Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Η παραλαβή του αυτοκινήτου και η εξερεύνηση της Floriana
- Κεφάλαιο 3: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 4: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 2o
- Κεφάλαιο 5: Βαλέτα (Il-Belt) Μέρος 3o
- Κεφάλαιο 6: Marsaxlokk-St. Peter΄s Pool-Blue Wall and Grotto Viewpoint
- Κεφάλαιο 7: Ħaġar Qim and Mnajdra Temples
- Κεφάλαιο 8: Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
- Κεφάλαιο 9: Popeye Village-Saint Agatha's Tower (Torri ta' Sant' Agata)-Coral Lagoon
- Κεφάλαιο 10: Paola (Raħal Ġdid)-Ħal Saflieni Hypogeum-Tarxien Temples (It-Tempji ta' Ħal Tarxien)
- Κεφάλαιο 11: Mosta (Il-Mosta)
- Κεφάλαιο 12: Rabat (Ir-Rabat)
- Κεφάλαιο 13: Mdina (L-Imdina) και βραδινή Sliema
- Κεφάλαιο 14: Senglea (L-Isla)
- Κεφάλαιο 15: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 1ο
- Κεφάλαιο 16: Città Vittoriosa (Il-Birgu) Μέρος 2ο
- Κεφάλαιο 17: Solo απογευματινή βόλτα στο St. Julian΄s
- Κεφάλαιο 18: Valletta by night
- Κεφάλαιο 19: Solo πρωινή βόλτα στο Fort St. Elmo και στην Προκυμαία της Βαλέτας
- Κεφάλαιο 20: Gozo (Għawdex): Mġarr Harbour-Victoria (Il-Belt Victoria/Rabat)
- Κεφάλαιο 21: Gozo (Għawdex): Cittadella (Iċ-Ċittadella)
- Κεφάλαιο 22: Comino (Kemmuna)-Blue Lagoon (Laguna Blu)
- Κεφάλαιο 23: Gozo (Għawdex): Ġgantija Archaeological Park (It-Tempji Tal-Ġgantija)
- Κεφάλαιο 24: Gozo (Għawdex): Dwejra (St. Lawrence)
- Κεφάλαιο 25: Sliema
- Κεφάλαιο 26: Sliema (παλιά πόλη)
Blue Grotto (Taħt il-Ħnejja)-Ġnejna Bay-Għajn Tuffieħa-Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa)
Τρίτη 28 Ιουνίου 2022
Το Blue Grotto είναι ένα σύμπλεγμα θαλάσσιων σπηλαίων κατά μήκος του νοτιοανατολικού τμήματος της Μάλτας. Η δημοφιλής τοποθεσία προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες ετησίως, με τους τουρίστες να συρρέουν εδώ, για να δουν το εκπληκτικό σπήλαιο με εκδρομικά σκάφη. Βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το μικρό νησάκι Filfla (το γνωρίσαμε στο προηγούμενο κεφάλαιο) και λιγότερο από ένα (1) χιλιόμετρο δυτικά του ψαρολιμανιού Wied iż-Żurrieq. Το Blue Grotto πήρε το όνομα αυτό στις αρχές της δεκαετίας του 1950, όταν το προσωπικό του βρετανικού στρατού, που βρισκόταν τότε στη Μάλτα, συνήθιζε να ζητά από τον ντόπιο ψαρά να τους πηγαίνει εκδρομή με βάρκα στις θαλάσσιες σπηλιές. Οι Βρετανοί στρατιώτες, που στάθμευαν εδώ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950, γνώριζαν ότι το Malta Blue Grotto μοιάζει πολύ με το Grotta Azzurra του Capri της Ιταλίας.
Αφήσαμε την Triq il-Wied (επιστρέφοντας από τους Ħaġar Qim και Mnajdra Temples) και αρχίσαμε να κατηφορίζουμε τη στριφογυριστή Triq Wied Iż-Żurrieq. Στα αριστερά μας απλωνόταν η καταγάλανη θάλασσα και στο βάθος βλέπαμε το νησάκι-καταφύγιο πουλιών Filfla. Πρώτα συναντήσαμε το μεγάλο, δωρεάν, δημόσιο parking αυτοκινήτων. Απέναντί του, στην άκρη του γκρεμού, είδαμε να ορθώνεται o Xutu Tower (Torri Xutu), ένας ακόμα πύργος-φρούριο της αμυντικής γραμμής των νησιών.

O Xutu Tower (Torri Xutu). Λήψη από τη βάρκα, καθ΄ οδόν για τo Blue Grotto
Δεν αφήσαμε το αυτοκίνητο σε αυτόν τον χώρο στάθμευσης, αλλά συνεχίσαμε να κατηφορίζουμε διασχίζοντας το μικρό ψαροχώρι με τις ταβέρνες και τα λιγοστά καφέ. Τελικά, παρκάραμε δωρεάν σε ένα άλλο λιλιπούτειο parking με λευκή διαγράμμιση στο τέλος του χωριού και πριν την κατηφορική ράμπα που οδηγεί στο εκδοτήριο εισιτηρίων για το tour στο Blue Grotto.

Οκτώ (8) ευρώ το άτομο, μόνο σε μετρητά, μας στοίχισε αυτή η τουριστική ξεπέτα. Αλλά στη Μάλτα είμαστε, αφού! να μη δούμε και αυτό το αξιοθέατο;
Η κατηφορική ράμπα, με τις ξύλινες δοκούς στη μέση για το γλίστρημα των σκαφών στη θάλασσα, καταλήγει στο στόμιο ενός μικρού φιόρδ-λιμανιού που ονομάζεται Blue Grotto Canal.


Σαν τις μύγες γύρω από τη γαβάθα με το γάλα είχαν απλωθεί πάνω στα βράχια οι λουόμενοι οι οποίοι κολυμπούσαν ανάμεσα στις πάρα πολλές βάρκες που ήταν αραγμένες στα γαλήνια νερά του στενού καταφυγίου.



Η βάρκα μας γέμισε αμέσως και φορώντας τα σωσίβιά μας ξεκινήσαμε τη θαλάσσια εκδρομή μας. Ευτυχώς η θάλασσα ήταν πολύ ήρεμη και απολαύσαμε τη βαρκάδα μας στα γαλάζια νερά ταξιδεύοντας κατά μήκος της νότιας ακτογραμμής της Μάλτας με την ιδιαίτερη μορφολογία. Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, οι σειρήνες μάγευαν τους ναυτικούς εδώ. Στην πιο πρόσφατη ιστορία, την παραμονή της Μεγάλης Πολιορκίας του 1565, οι Μαλτέζοι υπερασπίστηκαν το νησί τους μαχόμενοι κατά μιας Τουρκικής Αρμάδας σε αυτήν την τοποθεσία.

Η βαρκούλα, άλλοτε πλησίαζε τα βράχια και τις τρύπες, και άλλοτε έμπαινε μέσα στις βαθιές κοιλότητες, που τα μανιασμένα κύματα έχουν σμιλέψει με την επίμονη αγριάδα τους μέσα στους αιώνες.







Επιστρέψαμε στο μικρό λιμανάκι χωρίς να έχουμε εντυπωσιαστεί ιδιαίτερα από αυτήν τη δραστηριότητα.

Το Blue Grotto Canal από το σημείο που είχαμε παρκάρει
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο διασχίζοντας ξανά το χωριό. Πριν, όμως, το εγκαταλείψουμε οριστικά σκεφτήκαμε να τσιμπήσουμε κάτι ώστε να κρατηθούμε ακμαίοι για τη συνέχεια της ημερήσιας εκδρομής η οποία είχε πολύ δρόμο ακόμα.
Φτάσαμε στο μεγάλο parking και αφήσαμε εκεί το αυτοκίνητο. Μπροστά μας εμφανίστηκε ξαφνικά, σαν να έπεσε με αλεξίπτωτο από τον ουρανό, ο γνωστός μας χαρτζιλικοεισπράκτορας. Του αφήσαμε 1 ευρουλάκι και κινήσαμε για το μαγαζί που θα μας έκανε το κλικ για να καθίσουμε. Σκεφτήκαμε, αρχικά, να επιλέξουμε κάποια ταβέρνα, αλλά γρήγορα διώξαμε την ιδέα γιατί φοβηθήκαμε την τουριστίλα στο φαγητό. Εν τέλει, βρήκαμε κάπως συμπαθητικό το καφέ STEP ΄N΄ CAFE και παραγγείλαμε 2 XL toasts, αναψυκτικά και νερά. Μια χαρά ήταν όλα, ο λογαριασμός στα 14,90 € και καρδαμωμένοι, πλέον, ξεκινήσαμε για άλλα μέρη του νησιού.
Παρακάτω αφήνω το ωράριο των εκδρομών και τις τιμές για όσους ενδιαφέρονται. Οι εκδρομές με τις βάρκες γίνονται καθημερινά, ανάλογα πάντα με τον καιρό:
- Θερινή ώρα: 09:00 έως 17:00
- Χειμερινή ώρα: 09:00 έως 15:30
- Ενήλικες: 8,00 €
- Παιδί: 4,00 €
Συνεχίσαμε να κινούμαστε δυτικά με προορισμό μια όμορφη τοποθεσία, τους Dingli Cliffs, οι οποίοι αποτελούν το ψηλότερο σημείο του νησιού προσφέροντας ανεμπόδιστη θέα στη Μεσόγειο Θάλασσα από ύψος 253 μέτρων πάνω από την επιφάνειά της. Η μεγάλη έκταση των πανύψηλων ασβεστολιθικών Βράχων σχηματίζει ένα από τα πιο δραματικά τοπία της χώρας. Οι Βράχοι Dingli εκτείνονται για περισσότερα από 2 χιλιόμετρα, από τη Bahrija έως το Mungar, και σχηματίστηκαν λόγω ενός ρήγματος που προκάλεσε την ανύψωσή τους. Τα χαμηλότερα τμήματα του γκρεμού είναι μερικά από τα παλαιότερα εκτεθειμένα πετρώματα στη Μάλτα, και υπολογίζεται ότι σχηματίστηκαν πριν από περίπου 25-30 εκατομμύρια χρόνια.
Η ιδανική ώρα για να φτάσει κανείς στους Βράχους είναι λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα, αλλά εμείς σταματήσαμε μπροστά από το εκκλησάκι της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής γύρω στις 17:45, όταν ο ήλιος ήταν ακόμα ψηλά.

To Saint Magdalen's Chapel στους Dingli Cliffs
Από το χείλος του γκρεμού αφήσαμε τα βλέμματά μας να ταξιδέψουν μέχρι το σημείο της ζεύξης ουρανού και θάλασσας, αλλά και στα μικροσκοπικά χωράφια που στριμώχνονται στις απότομες πλαγιές του συμπαγούς αυτού όγκου τα οποία καλλιεργούνται με μεράκι και μόχθο από τους κατοίκους του ομώνυμου χωριού και της γύρω περιοχής. Το μικροσκοπικό ακατοίκητο νησί Filfla πρωταγωνιστούσε, και πάλι, στις εικόνες που έφταναν στα μάτια μας.


Radar 'Il Ballun' στους Dingli Cliffs:


Οι βορειοδυτικές παραλίες Ġnejna Bay, Għajn Tuffieħa και Golden Bay (Ir-Ramla tal-Mixquqa) του νησιού μας καλούσαν, πλέον, επιτακτικά οπότε αφήσαμε πίσω μας τους γκρεμούς και τους απόρθητους Βράχους Dingli και ξεκινήσαμε να τις συναντήσουμε. Η ώρα άφιξής μας θα ήταν η πλέον ιδανική για άραγμα στις αμμουδιές με το ιδιαίτερο χρυσοκόκκινο χρώμα αφού ο ήλιος θα είχε χαμηλώσει και δε θα είχαμε την ανάγκη για ομπρέλα θαλάσσης.
Δρόμο παίρναμε και δρόμο αφήναμε, εμφανώς πιο αεράτοι με την ανάποδη οδήγηση, σε δρόμους σαν αυτούς των παρακάτω φωτογραφιών.

Δρόμος διπλής κυκλοφορίας στο επαρχιακό δίκτυο της Μάλτας

Δρόμος διπλής κυκλοφορίας στο επαρχιακό δίκτυο της Μάλτας
Η επιβλητική παρουσία της Parish Church of the Assumption of the Blessed Virgin Mary into Heaven του χωριού Mġarr μας ανάγκασε να σταματήσουμε στην άκρη του δρόμου και να την φωτογραφήσουμε από το ανοιχτό παράθυρο.

Ο προορισμός μας απείχε μόλις 2,5 χιλιόμετρα από το χωριό Mġarr. Φτάσαμε στο μεγάλο parking που απλώνεται πριν την αμμώδη παραλία Ġnejna. Επικρατούσε το αδιαχώρητο από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Βρήκαμε, όμως, θέση για να σταθμεύσουμε και αυτό οφείλεται, ξεκάθαρα, στο κοκαλάκι της νυχτερίδας που πάντα συνοδεύει τον σύζυγο με επιτυχία σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις.
Ο Ġnejna Bay είναι η πρώτη αμμώδης παραλία της αλυσίδας παραλιών της περιοχής, μαζί με την Għajn Tuffieħa και τον Golden Bay, ωστόσο η Ġnejna είναι η μικρότερη. Προχωρήσαμε προς την παραλία για μια πρώτη αναγνωριστική βόλτα. Η πρώτη εντύπωση ήταν σοκαριστική! Καλέ, από ποιον πλανήτη έχουν μαζευτεί όλοι αυτοί εδώ; Πού είναι οι ομπρελοξαπλώστρες με τα παχιά στρώματα, τα μπιτσόμπαρα με την εκκωφαντική μουσική, οι wannabe σελέμπριτιζ με τις ακριβές μαγιουδάρες και οι άτριχοι από τα λέιζερ με τα καλογυμνασμένα γυαλιστερά κορμιά άντρες; Καλέ, αυτοί εδώ είναι κανονικοί άνθρωποι!
Πιστεύω πως καταλάβατε ότι τρολάρω και αστειεύομαι με όλα τα παραπάνω, αλλά ήταν μια εικόνα που σε καμία περίπτωση δεν περιμέναμε να αντικρίσουμε σε αυτήν την τόσο δημοφιλή περιοχή του νησιού. Αυτή η απλότητα και η χαλαρότητα μας εξέπληξε πάρα πολύ ευχάριστα και η «χύμα» κατάσταση που επικρατούσε στην παραλία ανέσυρε από τη μνήμη μας ξεχασμένες εικόνες από τις δικές μας αμμουδιές τις οποίες σήμερα, όλοι εμείς που δεν αγαπάμε τις οργανωμένες παραλίες, ψάχνουμε, όχι με το κιάλι, αλλά με το τηλεσκόπιο. Μια τόσο δημοφιλή παραλία στη χώρα μας θα την είχε καταπιεί ο «αρμαγεδδών» της «οργάνωσης» και αμφιβάλλω αν θα υπήρχε έστω και ένα μέτρο ακάλυπτο για να μπορεί να στρώσει κανείς την πετσετούλα του βυθίζοντας τα πόδια του στην άμμο.



Μπάνιο αποφασίσαμε να μην κάνουμε εδώ γιατί θέλαμε να δούμε και τις επόμενες δύο παραλίες της αλυσίδας. Μείναμε, όμως, κάμποση ώρα γιατί θέλαμε να παρατηρήσουμε προσεκτικά το τοπίο και να το αποτυπώσουμε με κάθε λεπτομέρεια στη μνήμη μας. Στα δεξιά είδαμε μεγάλα επίπεδα βράχια πάνω στα οποία είχαν αράξει πολλοί λουόμενοι. Οι τρεις διαδοχικοί κόλποι με τις παραλίες τους χωρίζονται από ψηλές χερσονήσους με πλαγιές από πηλό και ασβεστολιθικούς βράχους. Πάνω από τον κόλπο, σε μια ψηλή, βραχώδη προεξοχή, είδαμε τον Πύργο Lippia (επίσης γνωστό ως Ta' Lippia ή Ġnejna Watch Tower), που χτίστηκε το 1637 από τον Vincenzo Maculani κατόπιν εντολής του Μεγάλου Μαγίστρου Giovanni Paolo Lascaris. Ο Πύργος Lippia αποτελούσε μέρος του περίπλοκου παράκτιου αμυντικού δικτύου που κατασκευάστηκε από τους Ιππότες του Αγίου Ιωάννη.

Ο Ġnejna Bay και ο Ġnejna Watch Tower (Ta' Lippia) στην κορυφή του λόφου
Επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο και ορίσαμε στο gps τον επόμενο προορισμό μας. Διασχίσαμε το Mġarr, το αγροτικό χωριό που περιβάλλεται από εύφορη γεωργική γη και αμπέλια. Στο τέλος του χωριού μια ταμπέλα έγραφε: Għajn Tuffieħa και το βέλος έδειχνε αριστερά. Η Triq Għajn Tuffieħa ήταν η οδός στην οποία οδηγούσαμε τώρα, ενώ γύρω μας απλώνονταν χαμηλοί λοφίσκοι και καλλιεργήσιμα χωράφια. Οι μεγάλες συστάδες με τις φραγκοσυκιές στην άκρη του δρόμου ήταν μια πολύ γνώριμη και οικεία εικόνα. Δεν εγκαταλείψαμε ποτέ την πορεία μας επί της Triq Għajn Tuffieħa, ακόμα κι όταν βρεθήκαμε σε μια διασταύρωση που έδειχνε δεξιά προς Golden Bay, και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να καταλήξουμε στο τέλος του δρόμου, στην κορυφή της χερσονήσου, και στο δημόσιο parking αυτοκινήτων. Ξεκινήσαμε έναν περίπατο, εκεί ψηλά, στα χωμάτινα μονοπάτια της λωρίδας που χωρίζει τους δύο κόλπους (Għajn Tuffieħa και Golden Bay) έχοντας απλωμένη μπροστά μας την απέραντη θάλασσα.

Στην άκρη του γκρεμού στέκεται ακλόνητος άλλος ένας Πύργος, ο Għajn Tuffieħa Tower. Είναι σχεδόν πανομοιότυπος με τον Πύργο Lippia που είχαμε δει πριν λίγο στον Ġnejna Bay, και το βρίσκω λογικό, αφού και αυτός χτίστηκε με εντολή του Μεγάλου Μαγίστρου Giovanni Paolo Lascaris. Οι Πύργοι Għajn Tuffieħa και Lippia είναι οι δύο (2) από τους επτά (7) πύργους που χτίστηκαν σε διάφορα ευάλωτα σημεία του νησιού. Αυτοί οι δύο, πάντως, είναι οι μοναδικοί που χτίστηκαν στη βορειοδυτική Μάλτα. Αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι υπάρχουν πολύ λίγοι φυσικοί και ευάλωτοι όρμοι για αποβίβαση οθωμανικών στρατευμάτων ή μουσουλμάνων κουρσάρων.

Ο Għajn Tuffieħa Tower
Από εδώ ψηλά το θέαμα ήταν συναρπαστικό! Κοιτώντας προς τη θάλασσα είχαμε στα αριστερά μας την Għajn Tuffieħa

και στα δεξιά μας την Golden Bay.

Ήταν και οι δύο πολύ θελκτικές στα μάτια και τα γούστα μας, αφού και στις δύο υπήρχε άπλετος, μη κατειλημμένος από ομπρέλες και ξαπλώστρες, χώρος. Κάθε μια έχει τον δικό της χαρακτήρα και αυτό οφείλεται στους ψηλούς, βραχώδεις σχηματισμούς της χερσονήσου που δημιουργούν τον πλήρη διαχωρισμό μεταξύ των κόλπων, καθιστώντας τον καθένα ξεχωριστό και μοναδικό.
Għajn Tuffieħa σημαίνει «Μάτι της Μηλιάς» και η άλλη ονομασία της είναι Riviera Martinique. Ακούγεται πολύ εξωτικό! Μήπως να την προτιμήσουμε έναντι της Golden Bay;

Η Għajn Tuffieħa ή Riviera Martinique
Από το δίλημμα μας έβγαλε η πρόσβαση στην κάθε μια από αυτές. Αν επιλέγαμε την Għajn Tuffieħa θα έπρεπε να κατέβουμε 200 σκαλιά τα οποία, φυσικά, θα τα ανεβαίναμε στη συνέχεια. Δε σφάξανε με τέτοια ζέστη όταν, σε μόλις λίγα λεπτά με το αυτοκίνητο μπορούσαμε να παρκάρουμε στο parking της Golden Bay και να την προσεγγίσουμε, άνετα και ξεκούραστα, περπατώντας πάνω στην απαλή χρυσοκκόκινη άμμο.

Η Golden Bay
Οδηγώντας προς τη Χρυσή Παραλία συναντήσαμε ένα χαριτωμένο μποτιλιάρισμα. Εδώ, υπάρχει η Golden Bay Horse Riding και κάμποσα άλογα με τους αναβάτες τους είχαν βγει στον δρόμο για την απογευματινή τους βόλτα.


Ένα ακόμα δωρεάν δημόσιο parking, χωρίς χαρτζιλικοεισπράκτορα αυτήν τη φορά, μας υποδέχτηκε πριν την Golden Bay. Στη δεξιά πλευρά του κόλπου είδαμε να ορθώνεται το ξενοδοχείο 5 αστέρων Radisson Blu Resort & Spa, Malta Golden Sands. Πήραμε τα σύνεργα για το μπάνιο μας, αγοράσαμε νερά από ένα μαγαζί στην αρχή της παραλίας, και αράξαμε σε ένα σημείο με λίγους λουόμενους γύρω μας.


Στην Golden Bay υπάρχει ένα μικρό κομμάτι οργανωμένο (στην άκρη του κόλπου-φαίνεται στην αποπάνω φωτογραφία) με ομπρέλες και ξαπλώστρες, αλλά το μεγαλύτερο τμήμα της πιο δημοφιλούς-και το τονίζω αυτό-παραλίας του νησιού είναι χύμα στο κύμα και καθένας πορεύεται όπως γουστάρει. Ρίξαμε τις βουτιές μας, ξεπλύναμε τον ιδρώτα και τη σκόνη από τα καψωμένα κορμιά μας, και αφεθήκαμε στην απογευματινή ραστώνη.

Last edited: