Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Gozo (Għawdex)
Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
Παρασκευή 1 Ιουλίου 2022
H τοπική παράδοση και ορισμένοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί (όπως ο Ευήμερος ο Μεσσήνιος και ο Καλλίμαχος) ταυτίζουν το Gozo με το ομηρικό νησί Ωγυγία στο οποίο κατοικούσε η Καλυψώ. Σύμφωνα με την ιστορία αυτή, η νύμφη Καλυψώ, διέθετε μεγάλες υπερφυσικές δυνάμεις και ήταν ερωτευμένη με τον Οδυσσέα τον οποίο κρατούσε αιχμάλωτο για αρκετά χρόνια, μέχρι να τον αφήσει, τελικά, να συνεχίσει το ταξίδι του για την Ιθάκη. Ο Διόδωρος ο Σικελιώτης στην Ιστορική του Βιβλιοθήκη ανέφερε ότι η Γαύλος (το Gozo στα αρχαία ελληνικά) αποτέλεσε αποικία των Φοινίκων και ότι ήταν προικισμένη με καλούς λιμένες.
Η πρώτη εντύπωση που μας εξέπεμψε το Mġarr Harbour ήταν πως πρόκειται για ένα ταπεινό και απλό λιμάνι, παρόλη την πολυσύχναστη δραστηριότητα του πορθμείου, αλλά και των σκαφών που εκτελούν πολυάριθμα σουλάτσα στο γειτονικό νησάκι Comino. Η ιστορία του λιμανιού απλώνει τις ρίζες της από τον 12ο αιώνα μέχρι σήμερα. Μια τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση με το νησί της Μάλτας ξεκίνησε εκείνα τα χρόνια. Μάλιστα, αυτή η υπηρεσία, γνωστή στα μαλτέζικα ως «id-dghajsa tal-moghodija», δηλαδή «η βάρκα του περάσματος» καταγράφεται για πρώτη φορά το 1241. Εκείνη την εποχή, το Mġarr ήταν ένα ρηχό λιμάνι που έδινε αγκυροβόλιο μόνο σε μικρά πλοία. Η περιοχή του λιμανιού αναπτύχθηκε, κυρίως, μεταξύ του 19ου και του 20ου αιώνα, με κύρια λιμενική επέκταση να σημειώνεται το 1969. Το Mġarr Harbour έχει, επίσης, ακτοπλοϊκή σύνδεση με το Ċirkewwa Harbour, το οποίο βρίσκεται στο βορειότερο σημείο της Μάλτας και από το οποίο εκτελούνται τακτικά δρομολόγια οχηματαγωγών πλοίων. Αν, λοιπόν, κάποιος θέλει να περάσει αυτοκίνητο από το νησί της Μάλτας προς το νησί Gozo, το Ċirkewwa Harbour αποτελεί μονόδρομο.

Η άφιξη στο Gozo
Σταθήκαμε για λίγο στον κυκλικό κόμβο με το γλυπτό Three Graces και κοιτάξαμε προς τους κατάφυτους λόφους που πλαισιώνουν το λιμάνι. Σε περίοπτη θέση, κυριαρχώντας στο τοπίο, είδαμε να ορθώνεται η γοτθική Church of the Madonna of Lourdes (Il-Kappella ta' Lourdes). Στο χείλος του ακρωτηρίου, αυτός ο ναός που είναι αφιερωμένος στην Παναγία της Λούρδης, απολαμβάνει εκπληκτική θέα προς τη Μεσόγειο Θάλασσα και προς το νησί της Μάλτας.

O κυκλικός κόμβος με το γλυπτό Three Graces και πάνω στον λόφο η γοτθική Church of the Madonna of Lourdes (Il-Kappella ta' Lourdes)
Έκανα zoom με τον φωτογραφικό φακό και είδα το άγαλμα της Παναγίας της Λούρδης τοποθετημένο μέσα σε μια φυσική κοιλότητα κάτω από το ακρωτήριο. Σμιλεμένο από τον Antonio Busuttil κατέλαβε αυτήν τη θέση το 1879.

Το άγαλμα της Παναγίας της Λούρδης μέσα στην κοιλότητα του βράχου
Προχωρήσαμε προς την πιάτσα των ταξί και πριν φτάσουμε στην αφετηρία, μας άρπαξαν από τη μούρη τα γατόνια που πουλάνε τις εκδρομές προς το νησάκι Comino με την περιβόητη Blue Lagoon. Δίπλα στη θάλασσα, κάτω από μια μπλε ομπρέλα, έχουν στημένο το «γραφείο» τους, και μόλις περάσεις από δίπλα δε γλιτώνεις με τίποτα. Γι΄ αυτό, μην ανησυχείτε για το πώς θα κανονίσετε την εκδρομή, σας βρίσκουν αυτοί μόλις πατήσετε το πόδι σας στο λιμάνι. Τσίμπησαν 10 € από τον καθέναν μας και μας έδωσαν τα εισιτήρια. Εμείς, θα μέναμε στο Gozo δύο μέρες, οπότε μας είπαν ότι μπορούσαμε να κάνουμε χρήση των εισιτηρίων όποια μέρα θέλαμε από τις 10:00 (αυτό το θυμάμαι σίγουρα) έως τις 17:00 (αν θυμάμαι καλά). Αφού τακτοποιήσαμε αυτήν τη δραστηριότητα κατευθυνθήκαμε προς τα ταξί που βρίσκονταν ακριβώς απέναντι από την ομπρέλα-γραφείο των κρουαζιεράδων.

Η πιάτσα των ταξί και απέναντί της η ομπρέλα-γραφείο για τις εκδρομές στη Blue Lagoon
Ρωτήσαμε τον οδηγό πόσα χρήματα θέλει για να μας πάει στην πρωτεύουσα Victoria του νησιού. Μας είπε 15 €. Αν δεν είχα δώσει νωρίτερα 14,5 € στο ταξί για να με πάει από το St. Julian΄s στο Κάστρο του Αγίου Έλμου και άλλα τόσα ο σύζυγος για να μεταφερθεί από το ξενοδοχείο στη «στάση» για το ferry, θα τα δίναμε. Αλλά τώρα μας φάνηκε άσκοπο έξοδο και προτιμήσαμε, τελικά, τη λύση του ωραιότατου κλιματιζόμενου λεωφορείου το οποίο μετέφερε και τους δυό μας στο Victoria Bus Terminus με μόλις 4 €.
Το ξενοδοχείο που είχαμε κλείσει ήταν το MARIA TOWNHOUSE στην Triq Karita Ir-Rabat, 200 μέτρα από την κεντρική Pjazza San Frangisk και μόλις 50 μέτρα από τη γραφική Pjazza San Ġorġ της Victoria. Αρχικά, η ανηφορική Triq Giorgio Borġ Olivier, και στη συνέχεια η επίσης ανηφορική Triq Taħt Putirjal, μας οδήγησαν από τον τερματικό σταθμό των λεωφορείων στην κεντρική Πλατεία San Frangisk. Αυτούς τους δύο δρόμους τους ανεβοκατεβήκαμε δεκάδες φορές κατά τη διάρκεια της διήμερης παραμονής μας στο Gozo, μονίμως με τη γλώσσα έξω λόγω της αφόρητης ζέστης και της υγρασίας που επικρατούσαν στο νησί.

Το Victoria Bus Terminus και η Triq Giorgio Borġ Olivier

Μικρό αλσύλλιο επί της Triq Giorgio Borġ Olivier και απέναντι από το Victoria Bus Terminus
Στην Pjazza San Frangisk, η κίνηση δεν ήταν ιδιαίτερα αυξημένη, παρόλο που είναι σημείο διέλευσης πλήθους οχημάτων τα οποία διασκορπίζονται προς διάφορους προορισμούς πάνω στο νησί. Η Πλατεία περιτριγυρίζεται από μαγαζιά τα οποία αποτελούν σημεία συνάντησης ντόπιων και τουριστών, αλλά και σε αυτά οι θαμώνες ήταν πολύ λίγοι. Με λίγα λόγια, η πρώτη εντύπωση από το κεντρικότερο σημείο της Victoria ήταν ότι μόλις είχαμε πατήσει τα πόδια μας σε ένα γραφικό χωριό που, λόγω πρωινό-μεσημεριανής ζέστης, οι κάτοικοι ήταν κλεισμένοι στα σπίτια τους περιμένοντας την απογευματινή-βραδινή υποχώρηση της κάψας για να ξεμυτίσουν στους καφενέδες της Πλατείας.

H Pjazza San Frangisk

H Pjazza San Frangisk
Χωθήκαμε στα γραφικά στενά τα οποία ήταν παντελώς έρημα από κόσμο, πλην όμως στολισμένα στα πλαίσια των εορτασμών για τους οποίους έχω κάνει αναφορά σε προηγούμενο κεφάλαιο.



Λίγο πριν φτάσουμε στο κατάλυμα συναντήσαμε τη μοναδική ζωντανή ψυχή που κυκλοφορούσε στα στενοσόκακα της πόλης. Κοντοστάθηκε και μας χαιρέτησε ευγενικά όπως κάνουν οι άνθρωποι στα χωριά όταν βλέπουν ξένους στους δρόμους ή στην πλατεία του τόπου τους. Τη χαιρετήσαμε και συνεχίσαμε την πορεία μας φτάνοντας, μετά από λίγο, έξω από την πόρτα του ξενοδοχείου η οποία ήταν ορθάνοιχτη, ενώ το άνοιγμα κάλυπταν αυτές οι κουρτίνες με τις λωρίδες που συνήθως τοποθετούνται για να αφήνουν εκτός σπιτιού τις μύγες ή τα κουνούπια. Μεριάσαμε τις σχοινένιες «πλεξούδες» και μπήκαμε μέσα αντικρίζοντας την παρακάτω εικόνα:

Περιμέναμε να εμφανιστεί κάποιος από κάποια κλειστή πόρτα για να μας τακτοποιήσει στο δωμάτιό μας, αλλά κανείς δεν παρουσιάστηκε. «Δεν έχουν κάμερες για να μας δουν»; αναρωτήθηκα. «Αφήνουν ανοιχτή την πόρτα και εξαφανίζονται»; ήταν η επόμενη ερώτηση που απηύθυνα προς τον σύζυγο αυτήν τη φορά. Κάλεσα την ιδιοκτήτρια στο τηλέφωνο για να την ενημερώσω ότι ήμασταν ήδη στο κατάλυμα και περιμέναμε. Μας είπε ότι καταφθάνει σε λίγα λεπτά. Όντως, λοιπόν, εδώ στη Victoria του Gozo αφήνουν τις πόρτες ανοιχτές και φεύγουν δίχως να ανησυχούν για κλοπές ή για βανδαλισμούς της περιουσίας τους. Τί καλά! Μωρέ, μήπως ταξιδέψαμε με το ferry, χωρίς να το καταλάβουμε, πίσω στον χρόνο και ζούμε σε μια εικονική πραγματικότητα; Τέτοια γεγονότα τα έζησα, στην Αθήνα μάλιστα, όταν ήμουν ακόμα παιδί. Θυμάμαι σαν τώρα να αφήνουμε τα κλειδιά πάνω στην πόρτα της κουζίνας και να λείπουμε από το σπίτι. Αλλά στο Gozo το 2022, ομολογουμένως, κάτι τέτοιο δεν το περίμενα.
Τελικά, ποια ήρθε να μας υποδεχτεί στο ξενοδοχείο της; Η κυρία που μας είχε συναντήσει και χαιρετήσει πριν λίγο στον δρόμο. Αυτή ήταν η ιδιοκτήτρια του καταλύματος η οποία είχε πεταχτεί για κάποια δουλειά και, μάλλον, τη γυρίσαμε άρον άρον πίσω. Μας εξήγησε τα διαδικαστικά, μας είπε ότι το πρωί θα βρίσκουμε έξω από την πόρτα μας μια λίστα με φαγητά στην οποία θα σημειώνουμε τί θέλουμε να φάμε για πρωινό και εκείνη θα μας φέρνει τον δίσκο με τα καλούδια στον χώρο μας. Στη συνέχεια ανεβήκαμε έναν όροφο και οδηγηθήκαμε, από αυτήν, στο δωμάτιο. Μπήκε μέσα μαζί μας και μας έδειξε μια λιλιπούτεια βεραντούλα με πέργκολες και λουλούδια όπου θα μπορούσαμε να απολαύσουμε το φαγητό μας. Όλα ήταν μικροκαμωμένα, αλλά απέπνεαν μια ζεστασιά και μια αυθεντικότητα που σε αγκάλιαζε αμέσως. Ένιωσα πως ήρθα στο χωριό για να με φιλοξενήσει η θεία μου στο όμορφο παραδοσιακό σπιτικό της.




Το Townhouse είναι, ουσιαστικά, ένα μικρό παλάτι που χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα πάνω σε ένα μικρότερο σπίτι 300 ετών. Βρίσκεται σε μια μοναδική τοποθεσία ακριβώς στο κέντρο της παλιάς συνοικίας της Victoria. Απέχει, όπως προείπα, μόλις λίγα βήματα από τη διάσημη Pjazza San Ġorġ και από τον σταθμό των λεωφορείων, αλλά βρίσκεται ιδιαίτερα κοντά και στην Ακρόπολη. Οι πρίζες χρειάζονται αντάπτορα, αλλά διέθετε έναν το κατάλυμα.



Μετά, μας έδειξε μια θεόστενη σκάλα και μας παρότρυνε να ανεβούμε στην ταράτσα για να δούμε τη θέα.


Η θέα από την ταράτσα του καταλύματος

Η θέα από την ταράτσα του καταλύματος. Σε πρώτο πλάνο ο τρούλος της βασιλικής του Αγίου Γεωργίου (St. George's Basilica) και στο βάθος φαίνεται ολοκάθαρα η Citadel
Πήραμε πολλές φωτογραφίες του χώρου, τακτοποιηθήκαμε, φρεσκαριστήκαμε και βγήκαμε, ξανά, στους δρόμους της πρωτεύουσας με σκοπό να τσιμπήσουμε κάτι για να καρδαμώσουμε. Nα υπενθυμίσω ότι εγώ είχα θυσιάσει το πλούσιο πρωινό του ξενοδοχείου στο St. Julian΄s για χάρη του Fort St. Elmo (το οποίο επισκέφθηκα πριν την αναχώρηση για το Gozo) και ήμουν εντελώς νηστική μέχρι στιγμής (περίπου 13:30). Περάσαμε, ξανά, από την Pjazza San Frangisk και αυτήν τη φορά δώσαμε την απαιτούμενη προσοχή στην Conventual Church of St. Francis of Assisi (Knisja ta' San Franġisk) που βρίσκεται στην Πλατεία.

Η Conventual Church of St. Francis of Assisi (Knisja ta' San Franġisk)
Ο Άγιος Φραγκίσκος είναι μια ρωμαιοκαθολική εκκλησία στην καρδιά της πρωτεύουσας και δίπλα της βρίσκεται το μοναστήρι των Order of Friars Minor Conventual (ανδρική θρησκευτική αδελφότητα). Ο σημερινός ναός και το μοναστήρι χτίστηκαν, κυρίως, τον 17ο αιώνα και όσες φορές περάσαμε από εκεί ήταν κλειστά.

H Pjazza San Frangisk και η Conventual Church of St. Francis of Assisi (Knisja ta' San Franġisk)
Απέναντι από το μικρό πάρκο και τον σταθμό των λεωφορείων υπάρχουν μερικά μαγαζιά και καθίσαμε στο CUP CAKE για καφέ και πρόχειρο φαγητό. Το καφέ είχε ανοιχτές ομπρέλες για προστασία από τον ήλιο αλλά η ζέστη, ακόμα και υπό σκιάν, ήταν αφόρητη. Ήταν σχεδόν 15:00 όταν φύγαμε από το καφέ. Ήταν αδύνατη η οποιαδήποτε δραστηριότητα εκείνη την ώρα. Ο ήλιος τσουρούφλιζε τα πάντα και η υγρασία δυσχέραινε την αναπνοή ακόμα και σε κατάσταση πλήρους ακινησίας. Αποφασίαμε να επιστρέψουμε στο δωμάτιο για λίγες ώρες και να βγούμε το απόγευμα με πρωταρχικό σκοπό την επίσκεψη στην Ακρόπολη.
Στις 17:30 πατούσαμε το πλακόστρωτο της Pjazza San Ġorġ. Η Πλατεία, που φέρει το όνομα του πολιούχου του Gozo, του Αγίου Γεωργίου, είναι ένα από τα πιο δημοφιλή σημεία συγκέντρωσης στο νησί, τόσο για τους ντόπιους, όσο και για τους τουρίστες. Είναι το πιο πολυσύχναστο σημείο της πόλης, αφού φιλοξενεί τα πιο πολλά εστιατόρια της πρωτεύουσας στα οποία τρώνε, το βράδυ κυρίως, τόσο οι ντόπιοι, όσο και οι επισκέπτες. Το απόγευμα που εμείς κάναμε τη βόλτα μας, τσεκάροντας τα μαγαζιά για το δείπνο μας, η κίνηση ήταν σχεδόν ανύπαρκτη.

Η Pjazza San Ġorġ

Η Pjazza San Ġorġ
Η βασιλική του Αγίου Γεωργίου, θρονιασμένη στο κέντρο της Victoria, είναι μια από τις πιο σημαντικές, αρχιτεκτονικά και καλλιτεχνικά, εκκλησίες στο Gozo. Στεκόμασταν μπροστά από τον επιβλητικό ναό με τον τεράστιο τρούλο ο οποίος είναι ορατός από πάσα κατεύθυνση διαβάζοντας λίγα λόγια για την ιστορία του.

Η St. George's Basilica ή the Basilica and Collegiate Parish Church of Saint George (San Ġorġ)
Ο θεμέλιος λίθος της σημερινής εκκλησίας τέθηκε το 1672 και καθαγιάστηκε το 1755. Αναφέρεται ως «η Μαρμάρινη Βασιλική», γιατί είναι εξ ολοκλήρου καλυμμένη με μάρμαρο, αλλά και χρυσό. Οι πίνακες στην οροφή και στον θόλο είναι του Giovanni Battista Conti της Ρώμης. Ωστόσο, το κύριο αξιοθέατο είναι ένα ξύλινο άγαλμα του Αγίου Γεωργίου, που σμιλεύτηκε από τον Pawlu Azzopardi, το 1838. Η Βασιλική διαθέτει έργα τέχνης από πολλούς άλλους καλλιτέχνες, όπως οι Mattia Preti, Giuseppe Cali και Fortunato Venuti, μεταξύ άλλων.



Χαζέψαμε και στα λιγοστά τουριστικά μαγαζάκια που είχαν απλωμένα τα καλούδια τους στο στενό δρομάκι του Αγίου Ιωσήφ και μάλιστα βρήκα μαγνητάκι με το κατεστραμμένο, από το 2017, Azure Window.



Βγήκαμε στην Pjazza l-Indipendenza (It-Tokk) η επιφάνεια της οποίας ήταν καλυμμένη εξ ολοκλήρου με τραπεζοκαθίσματα από τα γειτονικά εστιατόρια. Η Πλατεία είναι το δεύτερο hot spot της πόλης και στη μια άκρη της ορθώνεται ένα πολύ ιδιαίτερο κτίσμα, το Banca Giuratale (Banka Ġuratali στα μαλτέζικα) που χτίστηκε τον 18ο αιώνα ως έδρα του Università του Gozo και σήμερα φιλοξενεί το Δημαρχείο της Victoria. Το Banca Giuratale είναι χτισμένο σε στιλ μπαρόκ και θεωρείται ένα από τα ωραιότερα μπαρόκ κτίρια στο Gozo.

H Pjazza l-Indipendenza (It-Tokk)

H Pjazza l-Indipendenza (It-Tokk) και δεξιά το στρογγυλό κτίριο είναι η Banca Giuratale (Banka Ġuratali)
Απέναντι από το κτίριο του Δημαρχείου ξεκινάει ένας πολύ ανηφορικός δρόμος, ο It-Telgħa tal-Belt, τον οποίο αρχίσαμε να ακολουθούμε, ασθμαίνοντας λόγω ζέστης, για να φτάσουμε στην είσοδο της Ακρόπολης του νησιού.

Η ανηφορική οδός It-Telgħa tal-Belt η οποία οδηγεί στην είσοδο της Ακρόπολης
Last edited: