taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Πως πήγα
- Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam (Ι)
- Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam (ΙΙ)
- Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam (ΙΙΙ)
- Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam (ΙV)
- Kuala Lumpur(I)
- Kuala Lumpur(II)
- Kuala Lumpur(III)
- Siem Reap (I)
- Siem Reap (II)
- Siem Reap (III)
- Siem Reap (IV)
- Siem Reap (V)
- Siem Reap (VI)
- Siem Reap (VII)
- Ho Chi Minh (Saigon)
- Singapore,Singapore
Πρωί πρωί, πριν ξημερώσει, είχαμε ξεκινήσει. Είναι η μοναδική φορά σε όλο το ταξίδι που με το μπλουζάκι που φόραγα ένιωθα να κρυώνω λιγάκι. Αλλά στην πορεία, και όσο πηγαίναμε, ο ήλιος βγήκε και ο καιρός ζέστανε.


Πρώτος προορισμός μας, ένας μακρινός ναός, ο Banteay Srei, ένας υπέροχος επίπεδος ναός, κτισμένος από κόκκινη πέτρα (sandstone) σε ένα ξέφωτο μέσα στη ζούγκλα, τον οποίο απολαύσαμε χωρίς κόσμο (ήμασταν οι πρώτοι για την ημέρα). Πιο μετά γίνεται το σώσε εδώ, καθώς ο ναός είναι από τους πιο δημοφιλείς στους τουρίστες, και παύει να είναι τόσο όμορφα. Βγαίνοντας, σταματήσαμε για breakfast (εγώ τόλμησα και πήρα τον παγωμένο καφέ που φτιάχνουν εδώ, αναμεμειγμένο με κομμάτια πάγου – και ναι, δεν έπαθα τίποτα). Δεν κατέβαινε τίποτε άλλο. Αλλά είναι εντυπωσιακό πως αυτοί οι Ασιάτες τρώνε ρύζια και βαριές σάλτσες για πρωινό…
Η διαδρομή για τον επόμενο ναό ήταν μερικά χιλιόμετρα, και έχοντας πια ξημερώσει για τα καλά, ήταν ευκαιρία για παρατηρήσω τα χωριά δίπλα από το δρόμο. Ο κόσμος εδώ ζει σε ξύλινα σπιτάκια, του ενός δωματίου, χτισμένα υπερυψωμένα, πάνω σε πασσάλους (για να πάρετε μια ιδέα, σκεφθείτε τις Ελληνικές πυλωτές). Κάτω από το σπίτι, εξωτερικά, βρίσκονται οι βοηθητικοί χώροι, όπου γίνεται το μαγείρεμα, το φαγητό, κλπ, αλλά οι κοινωνικές δραστηριότητες της οικογένειας. Τα χωριά είναι μικρά, 5-10 σπίτια το καθένα, και με τους χώρους αυτούς να βρίσκονται εξωτερικά από όλα τα σπίτια, η ζωή στο χωριό είναι αναπόφευκτα πάρα πολύ κοινωνική. Φυσικά ούτε λόγος για ηλεκτρισμό (αυτός σταματάει στα όρια των πόλεων), ούτε κουβέντα για τρεχούμενο νερό (οι πιο προνομιούχοι, καθαρίζουν τα λασπόνερα της άρδευσης των ριζοχώραφων με ταμπλέτες), και φυσικά ανύπαρκτη αποχέτευση… Εδώ που τα λέμε, και οι τουαλέτες στα σπίτια ανύπαρκτες είναι, το δάσος να είναι καλά.
Η Καμπότζη σήμερα, 700 χρόνια και βάλε μετά τα μεγαλεία του Angkor, είναι μια από τις φτωχότερες χώρες στην Ασία (μόνο Bangladesh, Ανατολικό Τιμόρ, Τατζικιστάν, Βιρμανία και Νεπάλ είναι σε χειρότερη θέση στην κατάταξη των χωρών ως προς το κατά κεφαλήν εισόδημα). Το κατά κεφαλήν εισόδημα της χώρας είναι στα 900 περίπου δολάρια το άτομο το χρόνο, όταν στην Ελλάδα αυτό φτάνει τα 27.900 περίπου, και στο Λουξεμβούργο τα 122.300 (πηγή: ΔΝΤ, στοιχεία 2011 από wikipedia). Στην ίδια λίστα (κατά κεφαλήν εισόδημα – PPP) που το Brunei είναι 5ο στον κόσμο, η Καμπότζη εμφανίζεται στην 146η θέση, κάτω από πολλές χώρες της υποσαχάριας Αφρικής (κάτω από Γκάνα, Σουδάν, Νιγηρία, Τζιμπουτί, Καμερούν κ.α.). Κι αυτό, παρά το τουριστικό εισόδημα, τα ξενοδοχεία 5 αστέρων και τις λοιπές υποδομές της χώρας. Κι όπου φτωχός κι η μοίρα του: Τον 20 αιώνα μόνο, μετά που έφυγαν οι Γάλλοι αποικιοκράτες, έχουν σπαραχθεί από πολυετείς εμφύλιους πολέμους και Βιετναμέζικη κατοχή (έχετε ακούσει για τους Ερυθρούς Χμέρ και τον Πολ Ποτ?). Ο Εμφύλιος πόλεμος τελείωσε το 1990, με την παρέμβαση των ηνωμένων εθνών. Αλλά ακόμα και σήμερα, η δημοκρατία στη χώρα δεν έχει αποκατασταθεί. Υπάρχει Βασιλιάς, που έχει το μοναδικό παγκόσμια χαρακτηριστικό να μην κληρονομεί την εξουσία στα παιδιά του αλλά να εκλέγεται για ισόβια θητεία – από την άλλη, όμως, ο τωρινός βασιλιάς είναι ο γιός του προηγούμενου. Ο Βασιλιάς είναι η αρχή της πολιτείας, αλλά με "διακοσμητικό" ρόλο – για τα άλλα, υπάρχει εκλεγμένη κυβέρνηση… Μόνο που από το 1990 κυβερνά το ίδιο κόμμα, με κομματικές οργανώσεις σε όλη τη χώρα (μόνο στις διαδρομές μου πρέπει να συνάντησα 10+ χώρους που ανήκαν στο κόμμα), αντιπολίτευση πρακτικά δεν υπάρχει, και έχουν πρωθυπουργό/γενικό γραμματέα ένα πρώην ερυθρό Χμέρ. Η χώρα (όχι φυσικά τα μέρη που θα δει ένας τουρίστας) είναι ακόμα γεμάτη νάρκες από τον εμφύλιο πόλεμο, και κάθε τόσο οι ειδήσεις αναφέρουν για κάποιον κακόμοιρο που έχασε τη ζωή του ή ακρωτηριάστηκε από έκρηξη νάρκης. Μάλιστα, συχνά σε ναούς κλπ θα συναντήσετε μουσικά συγκροτήματα από θύματα ναρκών, να ζητιανεύουν για κάποιο φιλοδώρημα.
Επόμενη στάση, Kbal Spean. Δεν είναι ακριβώς ναός, αλλά είναι εντυπωσιακό. Βρισκόμαστε σε ένα από τα βουνά (ε, λόφους δηλαδή) που περιβάλλουν την περιοχή του Angkor. Από τα βουνά αυτά πηγάζει ο ποταμός, το νερό του οποίου τροφοδοτούσε και τροφοδοτεί τα αρδευτικά συστήματα των ορυζώνων του Angkor. Πίσω από τους λόφους υπάρχουν λίγο ψηλότερα βουνά, και τα Ταϋλανδέζικα σύνορα (κοντά στο συνοριακό φυλάκιο στο οποίο οδηγεί ο δρόμος από δω, είναι και ο τάφος του Pol Pot, του αρχηγού των ερυθρών Χμερ που κατάσφαξε εκατομμύρια).


Παρκάρουμε στο πάρκιγκ, και εξοπλιζόμαστε με προμήθειες. Τα 1500 μέτρα ανάβασης στο κακοτράχαλο μονοπάτι μέσα από τη ζούγκλα που πρέπει να διανύσει κανείς για να ανέβει 200 μέτρα ψηλότερα και να φτάσει στο Kbal Spean αξίζουν τον κόπο, και είναι από μόνα τους μια όμορφη εμπειρία, παρότι η ανάβασή τους έχει αυξημένο βαθμό δυσκολίας. Τα κατάφερα και τα ανέβηκα μέχρι τέλους, για να θαυμάσω το Kbal Spean. Εδώ, για να θεωρείται το νερό "ιερό", ένα σωρό λατρευτικά στοιχεία λαξεύτηκαν στην κοίτη του ποταμού, που ακόμα και σήμερα περνάει από πάνω τους. Η εποχή που ήρθα είναι η καλύτερη για το μνημείο. Πιο βαθιά μέσα στο dry season, το νερό του ποταμού στερεύει σχεδόν, και το θέαμα παύει να είναι εντυπωσιακό. Αντίθετα, στο wet season, τα πολλά νερά κρύβουν το αξιοθέατο.


Επιστροφή στο κυρίως Angkor, και στο ναό Banteay Samre, ένα όμορφο ναό με . Τον βλέπουμε κι αυτόν αναλυτικά, και επιστρέφουμε στο όχημα.


Προορισμός μας, τώρα, η περιοχή των ναών του Roluos, ανατολικά του Siem Reap. Η διαδρομή με το tuk-tuk παίρνει το χρόνο της, και όταν φτάνουμε είναι καλή ώρα για μια στάση για μεσημεριανό φαγητό. Με πήγαν κι εκεί σε ένα τουριστικό εστιατόριο δίπλα σε ένα ποταμάκι, και μετά από ένα γρήγορο γεύμα επιστρέψαμε στα αξιοθέατα. 3 ναοί είναι εκεί γύρω, αλλά ο ένας (Lolei) είναι σε κακή κατάσταση. Επισκεπτόμαστε τους άλλους 2, Preah Ko (επίπεδος, μικρός)και Bakong (πολυεπίπεδος, μεγαλούτσικος, με τάφρο). Δίπλα στον τελευταίο βρίσκεται και ένα σύγχρονο βουδιστικό μοναστήρι.






Πρώτος προορισμός μας, ένας μακρινός ναός, ο Banteay Srei, ένας υπέροχος επίπεδος ναός, κτισμένος από κόκκινη πέτρα (sandstone) σε ένα ξέφωτο μέσα στη ζούγκλα, τον οποίο απολαύσαμε χωρίς κόσμο (ήμασταν οι πρώτοι για την ημέρα). Πιο μετά γίνεται το σώσε εδώ, καθώς ο ναός είναι από τους πιο δημοφιλείς στους τουρίστες, και παύει να είναι τόσο όμορφα. Βγαίνοντας, σταματήσαμε για breakfast (εγώ τόλμησα και πήρα τον παγωμένο καφέ που φτιάχνουν εδώ, αναμεμειγμένο με κομμάτια πάγου – και ναι, δεν έπαθα τίποτα). Δεν κατέβαινε τίποτε άλλο. Αλλά είναι εντυπωσιακό πως αυτοί οι Ασιάτες τρώνε ρύζια και βαριές σάλτσες για πρωινό…
Η διαδρομή για τον επόμενο ναό ήταν μερικά χιλιόμετρα, και έχοντας πια ξημερώσει για τα καλά, ήταν ευκαιρία για παρατηρήσω τα χωριά δίπλα από το δρόμο. Ο κόσμος εδώ ζει σε ξύλινα σπιτάκια, του ενός δωματίου, χτισμένα υπερυψωμένα, πάνω σε πασσάλους (για να πάρετε μια ιδέα, σκεφθείτε τις Ελληνικές πυλωτές). Κάτω από το σπίτι, εξωτερικά, βρίσκονται οι βοηθητικοί χώροι, όπου γίνεται το μαγείρεμα, το φαγητό, κλπ, αλλά οι κοινωνικές δραστηριότητες της οικογένειας. Τα χωριά είναι μικρά, 5-10 σπίτια το καθένα, και με τους χώρους αυτούς να βρίσκονται εξωτερικά από όλα τα σπίτια, η ζωή στο χωριό είναι αναπόφευκτα πάρα πολύ κοινωνική. Φυσικά ούτε λόγος για ηλεκτρισμό (αυτός σταματάει στα όρια των πόλεων), ούτε κουβέντα για τρεχούμενο νερό (οι πιο προνομιούχοι, καθαρίζουν τα λασπόνερα της άρδευσης των ριζοχώραφων με ταμπλέτες), και φυσικά ανύπαρκτη αποχέτευση… Εδώ που τα λέμε, και οι τουαλέτες στα σπίτια ανύπαρκτες είναι, το δάσος να είναι καλά.
Η Καμπότζη σήμερα, 700 χρόνια και βάλε μετά τα μεγαλεία του Angkor, είναι μια από τις φτωχότερες χώρες στην Ασία (μόνο Bangladesh, Ανατολικό Τιμόρ, Τατζικιστάν, Βιρμανία και Νεπάλ είναι σε χειρότερη θέση στην κατάταξη των χωρών ως προς το κατά κεφαλήν εισόδημα). Το κατά κεφαλήν εισόδημα της χώρας είναι στα 900 περίπου δολάρια το άτομο το χρόνο, όταν στην Ελλάδα αυτό φτάνει τα 27.900 περίπου, και στο Λουξεμβούργο τα 122.300 (πηγή: ΔΝΤ, στοιχεία 2011 από wikipedia). Στην ίδια λίστα (κατά κεφαλήν εισόδημα – PPP) που το Brunei είναι 5ο στον κόσμο, η Καμπότζη εμφανίζεται στην 146η θέση, κάτω από πολλές χώρες της υποσαχάριας Αφρικής (κάτω από Γκάνα, Σουδάν, Νιγηρία, Τζιμπουτί, Καμερούν κ.α.). Κι αυτό, παρά το τουριστικό εισόδημα, τα ξενοδοχεία 5 αστέρων και τις λοιπές υποδομές της χώρας. Κι όπου φτωχός κι η μοίρα του: Τον 20 αιώνα μόνο, μετά που έφυγαν οι Γάλλοι αποικιοκράτες, έχουν σπαραχθεί από πολυετείς εμφύλιους πολέμους και Βιετναμέζικη κατοχή (έχετε ακούσει για τους Ερυθρούς Χμέρ και τον Πολ Ποτ?). Ο Εμφύλιος πόλεμος τελείωσε το 1990, με την παρέμβαση των ηνωμένων εθνών. Αλλά ακόμα και σήμερα, η δημοκρατία στη χώρα δεν έχει αποκατασταθεί. Υπάρχει Βασιλιάς, που έχει το μοναδικό παγκόσμια χαρακτηριστικό να μην κληρονομεί την εξουσία στα παιδιά του αλλά να εκλέγεται για ισόβια θητεία – από την άλλη, όμως, ο τωρινός βασιλιάς είναι ο γιός του προηγούμενου. Ο Βασιλιάς είναι η αρχή της πολιτείας, αλλά με "διακοσμητικό" ρόλο – για τα άλλα, υπάρχει εκλεγμένη κυβέρνηση… Μόνο που από το 1990 κυβερνά το ίδιο κόμμα, με κομματικές οργανώσεις σε όλη τη χώρα (μόνο στις διαδρομές μου πρέπει να συνάντησα 10+ χώρους που ανήκαν στο κόμμα), αντιπολίτευση πρακτικά δεν υπάρχει, και έχουν πρωθυπουργό/γενικό γραμματέα ένα πρώην ερυθρό Χμέρ. Η χώρα (όχι φυσικά τα μέρη που θα δει ένας τουρίστας) είναι ακόμα γεμάτη νάρκες από τον εμφύλιο πόλεμο, και κάθε τόσο οι ειδήσεις αναφέρουν για κάποιον κακόμοιρο που έχασε τη ζωή του ή ακρωτηριάστηκε από έκρηξη νάρκης. Μάλιστα, συχνά σε ναούς κλπ θα συναντήσετε μουσικά συγκροτήματα από θύματα ναρκών, να ζητιανεύουν για κάποιο φιλοδώρημα.
Επόμενη στάση, Kbal Spean. Δεν είναι ακριβώς ναός, αλλά είναι εντυπωσιακό. Βρισκόμαστε σε ένα από τα βουνά (ε, λόφους δηλαδή) που περιβάλλουν την περιοχή του Angkor. Από τα βουνά αυτά πηγάζει ο ποταμός, το νερό του οποίου τροφοδοτούσε και τροφοδοτεί τα αρδευτικά συστήματα των ορυζώνων του Angkor. Πίσω από τους λόφους υπάρχουν λίγο ψηλότερα βουνά, και τα Ταϋλανδέζικα σύνορα (κοντά στο συνοριακό φυλάκιο στο οποίο οδηγεί ο δρόμος από δω, είναι και ο τάφος του Pol Pot, του αρχηγού των ερυθρών Χμερ που κατάσφαξε εκατομμύρια).






Παρκάρουμε στο πάρκιγκ, και εξοπλιζόμαστε με προμήθειες. Τα 1500 μέτρα ανάβασης στο κακοτράχαλο μονοπάτι μέσα από τη ζούγκλα που πρέπει να διανύσει κανείς για να ανέβει 200 μέτρα ψηλότερα και να φτάσει στο Kbal Spean αξίζουν τον κόπο, και είναι από μόνα τους μια όμορφη εμπειρία, παρότι η ανάβασή τους έχει αυξημένο βαθμό δυσκολίας. Τα κατάφερα και τα ανέβηκα μέχρι τέλους, για να θαυμάσω το Kbal Spean. Εδώ, για να θεωρείται το νερό "ιερό", ένα σωρό λατρευτικά στοιχεία λαξεύτηκαν στην κοίτη του ποταμού, που ακόμα και σήμερα περνάει από πάνω τους. Η εποχή που ήρθα είναι η καλύτερη για το μνημείο. Πιο βαθιά μέσα στο dry season, το νερό του ποταμού στερεύει σχεδόν, και το θέαμα παύει να είναι εντυπωσιακό. Αντίθετα, στο wet season, τα πολλά νερά κρύβουν το αξιοθέατο.






Επιστροφή στο κυρίως Angkor, και στο ναό Banteay Samre, ένα όμορφο ναό με . Τον βλέπουμε κι αυτόν αναλυτικά, και επιστρέφουμε στο όχημα.






Προορισμός μας, τώρα, η περιοχή των ναών του Roluos, ανατολικά του Siem Reap. Η διαδρομή με το tuk-tuk παίρνει το χρόνο της, και όταν φτάνουμε είναι καλή ώρα για μια στάση για μεσημεριανό φαγητό. Με πήγαν κι εκεί σε ένα τουριστικό εστιατόριο δίπλα σε ένα ποταμάκι, και μετά από ένα γρήγορο γεύμα επιστρέψαμε στα αξιοθέατα. 3 ναοί είναι εκεί γύρω, αλλά ο ένας (Lolei) είναι σε κακή κατάσταση. Επισκεπτόμαστε τους άλλους 2, Preah Ko (επίπεδος, μικρός)και Bakong (πολυεπίπεδος, μεγαλούτσικος, με τάφρο). Δίπλα στον τελευταίο βρίσκεται και ένα σύγχρονο βουδιστικό μοναστήρι.
Attachments
-
184 KB Προβολές: 94