Αργεντινή Μπουένος Άιρες δώστε μου, και την ψυχή μου πάρτε

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190

Αν έβαζα τίτλους στα κείμενά μου, ο τίτλος του σημερινού θα μπορούσε να είναι “σφηνάκια από το Μπουένος Άιρες”...

Κάθε Κυριακή πρωί (ενίοτε... μεσημέρι, όπως χθες, επειδή ήμουν κάπου καλεσμένος Σάββατο βράδυ, επέστρεψα σπίτι στις τέσσερις και μισή, και δε σηκώθηκα από το κρεβάτι πριν τις δώδεκα), με ξυπνάει η μυρωδιά καμένου... Γείτονας στήνει “ασάδο” (μπάρμπεκιου) κάθε μα κάθε μα κάθε Κυριακή για “αλμουέρσο” (μεσημεριανό γεύμα), και η μυρωδιά, η τσίκνα, μου σπάει τη μύτη. Οι Αργεντινοί λατρεύουν το κρέας, τα ασάδος τις Κυριακές ή σε ημέρες γιορτών αποτελούν μέρος της κουλτούρας τους, και μπορεί σε εκείνα του γείτονα να μην ήμουν ποτέ καλεσμένος, όμως ήμουν σε άλλα, και με θεωρώ τυχερό και προνομιούχο για αυτό.

Τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα καβαλάω το ποδήλατό “μου” (αυτό που μου έχει παραχωρήσει ο Μαρτίν για το διάστημα που μένω εδώ) και πηγαίνω μέχρι το ποτάμι, σε μία περιοχή που λέγεται Βισέντε Λόπες. Ζουμάροντας στη συγκεκριμένη περιοχή στο googlemaps.com, καταλαβαίνεις ότι εκεί ζει κόσμος που... δεν έχει ιδιαίτερο πρόβλημα επιβίωσης. Το μάτι σου γεμίζει μπλε παραλληλόγραμμα, “πιλέτας”, πισίνες, τις περισσότερες από τις οποίες δεν μπορείς να τις δεις βολτάροντας με τα πόδια ή το ποδήλατο, επειδή είναι στην πίσω πλευρά των μονοκατοικιών. Αν κάποιος δορυφόρος ζούμαρε αυτές τις ημέρες στη δική μας γειτονιά, θα κατέγραφε παρόμοια μεγάλο αριθμό “πισινών”, όμως... πολύ-πολύ ταπεινών. Στα μεγάλα κομμάτια πρασίνου που υπάρχουν διασκορπισμένα στη γειτονιά, κόσμος έχει στήσει αυτοσχέδιες “πιλέτας” (ή, για να είμαι ακριβής, “πελοπίντσος”, όπως λέγονται οι συγκεκριμένες), με ύψος όχι πάνω από μισό μέτρο, “πισίνες” πλαστικές, που στηρίζονται σε μεταλλικούς “σκελετούς”. Τα πιτσιρίκια που πλατσουρίζουν όλη τη μέρα στο νερό, δε φαίνονται να σκοτίζονται που οι “πελοπίντσος” τους δεν είναι στην πίσω αυλή καλαίσθητων μονοκατοικιών...

Η κινέζικη (και όχι μόνο. Νομίζω ότι κακώς έχουμε συνηθίσει να την αποκαλούμε “κινέζικη πρωτοχρονιά”) κοινότητα του Μπουένος Άιρες, γιόρτασε χθες την είσοδο του νέου έτους, της χρονιάς του δράκου. Οι δρόμοι και τα τετράγωνα στα οποία εκτείνεται η “Chinatown” μετριούνται στα δάκτυλα, όμως ακριβώς δίπλα υπάρχει ένα συμπαθητικό πάρκο, το “Μπαρράνκας ντε Μπελγράνο”, κι εκεί στήθηκε μία σκηνή, στο κάτω επίπεδο του πάρκου, με τον λόφο να προσφέρει... αμφιθεατρική θέαση της σκηνής. Πήγα με Άγγλο φίλο (ο οποίος παρεμπιπτόντως επιμένει ότι θα έπρεπε να πάρω το CELTA στο Μπουένος Άιρες, και να γίνω δάσκαλος Αγγλικών, όπως είναι κι ο ίδιος. Περίπου 1500 δολάρια κοστίζει η απόκτηση του συγκεκριμένου διπλώματος στο Μπουένος Άιρες). Κοσμοπλημμύρα... Η πλαγιά του λόφου στο πάρκο έμοιαζε με περιορισμένων διαστάσεων αλλά σούπερ δημοφιλή παραλία ελληνικού νησιού, μέσα Αυγούστου. Κόσμος, από κινεζικής καταγωγής, μέχρι τουρίστες και ξένοι που ζουν εδώ. Από τη σκηνή πέρασαν διάφοροι μουσικοί, με πιο εντυπωσιακούς όλων ένα γκρουπ παιδιών κινεζικής καταγωγής, που κτύπησαν τα τύμπανά τους και στο τέλος πήραν παρατεταμένο θερμό χειροκρότημα από τον... λαό που είχε μαζευτεί στο πάρκο. Όμορφα... Με έκανε να σκεφτώ πόσο αποκομμένη (για διάφορους λόγους, που όμως ελπίζω τα επόμενα δέκα χρόνια να πάψουν να υφίστανται) είναι η κινέζικη κοινότητα στη Θεσσαλονίκη...

Λιγότερο από ενδιαφέρον και περισσότερο από μαζοχισμό, τσεκάρω καθημερινά τα νέα από Ελλάδα. Σε δημοσιεύματα, αλλά και σχόλια επισκεπτών ιστοσελίδων κάτω από αυτά, βλέπω συχνά-πυκνά να αναφέρεται η Αργεντινή. Για παράδειγμα, στα δημοσιεύματα που έχουν να κάνουν με την κατάργηση (ή μη) του 13ου και του 14ου μισθού στην Ελλάδα. Αν κάποιος λοιπόν ενδιαφέρεται, τον ενημερώνω ότι στην Αργεντινή οι μισθοί είναι 13. Ούτε 12, ούτε 14. Μισό μισθό τούς (εννοείται σε όσους είναι μισθωτοί) δίνουν τον Ιούνιο, και μισό τον Δεκέμβριο. Το άθροισμα των δύο το λένε “αγκινάλδο”. Όσο για το θέμα που έχω σχολιάσει και σε προηγούμενα κείμενά μου από το Μπουένος Άιρες, το “πώς είναι τα πράγματα σήμερα εδώ, δέκα χρόνια μετά την κορύφωση της κρίσης στη χώρα”, κάθε μέρα που περνάει αισθάνομαι ότι στην Αργεντινή τα... μαθηματικά είναι πιο ασύμβατα κι από εκείνα στην Κολομβία. Εξηγούμαι: από τις αρκετές χώρες που επισκέφτηκα τα τελευταία τρία χρόνια, η Κολομβία ήταν εκείνη που με έκανε να αισθανθώ ότι... “τα νούμερα δεν κολλούσαν”. Ακούγοντας πόσα βγάζει τον μήνα η πλειοψηφία των Κολομβιανών, και βλέποντας τις τιμές στα σούπερ μάρκετ και σε υπηρεσίες (στις μετακινήσεις για παράδειγμα), αισθανόμουν ότι... κάτι δεν κολλούσε. Οι μισθοί των πολλών, πολύ απλά, δεν “κολλάνε” με τις τρελές, κατά περιπτώσεις προϊόντων, τιμές στα σούπερ μάρκετ, ή στα εισιτήρια λεωφορείων σε συγκεκριμένες γραμμές (Μεντεγίν-Καρταχένα για παράδειγμα). Μετά την Κολομβία, η Αργεντινή είναι η δεύτερη χώρα στην οποία αισθάνομαι ότι “τα νούμερα δεν κολλάνε”. Πολύ απλά, δεν, ΔΕΝ, κολλάνε... Δεν μπορώ να καταλάβω πώς τα Μακντόναλντς είναι μονίμως κατακλυσμένα από κόσμο, και δεν εννοώ ξανθούς με γαλάζια μάτια, παιδιά ευκατάστατων οικογενειών, αλλά ακόμα και οικογένειες με αυτόχθονα χαρακτηριστικά που πιθανότατα ο μπαμπάς δεν είναι... ανώτατο στέλεχος τράπεζας, τα Μακντόναλντς που κι επίσημα, εδώ και μερικές ημέρες, μετά από δημοσίευση σχετικής έρευνας της ίδιας της εταιρείας, είναι στο Μπουένος Άιρες από τα πιο ακριβά σε ολόκληρο τον πλανήτη(!)...

Και μια κι έπιασα τα... οικονομικά, διαβάζω ότι έχει προκύψει μείζον ζήτημα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, και με το πόσο αξιόπιστα είναι τα στοιχεία που ανακοινώνει κι έχουν να κάνουν με την οικονομία. Πρόσφατα, η επικεφαλής της αντίστοιχης υπηρεσίας της Αργεντινής, παρέστη σε μία “παν-νοτιοαμερικάνικη” σύναξη εκπροσώπων όλων των κρατών της περιοχής. Διαβάζω ότι κάποια από αυτά που είπε, λόγια στα οποία καθρεφτίζεται η νοοτροπία των Αρχών της Αργεντινής σε ό,τι έχει να κάνει με το “μαγείρεμα” νούμερων, άφησαν άναυδο ακόμη και τον Βενεσολάνο εκπρόσωπο που ήταν παρών! Ήταν σαν να συναντήθηκαν δύο κανίβαλοι, και στο άκουσμα των... πεπραγμένων τού Α, ο Β αισθάνθηκε ότι μπροστά στον Α ήταν... vegetarian...

Όσο για τα Ισπανικά της Αργεντινής, ακόμη κι αν δεν έχετε έρθει ποτέ, ακόμη κι αν δεν ξέρετε γρι Ισπανικά, έχετε 101% ακούσει τη λέξη “che”, όπως λέμε “Che Guevara”. Για τις διάφορες χρήσης αυτής της λατρεμένης από τους Αργεντινούς λέξης, σας παραπέμπω στο wordreference.com. Απλά γράψτε che στο κενό αναζήτησης, και επιλέξτε Spanish-English δεξιά. Άλλη λέξη σήμα κατατεθέν των Ισπανικών της Αργεντινής είναι η “boludo” (σας παραπέμπω στο ίδιο σάιτ. Πιο... βαριά εκδοχή του boludo είναι το pelotudo. Κάποιος που υποστηρίζει ότι κάθε φορά που μιλάει η “πρεσιδέντα” της Αργεντινής στην τηλεόραση λέει “πελοτουδέσες”, δεν είναι κι ο μεγαλύτερος θαυμαστής της). Οι δύο συγκεκριμένες λέξεις είναι τόσο συνηθισμένες που “κυκλοφορεί” και -χιουμοριστικό- βιβλιαράκι με τίτλο “Che boludo”. Μετά όμως από σχεδόν δύο μήνες στο Μπουένος Άιρες, έχω την αίσθηση ότι η λέξη, ή μάλλον η φράση, που έχω ακούσει περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, είναι η “que se yo” (με ένα ανεπαίσθητο ερωτηματικό να πλανάται μετά την τρίτη λέξη). Κυριολεκτικά σημαίνει “τι ξέρω εγώ” (επαναλαμβάνω, με μία... μυρωδιά ερώτησης στο τέλος). Πέρνα τρία λεπτά μιλώντας με κάποιον Πορτένιο, και κάποια στιγμή θα το πει. “Έλεγα να πάμε σήμερα για καφέ, φαγητό, ποτό, que se yo...” “Μου είπε ότι θα ήταν εδώ στις τρεις, είναι τρεις και μισή, que se yo...” “(Όταν κάποιος συρμός του προαστιακού κολλάει σε κάποιον σταθμό για ανεξήγητα μεγάλο διάστημα) Πρέπει να φταίει η ζέστη, ή να έρχεται τρένο από την κάθετη γραμμή, que se yo...” Προφανώς, έχει συνήθως να κάνει με περιπτώσεις που κάτι δεν είναι σαφές. Κρίνοντας από τις μυριάδες φορές που το έχω ακούσει, οι Πορτένιος πρέπει να περνούν πολύ χρόνο μιλώντας για πράγματα για τα οποία δεν έχουν καμία βεβαιότητα...

Παρά τις περί του αντιθέτου προτροπές, ανανεώνω τις ευχαριστίες. Αν δεν έβλεπα ότι υπάρχουν λίγες δεκάδες μέλη που διαβάζουν τα κείμενα που “ανεβάζω”, πολύ απλά, θα σταματούσα να γράφω. Ούτως ή άλλως, γράφω καθημερινά για το δικό μου “ημερολόγιο” (με... θρησκευτική ευλάβεια), οπότε δε θα μου έλειπε το γράψιμο. Είναι όμως ευχάριστο να γράφεις κάτι που το μοιράζεσαι με 10, 20, 30 άτομα.

Χαιρετίσματα από το... σπίτι μου τις τελευταίες 55 (και για λίγες ακόμα) μέρες.
 

Attachments

Last edited by a moderator:

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.869
Likes
2.260
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Mη μασας ..μια χαρα θα πανε ολα ...ξεκρεμαστος δεν εισαι ...κυκλο εκει ψιλοεχεις κ θα δημιουργησεις κι αλλο .
Για ποσο καιρο λες να κατσεις εκει?
Αυτη ειναι ζωη Δημητρη !!!!On the road ...χωρις συμβιβασμους ,τυπικοτητες,ελευθερος να κανεις ο,τι αγαπαει η ψυχη σου,χωρις υποχρεωσεις που να σε κρατουν κολλημενο σε ενα τοπο.Μια ζωη που λαχταρω..αλλα μαλλον δε θα την εχω ποτε.
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.445
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Τέτοιες ιστορίες να διαβάζουμε!
 

zmaria

Member
Μηνύματα
1.335
Likes
1.201
Επόμενο Ταξίδι
Ρώμη (αμήν)
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα,Περού,Ν.Αφρική
Καλώς τον αγαπημένο μου ιστοριολόγο! Επιτέλους ιστορία από μια χώρα από αυτές που ανήκεις... Χαίρομαι που σου έχουν πάει όλα καλά μέχρι στιγμής! :p
 

erminathess

Member
Μηνύματα
566
Likes
321
Ταξίδι-Όνειρο
αργεντινη,μεξικο
Ευχομαι ολα να σου πανε βολικα στο νεο σου ξεκινημα!
Οσο για το Μπουενος, ζηλευω τρελα!
 

go2dbeach

Member
Μηνύματα
5.968
Likes
9.384
Επόμενο Ταξίδι
Λατινική Αμερική
Ταξίδι-Όνειρο
Λατινική Αμερική
Καλα , σε χαζο-χαμογελο σε τρωω λαχανο!
Διοτι να εχεις φτασει σε προορισμο ονειρο και να χαμογελας ειναι φυσικο.Αλλα να εισαι βουτηγμενος σε μια ντανα φακελους και τιμολογια (σε λιγο θα χρειαζομαι αναπνευστηρα!) και να χαμογελας επειδη ανακαλυψες νεο ποστ απο τον 10900km πως σου φαινεται?
Η Αργεντινη δεν ειναι απο τους τοπ αγαπημενους μου προορισμους , αλλα οι ανταποκρισεις σου απο κει θετουν σοβαρη υποψηφιοτητα για τα καλυτερα διαλειμματα-ανασες που θα παιρνω αυτο το μηνα :)
Να παρακαλεσω κι εγω να μας γραφεις οσο συχνοτερα γινεται!
Αληθεια πως φαινεται στον εκει κοσμο το οτι η χωρα μας βρισκεται εκει που βρισκονταν εκεινοι πριν απο μερικα χρονια?

Disfrute de su viaje amigo :D
 

mariath

Member
Μηνύματα
2.223
Likes
5.761
Ταξίδι-Όνειρο
Όλη η Νότια Αμερική
Όπως έχεις καταλάβει σ' ακολουθούμε όπου κι αν πας. Από την Μαλαισία στο Κίεβο και τώρα ξανά πάλι στην μαγική νότια Αμερική. Το χαμόγελό σου είναι μεταδοτικό πρέπει να ξέρεις. Να είσαι καλά και να μας θυμάσαι πότε πότε να μας πετάς ένα "ξεροκόμματο" από Μπουένος Άιρες. Δεν ζητάμε πολλά, ένα "ξεροκόμματο" μια στο τόσο για να χαμογελάμε και μεις...
 

periklis

Member
Μηνύματα
16
Likes
7
Ταξίδι-Όνειρο
τζαμαϊκα
Σκεφτομαι πολυ σοβαρα να πουλησω τα παντα και να κανω το ιδιο.
 

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.271
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Aπολαυστικότατη αφήγηση...
 

10900km

Member
Μηνύματα
392
Likes
4.190
Kleopatra, η πτήση της επιστροφής μου στη Θεσσαλονίκη είναι στις 19 Μαΐου, όχι όμως από Μπουένος Άιρες, αλλά από Βραζιλία. Το σχέδιο είναι να περάσω πέντε μήνες στην Αργεντινή, και 2-3 εβδομάδες σε πόλεις της Βραζιλίας που έχω φίλους, κυρίως στο Ρίο.

Go2dbeach, αν βρεθείς στο Μπουένος Άιρες από Νοέμβρη μέχρι Μάρτη, βάζω στοίχημα τα νεφρά μου ότι θα “τσιμπηθείς” μαζί του. Τους ανοιξιατικοκαλοκαιρινούς μήνες αυτή η πόλη sells itself, που λένε κι οι Αμερικάνοι. Σαν πωλητής δε χρειάζεται να κάνεις τίποτα για να την “πουλήσεις” σαν “προϊόν”. “Πουλιέται” μόνη της. Μια και ανέφερα στην προηγούμενη ανάρτησή μου ότι τον Οκτώβριο πούλησα το αμάξι μου, ας το θέσω έτσι: είναι σαν να πουλάς μεταχειρισμένη (πενταμήνου, όχι 15ετίας) Φεράρι, άθικτη, με 1500 ευρώ, σε 15 άτοκες δόσεις, με πληρωμένα τα τέλη κυκλοφορίας, και με το κλειδί να σου αποστέλλεται σπίτι και να σου παραδίδεται από την περσινή Μις Ιταλία... Αν μπορείς, πες όχι... Για το πώς φαίνεται στους Αργεντινούς το ότι η Ελλάδα σήμερα είναι στα ίδια χάλια που ήταν η δική τους χώρα πριν από δέκα χρόνια, διάβασε πιο κάτω.

Periklis, αν το σκέφτεσαι σοβαρά, είμαι ο τελευταίος που θα σου πει να το ξανασκεφτείς και να... καθίσεις στα αυγά σου. Το να ταξιδεύεις για πολύ καιρό, ή το να ζεις και να δουλεύεις στο εξωτερικό, είναι ένα πακέτο με θετικά ΚΑΙ αρνητικά, για κάποιους το “σκορ” είναι 90-10 (υπέρ των θετικών), για κάποιους άλλους το... ματς είναι αμφίρροπο, όμως όπως και να έχει, ο μόνος τρόπος να δεις αν “σου κάνει” αυτός ο τρόπος ζωής (έστω και προσωρινά) είναι -φυσικά- να τον δοκιμάσεις...

Mariath, αφενός με έπιασε νευρικό γέλιο όταν είδα το “άει στο διάολο όλοι τους” σου (για κάποιον λόγο, μέσα στην απλότητά του, μου φάνηκε ξεκαρδιστικό), αφετέρου σε θυμήθηκα την επόμενη μέρα, σουλατσάροντας σε ένα βιβλιοπωλείο (από τα οποία φροντίζω πάντως να μένω μακριά, επειδή είμαι γενετικά ανήμπορος να αντισταθώ στον πειρασμό να αγοράσω κάτι κάθε φορά που μπαίνω σε ένα). Το μάτι μου έπεσε σε ένα βιβλίο (από τα πολλά που κυκλοφορούν με παρεμφερές θέμα) που ασχολείται με το πώς κύλησαν τα δέκα τελευταία χρόνια στην Αργεντινή. Στην εισαγωγή του γράφει τι ακολούθησε το ξέσπασμα του κόσμου το 2001, και το “que se vayan todos” (“να φύγουν όλοι”) που φώναζαν τότε οι αγανακτισμένοι Αργεντινοί. Ακριβώς δίπλα ήταν ένα βιβλίο αφιερωμένο στην ποδοσφαιρική ομάδα που τις ημέρες που έπιανε πάτο η Αργεντινή πριν από δέκα χρόνια, εκείνη κατακτούσε το πρωτάθλημα. Το βιβλίο ναι μεν ασχολείται με την ομάδα και την κατάκτηση εκείνου του πρωταθλήματος, όμως είναι άρρηκτα δεμένο το περιεχόμενό του με το πώς ήταν εκείνες τις ημέρες η κατάσταση στη χώρα, μπροστά-μπροστά αυτό που βλέπεις είναι χαρακτηριστικές ατάκες/συνθήματα που κυριαρχούσαν εκείνη την εποχή. Ξανά, το “que se vayan todos” σε περίοπτη θέση. “Λάιτ”, σε σύγκριση με το δικό σου “άει στο διάολο” :), αλλά... στο ίδιο μήκος κύματος, γι' αυτό σε θυμήθηκα...

Πώς είναι τα πράγματα σήμερα στην Αργεντινή; Εννοείται ότι μετά τις τρεις εβδομάδες που πέρασα εδώ πριν από δύο χρόνια και τις δέκα μέρες που μετράω τώρα, δεν παίζω την κατάσταση στα δάκτυλα, όμως το γεγονός ότι και πριν από δύο χρόνια, και πολύ περισσότερο τώρα, πέρασα/περνάω τον περισσότερο χρόνο μου με Αργεντινούς, παρά μόνος, ή με άλλους ξένους ταξιδιώτες, μου δίνει νομίζω την ευκαιρία να έχω... πιάσει την άκρη του νήματος, να έχω λύση την πρώτη άσκηση στο τεστ “πώς είναι σήμερα τα πράγματα στην Αργεντινή”. Αντί όμως να μεταφέρω σχόλια δικά μου, νομίζω ότι είναι καλύτερα να μεταφέρω εικόνες που βλέπει κανείς κυκλοφορώντας στο Μπουένος Άιρες, αλλά και τι λένε τα παιδιά που περνάω χρόνο μαζί τους δέκα μέρες τώρα. Προχθές έκανα βόλτα στο κέντρο, κι έξω από ένα βιβλιοπωλείο είδα μία ουρά να “αγκαλιάζει” τη γωνία του τετραγώνου, και να φθάνει σχεδόν στη γωνία του επόμενου τετραγώνου. Στην ουρά ήταν στημένες κοπέλες, οι περισσότερες μεταξύ 20 και 30, με φακέλους στα χέρια. Το βιβλιοπωλείο είχε αναρτήσει ανακοίνωση στην είσοδό του, κάνοντας γνωστό ότι θα προσλάμβανε δύο άτομα, συγκεκριμένα κοπέλες.

Το πλήθος των κοριτσιών που πήγαν για συνέντευξη, νομίζω ότι κάτι λέει για το πώς έχει η κατάσταση στο Μπουένος Άιρες στο μέτωπο “εργασία/απασχόληση”. Σχεδόν σε κάθε πάρκο, από τα κεντρικά μέχρι και τα απομακρυσμένα από το κέντρο στα οποία έτυχε να βρεθώ, μπορείς να δεις άστεγους. Κάποιοι μάλιστα έχουν μετατρέψει κομμάτια πάρκων σε αυτοσχέδια καταλύματα, και δεν εννοώ τους... βετεράνους του πολέμου στις Μαλβίνες που έχουν εγκατασταθεί σε κεντρική πλατεία εδώ και χρόνια και την έχουν γεμίσει με πανό που ζητούν τη δικαίωση και αποκατάστασή τους, αλλά για κόσμο, ακόμη και οικογένειες, που χρησιμοποιούν δέντρα και κάγκελα πάρκων για να κάνουν έναν χώρο κατοικήσιμο (λέμε τώρα...). Ακόμη και στο κέντρο, στην περιοχή όπου κάθε δεύτερο κτήριο είναι είτε κυβερνητικό είτε τράπεζα, βλέπεις στις εισόδους κτηρίων, σε εσοχές, αστέγους να έχουν εγκατασταθεί, με στρώματα και καρότσια σούπερ μάρκετ. Το ίδιο και σε εισόδους θεάτρων στην Κορριέντες, λεωφόρος με πάμπολλα θέατρα, που ειδικά μετά την έναρξη της τελευταίας βραδινής παράστασης, ουσιαστικά “παραδίδονται” στους άστεγους. Εννοείται δε ότι ακόμη βλέπεις ΠΟΛΥ κόσμο να κυκλοφορεί με μεγάλα καρότσια και να... κάνει διαλογή χαρτονιών στα σκουπίδια.

Οι “καρτονέρος” είναι εδώ. Ακόμα. Και δεν είναι μόνο οι... περιθωριακοί, οι αλκοολικοί, οι “παράξενοι”, αλλά είναι και κανονικές οικογένειες, μαμά/μπαμπάς/παιδιά. Για να το κλείσω με τα... ψυχοπλακωτικά, οι “φαβέλες” στο Μπουένος Άιρες (σε μία εκ των οποίων βρέθηκα αργά χθες το βράδυ πηγαίνοντας στο γήπεδο της Σαν Λορένσο, το οποίο παραδόξως είναι κτισμένο στην καρδιά μίας περιοχής που οι Πορτένιος θεωρούν “μία από τις πιο επικίνδυνες σε όλο το Μπουένος Άιρες”), μεγαλώνουν, και παρά την ανέχειά του, ο κόσμος εκεί κάνει πολλά παιδιά, παιδιά τα οποία μεγαλώνουν όπως μεγαλώνουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το αύριο και το μεθαύριο του Μπουένος Άιρες. Δεν εννοώ ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε φαβέλα θα γίνει στα 15 του οπωσδήποτε μέλος συμμορίας, ας είμαστε όμως ειλικρινείς, οι πιθανότητες στα 18 του να έχει προβλήματα με την αστυνομία είναι περισσότερες από το να έχει πάρει υποτροφία για κάποιο πανεπιστήμιο...

Στον αντίποδα, είναι προφανές ότι ένα σημαντικό κομμάτι της μεσαίας τάξης, αυτή που έχασε τη γη κάτω από τα πόδια της πριν από δέκα χρόνια, χωρίς να έχει ανακάμψει πλήρως, είναι... σε καλό δρόμο. Τα παιδιά του στενότερου κύκλου μου στο Μπουένος Άιρες έχουν ικανοποιητικό εισόδημα, εισόδημα που δεν τους επιτρέπει βέβαια τρελές πολυτέλειες, δεν ξυπνάνε ένα πρωί λέγοντας... “δεν πετάγομαι μέχρι το Ρίο για τετραήμερο;”, όμως δεν τους λείπει τίποτα βασικό, κι επιπλέον μπορούν και βγαίνουν, μπορούν και αφιερώνουν χρήματα σε χόμπι, σε εκμάθηση μίας γλώσσας, ή σε μαθήματα χορού για παράδειγμα. Τα μαγαζιά με φαγητό τα βλέπεις συνέχεια με κόσμο, και εκείνοι που βγαίνουν από ένα κατάστημα με σακούλα στο χέρι, είναι περισσότεροι (αυτήν την αίσθηση έχω) από εκείνους που βγαίνουν με άδεια χέρια, ή που απλά χαζεύουν τις βιτρίνες.

Επιπλέον, στα κομμάτια του Μπουένος Άιρες που εγώ έχω δει τις τελευταίες δέκα ημέρες (κι έχω κυκλοφορήσει αρκετά, με αφορμή ποδοσφαιρικούς αγώνες, τους οποίους χρησιμοποιώ και σαν ευκαιρίες για να “εξερευνήσω” γειτονιές της πόλης που υπό διαφορετικές συνθήκες δε θα πήγαινα, την περιοχή Λανούς για παράδειγμα, που είναι και μιάμιση ώρα με αστικό λεωφορείο από εκεί που μένω), δε βλέπεις τόσο έντονα την α-πο-καρ-δι-ω-τι-κή εικόνα που μου μαύριζε την καρδιά στη Θεσσαλονίκη κάθε φορά που έβγαινα από το σπίτι τον περασμένο μήνα, δε βλέπεις το ένα πίσω από το άλλο, μαγαζιά κλειστά, άδεια, “φαντάσματα”, με τις βιτρίνες τους καλυμμένες με αφίσες και “δυστυχώς, αγαπητοί μας επί 20 χρόνια πελάτες, δεν πάει άλλο, με πόνο καρδιάς κλείνουμε, ευχαριστούμε για την προτίμησή σας και τη στήριξή σας” ταμπέλες, που κάθε φορά που τις έβλεπα στη Θεσσαλονίκη σε εισόδους μαγαζιών που τα θυμόμουν εκεί από πιτσιρικάς, αναστέναζα... Επίσης, βλέπεις πολλές υπό ανέγερση οικοδομές. Δεν είναι και... Κίνα, δε θα χαρακτήριζα το Μπουένος Άιρες “απέραντο εργοτάξιο”, όμως αισθάνεσαι ότι ο κλάδος των κατασκευών “ρολάρει”. Πόσοι είναι αυτοί που μπορούν να διαθέσουν τα όλο και περισσότερα χρήματα για την απόκτηση νέου διαμερίσματος; Σύμφωνα με τον οικοδεσπότη μου, λίγοι. Το ότι όμως χτίζονται τόσες νέες οικοδομές, το ότι βλέπεις κόσμο στις σκαλωσιές, άρα έργο σε εξέλιξη, κι όχι παρατημένο, πάει να πει ότι εκείνοι που βάζουν τα λεφτά τους, πιστεύουν ότι υπάρχει αγορά να απορροφήσει τα νέα διαμερίσματα...

Όσο για το Αργεντινή 2001-Ελλάδα 2011, η αίσθηση που μου αφήνουν οι Αργεντινοί όταν μιλάμε για το θέμα, είναι ότι μας “πονάνε”, επειδή ξέρουν πώς είναι να βλέπεις την ανεργία να διπλασιάζεται μέσα σε μερικούς μήνες, επειδή ξέρουν πώς είναι να ζεις σχετικά άνετα, και ξαφνικά να αισθάνεσαι μια θηλιά να σφίγγει στον λαιμό σου όλο και περισσότερο, μέχρι που φθάνεις στο σημείο να αρπάξεις μία κατσαρόλα και να βγεις στον δρόμο φωνάζοντας “QUE SE VAYAN TODOS”.

Κανείς δε μου είπε το ηλίθιο “πάτε για χρεωκοπία επειδή είστε τεμπέληδες και δουλεύετε όποτε θέλετε για όσο θέλετε, ΑΝ θέλετε”, που άκουσα στην Πολωνία και στη Σλοβακία τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, και σε μία πιο “λάιτ” παράλλαξή του στην Ουκρανία, στη Γερμανία, και στην Τσεχία. Δεν το άκουσα εδώ, επειδή ο κόσμος ξέρει ότι δεν είναι η τεμπελιά των κατοίκων μίας χώρας που μπορεί να την οδηγήσει στο πώς είναι σήμερα η Ελλάδα, ή στο πώς ήταν η Αργεντινή το 2001. Άλλα κουσούρια, ναι (για παράδειγμα, το να ζούμε πέρα από τις δυνατότητές μας, ξοδεύοντας περισσότερα απ' όσα βγάζουμε). Η τεμπελιά, επιχείρημα de mierda που με βγάζει από τα ρούχα μου όταν σκέφτομαι τους γονείς μου που δούλευαν από τα 12 τους μέχρι και μετά τα 65, και ζουν τώρα με μία (μία και για τους δύο, όχι ΑΠΟ μία, δική τους μακακία αυτή) σύνταξη ακόμη πιο de mierda, η τεμπελιά λοιπόν, όχι... Ανακεφαλαιώνοντας, αισθάνομαι ότι με τους Αργεντινούς έχουμε το “δέσιμο” που έχει ένας πρώην πολύ σοβαρά ασθενής, ο οποίος βρίσκεται ακόμα στη φάση της αποθεραπείας, έχοντας αφήσει όμως τα πολύ-πολύ χειρότερα πίσω του, με κάποιον που αντιμετωπίζει την ίδια ακριβώς πολύ σοβαρή ασθένεια, που είναι ήδη “βαριά”, χωρίς όμως ακόμα να έχει φθάσει στο “πιο βαριά δε γίνεται, από εδώ και πέρα μόνο καλύτερα μπορούν να πάνε τα πράγματα”. Έτσι το βλέπω, έτσι το αισθάνομαι, από αυτά που μου λένε, και από τη χροιά της φωνής τους...

Χαιρετίσματα από Μπουένος Άιρες, κι ευχαριστίες σε όλους σας που με διαβάζετε.
 
Last edited by a moderator:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.219
Μηνύματα
884.061
Μέλη
38.910
Νεότερο μέλος
giota789

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom