delmem2233
Member
- Μηνύματα
- 392
- Likes
- 4.199
Sampa, η Αυτής Γκριζότης
Ο ταξιδιωτικός οδηγός μου λέει ότι οι κάτοικοι της Sampa (χαϊδευτικό του Σάο Πάουλο) μπορεί να ζουν σε μία από τις πιο “δύσκολες να αγαπήσεις” πόλεις του κόσμου, όμως δεν υπάρχει άλλη πόλη στην οποία θα προτιμούσαν να ζουν, παρά τα χίλια-μύρια στραβά κι ανάποδά της. Προσωπικά, αισθάνομαι ότι αν τα έφερνε έτσι η ζωή κι αναγκαζόμουν για τον έναν ή τον άλλον λόγο να περάσω εκεί περισσότερο από λίγες ημέρες, θα με έπιανε κατάθλιψη...
Όσο για τους ντόπιους που “δε θα ήθελαν να ζουν πουθενά αλλού” (κάτι πάντως που αποτελεί ταξιδιωτικο-οδηγικό κλισέ, επομένως δεν το παίρνω και πολύ-πολύ τοις μετρητοίς), τους λέω ότι όσο κι αν αγαπά κανείς το μέρος που γεννήθηκε και μεγάλωσε, πρέπει να είναι σχεδόν... διεστραμμένος για να προτιμά την “καραγκρίζα του κερατά” Sampa, από οποιαδήποτε παραλιακή πόλη της Βραζιλίας, ακόμα και τις φτωχότερες, στα βορειοανατολικά.
Then again, γράφω σαν ταξιδιώτης, που σκανάρει κάθε πόλη με τα μάτια εκείνου που φθάνει κάπου, περνάει λίγες ημέρες, και συνεχίζει για κάπου αλλού. Αν είχα γεννηθεί στο Σάο Πάουλο, ή αν είχα μετακομίσει εκεί στα 30 μου λόγω καλοπληρωμένης δουλειάς, προφανώς θα έβλεπα την... Αυτού Γκριζότητα από άλλη οπτική γωνία (με το... χάπι χρυσωμένο).
Στη Sampa πέρασα δύο μέρες, 29 και 30 Ιανουαρίου. Έμεινα σε ένα χόστελ (με 7 ευρώ το κρεβάτι, ενώ τον Ιούνιο το ίδιο κρεβάτι θα κάνει σχεδόν 75 ευρώ) σε μικρή απόσταση (που περπατιέται) από το νέο στάδιο της πόλης, το... γεφύρι της Άρτας της, που θα φιλοξενήσει το πρώτο παιχνίδι του Μουντιάλ τον Ιούνιο. Εκείνες τις δύο ημέρες, κουβέντιασα πολύ και ευχάριστα με τον νεαρό ιδιοκτήτη, γνώρισα έναν Τσέχο-περίπτωση με τον οποίο βρήκαμε ένα κάρο κοινά, έκανα τις βόλτες μου, πήγα στο Μουσείο του Ποδοσφαίρου (must, για μένα), πήγα και σε παιχνίδι της Παλμέιρας στο θρυλικό Πακαεμπού, τικάροντας ένα ακόμα στάδιο στη Λατινική Αμερική. Θέλω να πω, γενικά, εγώ, αυτά που ήθελα να κάνω δύο μέρες στο Σάο Πάουλο, τα έκανα, επομένως μπορώ να πω το γενικό κι αόριστο “πέρασα καλά”. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι άλλαξα γνώμη για την πόλη. Απλά είχα πάει με πολύ χαμηλές προσδοκίες, έχοντας μάθει από το πάθημά μου το 2009...
Το θέμα είναι ότι... στη συνείδησή μου, η Sampa πυροβολεί μονίμως το πόδι της. Τιμή της και καμάρι της τα αμέτρητα θέατρά της, τα ρεστοράν της για τα οποία φημίζεται, τα μουσεία, οι γκαλερί, γενικά οτιδήποτε έχει να κάνει με τέχνες, γαστρονομία, και φυσικά μπίζνες, όμως... φθάνεις στο -εργοτάξιο- αεροδρόμιό της, και δεν υπάρχει γραφείο πληροφοριών για τουρίστες(!!!). “Τον επόμενο μήνα θα ανοίξει ένα”, μου είπε η κοπέλα στις πληροφορίες του αεροδρομίου (ομολογώ ότι έμεινα 3-4 δευτερόλεπτα εμβρόντητος, και μετά τόνισα ένα γεμάτο δυσπιστία “σοβαρά;”).
Πηγαίνεις για βόλτα στην περιοχή του Σε, στον καθεδρικό ναό της πόλης, στον οποίο υπάρχουν πεζόδρομοι με κίνηση και χάζι, όμως... η περιοχή είναι ένα ατελείωτο καταφύγιο αστέγων, με δεκάδες κακόμοιρα άτομα να έχουν ουσιαστικά καταλάβει τον χώρο. Λυπάμαι για τους ανθρώπους, δεν τα βάζω μαζί τους, όμως... όπως και να το κάνουμε, δεν είναι αυτή εικόνα βασικού αξιοθέατου πόλης που να σε αφήνει με θετικές εντυπώσεις.
Λες να κάνεις μια βόλτα, να περπατήσεις βρε αδερφέ, να περιπλανηθείς άσκοπα, και κάθε τρεις και λίγο σκοντάφτεις σε σπασμένο πλακάκι, σε λακκούβα στο πεζοδρόμιο, σε σκουπίδια, και να σου πάλι μία νέα στρατιά αστέγων. Όσο για “ομορφιά”, φυσική ή αρχιτεκτονική, ή δεν υπάρχει ούτε για δείγμα (όπως λέω εγώ), ή κάτι είναι σοβαρά στραβό στην έννοια που προσωπικά δίνω στη λέξη “ομορφιά”, φυσική ή αρχιτεκτονική (τουλάχιστον η πόλη είναι πήχτρα στον σέξι κόσμο, οπότε... σώζεται η κατάσταση). Ναι, μπορείς να περπατήσεις με τις ώρες στο Σάο Πάουλο, είναι εφικτό. Από το “εφικτό” όμως, μέχρι το “ευχάριστο”, η απόσταση μπορεί να είναι κάποια έτη φωτός.
Η Sampa ΕΧΕΙ όμορφες γωνιές, το πάρκο Ιμπιραπουέρα είναι ένα μέρος που μου έρχεται αυθόρμητα στο μυαλό, ολόκληρη μέρα μπορείς να περάσεις εκεί, σουλατσάροντας μέσα στο πράσινο, δίπλα σε λίμνη, με κόσμο να φοράει τα απολύτως απαραίτητα ενώ κάνει τζόγκινγκ και τα σχετικά. Απόλαυση. Αισθάνομαι όμως ότι γωνιές στιλ Ιμπιραπουέρα αποτελούν απειροελάχιστες εξαιρέσεις στον, επαναλαμβάνομαι, “πιο γκρίζο δε γίνεται” κανόνα της πόλης.
Καλώς εχόντων των πραγμάτων, στο Σάο Πάουλο θα επιστρέψω τον Ιούνιο, για το πρώτο παιχνίδι του Μουντιάλ, το Βραζιλία-Κροατία. Πόσο “ανυπομονώ” να περάσω ξανά χρόνο εκεί; Ένα σας “λέω”: σκοπεύω να φθάσω εκεί λίγες ώρες πριν το παιχνίδι, και να φύγω αμέσως μετά, με βραδινό λεωφορείο (για Μπέλο Οριζόντε). ΤΟΣΟ ανυπομονώ να επιστρέψω στη Sampa (αν και τον Ιούνιο λογικά θα έχει... χαβαλέ, λόγω Μουντιάλ. Έστω κι έτσι όμως, θα προτιμήσω μουντιαλικό χαβαλέ σε άλλες πόλεις της Βραζιλίας).
Χαιρετώ από Καρταχένα (Κολομβία), στην οποία προφανώς θα είναι αφιερωμένο το επόμενο κείμενό μου.
Ο ταξιδιωτικός οδηγός μου λέει ότι οι κάτοικοι της Sampa (χαϊδευτικό του Σάο Πάουλο) μπορεί να ζουν σε μία από τις πιο “δύσκολες να αγαπήσεις” πόλεις του κόσμου, όμως δεν υπάρχει άλλη πόλη στην οποία θα προτιμούσαν να ζουν, παρά τα χίλια-μύρια στραβά κι ανάποδά της. Προσωπικά, αισθάνομαι ότι αν τα έφερνε έτσι η ζωή κι αναγκαζόμουν για τον έναν ή τον άλλον λόγο να περάσω εκεί περισσότερο από λίγες ημέρες, θα με έπιανε κατάθλιψη...
Όσο για τους ντόπιους που “δε θα ήθελαν να ζουν πουθενά αλλού” (κάτι πάντως που αποτελεί ταξιδιωτικο-οδηγικό κλισέ, επομένως δεν το παίρνω και πολύ-πολύ τοις μετρητοίς), τους λέω ότι όσο κι αν αγαπά κανείς το μέρος που γεννήθηκε και μεγάλωσε, πρέπει να είναι σχεδόν... διεστραμμένος για να προτιμά την “καραγκρίζα του κερατά” Sampa, από οποιαδήποτε παραλιακή πόλη της Βραζιλίας, ακόμα και τις φτωχότερες, στα βορειοανατολικά.
Then again, γράφω σαν ταξιδιώτης, που σκανάρει κάθε πόλη με τα μάτια εκείνου που φθάνει κάπου, περνάει λίγες ημέρες, και συνεχίζει για κάπου αλλού. Αν είχα γεννηθεί στο Σάο Πάουλο, ή αν είχα μετακομίσει εκεί στα 30 μου λόγω καλοπληρωμένης δουλειάς, προφανώς θα έβλεπα την... Αυτού Γκριζότητα από άλλη οπτική γωνία (με το... χάπι χρυσωμένο).
Στη Sampa πέρασα δύο μέρες, 29 και 30 Ιανουαρίου. Έμεινα σε ένα χόστελ (με 7 ευρώ το κρεβάτι, ενώ τον Ιούνιο το ίδιο κρεβάτι θα κάνει σχεδόν 75 ευρώ) σε μικρή απόσταση (που περπατιέται) από το νέο στάδιο της πόλης, το... γεφύρι της Άρτας της, που θα φιλοξενήσει το πρώτο παιχνίδι του Μουντιάλ τον Ιούνιο. Εκείνες τις δύο ημέρες, κουβέντιασα πολύ και ευχάριστα με τον νεαρό ιδιοκτήτη, γνώρισα έναν Τσέχο-περίπτωση με τον οποίο βρήκαμε ένα κάρο κοινά, έκανα τις βόλτες μου, πήγα στο Μουσείο του Ποδοσφαίρου (must, για μένα), πήγα και σε παιχνίδι της Παλμέιρας στο θρυλικό Πακαεμπού, τικάροντας ένα ακόμα στάδιο στη Λατινική Αμερική. Θέλω να πω, γενικά, εγώ, αυτά που ήθελα να κάνω δύο μέρες στο Σάο Πάουλο, τα έκανα, επομένως μπορώ να πω το γενικό κι αόριστο “πέρασα καλά”. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι άλλαξα γνώμη για την πόλη. Απλά είχα πάει με πολύ χαμηλές προσδοκίες, έχοντας μάθει από το πάθημά μου το 2009...
Το θέμα είναι ότι... στη συνείδησή μου, η Sampa πυροβολεί μονίμως το πόδι της. Τιμή της και καμάρι της τα αμέτρητα θέατρά της, τα ρεστοράν της για τα οποία φημίζεται, τα μουσεία, οι γκαλερί, γενικά οτιδήποτε έχει να κάνει με τέχνες, γαστρονομία, και φυσικά μπίζνες, όμως... φθάνεις στο -εργοτάξιο- αεροδρόμιό της, και δεν υπάρχει γραφείο πληροφοριών για τουρίστες(!!!). “Τον επόμενο μήνα θα ανοίξει ένα”, μου είπε η κοπέλα στις πληροφορίες του αεροδρομίου (ομολογώ ότι έμεινα 3-4 δευτερόλεπτα εμβρόντητος, και μετά τόνισα ένα γεμάτο δυσπιστία “σοβαρά;”).
Πηγαίνεις για βόλτα στην περιοχή του Σε, στον καθεδρικό ναό της πόλης, στον οποίο υπάρχουν πεζόδρομοι με κίνηση και χάζι, όμως... η περιοχή είναι ένα ατελείωτο καταφύγιο αστέγων, με δεκάδες κακόμοιρα άτομα να έχουν ουσιαστικά καταλάβει τον χώρο. Λυπάμαι για τους ανθρώπους, δεν τα βάζω μαζί τους, όμως... όπως και να το κάνουμε, δεν είναι αυτή εικόνα βασικού αξιοθέατου πόλης που να σε αφήνει με θετικές εντυπώσεις.
Λες να κάνεις μια βόλτα, να περπατήσεις βρε αδερφέ, να περιπλανηθείς άσκοπα, και κάθε τρεις και λίγο σκοντάφτεις σε σπασμένο πλακάκι, σε λακκούβα στο πεζοδρόμιο, σε σκουπίδια, και να σου πάλι μία νέα στρατιά αστέγων. Όσο για “ομορφιά”, φυσική ή αρχιτεκτονική, ή δεν υπάρχει ούτε για δείγμα (όπως λέω εγώ), ή κάτι είναι σοβαρά στραβό στην έννοια που προσωπικά δίνω στη λέξη “ομορφιά”, φυσική ή αρχιτεκτονική (τουλάχιστον η πόλη είναι πήχτρα στον σέξι κόσμο, οπότε... σώζεται η κατάσταση). Ναι, μπορείς να περπατήσεις με τις ώρες στο Σάο Πάουλο, είναι εφικτό. Από το “εφικτό” όμως, μέχρι το “ευχάριστο”, η απόσταση μπορεί να είναι κάποια έτη φωτός.
Η Sampa ΕΧΕΙ όμορφες γωνιές, το πάρκο Ιμπιραπουέρα είναι ένα μέρος που μου έρχεται αυθόρμητα στο μυαλό, ολόκληρη μέρα μπορείς να περάσεις εκεί, σουλατσάροντας μέσα στο πράσινο, δίπλα σε λίμνη, με κόσμο να φοράει τα απολύτως απαραίτητα ενώ κάνει τζόγκινγκ και τα σχετικά. Απόλαυση. Αισθάνομαι όμως ότι γωνιές στιλ Ιμπιραπουέρα αποτελούν απειροελάχιστες εξαιρέσεις στον, επαναλαμβάνομαι, “πιο γκρίζο δε γίνεται” κανόνα της πόλης.
Καλώς εχόντων των πραγμάτων, στο Σάο Πάουλο θα επιστρέψω τον Ιούνιο, για το πρώτο παιχνίδι του Μουντιάλ, το Βραζιλία-Κροατία. Πόσο “ανυπομονώ” να περάσω ξανά χρόνο εκεί; Ένα σας “λέω”: σκοπεύω να φθάσω εκεί λίγες ώρες πριν το παιχνίδι, και να φύγω αμέσως μετά, με βραδινό λεωφορείο (για Μπέλο Οριζόντε). ΤΟΣΟ ανυπομονώ να επιστρέψω στη Sampa (αν και τον Ιούνιο λογικά θα έχει... χαβαλέ, λόγω Μουντιάλ. Έστω κι έτσι όμως, θα προτιμήσω μουντιαλικό χαβαλέ σε άλλες πόλεις της Βραζιλίας).
Χαιρετώ από Καρταχένα (Κολομβία), στην οποία προφανώς θα είναι αφιερωμένο το επόμενο κείμενό μου.