Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022
Δεν αλλάξαμε δρόμο εξόδου από το Rabat ακολουθώντας, ξανά, την Triq San Pawl. Βγήκαμε στο γνωστό άπλωμα με το μεγάλο parking και την αέναη κίνηση οχημάτων, λεωφορείων και ιππήλατων αμαξών. Μπήκα στο μεγάλο σουβενιράδικο (Roman Villa Centre Souvenirs) της γωνίας και αγόρασα νερά και πάμφθηνα μαγνητάκια. Αμέσως μετά, χωθήκαμε μέσα στους σκιερούς Κήπους Χάουαρντ (Howard Gardens) οι οποίοι αποτελούν ένα φυσικό σύνορο μεταξύ της Mdina και του Rabat. Περπατώντας στους Κήπους με τα ελικοειδή μονοπάτια, είχαμε όμορφη θέα προς τα τείχη και την τάφρο της πόλης μέσα στην οποία έχουν δημιουργηθεί πράσινοι χώροι αναψυχής και χαλάρωσης.



Διασχίζοντας την Κεντρική Πύλη της Mdina, αφήσαμε πίσω μας τον σύγχρονο κόσμο ξεκινώντας ένα ανεπανάληπτο ταξίδι στο παρελθόν.


Η μεσαιωνική παλιά πρωτεύουσα είναι το διαμάντι της Μάλτας. Η Mdina, κυριεύτηκε από πολλούς κατακτητές, αλλάζοντας συνεχώς χέρια μέσα στη μακραίωνη πορεία της. Έπειτα από την πολιορκία των Αράβων, λεηλατήθηκε και όλοι οι κάτοικοι σφαγιάστηκαν. Η πόλη ερήμωσε και βυθίστηκε στη σιωπή. Κάμποσα χρόνια αργότερα Μουσουλμάνοι έμποροι έφτασαν εδώ, της έδωσαν καινούρια ζωή, και την ονομάτισαν Μεδίνα. Στη συνέχεια, η πόλη πέρασε στα χέρια πειρατών. Μια μέρα, όμως, κάτι συνέβη και πειρατές και μόνιμοι κάτοικοι την εγκατέλειψαν και δεν ξαναγύρισαν ποτέ. Έτσι, η Μεδίνα σώπασε και πάλι. Όταν οι Ιωαννίτες Ιππότες κατέκτησαν τη Μάλτα, η υψηλή κοινωνία εγκαταστάθηκε εδώ ξαναζωντανεύοντάς την.
Όταν η Βαλέτα έγινε η επίσημη πρωτεύουσα της Μάλτας, η Mdina άρχισε να ερημώνει. Πολλοί κάτοικοι μετακόμισαν στο νέο κέντρο του νησιού με αποτέλεσμα η καστροπολιτεία να σωπάσει ξανά.
Σήμερα, οι κάτοικοι της καστροπολιτείας φτάνουν το πολύ τους 300 και μετά την αποχώρηση των επισκεπτών η πόλη βυθίζεται στη σιωπή. Οι παλιές δόξες που γνώρισε η πρώην πρωτεύουσα έχουν παρέλθει. Μετά από όλα αυτά, η αρχαία Μελίτη αποκαλείται, πλέον, «Σιωπηλή Πόλη». Το «Citta Notabile» (Ευγενής Πόλη) ίσως να της ταιριάζει καλύτερα, κατά τη γνώμη μου.
Πατώντας τα πόδια μας μετά την Πύλη μόνο σιωπηλή δεν τη βρήκαμε. Έξω από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, το οποίο στεγάζεται στο Παλάτι Vilhena, και μπροστά στον Torre dello Standardo, οι αμαξάδες περίμεναν τους τουρίστες για μια ξενάγηση στα καλντερίμια της πόλης, ψιθυρίζοντας γλυκόλογα στους αγαπημένους τους συντρόφους. Μαζί στον αγώνα και στη βιοπάλη, άνθρωποι και ζώα, παλεύουν αιώνες τώρα για την επιβίωση.





Vilhena Palace: μπαρόκ Παλάτι που χτίστηκε, μεταξύ του 1726 και του 1728, σε σχέδια του Γάλλου αρχιτέκτονα Charles François de Mondion. Χρησιμοποιήθηκε ως νοσοκομείο τον 19ο και τον 20ο αιώνα και έγινε γνωστό ως Νοσοκομείο Connaught μετά το 1909. Η τοποθεσία του Παλατιού Vilhena κατοικείται από την αρχαιότητα και στην περιοχή έχουν βρεθεί μεταπουνικά λείψανα.

Torre dello Standardo: Αποτελεί μέρος των οχυρώσεων της πόλης και χτίστηκε από το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη μεταξύ του 1725 και του 1726, στη θέση ενός προηγούμενου πύργου. Σκοπός του ήταν να επικοινωνεί σήματα μεταξύ της Mdina και της υπόλοιπης Μάλτας. Μια φωτιά θα άναβε, για να στείλει προειδοποίηση στους κατοίκους και στους κοντινούς πύργους σε περίπτωση εισβολής, ενώ ήταν, επίσης, οπλισμένος με κανόνια που πυροβολούσαν κάθε βράδυ, πριν η πόλη κλείσει τις εισόδους.
Άνθρωποι και αυτοκίνητα στριμώχνονταν στον στενό κεντρικό δρόμο Triq IL Villegaignon.

Η Triq IL Villegaignon

Η Triq IL Villegaignon
Ιστορικά κτίρια και παλάτια έστεκαν αγέρωχα στο πέρασμά μας καθηλώνοντας τις αισθήσεις μας. Ένα υπερθέαμα, παρόλη την κίνηση, μόλις είχε αρχίσει να μας αποκαλύπτεται. Η Kappella ta' Sant' Agata, η Knisja u Monasteru ta' San Pietru, το Palazzo Testaferrata, το Tales Of The Silent City και η Banca Giuratale ήταν τα αξιοθέατα που συναντήσαμε στα πρώτα μας βήματα.

Kappella ta' Sant' Agata: μικρή ρωμαιοκαθολική εκκλησία

Knisja u Monasteru ta' San Pietru: καθολικό μοναστήρι Βενεδικτίνων μοναχών και εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Πέτρο και τον Άγιο Βενέδικτο

Palazzo Testaferrata: έδρα της παλιάς οικογένειας των ευγενών Testaferrata

Tales Of The Silent City: Μουσείο με πίνακες σημαντικών γεγονότων που έλαβαν χώρα στην παλιά πρωτεύουσα της Μάλτας, από τον Μεσαίωνα έως τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Υπέροχα ξύλινα μπαλκόνια του κτιρίου που στεγάζεται το Tales Of The Silent City

Banca Giuratale, γνωστό και ως Δημοτικό Παλάτι: δημόσιο κτίριο που χτίστηκε τον 18ο αιώνα για να στεγάσει το διοικητικό συμβούλιο και τα δικαστήρια της πόλης και αργότερα χρησιμοποιήθηκε ως ιδιωτική κατοικία και σχολείο. Τώρα, στεγάζει μέρος των Εθνικών Αρχείων της Μάλτας.
Αμέσως μετά, τα μάτια μας κόλλησαν πάνω στο αριστούργημα του αρχιτέκτονα Gafà. O Μητροπολιτικός Καθεδρικός Ναός του Αγίου Παύλου (Il-Katidral Metropolitan ta' San Pawl) ιδρύθηκε τον 12ο αιώνα και σύμφωνα με την παράδοση βρίσκεται στη θέση όπου ο St. Publius συνάντησε τον Άγιο Παύλο, μετά το ναυάγιό του στη Μάλτα. Το διπλό καμπαναριό, που φαίνεται από παντού, παίζει τον ρόλο και του ρολογιού (το ένα δείχνει την ώρα και το άλλο είναι ημερολογιακό, δείχνει μέρα και μήνα).

O Μητροπολιτικός Καθεδρικός Ναός του Αγίου Παύλου (Il-Katidral Metropolitan ta' San Pawl)
Μια επίσκεψη στο εσωτερικό του ναού ήταν επιβεβλημένη. Δε γινόταν να αγνοήσουμε τη δωρεάν είσοδο στην Έδρα της Ρωμαιοκαθολικής Αρχιεπισκοπής της Μάλτας όταν, μάλιστα, μοιράζεται αυτήν την ιδιότητα με τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιωάννη της Βαλέτας, για την είσοδό μας στον οποίο είχαμε πληρώσει ένα ουδόλως ευκαταφρόνητο εισιτήριο.

Το εσωτερικό του Μητροπολιτικού Καθεδρικού Ναού του Αγίου Παύλου
Η Pjazza San Pawl ήταν μια οπτασία! Περιτριγυρισμένη από πανέμορφα κτίρια και παλάτια ήταν, στα δικά μου μάτια, το λαμπερό πετράδι του δαχτυλιδιού. Αν μπορούσα να παρομοιάσω την πόλη με ένα ολόχρυσο δαχτυλίδι, αυτή η Πλατεία ήταν το διαμάντι που το κοσμούσε. Το Μουσείο του Καθεδρικού (Mdina Cathedral Museum), το Παλάτι του Αρχιεπισκόπου (Archbishop's Palace), το Casa Del Magistrato, το Παλάτι των Επισκόπων (The Bishops Palace) είναι κτίρια ορόσημα για την πόλη.

Το Μουσείο του Καθεδρικού (Mdina Cathedral Museum)

Το Παλάτι του Αρχιεπισκόπου (Archbishop's Palace)

Το Casa Del Magistrato: Δημόσια υπηρεσία
Εγώ ερωτεύτηκα το Casa Gourgion, ένα νεογοτθικό παλάτι που σχεδιάστηκε από τον εξαιρετικό Μαλτέζο αρχιτέκτονα Andrea Vassallo, με πρόσοψη που διαθέτει καμάρες, σκαλιστά διακοσμητικά στοιχεία και το οικόσημο των Knights Hospitaller, που ήταν το κυρίαρχο Στρατιωτικό Τάγμα της Μάλτας. Αν δεν έκανε τόση ζέστη, ίσως, να έβγαιναν οι Ιππότες έξω από το παλάτι τους και να έκαναν μια επιθεώρηση γύρω από την Πλατεία.

Tο υπέροχο Casa Gourgion

Tο υπέροχο Casa Gourgion
Ο λόφος στον οποίο χτίστηκε η Mdina, αρχικά, οχυρώθηκε μαζί με τις γύρω περιοχές από τους Φοίνικες, περίπου το 700 π.Χ., οι οποίοι στη συνέχεια άρχισαν να κατοικούν στην περιοχή που τότε ήταν γνωστή ως Μάλεθ. Οι Φοίνικες χρησιμοποιούσαν το νησί της Μάλτας και τα αδελφά νησιά Gozo και Comino ως σημεία στάσης στους εμπορικούς τους δρόμους. Το όνομα Μελίτη ήρθε αργότερα από τους Ρωμαίους. Κάποια από την αρχιτεκτονική της Mdina μπορεί να πιστωθεί στην αραβική βασιλεία κατά την περίοδο των Φατιμιδών της Μάλτας, από το 870 μ.Χ. έως το 1091 μ.Χ., όταν οι Νορμανδοί κατέκτησαν το νησί. Πόσες ιστορίες και πόσα μυστικά μπορεί να κρύβει πίσω από τις κλειστές και στενές πόρτες των κτιρίων της αυτή η μοναδική πόλη; Πόσες ιστορίες και πόσοι μύθοι έχουν φυλακιστεί κατά την πάροδο των αιώνων στα στενά δρομάκια της και στις υπέροχες πλατείες της;
Η εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (Knisja tal-Lunzjata tal-Madonna) βρέθηκε στα αριστερά της πορείας μας.


Η εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (Knisja tal-Lunzjata tal-Madonna)
Η πόρτα του υπέροχου μπαρόκ ναού ήταν ανοιχτή και φυσικά μπήκαμε μέσα θαυμάζοντας τον πλούσιο διάκοσμο και τα έργα τέχνης που στολίζουν το εσωτερικό του.





Στολίδια μέσα, στολίδια κι έξω. Η πρόσοψη είναι διακοσμημένη με ένα από τα καλύτερα γωνιακά αγάλματα στη Μάλτα, έργο του Sigismondo Dimech. Το άγαλμα ήταν, πιθανότατα, ανάθημα μετά την πανούκλα του 1813.


Kappella ta’ San Rokku (Chapel of St. Roque), γνωστό και ως το παρεκκλήσι της Παναγίας του Φωτός, απέναντι από την εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
H Triq IL Villegaignon, από την οποία δεν είχαμε λοξοδρομήσει ούτε μέτρο μέχρι στιγμής, κατέληξε στη Bastion Square με τα όμορφα μεσαιωνικά αρχοντικά και το πέτρινο πηγάδι.

Η Bastion Square

Η Bastion Square

Η Bastion Square

Όμορφο αρχοντικό στη Bastion Square

Όμορφο αρχοντικό στη Bastion Square
Φτάσαμε στην άκρη των τειχών της πόλης, στο Observation deck, και χαζέψαμε για κάμποση ώρα τη θέα που απλωνόταν μπροστά μας. Είδαμε τα κίτρινα χωράφια και τη μπλε θάλασσα, και, ανάμεσα στα πάρα πολλά κτίρια, ξεχωρίσαμε τη Mosta Rotunda την οποία είχαμε επισκεφθεί πριν από μερικές ώρες. Μέχρι στα σπίτια της Βαλέτας έφτασε η ματιά μας.


Εδώ βρίσκεται το Palazzo Falson, το μεσαιωνικό Παλάτι, μέσα στο οποίο εκτίθενται 45 εξαιρετικές συλλογές που περιλαμβάνουν πίνακες, ασημικά, έπιπλα, κοσμήματα, ρολόγια, ανατολίτικα χαλιά και όπλα. Στη βιβλιοθήκη του υπάρχουν πάνω από 4.500 βιβλία.

Το Palazzo Falson
Στο γωνιακό Casa Mdina στεγάζεται ένα κατάστημα πώλησης χειροποίητων γυάλινων αντικειμένων που κατασκευάζονται από τους ντόπιους καλλιτέχνες της εταιρείας Valletta Glass

Το Casa Mdina
και παραδίπλα, στην άκρη των τειχών, βρίσκεται το-πολυσυζητημένο στο forum-Fontanella Tea Garden. Η περιέργεια οδήγησε και εμάς στην είσοδο του μαγαζιού. Αρχικά, διαβάσαμε με πολλή προσοχή το μενού που ήταν αναρτημένο απέξω, μετά κάναμε μια βόλτα στους χώρους του, ανεβαίνοντας και στον επάνω-ανοιχτό-όροφο για να δούμε τη θέα, για το κάλλος της οποίας έχει χυθεί πολύ μελάνι. Δεν παρατηρήσαμε κάτι παραπάνω από αυτό που, ήδη, είχαμε δει λίγο πριν από το κατάστρωμα παρατήρησης, οπότε αποχωρήσαμε για την ώρα και είπαμε ότι θα επανεξετάσουμε το ενδεχόμενο να επιστρέψουμε εδώ για φαγητό αργότερα, αφού θα είχαμε ολοκληρώσει τη γνωριμία μας με τη Mdina.



Η θέα από τον επάνω όροφο του καφέ-εστιατορίου Fontanella Tea Garden
Το καλύτερο κομμάτι της περιπλάνησής μας στη «Σιωπηλή Πόλη» ξεκίνησε από εδώ, από τη Bastion Square. Τρυπώνοντας σε στενά και δαιδαλώδη δρομάκια νιώσαμε, πραγματικά, ότι σταμάτησε ξαφνικά ο χρόνος. Δε συναντήσαμε άνθρωπο στο διάβα μας. Δεν ακούσαμε κανέναν ήχο, παρά μόνο τον θόρυβο της ιστορίας που έφτανε στα αυτιά μας από κάθε κτίριο, από κάθε κρυμμένη αυλή, από κάθε μπαλκόνι και από κάθε μικρή πλατεία. Σεργιανίσαμε στα στενά σοκάκια, ρουφώντας μέχρι τελευταίας ρανίδας την υπέροχη αρχιτεκτονική με τα πέτρινα σπίτια και τα παλάτια, θαυμάζοντας τα λιτά φαναράκια, μυρίζοντας τις λουλουδιασμένες βουκαμβίλιες και φωτογραφίζοντας τις υπέροχες πόρτες. Αφουγκραστήκαμε το ένδοξο παρελθόν της, αφεθήκαμε στη μαγεία της και φυλακίσαμε τον μεσαιωνικό της αέρα πολύ βαθιά μέσα στα πνευμόνια μας. Αυτός ο αέρας ήταν ο μόνος, που μπορώ με σιγουριά να πω, ότι μου προσέφερε ευεξία και δροσιά.
Σιωπώ και σας αφήνω να απολαύσετε τη Σιωπηλή Πόλη:




















Στη διαδρομή μας συναντήσαμε το Knights Of Malta. Μέσα στο Casa Magazzini, που χτίστηκε από τους Ιππότες για την αποθήκευση πυρομαχικών, ζωντανεύει ένα 3D οπτικοακουστικό σόου με υπέροχο φωτισμό και οπτικά εφέ. Αφηγείται την άφιξη των Ιπποτών στα νησιά το 1530, πώς τα προστάτευσαν από την εχθρική εισβολή, και με ποιον τρόπο έγραψαν ιστορία κατά τη διάρκεια της ένδοξης διακυβέρνησής τους, μέχρι την εκδίωξή τους το 1798.

Ανακαλύψαμε και την Pjazza Mesquita με το πέτρινο πηγάδι η οποία μας καθήλωσε με τη γραφικότητα και την ομορφιά της. Το ίδιο πρέπει να συνέβη και στους δημιουργούς της επικής σειράς Game of Thrones οι οποίοι επέλεξαν αυτήν την Πλατεία της Mdina για κάποια γυρίσματα.


Σε μια γωνίτσα της Πλατείας φωλιάζει το Mdina Experience Restaurant, μια ταβέρνα που λειτουργεί σε ένα ιστορικό μεσαιωνικό κτίριο που χρονολογείται από τον 14ο αιώνα και είναι χτισμένο σε γοτθικό στιλ. Το εστιατόριο βγάζει τραπεζάκια πάνω στην Pjazza Mesquita και εδώ συναντήσαμε, μετά από πολλή ώρα, ανθρώπινη παρουσία. Εκείνη την ώρα μπήκε και αυτό το μαγαζί στη λίστα με τα υποψήφια εστιατόρια για φαγητό.

Οπλισμένη με πολύ μεγάλη υπομονή και ψάχνοντας ένα-ένα τα στενά σοκάκια κατάφερα να εντοπίσω, εν τέλει, την καφέ πόρτα πάνω στην οποία είναι γραμμένοι κάποιοι στίχοι από το ποίημα «Άρνηση» του Γιώργου Σεφέρη: «Με τι καρδιά, με τι πνοή, τι πόθους και τι πάθος πήραμε τη ζωή μας· λάθος! κι αλλάξαμε ζωή». Είναι άγνωστο ποιος μπορεί να έγραψε αυτούς τους στίχους πάνω στην πόρτα του «Παλειού Ελληνικού Μπουρδέλλου» της Mdina, πάντως εγώ, το είχα βάλει πείσμα και δεν επρόκειτο να αποχωρήσω από την πόλη αν δεν έβρισκα αυτήν την παλιά πόρτα. Μάλιστα, όση ώρα τη χάζευα και έβγαζα φωτογραφίες, εμφανίστηκε μια γυναίκα η οποία την ξεκλείδωσε και μπήκε στο εσωτερικό. Το μόνο που μπόρεσα να δω, στο άνοιξε-κλείσε, ήταν μια αυλή με στοιβαγμένα κάποια παλιά πράγματα.


Έφτασε η ώρα να ασχοληθούμε με το φαγητό μας. Θέλαμε πάρα πολύ να παραμείνουμε στη Mdina για το δείπνο μας. Απορρίψαμε τη Fontanella γιατί είχαμε δει, εν τω μεταξύ, το Coogi's Restaurant & Tea Garden που στεγάζεται σε ένα παλιό αραβικό αρχοντικό. Μας είχε κάνει εντύπωση το μπαλκόνι του που στέκεται πάνω από τον προμαχώνα κοιτάζοντας βόρεια προς τον κόλπο του Αγίου Παύλου. Αυτό το ανοιχτό μπαλκονάκι θα ήταν το ιδανικό μέρος για να δροσιστούμε από τον πολύ ποδαρόδρομο και για να απολαύσουμε το βραδινό φαγητό μας. Στην είσοδο του εστιατορίου μας ρώτησαν αν έχουμε κάνει κράτηση. Μετά την αρνητική απάντησή μας, ο υπεύθυνος μας είπε ότι το μόνο τραπέζι που μπορούσε να μας παραχωρήσει ήταν στην όμορφη εσωτερική αυλή του κτιρίου. Τριγύρω υπήρχαν φυτά, πάνω από τα τραπέζια απλωνόταν ένα αμπέλι τυλιγμένο σε μια πέργκολα, και αν θυμάμαι καλά υπήρχε και μια πηγή με αναβλύζον νερό. Όμορφο ήταν το σκηνικό, αλλά για κάποια άλλη μέρα ή εποχή. Εγώ, ένιωσα να πνίγομαι σε αυτόν τον κλειστό χώρο με την τόση ζέστη. Έτσι απορρίψαμε και αυτό το μαγαζί.

Το Coogi's Restaurant & Tea Garden
Στην Triq IL Villegaignon υπάρχει το αδελφάκι του, το Coogi's Pizzeria @ Palazzo Costanzo, και εναποθέσαμε τις ελπίδες μας σε αυτό το εστιατόριο. Μπήκαμε στο εσωτερικό του και πάλι μας τέθηκε η ερώτηση: -«Έχετε κάνει κράτηση;». Μας ήρθε να βάλουμε τα γέλια, γιατί το μαγαζί είχε δύο «αχανείς» αίθουσες με τραπεζοκαθίσματα οι οποίες ήταν άδειες. Ζήτημα ήταν να κάθονταν δυό-τρεις παρέες για φαγητό. Υπήρχε, όμως, πολικό ψύχος από το air condition, να τα λέμε και αυτά. Μας οδήγησαν στη δεύτερη μεγάλη αίθουσα, στην οποία καθόταν μόνο μια παρέα κοριτσιών, και μας πρότειναν να καθίσουμε δίπλα στις τουαλέτες του καταστήματος. Τρέχοντας φύγαμε προς την έξοδο και βγήκαμε στην Pjazza San Pawl.
Θυμήθηκα το Mdina Experience Restaurant στην Pjazza Mesquita στο οποίο υπήρχαν, πριν που περάσαμε, ελεύθερα τραπέζια. Όταν φτάσαμε απέξω, ο κόσμος που έτρωγε είχε εξαφανιστεί και το εστιατόριο, μάλλον, ετοιμαζόταν να κλείσει. Προς τιμήν του ο ευγενικός υπάλληλος θέλησε να μας εξυπηρετήσει, αλλά ρίχνοντας μια ματιά το μενού διαπιστώσαμε ότι κανένα πιάτο δεν ταίριαζε στα δικά μας γούστα. Τα φαγητά μας φάνηκαν βαριά και δύσπεπτα για τα δικά μας ευαίσθητα στομάχια, οπότε αποχωρήσαμε ευχαριστώντας θερμά τον εξυπηρετικό υπάλληλο.

Το Mdina Experience Restaurant
Είχαμε, πλέον, ξεμείνει εντελώς από λύσεις. Τελικά, η Mdina μας τάισε ιστορία, μας τάισε παραμυθένιες εικόνες και μεσαιωνική αύρα, αλλά αρνιόταν να μας ταΐσει και με φαγητό.
Πήραμε την απόφαση να αλλάξουμε εντελώς περιοχή και να αναζητήσουμε την τύχη μας σε ένα μέρος που, αν μη τι άλλο, μπορούσε να μας προσφέρει αμέτρητες λύσεις και επιλογές μαγαζιών. Στη Sliema θα καταλήγαμε, αλλά πριν γίνει αυτό, ρίξαμε λίγες ακόμα βόλτες στην ονειρική «Σιωπηλή Πόλη» η οποία, πράγματι, είχε αρχίσει να ησυχάζει αφού η ώρα ήταν, πλέον, περασμένη και τα πλήθη είχαν αποχωρήσει ακόμα και από τον κεντρικό δρόμο. Το μόνο σημείο που είχαμε αφήσει ανεξερεύνητο ήταν το Mdina Local Council. Σταθήκαμε στη Herald's Loggia, τη μικρή πλατεία που βρίσκεται μπροστά από τα Δημοτικά Δικαστήρια και στρέψαμε το βλέμμα μας προς το τρίτοξο «χαγιάτι του κήρυκα» το οποίο είναι ενσωματωμένο στο μακρόστενο δικαστικό κτίριο. Πάνω από τις τρεις καμάρες υπάρχει ανοιχτός εξώστης με διακοσμητικά κολονάκια.
Αυτό το μέρος χρησιμοποιήθηκε από τον κλήρο της πόλης που έφτανε εδώ από μια πόρτα που συνδέει το Δημοτικό Μέγαρο με το χαγιάτι. Φανταστήκαμε τους ιερείς να βγαίνουν στο μπαλκόνι και να διαβάζουν τους κανόνες και τους νόμους που είχε εκδώσει ο Δήμος. Όλα αυτά που ανακοινώνονταν εδώ σχετίζονταν με οικονομικά ζητήματα, υγειονομικούς κανονισμούς, τελωνειακούς δασμούς και παρόμοια θέματα.

Το Mdina Local Council

Το «χαγιάτι του κήρυκα»
To Δικαστικό κτίριο συνδέεται με το Παλάτι Vilhena. Η σύνδεση αυτή ήταν μια συμβολική χειρονομία για να δηλωθεί ότι τα δικαστήρια ήταν υπό τη δικαιοδοσία του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη. Σήμερα, εδώ, στεγάζεται το Δημαρχείο της Mdina και το οικοδόμημα αποτελεί την Έδρα του Τοπικού Δημοτικού Συμβουλίου. Στη μικρούλα πλατεία είδαμε την Trattoria AD 1530, αλλά δεν ασχοληθήκαμε μαζί της γιατί είχαμε, ήδη, πάρει την απόφαση να αναχωρήσουμε για τη Sliema.
Ο ήλιος είχε δύσει και η πόλη είχε ερημώσει όταν φτάσαμε στην Greeks Gate Square. Η Πλατεία εκτελεί χρέη parking, αποκλειστικά και μόνο, για τα οχήματα των κατοίκων, αφού τους έχει δοθεί ειδική άδεια για την είσοδό τους στην πόλη.


H Greeks Gate Square
Διαβήκαμε την Πύλη των Ελλήνων και βρεθήκαμε στο μεγάλο parking αυτοκινήτων έτοιμοι για την αναχώρησή μας.


Η πείνα είχε αρχίσει να μας θερίζει και γρήγορα βάλαμε πλώρη για τη Sliema, το κέντρο των καταστημάτων, των εστιατορίων, των καφέ και των πολλών ξενοδοχείων.
Το πιο αξιόλογο σημείο της διαδρομής ήταν το Wignacourt Aqueduct (Υδραγωγείο Wignacourt) του 17ου αιώνα το οποίο χτίστηκε από το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη για να μεταφέρει νερό από πηγές του Dingli και του Rabat στη νεόδμητη πρωτεύουσα Βαλέτα. Το νερό μεταφερόταν μέσω υπόγειων σωλήνων και πάνω από τοξωτές οδογέφυρες. Πήρε το όνομα του Μεγάλου Μαγίστρου Alof de Wignacourt, ο οποίος χρηματοδότησε, εν μέρει, την κατασκευή του και παρέμεινε σε χρήση μέχρι τον 20ο αιώνα. Οι περισσότερες από τις καμάρες του σώζονται μέχρι σήμερα, και εμείς τις συναντήσαμε στην πόλη Birkirkara. Οδηγώντας στην Triq L-Imdina απολαύσαμε ένα μεγάλο μέρος του Υδραγωγείου το οποίο εξασφάλιζε σταθερή παροχή νερού στην πρωτεύουσα, γεγονός υψίστης προτεραιότητας για τις στρατιωτικές αρχές σε περίπτωση πολιορκίας.

Tο Wignacourt Aqueduct (Υδραγωγείο Wignacourt)

Tο Wignacourt Aqueduct (Υδραγωγείο Wignacourt)
Όταν φτάσαμε στην παραλιακή της Sliema είχε πέσει το σκοτάδι. Η κίνηση ήταν πολύ αυξημένη. Αυτοκίνητα και κόσμος, σαν φουσκωμένο ποτάμι, πλημμύριζαν δρόμους και μαγαζιά. Μπήκαμε στο μεγάλο parking της προκυμαίας στο οποίο, ευτυχώς, υπήρχε θέση ελεύθερη. Εδώ, υπήρχε κανονικό κιόσκι με υπάλληλο στον οποίο πληρώσαμε 3 €. Το μόνο που προείχε, πλέον, ήταν να καθίσουμε σε κάποιο εστιατόριο για φαγητό. Από τα εκατοντάδες μαγαζιά που υπάρχουν στην προκυμαία της Sliema επιλέξαμε το Tiffany΄s Bistro το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στο Sliema Ferries. Η εξυπηρέτηση, παρόλη την πολυκοσμία, ήταν γρήγορη και φιλική.

Χορτάτοι και ανανεωμένοι ξεκινήσαμε να βολτάρουμε με χαλαρούς ρυθμούς στην προκυμαία. Η Sliema είναι μια σημαντική οικιστική και εμπορική περιοχή, ένα κέντρο για ψώνια, μπαρ, εστιατόρια και καφέ. Είναι, επίσης, η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη του νησιού. Η ακτογραμμή είναι ένας περίπατος γνωστός ως Sliema Promenade που έχει γίνει το αγαπημένο σημείο για περιπατητές, καθώς και το μέρος συνάντησης για τους ντόπιους, αλλά και για τους επισκέπτες. Τα υπαίθρια εστιατόρια και οι καφετέριες έχουν κάνει τη Sliema το κέντρο της κοινωνικής νυχτερινής ζωής.
Περπατώντας δίπλα στη θάλασσα συναντήσαμε στη σειρά αμέτρητα σταντ εταιρειών που διαφήμιζαν ένα σωρό κρουαζιέρες στο νησί. Η Sliema, που σημαίνει ειρήνη, δε θυμίζει σε τίποτα το ήσυχο ψαροχώρι που ήταν κάποτε. Η ακτογραμμή, που φτάνει μέχρι το γειτονικό St. Julian΄s, αποτελεί το κύριο παράκτιο θέρετρο της Μάλτας και πραγματικά ήταν πάρα πολλές οι εικόνες και οι πληροφορίες που είχαμε να αφομοιώσουμε κάνοντας τη βόλτα μας στην πολύβουη Triq Ix-Xatt. Κλείσαμε τη βραδιά μας απολαμβάνοντας πολλή ώρα τη θέα προς τη Βαλέτα και «κλέψαμε» τις ωραιότερες βραδινές εικόνες που μπορούσε να μας προσφέρει η πρωτεύουσα.

Επιστρέψαμε στο St. Julian΄s την πιο ακατάλληλη ώρα, δηλαδή την ώρα που η προσέλευση του κόσμου στα εστιατόρια και τα μπαράκια της περιοχής βρισκόταν στο peak. Ήταν φυσικό, λοιπόν, να μη βρούμε ούτε σπιθαμή ελεύθερη για να παρκάρουμε το αυτοκίνητο. Φέραμε κάμποσες φορές γύρω-γύρω τους δρόμους της γειτονιάς μας, αλλά δε σταθήκαμε τυχεροί αυτήν τη φορά. Έτσι, καταλήξαμε στη μεγάλη «αγκαλιά» του Westin Parking του οποίου η είσοδος βρίσκεται στην Triq il-Wilga. Πληρώσαμε 8 €, ποσό που μας κάλυψε μέχρι το πρωινό της επόμενης μέρας. Κατεβαίνοντας από το αυτοκίνητο, τη ματιά μας τράβηξε το υπέρλαμπρα φωτισμένο Dragonara Casino (Il-Palazz tad-Dragunara) το οποίο καταλαμβάνει ένα σημαντικό τμήμα της χερσονήσου Dragonara Point. Αυτό το τεράστιο κτίριο ήταν παλάτι το οποίο χτίστηκε, το 1870, ως θερινή κατοικία για την οικογένεια του τραπεζίτη Scicluna. Το Παλάτι άνοιξε ως καζίνο στις 15 Ιουλίου του 1964, σε μια εποχή που το διπλανό Paceville άρχιζε τη μετάβασή του από μια κυρίως αγροτική περιοχή σε τουριστικό κόμβο. Το Dragonara Casino ήταν το πρώτο καζίνο στη Μάλτα, και αυτό ήταν ένα σημαντικό βήμα στην καθιέρωσή της ως τουριστικό προορισμό.
Ακόμα δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί εκείνο το βράδυ δεν τράβηξα ούτε μια φωτογραφία του νεοκλασικού κτιρίου με τις κιονοστοιχίες, παρόλο που η οπτική επαφή που είχαμε από το parking ήταν εξαιρετική. Σίγουρα, όμως, θυμάμαι ότι σκέφτηκα να κάνω μια βόλτα μέχρις εκεί για να το δω από κοντά, αφού η απόσταση με τα πόδια δεν ήταν παραπάνω από 400 με 500 μέτρα. Τελικά, ούτε αυτό έκανα. Οπότε, βάζω δυό φωτογραφίες από τη Wikipedia, έτσι για την ιστορία του κτιρίου, το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί και ως νοσοκομείο αξιωματικών κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Παλιά φωτογραφία του Παλατιού Dragonara με το άγαλμα του Ποσειδώνα να κοσμεί την είσοδό του
(Πηγή: Dragonara Palace - Wikipedia)
(Πηγή: Dragonara Palace - Wikipedia)

Το Παλάτι Dragonara (Il-Palazz tad-Dragunara), σημερινό Dragonara Casino
(Πηγή: Dragonara Palace - Wikipedia)
(Πηγή: Dragonara Palace - Wikipedia)
Όλα αυτά είδαμε και ζήσαμε την Τετάρτη 29 Ιουνίου του 2022. Η επόμενη μέρα ήταν, εξίσου, σπουδαία και συναρπαστική.
Last edited: