Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.220
- Likes
- 55.392
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 1: Προσδοκίες, αναχώρηση από Ελλάδα προς Σιγκαπούρη
- Κεφάλαιο 2: Κάποιες ώρες στη Σιγκαπούρη και κάποιο κατάλυμα στο Μπαλί
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 3: Ναοί, βατράχια, αράχνες, φαράγγια και η Μητέρα των Ναών
- Φωτογραφίες
- Φωτογραφίες
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 4: Ο Νότος, το Μπαλί που δε θέλω να ξέρω
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 5: Ναοί, βροχή, χοροί και το Μπαλί που αγάπησα
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 6: Ο τουρισμός στην εποχή του Instagram και το “βαθύ” Μπαλί που δε μασάει από τέτοια
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 7: Nusa Penida, ο παράδεισος της παραλίας και η κόλαση της "ασφάλτου"
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 8: Χαλάρωση, σκάλες και σεισμός στη Nusa Penida
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 9: Denpasar, Kuta κι άλλα μέρη που πάμε μόνο αν είμαστε υποχρεωμένοι
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 10: Tana Toraja, χωρίς νεροβούβαλο δεν έχει παράδεισο
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 11: Αχ τα καημένα τα γουρουνάκια
- Φωτογραφίες
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 12: Makassar, το ενδιαφέρον αδιάφορο
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 13: Raja Ampat, καλώς φτάσαμε στον παράδεισο
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 14: Ο υποθαλάσσιος τοίχος, η παραλία-θαύμα, ένας θάνατος, ποντικός-σκαθάρι και λίγα αίματα
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 15: Τα καρχαρίνια, ο παράδεισος και το απρόβλεπτο της ζωής (και του θανάτου)
- Φωτογραφίες
- Kεφάλαιο 16: Sorong, μια άγνωστη ευχάριστη έκπληξη και η επικείμενη ανατροπή
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 17: Manado, η πόλη που δεν μας έκατσε άσχημα
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 18: Ένας κρατήρας, η κυνοφαγία, τα ρεκόρ γκίνες, οι κουκουβάγιες, ένα μουσείο ναρκεμπόρων και το καυτό νερό και φαγητό
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 19: Ένα βροχερό stopover και το πολυαναμενόμενο Kai Kecil
- Φωτογραφίες
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 20: Με μηχανάκι στον παράδεισο
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 21: To sandbar και η αθωότητα
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 22: Και δυο μέρες στη Τζακάρτα
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 23: Σύνοψη, συμπεράσματα, αξιολόγηση κι επεράσαμε όμορφα-όμορφα-όμορφα
Κεφάλαιο 23: Σύνοψη, συμπεράσματα, αξιολόγηση κι επεράσαμε όμορφα-όμορφα-όμορφα
Ας δούμε πρώτα τις προσδοκίες πριν από το ταξίδι.
Έγραφα λοιπόν για το Μπαλί:
“Θα το βρω υπερβολικά τουριστικό, οι Μπαλινέζοι πια θα έχουν όλοι από τρία αυτοκίνητα και οκτώ μηχανάκια, θα είναι αδύνατον να αποφύγω μεθυσμένους Αυστραλούς ακόμη και στο βορά του νησιού που θα πηγαίναμε. Η φύση όμως θα είναι απαράλλαχτη, οι ναοί θα είναι εκεί και δε θα δυσκολευτούμε να βρούμε και μερικούς αυθεντικούς, το φαγητό θα είναι πολύ καλύτερο απ' ό,τι δυόμιση δεκαετίες πριν και η Χ θα ξετρελαθεί. “
Η ευχάριστη έκπληξη ήταν ότι το βόρειο Μπαλί παραμένει ένας πραγματικός παράδεισος. Για το νότιο δεν έχω να πω και πολλά, έχει καταστραφεί πολιτιστικά, κοινωνικά και οικολογικά εδώ και δεκαετίες, δεν είναι κάτι νέο. Οι Αυστραλοί εμετάνθρωποι έχουν αντικατασταθεί από Ρώσους εμετάνθρωπους, αν κι οι αρχές έχουν αρχίζει να κουράζονται από αυτούς Trouble in paradise as Bali loses patience with Russians, Ukrainians fleeing war | CNN και σκέφτονται να υιοθετήσουν διάφορα μέτρα γενικώς Bali Tells Tourists: No More Motorbike Rentals. Η φύση και οι ναοί ήταν απίθανοι, η Nusa Penida καρα-άξιζε τον κόπο και ναι, η Χ τρελάθηκε. “Ήταν ονειρευτικός διακοπός!” μου έγραψε μόλις γύρισε στην Ελλάδα. Όντως, το φαγητό βελτιωμένο. Για μένα το Μπάλι εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο μαγικά μέρη στον πλανήτη, το βάζω στο επίπεδο του Κούσκο, του Νησιού του Πάσχα, της Σαντορίνης (το χειμώνα), της Ανταρκτικής, του Ουγιούνι, του Βαρανάσι. Από αυτά τα μέρη που είναι τοπ, που χάνεις αν δεν πας μια φορά έστω στη ζωή σου, το μέρος δεν παίζεται.
Για το Sulawesi είχα χαμηλά τη μπάλα: Το Makassar θα αποδειχθεί άθλιο, όπως είναι συνήθως οι μεγάλες πόλεις της Ινδονησίας. Παρεμπιπτόντως, η ασχημότερη πόλη που έχω δει ποτέ είναι το Medan στη Σουμάτρα. Στην Tana Toraja θα έχει ενδιαφέρον το θέμα με τους ταφικούς χώρους, θα μας αρέσουν τα τοπία δε θα έχει πολύ τουρισμό, αλλά επειδή είμαστε και εκτός εποχής κηδειών μάλλον δε θα καταφέρουμε να δούμε καμία κηδεία. “
Τελικώς το Makassar είχε το ενδιαφέρον του για μια μέρα, στην Tana Toraja όχι μόνο πετύχαμε κανονικότατα κηδεία αλλά μς εξέπληξε και η φύση ευχάριστα, αλλά και η όλη ατμόσφαιρα και μην ξεχνάμε ότι εν τέλει μας έκατσε και το Manado με τα πέριξ, που ήταν από αυτά τα off-the-beaten-track που προκύπτουν από το πουθενά και συμπληρώνουν το παζλ. Πανέμορφα.
Για το Raja Ampat οι προσδοκίες ήταν αυτές: “ Τα τοπία θα πρέπει να είναι μοναδικά, ειδικά εκείνη η θέα των καταπράσινων βουνών που βγαίνουν από το νερό, σα μια μίξη Μετεώρων και καλντέρας Σαντορίνης (το τερμάτισα). Ο βυθός δε νομίζω να είναι στα επίπεδα του Παλάου (έχω κι εγώ κάτι μέτρα σύγκρισης ρε αδερφέ... τι να κάνω, όσα πιο πολλά δεις τόσο πιο δύσκολα ενθουσιάζεσαι), αλλά θα είναι αξιόλογος, θα με ταλαιπωρήσει ο ήλιος, η άμμος και το αλάτι, δεν το έχω και πολύ με τις παραλίες, βαριέμαι σύντομα. Οι άλλοι δύο πάντως θα ενθουσιαστούν γιατί είναι και παραλιόπληκτοι.”
Και μάλλον τις ξεπέρασε, κατά πολύ μάλιστα, παρότι δεν πήγαμε καν στο πιο iconic σημείο του, το οποίο αποτελεί κίνητρο για επιστροφή σε μια ούτως η άλλως ανεξάντλητη χώρα. Φανταστικά περάσαμε, εξαιρετικός ο βυθός, φοβερό το Kri, πρωτόγονος τουρισμός, μέχρι και το φαγητό ήταν καλό, αν και τα τοπία είναι αυτά που θα θυμάμαι περισσότερο. Κάτσαμε όσο έπρεπε, δεν βαρέθηκα καθόλου.
Ε, για τη Δυτική Παπούα κάτι ήξερα: “Πολιτιστικά θα είναι πολύ ενδιαφέρουσα, περιμένω ελάχιστες υποδομές κι ακόμη κι αν δεν καταφέρουμε να δούμε τους φαλαινοκαρχαρίες (το φεγγάρι δεν είναι ιδανικό τις μέρες που πάμε), το ότι θα πάμε σε μέρη τόσο λίγο πατημένα θα μου αρέσει. Ειλικρινά, δεν περιμένω ότι θα είμαστε τόσο τυχεροί ώστε να κολυμπήσουμε με αυτά τα θηρία.”
Πλην του αναμενόμενα αδιάφορου Sorong, δεν καταφέραμε καν να φτάσουμε στη Δυτική Παπούα, πόσο μάλλον να δούμε και τους φαλαινοκαρχαρίες. Λογικό σε ταξίδι σε τέτοια χώρα να γίνουν και στραβες, τη συγκεκριμένη θεωρώ πως τη χειριστήκαμε πολύ καλά. Φυσικά παραμένει το Nabire στη λίστα των απωθημένων, ή ας πούμε των “εκκρεμμοτήτων”. Μάλλον θα γίνει μαζί με την Παπούα Νέα Γουινέα, δε με ανησυχεί, καλά να είμαστε. Και τα Banda Islands κατά κει είναι (που επίσης είναι στα μεσοπρόθεσμα προσεχώς) και άλλες εκκρεμμότητες που έχουμε στην περιοχή.
Και τέλος, υπήρχαν και οι Νότιες Μολούκες με το Kai Kecil: “ Δεν ξέρω τι να περιμένω. Οι πληροφορίες είναι ελάχιστες, το μέρος είναι απάτητο, που από μόνο του το κάνει ενδιαφέρον, ε η παραλία δε γίνεται να είναι κακή, κόσμο δε θα έχει, πόσο άσχημα να είναι; “
Ε ήταν φανταστικά. Όχι μόνο η παραλιάρα, αλλά όλο το σκηνικό με τους ντόπιους, τη γιορτή, τα ηλιοβασιλέματα, φανταστικό απάτητο μέρος, να πάτε πριν το πάρουν χαμπάρι κι άλλοι. Τρελή επιτυχία ως επιλογή.
Και τώρα η στιγμή που όλοι (δηλαδή εγώ!) περίμενα: Η συνολική βαθμολογία της χώρας, όχι μόνο από αυτή την επίσκεψη βέβαια, έχοντας αρκετά πιο ολοκληρωμένη εικόνα του τι μπορεί να προσφέρει στον ταξιδιώτη/τουρίστα/όπως θέλετε πείτε τον. Θυμίσω πως στη Yorgειο κλίμακα η βαθμολογία είναι από το 1 ως το 10 σε κάθε κατηγορία και μόνο αν η χώρα είναι παγκοσμίως η καλύτερη σε κάποια κατηγορία παίρνει και 12άρι, ως μπόνους, Γιουροβίζιον στάιλ. Πάμε λοιπόν:
Φύση: Ξερά, αντικειμενικά, χωρίς δεύτερες σκέψεις 10. Κι έχω αμφιταλαντευτεί πολλές φορές να της δώσω και το 12άρι του Περού, αλλά τι να κάνω που είμαι βουνάκιας κι όχι παραλιάκιας. Δεν υπάρχει η χώρα, από τους ουρακοτάγκους της Σουμάτρας, το ομορφότερο ηφαίστειο που έχω δει (Bromo) κι άλλα πολλά για όλα τα γούστα, το Komodo, το βυθό, τις παραλιάρες, το Μπάλι που είναι οργασμός στα μάτια, οι λίμνες, η χώρα είναι κορυφή και μου λείπουν ακόμη και πράγματα να δω. 10 και ίσως την αδίκησα κιόλας, ξεκίνησε δυναμικά.
Αρχαιολογία: Σε αυτό το ταξίδι δεν πήγα, αλλά η χώρα έχει από σημεία ανθρωποθυσιών στη Σούμάτρα μέχρι Borobudur, Prambanan (φανταστικά και τα δύο), τους ναούς των Dieng, το Ratu Boko, το γιαγαντιαίο Muara Takus, τα μεγαλιθικά του Gunung Padang, μέχρι και το Sumung Gumuling, η χώρα έχει πράγμα. Για την έκταση και την ιστορία της (ειδικά η Ιάβα και η Σουμάτρα) θα μπορούσε να διαθέτει και περισσότερα, αλλά θα της δώσω ένα αξιοπρεπέστατο 7. (Το 12 ανήκει στο Περού)
Αρχιτεκτονική: Το πρώτο που πρέπει να πει κανείς είναι ότι οι πόλεις της χώρας είναι σχεδόν χωρίς εξαιρέσεις κακάσχημες. Ζωντανές, αυθεντικές ναι, όμορφες αρχιτεκτονικά δεν είναι, για να μην πω πως η χώρα διαθέτει και την πιο άσχημη μεγαλούπολη που έχω δει ποτέ (Medan). Διαθέτει βέβαια τους ναούς στο Μπάλι, μερικούς (ελάχιστους) οικισμούς, κάποια πολύ όμορφα τζαμιά και το ψιλοσώζουν τα σπίτια των Minangabau και άλλων μειονοτήτων. Δεν πας στην Ινδονησία για να πάθεις πλάκα με την αρχιτεκτονική της, αυτό είναι το μόνο βέβαιο, αλλά ένα 5 θα της το δώσω.
Άνθρωποι: Καταρχήν είναι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους, βιολογικά, ιστορικά, θρησκευτικά κι αυτό από μόνο του έχει τρομερό ενδιαφέρον. Αλλά δε γίνεται να τους αντιπαθήσεις κιόλας τους μπαγάσες, τόσο χαμογελαστοί, ευγενικοί, επικοινωνιακοί, ωραίοι τύποι. Θα ήμουν πολύ άδικος αν τους έβαζα οτιδήποτε κάτω από 10. (το 12 έχει πάει στο Ιράν)
Κόστος: Η χώρα είναι πάρα πολύ φτηνή. Ακόμη και σε προορισμούς με ένα σχετικό κορεσμό, όπως το Μπάλι, μπορείς να κοιμηθείς, να φας, να μεταφερθείς κυριολεκτικά πάμφθηνα. Για ένα backpacker η χώρα ήταν και είναι παράδεισος, ειδικά αν συνυπολογίσεις το πόσα διαφορετικά πράγματα μπορείς να δεις και να κάνεις. Θα μπορούσαν να είναι φτηνότερες οι εσωτερικές πτήσεις, αλλά η χώρα εξακολουθεί να είναι πάμφθηνη. Μπορεί να είμαι λίγο υπερβολικός, αλλά διατηρεί το 12άρι της, με το σκεπτικό ότι κάνεις τεράστιες αποστάσεις και βλέπεις περισσότερα απ' ό,τι σε άλλους πάμφθηνους προορισμούς πχ Λάος, Γουατεμάλα, Ιράν.
Ασφάλεια: Την είχα στο 9 και θα το κρατήσει. Η μόνη μου ένσταση πριν από χρόνια ήταν κάτι beach boys στη Σουμάτρα που έπιαναν ξένοςυ από το σβέρκο και τους υποχρέωναν να “κεράσουν” τους πάντες, όπως και μια “ένωση ξεναγών” στο Bromo που χαράματα περίμενε τους ξεναγούς που μας πήγαν για πεζοπορία κι απείλησαν να τους αφήσουν παράνομα. Α ναι, και κάτι επαγγελματίες κλέφτες στα λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων, είχα γνωρίσει ένα Νορβηγό που του έκλεψαν την τσάντα σε ένα τέτοιο λεωφορείο, πήγε ξαναγόρασε εισιτήριο, ξαναέκανε τη διαδρομή 36 ωρών, πέτυχε τους κλέφτες στο ίδιο λεωοφρείο, τους σάπισε στο ξύλο και πήρε και την τσάντα του πίσω! Αν όχι τίποτε άλλο, η χώρα είναι πιο ασφαλής από παλιά, ο τουρισμός της έχει σοβαρευτεί, οι αντάρτες άφησαν τη Σουμάτρα σχεδόν ήσυχη, τώρα που το σκέφτομαι αναβαθμίζεται σε 10. Χώρα του αναπτυσσόμενου κόσμου με μεγάλες πόλεις και να ταξιδεύεις τόσο άνετα δε βρίσκεις εύκολα. Δέκα.
Μοναδικότητα: Δε μοιάζει ούτε με τις γειτονικές ούτε με κάποια άλλη. Μοιράζεται την ίδια γλώσσα με τη Μαλαισία, που πάντως είναι μια χώρα χωρίς τόσο ισχυρή πολιτιστική ταυτότητα (η Μαλαισία είναι μια μίξη Σιγκαπούρης, Ινδονησίας και Ταϊλάνδης με Κίνα χωρίς να είναι τίποτε από όλα αυτά), αλλά κάπου εκεί σταματάνε οι ομοιότητες: Μοναδικά ηφαίστεια, παγκόσμιες αποκλειστικότητες τύπου Komodo, το αμίμητο Μπάλι και διαφέρει πολύ από την Ωκεανία επίσης. 10 με το σπαθί της, αυτά που θα δεις εδώ δεν υπάρχουν αλλού.
Αυθεντικότητα: Ατελείωτη, αυθεντικότατη χώρα με ελάχιστο τουρισμό, αμέτρητα κυριολεκτικά νησιά σε πολλά εκ των οποίων δεν έχει αλλάξει ο τρόπος ζωής, δε νιώθεις ότι κάτι από αυτά που βλέπεις φτιάχτηκε για να τα δουν οι επισκέπτες, είναι ο ορισμός του αντίθετου της τουριστικής παγίδας. Αντιθέτως, δε χρειάζεται καν να ψάξεις πολύ για να βρεις μέρη φανταστικά, τουριστικώς απάτητα κι είναι τόσα που θες δυο ζωές για να ξύσεις την επιφάνεια σε περιοχές που δε βλέπεις τουρίστα για δεκάδες χιλιόμετρα. Δέκα και πάλι δέκα (το 12άρι το έχει η Βόρειος Κορέα βεβαίως-βεβαίως)
Φαγητό: Βελτιωμένο, αλλά σαφώς υποδεέστερο από άλλους προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων μερικών γειτονικών. Όχι απλά δεν είναι στα επίπεδα της Ταϊλάνδης ή έστω της Μαλαισίας, αλλά είναι και σαφώς κάτω του παγκόσμιου μέσου όρου. Having said that, βρίσκεις να φας από υποφερτά έως ευχάριστα, δεν μπορώ να πως ότι υπέφερα πουθενά. Παίρνει ένα τίμιο 6.
Ποικιλία: Ε 10 ρε παιδιά. Θες βουνά; Πάρτα. Θες θάλασσες, παραλιάρες, βυθό; Check. Περιπέτειες, φυλές, ζούγκλες, δράκους; Διαθέτει. Μουσουλμάνους, Χριστιανούς, ανιμιστές, Ινδουϊστές, μέσα κι αυτά. Αρχαία, μεγαλουπόλεις, χωριά ξεχασμένα, να κάνεις το Ροβινσώνα Κρούσο; Κι από αυτό έχουμε. Τι άλλο να κάνει, σπαθιά να καταπιεί η Ινδονησία; Χάνει το 12άρι μόνο από το Περού που έχει από κουρφαία αρχαία και οάσεις μέχρι παγετώνες και Αμαζόνιο, όλους τους άλλους τους πατάει κάτω.
ΣΥΝΟΛΟΝ: Έλαβον 90 και τη δεύτερη θέση σε 120 χώρες. Ανεξάντλητη, μοναδική, ΜΑΓΙΚΗ Ινδονησία, ακόμη και 20 χρόνια μετά δεν απογοητεύει, ιδανική για να πας με τη σύντροφό σου, για να κάνεις backpacking μόνος, για να πας με τους κολλητούς σου, να σκαρφαλώσεις σε ηφαίστεια, να αράξεις σε παραλίες, να μείνεις μουγγαφόν μπροστά σε ναούς, να ανακαλύψεις αρχαία, να δεις ουρακοτάγκους, komodo, φαλαινοκαρχαρίες, γοργόνες, να δεις ιθαγενείς, έθιμα, γιορτές, κηδείες, χορούς και να μη χορταίνεις. Η δεύτερη πιο εντυπωσιακή χώρα στον κόσμο, θα πάμε και θα ξαναπάμε, μόνο στην αρχή είμαστε. Terima Kasih και θα σας ξανάρθουμε γιατί το αξίζετε.
Κι ένα μπόνους. “Έχω 2 εβδομάδες στην Ινδονησία, πού να πρωτοπάω;”. Έλα ντε. Το μόνο που μπορώ να πω είναι “κάνε τις έστω τρεις”. Με πόνο καρδιάς αν έπρεπε να κατανείμω κάπως 21 μέρες θα έκανα τα εξής, αφήνοντας απέξω άλλα κι άλλα:
Ιάβα 5: Το απόλυτο μίνιμουμ είναι Yogyakarta με Prambanan και Borobudur και φυσικά ανάβαση το εξωπραγματικό Bromo.
Σουμάτρα 4: Τουλάχιστον 2 μέρες τρεκ στη ζούγκλα με τους ουρακοτάγκους (φοβερή αίσθηση), λίμνη Toba χρειάζεται και μια μέρα για τις μεταφορές
Gili-Komodo-Flores 7: Χαμός. Παραλιάρες, περιπέτειες, τρομερή φύση, τρεκ, από τα πιο συγκλονιστικά μέρη στον κόσμο.
Μπάλι 5: Τι να προλάβεις να δεις σε 5 μέρες στο Μπάλι; Προλαβαίνεις να πάρεις μια καλή τζούρα της πνευματικότητας και της φύσης του βορά.
Αυτά και καλά ταξίδια, πάμε γι' άλλα τώρα. Υγεία σε όλους.
Last edited: