Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Βαλέτα (Il-Belt)
Μέρος 3o
Δευτέρα 27 Ιουνίου 2022
Περπατώντας στην παραλιακή Quarry Wharf ήρθαμε σε ακόμα στενότερη οπτική επαφή με το Fort St. Angelo αλλά και με αγαπημένες, αυθεντικές εικόνες των ντόπιων οι οποίοι είχαν παρατάξει τις καρεκλίτσες τους στην άκρη του Μεγάλου Λιμανιού, ψαρεύοντας με τα καλάμια τους και φυσικά συζητώντας. Πολύ θα ήθελα να κοντοσταθώ για λίγο, να τους πλησιάσω και να στήσω αυτί για να ακούσω τη γλώσσα τους, τα Μαλτέζικα, τη μόνη σημιτική γλώσσα που γράφεται με το λατινικό αλφάβητο και συγγενεύει περισσότερο με τα αραβικά.

Όταν συναντήσαμε την ανηφορική οδό Liesse στρίψαμε δεξιά, αγκομαχώντας κάτω από τον καυτό ήλιο για να βγάλουμε την ανηφόρα.

Η ανηφορική οδός Liesse
Μας αποζημίωσε, όμως, το θέαμα που αντικρίσαμε μετά από κάμποσα μέτρα. Σταθήκαμε, λοιπόν, για να ξελαχανιάσουμε και πιούμε μερικές γουλιές νερό μπροστα στη Victoria Gate (Il-Bieb Victoria) την παλαιότερη Πύλη της Βαλέτας. Αυτή η όμορφη, νεογοτθικού στιλ Πύλη, με τις καμάρες και το περίτεχνο οικόσημο της Μάλτας οδηγεί ανθρώπους και οχήματα στην όμορφη πρωτεύουσα. Είναι η πιο γοητευτική Πύλη της πόλης και χρονολογείται από το 1884.

Η Victoria Gate (Il-Bieb Victoria)
Με το παλιό βικτοριανό στιλ της Πύλης να μας συνοδεύει, ξεκινήσαμε να ανεβαίνουμε τα σκαλιά τα οποία μας οδήγησαν σε ένα γραφικό και κουκλίστικο σημείο.


Όμορφα κτίρια στο χρώμα της άμμου, ένας κόκκινος τηλεφωνικός θάλαμος ασορτί με τα κόκκινα ξύλινα μπαλκόνια, μια μικρή γεφυρoύλα-πάνω από την οδό Liesse-με βαθύ πράσινο σκαλιστό καγκελάκι, ένα bar με το όνομα «The Bridge Bar» και η πίσω όψη από το οικόσημο της Πύλης συνέθεταν μια τέλεια και αρμονική εικόνα που μας κράτησε καθηλωμένους για αρκετή ώρα.




Αυτό το σημείο μας χάρισε ακόμα πιο ατμοσφαιρικές εικόνες ένα άλλο βράδυ που περάσαμε, επί τούτου από εδώ, για να δούμε το bar σε λειτουργία με τα απλωμένα φαναράκια ολόγυρα και τα τραπεζάκια αραδιασμένα στη σειρά πάνω στη μικρή γέφυρα.

Συνεχίσαμε να ανηφορίζουμε με τις εικόνες να μας καθυστερούν και να μας υποτάσσουν.


Η ανηφοριά και κάμποσα σκαλιά μας έφεραν έξω από την είσοδο των Lascaris War Rooms. Εν τω μεταξύ, σε αυτό ακριβώς το σημείο υπάρχει δημόσιο parking αυτοκινήτων το οποίο μας βόλεψε αφάνταστα τις επόμενες φορές που χρειαστήκαμε άμεση και κοντινή πρόσβαση στην πόλη. Τα Lascaris War Rooms δεν ήταν στο πρόγραμμα για επίσκεψη γιατί είχα επιλέξει να γνωρίσουμε κάποια άλλα υπόγεια συγκροτήματα σηράγγων σε άλλες περιοχές του νησιού. Όμως, οφείλω να περιγράψω αυτό το τόσο σημαντικό αξιοθέατο. Συγχωρείστε μου τη φλυαρία αλλά, κατά την άποψή μου, όλες οι παρακάτω πληροφορίες είναι αναπόσπαστο και πολύ σημαντικό κομμάτι της ιστορίας του νησιού, αφού αυτός ο θησαυρός άλλαξε τη ροή της.
Το δίκτυο από τούνελ που υπάρχει κάτω από τους Upper Barrakka Gardens, με επίκεντρο το Lascaris, επηρέασε τις ζωές όλων. Ήταν το κρυφό αρχηγείο μιας μυστικής αποστολής του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, που ήταν σημείο καμπής στη μάχη για την κατεχόμενη Ευρώπη. Οι Γερμανοί ήθελαν ως έπαθλο τη Μάλτα. Μια μικρή, αλλά σημαντική βάση στη Μεσόγειο. Συνεπώς επιτέθηκαν. Οι Ιταλοί φασίστες-σύμμαχοι των Ναζί-άρχισαν να βομβαρδίζουν τη Μάλτα 24 ώρες μετά την είσοδό τους στον πόλεμο. Από το 1940 μέχρι το 1942, έπεσαν 15.000 τόνοι βομβών στο νησί. Ο παράδεισος έγινε κόλαση. Η Μάλτα έγινε το πιο βομβαρδισμένο μέρος στην Ευρώπη. Έγιναν ακόμα πολλές επιδρομές. Για άλλη μια φορά ο βράχος της Μάλτας παρείχε λύτρωση. Τα τούνελ που σκάφτηκαν, πριν τετρακόσια (400) χρόνια από τους Σταυροφόρους, επεκτάθηκαν και έγιναν καταφύγια. Οι Βρετανοί έφεραν μεταλλωρύχους και βασιλικούς μηχανικούς για να φτιάξουν ένα προσωρινό καταφύγιο για τους Μαλτέζους. Όταν τελείωσαν χωρούσαν όλο τον πληθυσμό του νησιού. Σε κάθε δωμάτιο ζούσε από μια οικογένεια. Έφτιαξαν μια υπόγεια πόλη κατ' εικόνα της υπέργειας Μάλτας. Σαν να έφτιαξαν έναν παράλληλο κόσμο.
Όταν τελείωσαν οι επιδρομές, το 1942, ο πληθυσμός της Βαλέτα είχε πέσει από τις 21.000 στις 6.000. Μπορεί οι επιδρομές να σταμάτησαν αλλά ο πόλεμος δεν είχε τελειώσει. Τον Μάιο του 1943, οι Ναζί είχαν εκδιωχθεί από τη Βόρεια Αφρική. Για τους Συμμάχους ο επόμενος στόχος ήταν η Σικελία. Από τη Σικελία θα μπορούσαν να ασκήσουν πίεση στην Ιταλία και να προχωρήσουν βόρεια. Όμως, ήξεραν ότι οι Γερμανοί θα το καταλάβαιναν. Έπρεπε να τους παραπλανήσουν. Η Σικελία ήταν τόσο προφανής στόχος που οι Βρετανοί κατέστρωσαν πολλά σχέδια, ώστε να στρέψουν την προσοχή των Γερμανών αλλού. Το πιο διάσημο σχέδιο θα έδειχνε προς τη Σαρδηνία. Έντυσαν ένα πτώμα με ρούχα του Βασιλικού Ναυτικού και έβαλαν έγγραφα που το ταυτοποιούσαν ως William Martin, έναν αξιωματικό που είχε χαθεί σε ένα φανταστικό μέρος στο Γιβραλτάρ. Μαζί του υπήρχε μια βαλίτσα με ψεύτικα έγγραφα που έδειχναν ότι μετά την Τυνησία θα εισέβαλαν στη Σαρδηνία. Οι μυστικές υπηρεσίες έβαλαν το πτώμα να βγει σε μια ισπανική παραλία, όπου θα το παρέδιδαν στους Γερμανούς. Ήταν μια τέλεια ιδέα και τέλεια ιστορία, αλλά τελικά δεν είχε αποτέλεσμα, πέρα από το να σημάνει συναγερμός και να δυσκολέψει η κατάσταση.
Με τον εχθρό να έχει επικεντρωθεί στη Σικελία, οι Σύμμαχοι ήταν υπό πίεση καθώς σχεδίαζαν την εισβολή τους. Έστειλαν στρατιώτες από τη Βρετανία στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Ήταν μια τεράστια παγκόσμια αποστολή με το διοικητήριο στη Μάλτα. Θα το διοικούσαν από ένα δωμάτιο στα υπόγεια τούνελ. Ο ανώτατος διοικητής στρατηγός Ντουάιτ Αϊζενχάουερ, ήρθε να διοικήσει από το υπόγειο δωμάτιο. Αυτό που επακολούθησε, καθώς προετοιμάζονταν, ήταν μια από τις μεγαλύτερες αμφίβιες επιχειρήσεις στην ιστορία, με περισσότερους στρατιώτες από την απόβαση στη Νορμανδία. Η Επιχείρηση Χάσκι ξεκίνησε τον Ιούλιο του 1943. Ξεκίνησε πριν την αυγή, στις 10 του μήνα. Τις επόμενες τρεις μέρες πάνω από 3.000 σκάφη που μετέφεραν 150.000 στρατιώτες, υποστηριζόμενα από 4.000 αεροσκάφη, προχώρησαν προς τη Σικελία. Ήρθαν αντιμέτωποι με 260.000 εχθρούς. Ακολούθησαν 38 μέρες σκληρών μαχών. Τελικά οι Σύμμαχοι κέρδισαν. Ο αρχηγός της Ιταλίας Μουσολίνι συνελήφθη. Ο Χίτλερ έχασε έναν σημαντικό συνεργάτη. Οι Σύμμαχοι κέρδισαν μια ευκαιρία να επανακτήσουν την Ευρώπη. Από τα Lascaris War Rooms, παρόλο τις 25.000 απώλειες, έκαναν το πρώτο μεγάλο βήμα προς την απελευθέρωση της Ευρώπης. Το αρχηγείο έγραψε ιστορία και είναι πολύτιμο. Οι επιχειρήσεις που γεννήθηκαν εδώ έσωσαν τη Μάλτα και άλλαξαν τις ζωές μας. Αυτή η ιστορία έχει έναν υπέροχο επίλογο. Η στρατηγική τοποθεσία της έθετε τους πάντες εδώ σε κίνδυνο, αλλά όλος ο πληθυσμός αντιστάθηκε ηρωικά. Και ως ανάγνωση της γενναιότητάς τους, παρόλες τις εναέριες επιθέσεις, το 1942 απονεμήθηκε ο Σταυρός του Γεωργίου σε όλο το νησί. Ήταν η υψηλότερη βράβευση της Βρετανίας για τη γενναιότητα των πολιτών και ο σταυρός βρίσκεται ραμμένος στη σημαία της Μάλτας μέχρι και σήμερα.

Οι Upper Barrakka Gardens μας υποδέχτηκαν με λιγότερο κόσμο από αυτόν που φανταζόμασταν. Σκαρφαλωμένοι πάνω από το Μεγάλο Λιμάνι βρίσκονται στο ψηλότερο σημείο του St. Peter and St. Paul Bastion και προσφέρουν την καλύτερη πανοραμική θέα της πόλης προς το Grand Harbour και τις τρεις πόλεις.



Είναι ένα όμορφο πάρκο με σιντριβάνι, με παρτέρια με λουλούδια και πολλά μνημεία.



Περπατήσαμε στον διάδρομο με τις κιονοστοιχίες όπου υπήρχαν πολλά παγκάκια και απολαύσαμε με μεγάλο ενθουσιασμό το υπέροχο περιβάλλον.



Ρουφήξαμε αχόρταγα την εντυπωσιακή θέα, αλλά και την πολυπόθητη σκιά που προσέφεραν οι φοίνικες και τα υπόλοιπα ψηλόκορμα δέντρα. Σταθήκαμε στην άκρη του μπαλκονιού παρατηρώντας για ώρα την εξέδρα που βρισκόταν από κάτω μας. Εδώ υπάρχει μια μπαταρία κανονιών τα οποία προστάτευαν την πρωτεύουσα για πάνω από 500 χρόνια. Από τον 19ο αιώνα μέχρι και σήμερα, από τη Saluting Battery εκτοξεύεται καθημερινά κανονιοβολισμός, στις 12:00 και στις 16:00, και αυτό το γεγονός είναι μια από τις μεγαλύτερες ατραξιόν που λαμβάνουν χώρα στη Βαλέτα. Είπαμε…οι Μαλτέζοι έχουν τον ντόρο και τον σαματά στο αίμα τους!


Είδαμε τα μνημεία που κοσμούν τους Κήπους, είδαμε και την πίσω πλευρά του κτιρίου του Χρηματιστηρίου

και τελικά χυθήκαμε αποκαμωμένοι σε ένα παγκάκι παρατηρώντας τον κόσμο να πηγαίνει προς την καντίνα και να φεύγει κρατώντας στα χέρια του χωνάκια με παγωτό. -«Θα πάω να πάρω παγωτό, θέλεις;» μου είπε ο Α. -«Μπα, θα κάνω γύρω γύρω μια βόλτα να πάρω μερικές ακόμα φωτογραφίες. Πάρε εσύ, εγώ δε θέλω» του απάντησα. - «Καλά θα δω τι θα κάνω. Εδώ θα με βρεις, πάντως, δεν το κουνάω από το παγκάκι και από τη σκιά» τον άκουσα να λέει καθώς απομακρυνόμουν.



Ένας ανελκυστήρας συνδέει τους Κήπους, και κατ΄ επέκταση την πρωτεύουσα, με το Μεγάλο Λιμάνι. Ο ανελκυστήρας έχει ύψος 58 μέτρα, όσο και το ύψος των οχυρώσεων που έχτισαν οι Ιππότες. Η διαδρομή μετ΄ επιστροφής κοστίζει 1€, αλλά με την επίδειξη ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από/προς τις τρεις πόλεις είναι δωρεάν. Για την ώρα η πορεία μας δεν είχε σχέση με τον ανελκυστήρα, η χρήση του όμως τις προσεχείς ημέρες θα μας έλυνε τα χέρια και θα μας γλίτωνε από κούραση και ταλαιπωρία.


Επέστρεψα στο παγκάκι και βρήκα τον σύζυγο ακριβώς όπως τον είχα αφήσει. Δεν κουνήθηκε να πάει ούτε μέχρι την καντίνα για να πάρει παγωτό. -«Είσαι έτοιμος για αναχώρηση;» τον ρώτησα. -«Άντε, σήκω, πάμε να φύγουμε» τον παρότρυνα. Ήταν περίπου 19:00 όταν αφήσαμε τους Upper Barrakka Gardens. Ήμασταν από το πρωί στους δρόμους της Βαλέτας, περπατώντας κάτω από τον καυτό ήλιο, με θερμοκρασίες από 32 έως 34 βαθμούς Κελσίου, με realfeel όμως τους 38 και 39 βαθμούς, οι οποίοι παρέα με την υψηλή υγρασία δημιουργούσαν ένα άκρως εκρηκτικό κοκτέιλ ικανό να σε αποτελειώσει. Ό,τι μας ενδιέφερε να δούμε στην πόλη το είχαμε δει. Ήταν, πλέον, επιτακτική η ανάγκη να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο για μια ολική επαναφορά, ώστε να βγούμε φρεσκομπανιαρισμένοι και μοσχομυρωδάτοι για βραδινό φαγητό κάπου στη γειτονιά μας, στο St. Julian΄s.
Από την Πλατεία Καστίλλης ακολουθήσαμε την κατηφορική Triq Girolamo Cassar η οποία δεν με άφησε ούτε λεπτό να «αγιάσω». Κάθε λίγο και λιγάκι σταματούσα για φωτογραφίες.

Η Πλατεία Καστίλλης από την οποία ξεκινάει η Triq Girolamo Cassar

Η Triq Girolamo Cassar

Η Triq Girolamo Cassar
Η θέα που προσφέρει η Triq Girolamo Cassar προς το Μεγάλο Λιμάνι και τις τρεις πόλεις:



Φτάσαμε σε μια μικρή στρογγυλή πλατεία με μια μοντέρνα σύνθεση


και ακριβώς απέναντι είδαμε το Πολεμικό Μνημείο (Monument tal-Gwerra) με τον οβελίσκο το οποίο τιμά τη μνήμη των νεκρών του Α΄ και Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το Πολεμικό Μνημείο (Monument tal-Gwerra)
Είχαμε, πια, φτάσει στη Floriana. Κοιτάζοντας στο βάθος διακρίναμε καθαρά το Μνημείο Πολεμικής Αεροπορίας Κοινοπολιτείας (Commonwealth Air Forces Memorial) αφιερωμένο στα πληρώματα των 2.298 αεροσκαφών που έχασαν τη ζωή τους στις διάφορες αεροπορικές μάχες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου γύρω από τη Μεσόγειο ενώ υπηρετούσαν στις Πολεμικές Αεροπορίες της Κοινοπολιτείας.

Το Μνημείο Πολεμικής Αεροπορίας Κοινοπολιτείας (Commonwealth Air Forces Memorial)
Μπροστά μας παρουσιάστηκε, ξανά, η Pjazza San Publiju με τις εργασίες για το στήσιμο της μεγάλης σκηνής να έχουν προχωρήσει. Η μεγαλόπρεπη Saint Publius Parish Church (Knisja ta 'San Publiju) έκλεψε μερικά κλικ πριν εισχωρήσουμε στο πάρκο-κήπο Il Mall.

Η Pjazza San Publiju και η Knisja ta 'San Publiju
Ο ήλιος είχε γείρει προς τη Δύση όταν διασχίζαμε το όμορφο πάρκο. Αν και κουρασμένοι δώσαμε αρκετή προσοχή και κοντοσταθήκαμε, ουκ ολίγες φορές, για να θαυμάσουμε τα σιντριβάνια, τις κρήνες και τα μνημεία που στολίζουν την «παιδική χαρά» των Ιπποτών. Πιστεύω να θυμάστε ότι σε αυτό το μέρος έπαιζαν το δημοφιλές παιχνίδι της εποχής, το Maglio.



Βρήκαμε το αυτοκινητάκι μας να μας περιμένει, σώο και αβλαβές, στο parking της 19 Vincenzo Dimech Rd.

Ορίσαμε στον πλοηγό την τοποθεσία του ξενοδοχείου και ξεκινήσαμε για τη δεύτερη επαφή μας με την ανάποδη οδήγηση. Το άγχος επανήλθε, οι αποχαυνωμένες από την κούραση και τη ζέστη αισθήσεις τσίτωσαν πάλι και όλα κύλησαν ομαλά φτάνοντας έξω από το Alexandra Hotel στο St. Julian΄s. Ο καλός θεός των ταξιδιωτών μας λυπήθηκε και μας χάρισε μια ωραιότατη θέση parking ακριβώς μπροστά από την είσοδο του ξενοδοχείου. Υποδεχτήκαμε αυτό το δώρο με ιαχές και επιφωνήματα και διαβαίνοντας την είσοδο του καταλύματος ήρθαμε αντιμέτωποι με το πολικό ψύχος που επικρατούσε στους χώρους του.

Γύρω στις 22:00 βγήκαμε, ανανεωμένοι και πολύ πεινασμένοι, στους δρόμους της γειτονιάς. Ο κόσμος που κυκλοφορούσε παντού ήταν πάρα, μα πάρα πολύς. Στο St. Julian΄s κανείς δεν κοιμάται ποτέ και όλοι γεμίζουν ασφυκτικά κάθε είδους μαγαζί. Περπατήσαμε μέχρι την Triq Ball και εκ θαύματος βρήκαμε ελεύθερο τραπέζι στο Claudio΄s Pizzas για να γευτούμε τον έρωτα του Claudio για την παρασκευή και το σερβίρισμα της αυθεντικής ιταλικής πίτσας. Ο Ιταλός σεφ ανταποκρίθηκε πλήρως στα δικά μας γευστικά γούστα και μας έκανε πολύ χαρούμενους, αφού το φαγητό μας άρεσε πολύ χωρίς να προκαλέσει στομαχικές διαταραχές και προβλήματα στα ευαίσθητα στομάχια μας. Εύγε στον Claudio, τον προτείνω και σε εσάς αν θέλετε γευστική, εύπεπτη και σε λογικότατες τιμές πίτσα.

That's all for today, folks!
Last edited: