Ινδονησία Ινδονησία, καμιά εικοσαριά χρόνια αργότερα

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.679
Likes
50.536
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
  1. Κεφάλαιο 1
  2. Κεφάλαιο 1: Προσδοκίες, αναχώρηση από Ελλάδα προς Σιγκαπούρη
  3. Κεφάλαιο 2: Κάποιες ώρες στη Σιγκαπούρη και κάποιο κατάλυμα στο Μπαλί
  4. Φωτογραφίες
  5. Κεφάλαιο 3: Ναοί, βατράχια, αράχνες, φαράγγια και η Μητέρα των Ναών
  6. Φωτογραφίες
  7. Φωτογραφίες
  8. Φωτογραφίες
  9. Κεφάλαιο 4: Ο Νότος, το Μπαλί που δε θέλω να ξέρω
  10. Φωτογραφίες
  11. Κεφάλαιο 5: Ναοί, βροχή, χοροί και το Μπαλί που αγάπησα
  12. Φωτογραφίες
  13. Κεφάλαιο 6: Ο τουρισμός στην εποχή του Instagram και το “βαθύ” Μπαλί που δε μασάει από τέτοια
  14. Φωτογραφίες
  15. Κεφάλαιο 7: Nusa Penida, ο παράδεισος της παραλίας και η κόλαση της "ασφάλτου"
  16. Φωτογραφίες
  17. Κεφάλαιο 8: Χαλάρωση, σκάλες και σεισμός στη Nusa Penida
  18. Φωτογραφίες
  19. Κεφάλαιο 9: Denpasar, Kuta κι άλλα μέρη που πάμε μόνο αν είμαστε υποχρεωμένοι
  20. Φωτογραφίες
  21. Κεφάλαιο 10: Tana Toraja, χωρίς νεροβούβαλο δεν έχει παράδεισο
  22. Φωτογραφίες
  23. Κεφάλαιο 11: Αχ τα καημένα τα γουρουνάκια
  24. Φωτογραφίες
  25. Φωτογραφίες
  26. Κεφάλαιο 12: Makassar, το ενδιαφέρον αδιάφορο
  27. Φωτογραφίες
  28. Κεφάλαιο 13: Raja Ampat, καλώς φτάσαμε στον παράδεισο
  29. Φωτογραφίες
  30. Κεφάλαιο 14: Ο υποθαλάσσιος τοίχος, η παραλία-θαύμα, ένας θάνατος, ποντικός-σκαθάρι και λίγα αίματα
  31. Φωτογραφίες
  32. Κεφάλαιο 15: Τα καρχαρίνια, ο παράδεισος και το απρόβλεπτο της ζωής (και του θανάτου)
  33. Φωτογραφίες
  34. Kεφάλαιο 16: Sorong, μια άγνωστη ευχάριστη έκπληξη και η επικείμενη ανατροπή
  35. Φωτογραφίες
  36. Κεφάλαιο 17: Manado, η πόλη που δεν μας έκατσε άσχημα
  37. Φωτογραφίες
  38. Κεφάλαιο 18: Ένας κρατήρας, η κυνοφαγία, τα ρεκόρ γκίνες, οι κουκουβάγιες, ένα μουσείο ναρκεμπόρων και το καυτό νερό και φαγητό
  39. Φωτογραφίες
  40. Κεφάλαιο 19: Ένα βροχερό stopover και το πολυαναμενόμενο Kai Kecil
  41. Φωτογραφίες
  42. Φωτογραφίες
  43. Κεφάλαιο 20: Με μηχανάκι στον παράδεισο
  44. Φωτογραφίες
  45. Κεφάλαιο 21: To sandbar και η αθωότητα
  46. Φωτογραφίες
  47. Κεφάλαιο 22: Και δυο μέρες στη Τζακάρτα
  48. Φωτογραφίες
  49. Κεφάλαιο 23: Σύνοψη, συμπεράσματα, αξιολόγηση κι επεράσαμε όμορφα-όμορφα-όμορφα


ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: Nusa Penida, ο παράδεισος της παραλίας και η κόλαση της "ασφάλτου"

Αποχαιρετίσαμε το σπίτι του Wayan ολίγον στενοχωρημένοι. Χωρίς υπερβολή παίζει να είναι το καλύτερο κατάλυμα που έχω μείνει ποτέ, ήταν ό,τι είχα ονειρευτεί. Ο θείος του Wayan εμφανίστηκε χαράματα χαμογελαστός για να μας πάει στο λιμάνι Sanur, απ' όπου ξέραμε πως φεύγουν τα πλοία, για ένα εκ των οποίων μας είχε κλείσει εισιτήριο ο Wayan. Στο λιμάνι είχε πάρα πολύ κόσμο, με τους περισσότερους από τους μισούς να είναι Ινδονήσιοι. Τα γραφεία των εταιρειών και των πρακτορείων είναι αρκετά τακτοποιημένα, αλλά υπάρχει σαφής έλλειψη υποδομών στη μαρίνα. Μια αρκετά σοβαρή έλλειψη θα έλεγα πως είναι για παράδειγμα... ότι δεν υπάρχει μαρίνα. :haha: Δηλαδή τα σκάφη πλησιάζουν την ακτή, δένουν με κάτι σκοινιά της κακιάς ώρας σε κάτι βράχια και οι επιβάτες πρέπει να επιβιβαστούν μπαίνοντας μέχρι τη μέση στο νερό, με τα κύματα να τους χτυπάνε, άλλωστε στο Μπαλί είμαστε, πάντα υπάρχει κύμα.

Υπήρχαν αρκετά σκάφη και πολλοί εμφανώς daytrippers, υποθέτω πως πήγαιναν στο Lembogan για diving και surfing, αν κρίνω από την ενδυμασία τους. Το οποίο Lembogan είναι το διπλανό νησάκι από τη Nusa Penida, που είναι το μεγαλύτερο από τα δύο αλλά προφανώς πολύ μικρότερο από το Μπαλί, περίπου 25 φορές μικρότερο για την ακρίβεια. Και μιας που πιάσαμε τα “ξέρεις-ξέρεις-ως-προς-το-μέγεθος”, το Μπαλί είναι 10 φορές περίπου την έκταση της Κέρκυρας, ή περίπου στο 60% της Κρήτης για να έχουμε μια τάξη μεγέθους. Ε η Nusa Penida είναι τρεις φορές σαν τη Σαντορίνη.

Τέλος πάντων, εμείς επιλέξαμε Nusa Penida, γιατί κατά τας περιγραφάς είναι “το Μπαλί πριν τον τουρισμό”, ένα νησί με λιγότερο spiritualism αλλά και πιο άγριο σα φύση, με πιο χαλαρούς ρυθμούς. Αφήσαμε τα παπούτσια μας λοιπόν στο... καφάσι που είχαν τοποθετήσει οι υπεύθυνοι στην άμμο, γίναμε μούσκεμα μέχρι τον αφαλό προκειμένου να μπούμε στο καραβάκι και σε περίπου 45 λεπτά και μετά από αρκετό αλλά όχι τραγικό κούνημα φτάσαμε στην ποθητή Nusa Penida.

To παλικάρι που θα μας υποδεχόταν από το κατάλυμα που είχε κλείσει η senorita Χ άργησε, σε βαθμό που ήμασταν οι μόνοι που δεν είχε έρθει κανείς να μας παραλάβει. Όταν εμφανίστηκε όμως τον συγχωρέσαμε, ήταν άλλωστε τόσο χαμογελαστός κι εύκολα ο πιο εμφανίσιμος Ινδονήσιος που έχω δει ποτέ. Μπήκαμε στο όχημά του και ξεκινήσαμε την ανηφορική πορεία προς το κέντρο του νησιού. Η φύση δεν έμοιαζε καθόλου με το Μπαλί, θα την έλεγα πιο ξερή αλλά και πιο απόκρημνη, ο δρόμος ήταν ένας πραγματικός καρόδρομος, αλλά αυτό που με ανησυχούσε περισσότερο ήταν τα κατάμαυρα σύννεφα πάνω από το νησί που προμήνυαν δυνατή βροχή, δυνητικά καταστροφική για το πλάνο μας να πάρουμε μηχανάκι και να ξεκινήσουμε αμέσως την εξερεύνηση του νησιού. Κοιτούσα και την κατάσταση του δρόμου, κάνοντας μια εκτίμηση για το κατά πόσο θα μπορούσα να οδηγήσω σε τέτοιους χωματόδρομους, αφού είχα διαβάσει πως αυτό ήταν το “καλό” κομμάτι του δρόμου και πως άλλα αποτελούνταν από απλές κοτρώνες πάνω στις οποίες έπρεπε να ακροβατούν οι αναβάτες, με μοιραία πολλές φορές αποτελέσματα.

Το κατάλυμα ήταν -για τα ρουστίκ δεδομένα του νησιού- φοβερό. Μέχρι και πισίνα είχε παρόλο το μισκροσκοπικό του μέγεθος και μας έδωσαν και το καλύτερο δωμάτιο από τα 5-6 που διαθέτει όλα κι όλα, υπερυψωμένο με θέα την πισίνα και τους πίσω λόφους και σε σχήμα αβγού. Ήταν ξεκάθαρο πως δεν είχε τις υποδομές ή την προσοχή στη λεπτομέρεια του Wayan, αλλά και πάλι ξεπέρασε τις προσδοκίες, εύγε στη senorita Χ για την επιλογή της, σκίζει σε κάτι τέτοια. Μας καλωσόρισε ο ιδιοκτήτης Kadek, ευγενέστατος αλλά σαφώς πιο χίπης από το Wayan και πολύ λιγότερο παραδοσιακός. Μας είχε φυλάξει το μηχανάκι που του είχαμε ζητήσει και μου το παρέδωσε με λίγη διστακτικότητα αφού είχε δει “αρκετούς Αυστραλούς να σπάνε τα χέρια τους ή και να πέφτουν από τα βράχια” και μου ζήτησε να του κάνω μια επίδειξη των δυνατοτήτων μου, για να βεβαιωθεί πως ξέρω να καβαλάω μηχανάκι. Το οποίο μηχανάκι ήταν ξεχαρβαλωμένο, πράγμα λογικό κοιτώντας την κατάσταση των “δρόμων”, όπου δεν είναι μόνο η σχεδόν παντελής έλλειψη ασφάλτου αλλά και οι πέτρες, τα κλαδιά, οι λακούβες, οι απότομες στροφές και το ότι σε πολλά σημεία δε χωράει και μηχανάκι και αυτοκίνητο (δύο αυτοκίνητα χωράνε σε λίγα σημεία του “οδικού δικτύου” του νησιού έτσι κι αλλιώς).

Δεν πολυκρατιόμασταν, βάλαμε τα μαγιό μας και φύγαμε. Πρώτος στόχος το Kelingking, μάλλον το πιο γνωστό -ως εικόνα τουλάχιστον- από τα αξιοθέατα του νησιού, μια παραλία που στι φωτογραφίες μοιάζει τόσο ψεύτικη που πήγαμε και οι δύο με μικρό καλάθι. Είδαμε κάποια παιδάκια που γύριζαν από το σχολείο με τις στολές τους και περπατούσαν σα παπάκια στη σειρά, αλλά αυτό που μου έκανε πιο πολύ εντύπωση φτάνοντας στο... parkir ήταν ο αριθμός των οχημάτων. Γενικώς το νησί είχε περισσότερη κίνηση από όση φανταζόμασταν, κυρίως εγχώριου τουρισμού και κυκλοφορούσαν αρκετά -για τους στενούς δρόμους του- οχήματα.

Πάρκαρα, κατεβήκαμε, ρίξαμε μια ματιά στη θέα της παραλίας κάααατω, σε έναν πολύ απόκρημνο βράχο και ανακράξαμε ΓΟΥΑΟΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥ. Δύο ερωτήματα γεννήθηκαν:
α) είναι πραγματικό αυτό που βλέπουμε;
β) πώς διάολο φτάνει κανείς εκεί κάτω;

Εντάξει, το θέαμα κόβει την ανάσα, δεν είμαι και πολύ καλός στις περιγραφές, ας πούμε πως είναι κάτι ανάμεσα στη θέα του Ρίο ντε Τζανέιρο και την παραλία Ναυάγιο στη Ζάκυνθο. Μια απίθανη παραλία ενός κόλπου που προφυλάσσεται από δυο τεράστια βράχια που ξεπροβάλλουν στη μέση του ωκεανού, περίπου 150 μέτρα πιο κάτω. Αρχικά βλέπεις ότι υπάρχει μια σκάλα... η οποία όμως χάνεται κάπου στο υπερπέραν και αυτό που δε βλέπεις είναι πως από κάποιο σημείο κι έπειτα δεν υπάρχουν σκαλιά αλλά βράχια, στα οποία θα πρέπει να κατεβαίνεις χρησιμοποιώντας και τα τέσσερα άκρα ακροβατώντας σε πέτρες για περίπου 30 με 40 λεπτά. Ξεκινήσαμε να κατεβαίνουμε και υποψιαστήκαμε πως η κατάβαση δε θα είναι και τόσο εύκολη όταν είδαμε κάποιους -αρκετούς- να επιστρέφουν κι άλλους να μην επιδιώκουν καν να φτάσουν μέχρι κάτω, παρά να αρκούνται σε φωτογραφίες από ψηλά. Κι απόλυτα δικαιολογημένα γιατί και το τοπίο είναι από τα πιο όμορφα που έχω δει οπουδήποτε σε αυτό τον πλανήτη και η κατάβαση ήταν πιο επίπονη από όσο μπορώ να περιγράψω.

Ακόμη κι έτσι είδαμε μερικούς ήρωες που κατάφεραν να κατέβουν με σαγιονάρες:oops: και φυσικά είπαμε να κατέβουμε κι εμείς, που στην τελική φορούσαμε και κλειστά παπούτσια. Κι εδώ θα βρείτε τη χρησιμότερη συμβουλή αυτής της ιστορίας: όπου κι αν πάτε στη Nusa Penida να φοράτε παπούτσια. Αρχίσαμε λοιπόν να κατεβαίνουμε, να κατεβαίνουμε και να κατεβαίνουμε κι άλλο, μέχρι που συνεχίσαμε να κατεβαίνουμε για να φτάσουμε να κατεβαίνουμε και στο τέλος να διαπιστώσουμε ότι έχει κι άλλο κατέβασμα. Και κατεβήκαμε. Ας έχουν υπόψη τους όσοι δεν έχουν τη στοιχειώδη φυσική κατάσταση ότι μετά... θα πρέπει να το ανέβουν μετά όλο αυτό. Αλλά ας έχουν υπόψη ότι αξίζει κάθε λεπτό κούρασης.

Φτάσαμε κάτω και αμέσως νιώσαμε τα πόδια μας να βυθίζονται στην άμμο σα πούδρα σε μια τεράστια παραλία με κάλυψη από δέντρα κι ελάχιστο κόσμο. Ταυτόχρονα βέβαια διαπιστώσαμε πως αυτό που υποπτευόμασταν από ψηλά είναι αλήθεια: ότι το κύμα είναι τέτοιο που δεν μπορείς να κολυμπήσεις, αλλά αυτό δεν έκανε το τοπίο σε τίποτε λιγότερο μαγικό. Αγοράσαμε και δυο αναψυκτικά και σνακ από μια κυριούλα που τα πουλούσε σε ένα φορητό ψυγείο που κάποιος ήρωας πρφανώς θα φορτωνόταν μέχρι την κορυφή το απογευματάκι και κάτσαμε πάνω στα φαρδιά κλαδιά του δέντρου για να ξαποστάσουμε, πριν μπούμε να τσαλαβουτήσουμε -μέχρι το σημείο που γινόταν- σε αυτόν τον παράδεισο. Στο τέλος της παραλίας υπήρχε και μια σπηλιά, αράξαμε εκεί μόνοι μας με τα κύματα να μας επισκέπτονται όποτε το θυμόντουσαν και πλατσουρούσαμε γελώντας. Τι απίθανο μέρος, αξέχαστο θα μας μείνει.

Η επιστροφή ήταν επίπονη, αν και για μένα λιγότερο επικίνδυνη, στην κατάβαση οι πιθανότητες ατυχήματος μου φαίνονταν περισσότερες. Η Χ πάντως εξαντλήθηκε στην ανάβαση, αλλά τα κατάφερε τελικώς και νομίζω δικαιωματικά φάγαμε ένα παγωτάκι σε ένα από τα λίγα παραπήγματα που υπήρχαν δίπλα στο parkir. Α μην το ξεχάσω, και η δεύτερη συμβουλή της ημέρας: αντηλιακό οπωσδήποτε! Τα μαύρα σύννεφα είχαν εξαφανιστεί κι ο ήλιος έκαιγε ανελέητα, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή δυνατότητα προφύλαξης κατά την ανάβαση.

Η επόμενή μας στάση λέγαμε να είναι η φυσική δεξαμενή νερού στο Tembeling. Έκανα το λάθος να το βάλω στο googlemaps σε ένα από τα ελάχιστα σημεία που υπήρχε σήμα για τα δεδομένα μου, και το δεύτερο λάθος να πιστέψω -ακράδαντα κιόλας!- ότι αυτό το μαραφέτι ήξερε πού με πήγαινε. Καταλήξαμε μέσα σε κάτι χωράφια κι από εκεί πάνω σε ένα μονοπάτι εύρους περίπου μισού μέτρου πάνω σε ολοστρόγγυλες κοτρώνες. “Είσαι σίγουρος πως είναι από εδώ;” με ρώτησε αλλεπάλληλα η Χ. “Μα κοίτα, το λέει το googlemaps” είπα επανειλλημμένα σε βαθμό αταβισμού. Μέχρι που το μαραφέτι σε κάποια φάση ανάμεσα σε δέντρα μου υπέδειξε να κάνω ημιαναστροφή και να σκαρφαλώσω μια πέτρα ύψους ενός μέτρου, πράγμα αδύνατον για όποιον δεν είναι ο spiderman, οπότε μου ήρθε η θεία επιφοίτηση ότι ΜΑΛΛΟΝ μπούρδες λέει το gps. Επιστρέψαμε στο κοντινότερο αγρόκτημα, όπου πέσαμε κιόλας και το μηχανάκι προσγειώθηκε πάνω στο αριστερό μου πόδι κι είδα κι έπαθα να το σηκώσω. Ο καλός και απορημένος χωρικός μας υπέδειξε πώς επιστρέφαμε στον ας τον πούμε δρόμο και διαπιστώσαμε πως υπάρχει άλλο μονοπάτι, σαφώς πιο προσβάσιμο, οι λακούβες του οποίου μου φάνηκαν όαση σε σχέση με τις προηγούμενες κοτρώνες.

Με τα πολλά φτάσαμε -μέσω ενός δρόμου με άσφαλτο! αλήθεια λέω- σε μια διασταύρωση όπου μερικοί ντόπιοι κάθονταν κάτω από ένα παράπηγμα, έχοντας παρκάρει τα μηχανάκια τους και μας ενημέρωσαν ευγενικά πως προσέφεραν υπηρεσίες ταξί μέχρι την ποθητή φυσική δεξαμενή. Απάντησα ευγενικά πως δε χρειάζεται, αφού είχαμε μηχανάκι. “Είστε σίγουροι;” ξαναρώτησαν χωρίς να επιμείνουν. Ε δεν ήμασταν, αλλά κάτσε ρε αδερφέ, από μονοπάτι με πέτρες ανάμεσα στους αγρούς ερχόμασταν, δεν ήμασταν τίποτε τυχαίοι. Πόσο χειρότερα να είναι τα δυόμιση χιλιόμετρα που απέμεναν και μάλιστα κατηφορικά; Απάντηση: τραγικά χειρότερα. Δεν έχω ξαναδεί τέτοια διαδρομή κι έχω οδηγήσει off road από το Λάος (επί εβδομάδες περικαλώ) μέχρι το Νεπάλ. Απίστευτη κλίση “δρόμου”, με διάσπαρτες λακούβες και πέτρες, κλαδιά, λάσπες και ξαναλέω τέτοια κλίση που λίγο αν πατούσες το φρένο έπεφτες. Αν δεν πατούσες, απλά έφευγες κουτρουβαλώντας. Ενα ταλαίπωρο ζευγάρι Ολλανδών ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση και ο οδηγός μου είπε με τρόμο στα μάτια “το μετάνιωσα φίλε, καλύτερα αφήστε το μηχανάκι και πηγαίνετε πεζοί”. Δεν ήθελα να το αφήσω εκεί, συνέχισα σημειωτόν, ανάγκασα τη Χ να κατέβει τρεις φορές, έπεσα άλλες δύο, στη μία έχασα το κινητό μου κι αναγκάστηκα να επιστρέψω για να το βρω και γενικώς ήταν το μεροκάματο του τρόμου.

Ε, φτάσαμε. Τι είδαμε; Ένα μίνι καταρράκτη να δημιουργεί μια όμορφη μικρή δεξαμενή πεντακάθαρου νερού με θέα τη θάλασσα λίγα μέτρα παρακάτω. Ήταν όμορφα; Ναι, πολύ. Άξιζε τον κόπο; Όχι αν οδηγείς εσύ, έπρεπε πολύ απλά να έχουμε τη μίνιμουμ ευφυία να καταλάβουμε ότι για να υπάρχουν μοτοταξιτζήδες στη μέση του πουθενά και να ζουν από αυτό, μάλλον κάποιος λόγος θα υπάρχει. Αλλά ναι, ήταν πολύ όμορφα και η δεξαμενή και η παραλιούλα παραδίπλα και η πιο άγρια γεμάτη πέτρες παραλία ακόμη παραδίπλα. Και κυρίως, σχεδόν μόνοι μας ήμασταν, πέντε άνθρωποι όλοι κι όλοι είχαν φτάσει μέχρι εκεί να περάσουν μια-δυο ώρες.

Στην επιστροφή παρακάλεσα έναν από τους οδηγούς να πάρει τη Χ κι έναν άλλον να πάρει εμένα με το δικό μας μηχανάκι γιατί δεν ήμουν καθόλου σίγουρος ότι θα τα κατάφερνα. Οπότε να και η τρίτη συμβουλή της ημέρας: αν πάτε στο Tembeling επενδύστε 10 ευρώ σε έναν ντόπιο οδηγό να σας πάει και να σας φέρει σε εκείνα τα 2,5 χιλιόμετρα για να μην είναι τα τελευταία της ζωής σας.

Πεινούσαμε. Οπότε σταματήσαμε στο πρώτο warung που βρήκαμε, ένα απλό ανεπητίδευτο φαγάδικο στη μέση του πουθενά. Το φαγητό ήταν απλά υποφερτό, η τιμή εντελώς αστεία για τα 6 πιάτα που πήραμε αλλά αξέχαστος μας έμεινε ο μικροσκοπικός ιδιοκτήτης με τη γυναίκα του που κάθε δύο λεπτά ερχόταν και μας έκανε υπόκλιση σε κάθε terima kasih, σε βαθμό που στο τέλος γελούσαμε κι εμείς κι αυτός, ήταν και λίγο γκούφι, του έπεφταν τα πράγματα, χαχάνιζε η γυναίκα του, γελάσαμε, χορτάσαμε, τους αγαπάμε όλους.

Είχε βραδιάσει πια κι επιστρέψαμε στο κατάλυμά μας πολύ κουρασμένοι, άλλωστε είχαμε ξυπνήσει στις 5. Κάτσαμε για λίγο στο μπαλκονάκι κοιτώντας τα βουνά να εξαφανίζονται και συνειδητοποιήσαμε ότι είχαμε άλλες δυο γεμάτες ημέρες στη χώρα, μετά η Χ θα έφευγε και θα έπαιρναν τη σκυτάλη άλλοι συνταξιδιώτες.

 
Last edited:

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.679
Likes
50.536
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Προσδοκίες, αναχώρηση από Ελλάδα προς Σιγκαπούρη

Μιας που η Χ πέταξε -χάρη στα κορν φλέικς και τα συκωτάκια του Βασιλόπουλου- στις 8 (σε business class περικαλώ, τουλάχιστον έως την Πόλη) κι εγώ έφευγα στις 11 και το τσεκ ιν μου δεν είχε ανοίξει καν, είπα να κάτσω να γράψω τις προσδοκίες μου από το ταξίδι όσο μασουλούσα μια σπανακόπιτα στο Βενέτη, κι όσο αυτή χλαπάκιαζε στο lounge. Άλλωστε έτσι είναι η ζωή, άδικη: άλλοι είναι πλεμπαίοι κι άλλες πριγκήπισσες. Μάλιστα στις προγκήπισσες δε ζητήθηκε τίποτε στο τσεκ ιν τους, ενώ σε μένα η scoot ρώτησε αν είχα το penduli papari ή όπως λέγεται, μια εφαρμογή που υποτίθεται πως πρέπει να κατεβάσει κάθε επισκέπτης στην Ινδονησία και να την έχει ανά πάσα στιγμή ανά χείρας. Η εφαρμογή να πούμε πως δε δουλεύει, αλλά έπρεπε να δείξω πως την είχα κατεβάσει. Αφού τους βεβαίωσα λοιπόν πως έχω και αυτό το άχρηστο πράγμα στο κινητό μου, έκανα τσεκ ιν διαπιστώνοντας πως όντως είναι πολύ χαλαροί με το μέγεθος της χειραποσκευής και μπόρεσα να καταγράψω τις εκτιμήσεις για τα μελλούμενα.

Το ταξίδι λοιπόν θα χωριζόταν σε 5 μέρη: 8 μέρες με τη Χ σε Μπαλί και Nusa Penida, κι αργότερα θα εμφανίζονταν οι δυο γκεστ σταρ παλιοί φίλοι και συνοδοιπόροι, Laurent και Πάνος, με τους οποίους με αλληλουχίες πτήσεων θα πηγαίναμε στα εξής


  • Κελέβη (Sulawesi): νότια(Makassar) και λίγο πιο βόρεια στην Tana Toraja
  • Raja Ampat, και συγκεκριμένα στο νησάκι Kri
  • Δυτική Παπούα, με στόχο το κολύμπι με φαλαινοκαρχαρίες στο Nabire
  • Νότιες Μολούκες, στο νησάκι Kai Kecil, μη με ρωτήσετε πού το βρήκα

Πολύ νησί θα μου πεις. Εντάξει αναμενόμενο αυτό σε κράτος-αρχιπέλαγος 17.000 νησιών, αλλά εννοώ μπόλικη παραλία ενώ για μένα η χαρά της ζωής κρύβεται στα βουνά, τα τρεκ και τα ηφαίστεια, από τα οποία βρίθει η χώρα. Ε τι να κάνουμε, μεγάλο κομμάτι αυτών τα είχα εξαντλήσει επί μήνες σε Σουμάτρες, Ιάβες και Nusa Tengarες και σκοπός ήταν να πάω σε μέρη που δε γνώριζα, και που ιδανικά να μην έχουν πάει και οι άλλοι δύο, που για παράδειγμα ήδη γνώριζαν καλά το Βόρνεο (οπότε και απορρίφθηκε).

Οι εκτιμήσεις μου λοιπόν ήταν οι εξής, πάντα με την “γεώργεια” ταξιδιωτική λογική worst case scenario ώστε να μην απογοητευτώ από υπερβολικές προσδοκίες:

Μπαλί: Θα το βρω υπερβολικά τουριστικό, οι Μπαλινέζοι πια θα έχουν όλοι από τρία αυτοκίνητα και οκτώ μηχανάκια, θα είναι αδύνατον να αποφύγω μεθυσμένους Αυστραλούς ακόμη και στο βορά του νησιού που θα πηγαίναμε. Η φύση όμως θα είναι απαράλλαχτη, οι ναοί θα είναι εκεί και δε θα δυσκολευτούμε να βρούμε και μερικούς αυθεντικούς, το φαγητό θα είναι πολύ καλύτερο απ' ό,τι δυόμιση δεκαετίες πριν και η Χ θα ξετρελαθεί.

Sulawesi: Το Makassar θα αποδειχθεί άθλιο, όπως είναι συνήθως οι μεγάλες πόλεις της Ινδονησίας. Παρεμπιπτόντως, η ασχημότερη πόλη που έχω δει ποτέ είναι το Medan στη Σουμάτρα. Στην Tana Toraja θα έχει ενδιαφέρον το θέμα με τους ταφικούς χώρους, θα μας αρέσουν τα τοπία δε θα έχει πολύ τουρισμό, αλλά επειδή είμαστε και εκτός εποχής κηδειών μάλλον δε θα καταφέρουμε να δούμε καμία κηδεία.

Raja Ampat: Τα τοπία θα πρέπει να είναι μοναδικά, ειδικά εκείνη η θέα των καταπράσινων βουνών που βγαίνουν από το νερό, σα μια μίξη Μετεώρων και καλντέρας Σαντορίνης (το τερμάτισα). Ο βυθός δε νομίζω να είναι στα επίπεδα του Παλάου (έχω κι εγώ κάτι μέτρα σύγκρισης ρε αδερφέ... τι να κάνω, όσα πιο πολλά δεις τόσο πιο δύσκολα ενθουσιάζεσαι), αλλά θα είναι αξιόλογος, θα με ταλαιπωρήσει ο ήλιος, η άμμος και το αλάτι, δεν το έχω και πολύ με τις παραλίες, βαριέμαι σύντομα. Οι άλλοι δύο πάντως θα ενθουσιαστούν γιατί είναι και παραλιόπληκτοι.

Δυτική Παπούα: Πολιτιστικά θα είναι πολύ ενδιαφέρουσα, περιμένω ελάχιστες υποδομές κι ακόμη κι αν δεν καταφέρουμε να δούμε τους φαλαινοκαρχαρίες (το φεγγάρι δεν είναι ιδανικό τις μέρες που πάμε), το ότι θα πάμε σε μέρη τόσο λίγο πατημένα θα μου αρέσει. Ειλικρινά, δεν περιμένω ότι θα είμαστε τόσο τυχεροί ώστε να κολυμπήσουμε με αυτά τα θηρία.

Νότιες Μολούκες: Δεν ξέρω τι να περιμένω. Οι πληροφορίες είναι ελάχιστες, το μέρος είναι απάτητο, που από μόνο του το κάνει ενδιαφέρον, ε η παραλία δε γίνεται να είναι κακή, κόσμο δε θα έχει, πόσο άσχημα να είναι;

Και μιας και κάνουμε εκτιμήσεις ε ας πω και την αποψάρα μου για τη Scoot:

Πολλοί οι νέοι Έλληνες επιβάτες, προφανώς οι περισσότεροι δε μένουν στη Σιγκαπούρη αλλά συνεχίζουν για αλλού. Για μένα το εισιτήριο βγήκε ακριβό, περίπου 875€ επειδή το έκλεισα πολύ αργά λόγω του θέματος με τη βίζα της Χ, αλλά ακόμη κι έτσι ήταν 400 ευρώ φθηνότερα από την επόμενη επιλογή, που δε βόλευε και από πλευράς ωρών. Στην τιμή περιλαμβάνεται και η (έξτρα) χρέωση για να κάτσω παράθυρο στις δυο μεγάλες πτήσεις, για τις δυο μικρές (Σιγκαπούρη προς Μπαλί και Τζακάρτα προς Σιγκαπούρη) που δεν επέλεξα θέση με έβαλαν στη μέση, what a surprise. Δεν υπάρχει οθόνη, οπότε οι ώρες περνάνε πιο δύσκολα, αν και για μένα πιο σημαντικό είναι το ίντερνετ, το οποίο με χαρά το πληρώνω και με κρατάει πολύ περισσότερο. Φυσικά το πληρώνεις και αυτό και μου έκανε εντύπωση και πόσο λίγα GB σου δίνουν, ουσιαστικά επαρκούν για να τσατάρεις στο whatsapp, δεν είναι για παραπάνω. Πες ότι είναι ευκαιρία να κάνεις catchup με αγαπημένους φίλους ξεχασμένους! Αυτό που δεν ήξερα είναι ότι χρεώνουν ακόμη και τη φόρτιση του κινητού, αλλά φαντάζομαι πια οι περισσότεροι κυκλοφορούμε και με ένα power bank, αν είσαι Κρεκούζας μπορεί και με έξι. Το φαγητό το πληρώνεις, λογικές τιμές, αρκετά εύγεστες, ασιατικές νότες, σχετικά μικρή η μερίδα, έπιασε τόπο και η σαντουιτσάρα από το σπίτι. Από μένα είναι ναι, ανάλογα με το πώς εκτιμά ο καθένας τις οικονομικές του δυνατότητες. Αν πχ η Singapore έκανε μόνο 100 ευρώ παραπάνω και μου έδινε και μίλια, θα την προτιμούσα (κυρίως για τα μίλια), στα 400€ ή 500€ παραπάνω που έβγαιναν οι εναλλακτικές εγώ δεν το σκέφτηκα καν και πήρα τη scoot, είχε και σχετικά ευέλικτο ναύλο σε περίπτωση στραβής. Άλλος που έχει περισσότερα χρήματα δε θα την επέλεγε, άλλος δε θα έπαιρνε ούτε τη singapore για 100€ παραπάνω, με αυτά πληρώνεις τρία βράδια πολύ καλού καταλύματος στο Μπαλί, όλες οι λογικές δεκτές. Εν κατακλείδι, υποφερτή επιλογή η scoot. Refreshing ότι το πλήρωμα φοράει κοντομάνικα κι όχι πουκαμισογραβάτες και κουστούμια, που τους βλέπεις και σε πιάνει η ψυχή σου. Ως άνθρωπος που δε φοράει ποτέ πουκάμισο, θλίβομαι όταν βλέπω ανθρώπους που είναι υποχρεωμένοι να φοράνε και λουρί στο λαιμό τους. Δε λέω, ξέρω ότι σε μερικούς αρέσουν μέχρι και τα σακάκια (και με παρηγορεί) αλλά και μόνο που σκέφτομαι εμένα να φοράω και να εργάζομαι με αυτά τα πράγματα με πιάνει μια θλίψη, ειλικρινά το λέω, οπότε το να βλέπω αεροσυνοδούς ντυμένους νορμάλ κι όχι σα λιμοκοντόρους μου άρεσε.

Τέλος πάντων, πάμε στην επόμενη μέρα που και κάτι ψιλά από Σιγκαπούρη είδαμε και στο Μπαλί φτάσαμε. Αν και για τους περισσότερους τα ενδιαφέροντα θα είναι μετά το Μπαλί φαντάζομαι.
 

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190
Το Makassar θα αποδειχθεί άθλιο, όπως είναι συνήθως οι μεγάλες πόλεις της Ινδονησίας
Αφήνοντας κάποιες Πρωτεύουσες χωρών στην άκρη, το Bandung στην Ιάβα έχω - ακόμα, 12 χρόνια μετά την επίσκεψη εκεί - να το θυμάμαι σαν την πιο "πωωω... Τι χάλι είναι αυτό..." μεγαλούπολη που έχω δει με τα μάτια μου.

Όταν βρίσκομαι σε παρέα και μιλάμε για ταξίδια, όταν κάποιος αναφέρει την Ινδονησία, πάντα λέω "έχω πάει στην Ιάβα και στο Μπάλι", όχι "στην Ινδονησία", επειδή για κάποιον λόγο πάντα θεωρούσα καταχρηστικό να "πιστώνομαι" μια ολόκληρη απέραντη χώρα έχοντας επισκεφτεί μόνο το... 2% της. Having said that, τον κόσμο στην Ιάβα, τους Γουατεμαλτέκους, και τους Malays στην ανατολική ακτή τής ηπειρωτικής Μαλαισίας, τους έχω στο Top 3 των πιο "συμπαθητικών" ντόπιων που έχω γνωρίσει σε ταξίδια.

πάντα με την “γεώργεια” ταξιδιωτική λογική worst case scenario ώστε να μην απογοητευτώ από υπερβολικές προσδοκίες
:):):) Έεεετσι... :):)
 

GTS

Member
Μηνύματα
6.793
Likes
18.393
Κι εγώ δυο φορές Ινδονησια (Ιάβα και Μπαλί) και ετοιμάζομαι για τριτη, αυτή τη φορά ανατολικότερα και ανυπομονώ μετά από 5 συνεχή χρόνια σε Ν. Αμερική. Η χώρα είναι υπέροχη, ατελείωτη, μυστηριώδης όσο πιο μακριά από το Μπαλί πας και σίγουρα θα υπάρξει και 4η φορά κάποια στιγμή, ακόμα ανατολικότερα.
ΥΓ Υπάρχει και ένα φανταστικο βιβλίο για τα μέρη εκείνα το Πέρα από το Μπαλί του θρυλικού Κ. Ζυρινη αλλά δυστυχώς δεν κυκλοφορεί πια.
 

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.679
Likes
50.536
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Αφήνοντας κάποιες Πρωτεύουσες χωρών στην άκρη, το Bandung στην Ιάβα έχω - ακόμα, 12 χρόνια μετά την επίσκεψη εκεί - να το θυμάμαι σαν την πιο "πωωω... Τι χάλι είναι αυτό..." μεγαλούπολη που έχω δει με τα μάτια μου.

Όταν βρίσκομαι σε παρέα και μιλάμε για ταξίδια, όταν κάποιος αναφέρει την Ινδονησία, πάντα λέω "έχω πάει στην Ιάβα και στο Μπάλι", όχι "στην Ινδονησία", επειδή για κάποιον λόγο πάντα θεωρούσα καταχρηστικό να "πιστώνομαι" μια ολόκληρη απέραντη χώρα έχοντας επισκεφτεί μόνο το... 2% της. Having said that, τον κόσμο στην Ιάβα, τους Γουατεμαλτέκους, και τους Malays στην ανατολική ακτή τής ηπειρωτικής Μαλαισίας, τους έχω στο Top 3 των πιο "συμπαθητικών" ντόπιων που έχω γνωρίσει σε ταξίδια.


:):):) Έεεετσι... :):)
Καταρχήν χαιρόμαστε που σας βλέπουμε εδώ μεσιέ, ως μια από τις καλύτερες πένες της κοινότητας! (όχι ότι σας έχουμε δει και κάπου αλλού, αλλά λέμε τώρα!)
Ναι, το Bandung είναι ένα απέραντο χάλι. Άξιος ανταγωνιστής του Medan, αλλά επειδή το τελευταίο έχει διπλάσιο πληθυσμό το ανακηρύσσω Παγκόσμια Πρωτεύουσα Αρχιτεκτονικής Ασχήμιας. Γενικώς πάντως οι πόλεις της Ινδονησίας είναι από άσχημες έως χάλια, με την Ιάβα να έχει τα πρωτεία (και στη μόλυνση).

Συμφωνώ και για την "πίστωση" της χώρας. Προσωπικά με μελαγχολεί να βλέπω το χάρτη μου πολύ γεμάτο (παλιότερα βέβαια με μελαγχολούσε να τον βλέπω άδειο). Οπότε προτιμώ αυτόν του nomadmania, με "φτιάχνει" για να ταξιδεύω περισσότερο. Mε πολλούς τα έχουμε ξαναπεί, αλλά για να δει κανείς τη διαφορά, ένας απλός χάρτης που μαρκάρει όλη τη χώρα αν επισκέφθηκες έστω και μια πόλη είναι αυτός:
amCharts.jpg
ενώ ο ίδιος άνθρωπος με το nomadmania που χωρίζει τις χώρες ανά περιοχές θα είχε αυτόν:
nomadmania2.png

Τέλος πάντων, είμαστε εκτός θέματος, αν και ποτέ οι ταξιδιωτικοί χάρτες σε ένα ταξιδιωτικό φόρουμ δεν είναι εκτός θέματος. Συνεχάμε.
 

locoloco72

New Member
Μηνύματα
3
Likes
7
Επόμενο Ταξίδι
Vietnam
Ταξίδι-Όνειρο
MAURITIUS
Γιωργο απολαυστικός όπως πάντα!!
Έτσι ακριβώς νοιώθω και εγώ για την μυστήρια, αχανής και τροπική Ινδονησια 🌏🇮🇩 (μιλάω για τα νησιά πέρα από το υπέρ τουριστικό και κορεσμένο Μπαλί)…. Ο κόσμος αλλάζει και σημασία έχουν η εξερεύνηση του πλανήτη μας και οι εμπειριες! 🙏
Ως τυχερός συνταξιδιώτης σου σε αυτό το κορυφαίο ταξίδι περιμένω και την συνέχεια με αγωνία !!! 🤗🏝☀🚤🏄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Προσδοκίες, αναχώρηση από Ελλάδα προς Σιγκαπούρη

Μιας που η Χ πέταξε -χάρη στα κορν φλέικς και τα συκωτάκια του Βασιλόπουλου- στις 8 (σε business class περικαλώ, τουλάχιστον έως την Πόλη) κι εγώ έφευγα στις 11 και το τσεκ ιν μου δεν είχε ανοίξει καν, είπα να κάτσω να γράψω τις προσδοκίες μου από το ταξίδι όσο μασουλούσα μια σπανακόπιτα στο Βενέτη, κι όσο αυτή χλαπάκιαζε στο lounge. Άλλωστε έτσι είναι η ζωή, άδικη: άλλοι είναι πλεμπαίοι κι άλλες πριγκήπισσες. Μάλιστα στις προγκήπισσες δε ζητήθηκε τίποτε στο τσεκ ιν τους, ενώ σε μένα η scoot ρώτησε αν είχα το penduli papari ή όπως λέγεται, μια εφαρμογή που υποτίθεται πως πρέπει να κατεβάσει κάθε επισκέπτης στην Ινδονησία και να την έχει ανά πάσα στιγμή ανά χείρας. Η εφαρμογή να πούμε πως δε δουλεύει, αλλά έπρεπε να δείξω πως την είχα κατεβάσει. Αφού τους βεβαίωσα λοιπόν πως έχω και αυτό το άχρηστο πράγμα στο κινητό μου, έκανα τσεκ ιν διαπιστώνοντας πως όντως είναι πολύ χαλαροί με το μέγεθος της χειραποσκευής και μπόρεσα να καταγράψω τις εκτιμήσεις για τα μελλούμενα.

Το ταξίδι λοιπόν θα χωριζόταν σε 5 μέρη: 8 μέρες με τη Χ σε Μπαλί και Nusa Penida, κι αργότερα θα εμφανίζονταν οι δυο γκεστ σταρ παλιοί φίλοι και συνοδοιπόροι, Laurent και Πάνος, με τους οποίους με αλληλουχίες πτήσεων θα πηγαίναμε στα εξής


  • Κελέβη (Sulawesi): νότια(Makassar) και λίγο πιο βόρεια στην Tana Toraja
  • Raja Ampat, και συγκεκριμένα στο νησάκι Kri
  • Δυτική Παπούα, με στόχο το κολύμπι με φαλαινοκαρχαρίες στο Nabire
  • Νότιες Μολούκες, στο νησάκι Kai Kecil, μη με ρωτήσετε πού το βρήκα


Μπαλί: Θα το βρω υπερβολικά τουριστικό, οι Μπαλινέζοι πια θα έχουν όλοι από τρία αυτοκίνητα και οκτώ μηχανάκια, θα είναι αδύνατον να αποφύγω μεθυσμένους Αυστραλούς ακόμη και στο βορά του νησιού που θα πηγαίναμε. Η φύση όμως θα είναι απαράλλαχτη, οι ναοί θα είναι εκεί και δε θα δυσκολευτούμε να βρούμε και μερικούς αυθεντικούς, το φαγητό θα είναι πολύ καλύτερο απ' ό,τι δυόμιση δεκαετίες πριν και η Χ θα ξετρελαθεί.

Sulawesi: Το Makassar θα αποδειχθεί άθλιο, όπως είναι συνήθως οι μεγάλες πόλεις της Ινδονησίας. Παρεμπιπτόντως, η ασχημότερη πόλη που έχω δει ποτέ είναι το Medan στη Σουμάτρα. Στην Tana Toraja θα έχει ενδιαφέρον το θέμα με τους ταφικούς χώρους, θα μας αρέσουν τα τοπία δε θα έχει πολύ τουρισμό, αλλά επειδή είμαστε και εκτός εποχής κηδειών μάλλον δε θα καταφέρουμε να δούμε καμία κηδεία.

Raja Ampat: Τα τοπία θα πρέπει να είναι μοναδικά, ειδικά εκείνη η θέα των καταπράσινων βουνών που βγαίνουν από το νερό, σα μια μίξη Μετεώρων και καλντέρας Σαντορίνης (το τερμάτισα). Ο βυθός δε νομίζω να είναι στα επίπεδα του Παλάου (έχω κι εγώ κάτι μέτρα σύγκρισης ρε αδερφέ... τι να κάνω, όσα πιο πολλά δεις τόσο πιο δύσκολα ενθουσιάζεσαι), αλλά θα είναι αξιόλογος, θα με ταλαιπωρήσει ο ήλιος, η άμμος και το αλάτι, δεν το έχω και πολύ με τις παραλίες, βαριέμαι σύντομα. Οι άλλοι δύο πάντως θα ενθουσιαστούν γιατί είναι και παραλιόπληκτοι.

Δυτική Παπούα: Πολιτιστικά θα είναι πολύ ενδιαφέρουσα, περιμένω ελάχιστες υποδομές κι ακόμη κι αν δεν καταφέρουμε να δούμε τους φαλαινοκαρχαρίες (το φεγγάρι δεν είναι ιδανικό τις μέρες που πάμε), το ότι θα πάμε σε μέρη τόσο λίγο πατημένα θα μου αρέσει. Ειλικρινά, δεν περιμένω ότι θα είμαστε τόσο τυχεροί ώστε να κολυμπήσουμε με αυτά τα θηρία.

Νότιες Μολούκες: Δεν ξέρω τι να περιμένω. Οι πληροφορίες είναι ελάχιστες, το μέρος είναι απάτητο, που από μόνο του το κάνει ενδιαφέρον, ε η παραλία δε γίνεται να είναι κακή, κόσμο δε θα έχει, πόσο άσχημα να είναι;

Και μιας και κάνουμε εκτιμήσεις ε ας πω και την αποψάρα μου για τη Scoot:

Πολλοί οι νέοι Έλληνες επιβάτες, προφανώς οι περισσότεροι δε μένουν στη Σιγκαπούρη αλλά συνεχίζουν για αλλού. Για μένα το εισιτήριο βγήκε ακριβό, περίπου 875€ επειδή το έκλεισα πολύ αργά λόγω του θέματος με τη βίζα της Χ, αλλά ακόμη κι έτσι ήταν 400 ευρώ φθηνότερα από την επόμενη επιλογή, που δε βόλευε και από πλευράς ωρών. Στην τιμή περιλαμβάνεται και η (έξτρα) χρέωση για να κάτσω παράθυρο στις δυο μεγάλες πτήσεις, για τις δυο μικρές (Σιγκαπούρη προς Μπαλί και Τζακάρτα προς Σιγκαπούρη) που δεν επέλεξα θέση με έβαλαν στη μέση, what a surprise. Δεν υπάρχει οθόνη, οπότε οι ώρες περνάνε πιο δύσκολα, αν και για μένα πιο σημαντικό είναι το ίντερνετ, το οποίο με χαρά το πληρώνω και με κρατάει πολύ περισσότερο. Φυσικά το πληρώνεις και αυτό και μου έκανε εντύπωση και πόσο λίγα GB σου δίνουν, ουσιαστικά επαρκούν για να τσατάρεις στο whatsapp, δεν είναι για παραπάνω. Πες ότι είναι ευκαιρία να κάνεις catchup με αγαπημένους φίλους ξεχασμένους! Αυτό που δεν ήξερα είναι ότι χρεώνουν ακόμη και τη φόρτιση του κινητού, αλλά φαντάζομαι πια οι περισσότεροι κυκλοφορούμε και με ένα power bank, αν είσαι Κρεκούζας μπορεί και με έξι. Το φαγητό το πληρώνεις, λογικές τιμές, αρκετά εύγεστες, ασιατικές νότες, σχετικά μικρή η μερίδα, έπιασε τόπο και η σαντουιτσάρα από το σπίτι. Από μένα είναι ναι, ανάλογα με το πώς εκτιμά ο καθένας τις οικονομικές του δυνατότητες. Αν πχ η Singapore έκανε μόνο 100 ευρώ παραπάνω και μου έδινε και μίλια, θα την προτιμούσα (κυρίως για τα μίλια), στα 400€ ή 500€ παραπάνω που έβγαιναν οι εναλλακτικές εγώ δεν το σκέφτηκα καν και πήρα τη scoot, είχε και σχετικά ευέλικτο ναύλο σε περίπτωση στραβής. Άλλος που έχει περισσότερα χρήματα δε θα την επέλεγε, άλλος δε θα έπαιρνε ούτε τη singapore για 100€ παραπάνω, με αυτά πληρώνεις τρία βράδια πολύ καλού καταλύματος στο Μπαλί, όλες οι λογικές δεκτές. Εν κατακλείδι, υποφερτή επιλογή η scoot. Refreshing ότι το πλήρωμα φοράει κοντομάνικα κι όχι πουκαμισογραβάτες και κουστούμια, που τους βλέπεις και σε πιάνει η ψυχή σου. Ως άνθρωπος που δε φοράει ποτέ πουκάμισο, θλίβομαι όταν βλέπω ανθρώπους που είναι υποχρεωμένοι να φοράνε και λουρί στο λαιμό τους. Δε λέω, ξέρω ότι σε μερικούς αρέσουν μέχρι και τα σακάκια (και με παρηγορεί) αλλά και μόνο που σκέφτομαι εμένα να φοράω και να εργάζομαι με αυτά τα πράγματα με πιάνει μια θλίψη, ειλικρινά το λέω, οπότε το να βλέπω αεροσυνοδούς ντυμένους νορμάλ κι όχι σα λιμοκοντόρους μου άρεσε.

Τέλος πάντων, πάμε στην επόμενη μέρα που και κάτι ψιλά από Σιγκαπούρη είδαμε και στο Μπαλί φτάσαμε. Αν και για τους περισσότερους τα ενδιαφέροντα θα είναι μετά το Μπαλί φαντάζομαι.
Γιώργο
 

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.679
Likes
50.536
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Κάποιες ώρες στη Σιγκαπούρη και κάποιο κατάλυμα στο Μπαλί

Εγώ λοιπόν που πέταξα απευθείας έφτασα νωρίς, γύρω στις 4:20 το πρωί, παρά τη μισάωρη καθυστέρηση της αναχώρησης. Το αεροδρόμιο ήταν φάντασμα, με ελάχιστα εστιατόρια ανοιχτά και η αλήθεια είναι ότι όλες οι επιλογές ήταν πλαστικατζούρες, μια σαλάτα δε βρήκα να φάω. Όχι και άψογα για το “καλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου”, τίτλο με τον οποίο διαφωνώ τελείως, μπορώ να σκεφτώ εύκολα καμιά δεκαριά που μου αρέσουν περισσότερο, από το Τορόντο μέχρι τη Σεούλ. Μετά τις 6 άρχισε να αποκτά μια κάποια ζωή πάντως.

Έφτασε και η Χ, η οποία ακόμη δεν πίστευε ότι η Σιγκαπούρη επέτρεπε την είσοδο “έτσι απλά σε ανθρώπους από φτωχές χώρες”. Μια χαρά το επιτρέπει, η διαδικασία είναι η ίδια που είναι και για μας τους πατρίκιους, δηλαδή σκανάρεις το QR που υπάρχει μπροστά από τον έλεγχο διαβατηρίων, συμπληρώνεις κάποια στοιχεία και τα υπόλοιπα γίνονται αυτομάτως. Περάσαμε λοιπόν και το έλεγχο και η Χ ήταν σα παιδάκι σε ζαχαροπλαστείο, έτοιμη να ανακαλύψει τη Σιγκαπούρη για τις όποιες ώρες είχαμε εκεί. Εγώ πάλι, δεν είχα κοιμηθεί ούτε λεπτό, σε αντίθεση με την πριγκήπισσα που έχει τη μαγική ικανότητα να κοιμάται όποτε θέλει, από τα ΚΤΕΛ μέχρι τις ουρές για το κουπόνι και να είναι φρεσκότατη. Ως καλή Κουβανή όμως την προβλημάτιζε που δεν είχε πλύνει τα δόντια της. “Να πάρουμε τσίχλες!” είπε κι έσκασα στα γέλια. “Βρήκες κι εσύ χώρα να θυμηθείς να αγοράσεις τσίχλες. Απαγορεύονται στη Σιγκαπούρη”, απάντησα. “Κοίτα, μπορεί να είμαι από τριτοκοσμικό κράτος, αλλά κάπου όπα με το δούλεμα! Σιγά μην απαγορεύονται οι τσίχλες!”. Γέλασα αρκετά, προσπάθησα να συνδεθώ και στο ίντερνετ αλλά δεν κατάφερα να την πείσω. Άκου τσίχλες.

Πήραμε το μετρό, που πλέον μπορείς να περάσεις από τον έλεγχο εισιτηρίων τοποθετώντας απευθείας την πιστωτική σου κάρτα (όπως θα γίνει οσονούπω και στην Αθήνα), χωρίς να αγοράσεις δηλαδή εισιτήριο. Ήταν Κυριακή και χρεωθήκαμε μόλις ένα σιγκαπουριανό δολάριο, δεν κατάλαβα αν ήταν τόσο φθηνό λόγω της ημέρας, αλλά όσες φορές πλήρωσα μετέπειτα, η χρέωση ήταν μηδενική. Καλά να είναι οι άνθρωποι. Στο μετρό μας έκανε εντύπωση πόσο αμίλητοι είναι όλοι, κυριολεκτικά ακούς και την πορδή του διπλανού (δυστυχώς δεν έκλασε κανείς), σα σε κηδεία. Όλοι πάνω από το κινητό τους, αμίλητοι, δεν κοιτούν κανένα διπλανό τους. Το άλλο που με εντυπωσίασε είναι το πόσο αθλητικοί είναι όλοι: γυμνασμένα κορμιά, με αθλητική περιβολή. Λογικό θα μου πεις, Κυριακή είναι, κατέβαιναν κι αυτοί στο κέντρο να κάνουν τζόγκινγκ, να παίξουν μπάντμιντον ή γενικώς να τη βγάλουν στις αθλοπαιδιές, άλλωστε ο καιρός φαινόταν άψογος. Προς το παρόν...

Είχαμε περίπου 8 ώρες στη Σιγκαπούρη, όχι αρκετές για να δούμε πολλά, αλλά μια ιδέα θα την έπαιρνε η Χ. Τα κλασικά πήγαμε να δούμε, ξεκινήσαμε δηλαδή από το Marina Bay Sands Hotel, τα εστιατόρια του οποίου για πρωινό δεν είχαν ανοίξει ακόμη, αλλά ανεβήκαμε ψηλά για να δούμε τη θέα και συνεχίσαμε με τα πόδια για τους κάθετους κήπους. Βέβαια φωτισμός δεν υπήρχε αφού ήταν πρωί, αλλά, επειδή δεν υπήρχε και κανείς άλλος, ήταν ωραία η βόλτα παρά την αφόρητη υγρασία, που όμοιά της δεν είχαμε ζήσει στην Κούβα ποτέ. Όλες οι εσωτερικές εγκαταστάσεις ήταν κλειστές στους κήπους, αλλά το θέαμα εξακολουθούσε να είναι εντυπωσιακό για τη Χ που ονειρευόταν στο επόμενο ταξίδι (αν μας δώσουν βίζα για Βιετνάμ, χλωμό) να κάνουμε και διανυκτέρευση στη Σιγκαπούρη.

Ο καιρός άρχισε να σκοτεινιάζει επικίνδυνα, εμείς πεινούσαμε κι επιτέλους βρήκαμε ένα ιταλικό καφέ απέναντι από την ελικοειδή γέφυρα και το μουσείο της επιστήμης της τέχνης που άνοιγε στις 9 και περιμέναμε να ανοίξει. Δεν ήταν τίποτε το φοβερό το πρωινό του, αλλά τουλάχιστον δεν ήταν και ακριβό και η βροχάρα που έπεσε μας έπιασε υπό σκεπή. Όταν λέω βροχάρα εννοώ ότι για τις επόμενες 7 ώρες δε σταμάτησε να βρέχει καταρρακτωδώς, το οποίο σήμαινε πως έπρεπε να αναδιοργανώσουμε τα σχέδιά μας. Περάσαμε από το Clarke Quay που ήταν σχεδόν άδειο, ξαναπήραμε μετρό για την Chinatown, όπου κάναμε τη βόλτα μας στα μαγαζάκια των Κινέζων. Η Χ εντυπωσιάστηκε από τα ομολογουμένως περίεργα πράγματα που σέρβιραν αλλά ως καλή επιστήμονας του τομέα της υγείας είναι υποχόνδρια και φοβόταν την (προφανή) έλλειψη υγιεινής. Εν τέλει επιστρέψαμε στο αεροδρόμιο και πήγαμε στο Jewel, αυτό το σχετικά καινούριο και εντυπωσιακά φουτουριστικό κομμάτι του αεροδρομίου, όπου και φάγαμε σε ένα γιαπωνέζικο, πριν χωριστούμε, αφού πάλι με διαφορετικές πτήσεις θα πετούσαμε.

Φυσικά άυπνος (δεν μπορώ να κοιμηθώ ούτε λεπτό σε αεροπλάνο) έφτασα στο Denpasar μισή ώρα νωρίτερα. Περίμενα να βγει η X από εκεί που βγήκαν και οι υπόλοιποι επιβάτες της πτήσης της, αλλά τελικώς επειδή είχε ήδη βίζα, σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους που θα έπαιρναν Visa On Arrival, την έστειλαν από άλλη είσοδο και ψιλοχαθήκαμε. Εν τέλει πήγα να βγάλω τη δική μου VoA, διαπιστώνοντας πως κανείς δε σε ρωτάει για το penduli papari, οι μόνοι που ασχολήθηκαν ήταν κάποιοι τουρίστες που είδαν μια σχετική ταμπέλα κατεβαίνοντας από το αεροπλάνο και πέρασαν καμιά ώρα μπροστά της προσπαθώντας να κατεβάσουν την άχρηστη εφαρμογή που κανείς δε ζητάει. Εν τέλει αυτό που σου ζητάται κατά την άφιξη είναι το πιστοποιητικό εμβολιασμού (2 δόσεις για να παραμείνεις στο Μπαλί, 3 για όσους θέλουν να μετακινηθούν και σε άλλες επαρχίες) και 35$.

Βρεθήκαμε λοιπόν με τη Χ και βγήκαμε όπου υποτίθεται ότι θα βρίσκαμε τον οικοδεσπότη μας τοn Wayan. Δεν τον βρήκαμε με τη μία, οπότε έκατσα στην ουρά για να πάρω μια SIM, της εταιρείας Telkomsel, που όπως μας είπαν ειλικρινέστατα οι του ανταγωνισμού, είναι και η μόνη που θα δούλευε σε όλες τις επαρχίες που θα ταξίδευα. Με 20€ πήρα 25GB και ήταν η καλύτερη επένδυση του ταξιδιού, με κάλυψη ακόμη και σε νησιά χωρίς ρεύμα.

Τελικώς βρήκαμε και το νεαρότατο χαμογελαστό Wayan, που αποδείχθηκε ότι δεν είναι απλά οδηγός, αλλά ο ιδιοκτήτης του airbnb που είχαμε κλείσει. Που είχε κλείσει η Χ δηλαδή, γιατί είχε και κουπόνια 300€ από την airbnb κι ανέλαβε να επιλέξει αυτή τα καταλύματα σε Μπαλί και Nusa Penida. Αφού της είχα πει να μην κοιτάξει τίποτε από Ubud και νότια, μέσα σε μια μέρα απεφάνθη ότι μόνο 2 κάλυπταν τις απαιτήσεις της. “Καλά, κατέληξες σε μόνο 2 από τόσες χιλιάδες καταλύματα;” απόρησα. Δεν ασχολήθηκα παραπάνω όμως, διότι δουλειά της είναι να βλέπει χιλιάδες listings κάθε μήνα και ήμουν σίγουρος πως θα επέλεγε κάτι εξαιρετικό, εντός του κουπονιστικού προϋπολογισμού μας. “Είναι πολύ αυθεντικό θα δεις, φαίνεται από τον τρόπο που γράφει ο άνθρωπος ότι είναι παραδοσιακή οικογένεια και το χωριό είναι φανταστικό, μακριά από την τουριστίλα του Ubud, όπως ζήτησες”.

Το αυτοκίνητο του Wayan ήταν μια τζιπάρα (φυσικά δεν ξέρω τη μάρκα) ενώ τα Αγγλικά του ήταν πολύ καλά, αν και με την κλασική μπαλινέζικη προφορά που καμιά φορά είναι και δυσνόητη. Πριν καλά-καλά βγούμε από το αεροδρόμιο, ο συνδυασμός “μυρωδιών Μπαλί” (δεν μπορώ να τις διευκρινίσω αλλά είναι τόσο χαρακτηριστικές) και η προφορά του μου έφεραν πολλά flashback. Ειδικά η οσμή, που είναι η αίσθηση που συνδέεται περισσότερο με τη μνήμη, είναι πάρα πολύ έντονη στο νησί. Προσπάθησα να διευκρινίσω τις επόμενες μέρες τι είναι αυτή η μυρωδιά που θυμίζει μόνο Μπαλί. Σίγουρα είναι τα ατελείωτα incense sticks, η βανίλια, το goreng και satay μαγείρεμα αλλά κατέληξα ότι πιο πολύ σε αυτό το μίγμα ξεχωρίζει η πλουμέρια.

Τέλος πάντων, πιάσαμε κουβέντα με τον Wayan, που ήδη ήξερα πως σημαίνει “senior” και είναι το όνομα που δίνουν στον πρωτότοκο οι Μπαλινέζοι (μαζί με το Gede), όπως σχεδόν πάντα το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο παιδί λέγονται Kadek, Komang και Ketut αντίστοιχα, το οποίο κι εξηγεί γιατί οι μισοί άνθρωποι που γνωρίζεις στο νησί έχουν 4 ονόματα όλα κι όλα. Ο Wayan λοιπόν, όπως ήξερε ήδη η ντετέκτιβ Χ, σπούδασε τουριστικά στο Μαϊάμι κι επέστρεψε στο Μπαλί, όπου επένδυσε στο να φτιάξει δυο εξωτερικές καμπίνες στο παραδοσιακό οικογενειακό του σπίτι... και μετά ήρθε ο κορωνοϊός, μόλις τρεις εβδομάδες αφού ολοκλήρωσε τις εργασίες. Αυτό σήμανε μια μικρή οικονομική καταστροφή “αλλά οι Θεοί θα μας βοηθήσουν και ο τουρισμός τώρα ξεκινάει και πάλι”. Επέστρεψε λοιπόν προκειμένου να “τρέξει” το airbnb του, που βρίσκεται βορείως του Ubud, σε μια απόσταση 12 λεπτών με τη μοτοσικλέτα. Ποια μοτοσικλέτα; Α, αυτή που θα μας νοίκιαζε προς 10€/ημέρα, την οποία και προτίμησα από τη μικρότερη των... 5€/ημέρα (επειδή είμαστε και large τύποι απ' ό,τι καταλάβατε, μένουμε σε airbnb τσάμπα με κουπόνια, πετάμε με μίλια, χωρίς αποσκευές κλπ). Επίσης επέστρεψε στο Μπαλί και για να προσέχει τους πια υπέργηρους παππούδες του και να τους κάνει σύντομα εγγόνια. “Α, μιλάτε κουβανικά Ισπανικά!” είπε όλο χαρά, εξηγώντας μας πως πολλοί από τους φίλους του στο Μαϊάμι είναι Κουβανοί, κι άρα αναγνωρίζει αμέσως την προφορά, παρότι δεν ξέρει Ισπανικά “που είναι πανδύσκολα, ήδη με τα Αγγλικά βασανίστηκα πολύ”.

Η διαδρομή μέχρι το χωριό του κράτησε περίπου μιάμιση ώρα, με την κίνηση του Denpasar να είναι έντονη, πράγμα που περίμενα, αλλά με ξάφνιασε ο αριθμός αυτοκινήτων αντί για μηχανάκια, προφανώς σε αυτά τα 23 χρόνια έχει υπάρξει μεγάλος αριθμός ντόπιων που έκανε το upgrade από δίτροχο σε τετράτροχο. Όταν φτάσαμε ήταν πια ντούγκλα σκοτάδι, αλλά μια πλάκα την πάθαμε: Ο Wayan άνοιξε τη χειροποίητη σεμνή εξωτερική πόρτα του οικήματος, βρεθήκαμε με το στόμα ανοιχτό να κοιτάμε τα κτίσματα/ναούς που ήταν αφιερωμένα στους (νεκρούς) προγόνους του, το σπίτι της γιαγιάς, του παππού, το δικό του και στο βάθος του άψογου κήπου υπήρχε μια άλλη, πιο προσεγμένη σκαλισμένη πόρτα που ανοίγοντάς τη βρεθήκαμε σε έναν ξεχωριστό (δικό μας!) κήπο και μια πανέμορφη καμπίνα από ξύλο, ένα τεράστιο κρεβάτι κι ένα εξωτερικό μπάνιο με όλες τις ανέσεις αλλά και ντουσιέρα κάτω από τα αστέρια σε ένα landscaping με πετρούλες και άνθη που ήταν τόσο απλά φυσικό και τόσο αρμονικά τέλειο ταυτόχρονα. Η Χ έλαμπε: “Στο είπα, εσύ πιστέψεις εμένα, εγώ ψάχνω ο καλύτερος airbnb για ρομαντικός διακοπός!” είπε στα irresistably σπασμένα ελληνικά της με το πλατύτερο χαμόγελο του κόσμου.

Ωραία όλα αυτά, αλλά πεινούσαμε. Και παραήμασταν πτώματα για να βγούμε να φάμε, εγώ ήμουν άυπνος από...προχτές. “Δυστυχώς η μαμά μου που μαγειρεύει καλά κοιμάται”, μας είπε με χαμηλωμένο το κεφάλι ο Wayan, αλλά μπορώ να σας φτιάξω scrambled eggs είπε και πριν το πει τα είχαμε φάει κι είχαμε κοιμηθεί κιόλας. Από αύριο ξεκινούσαμε την περιήγηση στον παράδεισο.
 

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190
με ξάφνιασε ο αριθμός αυτοκινήτων αντί για μηχανάκια, προφανώς σε αυτά τα 23 χρόνια έχει υπάρξει μεγάλος αριθμός ντόπιων που έκανε το upgrade από δίτροχο σε τετράτροχο
Το ίδιο μού έκανε εντύπωση στο Βιετνάμ. Η διαφορά μεταξύ 2010 και 2020 ήταν εύκολη να την πιάσει το μάτι. Όχι και μέρα με τη νύχτα, αλλά... εμφανής.

Για μένα που έχω να πάω στο Μπάλι χρόνια, το νησί παραμένει “βασίλειο” των μηχανακίων πάνω στα οποία έβλεπες κυριολεκτικά ολόκληρες οικογένειες, μπαμπά-μαμά-δύο (ενίοτε και τρία) παιδιά, κατά κανόνα χωρίς κανείς τους (διπλή άρνηση, anyway...) να φοράει κράνος.

Όσο για τις τσίχλες στη Σιγκαπούρη, η κατάσταση δεν είναι τόσο αυστηρή όσο νομίζουν πολλοί ξένοι, αλλά... ναι, είναι... “ιδιαίτερη”. Αν φθάσεις στη χώρα με ένα πακετάκι στην τσέπη και βγάλεις μία να μασήσεις ενώ κάνεις βόλτα, θα περάσεις απαρατήρητος. Αν όμως δεν έχεις δικές σου, και θελήσεις να αγοράσεις εκεί, good luck with that (εκτός κι αν πας σε φαρμακείο, κάνεις register, κι αγοράσεις συγκεκριμένες για συγκεκριμένους medicinal reasons. Τρέχα γύρευε).
 

poised

Member
Μηνύματα
877
Likes
6.516
είναι υποχόνδρια και φοβόταν την (προφανή) έλλειψη υγιεινής
Στην Σιγκαπούρη κάθε φαγάδικο, εστιατόριο, πάγκος ή οτιδήποτε πουλάει φαγητό, επιθεωρείται τακτικά σε τυχαίο χρόνο και βαθμολογείται η υγιεινή του. Αν θυμάμαι καλά η κλίμακα είναι A-B-C-D και από κει και κάτω το κλείνουν μέχρι να διορθωθεί ή για πάντα. Είναι τόσο αυστηροί και μεθοδικοί που ένα τυπικό πιτογυράδικο στην Ελλάδα πρέπει να πιάνει F τις καλές του μέρες, δεν έπρεπε να φοβηθείτε τίποτα.
 

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.679
Likes
50.536
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Στην Σιγκαπούρη κάθε φαγάδικο, εστιατόριο, πάγκος ή οτιδήποτε πουλάει φαγητό, επιθεωρείται τακτικά σε τυχαίο χρόνο και βαθμολογείται η υγιεινή του. Αν θυμάμαι καλά η κλίμακα είναι A-B-C-D και από κει και κάτω το κλείνουν μέχρι να διορθωθεί ή για πάντα. Είναι τόσο αυστηροί και μεθοδικοί που ένα τυπικό πιτογυράδικο στην Ελλάδα πρέπει να πιάνει F τις καλές του μέρες, δεν έπρεπε να φοβηθείτε τίποτα.
Φίλε αυτά που περάσαμε στην υπόγεια διάβαση της Chinatown πρέπει να ήταν γύρω στο Z. Εγώ μια χαρα τρώω και στο -Ζ (κια για μένα ήταν επιτρεπτά)αλλά η κοπέλα μου με τα γυμνα χέρια με τα μαύρα νύχια μέσα στο συκώτι και το ξεπλύσιμο πιάτου για 1 δευτερόλεπτο κάτω από νερό και ξανασερβιρισμα δυστυχώς κόλλησε και το σκεφτηκε, μεχρι την πρωτη κατσαριδα, οπου και το απέκλεισε, στη δευτερη φυγαμε . Σε καμία περίπτωση δεν έπιαναν το στάνταρ ούτε του βρώμικου έξω από το ΟΑΚΑ σε βραδιές Ευρωλιγκας (όπου επίσης τρωω). Αν και κατσαρίδα σε τροπικό μέρος βρίσκεις παντού για να λέμε του στραβού το δίκιο.
 

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.679
Likes
50.536
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Φίλε αυτά που περάσαμε στην υπόγεια διάβαση της Chinatown πρέπει να ήταν γύρω στο Z. Εγώ μια χαρα τρώω και στο -Ζ (κια για μένα ήταν επιτρεπτά)αλλά η κοπέλα μου με τα γυμνα χέρια με τα μαύρα νύχια μέσα στο συκώτι και το ξεπλύσιμο πιάτου για 1 δευτερόλεπτο κάτω από νερό και ξανασερβιρισμα δυστυχώς κόλλησε και το σκεφτηκε, μεχρι την πρωτη κατσαριδα, οπου και το απέκλεισε, στη δευτερη φυγαμε . Σε καμία περίπτωση δεν έπιαναν το στάνταρ ούτε του βρώμικου έξω από το ΟΑΚΑ σε βραδιές Ευρωλιγκας (όπου επίσης τρωω). Αν και κατσαρίδα σε τροπικό μέρος βρίσκεις παντού για να λέμε του στραβού το δίκιο.
Kατά τα λοιπά, για να μην υπάρχουν υπονοούμενα, φυσικά πεντακάθαρη χώρα, ευνομούμενη, αστράφτει και το τελευταίο πεζοδρόμιο. Ε, στις τάξεις των Κινέζων υπάρχει ένα κράτος εν κράτει, μου έκανε εντύπωση πχ ότι σε ΚΑΝΕΝΑ stand δε δέχονταν κάρτα, παρότι κάποιοι είχαν POS, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει στην υπόλοιπη Σιγκαπούρη, που μπορεί και να μην αγγίξεις μετρητά ποτέ. Φίλος που έζησε χρόνια εκεί μου περιέγραφε τις συνθήκες μεταφοράς κι εκμετάλλευσης μεταναστών από την Κίνα. Τέλος πάντων, το θέμα μας είναι η Ινδονησία πλέον. Καλά να είμαστε να ξαναπάμε στη Σιγκαπούρη, καιρό έχω να περάσω μέρες εκεί, όλο stopover είμαι τα τελευταία χρόνια.
 

Hayate

Member
Μηνύματα
842
Likes
5.129
Επόμενο Ταξίδι
Oπου δεν κανονιζουμε..
Ταξίδι-Όνειρο
Hokkaido χειμωνα
@Yorgos απο οτι καταλαβαινω εχεις βαλει,με εξαιρεση το Μπαλι,προορισμους off the beaten path που λεμε απο τη στιγμη που ειναι η δευτερη σου φορα στη χωρα...Θα προτεινες καποιο απο τα συγκεκριμενα μερη να τα βαλει στη λιστα καποιος που επισκεπτεται τη χωρα για πρωτη φορα ??Ξερω βιαζομαι θα μπορουσα να το ρωτησω στο τελος αλλα θα ξεχασω και δευτερον ειμαι περιεργος...
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.215
Μηνύματα
883.837
Μέλη
38.904
Νεότερο μέλος
pstrougaris@yahoo

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom