Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Senglea (L-Isla)
Πέμπτη 30 Ιουνίου 2022
Το πρωί ξυπνήσαμε νωρίς και οι ετοιμασίες έγιναν με γοργούς ρυθμούς. Όπως τις προηγούμενες μέρες, έτσι και σήμερα, το κύριο μέλημά μου ήταν η σωστή και σχολαστική επάλειψη με αντηλιακό σε όλα τα εκτεθειμένα σημεία του σώματός μου. Αυτή η τακτική με είχε προστατεύσει από τον ήλιο, και παρόλο που βαλλόμουν από τις καυτές του ακτίνες ατελείωτες ώρες, δεν κοκκίνισε ούτε κάηκε το δέρμα μου. Η αίθουσα του πρωινού, παραδόξως, δεν είχε πολλή κίνηση την ώρα που κατεβήκαμε. Φάγαμε πολύ καλά, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και αναχωρήσαμε.

Η σημερινή μέρα ήταν αφιερωμένη στις δύο από τις τρεις πόλεις του Μεγάλου Λιμανιού. Θα εξερευνούσαμε, λοιπόν, τη Senglea (L-Isla) και τη Birgu (Il-Birgu). Βρισκόμασταν στο νησί, ήδη, τρεις ολόκληρες μέρες και δεν είχαμε πατήσει το πόδι μας σε πλεούμενο. Δεν είχαμε μπει ούτε σε ferry, ούτε σε luzzu. Μια χαρά μας είχε βολέψει, μέχρι στιγμής, το αυτοκίνητο και θα μπορούσαμε να επισκεφθούμε τις τρεις πόλεις με αυτό, αλλά δε θα ήταν ο ενδεδειγμένος τρόπος για να προσεγγίσουμε αυτό το όμορφο και ιδιαίτερο κομμάτι του νησιού. Όλη η μαγεία ζωντανεύει όταν αντικρίζεις τις τρεις παλιές οχυρωμένες πόλεις από το κατάστρωμα του πλοίου. Έτσι, λοιπόν, θα αποχωριζόμασταν για κάμποσες ώρες το αυτοκίνητο και θα νιώθαμε, για πρώτη φορά, τη μαλτέζικη θαλασσινή αύρα να μας τυλίγει και να μας ταξιδεύει πολύ πίσω στον χρόνο καθώς θα προσεγγίζαμε δια θαλάσσης το λίκνο της ιστορίας της Μάλτας.
Αφήσαμε το όχημα στο πολύ εξυπηρετικό parking της Triq Il-Batterija που βρίσκεται πάνω από τη Victoria Gate και ακριβώς κάτω από τα Lascaris War Rooms. Από εδώ, όπως έχω ξαναπεί, ξεκινούν σκαλάκια που σε οδηγούν, μέσα σε ελάχιστα λεπτά, στους Upper Barrakka Gardens. Σε αυτόν τον χώρο στάθμευσης βρίσκαμε πάντα ελεύθερη και δωρεάν θέση. Δεν ξέρω αν ήταν θέμα τύχης, πάντως, το χρησιμοποιήσαμε διαφορετικές ώρες-και πρωί και βράδυ-χωρίς να δυσκολευτούμε στην εύρεση ελεύθερου χώρου. Από το parking κατηφορίσαμε με τα πόδια φτάνοντας στο πορθμείο Valletta-3 Cities Ferry.



Το πλοίο εκτελεί το δρομολόγιο κάθε 30 λεπτά και το εισιτήριο μετ΄ επιστροφής κοστίζει 2,80 €/άτομο. Δείχνοντας αυτό το εισιτήριο στον υπάλληλο, όποιος επιβάτης του πλοίου επιθυμεί να ανέβει στη Βαλέτα μπορεί να χρησιμοποιήσει δωρεάν το Barrakka Lift. Εκδώσαμε τα εισιτήρια στην είσοδο του πλοίου και βγήκαμε στο κατάστρωμα με τον ήλιο να τσουρουφλίζει ολόκληρη την ύπαρξή μας. Η θέα, όμως, ήταν καθηλωτική και αυτό το γεγονός ανακούφιζε κάπως το ψήσιμο από το λιοπύρι.




Το πλοίο εισχώρησε βαθιά μέσα στον κόλπο και έδεσε τους κάβους του κοντά στην πεζογέφυρα που ενώνει την Cospicua με τη Senglea.



Η Senglea, επίσης γνωστή με τον τίτλο Città Invicta, απέκτησε αυτήν την ονομασία επειδή κατάφερε να αντισταθεί στην Οθωμανική εισβολή κατά τη Μεγάλη Πολιορκία της Μάλτας παραμένοντας ακατάκτητη. Προσεγγίζοντας τις οχυρώσεις της Senglea, νιώσαμε σαν μυρμηγκάκια κάτω από τη μπότα ενός γίγαντα. Σήμερα, αυτό που έχει απομείνει από τις εντυπωσιακές αμυντικές κατασκευές είναι οι πανύψηλοι προμαχώνες στο θαλάσσιο μέτωπο.


Βαδίζοντας στην Triq Il-Vitorja, τρυπώσαμε στην πόλη μέσα από τις δίδυμες καμάρες του αμυντικού τείχους.

Αμέσως, είδαμε στα αριστερά μας κάμποσες δεκάδες σκαλοπατιών και ανεβαίνοντάς τα πλησιάσαμε σε απόσταση αναπνοής τον Πύργο με το ρολόι, το κορμί του οποίου κρυβόταν από το ογκώδες κτίριο ενός σχολείου.
Λίγα βήματα μετά, σταθήκαμε για να θαυμάσουμε τη Βασιλική της Γέννησης της Μαρίας ή Βασιλική της Παναγίας των Νικών (Knisja Maria Bambina), τη ρωμαιοκαθολική ενοριακή εκκλησία της Senglea η οποία κατασκευάστηκε το 1580 ως μνημείο της Χριστιανικής Νίκης μετά τη Μεγάλη Πολιορκία του 1565. Το κύριο αξιοθέατο της Βασιλικής είναι ένα ξύλινο άγαλμα της Μαρίας, γνωστό ως Il-Bambina, το οποίο σκαλίστηκε το 1618, ζωγραφίστηκε το 1631, και επιχρυσώθηκε. Ο γλύπτης αυτού του αγάλματος είναι ακόμη άγνωστος.

Η οδός Il-Macina και στο βάθος η Knisja Maria Bambina

Η Knisja Maria Bambina

Η Triq Il-Vitorja και η Knisja Maria Bambina
Μπροστά από την εκκλησία είδαμε ένα μνημείο αφιερωμένο σε όσους έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια του βομβαρδισμού του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Η Triq Il-Vitorja είναι ο κεντρικός δρόμος που διασχίζει την πόλη. Αυτή η μακριά και στενή ραχοκοκαλιά αναγκάζεται, με βίαιο τρόπο, να διακόψει την ολόισια πορεία της σκοντάφτοντας πάνω στην ογκώδη St. Philip's Church (Salesjani-Knisja San Filippu).

Η Triq Il-Vitorja είναι ο κεντρικός δρόμος της Senglea

Η Triq Il-Vitorja διασχίζει όλη την πόλη

Η ολόισια πορεία της Triq Il-Vitorja διακόπτεται από την ογκώδη St. Philip's Church (Salesjani-Knisja San Filippu)
Ανοιχτοί «φεγγίτες», καθ΄ όλη τη διαδρομή, σε αφήνουν να κρυφοκοιτάξεις, άλλοτε δεξιά και άλλοτε αριστερά, χαρίζοντάς σου εικόνες με ιδιαίτερο στιλ και γραφικότητα.




Στην καρδιά του δρόμου και σε περίοπτες κόγχες ορθώνονται περίτεχνα αγάλματα αγίων, αγγέλων, αλλά και της Παναγίας των Θλίψεων.




Η Παναγία των Θλίψεων
Το ένα ομορφότερο από το άλλο, τα σπίτια και τα ξύλινα μπαλκόνια της Senglea:



Πριν τον αστυνομικό σταθμό της Senglea

Ο αστυνομικός σταθμός της Senglea (εδώ βρίσκεται και η αφετηρία-τέρμα των λεωφορείων)
στρίψαμε δεξιά, στο στενό δρομάκι San Giljan, για να δούμε από κοντά την ιστορική εκκλησία του Αγίου Ιουλιανού (St. Julian’s Church) που είναι αφιερωμένη στον προστάτη της πόλης. Όταν οι Ιππότες του Αγίου Ιωάννη κυβέρνησαν το νησί, η Senglea ήταν αγαπημένος κυνηγότοπος. Μάλιστα, φυτεύτηκε μεγάλος αριθμός ελαιόδεντρων για να προσθέσει περιπέτεια στο κυνήγι. Εκείνη την εποχή ήταν γνωστή ως L΄ Isola di San Giuliano. Το 1311, όταν η Μάλτα βρισκόταν υπό την κυριαρχία της Αραγονίας, και όταν ο Gulielmo Raimondo de Moncada ήταν φεουδάρχης και καστέλανος του Castrum Maris (Fort St. Angelo), ιδρύθηκε η εκκλησία του Αγίου Ιουλιανού με το παρακείμενο νεκροταφείο. Αυτή η εκκλησία, αφιερωμένη στον προστάτη άγιο της φιλοξενίας και της καταδίωξης, χτισμένη λίγα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, πιστεύεται ότι είναι το πρώτο κτίριο που κατασκευάστηκε στη χερσόνησο Senglea. Ήταν ανάμεσα στα κτίρια που ανήκαν σε φεουδάρχες που τελικά πέρασαν στο Τάγμα του Αγίου Ιωάννη.

Η οδός San Giljan και η St. Julian’s Church
Κι αν κάποτε ο ναός αποτελούσε καταφύγιο για τον πολιορκημένο τοπικό πληθυσμό, σήμερα είναι hot spot για μάζωξη και για επικοινωνία, διανθισμένη ως είθισται, με κουτσομπολιό [κοινωνική κριτική (sic)] κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του Αγίου και πάντα με τις ευλογίες του.

Στη συνέχεια τρυπώσαμε σε ένα γραφικό στενάκι

κατηφορίζοντας προς την Ir-Rampa Ta' L-Isla, τον δρόμο που προσφέρει θέα στο Boilers Wharf, την αποβάθρα στη νοτιοανατολική περιοχή του νησιού. Από εδώ είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε πολύ προσεκτικά ένα τεράστιο πολεμικό πλοίο, να δούμε τις κινήσεις του πληρώματος και να παρακολουθήσουμε όλη τη διαδικασία του ανοίγματος της πλαϊνής πόρτας και της καθέλκυσης της βάρκας στη θάλασσα.



Φτάσαμε έξω από την St. Philip's Church (Salesjani-Knisja San Filippu) την εκκλησία που σηματοδοτεί το τέλος της Triq Il-Vitorja και η οποία στολίζεται με ένα ψηλό πέτρινο καμπαναριό. Κατασκευάστηκε για πρώτη φορά τον 15ο αιώνα, αλλά ξαναχτίστηκε το 1561.

Οι Gardjola Gardens (Ġnien il-Gardjola) είναι ένα δημόσιο πάρκο που βρίσκεται στο τέλος του ακρωτηρίου. Μπήκαμε στον όμορφο κήπο με το σιντριβάνι, τα δέντρα και τα παγκάκια και αμέσως τρέξαμε στην άκρη για να απολαύσουμε την ανυπέρβλητη θέα.

Οι Gardjola Gardens (Ġnien il-Gardjola)

Οι Gardjola Gardens (Ġnien il-Gardjola)
Η χερσόνησος, μήκους λιγότερο από ένα μίλι και προεξέχουσα στο Grand Harbour, βλέπει προς τη γοητευτική πόλη της Βαλέτας. Το 1554, ο Μέγας Διδάσκαλος Claude de la Sengle (1553-1557) μετέτρεψε αυτό το στενό ακρωτήριο σε μια οχυρή πόλη, η οποία ονομάστηκε Senglea από αυτόν. Αυτή η θαλάσσια πόλη, όχι μόνο διαθέτει πλούσια κληρονομιά, αλλά περιλαμβάνει επίσης πολλές δομές που ανέλαβαν οι ίδιοι οι Ιππότες, καθιστώντας την μια από τις πιο βαριές οχυρωμένες περιοχές του νησιού. Είναι, πράγματι, ένα στολίδι που περικλείεται από εντυπωσιακούς προμαχώνες με επιβλητική θέα στο Grand Harbour.








Ο Πύργος φρουράς, που κρέμεται στην άκρη του κήπου, αποτελεί την επιτομή του ρόλου των οχυρώσεων γύρω από το λιμάνι. Είναι ένας μικρός εξαγωνικός πυργίσκος με ορθογώνια παράθυρα σε κάθε πλευρά και οροφή με θόλο. Εντύπωση μας έκαναν οι διακοσμημένες με ανάγλυφα σύμβολα προσόψεις. Το μάτι, το αυτί και το πουλί γερανός είναι αυτά τα σύμβολα. Τα μάτια στον πύργο είναι ένα δημοφιλές σύμβολο της Μάλτας, το οποίο απεικονίζεται σε πολλά αναμνηστικά, καρτ ποστάλ και σε μπροσούρες για το νησί. Δε χορταίναμε τη θέα από εκεί ψηλά! Η Senglea, αν και είναι η μικρότερη από τις τρεις πόλεις, διαθέτει πολύ ισχυρά και ικανά προσόντα για να γοητεύσει τους φιλοξενούμενούς της. Δεν είναι μόνο μια από τις παλαιότερες πόλεις της Μάλτας, αλλά και ένα από τα πολύτιμα κοσμήματά της.







Είχε έρθει η ώρα να αφήσουμε την Città Invicta (Ακατάκτητη Πόλη)-τίτλος που δόθηκε στη Senglea αφού δεν έπεσε, παρά τις επανειλημμένες επιθέσεις από τις οθωμανικές δυνάμεις εισβολής-και να προχωρήσουμε προς τον επόμενο προορισμό μας. Κινηθήκαμε παραλιακά, ακολουθώντας την Xatt Juan B. Azopardo, και καθ΄ όλη τη διάρκεια της διαδρομής βλέπαμε εξαιρετικές εικόνες. Στα αριστερά μας απλωνόταν η Città Vittoriosa (Νικήτρια πόλη) με το Fort St. Angelo στην κεφαλή της, αλλά και τον Ναό του Αγίου Λαυρεντίου (St. Lawrence's Catholic Church) να υψώνεται στην καρδιά της.

Στα δεξιά μας, την πορεία μας συνόδευαν οι περίφημες Οχυρώσεις της Senglea, που χτίστηκαν ως αποτέλεσμα της επίθεσης του 1551. Μετά την επίθεση, το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη συνειδητοποίησε την ανάγκη να χτίσει περισσότερες άμυνες και ένα χρόνο αργότερα άρχισαν να χτίζονται δύο οχυρά. Το πρώτο από αυτά ήταν το Fort Saint Elmo, στην άκρη της χερσονήσου Sciberras (τώρα Valletta), ενώ το δεύτερο ήταν το Fort Saint Michael, το οποίο χτίστηκε σε μια χερσόνησο γνωστή τότε ως l' Isola. Το 1553, ολόκληρη η χερσόνησος άρχισε να περιβάλλεται από οχυρώσεις και αργότερα εξελίχθηκε σε πόλη. Ονομάστηκε Senglea από τον κυβερνώντα Μεγάλο Μάγιστρο, Claude de la Sengle. Η πόλη έπαιξε σημαντικό ρόλο στη Μεγάλη Πολιορκία της Μάλτας το 1565, όταν δέχτηκε επανειλημμένες επιθέσεις από τις οθωμανικές δυνάμεις εισβολής. Οι Οχυρώσεις βρίσκονται στον προσωρινό κατάλογο της UNESCO από το 1998, ως μέρος των οχυρώσεων των Ιπποτών γύρω από τα λιμάνια της Μάλτας.

Διασχίσαμε ιστορικές Πύλες και σηκώνοντας το βλέμμα ψηλά αντικρίσαμε με δέος τις πελώριες κατασκευές που προστάτευαν το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης. Ακούσαμε και τις κανονιές από τη Saluting Battery των Upper Barrakka Gardens και είδαμε τον καπνό να ανεβαίνει και να διαλύεται αργά-αργά στον ουρανό.

Φτάσαμε στο Senglea Waterfront, το μέτωπο με τα εστιατόρια και τα καφέ. Και μπορεί εκείνη την ώρα η παραλιακή να φαινόταν άψυχη λόγω έλλειψης κόσμου στα μαγαζιά, η θέα όμως προς την απέναντι πόλη, τη Birgu, ήταν εκθαμβωτική.



Συνεχίσαμε να πορευόμαστε παραλιακά

ώσπου φτάσαμε στην πεζογέφυρα που ενώνει την Cospicua με τη Senglea.

Εδώ, συναντήσαμε ένα συμπαθητικό καφέ, το DATE (Art Café), και καθίσαμε για καφεδάκι και γλυκάκι. Το κατάστημα, εκτός από τα τραπέζια με τις ρομαντικές καρέκλες, απλώνει μεγάλες μαξιλάρες και πουφ στα διπλανά σκαλάκια. Τα cannoli που πήρα εγώ δεν ήταν ωραία και τα άφησα. Ο καφές του συζύγου ήταν καλός. Το μόνο σίγουρο ήταν ότι ξεκουραστήκαμε και σηκωθήκαμε ακμαίοι για να μπούμε στη Birgu.



Last edited: