Señor_Nada
Member
- Μηνύματα
- 1.722
- Likes
- 9.609
- Ταξίδι-Όνειρο
- Άβυσσος
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Avignon και Orange
- Marseille
- Arles και Montpellier
- Nîmes
- Perpignan και Carcassonne
- Pérouges και Albi
- Toulouse
- Lyon και Annecy
- Αλσατία: Strasbourg
- Obernai, Sélestat και Colmar
- Centre-Val de Loire: Orléans και Blois
- Centre-Val de Loire: Tours και Rennes
- Νορμανδία: Mont Saint-Michel, Honfleur και Étretat
- Νορμανδία: Rouen και Caen
- Hauts-de-France: Noyelles-sur-mer, Saint-Valery-sur-Somme και Berck ή Berck-sur-Mer
- Hauts-de-France: Amiens, Arras, Cambrai
- Lille
- Nord+Pas-de-Calais: Montreuil-sur-Mer, Bergues, Saint-Omer
- Nord+Pas-de-Calais: Dunkerque, Boulogne-sur-Mer, Calais
- Chartres, Le Mans
- Angers, Nantes
- Nancy, Metz
- Vienne, Dijon
- Provins, Dinan
- Saint-Malo, Dol-de-Bretagne,
- Bordeaux, Bayonne
- Κάστρα Chambord και Chenonceau και Amboise
- Paris (μέρος 1ο)
- Paris (μέρος 2ο)
- Paris (μέρος 3ο)
- Paris (μέρος 4ο)
- Paris (μέρος 5ο)
- Paris (μέρος 6ο και τελευταίο!)
- Le Havre και Troyes
- Vitré και Vannes
- Fougères
- Πρώτη μου φορά στη Γαλλία, που να πάω;
- Carnac και Quimper
- Paris (μέρος 7ο η επιστροφή!)
- Paris (μέρος 8ο και τελευταίο, αυτή τη φορά το εννοώ!)
- Reims και Laon
- Autun, Beaune και Lorient
- Saint-Rémy-de-Provence και Aix-en-Provence
- Monaco και Grenoble
- Nice
Paris (μέρος 3ο)
Θα ξεκινήσω με ένα κουίζ: Ποια είναι η πρωτεύουσα της ηλεκτρονικής μουσικής; Η απάντηση στο ποστ που ακολουθεί.
Ο 17ο αιώνας ήταν πολύ σημαντικός για το Παρίσι ιστορικά. Το 1635 φτιάχτηκε ο κήπος Jardin des Plantes σαν κήπος με φαρμακευτικά βότανα για τον βασιλιά Louis XIII. Μετά τη Γαλλική επανάσταση ο κήπος προφανώς έχασε το βασιλικό του χαρακτήρα. Σε αυτόν τον κήπο θα βρείτε παμπάλαια δέντρα και το μουσείο φυσικής ιστορίας. Ωραίος κήπος για βόλτα και συνδυάζεται εύκολα με πανεπιστήμιο της Sorbonne, Pantheon και arénes de Lutéce. Συνδυάζεται και με κήπους και παλάτι Louxembourg, αλλά αυτά προτείνω να συνδυαστούν με βόλτα στην περιοχή Montparnasse, θα γράψω σε επόμενο ποστ για αυτό.
Στον jardin des plantes βρίσκεται και ένας απ'τους παλιότερους ζωολογικούς κήπους στον κόσμο. Οι βασιλιάδες ήθελαν να διακοσμούν τα παλάτια τους με εξωτικά ζώα. Ο Louis XIV είχε μαζέψει διάφορα ζώα στο παλάτι των Βερσαλλιών. Μετά την γαλλική επανάσταση τα ζώα μεταφέρθηκαν στον jardin des plantes. Με μια βόλτα στο πάρκο βλέπεις και κάποια ζώα αφού τα κρύβουν μόνο κάτι δέντρα. Πολύ πιθανό να πετύχετε το κόκκινο πάντα για παράδειγμα. Ενώ έχει και μερικά wallabies έξω απ'το ζωολογικό κήπο.
Δίπλα από τον κήπο βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα τζαμιά της Γαλλίας, Grande Mosquée de Paris. Έχει και καφετέρια με τσάι με μέντα (ότι καλύτερο) και αραβικά γλυκά. Γίνεται πανικός από κόσμο, αν και είναι μεγάλος χώρος δεν βρίσκεις εύκολα να κάτσεις.
Ήρθε η ώρα του le Grand. Το 1638 γεννιέται στο château Neuf της Saint-Germain-en-Laye ο Louis XIV. Ένα κάστρο που δεν υπάρχει σήμερα αφού κατά τη διάρκεια της γαλλικής επανάστασης εθνικοποιήθηκε, μετέπειτα πουλήθηκε και ο νέος ιδιοκτήτης προτίμησε να το γκρεμίσει και να πουλήσει το οικόπεδο και τα επί μέρους υλικά. Αυτό που διατηρείται μέχρι σήμερα είναι το κάστρο château Vieux, το οποίο μάλιστα είχε τροποποιηθεί στο Αναγεννησιακό στυλ. Όχι μόνο είναι επισκέψιμο σήμερα αλλά στεγάζει και το εξαιρετικό εθνικό αρχαιολογικό μουσείο. Μια επίσκεψη σε αυτό το μουσείο ισοδυναμεί με ταξίδι στην εξέλιξη της ανθρωπότητας μέσα από ευρήματα της Γαλλίας. Το highlight του μουσείου είναι χωρίς αμφιβολία το γλυπτό σε ελεφαντόδοντο περίπου 25 χιλιάδων ετών της dame de brassempouy. Το μοναδικό γλυπτό από εκείνη την εποχή που έχουν διασωθεί οι λεπτομέρειες του προσώπου. Το κτίριο είναι από μόνο του όμορφο.
Απέναντι από το κάστρο έχει και ωραία ιδιαίτερη εκκλησία. Αυτό όμως που πιθανότατα θα τραβήξει την προσοχή σας είναι η θέα που προσφέρει ο λόφος προς το Παρίσι. Είναι φανερό ότι τα προάστια του Παρισιού τα χαρακτηρίζουν οι μεγάλες πράσινες εκτάσεις. Σε αντίθεση με το κέντρο του Παρισιού που το κατατάσσουν σε μία από τις πρωτεύουσες με λιγότερο πράσινο στην Ευρώπη.
Ο Louis XIV έγινε βασιλιάς στην ώριμη ηλικία των 5 χρονών. Άρχισε να κυβερνά πραγματικά στα 23 του. Μέχρι τότε είχαν χτιστεί πολλά παλάτια οπότε μπορούσε να αλλάζει παραστάσεις. Εκτός από τα παλάτια που έχω ήδη αναφέρει, ένα απ'τα παλάτια που έμενε ήταν το Vincennes. Με έναν από τους ψηλότερους πύργους που είχαν χτιστεί εκείνη την εποχή.
Το κάστρο βρίσκεται δίπλα στη μεγάλη έκταση πρασίνου bois de Vincennes. Είναι ωραία για βόλτα κι έχει και ένα άλλο μέρος εκεί που αξίζει μια βόλτα, θα επανέλθω σε επόμενο ποστ.
Ο Louis XIV έφερε σημαντικές αλλαγές στο Παρίσι όπως το να γεμίσει την πόλη με λάμπες για να παραμένει φωτεινή το βράδυ. Αυτό συνεχίστηκε με την πόλη να διαθέτει χιλιάδες λάμπες σήμερα πράγμα που της δίνει τον τίτλο η πόλη του φωτός. Προώθησε τις τέχνες, ιδρύοντας την θεατρική ομάδα Comédie-Française (δεν βρισκόταν στο ίδιο θέατρο που ανέφερα στο προηγούμενο ποστ), την ακαδημία χορού και την ακαδημία της όπερας. Η επιθυμία του να έχει μια μεγαλοπρεπή διαδρομή προς το παλάτι οδήγησε στο άνοιγμα του δρόμου που γνωρίζουμε σήμερα σαν Champs-Élysées. Ίσως η πιο εντυπωσιακή λεωφόρος του Παρισιού στην οποία γίνονται και πάρα πολλά δρώμενα. Από θερινό σινεμά μέχρι καρναβάλι των χωρών της Καραϊβικής.
Καλή φάση είναι να την πετύχετε κλειστή για τα αυτοκίνητα που μετατρέπεται σε έναν απέραντο πεζόδρομο. Κατά την διάρκεια της journée de patrimoine είναι μια τέτοια περίπτωση. Εννοείται πως πλημμυρίζει από κόσμο.
Οι περίφημες οχυρώσεις του Vauban, σε κάποιες από τις οποίες έχω αναφερθεί σε προηγούμενα ποστ, χτίστηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας του Louis XIV. Το κτίριο hôtel des Invalides χτίστηκε με εντολή του Louis XIV για να φιλοξενεί τραυματίες πολέμου αλλά και να λειτουργεί σαν γηροκομείο για τους στρατιώτες. Σήμερα εκεί είναι το πολεμικό μουσείο και ο τάφος του Ναπολέοντα του πρώτου. Δεν το έχω επισκεφθεί. Τόσες επιτυχίες έκανε ο Louis XIV δεν άξιζε αψίδες θριάμβου; Ζήτησε να μετατρέψουν τις μεσαιωνικές πύλες Porte Saint Denis και Porte Saint Martin σε αψίδες του θριάμβου. Η Porte Saint Denis.
Τόσα χρόνια βασιλιάς δεν άξιζε κι ένα ταπεινό παλατάκι; Εκείνο το εξοχικό που έχουμε στις Βερσαλλίες για κυνήγι δεν μπορούμε να το κάνουμε παλάτι; Οι εργασίες κράτησαν 54 χρόνια με τον Louis XIV να μετακομίζει μόνιμα εκεί το 1682. Όλη αυτή η μεγαλομανία του συνοδεύτηκε από την καθιέρωση του βασιλιά στον απόλυτο μονάρχη. Έχοντας την δύναμη να κάνουν ότι γουστάρουν χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν ούτε καν την εκκλησία και την αριστοκρατία. Η απόλυτη μοναρχία συνεχίστηκε και από τους μετέπειτα βασιλιάδες για να την τελειώσει με πάταγο η Γαλλική επανάσταση. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της μεγαλομανίας του Louis XIV είναι το παλάτι των Βερσαλλιών και οι κήποι του. Αποτελεί μνημείο Ουνέσκο και είναι πραγματικά πολύ εντυπωσιακό. Διοργανώνονται και χοροί στην αίθουσα χορού του παλατιού με παραδοσιακές ενδυμασίες της εποχής αν εκτιμάτε τις γραφικές καταστάσεις.
Η επίσκεψη στους κήπους είναι δωρεάν με εξαίρεση τις φορές που έχει κάποιο δρώμενο που μπορεί να είναι συναυλία ή σόου με τα πυροτεχνήματα. Πέρσι για να τιμήσουν τον Molière και τα 400 χρόνια από την γέννησή του είχαν και παραστάσεις στους κήπους στα 2ε. Εγώ τους είχα πετύχει χιονισμένους και με παγωμένα συντριβάνια.
Ο χρόνος για το κουίζ τελείωσε. Η πρωτεύουσα της ηλεκτρονικής μουσικής είναι φυσικά οι Βερσαλλίες! Τι; Δεν το ξέρατε; Τι να σας πω, Παριζιάνοι μου το είπαν, εγώ δεν ακούω αυτή τη μουσική. Λένε έχει βγάλει πολύ μεγάλα ονόματα όπως οι Daft Punk και οι Phoenix και γίνονται και φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής ακόμα και στο παλάτι. Δεν με έχουν πείσει.
Η μεγαλομανία του Louis XIV δεν βγήκε σε καλό στους Γάλλους φυσικά. Ο θανάτος του το 1715 πέρα απ'το ότι τον κατατάσσει σε έναν από τους μακροβιότερους βασιλιάδες που έχουν υπάρξει, άφησε κι ένα τεράστιο χρέος στους Γάλλους. Και τι μ'αυτό, οι μοναρχιδιές συνεχίστηκαν. Νέο παλάτι στο κέντρο του Παρισιού το Palais de l’Élysée. Εδώ σήμερα μένει ο βασιλιάς της Ανδόρας, δηλαδή ο πρόεδρος της Γαλλίας δηλαδή ο Μακρόν. Και αυτό το κτίριο είναι επισκέψιμο στη journée de patrimoine. Αν έχω γράψει ότι πολλές φορές δεν προλαβαίνεις να δεις καν την ανακοίνωση, καταλαβαίνετε τι ζήτηση έχει αυτό. Το παλάτι βρίσκεται πίσω από ψηλούς φράχτες και δεν μπορείς να δεις ούτε το εξωτερικό του μέρος.
Στη journée de patrimoine υπάρχουν άπειρες επιλογές. Ακόμα και μεγάλοι οίκοι μόδας ή κοσμημάτων μπορούν να σας κάνουν δωρεάν τουρ. Εγώ είχα πάει στο υπουργείο εξωτερικών. Ένα κτίριο που είναι του 19ου αιώνα και είναι και αυτό εντυπωσιακό. Εδώ είχε φιλοξενηθεί το βασιλικό ζεύγος της Αγγλίας το 1938 για το οποίο έχτισαν ειδικά δωμάτια που χρησιμοποιήθηκαν μόνο για τη διαμονή τους. Money well spent που λέμε. Αν πάτε θα έχετε την τιμή να δείτε τις λεκάνες που ακούμπησαν τα βασιλικά τους κωλομάγουλα. Time well spent που λέμε.
Και η κόρη του Louis XIV που θα έμενε; Στο δρόμο; Ας είμαστε σοβαροί. Νέο παλάτι στο κέντρο του Παρισιού, το Palais Bourbon. Με τη Γαλλική επανάσταση ήρθε η εθνικοποίηση του και σήμερα φιλοξενεί το Γαλλικό κοινοβούλιο. Η πρόσοψη του χτίστηκε τον 19ο αιώνα αντιγράφοντας την εκκλησία της Madeleine. Δεν μπορώ να θυμηθώ αν όσο είμαι στο Παρίσι το έχω δει χωρίς αυτό το σεντόνι. Σίγουρα το είχα δει χωρίς σεντόνι το 2011.
Δεν είχαμε όμως μόνο την κατασκευή παλατιών αλλά και εκκλησιών. Τον 17ο αιώνα χτίστηκε πάνω στα θεμέλια μια εκκλησίας του 13ου αιώνα η 2η μεγαλύτερη εκκλησία του Παρισιού μετά τη Notre-Dame, η Saint-Sulpice. Μια εκκλησία που συνέχισαν να χτίζουν μέχρι τον 18ο αιώνα και ουσιαστικά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Την έχτιζαν έχοντας σαν πρότυπο τον καθεδρικό Saint Paul του Λονδίνου αλλά οι κορυφές των πύργων δεν χτίστηκαν ποτέ.
Διοργανώνονται συναυλίες κλασσικής ή εκκλησιαστικής μουσικής στη Saint-Sulpice, ενώ κάνουν και δωρεάν ξεναγήσεις στο υπόγειο κομμάτι της εκκλησίας που μπορείς να δεις τα θεμέλια του παλιού ναού και αγάλματα από τότε. Πιθανότατα θα δείτε και τον μίκι μάους και δεν εννοώ αυτόν της Disney. Έχω πάει στη ξενάγηση και δεν θα την πρότεινα γιατί είναι μόνο στα Γαλλικά και κρατάει 2 ώρες! Δεν νομίζω ότι χρειαζόταν να το κουράσουν τόσο. Βέβαια ψοφάω για τα μακάβρια και σκοτεινά έργα τέχνης των εκκλησιών.
Το 1749 ο Louis XV στην προσπάθεια του να περάσει ακόμα έναν φόρο βρήκε την αντίσταση της βουλής του Παρισιού. Φυσικά διέλυσε τη βουλή και έδωσε περισσότερη εξουσία στον εαυτό του και στους παρατρεχάμενους του. Έτσι φτάνουμε στο 1751 και μια ομάδα φιλοσόφων με επικεφαλής τους Diderot και D'Alembert εκδίδουν τον πρώτο από τους 28 τόμους της Εγκυκλοπαίδειας. Έχουμε τη γέννηση του Διαφωτισμού. Ο Voltaire καλεί σε αντίσταση κατά της καταπίεσης, ο Diderot αμφισβητεί την απόλυτη μοναρχία του βασιλιά, ο Montesquieu εξήγησε την ανάγκη για διαχωρισμό της εκτελεστικής, της νομοθετικής και της δικαστικής εξουσίας και ο Rousseau βεβαιώνει ότι όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι απέναντι στο νόμο. Ακόμα και η ανοχή στις άλλες θρησκείες τονίστηκε από τους φιλόσοφους. Ο Montesquieu κι ο Voltaire θεωρούνται πρωτοπόροι στο κίνημα της κατάργησης της δουλείας. Η υποκρισία τελικά περίσσευε και για τους φιλόσοφους του Διαφωτισμού. Ο Voltaire συγκεκριμένα μάλλον ήταν φιλόσοφος του σκοταδιού. Πέρα απ'τό ότι ήταν αντισημίτης, υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία με συμμετοχή του Voltaire σε χρηματοδοτήσεις πλοίων που μετέφεραν σκλάβους. Έφαγε cancel και το άγαλμα του στο Παρίσι βανδαλίστηκε με αποτέλεσμα να το μετακινήσουν. Δεν γνωρίζω αν το έχουν επιστρέψει μέχρι σήμερα στην αρχική του θέση, νομίζω πως όχι. Ο Voltaire κι ο Rousseau έχουν μπει στο Panthéon του Παρισιού. Μια πρώην εκκλησία που μετά τη Γαλλική επανάσταση μετατράπηκε σε χώρο που θα τιμούσε τους σημαντικούς άντρες της Γαλλίας. Το Panthéon φτιάχτηκε για να φιλοξενεί μόνο άντρες, φαίνεται και από το Aux grands hommes που είναι γραμμένο στην πρόσοψη του. Φέτος μπήκε στο Panthéon η Josephine Baker όπως βλέπετε στο πανό. Κάποιοι κακόγουστοι έχουν βάλει μια φούστα με μπανάνες μπροστά στον τάφο της επειδή ήταν χορεύτρια. Ήμαρτον!
Στο Panthéon πλέον βρίσκονται 6 γυναίκες. Η πρώτη γυναίκα που μπήκε στο Panthéon ήταν η Marie Curie. Το μουσείο της Marie Curie που ήταν το γραφείο και το εργαστήριο της βρίσκεται μερικά μέτρα μακριά και είναι δωρεάν. Είμαι απαράδεκτος, δεν το έχω επισκεφθεί ακόμα. Αντίθετα στο Panthéon έχω μπει μέσα. Είναι από τα μέρη που θα σας πρότεινα να μην πάτε. Δεν είναι τόσο εντυπωσιακό μέσα, ειδικά το κομμάτι των τάφων και πιθανότατα δεν θα έχετε ιδέα ποιοι είναι οι περισσότεροι αν δεν πάτε με κάποιον Γάλλο ή ξεναγό. Δυστυχώς πήγα χειμώνα και έχασα την δυνατότητα να ανέβω πάνω και να δω και λίγη θέα αφού το πάνω μέρος ανοίγει από την άνοιξη. Στο κεντρικό δωμάτιο του Panthéon μπορείτε να δείτε και το εκκρεμές του Foucault.
Να πω επίσης ότι έχει πολύ καλή παμπ πίσω από το Panthéon που γίνεται χαμός όταν έχει κάποιο ποδοσφαιρικό αγώνα, η le bombardier.
Στα τέλη του 18ου αιώνα έχουμε επίσης πολύ σημαντικά γεγονότα για το Παρίσι. Ο υπουργός Tourgot που συμμετείχε στην Εγκυκλοπαίδεια του Διαφωτισμού βλέπει ότι η πληρωμή φόρων που δεν πιάνει τους κληρικούς και τους αρχόντους έχει δημιουργήσει τρεις τάξεις με την εργατική τάξη να είναι καταφανέστατα αδικημένη. Προτείνει λοιπόν την πληρωμή φόρων σε όλους τους ιδιοκτήτες για να τους πιάσει όλους. Φυσικά αυτό δεν ευχαρίστησε τους αρχόντους και μετά το φιάσκο με την έλλειψη λόγω κακών σοδειών του βασικού αγαθού που είναι τα σιτηρά, οδήγησε στην απόλυση του. Το αποκορύφωμα της αγανάκτησης ήρθε το 1788 που ο πληθυσμός της Γαλλίας είχε αυξηθεί, ο λιμός είχε εξαπλωθεί στην επαρχία, ενώ στο Παρίσι είχαμε αύξηση τιμών στο ψωμί που έφερε διαδηλώσεις. Ο λαός είχε ξεφραγκιαστεί από τους φόρους και η αριστοκρατία δεν ήθελε να πληρώσει άλλους φόρους. Η Γαλλία είχε πτωχεύσει. Σαν αποκορύφωμα τα νεκροταφεία τους είχαν αρχίσει να γίνονται υγειονομικές βόμβες. Το νεκροταφείο des Innocents στη συνοικία Halles, που ήταν αφιερωμένο στα παιδιά που είχε σκοτώσει ο Ηρώδης, έκλεισε και τελικά μετατράπηκε σε αγορά. Σήμερα στην πλατεία βρίσκεται ένα συντριβάνι του 16ου αιώνα.
Στην περιοχή les Halles υπάρχει και τεράστιο εμπορικό κέντρο με πολλά μαγαζιά και πολλά φαγάδικα, καφέ κάπως πιο οικονομικά από άλλα μέρη του Παρισιού. Εκεί είναι και το μουσείο μοντέρνας τέχνης Bourse de commerce καθώς και το Centre Pompidou. Η μοντέρνα τέχνη με απωθεί όπως τα σκόρδα τον δράκουλα, δεν έχω πάει ούτε τις τσάμπα ημέρες. Τα Χριστούγεννα θα πετύχετε στο εμπορικό τον μπαρμπά Βασίλη να αράζει.
Καθώς τα νεκροταφεία άρχισαν να κλείνουν, αποφασίζουν να τοποθετήσουν τα κόκκαλα υπόγεια. Έτσι σταδιακά έχουμε την δημιουργία των κατακομβών του Παρισιού. Υπάρχουν μπόλικες κατακόμβες στο Παρίσι, στο μεγαλύτερο κομμάτι είναι παράνομο να πας αλλά διοργανώνουν σε αυτές από ξεναγήσεις με δάδες μέχρι πάρτι. Εγώ έχω πάει στο επίσημα επισκέψιμο κομμάτι και το προτείνω. Έχει πολύ ενδιαφέρον ο χώρος. Έχουν τοποθετήσει τα κόκκαλα με καλλιτεχνικό τρόπο. Οπωσδήποτε κάντε κράτηση γιατί παίρνουν περιορισμένο αριθμό επισκεπτών και εξαντλούνται γρήγορα.
Θα ξεκινήσω με ένα κουίζ: Ποια είναι η πρωτεύουσα της ηλεκτρονικής μουσικής; Η απάντηση στο ποστ που ακολουθεί.
Ο 17ο αιώνας ήταν πολύ σημαντικός για το Παρίσι ιστορικά. Το 1635 φτιάχτηκε ο κήπος Jardin des Plantes σαν κήπος με φαρμακευτικά βότανα για τον βασιλιά Louis XIII. Μετά τη Γαλλική επανάσταση ο κήπος προφανώς έχασε το βασιλικό του χαρακτήρα. Σε αυτόν τον κήπο θα βρείτε παμπάλαια δέντρα και το μουσείο φυσικής ιστορίας. Ωραίος κήπος για βόλτα και συνδυάζεται εύκολα με πανεπιστήμιο της Sorbonne, Pantheon και arénes de Lutéce. Συνδυάζεται και με κήπους και παλάτι Louxembourg, αλλά αυτά προτείνω να συνδυαστούν με βόλτα στην περιοχή Montparnasse, θα γράψω σε επόμενο ποστ για αυτό.

Στον jardin des plantes βρίσκεται και ένας απ'τους παλιότερους ζωολογικούς κήπους στον κόσμο. Οι βασιλιάδες ήθελαν να διακοσμούν τα παλάτια τους με εξωτικά ζώα. Ο Louis XIV είχε μαζέψει διάφορα ζώα στο παλάτι των Βερσαλλιών. Μετά την γαλλική επανάσταση τα ζώα μεταφέρθηκαν στον jardin des plantes. Με μια βόλτα στο πάρκο βλέπεις και κάποια ζώα αφού τα κρύβουν μόνο κάτι δέντρα. Πολύ πιθανό να πετύχετε το κόκκινο πάντα για παράδειγμα. Ενώ έχει και μερικά wallabies έξω απ'το ζωολογικό κήπο.

Δίπλα από τον κήπο βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα τζαμιά της Γαλλίας, Grande Mosquée de Paris. Έχει και καφετέρια με τσάι με μέντα (ότι καλύτερο) και αραβικά γλυκά. Γίνεται πανικός από κόσμο, αν και είναι μεγάλος χώρος δεν βρίσκεις εύκολα να κάτσεις.

Ήρθε η ώρα του le Grand. Το 1638 γεννιέται στο château Neuf της Saint-Germain-en-Laye ο Louis XIV. Ένα κάστρο που δεν υπάρχει σήμερα αφού κατά τη διάρκεια της γαλλικής επανάστασης εθνικοποιήθηκε, μετέπειτα πουλήθηκε και ο νέος ιδιοκτήτης προτίμησε να το γκρεμίσει και να πουλήσει το οικόπεδο και τα επί μέρους υλικά. Αυτό που διατηρείται μέχρι σήμερα είναι το κάστρο château Vieux, το οποίο μάλιστα είχε τροποποιηθεί στο Αναγεννησιακό στυλ. Όχι μόνο είναι επισκέψιμο σήμερα αλλά στεγάζει και το εξαιρετικό εθνικό αρχαιολογικό μουσείο. Μια επίσκεψη σε αυτό το μουσείο ισοδυναμεί με ταξίδι στην εξέλιξη της ανθρωπότητας μέσα από ευρήματα της Γαλλίας. Το highlight του μουσείου είναι χωρίς αμφιβολία το γλυπτό σε ελεφαντόδοντο περίπου 25 χιλιάδων ετών της dame de brassempouy. Το μοναδικό γλυπτό από εκείνη την εποχή που έχουν διασωθεί οι λεπτομέρειες του προσώπου. Το κτίριο είναι από μόνο του όμορφο.

Απέναντι από το κάστρο έχει και ωραία ιδιαίτερη εκκλησία. Αυτό όμως που πιθανότατα θα τραβήξει την προσοχή σας είναι η θέα που προσφέρει ο λόφος προς το Παρίσι. Είναι φανερό ότι τα προάστια του Παρισιού τα χαρακτηρίζουν οι μεγάλες πράσινες εκτάσεις. Σε αντίθεση με το κέντρο του Παρισιού που το κατατάσσουν σε μία από τις πρωτεύουσες με λιγότερο πράσινο στην Ευρώπη.

Ο Louis XIV έγινε βασιλιάς στην ώριμη ηλικία των 5 χρονών. Άρχισε να κυβερνά πραγματικά στα 23 του. Μέχρι τότε είχαν χτιστεί πολλά παλάτια οπότε μπορούσε να αλλάζει παραστάσεις. Εκτός από τα παλάτια που έχω ήδη αναφέρει, ένα απ'τα παλάτια που έμενε ήταν το Vincennes. Με έναν από τους ψηλότερους πύργους που είχαν χτιστεί εκείνη την εποχή.

Το κάστρο βρίσκεται δίπλα στη μεγάλη έκταση πρασίνου bois de Vincennes. Είναι ωραία για βόλτα κι έχει και ένα άλλο μέρος εκεί που αξίζει μια βόλτα, θα επανέλθω σε επόμενο ποστ.

Ο Louis XIV έφερε σημαντικές αλλαγές στο Παρίσι όπως το να γεμίσει την πόλη με λάμπες για να παραμένει φωτεινή το βράδυ. Αυτό συνεχίστηκε με την πόλη να διαθέτει χιλιάδες λάμπες σήμερα πράγμα που της δίνει τον τίτλο η πόλη του φωτός. Προώθησε τις τέχνες, ιδρύοντας την θεατρική ομάδα Comédie-Française (δεν βρισκόταν στο ίδιο θέατρο που ανέφερα στο προηγούμενο ποστ), την ακαδημία χορού και την ακαδημία της όπερας. Η επιθυμία του να έχει μια μεγαλοπρεπή διαδρομή προς το παλάτι οδήγησε στο άνοιγμα του δρόμου που γνωρίζουμε σήμερα σαν Champs-Élysées. Ίσως η πιο εντυπωσιακή λεωφόρος του Παρισιού στην οποία γίνονται και πάρα πολλά δρώμενα. Από θερινό σινεμά μέχρι καρναβάλι των χωρών της Καραϊβικής.

Καλή φάση είναι να την πετύχετε κλειστή για τα αυτοκίνητα που μετατρέπεται σε έναν απέραντο πεζόδρομο. Κατά την διάρκεια της journée de patrimoine είναι μια τέτοια περίπτωση. Εννοείται πως πλημμυρίζει από κόσμο.

Οι περίφημες οχυρώσεις του Vauban, σε κάποιες από τις οποίες έχω αναφερθεί σε προηγούμενα ποστ, χτίστηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας του Louis XIV. Το κτίριο hôtel des Invalides χτίστηκε με εντολή του Louis XIV για να φιλοξενεί τραυματίες πολέμου αλλά και να λειτουργεί σαν γηροκομείο για τους στρατιώτες. Σήμερα εκεί είναι το πολεμικό μουσείο και ο τάφος του Ναπολέοντα του πρώτου. Δεν το έχω επισκεφθεί. Τόσες επιτυχίες έκανε ο Louis XIV δεν άξιζε αψίδες θριάμβου; Ζήτησε να μετατρέψουν τις μεσαιωνικές πύλες Porte Saint Denis και Porte Saint Martin σε αψίδες του θριάμβου. Η Porte Saint Denis.

Τόσα χρόνια βασιλιάς δεν άξιζε κι ένα ταπεινό παλατάκι; Εκείνο το εξοχικό που έχουμε στις Βερσαλλίες για κυνήγι δεν μπορούμε να το κάνουμε παλάτι; Οι εργασίες κράτησαν 54 χρόνια με τον Louis XIV να μετακομίζει μόνιμα εκεί το 1682. Όλη αυτή η μεγαλομανία του συνοδεύτηκε από την καθιέρωση του βασιλιά στον απόλυτο μονάρχη. Έχοντας την δύναμη να κάνουν ότι γουστάρουν χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν ούτε καν την εκκλησία και την αριστοκρατία. Η απόλυτη μοναρχία συνεχίστηκε και από τους μετέπειτα βασιλιάδες για να την τελειώσει με πάταγο η Γαλλική επανάσταση. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της μεγαλομανίας του Louis XIV είναι το παλάτι των Βερσαλλιών και οι κήποι του. Αποτελεί μνημείο Ουνέσκο και είναι πραγματικά πολύ εντυπωσιακό. Διοργανώνονται και χοροί στην αίθουσα χορού του παλατιού με παραδοσιακές ενδυμασίες της εποχής αν εκτιμάτε τις γραφικές καταστάσεις.

Η επίσκεψη στους κήπους είναι δωρεάν με εξαίρεση τις φορές που έχει κάποιο δρώμενο που μπορεί να είναι συναυλία ή σόου με τα πυροτεχνήματα. Πέρσι για να τιμήσουν τον Molière και τα 400 χρόνια από την γέννησή του είχαν και παραστάσεις στους κήπους στα 2ε. Εγώ τους είχα πετύχει χιονισμένους και με παγωμένα συντριβάνια.

Ο χρόνος για το κουίζ τελείωσε. Η πρωτεύουσα της ηλεκτρονικής μουσικής είναι φυσικά οι Βερσαλλίες! Τι; Δεν το ξέρατε; Τι να σας πω, Παριζιάνοι μου το είπαν, εγώ δεν ακούω αυτή τη μουσική. Λένε έχει βγάλει πολύ μεγάλα ονόματα όπως οι Daft Punk και οι Phoenix και γίνονται και φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής ακόμα και στο παλάτι. Δεν με έχουν πείσει.
Η μεγαλομανία του Louis XIV δεν βγήκε σε καλό στους Γάλλους φυσικά. Ο θανάτος του το 1715 πέρα απ'το ότι τον κατατάσσει σε έναν από τους μακροβιότερους βασιλιάδες που έχουν υπάρξει, άφησε κι ένα τεράστιο χρέος στους Γάλλους. Και τι μ'αυτό, οι μοναρχιδιές συνεχίστηκαν. Νέο παλάτι στο κέντρο του Παρισιού το Palais de l’Élysée. Εδώ σήμερα μένει ο βασιλιάς της Ανδόρας, δηλαδή ο πρόεδρος της Γαλλίας δηλαδή ο Μακρόν. Και αυτό το κτίριο είναι επισκέψιμο στη journée de patrimoine. Αν έχω γράψει ότι πολλές φορές δεν προλαβαίνεις να δεις καν την ανακοίνωση, καταλαβαίνετε τι ζήτηση έχει αυτό. Το παλάτι βρίσκεται πίσω από ψηλούς φράχτες και δεν μπορείς να δεις ούτε το εξωτερικό του μέρος.
Στη journée de patrimoine υπάρχουν άπειρες επιλογές. Ακόμα και μεγάλοι οίκοι μόδας ή κοσμημάτων μπορούν να σας κάνουν δωρεάν τουρ. Εγώ είχα πάει στο υπουργείο εξωτερικών. Ένα κτίριο που είναι του 19ου αιώνα και είναι και αυτό εντυπωσιακό. Εδώ είχε φιλοξενηθεί το βασιλικό ζεύγος της Αγγλίας το 1938 για το οποίο έχτισαν ειδικά δωμάτια που χρησιμοποιήθηκαν μόνο για τη διαμονή τους. Money well spent που λέμε. Αν πάτε θα έχετε την τιμή να δείτε τις λεκάνες που ακούμπησαν τα βασιλικά τους κωλομάγουλα. Time well spent που λέμε.

Και η κόρη του Louis XIV που θα έμενε; Στο δρόμο; Ας είμαστε σοβαροί. Νέο παλάτι στο κέντρο του Παρισιού, το Palais Bourbon. Με τη Γαλλική επανάσταση ήρθε η εθνικοποίηση του και σήμερα φιλοξενεί το Γαλλικό κοινοβούλιο. Η πρόσοψη του χτίστηκε τον 19ο αιώνα αντιγράφοντας την εκκλησία της Madeleine. Δεν μπορώ να θυμηθώ αν όσο είμαι στο Παρίσι το έχω δει χωρίς αυτό το σεντόνι. Σίγουρα το είχα δει χωρίς σεντόνι το 2011.

Δεν είχαμε όμως μόνο την κατασκευή παλατιών αλλά και εκκλησιών. Τον 17ο αιώνα χτίστηκε πάνω στα θεμέλια μια εκκλησίας του 13ου αιώνα η 2η μεγαλύτερη εκκλησία του Παρισιού μετά τη Notre-Dame, η Saint-Sulpice. Μια εκκλησία που συνέχισαν να χτίζουν μέχρι τον 18ο αιώνα και ουσιαστικά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Την έχτιζαν έχοντας σαν πρότυπο τον καθεδρικό Saint Paul του Λονδίνου αλλά οι κορυφές των πύργων δεν χτίστηκαν ποτέ.

Διοργανώνονται συναυλίες κλασσικής ή εκκλησιαστικής μουσικής στη Saint-Sulpice, ενώ κάνουν και δωρεάν ξεναγήσεις στο υπόγειο κομμάτι της εκκλησίας που μπορείς να δεις τα θεμέλια του παλιού ναού και αγάλματα από τότε. Πιθανότατα θα δείτε και τον μίκι μάους και δεν εννοώ αυτόν της Disney. Έχω πάει στη ξενάγηση και δεν θα την πρότεινα γιατί είναι μόνο στα Γαλλικά και κρατάει 2 ώρες! Δεν νομίζω ότι χρειαζόταν να το κουράσουν τόσο. Βέβαια ψοφάω για τα μακάβρια και σκοτεινά έργα τέχνης των εκκλησιών.

Το 1749 ο Louis XV στην προσπάθεια του να περάσει ακόμα έναν φόρο βρήκε την αντίσταση της βουλής του Παρισιού. Φυσικά διέλυσε τη βουλή και έδωσε περισσότερη εξουσία στον εαυτό του και στους παρατρεχάμενους του. Έτσι φτάνουμε στο 1751 και μια ομάδα φιλοσόφων με επικεφαλής τους Diderot και D'Alembert εκδίδουν τον πρώτο από τους 28 τόμους της Εγκυκλοπαίδειας. Έχουμε τη γέννηση του Διαφωτισμού. Ο Voltaire καλεί σε αντίσταση κατά της καταπίεσης, ο Diderot αμφισβητεί την απόλυτη μοναρχία του βασιλιά, ο Montesquieu εξήγησε την ανάγκη για διαχωρισμό της εκτελεστικής, της νομοθετικής και της δικαστικής εξουσίας και ο Rousseau βεβαιώνει ότι όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι απέναντι στο νόμο. Ακόμα και η ανοχή στις άλλες θρησκείες τονίστηκε από τους φιλόσοφους. Ο Montesquieu κι ο Voltaire θεωρούνται πρωτοπόροι στο κίνημα της κατάργησης της δουλείας. Η υποκρισία τελικά περίσσευε και για τους φιλόσοφους του Διαφωτισμού. Ο Voltaire συγκεκριμένα μάλλον ήταν φιλόσοφος του σκοταδιού. Πέρα απ'τό ότι ήταν αντισημίτης, υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία με συμμετοχή του Voltaire σε χρηματοδοτήσεις πλοίων που μετέφεραν σκλάβους. Έφαγε cancel και το άγαλμα του στο Παρίσι βανδαλίστηκε με αποτέλεσμα να το μετακινήσουν. Δεν γνωρίζω αν το έχουν επιστρέψει μέχρι σήμερα στην αρχική του θέση, νομίζω πως όχι. Ο Voltaire κι ο Rousseau έχουν μπει στο Panthéon του Παρισιού. Μια πρώην εκκλησία που μετά τη Γαλλική επανάσταση μετατράπηκε σε χώρο που θα τιμούσε τους σημαντικούς άντρες της Γαλλίας. Το Panthéon φτιάχτηκε για να φιλοξενεί μόνο άντρες, φαίνεται και από το Aux grands hommes που είναι γραμμένο στην πρόσοψη του. Φέτος μπήκε στο Panthéon η Josephine Baker όπως βλέπετε στο πανό. Κάποιοι κακόγουστοι έχουν βάλει μια φούστα με μπανάνες μπροστά στον τάφο της επειδή ήταν χορεύτρια. Ήμαρτον!

Στο Panthéon πλέον βρίσκονται 6 γυναίκες. Η πρώτη γυναίκα που μπήκε στο Panthéon ήταν η Marie Curie. Το μουσείο της Marie Curie που ήταν το γραφείο και το εργαστήριο της βρίσκεται μερικά μέτρα μακριά και είναι δωρεάν. Είμαι απαράδεκτος, δεν το έχω επισκεφθεί ακόμα. Αντίθετα στο Panthéon έχω μπει μέσα. Είναι από τα μέρη που θα σας πρότεινα να μην πάτε. Δεν είναι τόσο εντυπωσιακό μέσα, ειδικά το κομμάτι των τάφων και πιθανότατα δεν θα έχετε ιδέα ποιοι είναι οι περισσότεροι αν δεν πάτε με κάποιον Γάλλο ή ξεναγό. Δυστυχώς πήγα χειμώνα και έχασα την δυνατότητα να ανέβω πάνω και να δω και λίγη θέα αφού το πάνω μέρος ανοίγει από την άνοιξη. Στο κεντρικό δωμάτιο του Panthéon μπορείτε να δείτε και το εκκρεμές του Foucault.

Να πω επίσης ότι έχει πολύ καλή παμπ πίσω από το Panthéon που γίνεται χαμός όταν έχει κάποιο ποδοσφαιρικό αγώνα, η le bombardier.
Στα τέλη του 18ου αιώνα έχουμε επίσης πολύ σημαντικά γεγονότα για το Παρίσι. Ο υπουργός Tourgot που συμμετείχε στην Εγκυκλοπαίδεια του Διαφωτισμού βλέπει ότι η πληρωμή φόρων που δεν πιάνει τους κληρικούς και τους αρχόντους έχει δημιουργήσει τρεις τάξεις με την εργατική τάξη να είναι καταφανέστατα αδικημένη. Προτείνει λοιπόν την πληρωμή φόρων σε όλους τους ιδιοκτήτες για να τους πιάσει όλους. Φυσικά αυτό δεν ευχαρίστησε τους αρχόντους και μετά το φιάσκο με την έλλειψη λόγω κακών σοδειών του βασικού αγαθού που είναι τα σιτηρά, οδήγησε στην απόλυση του. Το αποκορύφωμα της αγανάκτησης ήρθε το 1788 που ο πληθυσμός της Γαλλίας είχε αυξηθεί, ο λιμός είχε εξαπλωθεί στην επαρχία, ενώ στο Παρίσι είχαμε αύξηση τιμών στο ψωμί που έφερε διαδηλώσεις. Ο λαός είχε ξεφραγκιαστεί από τους φόρους και η αριστοκρατία δεν ήθελε να πληρώσει άλλους φόρους. Η Γαλλία είχε πτωχεύσει. Σαν αποκορύφωμα τα νεκροταφεία τους είχαν αρχίσει να γίνονται υγειονομικές βόμβες. Το νεκροταφείο des Innocents στη συνοικία Halles, που ήταν αφιερωμένο στα παιδιά που είχε σκοτώσει ο Ηρώδης, έκλεισε και τελικά μετατράπηκε σε αγορά. Σήμερα στην πλατεία βρίσκεται ένα συντριβάνι του 16ου αιώνα.

Στην περιοχή les Halles υπάρχει και τεράστιο εμπορικό κέντρο με πολλά μαγαζιά και πολλά φαγάδικα, καφέ κάπως πιο οικονομικά από άλλα μέρη του Παρισιού. Εκεί είναι και το μουσείο μοντέρνας τέχνης Bourse de commerce καθώς και το Centre Pompidou. Η μοντέρνα τέχνη με απωθεί όπως τα σκόρδα τον δράκουλα, δεν έχω πάει ούτε τις τσάμπα ημέρες. Τα Χριστούγεννα θα πετύχετε στο εμπορικό τον μπαρμπά Βασίλη να αράζει.

Καθώς τα νεκροταφεία άρχισαν να κλείνουν, αποφασίζουν να τοποθετήσουν τα κόκκαλα υπόγεια. Έτσι σταδιακά έχουμε την δημιουργία των κατακομβών του Παρισιού. Υπάρχουν μπόλικες κατακόμβες στο Παρίσι, στο μεγαλύτερο κομμάτι είναι παράνομο να πας αλλά διοργανώνουν σε αυτές από ξεναγήσεις με δάδες μέχρι πάρτι. Εγώ έχω πάει στο επίσημα επισκέψιμο κομμάτι και το προτείνω. Έχει πολύ ενδιαφέρον ο χώρος. Έχουν τοποθετήσει τα κόκκαλα με καλλιτεχνικό τρόπο. Οπωσδήποτε κάντε κράτηση γιατί παίρνουν περιορισμένο αριθμό επισκεπτών και εξαντλούνται γρήγορα.
