Φινλανδία 4.028 παγωμένα χιλιόμετρα

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
  1. Κεφάλαιο 1
  2. Κεφάλαιο 2o: 20 ώρες στον δρόμο!
  3. Κεφάλαιο 3ο: Η πρωινή βόλτα στη γειτονιά μας και η επίσκεψη στο χωριό του Άι Βασίλη
  4. Κεφάλαιο 4ο: Η απογευματινή εξόρμηση στο Vikaköngäs, η πρώτη γνωριμία με το κέντρο του Rovaniemi και η προσπάθεια για νυχτερινή βόλτα στο Könkäsaari
  5. Κεφάλαιο 5o: Οδηγώντας έλκηθρο με Huskies και αναζητώντας παγωμένους καταρράκτες στο Εθνικό Πάρκο Korouoma.
  6. Κεφάλαιο 6o: Πεζοπορώντας στο εντυπωσιακό Πάρκο Auttiköngäs και ο πράσινος χορός στο Rovaniemi
  7. Κεφάλαιο 7o: Γνωρίζοντας τα αξιοθέατα του Rovaniemi και κυνηγώντας το Βόρειο Σέλας στην απομακρυσμένη Λίμνη Niesijärvi
  8. Κεφάλαιο 8o: H πεζοπορία στο Riisitunturi National Park και η απογευματινή βόλτα στο Ruka Ski Resort
  9. Κεφάλαιο 9o: Φέρνοντας εις πέρας μια πεζοπορική εκκρεμότητα στο νησί Könkäänsaari
  10. Κεφάλαιο 10o: Το μακρύ ταξίδι μέχρι το Ivalo, με ενδιάμεσες στάσεις στη Λίμνη Pyhäjärvi, στο χιονοδρομικό κέντρο Pyhätunturi και στη Λίμνη Ahvenlampi. Bonus: Τα συγκλονιστικά χρώματα του Βόρειου Σέλαος με την άφιξή μας στο Ivalo
  11. Κεφάλαιο 11o: Η γνωριμία με το Ivalo
  12. Κεφάλαιο 12o: Η πεζοπορία στο Jäniskoski Rapids και η ενδελεχής εξερεύνηση του Inari
  13. Κεφάλαιο 13ο: Πεζοπορώντας μέχρι τη Λίμνη Peukalojärvi, αιχμαλωτίζοντας τις τελευταίες εικόνες από το Koppelo Harbor και το Inari και αναχωρώντας για το Tornio
  14. Κεφάλαιο 14ο: Οδηγώντας στον Road 955 με τελικό προορισμό το Tornio, κάνοντας ενδιάμεσες στάσεις στο Levi και στο Rovaniemi
  15. Κεφάλαιο 15ο: Tornio: Στη δίδυμη πόλη της Λαπωνίας
  16. Κεφάλαιο 16ο: Οι βόλτες στο όμορφο Oulu και η μεταμεσονύκτια άφιξη στο Ελσίνκι
  17. Κεφάλαιο 17ο: Πρώτη ημέρα στο Ελσίνκι Μέρος 1ο
  18. Κεφάλαιο 18ο: Πρώτη ημέρα στο Ελσίνκι Μέρος 2ο
  19. Κεφάλαιο 19ο: H απογευματινή βόλτα στο Porvoo
  20. Κεφάλαιο 20ο: Δεύτερη ημέρα στο Ελσίνκι
  21. Κεφάλαιο 21ο: Εξερευνώντας τα 3 από τα 6 νησιά του φρουρίου Suomenlinna
  22. Κεφάλαιο 22ο: Η ημέρα της επιστροφής, ο επίλογος και ο οικονομικός απολογισμός


Κεφάλαιο 19ο: H απογευματινή βόλτα στο Porvoo
26 Ιανουαρίου 2025

Το Porvoo, ή Borgå στα σουηδικά, βρίσκεται στη νότια ακτή της χώρας, στον Κόλπο της Φινλανδίας και απέχει, περίπου, 50 Km από το Ελσίνκι. Είναι ένας δίγλωσσος δήμος με επίσημες γλώσσες τα φινλανδικά και τα σουηδικά. Ο πληθυσμός αποτελείται από 64% φινλανδόφωνους, 28% σουηδόφωνους και 8% ομιλητές άλλων γλωσσών. Η περιοχή κατοικείται από τη Λίθινη Εποχή. Το Porvoo αποικίστηκε από Σουηδούς τον 13ο και 14ο αιώνα και είναι η δεύτερη παλαιότερη πόλη της χώρας. Είναι περισσότερο γνωστό για την Παλιά Πόλη του και σε αυτήν θα εστιάζαμε εκείνο το απόγευμα.

Φτάσαμε γύρω στις 17:00 και παρκάραμε εύκολα και δωρεάν σε έναν χώρο στάθμευσης στα όρια της Παλιάς Πόλης. Είχε, σχεδόν, νυχτώσει αλλά αυτή η ώρα ήταν η ωραιότερη για περατζάδα στα όμορφα και γραφικά δρομάκια και για ατμοσφαιρικές φωτογραφίες.

IMG_5396.jpeg



IMG_5495.jpeg


Τα ανηφορικά λιθόστρωτα καλντερίμια ήταν παγωμένα, αλλά με τα καρφιά στις μπότες δεν αντιμετωπίσαμε καμία δυσκολία ούτε όταν «σκαρφαλώναμε» στις ψηλές γειτονιές, ούτε όταν «κατρακυλούσαμε» στα χαμηλά, δίπλα στο ποτάμι. Φυσικά υπάρχει και εδώ ποταμός, ο Porvoonjoki, που ήταν παγωμένος.

IMG_5509.jpg



IMG_5508.jpg



IMG_1060.jpg



IMG_1065.jpg



IMG_8014.jpg


Από το ξεκίνημα της γνωριμίας μας με την Παλιά Πόλη του Porvoo, νιώσαμε ότι κάθε βήμα που κάναμε προς τα μπροστά μάς οδηγούσε πολλά βήματα πίσω στο παρελθόν. Το να περπατάς στους έρημους δρόμους με τα ιστορικά ξύλινα σπίτια, που χρονολογούνται από τον Μεσαίωνα, είναι σαν να μεταφέρεσαι, μεμιάς, πίσω στον χρόνο. Δεν είναι άδικα η πιο πολυφωτογραφημένη πόλη της Φινλανδίας.

Οι δύο κεντρικοί δρόμοι είναι πλαισιωμένοι με παλιά σπίτια που μοιάζουν με κουκλόσπιτα στα οποία λειτουργούν ατμοσφαιρικά καφέ και εστιατόρια, αλλά και εμπορικά καλόγουστα καταστήματα.

IMG_5389.jpeg



IMG_5393.jpeg


Στη σμίξη των δύο κεντρικών δρόμων δημιουργείται μια πλατεία, η Πλατεία του Παλαιού Δημαρχείου (Rådhustorget), και εδώ ορθώνεται το Παλαιό Δημαρχείο το οποίο είναι το παλαιότερο δημαρχείο στη Φινλανδία, καθώς η πρώτη γραπτή αναφορά για αυτό το οικοδόμημα χρονολογείται από το 1545.

IMG_5402.jpg


Στην ίδια Πλατεία, και δίπλα στη Gallery Vanha Kappalaisentalo, ορθώνεται ένα ακόμα ιστορικό κτίριο, το Holm΄s House. Σήμερα, και τα δύο κτίρια είναι μουσεία που παρουσιάζουν την ιστορία της πόλης από την Εποχή των Παγετώνων μέχρι τον 18ο αιώνα. Βασικά, δεν είναι μουσεία αλλά χρονοκάψουλες που σε ταξιδεύουν στον 18ο αιώνα, είτε τα επισκεφθείς εσωτερικά, είτε τα παρατηρήσεις με προσοχή και δέος εξωτερικά.

IMG_5501.jpg

Πλατεία Παλαιού Δημαρχείου και Gallery Vanha Kappalaisentalo

IMG_0967.jpg

Holm΄s House αριστερά και Παλαιό Δημαρχείο δεξιά

IMG_0965.jpg

Παλαιό Δημαρχείο

Όσο εμείς απολαμβάναμε τα όμορφα διατηρημένα ξύλινα σπίτια του 18ου αιώνα που πλαισιώνουν τη γοητευτική Πλατεία, χάσαμε τον Α. Κάποια στιγμή, τον είδαμε να ξεπροβάλλει από ένα στενό σοκάκι και να μας φωνάζει: -«Ελάτε από ΄δω να δείτε τι ανακάλυψα»!

Τρυπώσαμε στο στενό πέρασμα και μονομιάς μεταφερθήκαμε στον 18ο αιώνα. Βρεθήκαμε σε μια περίκλειστη αυλή με παμπάλαια και ετοιμόρροπα ξύλινα σπίτια και ήταν σαν να πηδήξαμε στις σελίδες ενός παιδικού βιβλίου με παραμύθια. Τι μέρος ήταν αυτό! Υπήρχε και παγκάκι για να καθίσουμε και να χωνέψουμε την ιστορία, αφού εδώ στέκονται κάποια από τα παλαιότερα σπίτια της πόλης τα οποία ολοκληρώθηκαν το 1760 ή το 1764, όπως η σημερινή Galleria Vanha Kappalaisentalo και το Μουσείο Holm΄s House.

IMG_1063.jpg



IMG_1062.jpg



IMG_1061.jpg



IMG_0902.jpg


Κατά τη μεγάλη πυρκαγιά του Porvoo, το καλοκαίρι του 1760, 200 οικογένειες έμειναν άστεγες. Έτσι, αποφασίστηκε τα δημόσια κτίρια να χτίζονται με πέτρα. Μερικοί από τους πλούσιους κτηνοτρόφους της πόλης έχτισαν τα νέα τους σπίτια με τούβλα ή πέτρα. Σε αυτήν την αυλή βρισκόταν, αρχικά, η κύρια είσοδος του Holm΄s House.

IMG_0907.jpg

Η αρχική είσοδος του Holm΄s House

Πρωταρχικά, το πέτρινο κτίριο που χτίστηκε τη δεκαετία του 1760 χρησιμοποιήθηκε για επαγγελματικούς λόγους και ο δεύτερος όροφος ήταν το σπίτι της οικογένειας του κτηνοτρόφου Holm. Αρτοποιεία και ελβετικά ζαχαροπλαστεία λειτουργούσαν στο κτίριο το 1800. Το 1860 άνοιξε μια πόρτα απευθείας από το κατάστημα προς την Πλατεία, λόγω της λειτουργίας του φούρνου. Κάποια από τα ξύλινα σπίτια της αυλής χρησιμοποιήθηκαν το 1700 για ζώα, καθώς και για αποθήκευση τροφίμων και ρούχων.

IMG_6560_HEIC.jpg


Βάλαμε πλώρη για τις ψηλές γειτονιές. Ανηφορικά λιθόστρωτα δρομάκια ελίσσονταν ανάμεσα από κόκκινα και κίτρινα ξυλόσπιτα.

IMG_5422.jpg



IMG_0931.jpg

The devil's stairs! Σύμφωνα με μια παλιά ιστορία, ο ίδιος ο διάβολος σκάλισε τα σκαλοπάτια στον βράχο που παραμένουν μέχρι σήμερα με την φυσική πέτρα. Σύμφωνα με μια άλλη ιστορία, το όνομα προέρχεται από το γεγονός ότι οι σκάλες είναι ολισθηρές τόσο με βροχερό καιρό όσο και τον χειμώνα.

IMG_0940.jpg



IMG_0944.jpg



IMG_0942.jpg


Φτάσαμε στην κορυφή του λόφου, έξω από ένα κτίριο που αποτελεί την απόδειξη της βαθιάς ιστορίας και της αρχιτεκτονικής ομορφιάς ολόκληρης της Φινλανδίας. Ο Καθεδρικός Ναός του Porvoo, αυτή η εκπληκτική κατασκευή, βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο της Παλιάς Πόλης και είναι ένα εντυπωσιακό παράδειγμα γοτθικού και μπαρόκ σχεδιασμού. Ως ένας από τους παλαιότερους καθεδρικούς ναούς της Φινλανδίας έχει γνωρίσει αιώνες ιστορίας που τον καθιστούν ζωτικό μέρος της κληρονομιάς της χώρας.

IMG_5432.jpeg



IMG_5438.jpg


Αρχικά, μάς φάνηκε κλειστός. Όμως, κάνοντας τον γύρο διαπιστώσαμε ότι η εμβληματική Ευαγγελική Λουθηρανική Εκκλησία ήταν ανοιχτή. Έσπρωξα την πόρτα τρυπώνοντας στο εσωτερικό. Μια μεγάλη έκπληξη με περίμενε, αφού ο Καθεδρικός ήταν κατάμεστος από κόσμο. Όλη η πόλη βρισκόταν εκεί μέσα, παρακολουθώντας την ομιλία μιας κυρίας. Κατευθύνθηκα στο πίσω μέρος του ναού, για να μην τραβήξω τα βλέμματα ως νεοφερμένη, και έμεινα εκεί για κάμποσα λεπτά παρακολουθώντας το δρώμενο. Μου φάνηκε σαν το κήρυγμα που κάνει ο ιερέας μετά τη λειτουργία, αλλά δεν μπορώ να είμαι σίγουρη. Δεν τράβηξα καμία φωτογραφία για προφανείς λόγους και βγήκα αθόρυβα και διακριτικά για να συναντήσω τους υπόλοιπους στον περίβολο όπου υπάρχει και δεύτερη εκκλησία, η Ξύλινη Εκκλησία ή Μικρή Εκκλησία (Pikkukirkko).

Λογικά, κάποιος θα σκεφτεί τι μπορεί να προσφέρει μια δεύτερη εκκλησία και μάλιστα ακριβώς δίπλα στον Καθεδρικό; Είναι απλό: Ο ναός καθαγιάστηκε το 1740, έτσι ώστε οι φινλανδικές και οι σουηδικές λειτουργίες να μπορούν να πραγματοποιούνται ταυτόχρονα στην πόλη.

IMG_5430.jpeg


Ο Καθεδρικός Ναός του Porvoo (Porvoon Tuomiokirkko) αρχικά ήταν ξύλινος. Πηγές αναφέρουν ότι ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1200, ενώ οι πρώτοι πέτρινοι τοίχοι χτίστηκαν μεταξύ 1410 και 1420. Είναι αφιερωμένος στη Μαρία, τη μητέρα του Ιησού. Έχει καταστραφεί από πυρκαγιές πολλές φορές. Οι Δανοί έκαψαν την εκκλησία το 1508. Tο 1571 και το 1590 κάηκε από τους Ρώσους. Ανακατασκευάστηκε τον 17ο αιώνα, αλλά κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Βόρειου Πολέμου, το 1708, κάηκε ξανά. Πρόσφατα, το 2006, ένας άνδρας έβαλε φωτιά ως σκόπιμη πράξη βανδαλισμού που καταδικάστηκε ευρέως σε ολόκληρη τη Σκανδιναβία.

IMG_0917.jpg



IMG_5451.jpg


Συνεχίσαμε τη βόλτα μας στις γειτονιές τριγύρω από τον Καθεδρικό οι οποίες αποτελούν ένα σφιχτό πλέγμα ανηφορικών δρόμων και ξύλινων σπιτιών. Ευτυχώς, που το σχέδιο κατεδάφισης του 19ου αιώνα ακυρώθηκε λόγω της λαϊκής αντίστασης κι έτσι σήμερα οι επισκέπτες απολαμβάνουν αυτό το καταπληκτικό και τόσο ιστορικό μέρος.

IMG_0933.jpg



IMG_0935.jpg


Κατηφορίσαμε προς τον παγωμένο Porvoonjoki με την ιστορική του γέφυρα.

IMG_0946.jpg


Κάποτε, ο ποταμός αυτός ήταν η εμπορική οδός για τους Tavastians (αρχαία φινλανδική φυλή). Όμως, και σήμερα την ίδια χρήση έχει, αλλά με άλλον τρόπο. Κατά μήκος του είναι χτισμένα, από το 1760, κατακόκκινα ξύλινα σπιτάκια που μπορεί τότε να χρησίμευαν ως αποθήκες, όμως, σήμερα φιλοξενούν καταλύματα, εστιατόρια και καταστήματα.

IMG_5471.jpg



IMG_0956.jpg



IMG_8020.jpg



IMG_8023.jpg


Ήταν χάρμα οφθαλμών η παραποτάμια βόλτα μας. Πάνω στον λόφο δέσποζε ο φωτισμένος πυραμοειδής Καθεδρικός Ναός, του οποίου η παρουσία γινόταν κάτι παραπάνω από αισθητή απ΄ όλα τα σημεία της Παλιάς Πόλης και δίπλα στο παγωμένο ποτάμι τα παραποτάμια σπίτια έβαφαν με χρώμα το γκρίζο τοπίο.

IMG_0951.jpg


Σταθήκαμε στη μέση της Gamla bron, της παλιάς γέφυρας του Porvoo, για να απολαύσουμε τον ποταμό και την πόλη σε όλο τους το μεγαλείο. Ακόμα και αυτό το σημείο βροντοφώναζε ιστορία, αφού σε αυτήν ακριβώς τη θέση υπήρχε ξύλινη γέφυρα από τον 15ο αιώνα μέχρι το 1954, όταν αντικαταστάθηκε από μια σιδερένια. Μέχρι το 1957, η Gamla bron αποτελούσε τον μόνο τρόπο διάσχισης του Porvoonjoki.

IMG_0955.jpg



2.jpeg



3.jpeg



1.jpeg

Πηγή φωτογραφιών Gamla bron: http://www.helenius.net/vykort/borga/index.htm

Αυτό ήταν το κουκλίστικο Porvoo που έχει απεικονίσει σε πολλούς πίνακες ο διάσημος ζωγράφος Albert Edelfelt, αλλά και η πόλη στην οποία έζησε και εργάστηκε ο Johan Ludvig Runeberg, ο εθνικός ποιητής της Φινλανδίας. Επιστρέψαμε στο Ελσίνκι και κατευθυνθήκαμε στην Railway Square. Στη γωνία των οδών Mikonkatu και Kaisaniemenkatu βρίσκεται ένα εστιατόριο της γνωστής αλυσίδας Vapiano στο οποίο δειπνήσαμε. Επιστρέψαμε στο διαμέρισμα και λίγο αργότερα οι δύο άντρες έφυγαν για να παραδώσουν το αυτοκίνητο στο σημείο που είχαμε συνεννοηθεί με την εταιρεία. 4.028 παγωμένα χιλιόμετρα διανύσαμε σε 10 ημέρες.


 
Last edited:

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Κεφάλαιο 2o: 20 ώρες στον δρόμο!
17 Ιανουαρίου 2025

Έφτασε η πολυπόθητη 17η Ιανουαρίου! Πουρνό-πουρνό, πριν ξυπνήσουν οι υπόλοιποι, ξεκίνησα να ετοιμάζω τα σάντουιτς που θα είχαμε μαζί μας στο ταξίδι (για το οδικό από το Ελσίνκι στο Rovaniemi).

IMG_2915.jpg


Γέμισα μια χειραποσκευή με διάφορα φαγώσιμα για να έχουμε να μασουλάμε τις «ατελείωτες» ώρες που θα χρειάζονταν για να καλυφθούν τα 820 Km από το Αεροδρόμιο του Ελσίνκι μέχρι το κατάλυμά μας στο Rovaniemi. Κέικ, ξηροί καρποί, ριζογκοφρέτες, τσουρέκια και σοκολάτες μπήκαν, μαζί με τα σάντουιτς, στη μικρή βαλίτσα. Επιπλέον, φρόντισα να πάρω μαζί μου ελαιόλαδο, ζυμαρικά και τονοσαλάτες για το πρώτο μαγείρεμα μέχρι να τακτοποιηθούμε και να κάνουμε τις αγορές μας στο super market της πόλης.

Στις 07:00 και οι υπόλοιποι βρίσκονταν στο πόδι, πανέτοιμοι για την αναχώρηση. Η πτήση μας ήταν πρωινή, στις 09:15, με προβλεπόμενη ώρα άφιξης στις 13:05. Οι χρόνοι τηρήθηκαν, σχεδόν, με ακρίβεια. Δώσαμε όλες τις αποσκευές για φόρτωση στο αμπάρι, εκτός από το σακίδιο με τα ηλεκτρονικά. Η Φ. και εγώ κρατούσαμε και τις τσάντες μας με τις οποίες δεν ασχολήθηκε κανείς.

IMG_2926.jpg



IMG_2929.jpg


Η πτήση ήταν ήρεμη και στις 13:09 τροχοδρομήσαμε στο παγωμένο και συννεφιασμένο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ελσίνκι.

IMG_2949.JPG


Διασχίσαμε το όμορφο και σύγχρονο αεροδρόμιο, κατευθυνόμενοι στον ιμάντα παραλαβής των αποσκευών. Φτάνοντας εκεί, είδαμε αστυνομικούς και έναν σκύλο να δέχεται εντολές να μυρίσει τις πρώτες βαλίτσες που είχαν αρχίσει να καταφθάνουν.

IMG_2961.jpg



IMG_2957.jpg


Ο γιος μου άρχισε το τρολάρισμα, λέγοντας: -«Να δεις που ψάχνουν τη βαλίτσα σου με τα σάντουιτς γιατί θα νομίζουν ότι μέσα στα αλουμινόχαρτα έχεις τυλίξει ναρκωτικά ή εκρηκτικά». -«Το πολύ-πολύ να κεράσω τον σκύλο κανένα τοστάκι για να του φύγει η λιγούρα» του ανταπάντησα. Εκείνο που μας έκανε εντύπωση και βάλαμε τα γέλια ήταν το γεγονός ότι όταν όντως μύρισε τη βαλίτσα μου με τα φαγητά, αμέσως, γύρισε στον αστυνομικό που τον κρατούσε και του ζήτησε τη λιχουδιά του. Εκείνος, του έβαλε κάτι στο στόμα και ο σκύλος συνέχισε τη δουλειά του με τις επόμενες βαλίτσες. Τελικά, δε βρέθηκε τίποτα ύποπτο, το team με τον σκύλο αποχώρησε και εμείς συνεχίσαμε για το γραφείο της AVIS.

Δεν υπήρχε κανείς άλλος πριν από εμάς κι έτσι η διαδικασία παραλαβής του αυτοκινήτου ήταν πολύ σύντομη. Λάβαμε τις οδηγίες για το garage στο οποίο βρισκόταν παρκαρισμένο το Skoda και βγήκαμε έξω από το αεροδρόμιο αντιμετωπίζοντας για πρώτη φορά τον πολύ παγωμένο αέρα της χώρας η οποία μάς υποδέχτηκε με συννεφιά, χιόνι και θερμοκρασία στον 1 βαθμό Κελσίου.

Το λευκό Skoda Octavia iV Hybrid μάς περίμενε, ολοκάθαρο, με τα 1400 κυβικά του για να μάς ταξιδέψει στην κατεψυγμένη Λαπωνία. Με τα ελαστικά δεν είχαμε καμία ανησυχία, αφού όλα τα οχήματα στη χώρα φορούν λάστιχα με καρφιά τα οποία ανταποκρίνονται άψογα στο παγωμένο και ολισθηρό οδόστρωμα.

IMG_0436.JPG



IMG_0438.JPG


Στις 14:30 είχαμε, ήδη, φορτώσει τα πράγματά μας και ξεκινούσαμε το μακρύ μας ταξίδι προς το Rovaniemi.

IMG_0440.JPG


821 Km και 9 ώρες και 40 λεπτά το έδινε ο χάρτης, χωρίς τις στάσεις για ξεκούραση και τουαλέτα. Ακολουθώντας τον Ε18 συναντήσαμε αυξημένη κίνηση και χιόνι στις άκρες του δρόμου. Το οδόστρωμα ήταν καθαρό.

IMG_0442.jpeg


Μπαίνοντας στον Ε75 η κίνηση αραίωσε, αλλά το παγωμένο χιόνι κάλυπτε και την άσφαλτο. Η Ευρωπαϊκή Διαδρομή E75 ξεκινάει από το Vardø της Νορβηγίας και διασχίζει τη Φινλανδία, την Πολωνία, την Τσεχία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία, τη Σερβία, τη Βόρεια Μακεδονία και καταλήγει, μετά από περίπου 4.380 Km (χωρίς να υπολογίζονται τα πλοία), στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σητεία της Κρήτης. Το να ταξιδέψει κάποιος σε όλο το μήκος του Ε75, σίγουρα, θα είναι μια εκπληκτική περιπέτεια, ωστόσο, και η δική μας οδήγηση σε τμήματα αυτού του απίστευτου δρόμου θα αποτελέσει μια εξαιρετικά αξέχαστη εμπειρία ζωής.

Ήδη, είχαμε ξεκινήσει το φαγοπότι μέσα στο αυτοκίνητο με αυξημένη, όμως, προσοχή για να μην λερώσουμε τίποτα, καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να το διατηρήσουμε καθαρό μέχρι και το τέλος του ταξιδιού πράγμα που τελικά το καταφέραμε.

Καταπίναμε αχόρταγα τα χιλιόμετρα κάνοντας ολιγόλεπτες στάσεις για ξεμούδιασμα και τουαλέτα. Τα όρια ταχύτητας είναι χαμηλά 60-80 και 100 σε όλο το οδικό δίκτυο της Λαπωνίας και ανά 500 μέτρα υπάρχει κάμερα για τον έλεγχο της κυκλοφορίας και τον εντοπισμό των παραβατών. Εμείς τηρούσαμε ευλαβικά το όριο, αλλά οι Φινλανδοί μάς προσπερνούσαν τρέχοντας σαν δαιμονισμένοι σε έναν δρόμο (τον Ε75 θυμίζω) με μια και μόνη λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και χωρίς καμία προστατευτική μπάρα ή διαχωριστική νησίδα από το αντίθετο ρεύμα.

Φτάσαμε στη Jyväskylä γύρω στις 18:00 το απόγευμα. Εννοείται, ότι είχε νυχτώσει ώρες πριν. Ο συγγραφέας Elias Lönnrot ονόμασε την πόλη «η Αθήνα της Φινλανδίας» για τη σημασία της Juväskylä ως εκπαιδευτικού κέντρου της χώρας. Εδώ, σταματήσαμε για φαγητό γνωρίζοντας ότι η πόλη περιβάλλεται από 328 λίμνες αφού βρίσκεται στη φινλανδική Lakeland και σίγουρα θα είναι εντυπωσιακή να την εξερευνήσει κάποιος το καλοκαίρι που το νερό δε θα είναι παγωμένο.

Καλά τα σάντουιτς και τα σνακς μέχρι στιγμής, αλλά οι οδηγοί ήθελαν κάτι πιο «μεστό» για να αναλάβουν δυνάμεις. Τη λύση έδωσαν τα McDonalds που βρέθηκαν πάνω στον δρόμο μας. Παρκάραμε έξω από το μαγαζί και κατεβήκαμε. Το παγωμένο χιόνι γλιστρούσε διαολεμένα. Τσίκι-τσίκι, σαν τις κοτούλες, μπήκαμε μέσα. Την ίδια στιγμή, ένας μπαμπάς με κοντομάνικο και βερμούδα έβγαινε έξω στον ψόφο μαζί με τον γιο του. Δεν τρώμε ποτέ φαγητό στην Ελλάδα από τα συγκεκριμένα ταχυφαγεία (δεν ξέρω καν αν υφίστανται ως αλυσίδα στη χώρα μας) και έπαθα πλάκα με τις τιμές που αντίκρισαν τα ματάκια μου. Αν είναι να έχουν τέτοιες χρεώσεις τα McDonalds, τί γίνεται με τα εστιατόρια της χώρας; Μωρέ, θα πάει το super market και το μαγείρεμα «σύννεφο».

Αφήσαμε τη Juväskylä συνεχίζοντας να ανηφορίζουμε. Είχαμε πάρα πολύ δρόμο μπροστά μας. 560 Km μάς χώριζαν, ακόμη, από το Rovaniemi. Πλησίαζαν μεσάνυχτα όταν φτάσαμε έξω από το Oulu. Αναθαρρήσαμε, αντλήσαμε όσα κουράγια μάς απέμεναν και είπαμε: -«Άντε παιδιά, φτάνουμε». -«220 Km μάς απομένουν. Πείτε ότι τώρα ξεκινήσαμε από την Αθήνα για να πάμε στη Βυτίνα».

70 Km μετά το Oulu, το αετίσιο μάτι του γιου μου αναγνώρισε, στο βάθος του ορίζοντα, την ανεπαίσθητη εμφάνιση του Βόρειου Σέλαος. -«Παιδιά, μάλλον, έχουμε Φώτα στα αριστερά μας», μάς ανακοίνωσε. Συναγερμός στην ομήγυρη! -«Μόλις βρω δρόμο θα βγω από τον κεντρικό και θα πάω αριστερά για να τα πλησιάσουμε». Πράγματι, στρίψαμε αριστερά και μπήκαμε στο δάσος. Χιόνι παντού, και στον καρόδρομο ακόμα περισσότερο και απάτητο. Ερημιά και σκοτάδι. Κάποια στιγμή, ξεχωρίσαμε μες΄ τη μαυρίλα μια λευκή, φαρδιά, παγωμένη «γραμμή».

IMG_2987.JPG


Ήταν ο ποταμός Kaupinniva. Βρήκαμε μια απλωσιά και σταματήσαμε. Με τα φώτα του αυτοκινήτου διακρίναμε κάμποσα ξύλινα σπιτάκια αραδιασμένα δίπλα στην όχθη. Δεν υπήρχε ψυχή. Ο μόνος θόρυβος που ακουγόταν ήταν το σπάσιμο του πάγου από τα βήματά μας. Γλιστρούσε απίστευτα, αλλά καταφέραμε να προσεγγίσουμε την ξύλινη βεράντα μιας καμπίνας η οποία δεν είχε παγωμένο χιόνι αφού προστατευόταν από ένα μικρό στέγαστρο. Και εκεί, στη μέση του πουθενά, δίπλα σε ένα παγωμένο ποτάμι είδαμε το θέαμα που κυνηγά μανιωδώς πάρα πολύς κόσμος πληρώντας ουκ ευκαταφρόνητα ποσά σε γραφεία που οργανώνουν εξορμήσεις για τη θέασή του. Μισή ώρα «χόρευε» μπροστά στα μάτια μας προσφέροντάς μας απόλαυση και ευφορία, διώχνοντας ως δια μαγείας την κούραση που μάς είχε υποτάξει μετά τις τόσες ώρες στον δρόμο. Και ξαφνικά, ξεθώριασε και χάθηκε!

IMG_2992.JPG



IMG_9360.jpg



IMG_3003.JPG


Πλησιάζαμε στον προορισμό μας. 30 Km μάς χώριζαν, πλέον, από το «σπιτάκι» και τα κρεβατάκια μας.

IMG_9367.jpg


Ο ιδιοκτήτης είχε ενημερωθεί ότι θα φτάναμε πολύ αργά και μάς είχε στείλει mail με τους κωδικούς για την είσοδό μας στο διαμέρισμα. Το Rovaniemi ήταν κουκουλωμένο, απ’ άκρη σ’ άκρη, με χιόνι. Η θέση μας στο ιδιωτικό parking μας περίμενε. Αρχίσαμε να ξεφορτώνουμε τις αποσκευές και να τις μεταφέρουμε στο εσωτερικό με τα πόδια μας να βουλιάζουν στο παχύ, ολόλευκο χιόνι. Η ώρα ήταν 03:00 μετά τα μεσάνυχτα και το κρύο πάρα πολύ. Στις 03:10 έπαιρνα τις πρώτες φωτογραφίες του ζεστού και χουχουλιάρικου σπιτιού που ερωτευτήκαμε με την πρώτη ματιά.

IMG_3010.jpg



IMG_3012.JPG



IMG_3016.JPG



IMG_3025.JPG



IMG_3030.jpg


Κλείσαμε 20 ώρες στο πόδι. Από το Αεροδρόμιο του Ελσίνκι μέχρι να φτάσουμε στο διαμέρισμα κάναμε 12 ½ ώρες μαζί με τις στάσεις, αλλά άξιζε ο κόπος. Τα συγχαρητήρια, βέβαια, ανήκουν στους δύο οδηγούς (τον γιο και τον σύζυγο) οι οποίοι μάς ταξίδεψαν με ασφάλεια στον προορισμό μας. Οι συνθήκες στον δρόμο ήταν πολύ δύσκολες και η οδήγηση σε τόσο παγωμένο και ολισθηρό οδόστρωμα πρωτόγνωρη για όλους μας. Οι Φινλανδοί οδηγοί (συνηθισμένοι σε αυτές τις καταστάσεις) τρέχουν και κάνουν προσπεράσεις με ταχύτητες μεγαλύτερες από το όριο με αποτέλεσμα να «τρως» πάνω στο παρμπρίζ το χιόνι και το νερό από τα λάστιχά τους. Για λίγα δευτερόλεπτα δε βλέπεις απολύτως τίποτα μέχρι να απομακρυνθούν και να καθαρίσει το οπτικό πεδίο. Ένα άλλο, πολύ σημαντικό πρόβλημα, είναι τα φορτηγά που έρχονται από το αντίθετο ρεύμα. Βλέπεις από μακριά τους προβολείς που έχουν αναμμένους να φτάνουν στη στρατόσφαιρα και να μετατρέπουν τη νύχτα σε ημέρα. Τους χαμηλώνουν, βέβαια, αλλά και πάλι είναι δυνατοί. Το δε χιόνι που εκτοξεύουν πάνω σου, μόλις βρεθούν δίπλα σου, σε καθιστά «τυφλό» για αρκετά δευτερόλεπτα. Να, για πάρτε μια ιδέα από αυτό που συμβαίνει σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο της Λαπωνίας.






Μέχρι να τακτοποιηθούμε, να μπανιαριστούμε και να πέσουμε στα κρεβάτια πήγε η ώρα 05:00 το πρωί. Είχαμε συμφωνήσει ότι την ημέρα, που σε λίγο θα ξημέρωνε, θα την «πηγαίναμε» λίγο πιο χαλαρά. Θα κοιμόμασταν λιγάκι παραπάνω για να προλάβουμε να ξεκουραστούμε και δεν είχαμε βάλει καμία μακρινή εξόρμηση. Κοντινές βολτούλες στην πόλη και στο χωριό του Άι Βασίλη, με τέτοια χαλαρά πραγματάκια θα τη γεμίζαμε.

Ο χάρτης της σημερινής διαδρομής:

17-1-2025.jpeg
 
Last edited:

ZoiT

Member
Μηνύματα
62
Likes
179
Επόμενο Ταξίδι
Αλσατία
Ταξίδι-Όνειρο
Βιετνάμ
Περίμενα την ιστορία σου από τις φωτογραφίες που ανέβαζες στο νήμα live from... Αναμένουμε τη συνέχεια!!!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Υπεροχο ξεκινημα! Ειμαι σιγουρη οτι με τον τροπο που γραφεις και τις πανεμορφες, ως συνηθως, φωτογραφιες σου θα εχουμε ιστοριαρα!
Ευχαριστώ πολύ @varioAthens! Ευελπιστώ να σας μεταφέρω με την αφήγηση και τις εικόνες μου όλα όσα είδαμε, μάθαμε και ζήσαμε σε αυτό το τόσο ιδιαίτερο, ξεχωριστό και συναρπαστικό ταξίδι.
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Περίμενα την ιστορία σου από τις φωτογραφίες που ανέβαζες στο νήμα live from... Αναμένουμε τη συνέχεια!!!
Ελπίζω να σε ανταμείψω με τις περιγραφές και τις φωτογραφίες μου.
 

Smaragda53

Member
Μηνύματα
1.137
Likes
2.584
Επόμενο Ταξίδι
αχ, μακάρι νάξερα!
Ταξίδι-Όνειρο
Πολυνησία
Επιτέλους! Εμφανίστηκες ξανά με ταξιδαρα, με τις λεπτομέρειές της, τις ωραίες φωτογραφίες της και το τρεχούμενο γραψιμό της! Τέλεια! Απολαμβάνω!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Όντως οι φωτογραφίες ήταν φανταστικές και σίγουρα αντίστοιχη θα είναι και η ιστορία!
Σε ευχαριστώ πολύ! Θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να επιβεβαιώσω τα ωραία λόγια σου.
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Επιτέλους! Εμφανίστηκες ξανά με ταξιδαρα, με τις λεπτομέρειές της, τις ωραίες φωτογραφίες της και το τρεχούμενο γραψιμό της! Τέλεια! Απολαμβάνω!
Εδώ είμαι, εμφανίστηκα αγαπημένη @Smaragda53! Χαίρομαι που το απολαμβάνεις από τόσο νωρίς. Υπόσχομαι ότι η συνέχεια θα είναι ακόμα πιο περιπετειώδης και απολαυστική!
 

Sassenach77

Member
Μηνύματα
8.170
Likes
24.525
Επόμενο Ταξίδι
Ελλάδα
Ταξίδι-Όνειρο
Γη του Πυρός
ταξίδι στη Λαπωνία
Πήγες Λαπωνία και έκανες και οδικό;;; 😍😍😍 Πω πω λιώωωωνω 😍😍😍

Τι καλά, θα διαβάσω ιστορία για μέρη που θέλω να πάω πολύ απο τα χεράκια σου!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.537
Likes
31.751
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Πήγες Λαπωνία και έκανες και οδικό;;; 😍😍😍 Πω πω λιώωωωνω 😍😍😍
Πήγα, πήγα και ομολογώ ότι ήταν το πιο ριψοκίνδυνο και πιο συναρπαστικό οδικό ταξίδι που έχω κάνει μέχρι τώρα ή μάλλον θα το κατέτασσα στον ίδιο βαθμό επικινδυνότητας (για άλλους όμως λόγους) με τη διαδρομή Κατμαντού-Ποκάρα.

Βέβαια, εξαρτάται και το πως ταξιδεύει κανείς. Εμείς, για παράδειγμα, οδηγήσαμε μεγάλες αποστάσεις βράδυ με πολύ αντίξοες καιρικές συνθήκες που ανέβαζαν τον βαθμό δυσκολίας και επικινδυνότητας.

Τι καλά, θα διαβάσω ιστορία για μέρη που θέλω να πάω πολύ απο τα χεράκια σου!
Θα είμαι όσο περισσότερο μπορώ αναλυτική για να βοηθήσω και εσένα, αλλά και άλλους μελλοντικούς ταξιδιώτες να οργανώσουν ένα τέτοιο ταξίδι.

Σου εύχομαι ολόψυχα να πας. Ήταν μοναδικά και υπέροχα!
 
Last edited:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
34.053
Μηνύματα
927.069
Μέλη
39.775
Νεότερο μέλος
nick87

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom