Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Βαλέτα (Il-Belt)
Μέρος 1ο
Δευτέρα 27 Ιουνίου 2022
Μια γέφυρα, η Ponte La Valletta, με θέα στην τάφρο και στα οχυρά, μας οδήγησε στη Βαλέτα συνοδεία μουσικής υπόκρουσης από τους πλανόδιους μουσικούς που βρίσκονταν στην αρχή της.

Η Ponte La Valletta

Οι οχυρώσεις και η τάφρος

Οι οχυρώσεις και η τάφρος
Διασχίσαμε την Πύλη της Βαλέτας (Bieb il-Belt) η οποία είναι η πέμπτη στη θέση αυτή. Χτίστηκε μεταξύ των ετών 2011 και 2014. Σχεδιάστηκε από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Renzo Piano. Η πρώτη Πύλη κατασκευάστηκε το 1569 και η τέταρτη γκρεμίστηκε το 2011.

Η Πύλη της Βαλέτας (Bieb il-Belt)
Το πρώτο κτίριο που τράβηξε τα βλέμματά μας δεν ήταν άλλο από το Κοινοβούλιο της Μάλτας (Dar il-Parlament) που κατασκευαζόταν από το 2011 έως το 2015, σε σχέδια του Ιταλού αρχιτέκτονα Renzo Piano, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου έργου ανάπλασης της γύρω περιοχής. Η κατασκευή του Κτιρίου του Κοινοβουλίου προκάλεσε έντονες αντιπαραθέσεις, κυρίως λόγω του σύγχρονου σχεδιασμού του και του κόστους κατασκευής του το οποίο ανήλθε σε περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ. Εμάς, πάντως, δεν μας χάλασε την αισθητική παρόλο που παρομοιάστηκε από το ευρύ κοινό με περιστερώνα ή και με τρίφτη τυριού.

Το Κοινοβούλιο (New Parliament Building)
Και εδώ που τα λέμε πότε να προλάβει να χαλαστεί η αισθητική μας όταν το αμέσως επόμενο κτίριο, το Palazzo Ferreria του 19ου αιώνα, μας έβαλε για τα καλά στην ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της πόλης η οποία χαρακτηρίζεται, μεταξύ άλλων, από την προσθήκη χρωματιστών ξύλινων μπαλκονιών. Στο οικόπεδο του Παλατιού υπήρχε ένα πρώην χυτήριο του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη για την κατασκευή του οπλισμού των Ιπποτών. Ο Giuseppe Buttigieg και η σύζυγός του Giovanna Camilleri απέκτησαν τη γη από την κυβέρνηση και έχτισαν το Palazzo Ferreria το οποίο είναι το δεύτερο μεγαλύτερο παλάτι στη Βαλέτα μετά το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου [Grandmaster's Palace (Il-Palazz tal-Granmastru)].

Το Palazzo Ferreria (το δεύτερο κτίριο της φωτογραφίας)
Μόλις είχαμε ξεκινήσει να εξερευνούμε την πόλη και στον νου μας ήρθε το όνομα του ηγέτη Ζαν Παρισό Ντε Λα Βαλέτ (Jean Parisot de La Valette) στον οποίο οφείλει η πρωτεύουσα της Μάλτας την ονομασία της αφού, ως Μέγας Μάγιστρος, έγινε ο ήρωας του νησιού και ο πιο επιφανής ηγέτης διευθύνοντας την αντίσταση εναντίον των Οθωμανών στην πολιορκία της Μάλτας το 1565. Η Βαλέτα ήταν μια ονειρική μητρόπολη και με τα τεράστια τείχη της έγινε ένα φρούριο. Μια τέτοια πόλη δε θα μπορούσε να μην έχει και μια εντυπωσιακή Όπερα.
Χτισμένη το 1861, λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητας της όπερας στα νησιά της Μάλτας, η μεγαλοπρεπής Βασιλική Όπερα σχεδιάστηκε από τον Άγγλο καλλιτέχνη Έντουαρντ Μίντλετον Μπάρι (Edward Middleton Barry). Αυτός ο υπέροχος χώρος παραστάσεων υπέστη δύο καταστροφικά χτυπήματα. Την πρώτη φορά μια πυρκαγιά, το 1873, κατέστρεψε το εσωτερικό του και είχε ως αποτέλεσμα την ανοικοδόμησή του. Τη δεύτερη φορά, μετά τον σφοδρό βομβαρδισμό κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, απέμειναν πολύ λίγα ερείπια. Ανακατασκευασμένο τον 21ο αιώνα, από τον ήδη γνωστό μας Renzo Piano, το υπέροχο Teatru Rjal (Royal Opera House) άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό το 2013 και από τότε είναι ένα μουσικό hotspot.

Το Teatru Rjal (Royal Opera House)
Έκανε αφόρητη ζέστη. Πολλοί άνθρωποι περπατούσαν φορώντας τα καπέλα τους και φωτογραφίζοντας αυτό το ιδιαίτερο, αρχιτεκτονικά, κτίριο της Βασιλικής Όπερας. Πόση ομορφιά θα είχε πριν την καταστροφή του! Στη μια του πλευρά ένα καφέ είχε απλώσει τραπεζάκια και ομπρέλες και πολύς κόσμος είχε βρει καταφύγιο από τον καυτό ήλιο.

Το Teatru Rjal (Royal Opera House)
Ήταν πολύ νωρίς για να κάνουμε διάλειμμα οπότε, καταναλώνοντας άφθονο νερό, συνεχίσαμε να περπατάμε στον κεντρικό δρόμο κλέβοντας ακατάπαυστα εικόνες από κάθε γραφικό και ονειρεμένο δρομάκι που συναντούσαμε στην πορεία μας.


Η Πλατεία Καστίλλης (Pjazza Kastilja) βρίσκεται πάνω σε λόφο, στον Προμαχώνα του Saint James, και είναι μια από τις μεγαλύτερες πλατείες της πρωτεύουσας. Για εκεί κινήσαμε, ακολουθώντας την South Street, έχοντας στα δεξιά μας την επιβλητική πλευρά του Teatru Rjal με τους κίονες και τις καμάρες. Πριν προσεγγίσουμε την Pjazza Kastilja συναντήσαμε την Pjazza Jean de Vallette η οποία κοσμείται από το άγαλμα του Μεγάλου Μαγίστρου. Στο άγαλμα, ο La Valette εμφανίζεται με πανοπλία κρατώντας το σχέδιο της Βαλέτας στο ένα χέρι και ένα σπαθί στο άλλο.

Η Pjazza Jean de Vallette
Εδώ βρίσκεται και η Knisja Santa Katerina tal-Italja, δηλαδή η Αγία Αικατερίνη της Ιταλίας. Η πολύ εντυπωσιακή ρωμαιοκαθολική εκκλησία χτίστηκε από τους Οσπιτάλιους Ιππότες της Ιταλίας και λειτουργεί ως ενοριακός ναός της ιταλικής κοινότητας της Μάλτας.

Η Knisja Santa Katerina tal-Italja (Αγία Αικατερίνη της Ιταλίας)
Και μη νομίζετε ότι τελειώσαμε έτσι γρήγορα με τις εκκλησίες της Πλατείας. Απέναντι από την Αγία Αικατερίνη υπάρχει κι άλλη εκκλησία, η Knisja tal-Vittorja, η εκκλησία της Παναγίας της Νίκης που ήταν η πρώτη εκκλησία και κτίριο που ολοκληρώθηκε στη Βαλέτα. Το 1566, μετά τη Μεγάλη Πολιορκία της Μάλτας, o Jean Parisot de Valette και το Τάγμα του έδειξαν ενδιαφέρον να χτίσουν έναν ναό στο όνομα της Γέννησης της Θεοτόκου ως μορφή ευχαριστίας. Η εκκλησία χτίστηκε για να τιμήσει τη νίκη των Ιπποτών του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη και των Μαλτέζων επί των Οθωμανών εισβολέων στις 8 Σεπτεμβρίου του 1565. H κατασκευή χρηματοδοτήθηκε από τον De Valette. Το κτίριο περιλαμβάνεται στον Εθνικό Κατάλογο της Πολιτιστικής Περιουσίας των Νήσων της Μάλτας.

Η Knisja tal-Vittorja (εκκλησία της Παναγίας της Νίκης)
Δίπλα στην εκκλησία της Παναγίας της Νίκης στέκεται το Μνημείο του Sir Paul Boffa. Ήταν Πρωθυπουργός της Μάλτας (1947-1950) που ανέλαβε τα καθήκοντά του μετά την αποκατάσταση της αυτοδιοίκησης από τη βρετανική αποικιακή αρχή αφού τελείωσε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος.

Το Μνημείο του Sir Paul Boffa
Φτάνοντας στο κέντρο της Πλατείας Καστίλλης μας υποδέχτηκαν ένα λιτό σιντριβάνι και τρία μνημεία.

Η Pjazza Kastilja (Πλατεία Καστίλλης)

Σε πρώτο πλάνο το Μνημείο του Manwel Dimech (Μαλτέζος σοσιαλιστής, φιλόσοφος, δημοσιογράφος, συγγραφέας, ποιητής, και κοινωνικός επαναστάτης)

Το Μνημείο του Dom Mintoff (Μαλτέζος σοσιαλιστής πολιτικός, αρχιτέκτονας και πολιτικός μηχανικός, ηγέτης του Εργατικού Κόμματος από το 1949 έως το 1984. Ήταν ο 8ος Πρωθυπουργός της Μάλτας, από το 1955 έως το 1958, όταν η το νησί ήταν ακόμη βρετανική αποικία, και πάλι, μετά την ανεξαρτησία, από το 1971 έως το 1984.

Valletta Summit of Migration: Η Σύνοδος Κορυφής της Βαλέτας για τη Μετανάστευση, που ονομάζεται επίσης Διάσκεψη της Βαλέτας για τη Μετανάστευση, ήταν μια σύνοδος που πραγματοποιήθηκε στη Βαλέτα στις 11-12 Νοεμβρίου του 2015, στην οποία Ευρωπαίοι και Αφρικανοί ηγέτες συζήτησαν την ευρωπαϊκή μεταναστευτική κρίση. Ένα Μνημείο στη μνήμη της συνόδου ανεγέρθηκε στην Πλατεία Καστίλλης η οποία μόλις είχε ανακαινιστεί. Το Μνημείο ονομάζεται «The Knot» και συμβολίζει την ενότητα μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής, καθώς και τη γεωγραφική θέση της Μάλτας μεταξύ των δύο ηπείρων. Το Μνημείο σχεδιάστηκε από τον καλλιτέχνη Vince Briffa και είναι λαξευμένο με μάρμαρο Carrara.
Ένα από τα πιο όμορφα κτίρια της Πλατείας είναι το Auberge de Castille (Berġa ta' Kastilja) το οποίο χτίστηκε το 1570 ως το σπίτι των Ιπποτών του Αγίου Ιωάννη, με το σημερινό κτίριο να χρονολογείται από το 1740. Το νέο κτίριο κατασκευάστηκε σε στιλ μπαρόκ και είναι τώρα το γραφείο του Πρωθυπουργού της Μάλτας. Έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικό Μνημείο «Βαθμού 1» από την Αρχή Περιβάλλοντος και Σχεδιασμού της Μάλτας και περιλαμβάνεται, επίσης, στον Εθνικό Κατάλογο Πολιτιστικής Ιδιοκτησίας των Νήσων της Μάλτας.

Το Auberge de Castille (Berġa ta' Kastilja)

Το Auberge de Castille (Berġa ta' Kastilja)
Η Πλατεία Καστίλλης πλαισιώνεται και από άλλα όμορφα κτίρια όπως το Malta Stock Exchange στα σκαλάκια του οποίου καθίσαμε να ξαποστάσουμε για λίγο και να δροσιστούμε πίνοντας με λύσσα όσο νερό μας είχε απομείνει. Έπρεπε επειγόντως να εφοδιαστούμε με καινούριες προμήθειες κάτι που θα κάναμε μόλις ολοκληρώναμε την επίσκεψή μας στην Pjazza Kastilja.

Το Malta Stock Exchange
Για την ώρα συρθήκαμε μέχρι το κτίριο της Κεντρικής Τράπεζας της Μάλτας και από εκεί σκαρφαλώσαμε στην άκρη του Προμαχώνα του Αγίου Ιακώβου όπου στέκεται το Μνημείο «Φλόγα που Ποτέ Δεν Σβήνει» (Flame Which Never Dies).

Το Μνημείο «Φλόγα που Ποτέ Δεν Σβήνει» (Flame Which Never Dies) και ο Προμαχώνας του Αγίου Ιακώβου

Το Μνημείο «Φλόγα που Ποτέ Δεν Σβήνει» (Flame Which Never Dies)
Μια συγκλονιστική θέα αποτυπώθηκε από τα μάτια μας, αλλά και από τον φωτογραφικό φακό μας. Το βλέμμα μας έφτασε μέχρι τη Floriana με τον μεγαλοπρεπή ενοριακό ναό της να ορθώνει τους Πύργους του στον ορίζοντα της πόλης. Από την άλλη μεριά απλώθηκε μπροστά μας το Grand Harbour, το φυσικό λιμάνι, που αποτελεί το μεγαλύτερο γεωγραφικό πλεονέκτημα της Μάλτας.

Η Floriana και η Knisja ta 'San Publiju (Saint Publius Parish Church)

Το Grand Harbour (Μεγάλο Λιμάνι)
Πριν εγκαταλείψουμε την Πλατεία Καστίλλης σταθήκαμε να θαυμάσουμε το Φρούριο Saint James Cavalier (Kavallier ta' San Ġakbu) που χτίστηκε από το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη τον 16ο αιώνα. Έχει θέα στον Προμαχώνα του Αγίου Ιακώβου και ποτέ δεν χρησίμευσε σε στρατιωτική σύγκρουση. Σήμερα είναι πολιτιστικό κέντρο με το όνομα Spazju Kreattiv που περιλαμβάνει γκαλερί, θέατρο και κινηματογράφο.

Το Φρούριο Saint James Cavalier (Kavallier ta' San Ġakbu) και το Μνημείο του Manwel Dimech

Το Φρούριο Saint James Cavalier (Kavallier ta' San Ġakbu)
Το Μνημείο του Ġorġ Borg Olivier ήταν το τελευταίο αξιοθέατο που είδαμε στην Πλατεία. Ο Ġorġ Borg Olivier ήταν Μαλτέζος πολιτικός ο οποίος διετέλεσε δύο φορές πρωθυπουργός ως ηγέτης του Εθνικιστικού Κόμματος.

Το Μνημείο του Ġorġ Borg Olivier
Κατηφορίσαμε προς την Πλατεία Jean de Valette

Η Pjazza Jean de Vallette
και στη συνέχεια σταθήκαμε μπροστά από την είσοδο του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βαλέτας, που στεγάζεται στο Auberge d' Italie, για να απολαύσουμε την αρχιτεκτονική αυτού του υπέροχου κτιρίου που διαθέτει μια εκτενή συλλογή τοπικών αλλά και διεθνώς αναγνωρισμένων καλλιτεχνών.

Το Auberge d' Italie (Μουσείο Καλών Τεχνών της Βαλέτας)
Πολύ κοντά μας βρισκόταν και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο οπότε περάσαμε να ρίξουμε μια ματιά σε ένα ακόμα ιστορικό κτίριο, το Auberge de Provence, που χτίστηκε τον 16ο αιώνα για να στεγάσει τους Ιππότες του Τάγματος του Ιωάννη από την Προβηγκία. Μια εντυπωσιακή συλλογή και μια σαγηνευτική εμπειρία της προϊστορίας και της πρώιμης ιστορίας των νησιών της Μάλτας με τεχνουργήματα που χρονολογούνται από τη νεολιθική περίοδο (5900-2500 π.Χ.) έως την πρώιμη φοινικική περίοδο (8ος-6ος αιώνας π.Χ.) στεγάζονται μέσα σε αυτό το κτίριο.

Το Auberge de Provence (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Βαλέτας)
Στο δικό μας πρόγραμμα δεν υπήρχε πρόβλεψη για επίσκεψη στο εσωτερικό του Μουσείου οπότε συνεχίσαμε να βολτάρουμε στη Republic Street, την κύρια οδό της πρωτεύουσας, που είναι αφιερωμένη στους πεζούς και κατακλύζεται από μαγαζιά παντός είδους. Μετά τη Μεγάλη Πολιορκία της Μάλτας, η Βαλέτα σχεδιάστηκε και χτίστηκε σε διάταξη πλέγματος από το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη, με την οδό Δημοκρατίας (τότε, Strada San Giorgio) στη μέση, για να γίνει ο κεντρικός δρόμος της πόλης. Σαν κεντρικός δρόμος και ντάλα καλοκαίρι γινόταν ο κακός χαμός από κόσμο. Μεμονωμένοι επισκέπτες, σαν κι εμάς, αλλά και πολυπληθή καραβάνια με ξεναγούς όργωναν πάνω-κάτω, αέναα, τον διάσημο δρόμο.

Η Republic Street
Αγοράσαμε νερά και συνεχίσαμε για τη Misraħ San Ġwann (St. John's Square) η οποία βρίσκεται απέναντι από τον Kon-Katidral ta' San Ġwann (St. John's Co-Cathedral). Φτάνοντας στην Πλατεία αντικρίσαμε έναν μικρό χώρο ο οποίος ήταν γεμάτος με τραπέζια, καρέκλες και ομπρέλες από τα καφέ που τον περιβάλλουν. Στο κέντρο της Misraħ San Ġwann είδαμε το Μνημείο του πρώην Πρωθυπουργού της Μάλτας Enrico Mizzi.

Η Misraħ San Ġwann (St. John's Square) και το Μνημείο του Enrico Mizzi
O Saint John's Co-Cathedral είναι ο ρωμαιοκαθολικός συνκαθεδρικός της Βαλέτας αφιερωμένος στον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή. Το εσωτερικό της εκκλησίας θεωρείται ένα από τα ωραιότερα δείγματα υψηλής αρχιτεκτονικής μπαρόκ στην Ευρώπη. Η εκκλησία, που χτίστηκε από το Τάγμα των Ιπποτών του Αγίου Ιωάννη, ολοκληρώθηκε το 1577 αμέσως μετά τη Μεγάλη Πολιορκία.

Ο Kon-Katidral ta' San Ġwann (St. John's Co-Cathedral)
Η είσοδος στον ναό είναι επιβεβλημένη, γι΄ αυτό μόλις πήραμε τις απαραίτητες φωτογραφίες από την πλευρά της Triq San Ġwann, κινηθήκαμε προς τη Republic Street απ΄ όπου γίνεται η είσοδος στον Saint John's Co-Cathedral. Στο γωνιακό καφέ (Triq San Ġwann και Republic Street) δεν έπεφτε καρφίτσα από τον κόσμο που απολάμβανε τη δροσιά (την ποια?) κάτω από την πλούσια σκιά των δέντρων.

Αυτά τα δέντρα θεωρούνται σημαντική κατοικία των πουλιών Wagtails (σουσουράδα) τα οποία μεταναστεύουν από τις ευρωπαϊκές περιοχές αναπαραγωγής κάθε χρόνο για να περάσουν τον χειμώνα στη Μεσόγειο, τη Μέση Ανατολή και τη βορειοανατολική Αφρική.


Φτάσαμε στην είσοδο και ενώ περιμέναμε να βρούμε ατελείωτη ουρά, λόγω της πολυκοσμίας, δε συναντήσαμε κάτι τέτοιο.

Η αναμονή ήταν μικρή, αλλά όσο περιμέναμε μας δόθηκε η ευκαιρία να παρατηρήσουμε για λίγη ώρα το Μνημείο για τη Μεγάλη Πολιορκία της Μάλτας του 1565. Τρεις χάλκινες φιγούρες που συμβολίζουν την πίστη, το σθένος και τον πολιτισμό στέκονται απέναντι από το κτίριο του Δικαστηρίου της Μάλτας (Courts of Justice building) πίσω από τις πύλες του οποίου (υποτίθεται) ότι αποδίδεται δικαιοσύνη.

Το Μνημείο για τη Μεγάλη Πολιορκία της Μάλτας του 1565
Αυτό όμως το σημείο έχει επιλεγεί εσκεμμένα ως τόπος διαμαρτυρίας για τη δολοφονία της δημοσιογράφου Daphne Anne Caruana Galizia που έγινε γνωστή για την αποκάλυψη αμφιλεγόμενων και ευαίσθητων πληροφοριών που σχετίζονται με τα Έγγραφα του Παναμά. Η Δάφνη γνώριζε την εμπλοκή του Υπουργού Konrad Mizzi και του Προσωπάρχη του Γραφείου του Keith Schembri με εταιρείες στον Παναμά. Στις 22 Φεβρουαρίου άφησε να εννοηθεί στο ιστολόγιό της Running Commentary ότι ο Mizzi είχε διασυνδέσεις με τον Παναμά και τη Νέα Ζηλανδία. Αυτό ανάγκασε τον Υπουργό να αποκαλύψει την ύπαρξη του Καταπιστεύματος Ροτορούα (Rotorua Trust), ένα οικογενειακό καταπίστευμα καταχωρημένο στη Νέα Ζηλανδία, δύο μέρες αργότερα. Στις 25 Φεβρουαρίου η Καρουάνα Γκαλιζία αποκάλυψε ότι ο Schembri ήταν επίσης ιδιοκτήτης ενός άλλου καταπιστεύματος στη Νέα Ζηλανδία. H Δάφνη δολοφονήθηκε κοντά στο σπίτι της όταν το νοικιασμένο Peugeot 108 παγιδευμένο αυτοκίνητό της εξερράγη.
Την ημέρα που δολοφονήθηκε η Δάφνη, ο κόσμος άρχισε να βάζει λουλούδια και μηνύματα μπροστά στο Μνημείο. Λίγες μέρες αργότερα, μαθητές, προσωπικό, δάσκαλοι, γονείς και απόφοιτοι του σχολείου San Anton περπάτησαν στην οδό Republic στη μνήμη της. Όλο αυτό σηματοδότησε την έναρξη του Μνημείου ως τόπο διαμαρτυρίας.

Ήρθε η σειρά μας και αφού περάσαμε τον έλεγχο φτάσαμε μπροστά από το εκδοτήριο των εισιτηρίων. Η είσοδος κοστίζει 15 ευρώ αλλά υπάρχουν εισιτήρια ηλικιωμένων (60+) και φοιτητών που κοστίζουν 12 ευρώ. Για μένα αξίζει και με το παραπάνω να δώσει κάποιος αυτά τα χρήματα για να δει τους θησαυρούς που τον περιμένουν. Το μόνο αρνητικό ήταν η θερμοκρασία που επικρατούσε μέσα στον ναό. Ενώ θαμπώθηκα από το μεγαλείο και τον πλούτο, άρτι εισαχθείσα στη μεγάλη αίθουσα, αμέσως μετά έφαγα κατραπακιά γιατί ο συνκαθεδρικός δε διέθετε κλιματισμό, παρά μόνον ανεμιστήρες σε κάποια σημεία του χώρου. Τί να κάνουν οι ανεμιστήρες όταν έξω έβραζες αυγό κάτω από τον ήλιο? Μια ευκαιρία περίμενα και εγώ για να επανέλθω στις εργοστασιακές λειτουργίες, κατεβάζοντας λίγο τη θερμοκρασία της μηχανής, αλλά μάταια! Μας δόθηκε και audio guide και ξεκινήσαμε την περιήγηση.



Ο ναός χτίστηκε μεταξύ του 1572 και του 1577 από τους Ιππότες της Μάλτας κατόπιν αιτήματος του Μεγάλου Μαγίστρου Jean de la Cassière για να λειτουργήσει ως εκκλησία του Αγίου Ιωάννη. Η αυγή του 17ου αιώνα έφερε ένα νέο διακοσμητικό στιλ που όλοι γνωρίζουμε ως μπαρόκ. Κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα, ένα πρόγραμμα εξωραϊσμού ξεκίνησε όταν οι τοίχοι σκαλίστηκαν με περίτεχνα μοτίβα από επιχρυσωμένο φύλλωμα και περίτεχνα μαρμάρινα μνημεία που μεταμόρφωσαν το εσωτερικό σε ένα λαμπερό κόσμημα της τέχνης του μπαρόκ. Με κόκκινα, κυανά, κίτρινα, μαύρα, γκρίζα και λευκά κομμάτια μαρμάρου απεικονίζονται τα οικόσημα των 400 Ιπποτών που έχουν θαφτεί στον ναό. Όλο το δάπεδο είναι καλυμμένο με μαρμάρινες επιτύμβιες στήλες. Τιμούν μερικούς από τους πιο επιφανείς Ιππότες του Τάγματος. Αρκετοί από αυτούς ήταν μέλη ισχυρών αριστοκρατικών οικογενειών της Ευρώπης.

Διάφορα παρεκκλήσια προστέθηκαν στο πλάι του Καθεδρικού. Το εσωτερικό διακοσμήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τον Mattia Preti, τον Καλαβριανό καλλιτέχνη και Ιππότη, στο απόγειο της περιόδου του μπαρόκ. Ο Preti σχεδίασε τους περίπλοκους λαξευτούς πέτρινους τοίχους και ζωγράφισε τη θολωτή οροφή και τους πλαϊνούς βωμούς με σκηνές από τη ζωή του Ιωάννη του Βαπτιστή.



Κατά τη διάρκεια των αιώνων, πολλά δώρα και κληρονομιές που άφησαν οι διάφοροι Ιππότες κοσμούσαν περαιτέρω τον Καθεδρικό Ναό κι έτσι έγινε ένα πραγματικό κόσμημα. Ονομάζεται συνκαθεδρικός ναός καθώς μοιράζεται την έδρα της Ρωμαιοκαθολικής Αρχιεπισκοπής της Μάλτας μαζί με τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Παύλου στη Mdina.



Ένα πραγματικό θαύμα έχει συντελεστεί, επίσης, μέσα σε αυτόν τον ναό. Είναι μια ιστορία εξορίας και επιτεύγματος γιατί, πέντε αιώνες πριν, ένας φημισμένος καλλιτέχνης απέδρασε στη Μάλτα και έφτιαξε ένα έργο που ήταν καμπή στην ιστορία της τέχνης. Ο Caravaggio ήταν Ιταλός ζωγράφος γεννημένος στο Μιλάνο τον 16ο αιώνα. Ήταν μια τρελή ιδιοφυΐα που έκανε καταπληκτικά έργα. Είχε αληθινά μοντέλα, ακόμα και για βιβλικές φυσιογνωμίες, τα οποία με ένα φυσικό στιλ σηματοδότησαν την αρχή της μοντέρνας τέχνης. Με τη χρήση έντονων, φωτεινών και σκοτεινών τόνων έδινε στη σκηνή ένα δραματικό αποτέλεσμα. Αυτή η τεχνική ονομάζεται chiaroscuro. Αλλά, αυτός ο πίνακας που υπάρχει μέσα στον Saint John's Co-Cathedral είναι ένα θαύμα και η ιστορία του πώς έγινε είναι γεμάτη ίντριγκα, διαφθορά και δολοφονίες. Αυτό το αριστούργημα του Caravaggio είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον όταν γνωρίζεις την ιστορία του.
Υπήρχε μια σκοτεινή πλευρά στον Michelangelo Merisi Caravaggio. Τραυμάτισε έναν αστυνομικό και τσακωνόταν συνέχεια ενώ ήταν μεθυσμένος. Στην Ιταλία σκότωσε έναν Ρωμαίο με διασυνδέσεις. Όντας επικηρυγμένος δραπέτευσε στη Μάλτα. Οι Ιππότες έπιασαν τον διάσημο ζωγράφο και τον υποδέχτηκαν στο Τάγμα του Αγίου Ιωάννη. Από καβγατζής και δολοφόνος έγινε Ιππότης. Το 1608 του ανέθεσαν να ζωγραφίσει τον μεγαλοπρεπή Καθεδρικό Ναό. Του ανέθεσαν να φτιάξει ένα έργο. Ο ζωγράφος ήταν επικηρυγμένος για φόνο συνεπώς ήταν φοβερό ότι του ζήτησαν να ζωγραφίσει τον ιερό ναό τους.
Ο πίνακας δείχνει ένα προαύλιο φυλακών όπου ένας εκτελεστής αποκεφαλίζει τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, ενώ μια κοπέλα περιμένει να πέσει το κεφάλι σε ένα χρυσό πιάτο. Οι άλλοι φυλακισμένοι κοιτούν έντρομοι. Ίσως είναι οι επόμενοι. Γνωρίζοντας τη ζωή και τη νοοτροπία του καλλιτέχνη μπορείς να αντιληφθείς τον πίνακα από μια διαφορετική σκοπιά. Δεν είναι μια απεικόνιση της Βίβλου, αλλά είναι σαν φωτογραφική απεικόνιση. Είναι ο μόνος πίνακας που υπέγραψε και το έκανε στο αίμα που βγαίνει από τον λαιμό του Ιωάννη του Βαπτιστή. Αυτό κάτι λέει για την ψυχική του κατάσταση σχετικά με το πόσο απελπισμένος ένιωθε όταν ήταν εδώ. Αφού ολοκλήρωσε το αριστούργημά του, ο φυγάς είχε ξανά προβλήματα. Συνέβη κι άλλος καυγάς. Και αυτήν τη φορά τραυματίστηκε υψηλόβαθμος Ιππότης. Το έγκλημα του καλλιτέχνη ήταν πολύ σοβαρό, οπότε τον φυλάκισαν στο Fort St. Angelo. Ο Caravaggio δεν είχε καμία πρόθεση να μείνει κλειδωμένος σε ένα υπόγειο κελί και με κάποιον άγνωστο τρόπο κατάφερε να δραπετεύσει. Βγήκε από έναν χώρο που δε γίνεται να βγεις μόνος σου, άρα πρέπει να χρημάτισε ή να εκβίασε κάποιον. Ήταν ένα πραγματικό κατόρθωμα αυτό που έκανε. Απλά εξαφανίστηκε από το κελί του και από τη Μάλτα. Οι Ιππότες έκαναν δίκη παρόλο που ο ζωγράφος δε βρισκόταν πλέον στο νησί. Έβαλαν το ένδυμά του ως συμβολισμό μπροστά στον πίνακα. Αν ήταν εδώ θα τον αποκεφάλιζαν. Του αφαίρεσαν το αξίωμα του Ιππότη.


THE BEHEADING OF ST JOHN THE BAPTIST
Στον ναό υπάρχει και δεύτερος πίνακας του καλλιτέχνη. Ο Άγιος Ιερώνυμος ήταν το αγαπημένο του θέμα και ως ο πρώτος άνθρωπος που μετέφρασε τη Βίβλο στα Λατινικά συχνά απεικονίζεται να κάνει ακριβώς αυτό.

ST JEROME WRITING
Δεν αφήσαμε ούτε γωνιά ανεξερεύνητη. Ανεβήκαμε και στο «θεωρείο» απ΄ όπου η θέα προς την κεντρική αίθουσα με τον πλούσιο διάκοσμο σου έκοβε την ανάσα.

Βγαίνοντας από τον συνκαθεδρικό χρειαζόμασταν επειγόντως ενυδάτωση γι΄ αυτό καθίσαμε στο Marrone Ristocafe που βγάζει τραπεζάκια ακριβώς δίπλα από την είσοδο του ναού. Και εδώ υπάρχουν ψηλά δέντρα τα οποία κάνουν φιλότιμες προσπάθειες ώστε να χαρίσουν λίγη δροσιά στους θαμώνες που επιλέγουν να καθίσουν κάτω από το πλούσιο φύλλωμά τους. Το πρώτο πράγμα που παραγγείλαμε στην ευγενική σερβιτόρα ήταν ένα μεγάλο μπουκάλι νερό. Νερό ξεροσφύρι δεν πάει οπότε το συνοδεύσαμε με μπαγκέτες και σαλάτα. Μόλις ήρθε το νερό εξαφανίστηκε στη στιγμή. Το τι νερό ήπιαμε σε αυτό το ταξίδι δεν περιγράφεται. Ποτέ και πουθενά δεν έχουμε καταναλώσει τόσο νερό όσο καταναλώσαμε στη Μάλτα. Ούτε καν στο Μεξικό δε θυμάμαι να ήπιαμε τέτοιες ποσότητες υγρών.
Απέναντί μας είχαμε το νεοκλασικό κτίριο του Δικαστηρίου της Μάλτας στη θέση του οποίου υπήρχε το Auberge d' Auvergne (Berġa ta' Alvernja) που χτίστηκε τον 16ο αιώνα για να στεγάσει τους Ιππότες του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη από τη γλώσσα της Auvergne. Εκείνο το κτίριο καταστράφηκε από αεροπορικούς βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ενώ το σημερινό χτίστηκε μεταξύ του 1965 και του 1971.

Το Δικαστικό Μέγαρο της Μάλτας (Courts of Justice building)
Έχοντας, πλέον, καταλαγιάσει το αίσθημα της κάψας που είχε κυριεύσει τα κορμιά μας και πίνοντας τον δεύτερο γύρο των δροσερών ροφημάτων μας η κουβέντα μας επικεντρώθηκε σε αυτό το μικρό νησί με την πλούσια ιστορία. Η στρατηγική τοποθεσία της Μάλτας στην καρδιά της Μεσογείου, μεταξύ Αφρικής και Ευρώπης, κατέστησε το νησί «το μήλον της έριδος» για το οποίο πολλοί λαοί πολέμησαν, έχυσαν το αίμα τους και έχασαν τη ζωή τους. Όλη αυτή η ομορφιά της Βαλέτας, που μόλις είχαμε-ουσιαστικά-αρχίσει να γνωρίζουμε, με τα παλάτια, με τις επιβλητικές εκκλησίες, με τα φρούρια, με τα αμυντικά τείχη και τους κήπους οφείλεται στο Τάγμα των Ιωαννιτών Ιπποτών που τη δημιούργησαν τον 16ο αιώνα.
Η πρωτεύουσα, που είναι ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, δεν είναι τίποτα λιγότερο από ένα υπαίθριο μουσείο. Είναι μια ζωντανή εμπειρία της μπαρόκ αρχιτεκτονικής, ένα μνημείο που δωρήθηκε από τους Ιππότες του Αγίου Ιωάννη πριν από σχεδόν πέντε αιώνες. Η επίσημη ονομασία που της δόθηκε από το Τάγμα ήταν «Η Ταπεινοτάτη Πόλη της Βαλέτας» (Città Umilissima). Όμως, με αυτήν την ιδιαίτερη, μοναδική και τόσο όμορφη αρχιτεκτονική σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να την αναγνωρίσεις σαν ταπεινή πόλη. Έτσι, οι ευγενείς της εποχής της έδωσαν την ονομασία που της άξιζε και αυτή ήταν «Λαμπροτάτη» (Superbissima). Λαμπροτάτη μάλιστα, μπορείς να την αποκαλέσεις, αφού εκτός από όλα τα ανωτέρω, είναι η πιο ηλιόλουστη πόλη της Ευρώπης. Και φυσικά δεν το λέω εγώ αυτό, αλλά η βρετανική εφημερίδα Daily Telegraph, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα πορίσματα της οποίας, η Βαλέτα απολαμβάνει 2.957 ώρες λιακάδας τον χρόνο.
Παρακαθίσαμε όμως κι έτσι, πληρώνοντας τα 19,5 € του λογαριασμού, αναχωρήσαμε για την Εθνική Βιβλιοθήκη της Μάλτας (Bibljoteka Nazzjonali ta' Malta) η οποία στεγάζεται σε ένα νεοκλασικό κτίριο του τέλους του 18ου αιώνα στο κέντρο της πόλης, κοντά στο Ανάκτορο του Μεγάλου Μαγίστρου. Το οικοδόμημα, σχεδιασμένο από τους Πολωνο-Ιταλούς αρχιτέκτονες Στέφανο Ιτάρ (Stefano Ittar) και τον γιο του Σεμπαστιάνο (Sebastiano Ittar) χρονολογείται από το 1555, όταν ο Μέγας Μάγιστρος Claude de la Sengle διέταξε όλα τα βιβλία που ανήκαν σε αποθανόντα μέλη του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη να περάσουν στο θησαυροφυλάκιο του Τάγματος. Το κτίριο της Βιβλιοθήκης συμπεριλήφθηκε στον Κατάλογο Αρχαιοτήτων του 1925. Τώρα ταξινομείται ως Εθνικό Μνημείο 1ης τάξεως και συμπεριλαμβάνεται, επίσης, στον Εθνικό Κατάλογο Πολιτιστικής Περιουσίας των Νήσων της Μάλτας. Ένα άγαλμα της βασίλισσας Βικτώριας στέκεται μπροστά από την Εθνική Βιβλιοθήκη, στην Πλατεία Δημοκρατίας, τοποθετημένο εκεί στις 5 Αυγούστου του 1891.

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Μάλτας (Bibljoteka Nazzjonali ta' Malta)

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Μάλτας (Bibljoteka Nazzjonali ta' Malta)
Αμέσως μετά πατήσαμε τα πόδια μας στην ιστορική Misraħ San Ġorġ (St. George’s Square).
Last edited: