Αργεντινή Μπουένος Άιρες δώστε μου, και την ψυχή μου πάρτε

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190

Πουέρτο Μαδέρο, Λαβάσε (το “σ” παχύ, όπως προφέρεται το shell στα Αγγλικά), Φλορίδα... Κάποιοι έχετε ταξιδέψει στο Μπουένος Άιρες, και ξέρετε από πρώτο χέρι περί τίνος πρόκειται. Όσοι δεν έχετε επισκεφτεί -ακόμα- την πόλη, αλλά ενδιαφέρεστε, μπορείτε να βρείτε σχετικές πληροφορίες στο ίντερνετ, ή σε ταξιδιωτικούς οδηγούς. Όσο για το πώς βλέπω εγώ τα συγκεκριμένα κομμάτια του Μπουένος Άιρες, ιδού...

Το Πουέρτο Μαδέρο φαντάζει στα μάτια μου κάτι μεταξύ “ελληνοκρατούμενης” Πράγας του 2003, και νεοϋορκέζικης Times Square. Το 2003 πέταξα δύο φορές στην Εσθονία με τη CSA μέσω Πράγας, και τις δύο φορές διάλεξα πτήσεις που μου έδιναν τη δυνατότητα να περάσω αρκετές ώρες στην τσέχικη Πρωτεύουσα, και τις δύο φορές εντυπωσιάστηκα από τον αριθμό των Ελλήνων που κυκλοφορούσαν στο κέντρο της πόλης, και “σήκωναν” ολόκληρα μαγαζιά με ρούχα. Θυμάμαι ότι πολλά καταστήματα ρούχων/παπουτσιών/αναμνηστικών έπαιζαν ελληνική μουσική, και στις πόρτες τους ήταν στημένοι “κράχτες” που ήξεραν δέκα λέξεις στα Ελληνικά και τις χρησιμοποιούσαν για να “τραβήξουν” κόσμο εντός. Σήμερα, πρώτη γλώσσα στο Πουέρτο Μαδέρο είναι τα Πορτογαλικά της Βραζιλίας. Κάθε φορά που πηγαίνω (μια φορά την εβδομάδα), αισθάνομαι ότι είμαι σε λουσάτη γειτονιά βραζιλιάνικης πόλης. Από πολλά μαγαζιά ακούγεται βραζιλιάνικη μουσική, και οι κοπέλες που είναι στημένες στα σκαλιά κάθε ρεστοράν δεν αφήνουν βραζιλιάνικη παρέα να περάσει από μπροστά τους χωρίς να τους προτρέψουν να ρίξουν μία ματιά στο μενού. Όχι φορτικά, οφείλω να σημειώσω. Με τακτ, διακριτικά, όπως αρμόζει σε μαγαζιά που θεωρούνται “πολύ-πολύ καλά”.

Το “νεοϋορκέζικη Times Square” έχει να κάνει με μία εικόνα που μου έχει μείνει από εκεί, την οποία έχω περιγράψει σε άλλη “ταξιδιωτική ιστορία”. Βράδυ Απρίλη, η Times Square γεμάτη από κόσμο να χαζεύει τις τεράστιες φωτεινές ταμπέλες και τις γιγαντοοθόνες, αναρίθμητοι τουρίστες με φωτογραφικές μηχανές, και μεταξύ όλων ημών, ένας κύριος, πιθανότατα Μεξικάνος, ή από χώρα της Κεντρικής Αμερικής, με ρούχα που τον κάνουν να μοιάζει ότι μόλις έχει τελειώσει τη βάρδιά του σε οικοδομή, παρέα με τον μπόμπιρά του που μοιάζει εκστασιασμένος στη θέα των ουρανοξυστών και των φώτων παντού τριγύρω του. Θυμάμαι ότι έγραψα τότε πως αν ήμουν μετανάστης στη Νέα Υόρκη, δεν είχα πολλά λεφτά, και ήθελα να πάω κάπου τον πιτσιρικά μου για να τον ευχαριστήσω, θα ήμουν ευγνώμων στην πόλη για την ύπαρξη ενός τέτοιου μέρους σαν την Times Square, επειδή χωρίς να πληρώσεις ούτε ένα σεντ μπορείς να κάνεις το παιδί σου να μείνει με το στόμα ανοιχτό. Το Πουέρτο Μαδέρο δεν είναι περιφραγμένο, δε χρειάζεται να δείξεις αντίγραφο τραπεζικού λογαριασμού με επταψήφιο νούμερο καταθέσεων σε δολάρια για να μπεις, δεν είναι απαραίτητο να είσαι “κάποιος” για να σε αφήσουν να περάσεις. Δίπλα στις ορδές των Βραζιλιάνων, των “executives”, και των Ευρωπαίων/Βορειοαμερικάνων τουριστών, μπορείς να δεις ζευγαράκια, ή οικογένειες, με φωτογραφικές μηχανές που δεν είναι και... τελευταίες λέξεις της τεχνολογίας, και φυσιογνωμίες που παραπέμπουν σε περιοχές της Αργεντινής κοντά στα σύνορα με Βολιβία και Παραγουάη, σε περιοχές που σημαντικό μέρος των ντόπιων έχουν... αυτόχθονα χαρακτηριστικά, και οικονομίες σε τράπεζα που απέχουν πολύ-πολύ-πολύ από εκείνες των Πορτένιος συμπατριωτών τους που γευματίζουν σε κάποιο ρεστοράν, κάνοντας διάλειμμα από τη δουλειά τους σε κάποια από τις πολυεθνικές εταιρείες που έχουν γραφεία στο Πουέρτο Μαδέρο... Τα μαγαζιά είναι ακριβά, όμως τα παγκάκια και η περατζάδα σε ένα από τα πιο ευχάριστα σημεία του Μπουένος Άιρες, είναι δωρεάν...

Φλορίδα; Πεζόδρομος-σήμα κατατεθέν του Μπουένος Άιρες, για τον οποίο ισχύει ό,τι ισχύει και για το Πουέρτο Μαδέρο, αναφορικά στον αριθμό των Βραζιλιάνων που “κυκλοφορούν”, και στο πόσο... καλοδεχούμενοι είναι από τα εμπορικά καταστήματα, κάποια μάλιστα εκ των οποίων έχουν ονόματα στα Πορτογαλικά, και ταμπέλες στα έντονα χρώματα της βραζιλιάνικης σημαίας. Προσωπικά όμως, όταν σκέφτομαι “Φλορίδα”, σκέφτομαι “μαντέρος” και παράνομο εμπόριο. Πέρασα προχθές από εκεί, και μερικές δεκάδες “μαντέρος” (άνθρωποι που απλώνουν την πραμάτεια τους πάνω σε ένα τραπεζομάντηλο ή σεντόνι στη μέση του πεζόδρομου), είχαν κλείσει τη λεωφόρο Κορριέντες, διαμαρτυρόμενοι επειδή η μητροπολιτική αστυνομία τους “κυνηγάει” εδώ και μια βδομάδα-δέκα μέρες. Φανταστείτε μη αδειοδοτημένους πλανόδιους πωλητές στη Θεσσαλονίκη να εκδιώχνονται μία μέρα από το κέντρο της πόλης, και να αντιδρούν “κλείνοντας” την Εγνατία στο ύψος της Αριστοτέλους(!). Κάτι παρόμοιο συνέβη εδώ. Οι καταστηματάρχες στη Φλορίδα είδαν κι απόειδαν, και πριν από μερικές εβδομάδες πήραν την κατάσταση στα χέρια τους. Άνοιξαν τα καταστήματά τους νωρίς το πρωί, κι αμέσως έκαναν οι ίδιοι κατάληψη στον πεζόδρομο, βγάζοντας προϊόντα τους εκεί, πουλώντας τα χωρίς αποδείξεις, χωρίς ΦΠΑ, 20-25% φθηνότερα, διαμαρτυρόμενοι έτσι για την απάθεια της κεντρικής Κυβέρνησης κι εκείνης της πόλης του Μπουένος Άιρες (η οποία ουσιαστικά αυτοδιοικείται). Μέσα σε λίγες ημέρες η μητροπολιτική αστυνομία πήρε εντολή να επέμβει, οι “μαντέρος” κλήθηκαν να υποβάλουν αίτηση για χορήγηση άδειας προκειμένου να πουλάνε τα προϊόντα τους σε άλλο σημείο της πόλης, και τώρα είναι όλοι στα... χαρακώματα. Κάθε δεύτερη μέρα όλο και κάποια συμπλοκή σημειώνεται μεταξύ “μαντέρος”, καταστηματαρχών, αστυνομίας, με τηλεοπτικά συνεργεία να έχουν... ρίξει άγκυρα στον πεζόδρομο, περιμένοντας την επόμενη αναμπουμπούλα...

Λαβάσε; Δεύτερος μεγαλύτερος πεζόδρομος του Μπουένος Άιρες, που σε κάποιο σημείο συναντιέται με τη Φλορίδα. Έχω διαβάσει σε ταξιδιωτικό οδηγό να καρφώνεται στον τοίχο σαν αποθέωση του κιτς. Προσωπικά, τη Λαβάσε τη βλέπω σαν τα Μακντόναλντ'ς... Στη συγκεκριμένη αλυσίδα πηγαίνω όταν Α) χρειάζομαι τουαλέτα, Β) έχω πρόβλημα με το στομάχι μου έχοντας δοκιμάσει διάφορες τοπικές λιχουδιές σε “παράξενες” χώρες και χρειάζομαι κάτι που ξέρω ότι δε θα με ξετρελάνει, αλλά θα “καλοπιάσει” το στομάχι μου, Γ) όταν πολύ απλά πεινάω, και δεν έχω διάθεση να πειραματιστώ με τοπική κουζίνα, ή είναι η πλησιέστερη επιλογή. Η Λαβάσε δεν είναι ο τελευταίος δρόμος που θα περπατήσω στο Μπουένος Άιρες λέγοντας μελαγχολικά “αντίο” στην πόλη, περνώντας χρόνο στο αγαπημένο μου σημείο της, όμως... αν είμαι εκεί γύρω, μία οποιαδήποτε μέρα, δίνει λύσεις. Κάποια απλά φαγάδικα με κάτι που τσιμπάς όρθιος, είναι τα φθηνότερα στην πόλη (σε κανένα άλλο σημείο του Μπουένος Άιρες δεν έχω δει μεγάλα χοτ ντογκς με 4 πέσος). Τις προάλλες που ψάχναμε με έναν Έλληνα ένα μέρος να αγοράσει ένα τριποδάκι για τη φωτογραφική μηχανή του, μπήκαμε σε ένα κατάστημα εκεί και βρήκε αυτό που έψαχνε σε πολύ χαμηλή τιμή. Έχει πολλών ειδών μαγαζιά, μίνι μάρκετ, τράπεζες, σινεμά, ΔΕΝ έχει αυτοκίνητα, ΕΧΕΙ -και μάλιστα πολύ- “χάζι”, κι επιπλέον έχει χώρο να περπατήσεις, κάτι που δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό για τη Φλορίδα, τις ημέρες που οι “μαντέρος” καταφέρνουν να απλώσουν την πραμάτεια τους στη μέση του πεζόδρομου. Ο κόσμος στη Φλορίδα είναι τόσος, και ο χώρος τόσο περιορισμένος, που πολύ απλά, μέσα σε 2-3 “μανσάνας”, “τετράγωνα”, κουράζεσαι. Κιτς η Λαβάσε; Ίσως... Όχι όμως και για κάρφωμα στον τοίχο...

Κατά τα άλλα, από χθες φιλοξενούμε ένα ζευγάρι Κολομβιανών. Μιλούσαμε για 15 λεπτά, και κάποια στιγμή ρώτησαν τον Μαρτίν πού είναι ο Έλληνας που ήξεραν ότι φιλοξενείται εδώ, στο σπίτι. Ξαφνιάστηκαν όταν τους είπα ότι είμαι εγώ, επειδή είχαν μείνει με την εντύπωση ότι είμαι Αργεντινός(!). Λόγω χαμηλής αυτοεκτίμησης, τα Ισπανικά μου συνηθίζω να τα “θάβω”, όταν κάποιος μου λέει ότι μιλάω πολύ καλά σχεδόν τον βγάζω τρελό, όμως τελικά ο τρελός στην προκειμένη περίπτωση μπορεί να είν(μ)αι ένας, κι όχι οι πολλοί. Μία... μέση εξήγηση μπορεί να είναι ότι μιλώντας σε μία ξένη γλώσσα, είναι εύκολο να “ξεγελάσεις” κάποιον και να σε περάσει για ντόπιο, κρατώντας τις προτάσεις σου σύντομες και περιεκτικές, αντί να επιδίδεσαι σε τρίλεπτους μονολόγους. Στην περίπτωση της Αργεντινής, το να προφέρεις το playa σαν plasha, ή το calle σαν cashe είναι απλό, ή να αρχίζεις μία ερώτηση με podes (μπορείς) αντί για puedes, ή να λες vos sos αντί για tu eres, και αντί για que bueno να λες que barbaro ή una piola. Πιο tricky είναι το “κελάηδισμα” στη φωνή, το να μην ακούγεσαι φλατ, να μην ακούγεσαι Ισπανός ή ξένος μη ισπανόφωνος, όμως όσο πιο σύντομες είναι οι προτάσεις σου, τόσο πιο εύκολο είναι να “ξεγελάσεις” κάποιον ακόμα και στο “κελάηδισμα”. Αυτές τις ημέρες το Μπουένος Άιρες έχει κατακλυστεί από διαφημίσεις της Κόκα-Κόλα (είναι παντού, γι' αυτό και αυθόρμητα μου ήρθε να χρησιμοποιήσω την ατάκα τους), που “λένε” vayas donde vayas, disfrutala (κι όχι disfrutala, όπως θα ήταν σχεδόν σε όλες τις υπόλοιπες ισπανόφωνες χώρες) mas fria que nunca (οπουδήποτε κι αν πας/πηγαίνεις, απόλαυσέ την πιο κρύα από ποτέ). Άκουσε δέκα ισπανόφωνους να προφέρουν το “vayas donde vayas”, και ο ένας, ο Αργεντινός, θα κάνει μπαμ με την προφορά του, όχι μόνο λόγω y/sh, αλλά και με το πώς θα... ανεβάσει φωνητικά σκάλα στο δεύτερο “vayas”. Σε μία πρόταση τριών, πέντε, δέκα λέξεων, μπορείς να το μιμηθείς. Μιλώντας ακατάπαυστα επί τρία λεπτά, πρέπει να έχεις περάσει πολύ χρόνο εδώ, ή να είσαι πραγματικά προικισμένος στον τομέα “εκμάθηση ξένων γλωσσών και προσαρμογή στην τοπική προφορά”, για να μη σου ξεφύγουν φλατ σημεία. Σταματήστε με, επειδή αν συνεχίσω με τα των Ισπανικών, θα shεμίσω άshες δέκα παραγράφους...

Όπως πάντα, ευχαριστώ όλους εσάς που με διαβάζετε. Χαιρετίσματα από Μπουένος Άιρες.
 

Attachments

Last edited by a moderator:

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.869
Likes
2.260
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Mη μασας ..μια χαρα θα πανε ολα ...ξεκρεμαστος δεν εισαι ...κυκλο εκει ψιλοεχεις κ θα δημιουργησεις κι αλλο .
Για ποσο καιρο λες να κατσεις εκει?
Αυτη ειναι ζωη Δημητρη !!!!On the road ...χωρις συμβιβασμους ,τυπικοτητες,ελευθερος να κανεις ο,τι αγαπαει η ψυχη σου,χωρις υποχρεωσεις που να σε κρατουν κολλημενο σε ενα τοπο.Μια ζωη που λαχταρω..αλλα μαλλον δε θα την εχω ποτε.
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.445
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Τέτοιες ιστορίες να διαβάζουμε!
 

zmaria

Member
Μηνύματα
1.335
Likes
1.201
Επόμενο Ταξίδι
Ρώμη (αμήν)
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα,Περού,Ν.Αφρική
Καλώς τον αγαπημένο μου ιστοριολόγο! Επιτέλους ιστορία από μια χώρα από αυτές που ανήκεις... Χαίρομαι που σου έχουν πάει όλα καλά μέχρι στιγμής! :p
 

erminathess

Member
Μηνύματα
566
Likes
321
Ταξίδι-Όνειρο
αργεντινη,μεξικο
Ευχομαι ολα να σου πανε βολικα στο νεο σου ξεκινημα!
Οσο για το Μπουενος, ζηλευω τρελα!
 

go2dbeach

Member
Μηνύματα
5.968
Likes
9.384
Επόμενο Ταξίδι
Λατινική Αμερική
Ταξίδι-Όνειρο
Λατινική Αμερική
Καλα , σε χαζο-χαμογελο σε τρωω λαχανο!
Διοτι να εχεις φτασει σε προορισμο ονειρο και να χαμογελας ειναι φυσικο.Αλλα να εισαι βουτηγμενος σε μια ντανα φακελους και τιμολογια (σε λιγο θα χρειαζομαι αναπνευστηρα!) και να χαμογελας επειδη ανακαλυψες νεο ποστ απο τον 10900km πως σου φαινεται?
Η Αργεντινη δεν ειναι απο τους τοπ αγαπημενους μου προορισμους , αλλα οι ανταποκρισεις σου απο κει θετουν σοβαρη υποψηφιοτητα για τα καλυτερα διαλειμματα-ανασες που θα παιρνω αυτο το μηνα :)
Να παρακαλεσω κι εγω να μας γραφεις οσο συχνοτερα γινεται!
Αληθεια πως φαινεται στον εκει κοσμο το οτι η χωρα μας βρισκεται εκει που βρισκονταν εκεινοι πριν απο μερικα χρονια?

Disfrute de su viaje amigo :D
 

mariath

Member
Μηνύματα
2.223
Likes
5.762
Ταξίδι-Όνειρο
Όλη η Νότια Αμερική
Όπως έχεις καταλάβει σ' ακολουθούμε όπου κι αν πας. Από την Μαλαισία στο Κίεβο και τώρα ξανά πάλι στην μαγική νότια Αμερική. Το χαμόγελό σου είναι μεταδοτικό πρέπει να ξέρεις. Να είσαι καλά και να μας θυμάσαι πότε πότε να μας πετάς ένα "ξεροκόμματο" από Μπουένος Άιρες. Δεν ζητάμε πολλά, ένα "ξεροκόμματο" μια στο τόσο για να χαμογελάμε και μεις...
 

periklis

Member
Μηνύματα
16
Likes
7
Ταξίδι-Όνειρο
τζαμαϊκα
Σκεφτομαι πολυ σοβαρα να πουλησω τα παντα και να κανω το ιδιο.
 

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.271
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Aπολαυστικότατη αφήγηση...
 

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190
Kleopatra, η πτήση της επιστροφής μου στη Θεσσαλονίκη είναι στις 19 Μαΐου, όχι όμως από Μπουένος Άιρες, αλλά από Βραζιλία. Το σχέδιο είναι να περάσω πέντε μήνες στην Αργεντινή, και 2-3 εβδομάδες σε πόλεις της Βραζιλίας που έχω φίλους, κυρίως στο Ρίο.

Go2dbeach, αν βρεθείς στο Μπουένος Άιρες από Νοέμβρη μέχρι Μάρτη, βάζω στοίχημα τα νεφρά μου ότι θα “τσιμπηθείς” μαζί του. Τους ανοιξιατικοκαλοκαιρινούς μήνες αυτή η πόλη sells itself, που λένε κι οι Αμερικάνοι. Σαν πωλητής δε χρειάζεται να κάνεις τίποτα για να την “πουλήσεις” σαν “προϊόν”. “Πουλιέται” μόνη της. Μια και ανέφερα στην προηγούμενη ανάρτησή μου ότι τον Οκτώβριο πούλησα το αμάξι μου, ας το θέσω έτσι: είναι σαν να πουλάς μεταχειρισμένη (πενταμήνου, όχι 15ετίας) Φεράρι, άθικτη, με 1500 ευρώ, σε 15 άτοκες δόσεις, με πληρωμένα τα τέλη κυκλοφορίας, και με το κλειδί να σου αποστέλλεται σπίτι και να σου παραδίδεται από την περσινή Μις Ιταλία... Αν μπορείς, πες όχι... Για το πώς φαίνεται στους Αργεντινούς το ότι η Ελλάδα σήμερα είναι στα ίδια χάλια που ήταν η δική τους χώρα πριν από δέκα χρόνια, διάβασε πιο κάτω.

Periklis, αν το σκέφτεσαι σοβαρά, είμαι ο τελευταίος που θα σου πει να το ξανασκεφτείς και να... καθίσεις στα αυγά σου. Το να ταξιδεύεις για πολύ καιρό, ή το να ζεις και να δουλεύεις στο εξωτερικό, είναι ένα πακέτο με θετικά ΚΑΙ αρνητικά, για κάποιους το “σκορ” είναι 90-10 (υπέρ των θετικών), για κάποιους άλλους το... ματς είναι αμφίρροπο, όμως όπως και να έχει, ο μόνος τρόπος να δεις αν “σου κάνει” αυτός ο τρόπος ζωής (έστω και προσωρινά) είναι -φυσικά- να τον δοκιμάσεις...

Mariath, αφενός με έπιασε νευρικό γέλιο όταν είδα το “άει στο διάολο όλοι τους” σου (για κάποιον λόγο, μέσα στην απλότητά του, μου φάνηκε ξεκαρδιστικό), αφετέρου σε θυμήθηκα την επόμενη μέρα, σουλατσάροντας σε ένα βιβλιοπωλείο (από τα οποία φροντίζω πάντως να μένω μακριά, επειδή είμαι γενετικά ανήμπορος να αντισταθώ στον πειρασμό να αγοράσω κάτι κάθε φορά που μπαίνω σε ένα). Το μάτι μου έπεσε σε ένα βιβλίο (από τα πολλά που κυκλοφορούν με παρεμφερές θέμα) που ασχολείται με το πώς κύλησαν τα δέκα τελευταία χρόνια στην Αργεντινή. Στην εισαγωγή του γράφει τι ακολούθησε το ξέσπασμα του κόσμου το 2001, και το “que se vayan todos” (“να φύγουν όλοι”) που φώναζαν τότε οι αγανακτισμένοι Αργεντινοί. Ακριβώς δίπλα ήταν ένα βιβλίο αφιερωμένο στην ποδοσφαιρική ομάδα που τις ημέρες που έπιανε πάτο η Αργεντινή πριν από δέκα χρόνια, εκείνη κατακτούσε το πρωτάθλημα. Το βιβλίο ναι μεν ασχολείται με την ομάδα και την κατάκτηση εκείνου του πρωταθλήματος, όμως είναι άρρηκτα δεμένο το περιεχόμενό του με το πώς ήταν εκείνες τις ημέρες η κατάσταση στη χώρα, μπροστά-μπροστά αυτό που βλέπεις είναι χαρακτηριστικές ατάκες/συνθήματα που κυριαρχούσαν εκείνη την εποχή. Ξανά, το “que se vayan todos” σε περίοπτη θέση. “Λάιτ”, σε σύγκριση με το δικό σου “άει στο διάολο” :), αλλά... στο ίδιο μήκος κύματος, γι' αυτό σε θυμήθηκα...

Πώς είναι τα πράγματα σήμερα στην Αργεντινή; Εννοείται ότι μετά τις τρεις εβδομάδες που πέρασα εδώ πριν από δύο χρόνια και τις δέκα μέρες που μετράω τώρα, δεν παίζω την κατάσταση στα δάκτυλα, όμως το γεγονός ότι και πριν από δύο χρόνια, και πολύ περισσότερο τώρα, πέρασα/περνάω τον περισσότερο χρόνο μου με Αργεντινούς, παρά μόνος, ή με άλλους ξένους ταξιδιώτες, μου δίνει νομίζω την ευκαιρία να έχω... πιάσει την άκρη του νήματος, να έχω λύση την πρώτη άσκηση στο τεστ “πώς είναι σήμερα τα πράγματα στην Αργεντινή”. Αντί όμως να μεταφέρω σχόλια δικά μου, νομίζω ότι είναι καλύτερα να μεταφέρω εικόνες που βλέπει κανείς κυκλοφορώντας στο Μπουένος Άιρες, αλλά και τι λένε τα παιδιά που περνάω χρόνο μαζί τους δέκα μέρες τώρα. Προχθές έκανα βόλτα στο κέντρο, κι έξω από ένα βιβλιοπωλείο είδα μία ουρά να “αγκαλιάζει” τη γωνία του τετραγώνου, και να φθάνει σχεδόν στη γωνία του επόμενου τετραγώνου. Στην ουρά ήταν στημένες κοπέλες, οι περισσότερες μεταξύ 20 και 30, με φακέλους στα χέρια. Το βιβλιοπωλείο είχε αναρτήσει ανακοίνωση στην είσοδό του, κάνοντας γνωστό ότι θα προσλάμβανε δύο άτομα, συγκεκριμένα κοπέλες.

Το πλήθος των κοριτσιών που πήγαν για συνέντευξη, νομίζω ότι κάτι λέει για το πώς έχει η κατάσταση στο Μπουένος Άιρες στο μέτωπο “εργασία/απασχόληση”. Σχεδόν σε κάθε πάρκο, από τα κεντρικά μέχρι και τα απομακρυσμένα από το κέντρο στα οποία έτυχε να βρεθώ, μπορείς να δεις άστεγους. Κάποιοι μάλιστα έχουν μετατρέψει κομμάτια πάρκων σε αυτοσχέδια καταλύματα, και δεν εννοώ τους... βετεράνους του πολέμου στις Μαλβίνες που έχουν εγκατασταθεί σε κεντρική πλατεία εδώ και χρόνια και την έχουν γεμίσει με πανό που ζητούν τη δικαίωση και αποκατάστασή τους, αλλά για κόσμο, ακόμη και οικογένειες, που χρησιμοποιούν δέντρα και κάγκελα πάρκων για να κάνουν έναν χώρο κατοικήσιμο (λέμε τώρα...). Ακόμη και στο κέντρο, στην περιοχή όπου κάθε δεύτερο κτήριο είναι είτε κυβερνητικό είτε τράπεζα, βλέπεις στις εισόδους κτηρίων, σε εσοχές, αστέγους να έχουν εγκατασταθεί, με στρώματα και καρότσια σούπερ μάρκετ. Το ίδιο και σε εισόδους θεάτρων στην Κορριέντες, λεωφόρος με πάμπολλα θέατρα, που ειδικά μετά την έναρξη της τελευταίας βραδινής παράστασης, ουσιαστικά “παραδίδονται” στους άστεγους. Εννοείται δε ότι ακόμη βλέπεις ΠΟΛΥ κόσμο να κυκλοφορεί με μεγάλα καρότσια και να... κάνει διαλογή χαρτονιών στα σκουπίδια.

Οι “καρτονέρος” είναι εδώ. Ακόμα. Και δεν είναι μόνο οι... περιθωριακοί, οι αλκοολικοί, οι “παράξενοι”, αλλά είναι και κανονικές οικογένειες, μαμά/μπαμπάς/παιδιά. Για να το κλείσω με τα... ψυχοπλακωτικά, οι “φαβέλες” στο Μπουένος Άιρες (σε μία εκ των οποίων βρέθηκα αργά χθες το βράδυ πηγαίνοντας στο γήπεδο της Σαν Λορένσο, το οποίο παραδόξως είναι κτισμένο στην καρδιά μίας περιοχής που οι Πορτένιος θεωρούν “μία από τις πιο επικίνδυνες σε όλο το Μπουένος Άιρες”), μεγαλώνουν, και παρά την ανέχειά του, ο κόσμος εκεί κάνει πολλά παιδιά, παιδιά τα οποία μεγαλώνουν όπως μεγαλώνουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το αύριο και το μεθαύριο του Μπουένος Άιρες. Δεν εννοώ ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε φαβέλα θα γίνει στα 15 του οπωσδήποτε μέλος συμμορίας, ας είμαστε όμως ειλικρινείς, οι πιθανότητες στα 18 του να έχει προβλήματα με την αστυνομία είναι περισσότερες από το να έχει πάρει υποτροφία για κάποιο πανεπιστήμιο...

Στον αντίποδα, είναι προφανές ότι ένα σημαντικό κομμάτι της μεσαίας τάξης, αυτή που έχασε τη γη κάτω από τα πόδια της πριν από δέκα χρόνια, χωρίς να έχει ανακάμψει πλήρως, είναι... σε καλό δρόμο. Τα παιδιά του στενότερου κύκλου μου στο Μπουένος Άιρες έχουν ικανοποιητικό εισόδημα, εισόδημα που δεν τους επιτρέπει βέβαια τρελές πολυτέλειες, δεν ξυπνάνε ένα πρωί λέγοντας... “δεν πετάγομαι μέχρι το Ρίο για τετραήμερο;”, όμως δεν τους λείπει τίποτα βασικό, κι επιπλέον μπορούν και βγαίνουν, μπορούν και αφιερώνουν χρήματα σε χόμπι, σε εκμάθηση μίας γλώσσας, ή σε μαθήματα χορού για παράδειγμα. Τα μαγαζιά με φαγητό τα βλέπεις συνέχεια με κόσμο, και εκείνοι που βγαίνουν από ένα κατάστημα με σακούλα στο χέρι, είναι περισσότεροι (αυτήν την αίσθηση έχω) από εκείνους που βγαίνουν με άδεια χέρια, ή που απλά χαζεύουν τις βιτρίνες.

Επιπλέον, στα κομμάτια του Μπουένος Άιρες που εγώ έχω δει τις τελευταίες δέκα ημέρες (κι έχω κυκλοφορήσει αρκετά, με αφορμή ποδοσφαιρικούς αγώνες, τους οποίους χρησιμοποιώ και σαν ευκαιρίες για να “εξερευνήσω” γειτονιές της πόλης που υπό διαφορετικές συνθήκες δε θα πήγαινα, την περιοχή Λανούς για παράδειγμα, που είναι και μιάμιση ώρα με αστικό λεωφορείο από εκεί που μένω), δε βλέπεις τόσο έντονα την α-πο-καρ-δι-ω-τι-κή εικόνα που μου μαύριζε την καρδιά στη Θεσσαλονίκη κάθε φορά που έβγαινα από το σπίτι τον περασμένο μήνα, δε βλέπεις το ένα πίσω από το άλλο, μαγαζιά κλειστά, άδεια, “φαντάσματα”, με τις βιτρίνες τους καλυμμένες με αφίσες και “δυστυχώς, αγαπητοί μας επί 20 χρόνια πελάτες, δεν πάει άλλο, με πόνο καρδιάς κλείνουμε, ευχαριστούμε για την προτίμησή σας και τη στήριξή σας” ταμπέλες, που κάθε φορά που τις έβλεπα στη Θεσσαλονίκη σε εισόδους μαγαζιών που τα θυμόμουν εκεί από πιτσιρικάς, αναστέναζα... Επίσης, βλέπεις πολλές υπό ανέγερση οικοδομές. Δεν είναι και... Κίνα, δε θα χαρακτήριζα το Μπουένος Άιρες “απέραντο εργοτάξιο”, όμως αισθάνεσαι ότι ο κλάδος των κατασκευών “ρολάρει”. Πόσοι είναι αυτοί που μπορούν να διαθέσουν τα όλο και περισσότερα χρήματα για την απόκτηση νέου διαμερίσματος; Σύμφωνα με τον οικοδεσπότη μου, λίγοι. Το ότι όμως χτίζονται τόσες νέες οικοδομές, το ότι βλέπεις κόσμο στις σκαλωσιές, άρα έργο σε εξέλιξη, κι όχι παρατημένο, πάει να πει ότι εκείνοι που βάζουν τα λεφτά τους, πιστεύουν ότι υπάρχει αγορά να απορροφήσει τα νέα διαμερίσματα...

Όσο για το Αργεντινή 2001-Ελλάδα 2011, η αίσθηση που μου αφήνουν οι Αργεντινοί όταν μιλάμε για το θέμα, είναι ότι μας “πονάνε”, επειδή ξέρουν πώς είναι να βλέπεις την ανεργία να διπλασιάζεται μέσα σε μερικούς μήνες, επειδή ξέρουν πώς είναι να ζεις σχετικά άνετα, και ξαφνικά να αισθάνεσαι μια θηλιά να σφίγγει στον λαιμό σου όλο και περισσότερο, μέχρι που φθάνεις στο σημείο να αρπάξεις μία κατσαρόλα και να βγεις στον δρόμο φωνάζοντας “QUE SE VAYAN TODOS”.

Κανείς δε μου είπε το ηλίθιο “πάτε για χρεωκοπία επειδή είστε τεμπέληδες και δουλεύετε όποτε θέλετε για όσο θέλετε, ΑΝ θέλετε”, που άκουσα στην Πολωνία και στη Σλοβακία τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, και σε μία πιο “λάιτ” παράλλαξή του στην Ουκρανία, στη Γερμανία, και στην Τσεχία. Δεν το άκουσα εδώ, επειδή ο κόσμος ξέρει ότι δεν είναι η τεμπελιά των κατοίκων μίας χώρας που μπορεί να την οδηγήσει στο πώς είναι σήμερα η Ελλάδα, ή στο πώς ήταν η Αργεντινή το 2001. Άλλα κουσούρια, ναι (για παράδειγμα, το να ζούμε πέρα από τις δυνατότητές μας, ξοδεύοντας περισσότερα απ' όσα βγάζουμε). Η τεμπελιά, επιχείρημα de mierda που με βγάζει από τα ρούχα μου όταν σκέφτομαι τους γονείς μου που δούλευαν από τα 12 τους μέχρι και μετά τα 65, και ζουν τώρα με μία (μία και για τους δύο, όχι ΑΠΟ μία, δική τους μακακία αυτή) σύνταξη ακόμη πιο de mierda, η τεμπελιά λοιπόν, όχι... Ανακεφαλαιώνοντας, αισθάνομαι ότι με τους Αργεντινούς έχουμε το “δέσιμο” που έχει ένας πρώην πολύ σοβαρά ασθενής, ο οποίος βρίσκεται ακόμα στη φάση της αποθεραπείας, έχοντας αφήσει όμως τα πολύ-πολύ χειρότερα πίσω του, με κάποιον που αντιμετωπίζει την ίδια ακριβώς πολύ σοβαρή ασθένεια, που είναι ήδη “βαριά”, χωρίς όμως ακόμα να έχει φθάσει στο “πιο βαριά δε γίνεται, από εδώ και πέρα μόνο καλύτερα μπορούν να πάνε τα πράγματα”. Έτσι το βλέπω, έτσι το αισθάνομαι, από αυτά που μου λένε, και από τη χροιά της φωνής τους...

Χαιρετίσματα από Μπουένος Άιρες, κι ευχαριστίες σε όλους σας που με διαβάζετε.
 
Last edited by a moderator:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.223
Μηνύματα
884.084
Μέλη
38.912
Νεότερο μέλος
Aza

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom