delmem2233
Member
- Μηνύματα
- 392
- Likes
- 4.199
Παίρνω πάσα από σχόλιά σας για να γράψω τούτο: τρεις μήνες στο Ρίο, έμεινα με την αίσθηση ότι ο μέσος Καριόκα δεν περιμένει από καμία ομοσπονδιακή ή τοπική κυβέρνηση να μην είναι γεμάτη διεφθαρμένους, να μην... υπερκοστολογούν έργα, να μην είναι... τακίμια με μαφιόζους, να μην φουσκώνουν τραπεζικούς λογαριασμούς τους σε “φορολογικούς παραδείσους”. Αυτά, έμεινα με την αίσθηση, τα έχουν... αποδεχθεί, σιωπηρά, απρόθυμα, αλλά αποδεχθεί. Εκείνο όμως που πιστεύουν, ή τουλάχιστον ελπίζουν ότι μπορεί να αλλάξει, να βελτιωθεί, είναι το αίσθημα φόβου που έχουν όταν βγαίνουν από το σπίτι τους, ή ακόμα κι εντός αυτού...
Έλεγα στον airbnb host μου “θα πάω στο τάδε γήπεδο”, και με ρωτούσε πώς είχα σχεδιάσει να φθάσω εκεί, εφιστώντας μου πάντα την προσοχή, να αποφύγω τον δρόμο Α και τον σταθμό Β, και να φορέσω το Γ αποφεύγοντας να πάρω μαζί μου το Δ. Βλέπεις ειδήσεις στο Globo (καταστροφολόγοι από τους λίγους), και νομίζεις ότι στο Ρίο είσαι σε εμπόλεμη ζώνη. Διάβαζα ειδήσεις για όλες τις ομάδες τής πόλης (και γενικά του πρωταθλήματός τους, λόγω δουλειάς και προσωπικού ενδιαφέροντος), και κάθε τρεις και λίγο, ακόμα και στις ειδήσεις τής Φλαμένγκο, της Βάσκο, της Φλουμινένσε, της Μποταφόγκο, έβρισκα κομμάτια που είχαν να κάνουν με ληστείες (με θύματα στελέχη των ομάδων), και φυσικά-φυσικότατα με “ενέδρες” οπαδών σε παίκτες και διοικούντες (άλλου τύπου βία αυτή, αλλά... βία).
Έμεινα με την εντύπωση ότι ο μέσος Καριόκα ήταν έτοιμος να ψηφίσει οποιονδήποτε τον ψευτοέπειθε ότι λίγους μήνες μετά τις εκλογές, θα έβγαινε από το σπίτι του το πρωί για να πάει στη δουλειά, αισθανόμενος ότι το ρίσκο να μην επιστρέψει το βράδυ θα είναι μικρό, πολύ μικρότερο από τώρα.
Είναι όντως ΤΟΣΟ άσχημα τα πράγματα; Μήπως υπερβάλλουν; Αν ναι, πόσο; Ειλικρινά, δεν ξέρω. Ξέρω όμως δύο πράγματα: πρώτη φορά στη ζωή μου βρέθηκα στη θέση να αναρωτιέμαι αν είχα φάει σφαίρα, και σε άλλη περίπτωση, άλλη μέρα, αλλού, είδα αστυνομικό να γράφει χιλιάδες κόσμου στα... του, και να ρίχνει καπνογόνο εν μέσω εντελώς αθώου και ακίνδυνου πλήθους.
Εξηγούμαι: μία κοπελιά που γνωρίζω από το 2009, μένει σχεδόν στη γωνία Catete με Pedro Américo. Λίγα μέτρα αριστερά, ανατολικά, όπως βλέπει κανείς τον χάρτη, υπάρχουν κάτι σκαλοπάτια που βγάζουν πάνω, σε φαβέλα. Ένα μεσημέρι που περνούσα από εκεί (το μέρος που νοίκιασα για τρεις μήνες ήταν Largo do Machado, λίγα λεπτά περπάτημα από εκεί), είδα την αστυνομία (έχει αστυνομικό τμήμα ακριβώς στη γωνία) να έχει διακόψει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Δύο αστυνομικοί ήταν με την πλάτη στον τοίχο, ακριβώς δίπλα στη βάση των σκαλοπατιών. Αντί να σταματήσω, να γυρίσω, και να πάρω άλλον δρόμο, δεν ξέρω τι σκέφτηκα, κι απλά συνέχισα να περπατάω, προφανώς στο απέναντι πεζοδρόμιο. Τη στιγμή που έφθασα στην ευθεία των σκαλοπατιών, ένας από τους αστυνομικούς έγειρε μπροστά και πυροβόλησε προς τα πάνω. Αμέσως μετά ακούστηκαν δύο-τρεις πυροβολισμοί από πάνω, κι ένας τύπος που ήταν μέσα σε ένα μαγαζί εκεί δίπλα μού φώναξε να τρέξω. Μέχρι που απομακρύνθηκα, δεν άκουσα άλλους πυροβολισμούς, και σε ένα λεπτό είδα αυτοκίνητα να περνούν από δίπλα μου, οπότε οι αστυνόμοι είχαν ανοίξει πάλι την κυκλοφορία, αυτό ήταν όλο, αλλά όπως άνοιξα το βήμα μου για να απομακρυνθώ, θυμήθηκα ταινίες, που κόσμος που είχε χτυπηθεί από σφαίρα δεν το είχε καταλάβει, και είδε το αίμα αργότερα (μέχρι εκεί φθάνουν οι γνώσεις μου για το τι σου συμβαίνει όταν σε πυροβολούν). Το βράδυ, είπα στη φίλη μου τι είχε συμβεί δίπλα στο σπίτι της, και της έκανε εντύπωση επειδή είχαν περάσει μήνες από την προηγούμενη φορά που κάτι τέτοιο είχε συμβεί. Εμένα μου έκανε εντύπωση ότι της έκανε εντύπωση που συνέβη ξανά “μετά από μήνες”.
Το με το καπνογόνο έγινε μετά το Φλαμένγκο-Γκρέμιο, στο Κύπελλο Βραζιλίας. Εκείνο το βράδυ, στο Μαρακανά ήμασταν πάνω από 60.000 άνθρωποι. Η Φλαμένγκο ξεπούλησε, και το γήπεδο δεν είχε 70.000 κόσμο επειδή στη Βραζιλία επιτρέπεται (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, βασικά μία, στην Κουριτσίμπα) η παρουσία φιλοξενούμενων οπαδών, και η αστυνομία άφησε ένα μέρος των κερκίδων κενό για λόγους ασφαλείας.
Μετά το παιχνίδι, περπατώντας προς Σάο Κριστόβαο (δύο σταθμούς μετρό έχει κοντά στο Μαρακανά. Αυτός είναι ο ένας από τους δύο), είδα δύο-τρεις τύπους να φωνάζουν σε αστυνομικούς, δεν ξέρω γιατί. Δεν έκαναν κίνηση εναντίον τους, ήταν μόλις δύο-τρεις, οι αστυνομικοί ήταν... στρατιά ολόκληρη, όμως... στο έτσι, στο... “άντε χάσου από εδώ”, ένας αστυνομικός σήκωσε το παλούκι που κρατούσε κι έριξε καπνογόνο στη μέση του πλήθους!!!!! Στο εντελώς “έτσι”. Από τη μια στιγμή στην άλλη, όσοι ήμασταν εκεί τριγύρω αρχίσαμε να τρέχουμε, επειδή ήταν δύσκολο να αναπνεύσεις, κι άρχισαν αμέσως να τσούζουν τα μάτια. Σταμάτησα να τρέχω λίγο πριν τον σταθμό τού μετρό. Τύποι που είχαν πάγκους με νερό και αναψυκτικά, μοίραζαν νερά δεξιά-αριστερά σε κόσμο για να ξεπλύνει το πρόσωπο, τα μάτια. “Μιλάμε” για κόσμο κάθε ηλικίας, από πιτσιρίκια μέχρι ηλικιωμένους, πολλές γυναίκες, οικογένειες, χαμός... Κι όλα αυτά, επειδή “σπάστηκε” ένας αστυνομικός με τη μανούρα που του έκαναν δύο-τρεις εκνευρισμένοι.
Για να καταλήξω, στο Ρίο, σήμερα, σε αντίθεση με άλλες πόλεις που εγώ τουλάχιστον γνωρίζω, όταν βγαίνεις από το σπίτι σου, υπολογίζεις πράγματα (πού υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες να πέσεις σε πυροβολισμούς) που αλλού δεν αποτελούν ζήτημα. Και δεύτερο, δεν φαντάζομαι πώς θα είναι τα πράγματα αν όντως βγει ο Μπολσονάρο, που έχει πει “αστυνομικός που δεν σκοτώνει, δεν είναι αστυνομικός”. Η αστυνομία στη Βραζιλία είναι ήδη “υπεράνω νόμων”, υπάρχει μηδέν... accountability (δεν μου έρχεται η λέξη στα Ελληνικά), ο αστυνομικός κάνει ό,τι θέλει ξέροντας ότι δεν θα έχει καμία συνέπεια, κι αυτό, ΠΡΟ Μπολσονάρο.
Καταλαβαίνω τους Βραζιλιάνους που έχουν απηυδίσει με την εγκληματικότητα, αλλά το να περιμένουν από την αστυνομία να βελτιώσει την κατάσταση με τον Μπολσονέρο πρόεδρο, είναι σαν να έχεις ημικρανία, να σε τρελαίνει, και η λύση που σου φαίνεται πιο άμεση είναι να κουτουλήσεις με δύναμη το κεφάλι σου στον τοίχο. Το “καλύτερο” που μπορεί να σου συμβεί είναι να μείνεις προσωρινά αναίσθητος. Το χειρότερο; Όταν συνέλθεις, να έχεις αποκομίσει ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα...
Χαιρετώ. Πηγαίνω σήμερα να αγοράσω το εισιτήριό μου για Μοντεβιδέο, δύο μήνες νωρίτερα. Έτσι όπως αλλάζουν οι τιμές εδώ, αν το αφήσω για μια βδομάδα πριν το ταξίδι, μπορεί να πληρώσω και 50% περισσότερο. Άλλος... μπαχτσές η Αργεντινή και η οικονομία της...
Έλεγα στον airbnb host μου “θα πάω στο τάδε γήπεδο”, και με ρωτούσε πώς είχα σχεδιάσει να φθάσω εκεί, εφιστώντας μου πάντα την προσοχή, να αποφύγω τον δρόμο Α και τον σταθμό Β, και να φορέσω το Γ αποφεύγοντας να πάρω μαζί μου το Δ. Βλέπεις ειδήσεις στο Globo (καταστροφολόγοι από τους λίγους), και νομίζεις ότι στο Ρίο είσαι σε εμπόλεμη ζώνη. Διάβαζα ειδήσεις για όλες τις ομάδες τής πόλης (και γενικά του πρωταθλήματός τους, λόγω δουλειάς και προσωπικού ενδιαφέροντος), και κάθε τρεις και λίγο, ακόμα και στις ειδήσεις τής Φλαμένγκο, της Βάσκο, της Φλουμινένσε, της Μποταφόγκο, έβρισκα κομμάτια που είχαν να κάνουν με ληστείες (με θύματα στελέχη των ομάδων), και φυσικά-φυσικότατα με “ενέδρες” οπαδών σε παίκτες και διοικούντες (άλλου τύπου βία αυτή, αλλά... βία).
Έμεινα με την εντύπωση ότι ο μέσος Καριόκα ήταν έτοιμος να ψηφίσει οποιονδήποτε τον ψευτοέπειθε ότι λίγους μήνες μετά τις εκλογές, θα έβγαινε από το σπίτι του το πρωί για να πάει στη δουλειά, αισθανόμενος ότι το ρίσκο να μην επιστρέψει το βράδυ θα είναι μικρό, πολύ μικρότερο από τώρα.
Είναι όντως ΤΟΣΟ άσχημα τα πράγματα; Μήπως υπερβάλλουν; Αν ναι, πόσο; Ειλικρινά, δεν ξέρω. Ξέρω όμως δύο πράγματα: πρώτη φορά στη ζωή μου βρέθηκα στη θέση να αναρωτιέμαι αν είχα φάει σφαίρα, και σε άλλη περίπτωση, άλλη μέρα, αλλού, είδα αστυνομικό να γράφει χιλιάδες κόσμου στα... του, και να ρίχνει καπνογόνο εν μέσω εντελώς αθώου και ακίνδυνου πλήθους.
Εξηγούμαι: μία κοπελιά που γνωρίζω από το 2009, μένει σχεδόν στη γωνία Catete με Pedro Américo. Λίγα μέτρα αριστερά, ανατολικά, όπως βλέπει κανείς τον χάρτη, υπάρχουν κάτι σκαλοπάτια που βγάζουν πάνω, σε φαβέλα. Ένα μεσημέρι που περνούσα από εκεί (το μέρος που νοίκιασα για τρεις μήνες ήταν Largo do Machado, λίγα λεπτά περπάτημα από εκεί), είδα την αστυνομία (έχει αστυνομικό τμήμα ακριβώς στη γωνία) να έχει διακόψει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Δύο αστυνομικοί ήταν με την πλάτη στον τοίχο, ακριβώς δίπλα στη βάση των σκαλοπατιών. Αντί να σταματήσω, να γυρίσω, και να πάρω άλλον δρόμο, δεν ξέρω τι σκέφτηκα, κι απλά συνέχισα να περπατάω, προφανώς στο απέναντι πεζοδρόμιο. Τη στιγμή που έφθασα στην ευθεία των σκαλοπατιών, ένας από τους αστυνομικούς έγειρε μπροστά και πυροβόλησε προς τα πάνω. Αμέσως μετά ακούστηκαν δύο-τρεις πυροβολισμοί από πάνω, κι ένας τύπος που ήταν μέσα σε ένα μαγαζί εκεί δίπλα μού φώναξε να τρέξω. Μέχρι που απομακρύνθηκα, δεν άκουσα άλλους πυροβολισμούς, και σε ένα λεπτό είδα αυτοκίνητα να περνούν από δίπλα μου, οπότε οι αστυνόμοι είχαν ανοίξει πάλι την κυκλοφορία, αυτό ήταν όλο, αλλά όπως άνοιξα το βήμα μου για να απομακρυνθώ, θυμήθηκα ταινίες, που κόσμος που είχε χτυπηθεί από σφαίρα δεν το είχε καταλάβει, και είδε το αίμα αργότερα (μέχρι εκεί φθάνουν οι γνώσεις μου για το τι σου συμβαίνει όταν σε πυροβολούν). Το βράδυ, είπα στη φίλη μου τι είχε συμβεί δίπλα στο σπίτι της, και της έκανε εντύπωση επειδή είχαν περάσει μήνες από την προηγούμενη φορά που κάτι τέτοιο είχε συμβεί. Εμένα μου έκανε εντύπωση ότι της έκανε εντύπωση που συνέβη ξανά “μετά από μήνες”.
Το με το καπνογόνο έγινε μετά το Φλαμένγκο-Γκρέμιο, στο Κύπελλο Βραζιλίας. Εκείνο το βράδυ, στο Μαρακανά ήμασταν πάνω από 60.000 άνθρωποι. Η Φλαμένγκο ξεπούλησε, και το γήπεδο δεν είχε 70.000 κόσμο επειδή στη Βραζιλία επιτρέπεται (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, βασικά μία, στην Κουριτσίμπα) η παρουσία φιλοξενούμενων οπαδών, και η αστυνομία άφησε ένα μέρος των κερκίδων κενό για λόγους ασφαλείας.
Μετά το παιχνίδι, περπατώντας προς Σάο Κριστόβαο (δύο σταθμούς μετρό έχει κοντά στο Μαρακανά. Αυτός είναι ο ένας από τους δύο), είδα δύο-τρεις τύπους να φωνάζουν σε αστυνομικούς, δεν ξέρω γιατί. Δεν έκαναν κίνηση εναντίον τους, ήταν μόλις δύο-τρεις, οι αστυνομικοί ήταν... στρατιά ολόκληρη, όμως... στο έτσι, στο... “άντε χάσου από εδώ”, ένας αστυνομικός σήκωσε το παλούκι που κρατούσε κι έριξε καπνογόνο στη μέση του πλήθους!!!!! Στο εντελώς “έτσι”. Από τη μια στιγμή στην άλλη, όσοι ήμασταν εκεί τριγύρω αρχίσαμε να τρέχουμε, επειδή ήταν δύσκολο να αναπνεύσεις, κι άρχισαν αμέσως να τσούζουν τα μάτια. Σταμάτησα να τρέχω λίγο πριν τον σταθμό τού μετρό. Τύποι που είχαν πάγκους με νερό και αναψυκτικά, μοίραζαν νερά δεξιά-αριστερά σε κόσμο για να ξεπλύνει το πρόσωπο, τα μάτια. “Μιλάμε” για κόσμο κάθε ηλικίας, από πιτσιρίκια μέχρι ηλικιωμένους, πολλές γυναίκες, οικογένειες, χαμός... Κι όλα αυτά, επειδή “σπάστηκε” ένας αστυνομικός με τη μανούρα που του έκαναν δύο-τρεις εκνευρισμένοι.
Για να καταλήξω, στο Ρίο, σήμερα, σε αντίθεση με άλλες πόλεις που εγώ τουλάχιστον γνωρίζω, όταν βγαίνεις από το σπίτι σου, υπολογίζεις πράγματα (πού υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες να πέσεις σε πυροβολισμούς) που αλλού δεν αποτελούν ζήτημα. Και δεύτερο, δεν φαντάζομαι πώς θα είναι τα πράγματα αν όντως βγει ο Μπολσονάρο, που έχει πει “αστυνομικός που δεν σκοτώνει, δεν είναι αστυνομικός”. Η αστυνομία στη Βραζιλία είναι ήδη “υπεράνω νόμων”, υπάρχει μηδέν... accountability (δεν μου έρχεται η λέξη στα Ελληνικά), ο αστυνομικός κάνει ό,τι θέλει ξέροντας ότι δεν θα έχει καμία συνέπεια, κι αυτό, ΠΡΟ Μπολσονάρο.
Καταλαβαίνω τους Βραζιλιάνους που έχουν απηυδίσει με την εγκληματικότητα, αλλά το να περιμένουν από την αστυνομία να βελτιώσει την κατάσταση με τον Μπολσονέρο πρόεδρο, είναι σαν να έχεις ημικρανία, να σε τρελαίνει, και η λύση που σου φαίνεται πιο άμεση είναι να κουτουλήσεις με δύναμη το κεφάλι σου στον τοίχο. Το “καλύτερο” που μπορεί να σου συμβεί είναι να μείνεις προσωρινά αναίσθητος. Το χειρότερο; Όταν συνέλθεις, να έχεις αποκομίσει ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα...
Χαιρετώ. Πηγαίνω σήμερα να αγοράσω το εισιτήριό μου για Μοντεβιδέο, δύο μήνες νωρίτερα. Έτσι όπως αλλάζουν οι τιμές εδώ, αν το αφήσω για μια βδομάδα πριν το ταξίδι, μπορεί να πληρώσω και 50% περισσότερο. Άλλος... μπαχτσές η Αργεντινή και η οικονομία της...