Φινλανδία 4.028 παγωμένα χιλιόμετρα

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
  1. Κεφάλαιο 1
  2. Κεφάλαιο 2o: 20 ώρες στον δρόμο!
  3. Κεφάλαιο 3ο: Η πρωινή βόλτα στη γειτονιά μας και η επίσκεψη στο χωριό του Άι Βασίλη
  4. Κεφάλαιο 4ο: Η απογευματινή εξόρμηση στο Vikaköngäs, η πρώτη γνωριμία με το κέντρο του Rovaniemi και η προσπάθεια για νυχτερινή βόλτα στο Könkäsaari
  5. Κεφάλαιο 5o: Οδηγώντας έλκηθρο με Huskies και αναζητώντας παγωμένους καταρράκτες στο Εθνικό Πάρκο Korouoma.
  6. Κεφάλαιο 6o: Πεζοπορώντας στο εντυπωσιακό Πάρκο Auttiköngäs και ο πράσινος χορός στο Rovaniemi
  7. Κεφάλαιο 7o: Γνωρίζοντας τα αξιοθέατα του Rovaniemi και κυνηγώντας το Βόρειο Σέλας στην απομακρυσμένη Λίμνη Niesijärvi
  8. Κεφάλαιο 8o: H πεζοπορία στο Riisitunturi National Park και η απογευματινή βόλτα στο Ruka Ski Resort
  9. Κεφάλαιο 9o: Φέρνοντας εις πέρας μια πεζοπορική εκκρεμότητα στο νησί Könkäänsaari
  10. Κεφάλαιο 10o: Το μακρύ ταξίδι μέχρι το Ivalo, με ενδιάμεσες στάσεις στη Λίμνη Pyhäjärvi, στο χιονοδρομικό κέντρο Pyhätunturi και στη Λίμνη Ahvenlampi. Bonus: Τα συγκλονιστικά χρώματα του Βόρειου Σέλαος με την άφιξή μας στο Ivalo
  11. Κεφάλαιο 11o: Η γνωριμία με το Ivalo
  12. Κεφάλαιο 12o: Η πεζοπορία στο Jäniskoski Rapids και η ενδελεχής εξερεύνηση του Inari
  13. Κεφάλαιο 13ο: Πεζοπορώντας μέχρι τη Λίμνη Peukalojärvi, αιχμαλωτίζοντας τις τελευταίες εικόνες από το Koppelo Harbor και το Inari και αναχωρώντας για το Tornio
  14. Κεφάλαιο 14ο: Οδηγώντας στον Road 955 με τελικό προορισμό το Tornio, κάνοντας ενδιάμεσες στάσεις στο Levi και στο Rovaniemi
  15. Κεφάλαιο 15ο: Tornio: Στη δίδυμη πόλη της Λαπωνίας
  16. Κεφάλαιο 16ο: Οι βόλτες στο όμορφο Oulu και η μεταμεσονύκτια άφιξη στο Ελσίνκι
  17. Κεφάλαιο 17ο: Πρώτη ημέρα στο Ελσίνκι Μέρος 1ο
  18. Κεφάλαιο 18ο: Πρώτη ημέρα στο Ελσίνκι Μέρος 2ο
  19. Κεφάλαιο 19ο: H απογευματινή βόλτα στο Porvoo
  20. Κεφάλαιο 20ο: Δεύτερη ημέρα στο Ελσίνκι
  21. Κεφάλαιο 21ο: Εξερευνώντας τα 3 από τα 6 νησιά του φρουρίου Suomenlinna
  22. Κεφάλαιο 22ο: Η ημέρα της επιστροφής, ο επίλογος και ο οικονομικός απολογισμός


Κεφάλαιο 15ο: Tornio: Στη δίδυμη πόλη της Λαπωνίας
25 Ιανουαρίου 2025

Όλη τη νύχτα χιόνιζε στο Tornio. Το πρωί κατεβήκαμε στην τραπεζαρία για να πάρουμε το πρωινό μας. Ο μπουφές δεν είχε μεγάλη ποικιλία, αλλά τα βασικά. Μια χαρά, όμως, φάγαμε αφού είμαστε ολιγαρκείς και βολευόμαστε και με τα λίγα. Κάναμε check out και μεταφέραμε τα πράγματα στο αυτοκίνητο. Το πρόγραμμα έλεγε εξερεύνηση της πόλης, πριν την αναχώρησή μας για το μακρύ ταξίδι προς το Ελσίνκι. Το πως ακριβώς θα γινόταν η εξερεύνηση εν μέσω χιονοθύελλας ήταν ένα θέμα, βέβαια.

Το Tornio είναι μια συνοριακή πόλη που προσφέρει πρόσβαση στον Βοθνικό Κόλπο. Αποτελεί μέρος της Λαπωνίας και της κοιλάδας του ποταμού Torne. Μαζί με τη σουηδική πόλη Haparanda σχηματίζει μια μοναδική, διεθνή δίδυμη πόλη με 32.000 κατοίκους στα σύνορα δύο χωρών. Εδώ, συναντιούνται οι φινλανδικές και σουηδικές γλώσσες και πολιτισμοί, καθώς και το συνοριακό εμπόριο, το ποτάμι, η θάλασσα και ένα ζωντανό ρεύμα κίνησης τουριστών.

Το Tornio είχε εξελιχθεί σε εμπορικό κέντρο από τον 16ο αιώνα κατέχοντας τη διάκριση ως η βορειότερη πόλη στον κόσμο, για 168 χρόνια. Ένα βασικό σημείο καμπής στην ιστορία της πόλης συνέβη το 1809 όταν η Σουηδία έχασε τις περιοχές που αποτελούν τη σημερινή Φινλανδία από την Αυτοκρατορική Ρωσία. Ο ποταμός Torne επελέγη ως σύνορο μεταξύ της Σουηδίας και του νέου ρωσικού Μεγάλου Δουκάτου της Φινλανδίας χωρίζοντας οικογένειες και ενορίες.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, η περιοχή εξελίχθηκε σε τόπο συνάντησης της φινλανδικής και της σουηδικής γλώσσας και κουλτούρας. Η πόλη Haparanda ιδρύθηκε το 1821 από τη σουηδική πλευρά και έχει εξελιχθεί σε σημαντικό εταίρο κατά τη διάρκεια δύο αιώνων. Σήμερα, οι δύο γείτονες σχηματίζουν τη δίδυμη πόλη TornioHaparanda.

Η ιδιαίτερη ιστορία της πόλης μάς παρακίνησε να την επιλέξουμε ως ενδιάμεσο σταθμό με διανυκτέρευση, πριν καταλήξουμε στο Ελσίνκι. Ιδιαίτερες ήταν, όμως, και οι καιρικές συνθήκες που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε στο Tornio. Ήταν, μακράν, οι χειρότερες όλου του ταξιδιού. Δεν μάς πτόησαν ούτε οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, ούτε οι πεζοπορίες στα παγωμένα Εθνικά Πάρκα, ούτε η οδήγηση στους παγωμένους και επικίνδυνους δρόμους της Λαπωνίας στάθηκε εμπόδιο στη μέχρι τώρα πορεία του ταξιδιού μας. Όμως, όταν βρεθήκαμε εκτός ξενοδοχείου καταλάβαμε ότι η μετακίνησή μας στους δρόμους θα ήταν μια πραγματική πρόκληση και όχι μια απλή βόλτα για να γνωρίσουμε την πόλη.

Μάς σφυροκοπούσε παγωμένος αέρας και μάς μαστίγωνε, στο εκτεθειμένο πρόσωπο, το χιόνι. Όλα ήταν μια ολόλευκη ευθεία. Δεν ξεχώριζες πεζοδρόμια, δρόμους, νησίδες….τίποτα! Απέναντι από το ξενοδοχείο, στην άκρη του ποταμού Torne, υπάρχει η προκυμαία του Nordberg όπου έχει τοποθετηθεί ένα τεράστιο γλυπτό από ατσάλι και κίνησα για να το δω από κοντά. Με πάρα πολύ προσεκτικά βήματα έφτασα κοντά του, διαπιστώνοντας ότι δεν μπορούσα να ξεχωρίσω πού σταματάει η στεριά και πού ξεκινάει το ποτάμι.

IMG_4839.jpeg


Για πρώτη φορά ένιωσα άγχος και ανασφάλεια, για το τι μπορεί να βρίσκεται κάτω από κάθε μου βήμα. Απέφυγα να κάνω βόλτα γύρω από το Kojamo, έτσι ονομάζεται το έργο τέχνης των καλλιτεχνών Pekka και Teija Isorättyä, και αρκέστηκα στο να το περιεργαστώ από τη μια του πλευρά.

IMG_4835.jpeg



IMG_4838.jpg



IMG_4844.jpeg


Το Tornio έλαβε τα δικαιώματά του ως πόλη από τον βασιλιά Gustav II Adolf, το 1621. Το 2021, γιόρτασε τα 400 χρόνια του και το γλυπτό τοποθετήθηκε εδώ για την επέτειο. Αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια ζωντανής μετάδοσης και συμβολίζει δύο σημαντικές πτυχές της πόλης, τον σολομό και το ατσάλι. Σήμερα, το Tornio είναι ένα σημαντικό βιομηχανικό κέντρο ιδιαίτερα γνωστό για τη χαλυβουργία του, αλλά και για τον μεγάλο αριθμό σολομών που ζουν στο ποτάμι του.


Στο κέντρο της προκυμαίας ορθώνεται άλλο ένα γλυπτό, το Broken Lantern, του ιδίου καλλιτεχνικού διδύμου. Είναι ένα σπασμένο φανάρι μέσα στο οποίο μπορεί να δει κανείς διάφορες φιγούρες της πόλης.

IMG_4830.jpeg


Επέστρεψα, δηλώνοντας στους υπόλοιπους ότι μόνο με το αυτοκίνητο θα μπορέσουμε να δούμε τα αξιοθέατα της πόλης. Περάσαμε από το Δημαρχείο

IMG_7958.jpg


και στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς την εκκλησία του Tornio, έναν γοητευτικό ξύλινο ναό του 1686. Ο Γάλλος μαθηματικός και φιλόσοφος Pierre Louis Moreau de Maupertuis, σε μια αποστολή του στη Λαπωνία, χρησιμοποίησε τον Πύργο της εκκλησίας του Tornio ως σημείο μέτρησης για να καθορίσει το μέγεθος και το σχήμα της γης. Αλλά και ο βασιλιάς Κάρολος ΙΔ΄ της Σουηδίας επισκέφθηκε τον Πύργο, το 1694, για να παρακολουθήσει τον ήλιο του μεσονυκτίου. Ωστόσο, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, ένα σύννεφο πέρασε μπροστά από τον ήλιο και δεν κατάφερε να τον δει. Ο βασιλιάς ήθελε να επιστρέψει τον επόμενο χρόνο και για τον σκοπό αυτό χτίστηκε ένας ψηλότερος Πύργος με στρογγυλά παράθυρα-«τα παράθυρα του βασιλιά»-αλλά αυτός πέθανε πριν προλάβει να ξαναεπισκεφθεί το Tornio.

IMG_4863.jpeg


Λίγο πιο πέρα από την εκκλησία, είδαμε τον Πύργο Νερού Suensaari και έναν Μύλο. Κατέβηκα από το αυτοκίνητο και με πολλή προσοχή πλησίασα τον Πύργο. Υπήρχε μια μεταλλική πόρτα, αλλά ήταν κλειδωμένη κι έτσι χάσαμε την ευκαιρία να δούμε την πόλη από ψηλά.

IMG_7960.jpeg



IMG_4875.jpeg



IMG_4871.jpeg



IMG_4872.jpeg


Η μετακίνηση στους δρόμους του Tornio μάς δυσκόλευε και μάς άγχωνε πολύ. Δεν ξέραμε που είναι το οδόστρωμα, που είναι τα πεζοδρόμια, αν υπάρχουν νησίδες, όλα ήταν λευκά! Δεν υπήρχαν και οι κόκκινοι μεταλλικοί πάσσαλοι για βοήθεια. Βαδίζαμε στα τυφλά….

IMG_4877.jpeg



IMG_4890.jpg


Τα επόμενα αξιοθέατα που είχα σημειώσει ήταν το Aine Art Museum και το Μουσείο της Κοιλάδας του Torne (Tornionlaakson Μuseo). Το Μουσείο Τέχνης Aine γεννήθηκε από την αγάπη για την τέχνη που μοιράζονται οι Eila και Veli Aine, κάτοικοι του Tornio. Η μόνιμη συλλογή του Aine Pictorial Art Foundation αντιπροσωπεύει τις φινλανδικές εικαστικές τέχνες από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Η συλλογή δίνει έμφαση στους Φινλανδούς εξπρεσιονιστές από τις αρχές του 20ου αιώνα και στο Prisma-group από τις δεκαετίες του 1950 και του 1960.

IMG_7961.jpeg



IMG_4937.jpeg


Ωστόσο, θα εστιάσω περισσότερο στο έτερο μουσείο, με την ονομασία Μουσείο της Κοιλάδας Torne, επειδή είναι το μοναδικό διασυνοριακό μουσείο στον κόσμο. Το συγκεκριμένο μουσείο είναι, επίσης, το επίσημο μουσείο του δήμου Haparanda στη Σουηδία γεγονός που του προσδίδει αυτήν τη μοναδικότητα. Χρόνο δεν είχαμε για να το επισκεφθούμε εσωτερικά, ωστόσο, έκανα τη μελέτη μου και έμαθα ότι η μόνιμη έκθεση αναδεικνύει τα παραδοσιακά μέσα ζωής, την ιστορία του Tornio και της Haparanda, το συνοριακό εμπόριο, το λαθρεμπόριο και τους γάμους πέρα από τα σύνορα. Οι επισκέπτες μπορούν, επίσης, να ακούσουν τοπικές γλώσσες και διαλέκτους. Το παρελθόν ζωντανεύει μέσα από αυθεντικά αντικείμενα και άφθονο φωτογραφικό υλικό.

IMG_4934.jpeg



IMG_4931.jpeg



IMG_4940.jpeg



IMG_4927.jpeg


Δίπλα στο Μουσείο είδαμε την Tornio Pentecostal Church, του 1933.

IMG_0838.jpg


Η Πλατεία Victoria, που ολοκληρώθηκε το 2011, είναι μια κοινόχρηστη αγορά των πόλεων Tornio και Haparanda και σε αυτήν φτάσαμε αμέσως μετά. Στον χώρο στάθμευσης του εμπορικού κέντρου Rajalla έπρεπε να αποχωριστούμε τη ζεστασιά του αυτοκινήτου και να βγούμε έξω στη χιονοθύελλα συνεχίζοντας με τα πόδια.

IMG_4897.jpeg


Η ανταμοιβή μας θα ήταν το γεγονός ότι το ένα πόδι μας θα πατούσε στη Φινλανδία και το άλλο στη Σουηδία και η κοινή καρδιά των δίδυμων πόλεων θα ήταν το background για τις φωτογραφίες μας.

IMG_4922.jpg



IMG_4925.jpeg


Αυτό που κάνει την Πλατεία Victoria ακόμα πιο ξεχωριστή είναι το γεγονός ότι μπορείς, κυριολεκτικά, να ταξιδέψεις στον χρόνο, αφού η ζώνη ώρας αλλάζει ακριβώς στη μέση της. Άλλη ώρα έχει η Σουηδία και άλλη η Φινλανδία. Τυχεροί είναι οι κάτοικοι των δύο πόλεων, αφού γιορτάζουν από κοινού την έλευση του Νέου Χρόνου στην Πλατεία Victoria. Ζωντανή μουσική, σόου και πυροτεχνήματα δύο φορές-πρώτα τα μεσάνυχτα ώρα Φινλανδίας και μια ώρα αργότερα τα μεσάνυχτα ώρα Σουηδίας.

Πάνω στην Πλατεία Victoria είδαμε διάφορα έργα τέχνης, κάποια από τα οποία είναι σχεδιασμένα από ντόπιους νέους καλλιτέχνες.

IMG_4894.jpeg



IMG_4893.jpeg



IMG_4900.jpg


Η βόλτα με τα πόδια συνεχίστηκε στη σουηδική πλευρά. Η πόλη Haparanda είναι και αυτή τόπος εμπορίου και αγορών με ένα τεράστιο κατάστημα ΙΚΕΑ, ακριβώς απέναντι από το εμπορικό κέντρο Rajalla På Gränsen, να συμπληρώνει και να ενισχύει την κοινή αγορά των αδελφών πόλεων. Μάλιστα, αυτό είναι το βορειότερο ΙΚΕΑ του κόσμου.

IMG_4907.jpg


Αν μας βοηθούσε περισσότερο ο καιρός θα εισχωρούσαμε ακόμα πιο βαθιά στη Haparanda για να δούμε τον μεγαλειώδη σιδηροδρομικό σταθμό, μέσω του οποίου επέστρεψε στη Ρωσία ο Βλαντιμίρ Λένιν τον Μάρτιο του 1917, αλλά και το Haparanda Stadshotell που εγκαινιάστηκε το 1900. Σε αυτό το ιστορικό ξενοδοχείο, επαναστάτες, αναρχικοί, κατάσκοποι, στρατιωτικοί, κόμητες και βαρόνοι έχουν αφήσει το στίγμα τους στην ιστορία.

Εν μέσω σφυροκοπήματος της κακοκαιρίας, το μόνο που μπορέσαμε να κάνουμε ήταν μια βόλτα κατά μήκος της όχθης του παγωμένου ποταμού Torne και να επιστρέψουμε πίσω στη Φινλανδία και στο Tornio από τις γέφυρες που ενώνουν τη σουηδική με τη φινλανδική γη.

IMG_4914.jpeg



IMG_4909.jpeg



IMG_0827.jpeg



IMG_4910.jpg



IMG_4918.jpeg


Η αναχώρηση για τον επόμενο προορισμό ήταν άμεση και η χιονόπτωση μάς κράτησε συντροφιά και στα 130 Km της πορείας μας.

IMG_4827.jpeg



IMG_4828.jpeg









 
Last edited:

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Κεφάλαιο 2o: 20 ώρες στον δρόμο!
17 Ιανουαρίου 2025

Έφτασε η πολυπόθητη 17η Ιανουαρίου! Πουρνό-πουρνό, πριν ξυπνήσουν οι υπόλοιποι, ξεκίνησα να ετοιμάζω τα σάντουιτς που θα είχαμε μαζί μας στο ταξίδι (για το οδικό από το Ελσίνκι στο Rovaniemi).

IMG_2915.jpg


Γέμισα μια χειραποσκευή με διάφορα φαγώσιμα για να έχουμε να μασουλάμε τις «ατελείωτες» ώρες που θα χρειάζονταν για να καλυφθούν τα 820 Km από το Αεροδρόμιο του Ελσίνκι μέχρι το κατάλυμά μας στο Rovaniemi. Κέικ, ξηροί καρποί, ριζογκοφρέτες, τσουρέκια και σοκολάτες μπήκαν, μαζί με τα σάντουιτς, στη μικρή βαλίτσα. Επιπλέον, φρόντισα να πάρω μαζί μου ελαιόλαδο, ζυμαρικά και τονοσαλάτες για το πρώτο μαγείρεμα μέχρι να τακτοποιηθούμε και να κάνουμε τις αγορές μας στο super market της πόλης.

Στις 07:00 και οι υπόλοιποι βρίσκονταν στο πόδι, πανέτοιμοι για την αναχώρηση. Η πτήση μας ήταν πρωινή, στις 09:15, με προβλεπόμενη ώρα άφιξης στις 13:05. Οι χρόνοι τηρήθηκαν, σχεδόν, με ακρίβεια. Δώσαμε όλες τις αποσκευές για φόρτωση στο αμπάρι, εκτός από το σακίδιο με τα ηλεκτρονικά. Η Φ. και εγώ κρατούσαμε και τις τσάντες μας με τις οποίες δεν ασχολήθηκε κανείς.

IMG_2926.jpg



IMG_2929.jpg


Η πτήση ήταν ήρεμη και στις 13:09 τροχοδρομήσαμε στο παγωμένο και συννεφιασμένο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ελσίνκι.

IMG_2949.JPG


Διασχίσαμε το όμορφο και σύγχρονο αεροδρόμιο, κατευθυνόμενοι στον ιμάντα παραλαβής των αποσκευών. Φτάνοντας εκεί, είδαμε αστυνομικούς και έναν σκύλο να δέχεται εντολές να μυρίσει τις πρώτες βαλίτσες που είχαν αρχίσει να καταφθάνουν.

IMG_2961.jpg



IMG_2957.jpg


Ο γιος μου άρχισε το τρολάρισμα, λέγοντας: -«Να δεις που ψάχνουν τη βαλίτσα σου με τα σάντουιτς γιατί θα νομίζουν ότι μέσα στα αλουμινόχαρτα έχεις τυλίξει ναρκωτικά ή εκρηκτικά». -«Το πολύ-πολύ να κεράσω τον σκύλο κανένα τοστάκι για να του φύγει η λιγούρα» του ανταπάντησα. Εκείνο που μας έκανε εντύπωση και βάλαμε τα γέλια ήταν το γεγονός ότι όταν όντως μύρισε τη βαλίτσα μου με τα φαγητά, αμέσως, γύρισε στον αστυνομικό που τον κρατούσε και του ζήτησε τη λιχουδιά του. Εκείνος, του έβαλε κάτι στο στόμα και ο σκύλος συνέχισε τη δουλειά του με τις επόμενες βαλίτσες. Τελικά, δε βρέθηκε τίποτα ύποπτο, το team με τον σκύλο αποχώρησε και εμείς συνεχίσαμε για το γραφείο της AVIS.

Δεν υπήρχε κανείς άλλος πριν από εμάς κι έτσι η διαδικασία παραλαβής του αυτοκινήτου ήταν πολύ σύντομη. Λάβαμε τις οδηγίες για το garage στο οποίο βρισκόταν παρκαρισμένο το Skoda και βγήκαμε έξω από το αεροδρόμιο αντιμετωπίζοντας για πρώτη φορά τον πολύ παγωμένο αέρα της χώρας η οποία μάς υποδέχτηκε με συννεφιά, χιόνι και θερμοκρασία στον 1 βαθμό Κελσίου.

Το λευκό Skoda Octavia iV Hybrid μάς περίμενε, ολοκάθαρο, με τα 1400 κυβικά του για να μάς ταξιδέψει στην κατεψυγμένη Λαπωνία. Με τα ελαστικά δεν είχαμε καμία ανησυχία, αφού όλα τα οχήματα στη χώρα φορούν λάστιχα με καρφιά τα οποία ανταποκρίνονται άψογα στο παγωμένο και ολισθηρό οδόστρωμα.

IMG_0436.JPG



IMG_0438.JPG


Στις 14:30 είχαμε, ήδη, φορτώσει τα πράγματά μας και ξεκινούσαμε το μακρύ μας ταξίδι προς το Rovaniemi.

IMG_0440.JPG


821 Km και 9 ώρες και 40 λεπτά το έδινε ο χάρτης, χωρίς τις στάσεις για ξεκούραση και τουαλέτα. Ακολουθώντας τον Ε18 συναντήσαμε αυξημένη κίνηση και χιόνι στις άκρες του δρόμου. Το οδόστρωμα ήταν καθαρό.

IMG_0442.jpeg


Μπαίνοντας στον Ε75 η κίνηση αραίωσε, αλλά το παγωμένο χιόνι κάλυπτε και την άσφαλτο. Η Ευρωπαϊκή Διαδρομή E75 ξεκινάει από το Vardø της Νορβηγίας και διασχίζει τη Φινλανδία, την Πολωνία, την Τσεχία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία, τη Σερβία, τη Βόρεια Μακεδονία και καταλήγει, μετά από περίπου 4.380 Km (χωρίς να υπολογίζονται τα πλοία), στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σητεία της Κρήτης. Το να ταξιδέψει κάποιος σε όλο το μήκος του Ε75, σίγουρα, θα είναι μια εκπληκτική περιπέτεια, ωστόσο, και η δική μας οδήγηση σε τμήματα αυτού του απίστευτου δρόμου θα αποτελέσει μια εξαιρετικά αξέχαστη εμπειρία ζωής.

Ήδη, είχαμε ξεκινήσει το φαγοπότι μέσα στο αυτοκίνητο με αυξημένη, όμως, προσοχή για να μην λερώσουμε τίποτα, καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να το διατηρήσουμε καθαρό μέχρι και το τέλος του ταξιδιού πράγμα που τελικά το καταφέραμε.

Καταπίναμε αχόρταγα τα χιλιόμετρα κάνοντας ολιγόλεπτες στάσεις για ξεμούδιασμα και τουαλέτα. Τα όρια ταχύτητας είναι χαμηλά 60-80 και 100 σε όλο το οδικό δίκτυο της Λαπωνίας και ανά 500 μέτρα υπάρχει κάμερα για τον έλεγχο της κυκλοφορίας και τον εντοπισμό των παραβατών. Εμείς τηρούσαμε ευλαβικά το όριο, αλλά οι Φινλανδοί μάς προσπερνούσαν τρέχοντας σαν δαιμονισμένοι σε έναν δρόμο (τον Ε75 θυμίζω) με μια και μόνη λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και χωρίς καμία προστατευτική μπάρα ή διαχωριστική νησίδα από το αντίθετο ρεύμα.

Φτάσαμε στη Jyväskylä γύρω στις 18:00 το απόγευμα. Εννοείται, ότι είχε νυχτώσει ώρες πριν. Ο συγγραφέας Elias Lönnrot ονόμασε την πόλη «η Αθήνα της Φινλανδίας» για τη σημασία της Juväskylä ως εκπαιδευτικού κέντρου της χώρας. Εδώ, σταματήσαμε για φαγητό γνωρίζοντας ότι η πόλη περιβάλλεται από 328 λίμνες αφού βρίσκεται στη φινλανδική Lakeland και σίγουρα θα είναι εντυπωσιακή να την εξερευνήσει κάποιος το καλοκαίρι που το νερό δε θα είναι παγωμένο.

Καλά τα σάντουιτς και τα σνακς μέχρι στιγμής, αλλά οι οδηγοί ήθελαν κάτι πιο «μεστό» για να αναλάβουν δυνάμεις. Τη λύση έδωσαν τα McDonalds που βρέθηκαν πάνω στον δρόμο μας. Παρκάραμε έξω από το μαγαζί και κατεβήκαμε. Το παγωμένο χιόνι γλιστρούσε διαολεμένα. Τσίκι-τσίκι, σαν τις κοτούλες, μπήκαμε μέσα. Την ίδια στιγμή, ένας μπαμπάς με κοντομάνικο και βερμούδα έβγαινε έξω στον ψόφο μαζί με τον γιο του. Δεν τρώμε ποτέ φαγητό στην Ελλάδα από τα συγκεκριμένα ταχυφαγεία (δεν ξέρω καν αν υφίστανται ως αλυσίδα στη χώρα μας) και έπαθα πλάκα με τις τιμές που αντίκρισαν τα ματάκια μου. Αν είναι να έχουν τέτοιες χρεώσεις τα McDonalds, τί γίνεται με τα εστιατόρια της χώρας; Μωρέ, θα πάει το super market και το μαγείρεμα «σύννεφο».

Αφήσαμε τη Juväskylä συνεχίζοντας να ανηφορίζουμε. Είχαμε πάρα πολύ δρόμο μπροστά μας. 560 Km μάς χώριζαν, ακόμη, από το Rovaniemi. Πλησίαζαν μεσάνυχτα όταν φτάσαμε έξω από το Oulu. Αναθαρρήσαμε, αντλήσαμε όσα κουράγια μάς απέμεναν και είπαμε: -«Άντε παιδιά, φτάνουμε». -«220 Km μάς απομένουν. Πείτε ότι τώρα ξεκινήσαμε από την Αθήνα για να πάμε στη Βυτίνα».

70 Km μετά το Oulu, το αετίσιο μάτι του γιου μου αναγνώρισε, στο βάθος του ορίζοντα, την ανεπαίσθητη εμφάνιση του Βόρειου Σέλαος. -«Παιδιά, μάλλον, έχουμε Φώτα στα αριστερά μας», μάς ανακοίνωσε. Συναγερμός στην ομήγυρη! -«Μόλις βρω δρόμο θα βγω από τον κεντρικό και θα πάω αριστερά για να τα πλησιάσουμε». Πράγματι, στρίψαμε αριστερά και μπήκαμε στο δάσος. Χιόνι παντού, και στον καρόδρομο ακόμα περισσότερο και απάτητο. Ερημιά και σκοτάδι. Κάποια στιγμή, ξεχωρίσαμε μες΄ τη μαυρίλα μια λευκή, φαρδιά, παγωμένη «γραμμή».

IMG_2987.JPG


Ήταν ο ποταμός Kaupinniva. Βρήκαμε μια απλωσιά και σταματήσαμε. Με τα φώτα του αυτοκινήτου διακρίναμε κάμποσα ξύλινα σπιτάκια αραδιασμένα δίπλα στην όχθη. Δεν υπήρχε ψυχή. Ο μόνος θόρυβος που ακουγόταν ήταν το σπάσιμο του πάγου από τα βήματά μας. Γλιστρούσε απίστευτα, αλλά καταφέραμε να προσεγγίσουμε την ξύλινη βεράντα μιας καμπίνας η οποία δεν είχε παγωμένο χιόνι αφού προστατευόταν από ένα μικρό στέγαστρο. Και εκεί, στη μέση του πουθενά, δίπλα σε ένα παγωμένο ποτάμι είδαμε το θέαμα που κυνηγά μανιωδώς πάρα πολύς κόσμος πληρώντας ουκ ευκαταφρόνητα ποσά σε γραφεία που οργανώνουν εξορμήσεις για τη θέασή του. Μισή ώρα «χόρευε» μπροστά στα μάτια μας προσφέροντάς μας απόλαυση και ευφορία, διώχνοντας ως δια μαγείας την κούραση που μάς είχε υποτάξει μετά τις τόσες ώρες στον δρόμο. Και ξαφνικά, ξεθώριασε και χάθηκε!

IMG_2992.JPG



IMG_9360.jpg



IMG_3003.JPG


Πλησιάζαμε στον προορισμό μας. 30 Km μάς χώριζαν, πλέον, από το «σπιτάκι» και τα κρεβατάκια μας.

IMG_9367.jpg


Ο ιδιοκτήτης είχε ενημερωθεί ότι θα φτάναμε πολύ αργά και μάς είχε στείλει mail με τους κωδικούς για την είσοδό μας στο διαμέρισμα. Το Rovaniemi ήταν κουκουλωμένο, απ’ άκρη σ’ άκρη, με χιόνι. Η θέση μας στο ιδιωτικό parking μας περίμενε. Αρχίσαμε να ξεφορτώνουμε τις αποσκευές και να τις μεταφέρουμε στο εσωτερικό με τα πόδια μας να βουλιάζουν στο παχύ, ολόλευκο χιόνι. Η ώρα ήταν 03:00 μετά τα μεσάνυχτα και το κρύο πάρα πολύ. Στις 03:10 έπαιρνα τις πρώτες φωτογραφίες του ζεστού και χουχουλιάρικου σπιτιού που ερωτευτήκαμε με την πρώτη ματιά.

IMG_3010.jpg



IMG_3012.JPG



IMG_3016.JPG



IMG_3025.JPG



IMG_3030.jpg


Κλείσαμε 20 ώρες στο πόδι. Από το Αεροδρόμιο του Ελσίνκι μέχρι να φτάσουμε στο διαμέρισμα κάναμε 12 ½ ώρες μαζί με τις στάσεις, αλλά άξιζε ο κόπος. Τα συγχαρητήρια, βέβαια, ανήκουν στους δύο οδηγούς (τον γιο και τον σύζυγο) οι οποίοι μάς ταξίδεψαν με ασφάλεια στον προορισμό μας. Οι συνθήκες στον δρόμο ήταν πολύ δύσκολες και η οδήγηση σε τόσο παγωμένο και ολισθηρό οδόστρωμα πρωτόγνωρη για όλους μας. Οι Φινλανδοί οδηγοί (συνηθισμένοι σε αυτές τις καταστάσεις) τρέχουν και κάνουν προσπεράσεις με ταχύτητες μεγαλύτερες από το όριο με αποτέλεσμα να «τρως» πάνω στο παρμπρίζ το χιόνι και το νερό από τα λάστιχά τους. Για λίγα δευτερόλεπτα δε βλέπεις απολύτως τίποτα μέχρι να απομακρυνθούν και να καθαρίσει το οπτικό πεδίο. Ένα άλλο, πολύ σημαντικό πρόβλημα, είναι τα φορτηγά που έρχονται από το αντίθετο ρεύμα. Βλέπεις από μακριά τους προβολείς που έχουν αναμμένους να φτάνουν στη στρατόσφαιρα και να μετατρέπουν τη νύχτα σε ημέρα. Τους χαμηλώνουν, βέβαια, αλλά και πάλι είναι δυνατοί. Το δε χιόνι που εκτοξεύουν πάνω σου, μόλις βρεθούν δίπλα σου, σε καθιστά «τυφλό» για αρκετά δευτερόλεπτα. Να, για πάρτε μια ιδέα από αυτό που συμβαίνει σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο της Λαπωνίας.






Μέχρι να τακτοποιηθούμε, να μπανιαριστούμε και να πέσουμε στα κρεβάτια πήγε η ώρα 05:00 το πρωί. Είχαμε συμφωνήσει ότι την ημέρα, που σε λίγο θα ξημέρωνε, θα την «πηγαίναμε» λίγο πιο χαλαρά. Θα κοιμόμασταν λιγάκι παραπάνω για να προλάβουμε να ξεκουραστούμε και δεν είχαμε βάλει καμία μακρινή εξόρμηση. Κοντινές βολτούλες στην πόλη και στο χωριό του Άι Βασίλη, με τέτοια χαλαρά πραγματάκια θα τη γεμίζαμε.

Ο χάρτης της σημερινής διαδρομής:

17-1-2025.jpeg
 
Last edited:

ZoiT

Member
Μηνύματα
62
Likes
179
Επόμενο Ταξίδι
Αλσατία
Ταξίδι-Όνειρο
Βιετνάμ
Περίμενα την ιστορία σου από τις φωτογραφίες που ανέβαζες στο νήμα live from... Αναμένουμε τη συνέχεια!!!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Υπεροχο ξεκινημα! Ειμαι σιγουρη οτι με τον τροπο που γραφεις και τις πανεμορφες, ως συνηθως, φωτογραφιες σου θα εχουμε ιστοριαρα!
Ευχαριστώ πολύ @varioAthens! Ευελπιστώ να σας μεταφέρω με την αφήγηση και τις εικόνες μου όλα όσα είδαμε, μάθαμε και ζήσαμε σε αυτό το τόσο ιδιαίτερο, ξεχωριστό και συναρπαστικό ταξίδι.
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Περίμενα την ιστορία σου από τις φωτογραφίες που ανέβαζες στο νήμα live from... Αναμένουμε τη συνέχεια!!!
Ελπίζω να σε ανταμείψω με τις περιγραφές και τις φωτογραφίες μου.
 

Smaragda53

Member
Μηνύματα
1.137
Likes
2.584
Επόμενο Ταξίδι
αχ, μακάρι νάξερα!
Ταξίδι-Όνειρο
Πολυνησία
Επιτέλους! Εμφανίστηκες ξανά με ταξιδαρα, με τις λεπτομέρειές της, τις ωραίες φωτογραφίες της και το τρεχούμενο γραψιμό της! Τέλεια! Απολαμβάνω!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Όντως οι φωτογραφίες ήταν φανταστικές και σίγουρα αντίστοιχη θα είναι και η ιστορία!
Σε ευχαριστώ πολύ! Θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να επιβεβαιώσω τα ωραία λόγια σου.
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Επιτέλους! Εμφανίστηκες ξανά με ταξιδαρα, με τις λεπτομέρειές της, τις ωραίες φωτογραφίες της και το τρεχούμενο γραψιμό της! Τέλεια! Απολαμβάνω!
Εδώ είμαι, εμφανίστηκα αγαπημένη @Smaragda53! Χαίρομαι που το απολαμβάνεις από τόσο νωρίς. Υπόσχομαι ότι η συνέχεια θα είναι ακόμα πιο περιπετειώδης και απολαυστική!
 

Sassenach77

Member
Μηνύματα
8.170
Likes
24.525
Επόμενο Ταξίδι
Ελλάδα
Ταξίδι-Όνειρο
Γη του Πυρός
ταξίδι στη Λαπωνία
Πήγες Λαπωνία και έκανες και οδικό;;; 😍😍😍 Πω πω λιώωωωνω 😍😍😍

Τι καλά, θα διαβάσω ιστορία για μέρη που θέλω να πάω πολύ απο τα χεράκια σου!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Πήγες Λαπωνία και έκανες και οδικό;;; 😍😍😍 Πω πω λιώωωωνω 😍😍😍
Πήγα, πήγα και ομολογώ ότι ήταν το πιο ριψοκίνδυνο και πιο συναρπαστικό οδικό ταξίδι που έχω κάνει μέχρι τώρα ή μάλλον θα το κατέτασσα στον ίδιο βαθμό επικινδυνότητας (για άλλους όμως λόγους) με τη διαδρομή Κατμαντού-Ποκάρα.

Βέβαια, εξαρτάται και το πως ταξιδεύει κανείς. Εμείς, για παράδειγμα, οδηγήσαμε μεγάλες αποστάσεις βράδυ με πολύ αντίξοες καιρικές συνθήκες που ανέβαζαν τον βαθμό δυσκολίας και επικινδυνότητας.

Τι καλά, θα διαβάσω ιστορία για μέρη που θέλω να πάω πολύ απο τα χεράκια σου!
Θα είμαι όσο περισσότερο μπορώ αναλυτική για να βοηθήσω και εσένα, αλλά και άλλους μελλοντικούς ταξιδιώτες να οργανώσουν ένα τέτοιο ταξίδι.

Σου εύχομαι ολόψυχα να πας. Ήταν μοναδικά και υπέροχα!
 
Last edited:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
34.053
Μηνύματα
927.069
Μέλη
39.775
Νεότερο μέλος
nick87

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom