Αργεντινή Μπουένος Άιρες δώστε μου, και την ψυχή μου πάρτε

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190

Υβόννη, απαντήσεις στο “πώς περνούν τις διακοπές τους οι Πορτένιος” βρήκα στον anfitriόn μου (ναι, έτσι λένε τον “οικοδεσπότη”), και σε διαφημιστικές μπροσούρες κολλημένες σε τζάμια ταξιδιωτικών γραφείων. Βλέπεις πολλά “πακέτα” για Καραϊβική (συμπεριλαμβανομένου του Μαϊάμι), για Βραζιλία, για Ουρουγουάη, λιγότερα για Μαρ ντελ Πλάτα και λοιπούς παραλιακούς εγχώριους προορισμούς, και ακόμη λιγότερα για Ευρώπη. Δεν είναι τυχαίο ότι τον περασμένο μήνα η Aerolineas Argentinas άρχισε να πετάει προς Κανκούν, Μεξικό. “Δηλαδή η πλειοψηφία των Αργεντινών περνάει τις καλοκαιρινές διακοπές σε σχετικά ακριβούς προορισμούς στο εξωτερικό;”, ρωτάω και απαντάω μόνος μου. Όχι. Η πλειοψηφία εκείνων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό αγοράζοντας ΠΑΚΕΤΑ από ταξιδιωτικά πρακτορεία περνάει τις καλοκαιρινές διακοπές σε “λουσάτους” προορισμούς. Όσοι έχετε ταξιδέψει στη Λατινική Αμερική, ανεξάρτητα από το σε ποια χώρα πήγατε, ξέρετε ήδη ότι οι Αργεντινοί ταξιδεύουν κατά κανόνα σαν backpackers, μένουν σε φθηνά καταλύματα (αν δε στήνουν τέντα σε κάποια παραλία), μετακινούνται με τον φθηνότερο δυνατό τρόπο (ενίοτε κάνοντας και ωτοστόπ), και γενικά φροντίζουν να κάνουν τα πέσος τους να κρατήσουν όσο γίνεται περισσότερο, και να τους πάνε όσο γίνεται πιο μακριά. Τα τελευταία τρία χρόνια βρέθηκα σε μέρη στο Μεξικό, στη Γουατεμάλα, στην Κολομβία, στη Βενεζουέλα, στο Εκουαδόρ, στη Βραζιλία, που έμοιαζαν με μικρές αργεντίνικες αποικίες, με ΠΟΛΛΟΥΣ από τους τουρίστες να είναι Αργεντινοί (η προφορά τους είναι τόσο χαρακτηριστική, που είναι σαν να έχουν τεράστια “ΕΔΩ ΑΡΓΕΝΤΙΝΟΣ” βέλη να τους σημαδεύουν στο μέτωπο). Πολλοί, δε, είναι... “Θεσσαλονικείς”. Διακοπές πηγαίνουν στη “Χαλκιδική” τους, δηλαδή στο σπίτι που κάποια στιγμή αγόρασαν οι γονείς τους σε κάποιο παραλιακό μέρος σε μικρή και μεσαία απόσταση από το Μπουένος Άιρες, στο “εξοχικό” τους. Είναι αυτοί που “τη βγάζουν” πιο οικονομικά από όλους τους άλλους, με εξαίρεση εκείνους που αναγκάζονται λόγω οικονομικής αδυναμίας να περάσουν όλο το καλοκαίρι στην πόλη.

Ορέστη, μονολεκτικά θα σου απαντήσω, επειδή θέλω να κρατήσω το κείμενο μιζέρια-free: “όχι”.

Rosa, ομολογώ ότι “δαγκώθηκα” όταν διάβασα την ερώτησή σου, κι όταν ψάχνοντάς το στο ίντερνετ είδα ότι η Εθνική Ημέρα του τάνγκο ήταν πολύ-πολύ πρόσφατα, στις 11 του μήνα. Αισθάνθηκα ότι πιάστηκα τρελά αδιάβαστος, ότι ήμουν τρελός ποδοσφαιρόφιλος στο Λονδίνο ανήμερα του τελικού του Κυπέλλου Αγγλίας, του σημαντικότερου αγώνα της χρονιάς, κι αντί να πάω στο γήπεδο ή έστω να δω το παιχνίδι σε κάποια παμπ, εγώ πέρασα τη μέρα βλέποντας αμερικάνικες ταινίες σε καθιστικό κάποιου σπιτιού, αγνοώντας τη διεξαγωγή του αγώνα. Ρωτώντας όμως, αισθάνθηκα καλύτερα. Ο Μαρτίν, το παιδί που με φιλοξενεί, ο οποίος μάλιστα κάνει μαθήματα τάνγκο, δεν είχε ιδέα για την 11η Δεκεμβρίου. Μία κοπέλα που συνάντησα για καφέ, το ίδιο. Και χθες, όταν το ανέφερα πίνοντας “μάτε” στο σπίτι παιδιού, φίλος φίλων που γνώρισα τον Γενάρη στην Κολομβία και περάσαμε μαζί τη μέρα χθες, και οι τρεις τους με κοίταξαν με απορία. Ούτε εκείνοι ήξεραν περί 11ης Δεκεμβρίου και Εθνικής Ημέρας τάνγκο. Το σχόλιό μου πάντως για το τάνγκο είναι ότι μεταξύ των σημερινών 20άρηδων και 30άρηδων έχει αναθερμανθεί το ενδιαφέρον, το οποίο μέχρι σχετικά πρόσφατα, και για αρκετά χρόνια (δεν μπορώ να γίνω πιο συγκεκριμένος γιατί δεν έχω συγκεκριμένα στοιχεία) είχε συνδεθεί στο μυαλό της νεότερης γενιάς με κάτι που αφορούσε σχεδόν αποκλειστικά εκείνους που έχουν επαγγελματικά πάρε-δώσε με τουρίστες, τουρίστες που έρχονταν στο Μπουένος Άιρες προ-γοητευμένοι, νομίζοντας ότι θα έβλεπαν κόσμο να χορεύει στους δρόμους και σε στάσεις λεωφορείων... Προσθέτω ότι κάνοντας βόλτα στην πόλη, βλέπεις κολλημένα χαρτιά σε κολόνες και σε κουβούκλια καρτοτηλεφώνων, που διαφημίζουν “τάνγκο βραδιές”, όχι σε τουριστικά μαγαζιά στο Σαν Τέλμο για παράδειγμα, αλλά σε περιοχές της πόλης... μισή μέρα ταξίδι από το κέντρο, όπου λειτουργούν “μαγαζιά” που απευθύνονται πρωταρχικά, αν όχι αποκλειστικά, σε ντόπιους.

“Domer”, το 90ήμερο ισχύει, γι' αυτό και την 89η μέρα (το αργότερο), πρέπει να βγω από τη χώρα. Αν με κάποιον χαριποτερικό τρόπο συμβεί κάποιο μαγικό κι έχω βρει απασχόληση μέχρι τότε, θα πάω δύο μέρες “απέναντι”, στην πολύ συμπαθητική Κολόνια, στην Ουρουγουάη, και θα επιστρέψω. Αν (το πολύ πιθανότερο) εξακολουθώ να μην ασχολούμαι με κάτι που θα μου αποφέρει ένα έστω και μικρό εισόδημα, θα φύγω από το Μπουένος Άιρες έγκαιρα για να περάσω κάποιες μέρες στην Κόρδοβα και στη Μεντόσα, πριν περάσω τα σύνορα με Χιλή, με προορισμό το Σαντιάγο. Μετά, ταξίδι. Έτσι απλά. Βόρειο μισό Χιλής, Βολιβία, ίσως Περού και μετά Βολιβία, και μετά με κάποιον τρόπο, Ρίο, όπου ούτως ή άλλως θα περάσω κάποιες ημέρες πριν την πτήση (από Βραζιλία) της επιστροφής στη Θεσσαλονίκη, μέσα Μαΐου. Αυτό είναι το (πολύ “φλου”) πλάνο.

Όσο για το πόσο εύκολο είναι να ανοίξει κανείς ένα μαγαζί εδώ, ακόμη κι αν ρώτησες με χιουμοριστική διάθεση, με έβαλες σε περιέργεια. Θα ρωτήσω και θα αναφερθώ στο συγκεκριμένο στο επόμενο κείμενό μου Μπουένος Άιρες.

“Μιλώντας” για μαγαζιά, ρίξτε μια ματιά στο "Salonica articulos de libreria, papeleria, todo para su oficina insumos", και είμαι βέβαιος ότι θα χαμογελάστε έστω και για μια στιγμή... :) Πέρασα τυχαία μπροστά από το κατάστημα στην οδό Austria, αργότερα όμως την ίδια μέρα διαπίστωσα ότι πρόκειται για “αλυσίδα”, κι όχι για ένα μόνο κατάστημα. Σε αυτό που μπήκα, ένας πιτσιρικάς Αργεντινός που δούλευε στο ταμείο μού είπε ότι ο ιδιοκτήτης ναι, είναι γεννημένος στην Ελλάδα, κι ότι τώρα όμως, πλέον, είναι πολύ μεγάλος σε ηλικία, και προφανώς έχει αφήσει τα καταστήματα υπό την επίβλεψη κάποιου άλλου.

Κατά τ' άλλα, χθες και σήμερα, 19 και 20, ήταν/είναι μέρες μνήμης για τους Αργεντινούς. Ακριβώς πριν από δέκα χρόνια, ήταν το διήμερο που κορυφώθηκε η αγανάκτηση του κόσμου λόγω ανέχειας και “κορραλίτο” (η έμπνευση του τότε υπουργού Οικονομίας να θεσπιστεί όριο στις εβδομαδιαίες αναλήψεις μετρητών από τραπεζικούς λογαριασμούς). Ήταν οι μέρες που ακόμη και η παραδοσιακά αποστασιοποιημένη από μαζικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας μεσαία τάξη βγήκε στους δρόμους, πολλοί με κοστούμια και γραβάτες, μετά τη δουλειά τους, κι ενώθηκαν με εκείνους που ήδη από καιρό διαδήλωναν (και έκαναν πλιάτσικο σε σούπερ μάρκετ). Εντός 48 ωρών είχαν σκοτωθεί περίπου 30 άνθρωποι σε όλη τη χώρα, είχαν τραυματιστεί εκατοντάδες (αν όχι χιλιάδες), και η βία κόπασε μόνο μετά τη... χολιγουντιανή φυγή του Ντε λα Ρούα, του τότε προέδρου, από την οροφή τής Κάσα Ροσάδα, με ελικόπτερο παρακαλώ, μια και δεν υπήρχε άλλος τρόπος διαφυγής για εκείνον, με το πλήθος να έχει κατακλύσει την Πλάσα ντε Μάσο μπροστά από την Κάσα Ροσάδα, και τους γύρω δρόμους, μέχρι τον Οβελίσκο και το κτήριο του Κογκρέσου. Χθες το βράδυ πήγα με τα παιδιά που προανέφερα στην Πλάσα ντε Μάσο, και πετύχαμε την αρχή του ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε με αφορμή την επέτειο των δέκα ετών από εκείνα τα γεγονότα. Υπήρχε στημένη μία γιγαντοοθόνη, κι εκεί είδαμε φωτογράφους, επαγγελματίες, να μοιράζονται ιστορίες πίσω από πολλές φωτογραφίες που τράβηξαν τότε, φωτογραφίες που είχαν φιλοξενηθεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες σε όλο τον κόσμο. Στο τέλος του ντοκιμαντέρ εκείνοι που ήταν παρόντες χειροκρότησαν, ήταν εμφανής μάλιστα η συγκίνηση κάποιων, και μετά το παρατεταμένο χειροκρότημα (που κράτησε όσο περνούσαν από τη γιγαντοοθόνη τα ονόματα όσων έφτιαξαν το ντοκιμαντέρ), φύγαμε, ρίχνοντας πρώτα μια ματιά στις τεράστιες φωτογραφίες που έχουν στηθεί γύρω από ολόκληρη την πλατεία/πάρκο, φωτογραφίες που λίγο πριν είχαμε δει να “επεξηγούνται” από εκείνους που τις τράβηξαν. Κινδυνολόγος δεν υπήρξα ποτέ, πάντα έβλεπα έστω και λιγοστό φως ακόμη και στα πιο θεοσκότεινα τούνελ, είμαι από εκείνους που η ομάδα τους μπορεί να χάνει 2-0 στο 80΄ και να παίζει με δέκα παίκτες, αλλά ίσως και βλακωδώς πιστεύουν ότι η κατάσταση ΜΠΟΡΕΙ να ανατραπεί, όμως ομολογώ ότι χθες το βράδυ, παρακολουθώντας το ντοκιμαντέρ, βλέποντας εικόνες από το Μπουένος Άιρες του Δεκέμβρη του 2001, με έπιασα να σκέφτομαι ότι έβλεπα εικόνες που θα δω ξανά στο προσεχές μέλλον, και θα λαμβάνουν χώρα εκείνη τη στιγμή, όχι σε ντοκιμαντέρ με αντικείμενο προ δεκαετίας γεγονότα. Και (αναστεναγμός), σε άλλη χώρα(...).

Για μια ακόμη φορά, ένα “ευχαριστώ” σε εσάς που με διαβάζετε, και μου “χαϊδεύετε” τη ματαιοδοξία με τα σχόλια και τα “ευχαριστώ” σας.

Χαιρετίσματα από Μπουένος Άιρες

 

Attachments

Last edited by a moderator:

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.869
Likes
2.260
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Mη μασας ..μια χαρα θα πανε ολα ...ξεκρεμαστος δεν εισαι ...κυκλο εκει ψιλοεχεις κ θα δημιουργησεις κι αλλο .
Για ποσο καιρο λες να κατσεις εκει?
Αυτη ειναι ζωη Δημητρη !!!!On the road ...χωρις συμβιβασμους ,τυπικοτητες,ελευθερος να κανεις ο,τι αγαπαει η ψυχη σου,χωρις υποχρεωσεις που να σε κρατουν κολλημενο σε ενα τοπο.Μια ζωη που λαχταρω..αλλα μαλλον δε θα την εχω ποτε.
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.445
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Τέτοιες ιστορίες να διαβάζουμε!
 

zmaria

Member
Μηνύματα
1.335
Likes
1.201
Επόμενο Ταξίδι
Ρώμη (αμήν)
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα,Περού,Ν.Αφρική
Καλώς τον αγαπημένο μου ιστοριολόγο! Επιτέλους ιστορία από μια χώρα από αυτές που ανήκεις... Χαίρομαι που σου έχουν πάει όλα καλά μέχρι στιγμής! :p
 

erminathess

Member
Μηνύματα
566
Likes
321
Ταξίδι-Όνειρο
αργεντινη,μεξικο
Ευχομαι ολα να σου πανε βολικα στο νεο σου ξεκινημα!
Οσο για το Μπουενος, ζηλευω τρελα!
 

go2dbeach

Member
Μηνύματα
5.968
Likes
9.384
Επόμενο Ταξίδι
Λατινική Αμερική
Ταξίδι-Όνειρο
Λατινική Αμερική
Καλα , σε χαζο-χαμογελο σε τρωω λαχανο!
Διοτι να εχεις φτασει σε προορισμο ονειρο και να χαμογελας ειναι φυσικο.Αλλα να εισαι βουτηγμενος σε μια ντανα φακελους και τιμολογια (σε λιγο θα χρειαζομαι αναπνευστηρα!) και να χαμογελας επειδη ανακαλυψες νεο ποστ απο τον 10900km πως σου φαινεται?
Η Αργεντινη δεν ειναι απο τους τοπ αγαπημενους μου προορισμους , αλλα οι ανταποκρισεις σου απο κει θετουν σοβαρη υποψηφιοτητα για τα καλυτερα διαλειμματα-ανασες που θα παιρνω αυτο το μηνα :)
Να παρακαλεσω κι εγω να μας γραφεις οσο συχνοτερα γινεται!
Αληθεια πως φαινεται στον εκει κοσμο το οτι η χωρα μας βρισκεται εκει που βρισκονταν εκεινοι πριν απο μερικα χρονια?

Disfrute de su viaje amigo :D
 

mariath

Member
Μηνύματα
2.223
Likes
5.761
Ταξίδι-Όνειρο
Όλη η Νότια Αμερική
Όπως έχεις καταλάβει σ' ακολουθούμε όπου κι αν πας. Από την Μαλαισία στο Κίεβο και τώρα ξανά πάλι στην μαγική νότια Αμερική. Το χαμόγελό σου είναι μεταδοτικό πρέπει να ξέρεις. Να είσαι καλά και να μας θυμάσαι πότε πότε να μας πετάς ένα "ξεροκόμματο" από Μπουένος Άιρες. Δεν ζητάμε πολλά, ένα "ξεροκόμματο" μια στο τόσο για να χαμογελάμε και μεις...
 

periklis

Member
Μηνύματα
16
Likes
7
Ταξίδι-Όνειρο
τζαμαϊκα
Σκεφτομαι πολυ σοβαρα να πουλησω τα παντα και να κανω το ιδιο.
 

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.271
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Aπολαυστικότατη αφήγηση...
 

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190
Kleopatra, η πτήση της επιστροφής μου στη Θεσσαλονίκη είναι στις 19 Μαΐου, όχι όμως από Μπουένος Άιρες, αλλά από Βραζιλία. Το σχέδιο είναι να περάσω πέντε μήνες στην Αργεντινή, και 2-3 εβδομάδες σε πόλεις της Βραζιλίας που έχω φίλους, κυρίως στο Ρίο.

Go2dbeach, αν βρεθείς στο Μπουένος Άιρες από Νοέμβρη μέχρι Μάρτη, βάζω στοίχημα τα νεφρά μου ότι θα “τσιμπηθείς” μαζί του. Τους ανοιξιατικοκαλοκαιρινούς μήνες αυτή η πόλη sells itself, που λένε κι οι Αμερικάνοι. Σαν πωλητής δε χρειάζεται να κάνεις τίποτα για να την “πουλήσεις” σαν “προϊόν”. “Πουλιέται” μόνη της. Μια και ανέφερα στην προηγούμενη ανάρτησή μου ότι τον Οκτώβριο πούλησα το αμάξι μου, ας το θέσω έτσι: είναι σαν να πουλάς μεταχειρισμένη (πενταμήνου, όχι 15ετίας) Φεράρι, άθικτη, με 1500 ευρώ, σε 15 άτοκες δόσεις, με πληρωμένα τα τέλη κυκλοφορίας, και με το κλειδί να σου αποστέλλεται σπίτι και να σου παραδίδεται από την περσινή Μις Ιταλία... Αν μπορείς, πες όχι... Για το πώς φαίνεται στους Αργεντινούς το ότι η Ελλάδα σήμερα είναι στα ίδια χάλια που ήταν η δική τους χώρα πριν από δέκα χρόνια, διάβασε πιο κάτω.

Periklis, αν το σκέφτεσαι σοβαρά, είμαι ο τελευταίος που θα σου πει να το ξανασκεφτείς και να... καθίσεις στα αυγά σου. Το να ταξιδεύεις για πολύ καιρό, ή το να ζεις και να δουλεύεις στο εξωτερικό, είναι ένα πακέτο με θετικά ΚΑΙ αρνητικά, για κάποιους το “σκορ” είναι 90-10 (υπέρ των θετικών), για κάποιους άλλους το... ματς είναι αμφίρροπο, όμως όπως και να έχει, ο μόνος τρόπος να δεις αν “σου κάνει” αυτός ο τρόπος ζωής (έστω και προσωρινά) είναι -φυσικά- να τον δοκιμάσεις...

Mariath, αφενός με έπιασε νευρικό γέλιο όταν είδα το “άει στο διάολο όλοι τους” σου (για κάποιον λόγο, μέσα στην απλότητά του, μου φάνηκε ξεκαρδιστικό), αφετέρου σε θυμήθηκα την επόμενη μέρα, σουλατσάροντας σε ένα βιβλιοπωλείο (από τα οποία φροντίζω πάντως να μένω μακριά, επειδή είμαι γενετικά ανήμπορος να αντισταθώ στον πειρασμό να αγοράσω κάτι κάθε φορά που μπαίνω σε ένα). Το μάτι μου έπεσε σε ένα βιβλίο (από τα πολλά που κυκλοφορούν με παρεμφερές θέμα) που ασχολείται με το πώς κύλησαν τα δέκα τελευταία χρόνια στην Αργεντινή. Στην εισαγωγή του γράφει τι ακολούθησε το ξέσπασμα του κόσμου το 2001, και το “que se vayan todos” (“να φύγουν όλοι”) που φώναζαν τότε οι αγανακτισμένοι Αργεντινοί. Ακριβώς δίπλα ήταν ένα βιβλίο αφιερωμένο στην ποδοσφαιρική ομάδα που τις ημέρες που έπιανε πάτο η Αργεντινή πριν από δέκα χρόνια, εκείνη κατακτούσε το πρωτάθλημα. Το βιβλίο ναι μεν ασχολείται με την ομάδα και την κατάκτηση εκείνου του πρωταθλήματος, όμως είναι άρρηκτα δεμένο το περιεχόμενό του με το πώς ήταν εκείνες τις ημέρες η κατάσταση στη χώρα, μπροστά-μπροστά αυτό που βλέπεις είναι χαρακτηριστικές ατάκες/συνθήματα που κυριαρχούσαν εκείνη την εποχή. Ξανά, το “que se vayan todos” σε περίοπτη θέση. “Λάιτ”, σε σύγκριση με το δικό σου “άει στο διάολο” :), αλλά... στο ίδιο μήκος κύματος, γι' αυτό σε θυμήθηκα...

Πώς είναι τα πράγματα σήμερα στην Αργεντινή; Εννοείται ότι μετά τις τρεις εβδομάδες που πέρασα εδώ πριν από δύο χρόνια και τις δέκα μέρες που μετράω τώρα, δεν παίζω την κατάσταση στα δάκτυλα, όμως το γεγονός ότι και πριν από δύο χρόνια, και πολύ περισσότερο τώρα, πέρασα/περνάω τον περισσότερο χρόνο μου με Αργεντινούς, παρά μόνος, ή με άλλους ξένους ταξιδιώτες, μου δίνει νομίζω την ευκαιρία να έχω... πιάσει την άκρη του νήματος, να έχω λύση την πρώτη άσκηση στο τεστ “πώς είναι σήμερα τα πράγματα στην Αργεντινή”. Αντί όμως να μεταφέρω σχόλια δικά μου, νομίζω ότι είναι καλύτερα να μεταφέρω εικόνες που βλέπει κανείς κυκλοφορώντας στο Μπουένος Άιρες, αλλά και τι λένε τα παιδιά που περνάω χρόνο μαζί τους δέκα μέρες τώρα. Προχθές έκανα βόλτα στο κέντρο, κι έξω από ένα βιβλιοπωλείο είδα μία ουρά να “αγκαλιάζει” τη γωνία του τετραγώνου, και να φθάνει σχεδόν στη γωνία του επόμενου τετραγώνου. Στην ουρά ήταν στημένες κοπέλες, οι περισσότερες μεταξύ 20 και 30, με φακέλους στα χέρια. Το βιβλιοπωλείο είχε αναρτήσει ανακοίνωση στην είσοδό του, κάνοντας γνωστό ότι θα προσλάμβανε δύο άτομα, συγκεκριμένα κοπέλες.

Το πλήθος των κοριτσιών που πήγαν για συνέντευξη, νομίζω ότι κάτι λέει για το πώς έχει η κατάσταση στο Μπουένος Άιρες στο μέτωπο “εργασία/απασχόληση”. Σχεδόν σε κάθε πάρκο, από τα κεντρικά μέχρι και τα απομακρυσμένα από το κέντρο στα οποία έτυχε να βρεθώ, μπορείς να δεις άστεγους. Κάποιοι μάλιστα έχουν μετατρέψει κομμάτια πάρκων σε αυτοσχέδια καταλύματα, και δεν εννοώ τους... βετεράνους του πολέμου στις Μαλβίνες που έχουν εγκατασταθεί σε κεντρική πλατεία εδώ και χρόνια και την έχουν γεμίσει με πανό που ζητούν τη δικαίωση και αποκατάστασή τους, αλλά για κόσμο, ακόμη και οικογένειες, που χρησιμοποιούν δέντρα και κάγκελα πάρκων για να κάνουν έναν χώρο κατοικήσιμο (λέμε τώρα...). Ακόμη και στο κέντρο, στην περιοχή όπου κάθε δεύτερο κτήριο είναι είτε κυβερνητικό είτε τράπεζα, βλέπεις στις εισόδους κτηρίων, σε εσοχές, αστέγους να έχουν εγκατασταθεί, με στρώματα και καρότσια σούπερ μάρκετ. Το ίδιο και σε εισόδους θεάτρων στην Κορριέντες, λεωφόρος με πάμπολλα θέατρα, που ειδικά μετά την έναρξη της τελευταίας βραδινής παράστασης, ουσιαστικά “παραδίδονται” στους άστεγους. Εννοείται δε ότι ακόμη βλέπεις ΠΟΛΥ κόσμο να κυκλοφορεί με μεγάλα καρότσια και να... κάνει διαλογή χαρτονιών στα σκουπίδια.

Οι “καρτονέρος” είναι εδώ. Ακόμα. Και δεν είναι μόνο οι... περιθωριακοί, οι αλκοολικοί, οι “παράξενοι”, αλλά είναι και κανονικές οικογένειες, μαμά/μπαμπάς/παιδιά. Για να το κλείσω με τα... ψυχοπλακωτικά, οι “φαβέλες” στο Μπουένος Άιρες (σε μία εκ των οποίων βρέθηκα αργά χθες το βράδυ πηγαίνοντας στο γήπεδο της Σαν Λορένσο, το οποίο παραδόξως είναι κτισμένο στην καρδιά μίας περιοχής που οι Πορτένιος θεωρούν “μία από τις πιο επικίνδυνες σε όλο το Μπουένος Άιρες”), μεγαλώνουν, και παρά την ανέχειά του, ο κόσμος εκεί κάνει πολλά παιδιά, παιδιά τα οποία μεγαλώνουν όπως μεγαλώνουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το αύριο και το μεθαύριο του Μπουένος Άιρες. Δεν εννοώ ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε φαβέλα θα γίνει στα 15 του οπωσδήποτε μέλος συμμορίας, ας είμαστε όμως ειλικρινείς, οι πιθανότητες στα 18 του να έχει προβλήματα με την αστυνομία είναι περισσότερες από το να έχει πάρει υποτροφία για κάποιο πανεπιστήμιο...

Στον αντίποδα, είναι προφανές ότι ένα σημαντικό κομμάτι της μεσαίας τάξης, αυτή που έχασε τη γη κάτω από τα πόδια της πριν από δέκα χρόνια, χωρίς να έχει ανακάμψει πλήρως, είναι... σε καλό δρόμο. Τα παιδιά του στενότερου κύκλου μου στο Μπουένος Άιρες έχουν ικανοποιητικό εισόδημα, εισόδημα που δεν τους επιτρέπει βέβαια τρελές πολυτέλειες, δεν ξυπνάνε ένα πρωί λέγοντας... “δεν πετάγομαι μέχρι το Ρίο για τετραήμερο;”, όμως δεν τους λείπει τίποτα βασικό, κι επιπλέον μπορούν και βγαίνουν, μπορούν και αφιερώνουν χρήματα σε χόμπι, σε εκμάθηση μίας γλώσσας, ή σε μαθήματα χορού για παράδειγμα. Τα μαγαζιά με φαγητό τα βλέπεις συνέχεια με κόσμο, και εκείνοι που βγαίνουν από ένα κατάστημα με σακούλα στο χέρι, είναι περισσότεροι (αυτήν την αίσθηση έχω) από εκείνους που βγαίνουν με άδεια χέρια, ή που απλά χαζεύουν τις βιτρίνες.

Επιπλέον, στα κομμάτια του Μπουένος Άιρες που εγώ έχω δει τις τελευταίες δέκα ημέρες (κι έχω κυκλοφορήσει αρκετά, με αφορμή ποδοσφαιρικούς αγώνες, τους οποίους χρησιμοποιώ και σαν ευκαιρίες για να “εξερευνήσω” γειτονιές της πόλης που υπό διαφορετικές συνθήκες δε θα πήγαινα, την περιοχή Λανούς για παράδειγμα, που είναι και μιάμιση ώρα με αστικό λεωφορείο από εκεί που μένω), δε βλέπεις τόσο έντονα την α-πο-καρ-δι-ω-τι-κή εικόνα που μου μαύριζε την καρδιά στη Θεσσαλονίκη κάθε φορά που έβγαινα από το σπίτι τον περασμένο μήνα, δε βλέπεις το ένα πίσω από το άλλο, μαγαζιά κλειστά, άδεια, “φαντάσματα”, με τις βιτρίνες τους καλυμμένες με αφίσες και “δυστυχώς, αγαπητοί μας επί 20 χρόνια πελάτες, δεν πάει άλλο, με πόνο καρδιάς κλείνουμε, ευχαριστούμε για την προτίμησή σας και τη στήριξή σας” ταμπέλες, που κάθε φορά που τις έβλεπα στη Θεσσαλονίκη σε εισόδους μαγαζιών που τα θυμόμουν εκεί από πιτσιρικάς, αναστέναζα... Επίσης, βλέπεις πολλές υπό ανέγερση οικοδομές. Δεν είναι και... Κίνα, δε θα χαρακτήριζα το Μπουένος Άιρες “απέραντο εργοτάξιο”, όμως αισθάνεσαι ότι ο κλάδος των κατασκευών “ρολάρει”. Πόσοι είναι αυτοί που μπορούν να διαθέσουν τα όλο και περισσότερα χρήματα για την απόκτηση νέου διαμερίσματος; Σύμφωνα με τον οικοδεσπότη μου, λίγοι. Το ότι όμως χτίζονται τόσες νέες οικοδομές, το ότι βλέπεις κόσμο στις σκαλωσιές, άρα έργο σε εξέλιξη, κι όχι παρατημένο, πάει να πει ότι εκείνοι που βάζουν τα λεφτά τους, πιστεύουν ότι υπάρχει αγορά να απορροφήσει τα νέα διαμερίσματα...

Όσο για το Αργεντινή 2001-Ελλάδα 2011, η αίσθηση που μου αφήνουν οι Αργεντινοί όταν μιλάμε για το θέμα, είναι ότι μας “πονάνε”, επειδή ξέρουν πώς είναι να βλέπεις την ανεργία να διπλασιάζεται μέσα σε μερικούς μήνες, επειδή ξέρουν πώς είναι να ζεις σχετικά άνετα, και ξαφνικά να αισθάνεσαι μια θηλιά να σφίγγει στον λαιμό σου όλο και περισσότερο, μέχρι που φθάνεις στο σημείο να αρπάξεις μία κατσαρόλα και να βγεις στον δρόμο φωνάζοντας “QUE SE VAYAN TODOS”.

Κανείς δε μου είπε το ηλίθιο “πάτε για χρεωκοπία επειδή είστε τεμπέληδες και δουλεύετε όποτε θέλετε για όσο θέλετε, ΑΝ θέλετε”, που άκουσα στην Πολωνία και στη Σλοβακία τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, και σε μία πιο “λάιτ” παράλλαξή του στην Ουκρανία, στη Γερμανία, και στην Τσεχία. Δεν το άκουσα εδώ, επειδή ο κόσμος ξέρει ότι δεν είναι η τεμπελιά των κατοίκων μίας χώρας που μπορεί να την οδηγήσει στο πώς είναι σήμερα η Ελλάδα, ή στο πώς ήταν η Αργεντινή το 2001. Άλλα κουσούρια, ναι (για παράδειγμα, το να ζούμε πέρα από τις δυνατότητές μας, ξοδεύοντας περισσότερα απ' όσα βγάζουμε). Η τεμπελιά, επιχείρημα de mierda που με βγάζει από τα ρούχα μου όταν σκέφτομαι τους γονείς μου που δούλευαν από τα 12 τους μέχρι και μετά τα 65, και ζουν τώρα με μία (μία και για τους δύο, όχι ΑΠΟ μία, δική τους μακακία αυτή) σύνταξη ακόμη πιο de mierda, η τεμπελιά λοιπόν, όχι... Ανακεφαλαιώνοντας, αισθάνομαι ότι με τους Αργεντινούς έχουμε το “δέσιμο” που έχει ένας πρώην πολύ σοβαρά ασθενής, ο οποίος βρίσκεται ακόμα στη φάση της αποθεραπείας, έχοντας αφήσει όμως τα πολύ-πολύ χειρότερα πίσω του, με κάποιον που αντιμετωπίζει την ίδια ακριβώς πολύ σοβαρή ασθένεια, που είναι ήδη “βαριά”, χωρίς όμως ακόμα να έχει φθάσει στο “πιο βαριά δε γίνεται, από εδώ και πέρα μόνο καλύτερα μπορούν να πάνε τα πράγματα”. Έτσι το βλέπω, έτσι το αισθάνομαι, από αυτά που μου λένε, και από τη χροιά της φωνής τους...

Χαιρετίσματα από Μπουένος Άιρες, κι ευχαριστίες σε όλους σας που με διαβάζετε.
 
Last edited by a moderator:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.219
Μηνύματα
884.062
Μέλη
38.910
Νεότερο μέλος
giota789

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom