mikrh tsopana
Member
- Μηνύματα
- 1.794
- Likes
- 8.438
- Επόμενο Ταξίδι
- Ελλάδα-Παλέρμο-Μπιλμπάο
- Ταξίδι-Όνειρο
- θα το αποφασίσω αύριο
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Εκουαδόρ-Κίτο
- Εκουαδόρ-Κίτο (B)
- Εκουαδόρ-Mompiche
- Εκουαδόρ-Ιστορικό Κέντρο
- Εκουαδόρ-Baños
- Βραζιλία
- Καταρράκτες Ιγουασού-Αργεντινή-Βραζιλία
- Παραγουάη
- Αργεντινή-Σάλτα
- Αργεντινή-Σάλτα (B)
- Αργεντινή-Σάλτα (Γ)
- Εκουαδόρ-Μέση Του Κόσμου
- Εκουαδόρ-Οταβάλο
- Εκουαδόρ-Αμαζόνιος
- Εκουαδόρ-Puerto Lopez,Manabi
- Εκουαδόρ-Λίμνη Κιλοτόα
- Κολομβία-Εσωτερικές Διαδρομές
- Κολομβία-San Agustin
- Κολομβία-Νέιβα
- Κολομβία-Έρημος Τατακόα
- Κολομβία-Μέχρι την Μπογκοτά
- Κολομβία-Μπογκοτά
- Κολομβία-Βίγια δε Λέιβα, Μπαριτσάρα
- Κολομβία-Μεντεγίν-Καρταχένα
- Κολομβία-Καρταχένα δε Ίντιας
- Κολομβία-Playa Blanca
- Επίλογος
Κεφάλαιο 3: Κολομβία
Υποκεφάλαιο 3.1: Σαν Αγουστίν
Τίτλος: Στα άδυτα του τσοπανίσιου μυαλού
Ο δρόμος για το Σαν Αγουστίν δεν ήταν καθόλου φιλικός προς την τσοπάνα. Πέντε ώρες από το Κίτο μέχρι το Τουλκάν, από εκεί ταξί για Ρουμικάτσα, συμπλήρωμα των απαραίτητων εγγράφων στα σύνορα και από τις δύο πλευρές χωρίς έλεγχο αποσκευών, από εκεί ταξί για Πάστο και από Πάστο λεωφορείο για Ποπαγιάν. Μετά από 8 ώρες δρόμο από το Πάστο μέχρι το Ποπαγιάν και ανεβοκατέβασμα των Άνδεων η τσοπάνα ένιωθε τα αφτιά της να βουίζουν έντονα, μα έπρεπε να συνεχίσει για το Σαν Αγουστίν. Έτσι, έπειτα από άλλες 4μιση ώρες με λεωφορειάκι(μπουσέτα) έφτασε επιτέλους στον πολυπόθητο προορισμό. Η τελευταία διαδρομή είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί, εκτός από το ότι οι δρόμοι στην Κολομβία δεν είναι τόσο(καθόλου) προσεγμένοι όσο στο Εκουαδόρ(ο συγκεκριμένος ήταν χωματόδρομος), έβλεπε κανείς και αρκετά κομάντος να στέκονται στην άκρη του δρόμου με τα «κουμπούρια» τους.
Το Σαν Αγουστίν, μικρό μα μαγικό χωριό στη νοτιοδυτική Κολομβία, έμελλε να γίνει ο αγαπημένος κολομβιανός προορισμός της μικρής τσοπάνας. Ακολουθεί απόσπασμα από το lonely planet:
«Καιρό πριν οι ευρωπαίοι φτάσουν στην Αμερική, το Σαν Αγουστίν κατοικούνταν από μυστηριώδεις ανθρώπους που έκαιγαν τους νεκρούς και τους τιμούσαν με υπέροχα αγάλματα σκαλισμένα από ηφαιστειακές πέτρες. Η κληρονομιά που άφησαν πίσω τους είναι ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά μνημεία της ηπείρου.»
Και δεν είχε άδικο.Οι τεράστιες σκαλισμένες πέτρες εξέπεμπαν μία πολύ περίεργη ενέργεια. Ήταν οι ακαθόριστες μορφές, τα χαρακτηριστικά προσώπου δανεισμένα από ζώα αλλά και από ανθρώπους, η απόδοση ενίοτε δύο μορφών στην ίδια πέτρα, όλα τόσο μοναδικά. Και επιπλέον αυτή η αβεβαιότητα για την προέλευση αυτού του πολιτισμού και τη σύνδεσή του, αν υπήρχε, με τους υπόλοιπους της περιοχής όπως και για τη χρησιμότητα των αγαλμάτων. Όλα αυτά αφήνουν ένα πέπλο μυστηρίου και η τσοπάνα, γνωστή και ως «η τελευταία μαύρη γατα, λαχταρούσε να φορέσει αυτό το πέπλο και να ταξιδέψει για λίγο στα άδυτα της ανθρώπινης φαντασίας ή παράνοιας.Μα αυτό ήταν κάτι πολύ προσωπικό.Οι αρχαιολόγοι έχουν βρει ίχνη κατοικημένης περιοχής με παρόμοια χαρακτηριστικά στην κολομβιανή ζούγκλα του Αμαζονίου, η δυσβατότητα της περιοχής όμως καθιστά οποιαδήποτε ανακάλυψη αρκετά δύσκολη.
Η πρώτη μέρα ήταν μέρα ξεκούρασης για την τσο. Το μέρος ήταν ήσυχο,πανέμορφο και καταπράσινο και έτσι αποφάσισε να χαλαρώσει και να σχεδιάσει με σύνεση την περιήγησή της στη γη του μυστηρίου. Δεν ήθελε να αφήσει τίποτε που να μην το επισκεφτεί και με το δίκιο της. Κάθε άγαλμα είναι μοναδικό, δεν επαναλαμβάνεται, ενώ κάποιες από τις περιοχές στις οποίες είναι τοποθετημένες κάποιοι μονόλιθοι δεν είναι τυχαίες. Έτσι, λοιπόν:
1η μέρα
Jeep tour
Περιλαμβάνει επισκέψη στα παρακάτω μέρη
1.Το στενό του ποταμού Magdalena
2.Τον μικρό αρχαιολογικό χώρο Alto de los Idolos και Alto de las Piedras
3.Τον καταράκτη Salto de los Bordones και
4. Στάση στο Trapiche, σε έναν χώρο επεξεργασίας ζαχαροκάλαμου για εξαγωγή της πανέλα, ένα είδος ζάχαρης που είναι ευρέως διαδεδομένο στη ν.Αμερική
Διάρκεια: περίπου 6 ώρες
Κόστος: 40,000 COP τουρ+20,000 COP είσοδος σε όλα τα μουσεία και αρχαιολογικά μέρη της περιοχής και στο αρχαιολογικό πάρκο, ένα βιβλιαράκι σε στυλ διαβατηρίου που περιέχει πρακτικές και γενικές πληροφορίες για κάθε σημείο ενδιαφέροντος
2η μέρα
Πεζοπορία στα εξής μέρη El Tablon-La Chaquira-La Pelota-El Purutal
Διάρκεια: 4-5 ώρες
Αξία: ανεκτίμητη
3η μέρα
Επίσκεψη στο αρχαιολογικό πάρκο
Διάρκεια: ανάλογα, περίπου 3-4 ώρες(ίσως και λίγο παραπάνω)
Κόστος: χρήση του αρχαιολογικού «διαβατηρίου» της πρώτης μέρας
--
Το τουρ της πρώτης μέρας άφησε στην τσο τις καλύτερες εντυπώσεις και της έδωσε μία γεύση από αυτό που θα ακολουθούσε στην Κολομβία της καρδιάς της. Κι ενώ η ταπεινή τσοπάνα συνήθως εξυμνεί και συνεπαίρνεται από το μεγαλείο της φύσης, στη συγκεκριμένη περίπτωση την παράσταση έκλεψε ο άνθρωπος, με τα παράξενα δημιουργήματά του. Και πάλι η τσοπάνα αισθάνθηκε να την εξουσιάζει το παράλογο. Και αυτή τη φορά το παράλογο δεν αντικατοπτριζόταν στην αλόγιστη δύναμη ενός οργισμένου καταρράκτη αλλά στα περίεργα τρικ του ανθρώπινου νου. Και όσο προσπαθούσε να βρει τη λογική στα αγάλματα με τις περίεργες μορφές, με χαρακτηριστικά ζώων και ανθρώπων τόσο την εξουσίαζε η παντελής έλλειψη αυτής.
Tα αγάλματα χρησιμοποιούνταν σε αρκετές περιπτώσεις ως ταφόπλακες.
Η δεύτερη μέρα έμελε να γίνει η αγαπημένη της τσο και να της χαρίσει μία από τις πιο όμορφες στιγμές της. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Το πρωί βρήκε την τσο κάπως ανήσυχη. Η συζήτηση το προηγούμενο βράδυ με τη Μιλένα την είχε κάπως πείσει να κάνει την πεζοπορία μόνη, έχοντας κατεβάσει τον χάρτη της Κολομβίας από το ΜapsMe και η επιβεβαίωση της ιδιοκτήτριας ότι η διαδρομή είναι αρκετά ασφαλής δεν της έδινε κανένα περιθώριο για δικαιολογίες. Όμως η τσοπάνα ήξερε την τσοπάνα πολύ καλά και δεν είχε καμία αμφιβολία ότι είναι ικανή περισσότερο από τον καθένα να χαθεί. Όπερ εγέννετο.
Η πρώτη μισή ώρα της διαδρομής κυλούσε ανήσυχα μα σωστά. Η τσο, ούσα ανασφαλής, ρωτούσε κάθε ΣανΑγουστινίτη που έβγαινε στο διάβα της αν πάει καλά για τη συγκεκριμένη διαδρομή και ο εκάστοτε ΣανΑγουστινίτης της το επιβεβαίωνε. Έστριψε από τον κεντρικό δρόμο και κατηφόρισε για ώρα έναν χωματόδρομο απαντώντας ντόπιους, βαρβάρους και ζωντανά. Κι αφού ρώτησε μέχρι και τα κυκλάμινα αν πάει σωστά και τα κυκλάμινα της απάντησαν que sí έφτασε.
Ακολουθεί μικρή ιστορία με τίτλο: Φόβος και Παράνοια στο Σαν Αγουστίν
___________________________________________
Λένε πως η σιωπή είναι χρυσός μα ο χρυσός δεν είναι ό,τι πιο ακριβό υπάρχει. Και μιλώντας για ακρίβεια δεν εννούμε φυσικά την υλική αλλά την άυλη αξία ενός προϊόντος. Μακρυγορούμε όμως και η ουσία χάνεται. Και πού είναι η ουσία; Στο παράλογο. Και τί είναι το παράλογο; Αυτό που σε συνεπαίρνει, αυτό που προκαλεί ασταμάτητα ηλεκτροσόκ στον εγκέφαλό σου, που σου κόβει την ανάσα και μετά σου δίνει διπλάσιο οξυγόνο, αυτό που σου δένει τα μάτια και μετά σου βγάζει το πανί, αναγκάζοντάς σε να κοιτάξεις μεμιάς τον ήλιο, αυτό που σε παίρνει και σε πετάει με δύναμη από το γκρεμό και εσύ σκαρφαλώνεις για να το ευχαριστήσεις. Και το πιο παράλογο απ’όλα δεν είναι αυτό που βιώνεις, αλλά ο ίδιος σου ο εαυτός. Το παράλογο δεν είναι το γεγονός, η εικόνα, η ιδέα που σου προκαλεί πρωτόγνωρα, ανεξήγητα συναισθήματα, αλλά τα ίδια τα συναισθήματα. Το παράλογο εν τέλει δεν είναι τίποτα άλλο από εσένα αυτοπροσώπως.
Τη χρυσή εκείνη σιωπή διέκοπτε ο ήχος από τον καταρράκτη και ύστερα η αδιάκοπη κίνηση του νερού που ελίσσοταν σαν φίδι ανάμεσα στα καταπράσινα κολομβιανά βουνά. Η τσοπάνα, κάθισε σε μιαν άκρη. Στην αρχή έβαλε διστακτικά το πόδι, μα σαν είδε ότι την «έπαιρνε», βούτηξε ολόκληρη σε αυτό το ταξίδι των αισθήσεων. Δεν ήτανε μονάχα η ομορφιά και η ηρεμία του τοπίου, ούτε η συνεχής επιθυμία της τσο να μοιραστεί αυτή τη στιγμή με κάποιον δικό της αλλά η ενέργεια. Ναι,η ενέργεια! Εκείνο το μέρος είχε μιαν αλλόκοτη ενέργεια. Τέτοια που όμοιά της η τσοπάνα δεν έχει ξαναβιώσει. Είναι γνωστό ότι το υδάτινο στοιχείο είναι το αγαπημένο της τσο, είναι γνωστή η αγάπη της μικρής χωριατοπούλας για τους καταρράκτες και είναι κοινώς αποδεκτό ότι το πράσινο χρώμα ευφραίνει καρδίαν. Μα όχι, δεν ήταν τίποτε από αυτά. Η τσοπάνα ένιωθε μία ανεξήγητη ενέργεια. Την ενιωθε! Όσο περνούσε η ώρα γινόταν όλο και πιο δυνατή αυτή η αίσθηση. Μέχρι που έκανε το λάθος και κοίταξε πίσω της. Μπαμ!
-Πού βρίσκομαι;
-Αυτό δεν έχει σημασία, αυτό που προέχει είναι να μας πείς τί έγινε.
-Δε θυμάμαι.
-Προσπάθησε.
-Ήμουν για ώρα καθισμένη κοιτώντας την κοιλάδα. Ο χάρτης έλεγε πως εκεί βρίσκεται η Chaquira. Κοίταξα παντού, μα δεν βρήκα κάτι. Και όμως ο χάρτης το έλεγε καθαρά, ακριβώς εκεί έπρεπε να βρίσκεται. Το τοπίο με μάγεψε και ξεχάστηκα. Ένιωθα μια περίεργη ενέργεια. Νόμιζα πως ερχόταν από το ποτάμι αλλά δεν ήμουν σίγουρη. Όσο περνούσε η ώρα η ενέργεια με κυρίευε. Νόμιζα πως μπορώ να την εντοπίσω, την ένιωθα ακριβώς πίσω μου, μα την αμέσως επόμενη στιγμή την έβλεπα μπροστά μου. Μετά κατάλαβα πως ρέει προς όλες τις κατευθύνσεις μα και πάλι την αισθανόμουν πιο έντονα από πίσω. Το τοπίο ήταν τόσο όμορφο που δεν ήθελα να αποσπάσω την προσοχή μου και έτσι συνέχιζα να το κοιτάω. Εντάξει, η αλήθεια είναι ότι φοβόμουν και λίγο.
-Τί φοβόσουν;
-Φοβόμουν για αυτό που θα αντίκρυζα αν γυρνούσα το κεφάλι μου. Ξέρεις είναι διαφορετικό να σε σκοτώνουν από πίσω και διαφορετικό να βλέπεις κατάματα τον δολοφόνο.
-Δε θα ήθελες να μάθεις το πρόσωπο του δολοφόνου σου;
-Δε ξέρω. Δηλαδή, ναι. Εν πάσει περιπτώσει, σκέφτηκα ότι οι σκέψεις μου είναι παράλογες, ότι δεν υπάρχει κανείς από πίσω και έτσι αποφάσισα να γυρίσω. Και το είδα!
(σιωπή)
-Τί είδες;
-Ήτανε μία πέτρα. Ήτανε μία μεγάλη πέτρα σκαλισμένη σε τρεις πλευρές. Στις μικρές πλευρές είχε δύο μικρά σχέδια και στη μεγάλη είχε αυτή. Η πέτρα κοιτούσε στο ποτάμι, μα η θεά κοιτούσε ψηλά. Νομίζω ότι έβλεπε παντού. Είχε τους αγκώνες της διπλωμένους και τα χέρια της σηκωμένα ψηλά, με ανοιχτές της παλάμες. Το στόμα της ήταν ανοιχτό και τα μάτια της, αν και δε διακρινόταν, νομίζω πως ήταν γουρλωμένα. Νομίζω πως γούρλωνε τα μάτια για να πάρει ενέργεια και στη συνέχεια άνοιγε το στόμα για να την ξεράσει.
Ο διάλογος της τσοπάνας με την τσοπάνα έκανε την ίδια την τσοπάνα, σα σύνολο από επιμέρους τσοπάνες, να συνειδητοποιήσει τί ήταν το παράλογο. Η φύση, θα έλεγε κανείς ότι είχε τον πρώτο λόγο. Φτάνοντας στο σημείο το πρώτο πράγμα που σκέφτεται κανείς είναι το μεγαλείο της φύσης. Μα σαν κοιτάξει τη θεά καταλαβαίνει ποιός τον έχει πυροβολήσει. Διακριτικά στεκόμενη, παρόλο το μέγεθός της, έχει την όψη της στραμένη στον ήλιο και στην κοιλάδα ταυτόχρονα. Εκμεταλλεύεται την όμορφη και παράξενη ενέργεια που ούτως ή άλλως έχει πάντα το ποτάμι για να της προσδώσει κάτι το απόκοσμο, τρομακτικό και άκρως γοητευτικό παραμορφώνωντας τα χαρακτηριστικά του προσώπου της, κάθε φορά, για σένα μόνο. Και με ένα της μόνο βλέμα σε πυροβολεί!Απευθείας! Στην καρδιά! Επόμενος παρακαλώ....
___________________________________________
Η τσο, ακόμη μουδιασμένη από την πιο μυστήρια, τρομακτική και φανταστική εμπειρία της ζωής της ξεκίνησε με ένα άδειο σώμα για το υπόλοιπο του μονοπατιού της. Έπρεπε να κάνει λίγο πίσω και να βρει ένα μικρό μονοπατάκι για να συνεχίσει για τα αρχαιολογικά σημεία El Tablon και La Pelota.Χα!
Ρωτώντας έναν συνάδελφο για το αν πάει καλά συνέχισε να παίρνει το δρόμο της επιστροφής, ψάχνοντας αδίκως για το μονοπάτι. Στη στράτα όπου πήγαινε ακούει πουλιά να κελαηδούν, ακούει πουλιά να λένε:
-Ποιός είδε τσοπάνα όμορφη μικρή να πάει σε λάθος δρόμο;
Και η ίδια, μέσα από έναν εσωτερικό μονόλογο, έλεγε.
-Άκουσες τσοπανούλα μου, τί λένε τα πουλάκια;
Και της απαντούσε, όπως άλλωστε είχε ήδη κάνει πολλές φορές σήμερα.
-Πουλάκια είναι κι ας κελαηδούν, πουλάκια είναι κι ας λένε.
-Φοβούμαι σε τσοπάνα μου και μοναχή διαβαίνεις.
Δεν άντεξε και έπειτα από περίπου 45 λεπτά ρώτησε έναν ακόμη χωριανό, που την πληροφόρησε ότι έπρεπε να είχε στρίψει μισή ώρα νωρίτερα. Η τσοπάνα, τα ζύγισε και αποφάσισε να μην πάρει το ρίσκο να ξαναχαθεί, και να πάει από την πίσω πλευρά. Κάτι που έγινε, απλά ήταν πολύ πιο κουραστικό, μιας και ανέβαινε μία πολύ απότομη ανηφόρα και μιας και ο δρόμος της επιστροφής ήταν επίσης συνεχής σχεδόν ανηφόρα.
Λίγο πριν φτάσει στον αρχαιολογικό χώρο, η τσοπάνα έβηξε και έφτυσε τα πνευμόνια της. Τα αγάλματα, αν και λίγα, ήταν εντυπωσιακά με την Pelota να είναι από τα ελάχιστα αγάλματα με χρώμα που έχουν διασωθεί. Στο δρόμο για το γυρισμό, ένα καπή Γάλλων κουβάλησε την σχεδόν νεκρή από την κούραση τσοπάνα σπίτι.
Η Τρίτη μέρα ήταν αφιερωμένη στην επίσκεψη του κυρίως αρχαιολογικού χώρου(αρχαιολογικό πάρκο) ο οποίος περιλαμβάνει το αρχαιολογικό μουσείο, το Fuente de Lavapatas, την μικρή ανάβαση στο λόφο de Lavapatas και στον κήπο των αγαλμάτων.
Fuente de Lavapatas.
Alto de Lavapatas.
Υποκεφάλαιο 3.1: Σαν Αγουστίν
Τίτλος: Στα άδυτα του τσοπανίσιου μυαλού
Ο δρόμος για το Σαν Αγουστίν δεν ήταν καθόλου φιλικός προς την τσοπάνα. Πέντε ώρες από το Κίτο μέχρι το Τουλκάν, από εκεί ταξί για Ρουμικάτσα, συμπλήρωμα των απαραίτητων εγγράφων στα σύνορα και από τις δύο πλευρές χωρίς έλεγχο αποσκευών, από εκεί ταξί για Πάστο και από Πάστο λεωφορείο για Ποπαγιάν. Μετά από 8 ώρες δρόμο από το Πάστο μέχρι το Ποπαγιάν και ανεβοκατέβασμα των Άνδεων η τσοπάνα ένιωθε τα αφτιά της να βουίζουν έντονα, μα έπρεπε να συνεχίσει για το Σαν Αγουστίν. Έτσι, έπειτα από άλλες 4μιση ώρες με λεωφορειάκι(μπουσέτα) έφτασε επιτέλους στον πολυπόθητο προορισμό. Η τελευταία διαδρομή είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί, εκτός από το ότι οι δρόμοι στην Κολομβία δεν είναι τόσο(καθόλου) προσεγμένοι όσο στο Εκουαδόρ(ο συγκεκριμένος ήταν χωματόδρομος), έβλεπε κανείς και αρκετά κομάντος να στέκονται στην άκρη του δρόμου με τα «κουμπούρια» τους.
Το Σαν Αγουστίν, μικρό μα μαγικό χωριό στη νοτιοδυτική Κολομβία, έμελλε να γίνει ο αγαπημένος κολομβιανός προορισμός της μικρής τσοπάνας. Ακολουθεί απόσπασμα από το lonely planet:
«Καιρό πριν οι ευρωπαίοι φτάσουν στην Αμερική, το Σαν Αγουστίν κατοικούνταν από μυστηριώδεις ανθρώπους που έκαιγαν τους νεκρούς και τους τιμούσαν με υπέροχα αγάλματα σκαλισμένα από ηφαιστειακές πέτρες. Η κληρονομιά που άφησαν πίσω τους είναι ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά μνημεία της ηπείρου.»
Και δεν είχε άδικο.Οι τεράστιες σκαλισμένες πέτρες εξέπεμπαν μία πολύ περίεργη ενέργεια. Ήταν οι ακαθόριστες μορφές, τα χαρακτηριστικά προσώπου δανεισμένα από ζώα αλλά και από ανθρώπους, η απόδοση ενίοτε δύο μορφών στην ίδια πέτρα, όλα τόσο μοναδικά. Και επιπλέον αυτή η αβεβαιότητα για την προέλευση αυτού του πολιτισμού και τη σύνδεσή του, αν υπήρχε, με τους υπόλοιπους της περιοχής όπως και για τη χρησιμότητα των αγαλμάτων. Όλα αυτά αφήνουν ένα πέπλο μυστηρίου και η τσοπάνα, γνωστή και ως «η τελευταία μαύρη γατα, λαχταρούσε να φορέσει αυτό το πέπλο και να ταξιδέψει για λίγο στα άδυτα της ανθρώπινης φαντασίας ή παράνοιας.Μα αυτό ήταν κάτι πολύ προσωπικό.Οι αρχαιολόγοι έχουν βρει ίχνη κατοικημένης περιοχής με παρόμοια χαρακτηριστικά στην κολομβιανή ζούγκλα του Αμαζονίου, η δυσβατότητα της περιοχής όμως καθιστά οποιαδήποτε ανακάλυψη αρκετά δύσκολη.
Η πρώτη μέρα ήταν μέρα ξεκούρασης για την τσο. Το μέρος ήταν ήσυχο,πανέμορφο και καταπράσινο και έτσι αποφάσισε να χαλαρώσει και να σχεδιάσει με σύνεση την περιήγησή της στη γη του μυστηρίου. Δεν ήθελε να αφήσει τίποτε που να μην το επισκεφτεί και με το δίκιο της. Κάθε άγαλμα είναι μοναδικό, δεν επαναλαμβάνεται, ενώ κάποιες από τις περιοχές στις οποίες είναι τοποθετημένες κάποιοι μονόλιθοι δεν είναι τυχαίες. Έτσι, λοιπόν:
1η μέρα
Jeep tour
Περιλαμβάνει επισκέψη στα παρακάτω μέρη
1.Το στενό του ποταμού Magdalena
2.Τον μικρό αρχαιολογικό χώρο Alto de los Idolos και Alto de las Piedras
3.Τον καταράκτη Salto de los Bordones και
4. Στάση στο Trapiche, σε έναν χώρο επεξεργασίας ζαχαροκάλαμου για εξαγωγή της πανέλα, ένα είδος ζάχαρης που είναι ευρέως διαδεδομένο στη ν.Αμερική
Διάρκεια: περίπου 6 ώρες
Κόστος: 40,000 COP τουρ+20,000 COP είσοδος σε όλα τα μουσεία και αρχαιολογικά μέρη της περιοχής και στο αρχαιολογικό πάρκο, ένα βιβλιαράκι σε στυλ διαβατηρίου που περιέχει πρακτικές και γενικές πληροφορίες για κάθε σημείο ενδιαφέροντος
2η μέρα
Πεζοπορία στα εξής μέρη El Tablon-La Chaquira-La Pelota-El Purutal
Διάρκεια: 4-5 ώρες
Αξία: ανεκτίμητη
3η μέρα
Επίσκεψη στο αρχαιολογικό πάρκο
Διάρκεια: ανάλογα, περίπου 3-4 ώρες(ίσως και λίγο παραπάνω)
Κόστος: χρήση του αρχαιολογικού «διαβατηρίου» της πρώτης μέρας
--
Το τουρ της πρώτης μέρας άφησε στην τσο τις καλύτερες εντυπώσεις και της έδωσε μία γεύση από αυτό που θα ακολουθούσε στην Κολομβία της καρδιάς της. Κι ενώ η ταπεινή τσοπάνα συνήθως εξυμνεί και συνεπαίρνεται από το μεγαλείο της φύσης, στη συγκεκριμένη περίπτωση την παράσταση έκλεψε ο άνθρωπος, με τα παράξενα δημιουργήματά του. Και πάλι η τσοπάνα αισθάνθηκε να την εξουσιάζει το παράλογο. Και αυτή τη φορά το παράλογο δεν αντικατοπτριζόταν στην αλόγιστη δύναμη ενός οργισμένου καταρράκτη αλλά στα περίεργα τρικ του ανθρώπινου νου. Και όσο προσπαθούσε να βρει τη λογική στα αγάλματα με τις περίεργες μορφές, με χαρακτηριστικά ζώων και ανθρώπων τόσο την εξουσίαζε η παντελής έλλειψη αυτής.
Tα αγάλματα χρησιμοποιούνταν σε αρκετές περιπτώσεις ως ταφόπλακες.
Η δεύτερη μέρα έμελε να γίνει η αγαπημένη της τσο και να της χαρίσει μία από τις πιο όμορφες στιγμές της. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Το πρωί βρήκε την τσο κάπως ανήσυχη. Η συζήτηση το προηγούμενο βράδυ με τη Μιλένα την είχε κάπως πείσει να κάνει την πεζοπορία μόνη, έχοντας κατεβάσει τον χάρτη της Κολομβίας από το ΜapsMe και η επιβεβαίωση της ιδιοκτήτριας ότι η διαδρομή είναι αρκετά ασφαλής δεν της έδινε κανένα περιθώριο για δικαιολογίες. Όμως η τσοπάνα ήξερε την τσοπάνα πολύ καλά και δεν είχε καμία αμφιβολία ότι είναι ικανή περισσότερο από τον καθένα να χαθεί. Όπερ εγέννετο.
Η πρώτη μισή ώρα της διαδρομής κυλούσε ανήσυχα μα σωστά. Η τσο, ούσα ανασφαλής, ρωτούσε κάθε ΣανΑγουστινίτη που έβγαινε στο διάβα της αν πάει καλά για τη συγκεκριμένη διαδρομή και ο εκάστοτε ΣανΑγουστινίτης της το επιβεβαίωνε. Έστριψε από τον κεντρικό δρόμο και κατηφόρισε για ώρα έναν χωματόδρομο απαντώντας ντόπιους, βαρβάρους και ζωντανά. Κι αφού ρώτησε μέχρι και τα κυκλάμινα αν πάει σωστά και τα κυκλάμινα της απάντησαν que sí έφτασε.
Ακολουθεί μικρή ιστορία με τίτλο: Φόβος και Παράνοια στο Σαν Αγουστίν
___________________________________________
Λένε πως η σιωπή είναι χρυσός μα ο χρυσός δεν είναι ό,τι πιο ακριβό υπάρχει. Και μιλώντας για ακρίβεια δεν εννούμε φυσικά την υλική αλλά την άυλη αξία ενός προϊόντος. Μακρυγορούμε όμως και η ουσία χάνεται. Και πού είναι η ουσία; Στο παράλογο. Και τί είναι το παράλογο; Αυτό που σε συνεπαίρνει, αυτό που προκαλεί ασταμάτητα ηλεκτροσόκ στον εγκέφαλό σου, που σου κόβει την ανάσα και μετά σου δίνει διπλάσιο οξυγόνο, αυτό που σου δένει τα μάτια και μετά σου βγάζει το πανί, αναγκάζοντάς σε να κοιτάξεις μεμιάς τον ήλιο, αυτό που σε παίρνει και σε πετάει με δύναμη από το γκρεμό και εσύ σκαρφαλώνεις για να το ευχαριστήσεις. Και το πιο παράλογο απ’όλα δεν είναι αυτό που βιώνεις, αλλά ο ίδιος σου ο εαυτός. Το παράλογο δεν είναι το γεγονός, η εικόνα, η ιδέα που σου προκαλεί πρωτόγνωρα, ανεξήγητα συναισθήματα, αλλά τα ίδια τα συναισθήματα. Το παράλογο εν τέλει δεν είναι τίποτα άλλο από εσένα αυτοπροσώπως.
Τη χρυσή εκείνη σιωπή διέκοπτε ο ήχος από τον καταρράκτη και ύστερα η αδιάκοπη κίνηση του νερού που ελίσσοταν σαν φίδι ανάμεσα στα καταπράσινα κολομβιανά βουνά. Η τσοπάνα, κάθισε σε μιαν άκρη. Στην αρχή έβαλε διστακτικά το πόδι, μα σαν είδε ότι την «έπαιρνε», βούτηξε ολόκληρη σε αυτό το ταξίδι των αισθήσεων. Δεν ήτανε μονάχα η ομορφιά και η ηρεμία του τοπίου, ούτε η συνεχής επιθυμία της τσο να μοιραστεί αυτή τη στιγμή με κάποιον δικό της αλλά η ενέργεια. Ναι,η ενέργεια! Εκείνο το μέρος είχε μιαν αλλόκοτη ενέργεια. Τέτοια που όμοιά της η τσοπάνα δεν έχει ξαναβιώσει. Είναι γνωστό ότι το υδάτινο στοιχείο είναι το αγαπημένο της τσο, είναι γνωστή η αγάπη της μικρής χωριατοπούλας για τους καταρράκτες και είναι κοινώς αποδεκτό ότι το πράσινο χρώμα ευφραίνει καρδίαν. Μα όχι, δεν ήταν τίποτε από αυτά. Η τσοπάνα ένιωθε μία ανεξήγητη ενέργεια. Την ενιωθε! Όσο περνούσε η ώρα γινόταν όλο και πιο δυνατή αυτή η αίσθηση. Μέχρι που έκανε το λάθος και κοίταξε πίσω της. Μπαμ!
-Πού βρίσκομαι;
-Αυτό δεν έχει σημασία, αυτό που προέχει είναι να μας πείς τί έγινε.
-Δε θυμάμαι.
-Προσπάθησε.
-Ήμουν για ώρα καθισμένη κοιτώντας την κοιλάδα. Ο χάρτης έλεγε πως εκεί βρίσκεται η Chaquira. Κοίταξα παντού, μα δεν βρήκα κάτι. Και όμως ο χάρτης το έλεγε καθαρά, ακριβώς εκεί έπρεπε να βρίσκεται. Το τοπίο με μάγεψε και ξεχάστηκα. Ένιωθα μια περίεργη ενέργεια. Νόμιζα πως ερχόταν από το ποτάμι αλλά δεν ήμουν σίγουρη. Όσο περνούσε η ώρα η ενέργεια με κυρίευε. Νόμιζα πως μπορώ να την εντοπίσω, την ένιωθα ακριβώς πίσω μου, μα την αμέσως επόμενη στιγμή την έβλεπα μπροστά μου. Μετά κατάλαβα πως ρέει προς όλες τις κατευθύνσεις μα και πάλι την αισθανόμουν πιο έντονα από πίσω. Το τοπίο ήταν τόσο όμορφο που δεν ήθελα να αποσπάσω την προσοχή μου και έτσι συνέχιζα να το κοιτάω. Εντάξει, η αλήθεια είναι ότι φοβόμουν και λίγο.
-Τί φοβόσουν;
-Φοβόμουν για αυτό που θα αντίκρυζα αν γυρνούσα το κεφάλι μου. Ξέρεις είναι διαφορετικό να σε σκοτώνουν από πίσω και διαφορετικό να βλέπεις κατάματα τον δολοφόνο.
-Δε θα ήθελες να μάθεις το πρόσωπο του δολοφόνου σου;
-Δε ξέρω. Δηλαδή, ναι. Εν πάσει περιπτώσει, σκέφτηκα ότι οι σκέψεις μου είναι παράλογες, ότι δεν υπάρχει κανείς από πίσω και έτσι αποφάσισα να γυρίσω. Και το είδα!
(σιωπή)
-Τί είδες;
-Ήτανε μία πέτρα. Ήτανε μία μεγάλη πέτρα σκαλισμένη σε τρεις πλευρές. Στις μικρές πλευρές είχε δύο μικρά σχέδια και στη μεγάλη είχε αυτή. Η πέτρα κοιτούσε στο ποτάμι, μα η θεά κοιτούσε ψηλά. Νομίζω ότι έβλεπε παντού. Είχε τους αγκώνες της διπλωμένους και τα χέρια της σηκωμένα ψηλά, με ανοιχτές της παλάμες. Το στόμα της ήταν ανοιχτό και τα μάτια της, αν και δε διακρινόταν, νομίζω πως ήταν γουρλωμένα. Νομίζω πως γούρλωνε τα μάτια για να πάρει ενέργεια και στη συνέχεια άνοιγε το στόμα για να την ξεράσει.
Ο διάλογος της τσοπάνας με την τσοπάνα έκανε την ίδια την τσοπάνα, σα σύνολο από επιμέρους τσοπάνες, να συνειδητοποιήσει τί ήταν το παράλογο. Η φύση, θα έλεγε κανείς ότι είχε τον πρώτο λόγο. Φτάνοντας στο σημείο το πρώτο πράγμα που σκέφτεται κανείς είναι το μεγαλείο της φύσης. Μα σαν κοιτάξει τη θεά καταλαβαίνει ποιός τον έχει πυροβολήσει. Διακριτικά στεκόμενη, παρόλο το μέγεθός της, έχει την όψη της στραμένη στον ήλιο και στην κοιλάδα ταυτόχρονα. Εκμεταλλεύεται την όμορφη και παράξενη ενέργεια που ούτως ή άλλως έχει πάντα το ποτάμι για να της προσδώσει κάτι το απόκοσμο, τρομακτικό και άκρως γοητευτικό παραμορφώνωντας τα χαρακτηριστικά του προσώπου της, κάθε φορά, για σένα μόνο. Και με ένα της μόνο βλέμα σε πυροβολεί!Απευθείας! Στην καρδιά! Επόμενος παρακαλώ....
___________________________________________
Η τσο, ακόμη μουδιασμένη από την πιο μυστήρια, τρομακτική και φανταστική εμπειρία της ζωής της ξεκίνησε με ένα άδειο σώμα για το υπόλοιπο του μονοπατιού της. Έπρεπε να κάνει λίγο πίσω και να βρει ένα μικρό μονοπατάκι για να συνεχίσει για τα αρχαιολογικά σημεία El Tablon και La Pelota.Χα!
Ρωτώντας έναν συνάδελφο για το αν πάει καλά συνέχισε να παίρνει το δρόμο της επιστροφής, ψάχνοντας αδίκως για το μονοπάτι. Στη στράτα όπου πήγαινε ακούει πουλιά να κελαηδούν, ακούει πουλιά να λένε:
-Ποιός είδε τσοπάνα όμορφη μικρή να πάει σε λάθος δρόμο;
Και η ίδια, μέσα από έναν εσωτερικό μονόλογο, έλεγε.
-Άκουσες τσοπανούλα μου, τί λένε τα πουλάκια;
Και της απαντούσε, όπως άλλωστε είχε ήδη κάνει πολλές φορές σήμερα.
-Πουλάκια είναι κι ας κελαηδούν, πουλάκια είναι κι ας λένε.
-Φοβούμαι σε τσοπάνα μου και μοναχή διαβαίνεις.
Δεν άντεξε και έπειτα από περίπου 45 λεπτά ρώτησε έναν ακόμη χωριανό, που την πληροφόρησε ότι έπρεπε να είχε στρίψει μισή ώρα νωρίτερα. Η τσοπάνα, τα ζύγισε και αποφάσισε να μην πάρει το ρίσκο να ξαναχαθεί, και να πάει από την πίσω πλευρά. Κάτι που έγινε, απλά ήταν πολύ πιο κουραστικό, μιας και ανέβαινε μία πολύ απότομη ανηφόρα και μιας και ο δρόμος της επιστροφής ήταν επίσης συνεχής σχεδόν ανηφόρα.
Λίγο πριν φτάσει στον αρχαιολογικό χώρο, η τσοπάνα έβηξε και έφτυσε τα πνευμόνια της. Τα αγάλματα, αν και λίγα, ήταν εντυπωσιακά με την Pelota να είναι από τα ελάχιστα αγάλματα με χρώμα που έχουν διασωθεί. Στο δρόμο για το γυρισμό, ένα καπή Γάλλων κουβάλησε την σχεδόν νεκρή από την κούραση τσοπάνα σπίτι.
Η Τρίτη μέρα ήταν αφιερωμένη στην επίσκεψη του κυρίως αρχαιολογικού χώρου(αρχαιολογικό πάρκο) ο οποίος περιλαμβάνει το αρχαιολογικό μουσείο, το Fuente de Lavapatas, την μικρή ανάβαση στο λόφο de Lavapatas και στον κήπο των αγαλμάτων.
Fuente de Lavapatas.
Alto de Lavapatas.