Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022
Μια καινούρια μέρα ξημέρωσε στο νησί της Μάλτας η οποία συνοδευόταν, ξανά, από πολλή ζέστη, άπνοια και υγρασία. Στην αίθουσα του πρωινού επικρατούσαν πολικές θερμοκρασίες και οι μπουφέδες ήταν γεμάτοι, για ακόμα μια φορά, με πάρα πολλά εδέσματα. Φάγαμε πολύ καλά γιατί το πρόγραμμα και της σημερινής μέρας ήταν γεμάτο με αξιοθέατα και επισκέψεις σε πολλές και διαφορετικές πόλεις του νησιού. Υπήρχε εκ των προτέρων πλάνο και είχε γίνει η σχετική έρευνα για κάποια εστιατόρια στα οποία θα μπορούσαμε να φάμε, αργότερα μέσα στη μέρα, αλλά ποτέ δεν ξέρεις πώς μπορεί να εξελιχθούν τα πράγματα σε ένα ταξίδι, οπότε ένα πλούσιο πρωινό είναι πολύ βοηθητικός παράγοντας αν υπάρξουν αναποδιές, καθυστερήσεις ή ανατροπές στον αρχικό σχεδιασμό.
Το αξιοθέατο με το οποίο θα ξεκινούσε η μέρα μας είναι ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO για το οποίο είχαμε εκδώσει εισιτήρια έναν (1) μήνα πριν το ταξίδι. Αναφέρομαι, φυσικά, στο Ħal Saflieni Hypogeum για το οποίο επιβάλλεται η έγκαιρη προκράτηση της επίσκεψης, καθώς ο αριθμός των επισκεπτών είναι συγκεκριμένος ανά ημέρα.
Ξεκινήσαμε για την πόλη Paola (Raħal Ġdid), στα νοτιοανατολικά του νησιού, στην οποία βρίσκεται αυτό το εξαιρετικό υπόγειο ταφικό συγκρότημα που μαρτυρά έναν πολιτισμό που έχει εξαφανιστεί και ήταν σε χρήση μεταξύ 4000 π.Χ. και 1500 π.Χ. Το ραντεβού μας ήταν κλεισμένο για τις 10:00. Αυτή είναι η ώρα που ξεκινούν οι επισκέψεις. Όταν βρήκα ελεύθερες θέσεις στο πρώτο γκρουπ χάρηκα πάρα πολύ γιατί, μετά το πέρας της επίσκεψής μας στο Hypogeum, θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε απρόσκοπτα όλο το υπόλοιπο πρόγραμμα της ημέρας. Το εισιτήριο είναι ακριβό (35 €) αλλά πιστέψτε με αξίζει και με το παραπάνω για μια τέτοια εμπειρία.
Παρακάτω παραθέτω το ωράριο και τις τιμές για το Ħal Saflieni Hypogeum:
Δευτέρα έως Κυριακή: 10.00-18.00
Κλειστά: Μεγάλη Παρασκευή, Παραμονή & Ημέρα Χριστουγέννων, Παραμονή & Ημέρα Πρωτοχρονιάς
Ενήλικες (18+): 35,00 €
Νέοι (12-17): 20,00 €
Ηλικιωμένοι (60+): 20,00 €
Παιδιά (6-11): 15,00 €
Βρέφη (1-5): Δεν γίνονται δεκτά
Εισιτήρια τελευταίας στιγμής: 50,00 € (αν υπάρξουν ακυρώσεις)
Επιπλέον πληροφορίες: Οι επισκέπτες θα πρέπει να βρίσκονται στον χώρο 15 λεπτά πριν την έναρξη της περιήγησής τους. Πρέπει να φοράνε κλειστά άνετα παπούτσια. Επισκέπτες που φορούν ψηλοτάκουνα παπούτσια, σανδάλια ή σαγιονάρες δεν θα γίνονται δεκτοί αυστηρά. Δεν επιτρέπονται φωτογράφηση και κινηματογράφηση εντός του χώρου.
Φτάσαμε στην Paola αρκετά νωρίς. Βρήκαμε άνετα και εύκολα δωρεάν θέση στάθμευσης. Είχαμε αρκετό χρόνο στη διάθεσή μας για να κάνουμε βόλτα σε κεντρικά σημεία και έτσι κατευθυνθήκαμε στην Pjazza Antoine De Paule, την καρδιά της πόλης.

Triq Hal Luqa (ο κεντρικός δρόμος της Paola)
Αρκετός κόσμος είχε, ήδη, πιάσει θέσεις κάτω από τα δέντρα ή τις ομπρέλες που έριχναν τη σκιά τους στις καρέκλες και τα τραπέζια που απλώνουν τα γύρω καφενεία πάνω στην Πλατεία.

Η Pjazza Antoine De Paule, Paola
Η Basilica of Christ the King (Parroċċa Kristu Re Paola), η ενοριακή και μεγαλύτερη εκκλησία στα νησιά της Μάλτας, ήταν εκείνη που μας τράβηξε αμέσως προς το μέρος της και μας έκανε να ανέβουμε τα σκαλιά και να βρεθούμε στο εσωτερικό της.




Απέναντι από την εκκλησία είδαμε ένα όμορφο κτίριο στο οποίο στεγάζεται η Φιλαρμονική Εταιρεία του Μεγάλου Μαγίστρου Fra. Antoine De Paule.

H Φιλαρμονική Εταιρεία του Μεγάλου Μαγίστρου Fra. Antoine De Paule
Η διαδρομή μέχρι την Triq iċ-Ċimiterju, όπου βρίσκεται η είσοδος του Ħal Saflieni Hypogeum, μας χάρισε όμορφες εικόνες οι οποίες περιελάμβαναν ήσυχους δρόμους με, κολλητά το ένα δίπλα στο άλλο, σπίτια στο χρώμα της ώχρας και της άμμου και μια χρωματική ποικιλία ξύλινων μπαλκονιών που ποτέ δεν μπορέσαμε να χορτάσουμε. Κάθε φορά, σε κάθε δρομάκι που στρίβαμε και τα βλέπαμε αραδιασμένα στη σειρά, εκφράζαμε τον ίδιο ενθουσιασμό και την ίδια χαρά σαν να ήταν η πρώτη φορά. Και ήταν τόσα πολλά στην Paola!







Στον τεράστιο τοίχο του σκούρου μπεζ κτιρίου έγραφε με μεγάλα γράμματα

και μια μπορντό πόρτα μας οδήγησε στον προθάλαμο όπου έγινε ο έλεγχος των εισιτηρίων μας.

Αμέσως μετά αφήσαμε σε lockers τα κινητά μας, τη φωτογραφική μηχανή και την τσάντα μου. Παραμείναμε για λίγη ώρα στον στενό χώρο-μπουτίκ όπου πωλούνται βιβλία, κάρτες και διάφορα άλλα σουβενίρ σχετικά με το αξιοθέατο. Εγώ αγόρασα μερικές κάρτες για ενθύμιο, αφού δε θα μπορούσα να έχω δικό μου φωτογραφικό υλικό.
Όταν συγκεντρώθηκε το γκρουπ των δέκα (10) ατόμων προχωρήσαμε σε μια μικρή αίθουσα στην οποία προβλήθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα ταινία για την ιστορία του Hypogeum. Στη συνέχεια αρχίσαμε να κατεβαίνουμε σκαλιά ακούγοντας παράλληλα την ξενάγηση από τα ακουστικά μας. Κρυμμένο βαθιά κάτω από τη γη, αόρατο στους περαστικούς, αυτό το μυστικιστικό προϊστορικό νεκροταφείο ανακαλύφθηκε μόλις το 1902, κατά λάθος, από έναν λιθοξόο που έβαζε τα θεμέλια για να χτίσει μια σειρά από σπίτια. Είναι ένα μοναδικό μνημείο που αποτελείται από αίθουσες, θαλάμους και περάσματα λαξευμένα στον ασβεστόλιθο globigerina. Το συγκρότημα είναι σκαμμένο σε τρία επίπεδα: το ανώτερο, το μεσαίο και το χαμηλότερο. Αποτελεί ένα κρυμμένο θαύμα κάτω από τη Μάλτα. Δεν υπάρχει τίποτα σαν αυτό στον κόσμο. Το έφτιαξε ο «Λαός των Ναών» πριν από 5.000 χρόνια. Αυτός ο λαβύρινθος, τον οποίο μόλις είχαμε αρχίσει να γνωρίζουμε, φτάνει στα εννέα (9) μέτρα κάτω από το έδαφος. Τότε χρησιμοποιούσαν εργαλεία από πέτρα και οστά. Δεν ήταν καθόλου εύκολο να λαξεύσουν τέτοιους χώρους. Είναι η υπόγεια έκδοση των Ναών που έχτισαν πάνω στα νησιά της Μάλτας. Πάνω στους πέτρινους τοίχους υπάρχουν ακόμα τα σημάδια των εργαλείων τους.
Παρά το πέρασμα πέντε (5) χιλιετιών είδαμε περίτεχνα σχέδια από κόκκινο χρώμα σε ορισμένα τοιχώματα του Υπογείου. Η επιβλητική αφήγηση, το σκοτάδι και η μουσική επένδυση μας ταξίδεψαν πίσω στον χρόνο και εξήραν τη φαντασία μας δημιουργώντας εικόνες μέσα από τις οποίες μπορέσαμε να φανταστούμε τους ανθρώπους εκείνους να κρατούν αναμμένες δάδες και να ζωγραφίζουν στο μισοσκόταδο όλες αυτές τις ζωγραφιές. Ξέθαψαν τόνους πέτρας, σμίλευσαν περίτεχνες αίθουσες και τις στόλισαν με κόκκινη ώχρα. Γιατί το έκαναν αυτό οι αρχαίοι αυτοί άνθρωποι;

Τα ζωγραφισμένα με κόκκινο χρώμα τοιχώματα του Υπογείου (Φωτογραφία από την αγορασμένη κάρτα)
Όταν ανακαλύφθηκε το Υπόγειο, σε ορισμένες αίθουσες βρέθηκαν ανθρώπινα οστά, τόσο παλιά, που διαλύονταν κατά το άγγιγμα. Επομένως επρόκειτο, ξεκάθαρα, για υπόγειους προστατευόμενους χώρους ταφής. Ελάχιστα οστά σώθηκαν από το Ħal Saflieni. Μέχρι και 7.000 άτομα θάφτηκαν εδώ. Γυναίκες, άντρες και παιδιά στο ίδιο μέρος. Εκείνοι οι άνθρωποι, εκτός από τους τοίχους, κάλυψαν και τα κόκαλα με κόκκινη ώχρα, οπότε αυτό το τελετουργικό είχε να κάνει με το αίμα, με τη ζωή και με τον θάνατο. Οι μελέτες αποκαλύπτουν τη φύση των τελετών ταφής. Οι πεθαμένοι μεταφέρονταν στους υπόγειους χώρους όπου ξεκινούσε ένα απίστευτο τελετουργικό. Στα πλαίσια μιας διαδικασίας, γνωστής ως «εκσάρκωση», οι νεκροί αφήνονταν στο Υπόγειο επί μήνες μέχρι να φύγει όλη η σάρκα από τα κόκαλά τους. Όταν κάποιος πέθαινε τον έβαζαν σε κοινή θέα για μια περίοδο. Έπειτα, καθώς το πτώμα άρχιζε να αποσυντίθεται και να διαλύεται, έπαιρναν τα μέρη του και τα αναδιένειμαν. Τα μνημεία αποτελούσαν μια κάψουλα μέσα στην οποία τοποθετούνταν οι νεκροί αναπαριστώντας την κοινότητα που άντεχε στον χρόνο. Το να βρίσκεται κανείς εκεί δε θα ήταν και πολύ ευχάριστο. Σάπια σάρκα μύριζε παντού.

Αίθουσα του Υπογείου (Φωτογραφία από την αγορασμένη κάρτα)
Παρότι έχουν περάσει χιλιάδες χρόνια, οι αρχαίοι αυτοί ιεροί χώροι κρύβουν ακόμα πολλά μυστήρια. Ένα από αυτά είναι ένα περίεργο άνοιγμα στο Ħal Saflieni Hypogeum, γνωστό ως «Άνοιγμα των Χρησμών», που φτιάχτηκε για να παράγει έναν τρομακτικό ήχο. Όταν κάποιος μιλούσε στο άνοιγμα, ο ήχος αντηχούσε παντού μέσα στον υπόγειο χώρο. Πρέπει να ήταν μια πολύ τρομακτική συνθήκη. Φαίνεται, πως ο «Λαός των Ναών» δημιουργούσε με τους ήχους υπερβατικές εμπειρίες κατά τις ταφές των νεκρών. Υπόγειοι χώροι με τρομακτικούς και παράξενους ήχους, κόκκινα σχέδια να «χορεύουν» υπό το φως των δαδών στους τοίχους, οι ταφές ήταν δυνατά βιώματα για τους ανθρώπους της κοινότητας. Με τις εμπειρίες που είχαν σε αυτά τα φρικιαστικά μέρη, δίπλα στους πεθαμένους προγόνους, με τη δυσοσμία σωμάτων σε αποσύνθεση, με τους τρομακτικούς επαναλαμβανόμενους ήχους, ίσως να έπεφταν σε έκσταση. Ήταν μια αισθητηριακή, ίσως και ψυχεδελική κατάσταση.




Πηγή των ανωτέρω τεσσάρων φωτογραφιών: https://visitmalta.canto.global/v/ViewingMalta/landing?viewIndex=0
Τέτοιες υπερβατικές πρακτικές υποδεικνύουν πως αυτός ο Λαός λάτρευε μια μυστηριώδη οντότητα και οι αποδείξεις βρέθηκαν εδώ, στο Υπόγειο του Ħal Saflieni. Είναι μια όμορφη γυναικεία φιγούρα, η Κοιμωμένη Κυρία, η οποία φτιάχτηκε πριν από 4.500 χρόνια. Δεν ξέρουμε ποια είναι. Δεν ξέρουμε αν ήταν θεά, ή ιέρεια, ή μια απλή γυναίκα. Ή μήπως, λόγω του ότι βρίσκεται σε στάση ήρεμου ύπνου, αντιπροσώπευε τον θάνατο; Βρέθηκε ανακατεμένη με ανθρώπινα κόκαλα. Πρέπει να κατανοούσαν τη μαγεία του κύκλου της ζωής, ότι είμαστε μέρος μιας μεγαλύτερης μήτρας. Το υλικό δεν εξαφανίζεται, απλώς αλλάζει μορφή. Υπάρχει και ένα άθικτο κρανίο που βγήκε από το Υπόγειο και ανήκε σε αρσενικό 25 ετών. Είναι διατηρημένο υπέροχα. Ήταν ένας νέος άνδρας που επέλεξε να συνεργαστεί με τους γύρω του και να θαφτεί μαζί τους. Το γεγονός ότι είχαν μαζικούς τάφους δείχνει ότι η συμβίωση ήταν σημαντική για αυτούς. Αυτοί οι θησαυροί είναι σημαντικοί γιατί τους έφτιαξαν γυναίκες και άνδρες που συνέθεσαν την κοινωνία. Την αρχή του ίδιου του πολιτισμού.

H Κοιμωμένη Κυρία (Φωτογραφία από την αγορασμένη κάρτα)
Στο παρακάτω video μπορείτε να πάρετε μια μικρή γεύση από τη μουσική επένδυση της αφήγησης:
Βγήκαμε έξω στο φως, στη λιακάδα και στη ζέστη, μετά από μια (1) περίπου ώρα. Συμπέρασμα: Aν με βγάλει ξανά ο δρόμος μου στη Μάλτα θα έρθω πάλι στο Υπόγειο του Ħal Saflieni. Τόσο πολύ μου άρεσε όλη αυτή η πρωτόγνωρη εμπειρία που έζησα. Επόμενος προορισμός οι Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien) 600, μόλις, μέτρα μακριά από το Υπόγειο.

Περπατώντας σε ήσυχες γειτονιές

φτάσαμε, μετά από περίπου δέκα (10) λεπτά, έξω από ένα ταπεινό κτίριο που θα μπορούσε, κάλλιστα, να είναι ένα απλό κανονικό σπίτι της συνοικίας παρά είσοδος σε έναν τόσο σημαντικό αρχαιολογικό χώρο.

Μπαίνοντας μέσα στο ευρύχωρο δωμάτιο μας κόπηκε η ανάσα από το κρύο. Ζέστη-κρύο, ζέστη-κρύο, αυτές οι απότομες εναλλαγές ήταν ένα κι ένα για πλευρίτωμα ή ψύξη. Βγάλαμε τα εισιτήρια και ο μεσόκοπος υπάλληλος μας ρώτησε τη χώρα καταγωγής μας. Μόλις άκουσε Ελλάδα μόνο που δεν παράτησε το πόστο του για να έρθει να μας αγκαλιάσει. Το τί χαρά έκανε δε λέγεται. Λες και ήμασταν συγγενείς του που είχε να μας δει καιρό. Μετά από κάμποσες κουβέντες που ανταλλάξαμε, ρώτησε: -«Olympiakos;». -«E! όχι και Ολυμπιακός, μεγάλε!». -«Panathinaikos» βέβαια! -«A…Saravakos» αναφώνησε, γουρλώνοντας τα μάτια του. Με κείνα και με τ΄ άλλα καταφέραμε, μετά από κάμποσο κουβεντολόι, να ξεκολλήσουμε από τον λαλίστατο και ενθουσιώδη φιλέλληνα υπάλληλο. Αγοράσαμε παγωμένα νερά και μαγνητάκια, αφού και εδώ η τιμή τους ήταν πάμφθηνη, και ανοίγοντας μια πόρτα βρεθήκαμε, ξανά, στην «Κόλαση του Δάντη». Ευτυχώς και οι Ναοί Tarxien προστατεύονται από τεράστια τέντα και κατά τη διάρκεια όλης της περιήγησης οι επισκέπτες είναι προστατευμένοι από τις ανελέητες ηλιακές ακτίνες και τις καλοκαιρινές υψηλές θερμοκρασίες. Μια υπερυψωμένη διαδρομή κυκλώνει τους Ναούς και στο τέλος σε οδηγεί στο εσωτερικό τους.


Παρακάτω το ωράριο και οι τιμές των εισιτηρίων:
Δευτέρα έως Κυριακή: 10.00-18.00
Κλειστά: Μεγάλη Παρασκευή, Παραμονή & Ημέρα Χριστουγέννων, Παραμονή & Ημέρα Πρωτοχρονιάς
Ενήλικες (18+): 6,00 €
Νέοι (12-17): 4,50 €
Ηλικιωμένοι (60+): 4,50 €
Φοιτητές: 4,50 €
Παιδιά (6-11): 3,00 €
Βρέφη (1-5): Δωρεάν
Οι Ναοί Ταρχίεν χρονολογούνται από το 3150 π.Χ. Ακόμα και σήμερα παραμένουν απόδειξη της δεξιοτεχνίας και των δεξιοτήτων του «Πολιτισμού των Ναών». Αποτελούνται από τρεις ξεχωριστές, αλλά προσαρτημένες, δομές Ναών και φυσικά είναι εγγεγραμμένοι στον Κατάλογο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Οι μεγάλοι πέτρινοι ογκόλιθοι ανακαλύφθηκαν το 1914 από ντόπιους αγρότες που όργωναν το χωράφι. Ο ιδιοκτήτης της γης, κάτω από την οποία ήταν θαμμένοι οι Ναοί, σκέφτηκε ότι οι μεγάλες πέτρες πάνω στις οποίες χτυπούσαν συνεχώς τα άροτρα των εργατών μπορεί να είχαν κάποια αρχαιολογική αξία. Έτσι, επικοινώνησε με τον διευθυντή του Εθνικού Μουσείου, Themistocles Zammit, ο οποίος άρχισε να σκάβει, από την πρώτη του κιόλας επιθεώρηση του χώρου, όπου ανακάλυψε το κέντρο του συγκροτήματος. Μέχρι το 1920, ο Zammit είχε εντοπίσει και πραγματοποιήσει εργασίες αποκατάστασης σε πέντε (5) ξεχωριστούς, αλλά αλληλένδετους Ναούς.


Και σε αυτούς εδώ τους Ναούς, μια μεγάλη εξέδρα καταλήγει στις δύο πλευρές της εισόδου. Αν θυμάστε, σε προηγούμενο κεφάλαιο, έχω αναφέρει ότι οι εξέδρες μέσα στους Ναούς ήταν μέρος ενός τελετουργικού και τις χρησιμοποιούσαν για να παρουσιάζουν τις σοδειές τους.

Και στους Ναούς Tarxien υπάρχουν τρύπες σε κάθετες πέτρες, σε ύψος από ενενήντα (90) εκατοστά μέχρι και ενάμιση (1,5) μέτρο από το έδαφος, δηλαδή το ύψος μιας κατσίκας ή μιας αγελάδας. Σίγουρα ήταν τρύπες για να δένουν τα συγκεκριμένα ζώα.


Καθώς οι ειδικοί ενώνουν τα στοιχεία, προκύπτει ένα πρωτοφανές όραμα για τη ζωή και τα τελετουργικά των αρχαίων αυτών ανθρώπων. Αφού, λοιπόν, άφηναν ένα μέρος της σοδειάς στις εξέδρες οδηγούσαν τα ζώα στο εσωτερικό του Ναού ο οποίος αποτελείτο από αίθουσες, ορισμένες εκ των οποίων είχαν βωμούς. Σε κάποιους βωμούς βρέθηκαν ίχνη καψαλισμένης σάρκας, γεγονός που αποδεικνύει ότι έκαναν θυσίες ζώων, αναπαράγοντας τις ζωογόνες ιδιότητες της γης. Ο «Λαός των Ναών» ανέπτυξε σύνθετες μεθόδους παραγωγής τροφής, αλλά και περίπλοκα τελετουργικά για να τιμά τις σοδειές του.

Στους Ναούς Tarxien βρέθηκε ένα μπολ, τόσο μεγάλο, που μάλλον φτιάχτηκε για τεράστιες ποσότητες φαγητού. Ίσως, να έτρωγε πολύς κόσμος ταυτόχρονα γεγονός που αποδεικνύει ότι αυτοί οι ιεροί τόποι αποτελούσαν χώρους συγκέντρωσης για να τιμάται η αφθονία της φύσης.


Μέσα στους Ναούς, η κάθε φατρία εξέφραζε την ταυτότητά της, τις δυνάμεις της, την ισχύ και τον πλούτο της. Μόνο κατά την πρώιμη εποχή του Χαλκού (μετά το 2000 π.Χ.), οι νέες αφίξεις στα νησιά μετέτρεψαν ορισμένες περιοχές εντός των Ναών σε νεκροταφείο αποτέφρωσης νεκρών, αφήνοντας πλούσιο αρχείο εθίμων και αντικειμένων.
Το παρακάτω είναι το κάτω μέρος ενός κολοσσιαίου αγάλματος, μιας φιγούρας που φορά μια πλισέ φούστα και στέκεται στον εξαιρετικά διακοσμημένο Νότιο Ναό:


Στους Ναούς Tarxien ανακαλύφθηκε η μεγαλύτερη συλλογή πέτρινων γλυπτών από κάθε άλλο μεγαλιθικό ναό στη Μάλτα με περίτεχνα λαξευμένες σπείρες:



Αποχωρήσαμε πλήρως ικανοποιημένοι με τις εικόνες, τις γνώσεις και τις εμπειρίες με τις οποίες μας εμπλούτισαν οι επισκέψεις μας στην προϊστορική κληρονομιά της Μάλτας. Περπατώντας στους δρόμους της Paola συναντήσαμε, κατά κόρον, ένα ακόμα στοιχείο που χαρακτηρίζει τα νησιά. Έξω από τις εισόδους των περισσότερων σπιτιών υπάρχουν μικρά αγάλματα, ενσωματωμένα στους τοίχους, που παριστάνουν αγίους, τον Ιησού ή την Παναγία. Τα βλέπεις παντού, σε όλες τις πόλεις, σε όλες τις συνοικίες, σε όλους τους δρόμους.


Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε για μια καινούρια πόλη στην οποία βρίσκεται ένα σημαντικό αξιοθέατο.
Last edited: