Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Gozo (Għawdex)
Cittadella (Iċ-Ċittadella)
Παρασκευή 1 Ιουλίου 2022
Η Cittadella (Iċ-Ċittadella), γνωστή και ως Castello (Il-Kastell), είναι η αρχαία οχυρωμένη πόλη που ξεχωρίζει ως το σημαντικότερο ορόσημο του Gozo, αποτελώντας έναν «φάρο» ορατό από όλο το νησί. Η μικρή οχυρωμένη πόλη ορθώνεται σε ένα ακρωτήρι, πάνω από την πόλη της Victoria (επίσης γνωστή ως Rabat). Αυτή η τοποθεσία, προφανώς, επιλέχθηκε επειδή ήταν το σημείο που δέσποζε στη γύρω ύπαιθρο και παρείχε οπτικό έλεγχο στις παράκτιες περιοχές. Η Ακρόπολη είναι η παλιά πρωτεύουσα του νησιού η οποία βρισκόταν στο επίκεντρο της δραστηριότητας, πιθανώς, τη νεολιθική εποχή, και σίγουρα οχυρώθηκε κατά την Εποχή του Χαλκού, γύρω στο 1500 π.Χ. Αργότερα, αναπτύχθηκε από τους Φοίνικες και στους ρωμαϊκούς χρόνους ήταν μια σύνθετη Ακρόπολη.



Μόλις περάσαμε την οχυρωματική πόρτα, βρεθήκαμε αμέσως, στην κεντρική μεγάλη Πλατεία (Pjazza tal-Katidral) με τα επιβλητικά σκαλοπάτια που οδηγούν στον μπαρόκ Καθεδρικό Ναό ο οποίος είναι αφιερωμένος στην Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου (Santa Marija). Τα γύρω κτίρια της Πλατείας είναι τα Δικαστήρια και το Επισκοπικό Μέγαρο. Μια, σχεδόν, κατανυκτική σιωπή επικρατούσε τριγύρω.

Η Pjazza tal-Katidral και ο Καθεδρικός Ναός ο οποίος είναι αφιερωμένος στην Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου (Santa Marija)

Η Pjazza tal-Katidral

Η Pjazza tal-Katidral, η Santa Marija, τα Δικαστήρια και το Επισκοπικό Μέγαρο
Ένας σημαντικός ναός της θεάς Juno βρισκόταν στη θέση του σημερινού Καθεδρικού Ναού. Τα σκαλιά με οδήγησαν στο εσωτερικό του. Λόγω έλλειψης κονδυλίων, ο τρούλος δεν χτίστηκε ποτέ, και έτσι, μέχρι και σήμερα υπάρχει μια επίπεδη στέγη πάνω από τον ναό.

Σε αυτήν τη φωτογραφία φαίνεται ξεκάθαρα ότι δεν υπάρχει τρούλος στον ναό της Κοίμησης της Υπεραγίας Θεοτόκου

Η Santa Marija

Η Santa Marija
Από μέσα, όμως, είναι ζωγραφισμένος ένας ψεύτικος θόλος, από τον Σικελό δάσκαλο Antonio Manuele από τη Μεσσήνη, με μια τεχνική που ονομάζεται Trompe l'oeil. Αυτή η τεχνική καταφέρνει να δημιουργήσει μια οπτική ψευδαίσθηση ότι το αντικείμενο είναι τρισδιάστατο.

Ο Καθεδρικός Ναός χτίστηκε μεταξύ του 1697 και του 1711 από τον Μαλτέζο αρχιτέκτονα και γλύπτη Lorenzo Gafa, τον οποίο γνωρίσαμε σε προηγούμενο κεφάλαιο, αφού ο ίδιος σχεδίασε τον Καθεδρικό Ναό της Mdina.

Η Citadella είναι πλούσια σε κτίρια αρχιτεκτονικής, στρατιωτικής και ιστορικής αξίας και είχαμε σκοπό και διάθεση να την εξερευνήσουμε απ΄ άκρη σ΄ άκρη. Έτσι, ξεκινήσαμε να ανηφορίζουμε τον δρόμο στα πλάγια του Καθεδρικού Ναού στον οποίο υπάρχουν ελάχιστα μαγαζάκια με αναμνηστικά και η παραδοσιακή ταβέρνα Ta' Rikardu την οποία μας είχε προτείνει η ξενοδόχος για καλό και παραδοσιακό φαγητό. Ρίχνοντας, όμως, μια ματιά στο μενού της αποφανθήκαμε ότι δεν ταίριαζε στα δικά μας γούστα.


Σήμερα, μόνο μερικές οικογένειες ζουν μέσα στα τείχη της Ακρόπολης. Όμως, όταν για δύο (2) αιώνες επιδρομείς Τούρκοι και Βέρβεροι κουρσάροι παρενοχλούσαν και λεηλατούσαν τα νησιά της Μάλτας, ολόκληρος ο πληθυσμός του Gozo ήταν υποχρεωμένος από τον νόμο να διανυκτερεύει εντός της Ακρόπολης για τη δική του ασφάλεια. Αυτό γινόταν μέχρι το 1637. Η κορύφωση των τουρκικών επιδρομών στο Gozo ήρθε το 1551. Μια ισχυρή οθωμανική ναυτική δύναμη, μετά από μια ανεπιτυχή επίθεση στο νησί της Μάλτας, έστρεψε την προσοχή της στο, λιγότερο καλά προστατευμένο, Gozo. Μετά από μια σύντομη πολιορκία, τα μεσαιωνικά τείχη της Ακρόπολης κατέρρευσαν και οι κάτοικοι παρακαλούσαν για μια τιμητική συνθηκολόγηση. Ο πληθυσμός τότε αριθμούσε γύρω στις 5.000 ψυχές και οι όροι παράδοσης δεν ήταν καθόλου ευνοϊκοί. Με εξαίρεση, μόλις σαράντα (40) ηλικιωμένους και ανάπηρους πολίτες, ολόκληρος ο πληθυσμός του Gozo αλυσοδέθηκε και οδηγήθηκε στη σκλαβιά. Χρειάστηκαν, σχεδόν, πενήντα (50) χρόνια για να ξανακατοικηθεί το νησί και να ξαναχτιστεί η Ακρόπολη με τη σημερινή της διάταξη.





Το ρολόι της Ακρόπολης βρίσκεται στον προμαχώνα του Αγίου Μιχαήλ, ένα από τα οχυρωμένα τείχη που περιβάλλουν τη Cittadella.


Είχαμε την ευκαιρία να περπατήσουμε γύρω από τις οχυρώσεις, στο στηθαίο τείχος

και να δούμε υπέροχες πανοραμικές εικόνες από τις κοιλάδες, τους λόφους, τους δρόμους και τα χωριά του νησιού.












Τα οχυρωματικά τείχη στέκονται ψηλά σε αυτό το ακρωτήριο και είναι ορατά ακόμα και από μακρινές αποστάσεις. Χτισμένα με τον χρυσαφένιο ασβεστόλιθο έχουν αποκτήσει μια μαυρίλα από την πάροδο του χρόνου. Σχεδιάστηκαν από τον Francesco Laparelli, τον παπικό μηχανικό και αρχιτέκτονα της Βαλέτας, και οι ντόπιοι, μέσω φόρων στο κρασί, το λάδι, τα αγροτικά προϊόντα αλλά και με δωρεές, ενίσχυσαν τα κονδύλια που απαιτούνταν για την ανέγερσή τους.




Τον υπέροχο κατάλογο των αξιοθέατων της Ακρόπολης συμπληρώνουν διάφορα μουσεία όπως: το Μουσείο του Καθεδρικού Ναού, το Μουσείο Αρχαιολογίας, το Λαογραφικό Μουσείο, το Μουσείο Φύσης, η Παλιά Φυλακή και το καταφύγιο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Τέλος, να αναφέρω ότι για την περιήγησή μας στους χώρους της Ακρόπολης δεν πληρώσαμε τίποτα. Εισιτήριο 5 €/άτομο απαιτείται για την επίσκεψη στα Μουσεία και στο Cittadella Visitors' Centre.



Στη συνέχεια κατηφορίσαμε την It-Telgħa tal-Belt

και ξεχυθήκαμε στους δρόμους της Victoria για να γνωρίσουμε κι άλλες γωνιές της, κι άλλες γειτονιές της. Τέτοιες εικόνες, πάντως, μόνο πόλη δε θυμίζουν και μάλιστα πρωτεύουσα.

Φτάσαμε στην Pjazza Sant Wistin η οποία, υπό κανονικές συνθήκες, εκτελεί χρέη parking αλλά εκείνη την ώρα γίνονταν ετοιμασίες για κάποια εκδήλωση. Η σκηνή ήταν ήδη έτοιμη, ενώ οι αρμόδιοι φούσκωναν τεράστια παιχνίδια μπροστά στα μάτια μας για να αποτελέσουν την παιδική χαρά των μικρών παιδιών.

Η Pjazza Sant Wistin
Ρίξαμε μια ματιά και στη διπλανή εκκλησία-μοναστήρι του Αγίου Αυγουστίνου (Church of St. Augustine) με τα τέσσερα (4) μεγάλα πέτρινα αγάλματα να δεσπόζουν στην είσοδό της. Τα αγάλματα σμιλεύτηκαν από τον Antonio Busuttil και ανεγέρθηκαν μπροστά από την εκκλησία το 1860, παρακαλώ. Το τάγμα του Αγίου Αυγουστίνου είναι το παλαιότερο θρησκευτικό τάγμα στο Gozo. Η παλαιότερη αναφορά του μοναστηριού και της εκκλησίας της Victoria χρονολογείται από το 1435, αλλά ορισμένοι ερευνητές ισχυρίζονται ότι το μοναστήρι υπήρχε, ήδη, το 1260. Η εκκλησία-μονή είναι ένα ακόμη κτίριο που περιλαμβάνεται στον Εθνικό Κατάλογο της Πολιτιστικής Περιουσίας των Νήσων της Μάλτας.

Η εκκλησία-μοναστήρι του Αγίου Αυγουστίνου (Church of St. Augustine) στην Pjazza Sant Wistin
Σαν έπεσε στο σκοτάδι πήγαμε για φαγητό στο «κέντρο του σύμπαντος», δηλαδή στην Pjazza San Ġorġ. Στα εστιατόρια δεν έπεφτε καρφίτσα. Όλοι ήταν εδώ, ντόπιοι και λιγοστοί επισκέπτες. Νιώσαμε οικεία και φιλική την ατμόσφαιρα, σαν να βγήκαμε για φαγητό στην πλατεία του χωριού όπου περνώντας γυρίζουν τα κεφάλια των χωριανών για να κοζάρουν τον «ξένο» από πάνω μέχρι κάτω, ενώ τα πιτσιρίκια έπαιζαν αμολυμένα στα σκαλιά της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου.


Φάγαμε συμπαθητικές μακαρονάδες και μέτριο τιραμισού στο Eat & Live Italy. Ο σερβιτόρος-ιδιοκτήτης μας είπε ότι έχει συγγενείς στην Ελλάδα και ότι έχει κάνει ταξίδια στη χώρα μας. Γνώριζε κάποιες περιοχές της Αθήνας, όπως την Καλλιθέα, και είχε επισκεφθεί το ΟΑΚΑ. Μας περιποιήθηκε και με το παραπάνω, αλλά το εστιατόριό του δε δεχόταν κάρτες και έτσι αναγκάστηκα να τρέχω σε μηχάνημα για να βγάλω μετρητά, αφήνοντας ως «ενέχυρο» τον σύζυγο. Έφερα γύρω την Πλατεία Ανεξαρτησίας και ρωτώντας μια κοπέλα μου υπέδειξε να χρησιμοποιήσω το μηχάνημα που βρίσκεται στον προθάλαμο του Citadel Cinema, η είσοδος του οποίου βρίσκεται στο ξεκίνημα της ανηφορικής It-Telgħa tal-Belt, απέναντι από το στρογγυλό κτίριο του Δημαρχείου. Παρεμπιπτόντως, ο κινηματογράφος στεγάζεται σε ένα παραδοσιακό αρχοντικό του 19ου αιώνα από ψαμμίτη.
Κάνοντας, μετά το φαγητό, βόλτες στην πόλη ακούσαμε μουσική να διαχέεται στον νυχτερινό ουρανό της Victoria. Είχε ξεκινήσει το νταβαντούρι στην Pjazza Sant Wistin. Ο σύζυγος αρνήθηκε να με ακολουθήσει μέχρι το πανηγύρι και γύρισε στο κατάλυμα. Εγώ, περιπλανήθηκα για λίγη ώρα στα έρημα σοκάκια της πόλης φωτογραφίζοντας ιδιαίτερα σημεία που χαρακτηρίζουν τη μαλτέζικη κουλτούρα και αρχιτεκτονική και στη συνέχεια έβαλα πλώρη για το πάρτι.



Στην πορεία μου προς την Pjazza Sant Wistin, συνάντησα τη Savina Square (Pjazza Savina) και είδα μπροστά μου να ορθώνεται ολοφώτιστη η Church of the Nativity of Our Lady, γνωστή στα μαλτέζικα ως Ta' Savina. Η αρχική εκκλησία της Γέννησης της Παναγίας ήταν ένα από τα παλαιότερα εκκλησιαστικά κτίρια στο Gozo, ενώ το σημερινό κτίριο χτίστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Αυτή η πλατεία με την εκκλησία της ήταν ένα πολύ όμορφο και γραφικό σημείο της πόλης.

Η Savina Square (Pjazza Savina)

Η Savina Square (Pjazza Savina)

Η Church of the Nativity of Our Lady, γνωστή στα μαλτέζικα ως Ta' Savina, στη Savina Square (Pjazza Savina)
Φτάνοντας στο event, μια μπάντα έπαιζε μουσική και μια αοιδός προσπαθούσε να ξεσηκώσει τον λιγοστό κόσμο, ο οποίος έτσουζε τα ποτάκια του που ήταν σερβιρισμένα σε πλαστικά ποτηράκια. Παραδίπλα, μερικά πιτσιρίκια έπαιζαν στα φουσκωτά παιχνίδια, αλλά η κατάσταση «μύριζε» βαρεμάρα και χλιαρότητα κι έτσι αποχώρησα σχετικά γρήγορα.



Λίγο πριν φτάσω στο ξενοδοχείο, άκουσα να έρχονται στα αυτιά μου έντονοι διάλογοι, διανθισμένοι με δυνατή μουσική υπόκρουση. «Δεν μπορεί να είναι από κάποια τηλεόραση όλο αυτό» σκέφτηκα. «Αλλά και πάλι, πού στο καλό μπορεί να χωράει ένα καλοκαιρινό σινεμαδάκι σε μια τόσο στενόχωρη και «κλειστοφοβική» γειτονιά»; αναρωτήθηκα. Κοντοστάθηκα και προσπάθησα να καταλάβω από πού ακούγονταν οι ομιλίες. Ήμουν πολύ περίεργη και χώθηκα σε έναν διάδρομο ο οποίος κατέληγε σε μια περίκλειστη, μεγαλούτσικη αυλή στην οποία λειτουργούσε ένα μικροσκοπικό θερινό σινεμά. Στην πλάτη ενός κτιρίου υπήρχε κρεμασμένο το μεγάλο πανό-οθόνη και απέναντι ήταν απλωμένες λιγοστές καρεκλίτσες οι οποίες φιλοξενούσαν τους θεατές. Ομολογώ ότι συγκινήθηκα με αυτήν την αναπάντεχη εικόνα. «Σινεμά ο Παράδεισος» σκέφτηκα και αποχώρησα για να μην τραβήξει η παρουσία μου τα βλέμματα των θεατών.
Το υπόλοιπο της βραδιάς κύλησε στη δική μας μικροσκοπική βεράντα. Σας τη θυμίζω με μια πρωινή φωτογραφία.

Οι πληροφορίες και οι εικόνες της σημερινής ημέρας ήταν πάρα πολλές και διαφορετικές. Το πρωί έφερα γύρω-γύρω το φρούριο-πολεμική μηχανή St. Elmo και γνώρισα την ιστορική Προκυμαία της Βαλέτας, έναν θαλάσσιο κόμβο ιδιαίτερα δημοφιλή και πολυσύχναστο, με εμβληματικά κτίρια και πολυτελή εστιατόρια στην αγκαλιά του Grand Habour.
Όλη την υπόλοιπη μέρα, μαζί με τον σύζυγο, βαλθήκαμε να γνωρίσουμε κάθε γωνιά της πρωτεύουσας του νησιού Gozo, της Victoria, γνωστής στους Μαλτέζους και ως Rabat, της οποίας η αύρα και η χαλαρότητα μας θύμισε ένα καλοβαλμένο και πολύ όμορφο χωριό. Στην πραγματικότητα, Rabat σημαίνει «προάστιο» στα αραβικά, γιατί όντως η πόλη ήταν το προάστιο της Ακρόπολης. Η Cittadella, θρονιασμένη πάνω στον λόφο, έχει ονομαστεί το «Στέμμα του Gozo» και η επίσκεψή μας σε αυτήν την οχυρωμένη πόλη ήταν ένα ακόμα ταξίδι πίσω στον χρόνο. Όμως, για εμάς, η μεγάλη έκπληξη ήταν η χαλαρή καθημερινότητα και η φιλική συμπεριφορά των ντόπιων, οι οποίοι δείχνουν να μην έχουν επηρεαστεί καθόλου από τον αυξανόμενο τουρισμό.
Νιώσαμε ότι η ζωή στο νησί κυλάει με τον τρόπο που γινόταν πριν από μερικές δεκαετίες στην Ελλάδα, ακόμα και στην Αθήνα. Οι Gozitans αφήνουν, ακόμα, τις πόρτες των σπιτιών τους ανοιχτές, κάθονται σε σκαμνάκια στα στενά δρομάκια της παλιάς πόλης και κουβεντιάζουν με τους γείτονές τους, τα μεσημέρια κλείνουν τα μαγαζιά τους και εξαφανίζονται από τους δρόμους για τη μικρή τους σιέστα, αφήνοντας τους «τρελοτουρίστες» να καψαλίζονται από τον ανελέητο ήλιο, ενώ μόλις καταλαγιάσει η πολλή κάψα γεμίζουν τα καφενεία της Πλατείας Ανεξαρτησίας ή της Πλατείας του Αγίου Φραγκίσκου, βγαίνουν τα βράδια στην Πλατεία του Αγίου Γεωργίου για φαγητό και βλέπουν ταινίες σε θερινά σινεμά-τσέπης δίπλα στο σπίτι τους.

Αυτές ήταν οι πρώτες μας εμπειρίες και εκτιμήσεις για τη Victoria και εντελώς αποκαμωμένοι, πλέον, αποφασίσαμε να ξαπλώσουμε για ξεκούραση. Η υγεία μου, δυστυχώς, είχε χειροτερέψει. Εκτός από τον πονόλαιμο, είχε ξεκινήσει και ένα εκνευριστικό συνάχι. Την κατάστασή μου επιδείνωνε, σίγουρα, και το air condition, αλλά δεν ήταν δυνατόν να επιβιώσεις χωρίς κλιματισμό. Παρόλα αυτά, είχα μεγάλη ανυπομονησία για την αυριανή μας μέρα στο Gozo.
Last edited: