Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
Σάββατο 2 Ιουλίου 2022
Το πρωί ξύπνησα χάλια. Ήταν, πλέον, βέβαιο ότι δεν έφταιγαν τα air conditions και οι συνεχείς εναλλαγές ζέστης-κρύου. Κάποιον ιό είχα αρπάξει. Ευτυχώς, ένιωθα ότι δεν είχα πυρετό, παρά μόνο πονόλαιμο και συνάχι. Στο δωμάτιο κατέφτασε, τη συμφωνημένη ώρα, η οικοδέσποινα κρατώντας έναν μεγάλο δίσκο με τις επιλογές που είχαμε σημειώσει στο χαρτί για πρωινό. Καθίσαμε στη μικρούλα βεραντούλα μας για να φάμε.

Η μέρα μας θα ξεκινούσε με μια must δραστηριότητα για την οποία φημίζεται το νησί. Είναι αδιανόητο να έρθει κανείς στο Gozo και να μην επισκεφθεί την πολυσυζητημένη Blue Lagoon στο γειτονικό μικρό νησάκι Comino. Τα εισιτήρια τα είχαμε, ήδη, εξασφαλίσει με το που πατήσαμε το πόδι μας στο λιμάνι, χθες. Είχαμε το ελεύθερο να πραγματοποιήσουμε την εκδρομή ό,τι ώρα θέλαμε. Αποφασίσαμε να επισκεφθούμε τη Blue Lagoon νωρίς-νωρίς, δηλαδή με το πρώτο δρομολόγιο, μπας και σωθούμε από τις ορδές που κάνουν απόβαση ασταμάτητα στο νησί. Δεν μας ένοιαζε τόσο το να κολυμπήσουμε, όσο το να δούμε το τοπίο και τα φημισμένα τιρκουάζ νερά της λιμνοθάλασσας. Αν ευνοούσαν οι συνθήκες και για μπάνιο θα ήταν καλοδεχούμενο. Η σημερινή πρόγνωση του καιρού έδινε υψηλότερη θερμοκρασία απ΄ όλες τις προηγούμενες ημέρες. Στο μυαλό μου έχει καταγραφεί το εξής νούμερο: 40° C real feel. Βοήθειά μας!! Πλακωθήκαμε στο αντηλιακό, πήραμε όλα τα χρειαζούμενα για παν ενδεχόμενο (πετσέτες, σαγιονάρες) και φυσικά παγωμένα νερά. Στην τσάντα μου προστέθηκαν και κάμποσα πακέτα χαρτομάντιλα, αφού πλέον δεν είχα μύτη, αλλά βρύση που ξέχασα ανοιχτή φεύγοντας από το σπίτι.
Κινήσαμε για τον σταθμό λεωφορείων διασχίζοντας τα έρημα σοκάκια της πόλης. Φτάνοντας στην αφετηρία επιδιώξαμε (για δεύτερη φορά) να εκδώσουμε την κάρτα των πολλαπλών διαδρομών με τα 15 € για να καλύψουμε τις διαδρομές που θα κάναμε στο νησί, αλλά το εκδοτήριο ήταν κλειστό. Κλειστό το είχαμε βρει και την προηγούμενη μέρα (ποτέ δε μάθαμε το γιατί) και έτσι πληρώσαμε στον οδηγό από 2 € ο καθένας για τη μεταφορά μας στο Λιμάνι Mġarr.
Στις 9:30 βρισκόμασταν κάτω από τη μπλε ομπρέλα-γραφείο της κρουαζιέρας. -«Στις 10:00 θα ξεκινήσουμε» μας ενημέρωσε ο υπεύθυνος. Για να σκοτώσουμε την ώρα κάναμε μια σύντομη βολτίτσα στο Λιμάνι εντοπίζοντας ένα μηχάνημα έκδοσης καρτών για τα λεωφορεία. Ας βγάλουμε εδώ την κάρτα, σκεφτήκαμε. Κάναμε ολόσωστα τη διαδικασία, βάλαμε τη χρεωστική για την πληρωμή, και ενώ ενημερωθήκαμε ότι ολοκληρώθηκε επιτυχώς η συναλλαγή, δεν εκδόθηκε ποτέ η κάρτα από το μηχάνημα.

Τελικά, ήταν της μοίρας μας γραφτό να μην αποκτήσουμε την κάρτα των ΜΜΜ και να πορευτούμε πληρώνοντας τα δίευρα στον οδηγό. Μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με την τράπεζά μας μάθαμε ότι προς στιγμήν χρεώθηκε το ποσό των 15 €, αλλά μετά από μερικά δευτερόλεπτα η συναλλαγή ακυρώθηκε (άγνωστο το γιατί) γι΄ αυτό δεν εκδόθηκε ποτέ η κάρτα από το μηχάνημα.
Στις 10:00 ήρθε ο καπετάνιος και ξεκινήσαμε.

Η θάλασσα ήταν ήρεμη, πολύχρωμες βαρκούλες ήταν δεμένες στην αγκαλιά του Λιμανιού κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της επιβλητικής και πανέμορφης Church of the Madonna of Lourdes.

Το Λιμάνι Mġarr

Η Church of the Madonna of Lourdes πάνω από το Λιμάνι Mġarr
Το Comino (Kemmuna στα μαλτέζικα), γνωστό παλαιότερα ως Ηφαιστεία ή Εφαιστεία, απέχει μόλις δεκαπέντε (15) λεπτά από το Mġarr. Το πλεούμενο προσέγγισε μια αποβάθρα και κατεβήκαμε.

Το θέαμα που αντικρίσαμε δεν είχε ουδεμία σχέση με τις ειδυλλιακές περιγραφές που, συνήθως, συνοδεύουν αυτό το αξιοθέατο. Η Blue Lagoon, υποτίθεται, ότι είναι μια από τις καλύτερες παραλίες της Μάλτας, που βρίσκεται ανάμεσα στο νησί Comino και το νησάκι Cominotto. Τα κρυστάλλινα νερά της αντανακλούν τον γαλάζιο ουρανό και η διαύγειά τους, υποτίθεται ξανά, ότι επιτρέπει να δει ο λουόμενος τον βυθό με την καθαρή λευκή άμμο. Αυτός ο μακρύς και στενός κόλπος που περιβάλλεται από βράχια μοιάζει με πισίνα, γεγονός που τον καθιστά ιδανικό μέρος για κολύμπι, κολύμβηση με αναπνευστήρα, ή απλά χαλάρωση στην παραλία (καλέ, ποια παραλία; πλάκα μας κάνετε;
Ομπρέλες και ξαπλώστρες ήταν απλωμένες στα γύρω βράχια, τόσο κολλητά μεταξύ τους λόγω ανυπαρξίας χώρου, που οι λουόμενοι ήταν ο ένας πάνω στον άλλο (στην κυριολεξία) μυρίζοντας ο ένας την ανάσα του άλλου. Στην πλαγιά του βουνού ήταν αραδιασμένες κάμποσες καντίνες στη σειρά ενώ στη λιμνοθάλασσα ήταν αγκυροβολημένα αμέτρητα πλεούμενα.








Η παρακάτω φωτογραφία είναι τραβηγμένη στις 10:23, και υποτίθεται ότι ήρθαμε με το πρώτο δρομολόγιο για να αποφύγουμε τον συνωστισμό στην «παραλία».

Αρχίσαμε να προχωράμε στο ανηφορικό κατακόκκινο μονοπάτι, θέλοντας να αποφύγουμε την κοσμοσυρροή, με σκοπό να εξερευνήσουμε το νησί και να δούμε από ψηλά την κλειστή λιμνοθάλασσα με το, ομολογουμένως, εντυπωσιακό χρώμα των νερών. Φτάσαμε στην κορυφή του νησιού όπου υπήρχε ένα μικρό δασάκι με πεύκα, αφήνοντας μακριά μας κάθε ανθρώπινη ύπαρξη, και από εκεί ψηλά μπορέσαμε να αφουγκραστούμε όλα αυτά που είχε να μας διηγηθεί το Comino, αυτό το μικρό νησάκι του Μαλτέζικου Αρχιπελάγους που εκτείνεται μεταξύ της Μάλτας και του Gozo.

Το Comino πήρε το όνομά του από τον σπόρο του κύμινου που κάποτε μπορούσε να βρεθεί παντού στη Μάλτα. Η βραχονησίδα είναι ένα καταφύγιο πουλιών και πολύ λίγοι άνθρωποι ζουν μόνιμα εδώ. Είναι γνωστό ότι κατοικείται από την εποχή των ρωμαϊκών χρόνων, ωστόσο το ελληνικό του όνομα «Ηφαιστεία» υποδηλώνει κάποια σχέση με τους αρχαίους Έλληνες.
Η βραχώδης ακτογραμμή του, στην οποία βρίσκονται σχηματισμένες βαθιές σπηλιές (θα τις επισκεφθούμε αργότερα με τη βάρκα), το κατέστησε δημοφιλές «άντρο» πειρατών και επιδρομέων κατά τον Μεσαίωνα. Οι σπηλιές και οι όρμοι του Comino χρησιμοποιήθηκαν πολλές φορές ως ορμητήρια για επιδρομές σε πλοία που πραγματοποιούσαν τη διαδρομή μεταξύ Μάλτας και Gozo. Οι Ιππότες του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη χρησιμοποίησαν το νησί ως μέρος κυνηγιού και αναψυχής. Έδειξαν έντονο ενδιαφέρον για το τοπικό κυνήγι, το οποίο αποτελούνταν από αγριογούρουνα και λαγούς. Γι΄ αυτόν τον λόγο το κουνέλι αποτελεί μέχρι και σήμερα το εθνικό πιάτο της Μάλτας. Αν κάποιος προέβαινε σε λαθροθηρία στο Comino καταδικαζόταν σε ποινή τριών ετών ως σκλάβος να κωπηλατεί σε γαλέρα. Στις 6 Μαρτίου του 1889 το βρετανικό θωρηκτό HMS Sultan «προσγειώθηκε» σε έναν αχαρτογράφητο βράχο ανοίγοντας τρύπα στην καρίνα του. Πλημμύρισε αργά και, στις 14 Μαρτίου του 1889, σε μια θύελλα, γλίστρησε από τον βράχο και βυθίστηκε.
Το 16ο και τον 17ο αιώνα, το Comino χρησιμοποιήθηκε ως τόπος φυλάκισης ή εξορίας για περιπλανώμενους Ιππότες. Οι Ιππότες που καταδικάζονταν για δευτερεύουσες εγκληματικές ενέργειες τιμωρούνταν μερικές φορές με την τοποθέτησή τους στον μοναχικό και επικίνδυνο Πύργο της Αγίας Μαρίας (Torri ta' Santa Marija). Ουσιαστικά, οι Ιππότες της Μάλτας, υπό τον Grandmaster Wignacourt, έχτισαν τον Πύργο της Αγίας Μαρίας ως μέρος μιας αλυσίδας αμυντικών πύργων. Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται ο μεγάλος Πύργος-παρατηρητήριο να ορθώνεται στη νότια ακτή του νησιού. Είναι ένα εξέχον ορόσημο του Comino και φαίνεται καθαρά τόσο από τη Μάλτα όσο και από το Gozo καθώς και από το πορθμείο μεταξύ των νησιών.

Ο Πύργος της Αγίας Μαρίας (Torri ta' Santa Marija)
Καθώς, σχεδόν, όλοι επισκέπτες μένουν στην περιοχή της γαλάζιας λιμνοθάλασσας και δεν τολμούν να επεκταθούν στα ενδότερα του νησιού, όλη αυτήν την ώρα ήμασταν ολομόναχοι πεζοπορώντας σε ιδιαίτερες τοποθεσίες και επισκεπτόμενοι όμορφους γαλάζιους κόλπους, όρμους και σημεία με ιδιαίτερους γεωλογικούς σχηματισμούς.






Το νησί διαθέτει ένα καλό δίκτυο πεζοπορικών μονοπατιών το οποίο, υπό διαφορετικές θερμοκρασιακές συνθήκες, θα εξερευνούσαμε με μεγάλη ευχαρίστηση, αλλά η σημερινή μέρα ήταν η πλέον ακατάλληλη για μια τέτοια πολύωρη δραστηριότητα. Πάλι καλά που καταφέραμε να φτάσουμε τόσο μακριά με 40 βαθμούς να μας σφυροκοπούν ανελέητα και έναν ήλιο να καψαλίζει μέχρι και το τελευταίο κύτταρο του κορμιού μας. Παρόλο το συνάχι μου χρειαζόμουν επειγόντως μια βουτιά για να δροσιστώ. Ψάξαμε κάμποση ώρα για να βρούμε κάποιο επίπεδο σημείο στα ανώμαλα κοφτερά βράχια από το οποίο θα μπορούσαμε να βουτήξουμε στο νερό. Το βρήκαμε, τελικά, στο στενό κανάλι μεταξύ του Comino και του πελώριου τρύπιου βράχου. Βρήκαμε και μια μικρή «φωλίτσα» για να προστατέψουμε τα κορμιά μας από την ήλιο και αφεθήκαμε στη δροσιά των νερών μακριά από τα ανθρώπινα σμήνη και τα αμέτρητα σκάφη που είχαν ριζώσει τις άγκυρές τους στον βυθό με τη λευκή άμμο. Το νερό ήταν ζεστό, ευχάριστο και αναζωογονητικό.

Εδώ κολυμπήσαμε, μακριά από τα ατελείωτα πλήθη και τα αμέτρητα σκάφη που είχαν αράξει παντού γύρω από τη λιμνοθάλασσα
Επιστρέφοντας προς την «παραλία» και την προβλήτα, μετά από δύο (2) ώρες, η κατάσταση ήταν επιεικώς τραγική. Ανθρώπινα κορμιά ήταν ακροβολισμένα στα γύρω κοφτερά βράχια και στον μικρό όρμο. Ήταν τέτοιος ο συνωστισμός που δεν υπήρχε χώρος να σταθείς ούτε όρθιος. Θέλαμε με κάποιο μαγικό τρόπο να εξαφανιστούμε από αυτό το πολυδιαφημισμένο μέρος και μόλις είδαμε το σκάφος να έρχεται το μόνο συναίσθημα που μας πλημμύρισε ήταν αυτό της λύτρωσης.






Ο καπετάνιος μας έκανε την κλασική βόλτα, που περιλαμβάνεται στο πακέτο της εκδρομής, στα τριγύρω μικρά βραχώδη νησάκια με τις σπηλιές και στο τέλος μας άφησε στο Λιμάνι Mġarr.





Έχοντας μια γλυκόπικρη επίγευση κατευθυνθήκαμε προς τη στάση των λεωφορείων. Από εδώ τραβήξαμε χωριστούς δρόμους με τον σύζυγο. Εκείνος πήρε το δρομολόγιο για τη Victoria και εγώ το δρομολόγιο που θα με οδηγούσε σε έναν θησαυρό του Gozo ο οποίος χτίστηκε πριν από 5.500 χρόνια και είναι από τις αρχαιότερες κατασκευές στον κόσμο.
Last edited: