delmem2233
Member
- Μηνύματα
- 392
- Likes
- 4.199
Άναψε φωτιές το “sombrero vueltiao”...
(Επιστρέφοντας στα της Κολομβίας...) Σχολίασα τις προάλλες κάτι που έγραψε ο Yorgos για τις διαφορές μεταξύ της κομματιού της Κολομβίας που είναι στην ακτή της Καραϊβικής, και της υπόλοιπης χώρας. Επανέρχομαι επειδή έστω και σε επίπεδο “κουβέντα να γίνεται”, νομίζω ότι το θέμα έχει το ενδιαφέρον του, ειδικά για εκείνους που είτε σχεδιάζουν ταξίδι εκεί στο προσεχές μέλλον, είτε μία... βόλτα από εκεί την έχουν έστω στο πίσω μέρος του μυαλού τους.
Αρχές του 2011, στην παραλία της Ταγκάνγκα, μια ανάσα από τη Σάντα Μάρτα, στην ακτή της Καραϊβικής, ήμασταν μια δεκαμελής Ευρωπαιο-αυστραλιανή παρέα, μπαίναμε-βγαίναμε στη θάλασσα, κάναμε χαβαλέ, λιγουρευόμασταν (οι άρρενες μεταξύ ημών) τις Κολομβιανές τριγύρω μας, όταν ξαφνικά μία χαριτωμένη κοπελιά που ήταν ξαπλωμένη δίπλα μας, μας επέστησε την προσοχή σε ένα πιτσιρίκι που είχε έρθει... μουλωχτά από πίσω μας, κι είχε τσιμπήσει ένα τσαντάκι με είδη παραλίας που είχε μαζί του Ιταλός φίλος μου...
Ο Μάρκο έτρεξε αμέσως πίσω από το πιτσιρίκι, το πρόλαβε, του έβαλε τις φωνές, και το άφησε να φύγει. Με αφορμή αυτό, η κοπελιά που μας είχε “ειδοποιήσει”, εκείνη και η επίσης πολυμελής παρέα της, όλες bogotanas, κοπέλες από την Μπογκοτά, άρχισαν να μας λένε σε τι... “εκτίμηση” είχαν τους συμπατριώτες τους που είναι από την ακτή της Καραϊβικής. Μέσα σε λίγα λεπτά μού έμαθαν μια ντουζίνα νέες λέξεις, όλες στο στιλ “κλέφτης”. Ενώ μάλιστα μιλούσαν, άλλες παρέες Κολομβιανών τουριστών που ήταν κοντά μας και τις άκουγαν, ανεβοκατέβαζαν επιδοκιμαστικά τα κεφάλια τους...
Καιρό αργότερα, πρόσθεσα στους φίλους μου στο facebook μία barranquillera (συντοπίτισσα της Σακίρα, από την Μπαρρανκίγια, επίσης στην ακτή της Καραϊβικής). Δεν πέρασαν λίγες ώρες, και η κοντινότερη Κολομβιανή φίλη μου που τυχαίνει να είναι bogotana, και την οποία έχω επίσης μεταξύ των “φίλων” μου στο facebook, έσπευσε να με... “προειδοποιήσει” να προσέχω την “κοστένια”, επειδή “αυτούς από την ακτή δεν μπορείς να τους έχεις εμπιστοσύνη”(!).
Fast forward, Νοέμβριος 2013. Η Adidas παρουσίασε τη νέα φανέλα της εθνικής ομάδας της Κολομβίας, αυτή με την οποία θα πάνε στο Μουντιάλ. Επειδή έχω κόλλημα με τις φανέλες, συλλέγω, παρακολουθώ μια ντουζίνα ιστοσελίδες που ασχολούνται με το αντικείμενο, επί μέρες διάβαζα πολύ ενδιαφέροντα σχόλια Κολομβιανών για τη νέα φανέλα της Εθνικής τους.
Κάποιοι “στράβωσαν” με το χρώμα, επειδή δεν είναι “κίτρινο-κίτρινο”, αλλά κάπως... “ξεφτισμένο”. Περισσότεροι “χαλάστηκαν” επειδή το σχέδιο της Adidas τούς θύμισε πολύ τη φανέλα του Εκουαδόρ, το οποίο όπως έχω καταλάβει, οι Κολομβιανοί το βλέπουν όπως βλέπουν οι Αμερικάνοι τους Μεξικάνους, ή οι Μεξικάνοι τους Γουατεμαλτέκους (“υποτιμητικά”, για να το θέσω διακριτικά).
Εκείνο όμως που... ξεσήκωσε τις μεγαλύτερες αντιδράσεις, ήταν η “έμπνευση” της Adidas να αποτυπώσει στο πάνω μέρος της φανέλας κάτι... κύκλους, που παραπέμπουν σε αυτό που οι Κολομβιανοί αποκαλούν “sombrero vueltiao”, καπέλο-σήμα κατατεθέν του κομματιού της χώρας που είναι στην ακτή της Καραϊβικής.
Τα σχόλια ήταν πραγματικά πολύ ενδιαφέροντα, και... eye-opening, σου έδιναν να καταλάβεις πώς βλέπουν οι μη “κοστένιος” Κολομβιανοί τούς “κοστένιος” συμπατριώτες τους, ακόμα κι αν δεν έχεις πάει στην Κολομβία και δεν έχεις προσωπική εμπειρία. Πολύ απλά, πολλοί... επαναστάτησαν, λέγοντας ότι αισθάνονται ντροπή για την επιλογή της Adidas να συμπεριλάβει στη φανέλα ένα σύμβολο το οποίο για πολλούς στην Κολομβία είναι συνώνυμο της τεμπελιάς, της κουτοπονηριάς, της... ζήσης των “κοστένιος” εις βάρος όλων των υπολοίπων Κολομβιανών.
Για να το φέρω λίγο στα ελληνικά δεδομένα, έστω και παρατραβώντας το, ήταν σαν να επέλεγε η Nike (που “ντύνει” τη δική μας Εθνική), να συμπεριλάβει στη φανέλα ένα σύμβολο σαν την... γκλίτσα, για παράδειγμα, ένα αντικείμενο το οποίο μπορεί να αποτελεί κομμάτι της συλλογικής εθνικής παράδοσής μας, όμως στη σύγχρονη εποχή... πόσοι είναι αυτοί που ταυτίζονται... πολιτισμικά με την γκλίτσα; Η Adidas το τόλμησε στην Κολομβία, και μάλλον την πάτησε...
Εκεί που το θέμα έγινε ακόμα πιο ενδιαφέρον, ήταν όταν “κοστένιος” πέρασαν στην... αντεπίθεση, κι άρχισαν να γκρινιάζουν για άλλο σύμβολο στη φανέλα, πίσω, ψηλά, στον σβέρκο, εκεί που γράφει “#UNIDOS POR UN PAIS”, “ενωμένοι για μία χώρα”. Είναι έτσι γραμμένο, που μοιάζει με ανοικτά φτερά κόνδορα, το οποίο μπορεί να αισθάνονται κοντά στην καρδιά τους σαν σύμβολο της χώρας τους όσοι κατάγονται από ορεινές περιοχές της Κολομβίας, όμως οι “κοστένιος” μάλλον το αισθάνονται τόσο “ξένο”, όσο αισθάνονται πολλοί bogotanos το sombrero vueltiao.
Για να καταλήξω, η Κολομβία έχει σχεδόν 50 εκατομμύρια ψυχές, και γεωγραφικά είναι έτσι... συγκροτημένη, που μία περιοχή της μπορεί να είναι “μέρα με τη νύχτα” με κάποια άλλη. Ακόμα και τα Ισπανικά τους ακούγονται πολύ διαφορετικά, ανάλογα με το πού βρίσκεσαι. Κόσμος που γνώρισα στην Μπογκοτά, στο Μεντεγίν, γενικά παντού εκτός ακτής Καραϊβικής, μου έλεγε ότι ακόμα κι εκείνοι δυσκολεύονταν πολλές φορές να καταλάβουν “κοστένιος”, ειδικά όταν μιλάνε μεταξύ τους. Για μένα, αυτές οι διαφορές κάνουν την Κολομβία ακόμα πιο ενδιαφέρουσα. Προφανώς όμως το θέμα θα το έβλεπα πολύ διαφορετικά αν ήμουν “κοστένιο”, κι έπρεπε να ζω με τη... ρετσινιά του “τεμπέλη” και του “κλεφτάκου”, που δίκαια ή άδικα τους έχουν κρεμάσει οι υπόλοιποι Κολομβιανοί...
(Επιστρέφοντας στα της Κολομβίας...) Σχολίασα τις προάλλες κάτι που έγραψε ο Yorgos για τις διαφορές μεταξύ της κομματιού της Κολομβίας που είναι στην ακτή της Καραϊβικής, και της υπόλοιπης χώρας. Επανέρχομαι επειδή έστω και σε επίπεδο “κουβέντα να γίνεται”, νομίζω ότι το θέμα έχει το ενδιαφέρον του, ειδικά για εκείνους που είτε σχεδιάζουν ταξίδι εκεί στο προσεχές μέλλον, είτε μία... βόλτα από εκεί την έχουν έστω στο πίσω μέρος του μυαλού τους.
Αρχές του 2011, στην παραλία της Ταγκάνγκα, μια ανάσα από τη Σάντα Μάρτα, στην ακτή της Καραϊβικής, ήμασταν μια δεκαμελής Ευρωπαιο-αυστραλιανή παρέα, μπαίναμε-βγαίναμε στη θάλασσα, κάναμε χαβαλέ, λιγουρευόμασταν (οι άρρενες μεταξύ ημών) τις Κολομβιανές τριγύρω μας, όταν ξαφνικά μία χαριτωμένη κοπελιά που ήταν ξαπλωμένη δίπλα μας, μας επέστησε την προσοχή σε ένα πιτσιρίκι που είχε έρθει... μουλωχτά από πίσω μας, κι είχε τσιμπήσει ένα τσαντάκι με είδη παραλίας που είχε μαζί του Ιταλός φίλος μου...
Ο Μάρκο έτρεξε αμέσως πίσω από το πιτσιρίκι, το πρόλαβε, του έβαλε τις φωνές, και το άφησε να φύγει. Με αφορμή αυτό, η κοπελιά που μας είχε “ειδοποιήσει”, εκείνη και η επίσης πολυμελής παρέα της, όλες bogotanas, κοπέλες από την Μπογκοτά, άρχισαν να μας λένε σε τι... “εκτίμηση” είχαν τους συμπατριώτες τους που είναι από την ακτή της Καραϊβικής. Μέσα σε λίγα λεπτά μού έμαθαν μια ντουζίνα νέες λέξεις, όλες στο στιλ “κλέφτης”. Ενώ μάλιστα μιλούσαν, άλλες παρέες Κολομβιανών τουριστών που ήταν κοντά μας και τις άκουγαν, ανεβοκατέβαζαν επιδοκιμαστικά τα κεφάλια τους...
Καιρό αργότερα, πρόσθεσα στους φίλους μου στο facebook μία barranquillera (συντοπίτισσα της Σακίρα, από την Μπαρρανκίγια, επίσης στην ακτή της Καραϊβικής). Δεν πέρασαν λίγες ώρες, και η κοντινότερη Κολομβιανή φίλη μου που τυχαίνει να είναι bogotana, και την οποία έχω επίσης μεταξύ των “φίλων” μου στο facebook, έσπευσε να με... “προειδοποιήσει” να προσέχω την “κοστένια”, επειδή “αυτούς από την ακτή δεν μπορείς να τους έχεις εμπιστοσύνη”(!).
Fast forward, Νοέμβριος 2013. Η Adidas παρουσίασε τη νέα φανέλα της εθνικής ομάδας της Κολομβίας, αυτή με την οποία θα πάνε στο Μουντιάλ. Επειδή έχω κόλλημα με τις φανέλες, συλλέγω, παρακολουθώ μια ντουζίνα ιστοσελίδες που ασχολούνται με το αντικείμενο, επί μέρες διάβαζα πολύ ενδιαφέροντα σχόλια Κολομβιανών για τη νέα φανέλα της Εθνικής τους.
Κάποιοι “στράβωσαν” με το χρώμα, επειδή δεν είναι “κίτρινο-κίτρινο”, αλλά κάπως... “ξεφτισμένο”. Περισσότεροι “χαλάστηκαν” επειδή το σχέδιο της Adidas τούς θύμισε πολύ τη φανέλα του Εκουαδόρ, το οποίο όπως έχω καταλάβει, οι Κολομβιανοί το βλέπουν όπως βλέπουν οι Αμερικάνοι τους Μεξικάνους, ή οι Μεξικάνοι τους Γουατεμαλτέκους (“υποτιμητικά”, για να το θέσω διακριτικά).
Εκείνο όμως που... ξεσήκωσε τις μεγαλύτερες αντιδράσεις, ήταν η “έμπνευση” της Adidas να αποτυπώσει στο πάνω μέρος της φανέλας κάτι... κύκλους, που παραπέμπουν σε αυτό που οι Κολομβιανοί αποκαλούν “sombrero vueltiao”, καπέλο-σήμα κατατεθέν του κομματιού της χώρας που είναι στην ακτή της Καραϊβικής.
Τα σχόλια ήταν πραγματικά πολύ ενδιαφέροντα, και... eye-opening, σου έδιναν να καταλάβεις πώς βλέπουν οι μη “κοστένιος” Κολομβιανοί τούς “κοστένιος” συμπατριώτες τους, ακόμα κι αν δεν έχεις πάει στην Κολομβία και δεν έχεις προσωπική εμπειρία. Πολύ απλά, πολλοί... επαναστάτησαν, λέγοντας ότι αισθάνονται ντροπή για την επιλογή της Adidas να συμπεριλάβει στη φανέλα ένα σύμβολο το οποίο για πολλούς στην Κολομβία είναι συνώνυμο της τεμπελιάς, της κουτοπονηριάς, της... ζήσης των “κοστένιος” εις βάρος όλων των υπολοίπων Κολομβιανών.
Για να το φέρω λίγο στα ελληνικά δεδομένα, έστω και παρατραβώντας το, ήταν σαν να επέλεγε η Nike (που “ντύνει” τη δική μας Εθνική), να συμπεριλάβει στη φανέλα ένα σύμβολο σαν την... γκλίτσα, για παράδειγμα, ένα αντικείμενο το οποίο μπορεί να αποτελεί κομμάτι της συλλογικής εθνικής παράδοσής μας, όμως στη σύγχρονη εποχή... πόσοι είναι αυτοί που ταυτίζονται... πολιτισμικά με την γκλίτσα; Η Adidas το τόλμησε στην Κολομβία, και μάλλον την πάτησε...
Εκεί που το θέμα έγινε ακόμα πιο ενδιαφέρον, ήταν όταν “κοστένιος” πέρασαν στην... αντεπίθεση, κι άρχισαν να γκρινιάζουν για άλλο σύμβολο στη φανέλα, πίσω, ψηλά, στον σβέρκο, εκεί που γράφει “#UNIDOS POR UN PAIS”, “ενωμένοι για μία χώρα”. Είναι έτσι γραμμένο, που μοιάζει με ανοικτά φτερά κόνδορα, το οποίο μπορεί να αισθάνονται κοντά στην καρδιά τους σαν σύμβολο της χώρας τους όσοι κατάγονται από ορεινές περιοχές της Κολομβίας, όμως οι “κοστένιος” μάλλον το αισθάνονται τόσο “ξένο”, όσο αισθάνονται πολλοί bogotanos το sombrero vueltiao.
Για να καταλήξω, η Κολομβία έχει σχεδόν 50 εκατομμύρια ψυχές, και γεωγραφικά είναι έτσι... συγκροτημένη, που μία περιοχή της μπορεί να είναι “μέρα με τη νύχτα” με κάποια άλλη. Ακόμα και τα Ισπανικά τους ακούγονται πολύ διαφορετικά, ανάλογα με το πού βρίσκεσαι. Κόσμος που γνώρισα στην Μπογκοτά, στο Μεντεγίν, γενικά παντού εκτός ακτής Καραϊβικής, μου έλεγε ότι ακόμα κι εκείνοι δυσκολεύονταν πολλές φορές να καταλάβουν “κοστένιος”, ειδικά όταν μιλάνε μεταξύ τους. Για μένα, αυτές οι διαφορές κάνουν την Κολομβία ακόμα πιο ενδιαφέρουσα. Προφανώς όμως το θέμα θα το έβλεπα πολύ διαφορετικά αν ήμουν “κοστένιο”, κι έπρεπε να ζω με τη... ρετσινιά του “τεμπέλη” και του “κλεφτάκου”, που δίκαια ή άδικα τους έχουν κρεμάσει οι υπόλοιποι Κολομβιανοί...