες στην έρημο
- Κεφάλαιο 10: Η πύλη της κολάσεως
- Κεφάλαιο 11: Konye-Urgench
- Κεφάλαιο 12: Konye-Urgench, μονοπάτι
- Κεφάλαιο 13: Konye-Urgench, κέντρο
- Κεφάλαιο 14: Dashoguz
- Κεφάλαιο 15: Inspiration Square
- Κεφάλαιο 16: Πύργος Ουδετερότητας
- Κεφάλαιο 17: Ρόδα είναι και γυρίζει
- Κεφάλαιο 18: Όπου γάμος και χαρά…
- Κεφάλαιο 19: Στο βουνό
- Κεφάλαιο 20: Ξεβουλωτήρι
- Κεφάλαιο 21: Ruhnama
- Κεφάλαιο 22: Πάρκο Ανεξαρτησίας
- Κεφάλαιο 23: Ολυμπιακό Πάρκο
- Κεφάλαιο 24: All in the Mall
- Κεφάλαιο 25: Ο δρόμος για το Mary.
- Κεφάλαιο 26: Gonur-Tepe
- Κεφάλαιο 27: Gonur-Tepe (2)
- Κεφάλαιο 28: Mary
- Κεφάλαιο 29: Mary (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 30: Μουσείο
- Κεφάλαιο 31: Παζάρι
- Κεφάλαιο 32: Merv
- Κεφάλαιο 33: Gyzgala
- Κεφάλαιο 34: Τείχη
- Κεφάλαιο 35: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 36: Λίγο ακόμα Mary
- Κεφάλαιο 37: Περίχωρα Ashgabat
- Κεφάλαιο 38: Nisa
- Κεφάλαιο 39: Geok-Depe
- Κεφάλαιο 40: Kow-Ata.
- Κεφάλαιο 41: Gypjak
- Κεφάλαιο 42: Ένα τζαμί ακόμα…
- Κεφάλαιο 43: Επιστροφή
Κεφάλαιο 9: Κρατήρες στην έρημο
Και μετά το χωριό, βγήκαμε και πάλι στο δρόμο. Τα τζιπ άρχισαν και πάλι να πηγαίνουν με τέρμα τα γκάζια σε ένα δρόμο που παρότι κακοτράχαλος, ήξεραν απ’ έξω κάθε του λακκούβα και την απέφευγαν. Μία ώρα αργότερα, είχαμε φτάσει στην επόμενή μας στάση. Ένας κρατήρας, μια τρύπα στην έρημο, γεμάτη νερό. Πρελούδιο για αυτά που μας περιμένουν στις επόμενες στάσεις…




Η επόμενη στάση ήταν ένας ακόμα κρατήρας. Αυτή τη φορά χωρίς νερό. Ο κρατήρας αυτός δημιουργήθηκε όταν αντλήθηκε το φυσικό αέριο από μια φυσική κοιλότητα κάτω του, οπότε και το έδαφος κατέρρευσε στον κενό χώρο που δημιουργήθηκε. Υπάρχει όμως μια μικρή φωτιά στο κέντρο του, και κάποια λάσπη που κοχλάζει.


Φυσικά είναι αδύνατο άνθρωπος να κατέβει εκεί κάτω χωρίς ειδικό εξοπλισμό. Αυτό όμως δεν εμπόδισε κάποιον ασυνείδητο από το να πετάξει μέσα ένα νεαρό γατάκι. Δε μπορούσαμε να κάνουμε και πολλά γι’ αυτό, ούτε κινητή τηλεφωνία για να ειδοποιήσουμε τις αρχές δεν υπήρχε, απλώς πετάξαμε μέσα λίγη τροφή. Αν έχετε ευαισθησία, μη ζουμάρετε στις φωτογραφίες.





Η παρουσία των κρατήρων, δηλώνει φυσικά ότι υπάρχουν και πολλά ακόμα κοιτάσματα φυσικού αερίου παραδίπλα. Η χώρα μάλιστα είναι τέταρτη στον κόσμο σε αποθέματα φυσικού αερίου. Έχει βέβαια ένα πρόβλημα, ότι δεν έχει πελάτες για το αέριό της: Η Ρωσία σταμάτησε να αγοράζει Τουρκμένικο φυσικό αέριο από το 2016, έχει έτσι κι αλλιώς τεράστια δική της παραγωγή. Το Ιράν έχει κυρώσεις, το Ουζμπεκιστάν, το Καζακστάν έχουν καλύτερο προμηθευτή (τη Ρωσία), το Αφγανιστάν δεν έχει καν υποδομές για να το αξιοποιήσει, εξαγωγές προς Ινδία και Πακιστάν δε μπορούν να γίνουν καθώς δεν υπάρχουν αγωγοί (τώρα τους μελετάνε), προς το Ιράν υπάρχουν κυρώσεις, ενώ χρόνια τώρα σχεδιάζουν να φτιάξουν ένα αγωγό μέσω της Κασπίας για να συνδεθούν με το Αζερμπαϊζάν, αλλά οι Αζέροι έχουν κι αυτοί δικό τους αέριο και προτιμούν να μην έχουν ένα ανταγωνιστή ακόμα. Μοναδικός αγοραστής για το Τουρκμένικο φυσικό αέριο έχει απομείνει η Κίνα, που το αγοράζει όλο. Από το 2007 ως το 2014 έχουν τεθεί σε λειτουργία τρείς αγωγοί αερίου από το Τουρκμενιστάν προς την Κίνα (μέσω Ουζμπεκιστάν και Καζακστάν) κι αναμένεται κι ένας τέταρτος φέτος. Όπως καταλαβαίνετε, στη χώρα οικονομικό κουμάντο κάνει το Πεκίνο, το οποίο μπορεί με το αέριο που εισάγει να φτάσει να καλύπτει ως και το 1/3 των ενεργειακών αναγκών της Κίνας σε αέριο κάθε χειμώνα (και να αντικαταστήσει με αέριο και μέρος από τον άνθρακα που καίει τώρα).
Και μετά το χωριό, βγήκαμε και πάλι στο δρόμο. Τα τζιπ άρχισαν και πάλι να πηγαίνουν με τέρμα τα γκάζια σε ένα δρόμο που παρότι κακοτράχαλος, ήξεραν απ’ έξω κάθε του λακκούβα και την απέφευγαν. Μία ώρα αργότερα, είχαμε φτάσει στην επόμενή μας στάση. Ένας κρατήρας, μια τρύπα στην έρημο, γεμάτη νερό. Πρελούδιο για αυτά που μας περιμένουν στις επόμενες στάσεις…




Η επόμενη στάση ήταν ένας ακόμα κρατήρας. Αυτή τη φορά χωρίς νερό. Ο κρατήρας αυτός δημιουργήθηκε όταν αντλήθηκε το φυσικό αέριο από μια φυσική κοιλότητα κάτω του, οπότε και το έδαφος κατέρρευσε στον κενό χώρο που δημιουργήθηκε. Υπάρχει όμως μια μικρή φωτιά στο κέντρο του, και κάποια λάσπη που κοχλάζει.


Φυσικά είναι αδύνατο άνθρωπος να κατέβει εκεί κάτω χωρίς ειδικό εξοπλισμό. Αυτό όμως δεν εμπόδισε κάποιον ασυνείδητο από το να πετάξει μέσα ένα νεαρό γατάκι. Δε μπορούσαμε να κάνουμε και πολλά γι’ αυτό, ούτε κινητή τηλεφωνία για να ειδοποιήσουμε τις αρχές δεν υπήρχε, απλώς πετάξαμε μέσα λίγη τροφή. Αν έχετε ευαισθησία, μη ζουμάρετε στις φωτογραφίες.





Η παρουσία των κρατήρων, δηλώνει φυσικά ότι υπάρχουν και πολλά ακόμα κοιτάσματα φυσικού αερίου παραδίπλα. Η χώρα μάλιστα είναι τέταρτη στον κόσμο σε αποθέματα φυσικού αερίου. Έχει βέβαια ένα πρόβλημα, ότι δεν έχει πελάτες για το αέριό της: Η Ρωσία σταμάτησε να αγοράζει Τουρκμένικο φυσικό αέριο από το 2016, έχει έτσι κι αλλιώς τεράστια δική της παραγωγή. Το Ιράν έχει κυρώσεις, το Ουζμπεκιστάν, το Καζακστάν έχουν καλύτερο προμηθευτή (τη Ρωσία), το Αφγανιστάν δεν έχει καν υποδομές για να το αξιοποιήσει, εξαγωγές προς Ινδία και Πακιστάν δε μπορούν να γίνουν καθώς δεν υπάρχουν αγωγοί (τώρα τους μελετάνε), προς το Ιράν υπάρχουν κυρώσεις, ενώ χρόνια τώρα σχεδιάζουν να φτιάξουν ένα αγωγό μέσω της Κασπίας για να συνδεθούν με το Αζερμπαϊζάν, αλλά οι Αζέροι έχουν κι αυτοί δικό τους αέριο και προτιμούν να μην έχουν ένα ανταγωνιστή ακόμα. Μοναδικός αγοραστής για το Τουρκμένικο φυσικό αέριο έχει απομείνει η Κίνα, που το αγοράζει όλο. Από το 2007 ως το 2014 έχουν τεθεί σε λειτουργία τρείς αγωγοί αερίου από το Τουρκμενιστάν προς την Κίνα (μέσω Ουζμπεκιστάν και Καζακστάν) κι αναμένεται κι ένας τέταρτος φέτος. Όπως καταλαβαίνετε, στη χώρα οικονομικό κουμάντο κάνει το Πεκίνο, το οποίο μπορεί με το αέριο που εισάγει να φτάσει να καλύπτει ως και το 1/3 των ενεργειακών αναγκών της Κίνας σε αέριο κάθε χειμώνα (και να αντικαταστήσει με αέριο και μέρος από τον άνθρακα που καίει τώρα).