giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.494
- Likes
- 11.728
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Semana Santa
- Μαδρίτη: Centro
- Μαδρίτη: Centro - Gran Via
- Μια βόλτα στα Μουσεία Prado & Reina Sofia
- Μαδρίτη: La Latina & Lavapies
- Μαδρίτη: Salamanca και Paseo de la Castellana!
- Στο Toledo! part 1/2
- Στο Toledo! part 2/2
- Barcelona: Eixample (Passeig de Gracia) & La Rabla + Port Vell
- Barcelona: Παλιά πόλη / Ciutat Vella (Barri Gotic)
- Barcelona: Παλιά πόλη / Ciutat Vella (La Ribera & El Born)
- Barcelona: Sagrada Familia & Gracia
- Barcelona: Camp Nou - El Raval και Font Màgica
- Barcelona: La Barceloneta!
- Barcelona: Λόφος Montjuïc
- Girona / Ζιρόνα
- Φαγοπότια
Semana Santa / Μεγάλη βδομάδα των Καθολικών
Ένα στοιχείο που έκανε ιδιαίτερο αυτό το ταξίδι, ήταν η μεγάλη βδομάδα των Καθολικών ή αλλιώς Semana Santa, όπως τη λένε οι Ισπανοί. Μπορεί να μην ήμασταν στην Ανδαλουσία ή Μούρθια όπου η Μεγάλη Βδομάδα είναι μια εντυπωσιακή επίδειξη πένθους , που εκφράζεται με τελετουργίες, ζήλο και εξωτισμό όμως και στη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη πετύχαμε τις Πασχαλινές λιτανείες των μετανοημένων που φορούν κουκούλες και ακολουθούν τα pasos (άρματα) τα οποία μας εντυπωσίασαν και μας καθήλωσαν με τις ιδιαίτερα ρεαλιστικές μορφές. Τα γλυπτά των περίτεχνων αρμάτων, συνήθως απεικονίζουν την λυπημένη Παρθένο Μαρία και τον βασανισμένο Χριστό σε φυσικό μέγεθος και είναι πολύ διαφορετικά από τους δικούς μας επιτάφιους και σίγουρα πιο επιβλητικά και δραματικά. Το μόνο κοινό είναι ότι τα διακοσμούν όπως και σε μας με λουλούδια, βάγια και κεριά.
Στολισμός άρματος τη Μ. Τετάρτη στο Τολέδο. Monasterio de San Juan de los Reyes
Λειτουργία Μ. Τρίτης στον Καθεδρικό ναό της Μαδρίτης Almudena
Περιφορά άρματος (pasos), Μ. Τετάρτη στην κεντρική πλατεία της Μαδρίτης Puerta del Sol
Κάτω από τα άρματα βρίσκονται οι costaleros (κουβαλητές) με τα ράσα, οι οποίοι συνοδεύονται από τους κουκουλοφόρους nazarenos (μετανοημένοι) που κρατούν πυρσούς και που εξιλεώνονται για τις αμαρτίες του έτους! Μετά τους μετανοημένους, τους πιστούς και τους θεατές ακολουθούν οι μπάντες που αποτελούνται από πνευστά και κρουστά όργανα και τον ρυθμό δίνει ένα τύμπανο. Άκρως εντυπωσιακό είναι όταν οι μπάντες, διακόπτονται κάποιες φορές από το διαπεραστικό ήχο της saeta, ενός τραγουδιού που έχει τις ρίζες του στο φλαμένγκο. Σύμφωνα με την παράδοση αυτές οι νότες αγωνίας από το πλήθος, επιβάλλουν την άμεση σιγή και την παύση της λιτανείας. Ωστόσο, η σαέτα καθορίζεται συχνά εκ των προτέρων, προκειμένου να δώσει στους costaleros την ευκαιρία να κάνουν διάλειμμα και τσιγάρο!
Αν και το βασιλικό διάταγμα του 1777 απαγορευσε τις πράξεις μεσαιωνικής μεταμέλειας και αυτοταπείνωσης, πολλές από αυτές έχουν επιβιώσει. Στην περιοχή Ριόχα, οι μετανοημένοι αυτομαστιγώνονται χρησιμοποιώντας λωρίδες από λινό ύφασμα. Εξίσου ακραίες είναι οι πράξεις τους στην Εσρεμαδούρα, που καλύπτουν την πλάτη, τον κοσμό και τα χέρια τους με ένα χοστρό σχοινί, πριν δεθούν σε ένα αλέτρι στο σχήμα του σταυρού και συρθούν στο δρόμο των Παθών!
Έξω από τον Καθεδρικό ναό της Βαρκελώνης, Μ. Παρασκευή
Οι κουκουλοφόροι μετανοημένοι (costaleros) ακολουθούν ένα paso (άρμα) που φωτίζεται με κεριά και κουβαλά ένα άγαλμα του εσταυρωμένου σε φυσικό μέγεθος. Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες αντιμετωπίζουν τη Μεγάλη Βδομάδα με περισσότερη χαλαρότητα!
Κατά τ' άλλα δεν μπορώ να πω πως μπήκαμε βαθιά στο κλίμα της Σεμάνα Σάντα. Οι πόλεις κινούνταν στους έντονους ρυθμούς τους, τα πάντα ήταν ανοιχτά και την Κυριακή του Πάσχα, κι αν δεν βλέπαμε και καμιά εκκλησία μάλλον ούτε θα παίρναμε χαμπάρι ότι έχουν Μεγάλη Βδομάδα. Μόνο την Μ. Παρασκευή ήταν κλειστά ορισμένα καταστήματα, όπως και η αγορά La Boqueria. Δυστυχώς Μ. Σάββατο δεν έτυχε να βρεθούμε σε κάποια εκκλησία και δεν έχω ιδέα τι γίνεται στην Ανάσταση. Εκείνη την ώρα ήμασταν σε bar! Μη πω ότι ξέχάσαμε τελείως ότι ήταν Μεγάλο Σάββατο.
Μπορεί να πήραμε μια μικρή μυρωδιά από τα έθιμα των Καθολικών στην Ισπανία, αλλά ήταν ενδιαφέρουσα η εμπειρία. Βαθιά θρησκευόμενους δεν μας λες αλλά η εμπειρία ήταν ιδιαίτερη και η ατμόσφαιρα κατανυκτική. Ο δε ευαίσθητος Rose μάλιστα βούρκωσε με την εικόνα των ρεαλιστικών γλυπτών του Χριστού και της Παναγίας σε συνδυασμό με τους ήχους της μπάντας. Εγώ ο πεζός τύπος σκεφτόμουν σε ποιά tapas bar θα φάμε μετά!
Ένα στοιχείο που έκανε ιδιαίτερο αυτό το ταξίδι, ήταν η μεγάλη βδομάδα των Καθολικών ή αλλιώς Semana Santa, όπως τη λένε οι Ισπανοί. Μπορεί να μην ήμασταν στην Ανδαλουσία ή Μούρθια όπου η Μεγάλη Βδομάδα είναι μια εντυπωσιακή επίδειξη πένθους , που εκφράζεται με τελετουργίες, ζήλο και εξωτισμό όμως και στη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη πετύχαμε τις Πασχαλινές λιτανείες των μετανοημένων που φορούν κουκούλες και ακολουθούν τα pasos (άρματα) τα οποία μας εντυπωσίασαν και μας καθήλωσαν με τις ιδιαίτερα ρεαλιστικές μορφές. Τα γλυπτά των περίτεχνων αρμάτων, συνήθως απεικονίζουν την λυπημένη Παρθένο Μαρία και τον βασανισμένο Χριστό σε φυσικό μέγεθος και είναι πολύ διαφορετικά από τους δικούς μας επιτάφιους και σίγουρα πιο επιβλητικά και δραματικά. Το μόνο κοινό είναι ότι τα διακοσμούν όπως και σε μας με λουλούδια, βάγια και κεριά.
Στολισμός άρματος τη Μ. Τετάρτη στο Τολέδο. Monasterio de San Juan de los Reyes
Λειτουργία Μ. Τρίτης στον Καθεδρικό ναό της Μαδρίτης Almudena
Περιφορά άρματος (pasos), Μ. Τετάρτη στην κεντρική πλατεία της Μαδρίτης Puerta del Sol
Κάτω από τα άρματα βρίσκονται οι costaleros (κουβαλητές) με τα ράσα, οι οποίοι συνοδεύονται από τους κουκουλοφόρους nazarenos (μετανοημένοι) που κρατούν πυρσούς και που εξιλεώνονται για τις αμαρτίες του έτους! Μετά τους μετανοημένους, τους πιστούς και τους θεατές ακολουθούν οι μπάντες που αποτελούνται από πνευστά και κρουστά όργανα και τον ρυθμό δίνει ένα τύμπανο. Άκρως εντυπωσιακό είναι όταν οι μπάντες, διακόπτονται κάποιες φορές από το διαπεραστικό ήχο της saeta, ενός τραγουδιού που έχει τις ρίζες του στο φλαμένγκο. Σύμφωνα με την παράδοση αυτές οι νότες αγωνίας από το πλήθος, επιβάλλουν την άμεση σιγή και την παύση της λιτανείας. Ωστόσο, η σαέτα καθορίζεται συχνά εκ των προτέρων, προκειμένου να δώσει στους costaleros την ευκαιρία να κάνουν διάλειμμα και τσιγάρο!
Αν και το βασιλικό διάταγμα του 1777 απαγορευσε τις πράξεις μεσαιωνικής μεταμέλειας και αυτοταπείνωσης, πολλές από αυτές έχουν επιβιώσει. Στην περιοχή Ριόχα, οι μετανοημένοι αυτομαστιγώνονται χρησιμοποιώντας λωρίδες από λινό ύφασμα. Εξίσου ακραίες είναι οι πράξεις τους στην Εσρεμαδούρα, που καλύπτουν την πλάτη, τον κοσμό και τα χέρια τους με ένα χοστρό σχοινί, πριν δεθούν σε ένα αλέτρι στο σχήμα του σταυρού και συρθούν στο δρόμο των Παθών!
Έξω από τον Καθεδρικό ναό της Βαρκελώνης, Μ. Παρασκευή
Οι κουκουλοφόροι μετανοημένοι (costaleros) ακολουθούν ένα paso (άρμα) που φωτίζεται με κεριά και κουβαλά ένα άγαλμα του εσταυρωμένου σε φυσικό μέγεθος. Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες αντιμετωπίζουν τη Μεγάλη Βδομάδα με περισσότερη χαλαρότητα!
Κατά τ' άλλα δεν μπορώ να πω πως μπήκαμε βαθιά στο κλίμα της Σεμάνα Σάντα. Οι πόλεις κινούνταν στους έντονους ρυθμούς τους, τα πάντα ήταν ανοιχτά και την Κυριακή του Πάσχα, κι αν δεν βλέπαμε και καμιά εκκλησία μάλλον ούτε θα παίρναμε χαμπάρι ότι έχουν Μεγάλη Βδομάδα. Μόνο την Μ. Παρασκευή ήταν κλειστά ορισμένα καταστήματα, όπως και η αγορά La Boqueria. Δυστυχώς Μ. Σάββατο δεν έτυχε να βρεθούμε σε κάποια εκκλησία και δεν έχω ιδέα τι γίνεται στην Ανάσταση. Εκείνη την ώρα ήμασταν σε bar! Μη πω ότι ξέχάσαμε τελείως ότι ήταν Μεγάλο Σάββατο.
Μπορεί να πήραμε μια μικρή μυρωδιά από τα έθιμα των Καθολικών στην Ισπανία, αλλά ήταν ενδιαφέρουσα η εμπειρία. Βαθιά θρησκευόμενους δεν μας λες αλλά η εμπειρία ήταν ιδιαίτερη και η ατμόσφαιρα κατανυκτική. Ο δε ευαίσθητος Rose μάλιστα βούρκωσε με την εικόνα των ρεαλιστικών γλυπτών του Χριστού και της Παναγίας σε συνδυασμό με τους ήχους της μπάντας. Εγώ ο πεζός τύπος σκεφτόμουν σε ποιά tapas bar θα φάμε μετά!
Last edited: