Señor_Nada
Member
- Μηνύματα
- 1.722
- Likes
- 9.609
- Ταξίδι-Όνειρο
- Άβυσσος
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Avignon και Orange
- Marseille
- Arles και Montpellier
- Nîmes
- Perpignan και Carcassonne
- Pérouges και Albi
- Toulouse
- Lyon και Annecy
- Αλσατία: Strasbourg
- Obernai, Sélestat και Colmar
- Centre-Val de Loire: Orléans και Blois
- Centre-Val de Loire: Tours και Rennes
- Νορμανδία: Mont Saint-Michel, Honfleur και Étretat
- Νορμανδία: Rouen και Caen
- Hauts-de-France: Noyelles-sur-mer, Saint-Valery-sur-Somme και Berck ή Berck-sur-Mer
- Hauts-de-France: Amiens, Arras, Cambrai
- Lille
- Nord+Pas-de-Calais: Montreuil-sur-Mer, Bergues, Saint-Omer
- Nord+Pas-de-Calais: Dunkerque, Boulogne-sur-Mer, Calais
- Chartres, Le Mans
- Angers, Nantes
- Nancy, Metz
- Vienne, Dijon
- Provins, Dinan
- Saint-Malo, Dol-de-Bretagne,
- Bordeaux, Bayonne
- Κάστρα Chambord και Chenonceau και Amboise
- Paris (μέρος 1ο)
- Paris (μέρος 2ο)
- Paris (μέρος 3ο)
- Paris (μέρος 4ο)
- Paris (μέρος 5ο)
- Paris (μέρος 6ο και τελευταίο!)
- Le Havre και Troyes
- Vitré και Vannes
- Fougères
- Πρώτη μου φορά στη Γαλλία, που να πάω;
- Carnac και Quimper
- Paris (μέρος 7ο η επιστροφή!)
- Paris (μέρος 8ο και τελευταίο, αυτή τη φορά το εννοώ!)
- Reims και Laon
- Autun, Beaune και Lorient
- Saint-Rémy-de-Provence και Aix-en-Provence
- Monaco και Grenoble
- Nice
Paris (μέρος 5ο)
Η βασιλεία δεν έχει τελειώσει στη Γαλλία. Στις αρχές του 19ου αιώνα έχουμε επιστροφή στο Παρίσι του Louis XVIII και στη συνέχεια τον διάδοχό του Charles X με τους φιλοβασιλικούς ultras να θέλουν επιστροφή της Γαλλίας στην εποχή προ επανάστασης, δηλαδή εμείς να περνάμε καλά και η πλειοψηφία ας τρώει αρουραίους, τόσους έχει το Παρίσι. Φτάνουμε στο 1830 που ήταν άλλη μια σημαντική χρονιά για τη Γαλλία. Τον Μάη έχουμε την κατάκτηση της Αλγερίας. Τα εγκλήματα των Γάλλων κατά των Αλγερινών δεν έχουν τελειωμό. Όχι μόνο τον 19ο αιώνα αλλά ακόμα και τον 20ο και τον 21ο. Οι σχέσεις τους σήμερα εξακολουθούν να μην είναι καλές με την Αλγερία να μην δέχεται τον επαναπατρισμό ακόμα και παράνομων μεταναστών για τους οποίους έχει βγει απόφαση να απελαθούν. Για μια τέτοια περίπτωση ίσως να διαβάσατε/ακούσατε πρόσφατα με μία Αλγερινή που βίασε και σκότωσε μια μαθήτρια, ενώ έπρεπε να είχε απελαθεί μήνες πριν. Το 1961 έχουμε το μακελειό στο Παρίσι που η αστυνομία σκοτώνει εκατοντάδες Αλγερινούς διαδηλωτές (η Γαλλία έχει αναγνωρίσει επίσημα 40 δολοφονίες) σε πορεία υπέρ της ανεξαρτησίας της Αλγερίας. Ο επικεφαλής της αστυνομίας Maurice Papon καταδικάστηκε για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Ο Papon δεν έχει δώσει δικαιώματα, αν εξαιρέσεις το μακελειό του 1962 στο Παρίσι με την αστυνομία να σκοτώνει διαδηλωτές μέλη συνδικάτων και ότι κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής ήταν επικεφαλής της αστυνομίας του Bordeaux και συνεργαζόταν με τους ναζί στέλνοντας Εβραίους στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Για τρία μεμονωμένα περιστατικά θα καταδικάσουμε έναν άνθρωπο; Που πήγε η δημοκρατία μας; Το 2020 σε ένα περιστατικό που θυμίζει ταινία με τον Τσάκωνα, η Γαλλία επιστρέφει λάθος κρανία των ηρώων της ανεξαρτησίας της Αλγερίας. Α ναι, κατα την διάρκεια της αποικιοκρατίας άρεσε στους Γάλλους να αποκεφαλίζουν τους ιθαγενείς, ιδιαίτερα όσους πολεμούσαν τη Γαλλική εισβολή, να κρατάνε μόνο τα κρανία και να τα στέλνουν σε αυτό που έχουν το θράσος να αποκαλούν μουσείο του ανθρώπου (musée de l'homme). Στο υπόγειο του βρίσκονται σήμερα χιλιάδες κρανία ιθαγενών και ευτυχώς δεν είναι επισκέψιμο. Έχω επισκεφθεί το μουσείο που βρίσκεται στην πλατεία Trocadéro και είναι εύκολα προσβάσιμο. Δεν ενδιαφερόμουν για τα κύρια εκθέματα του αλλά για την προσωρινή έκθεση με προϊστορικά έργα τέχνης. Το παρακάτω έκθεμα κανονικά βρίσκεται στο μουσείο της Aquitaine στη Bordeaux όπως είχα γράψει στο αντίστοιχο ποστ.
Η ιστορία του εκθέματος έχει και λίγο πλάκα. Ο αρχαιολόγος Lalanne που το βρήκε ζήτησε να κόψουν το βράχο και να το μεταφέρουν σπίτι του όπου και παρέμεινε μέχρι οι απόγονοι του να φιλοτιμηθούν να το δώσουν στο μουσείο!
Επιστροφή στο 1830 και συγκεκριμένα τον Ιούλιο με 3 ημέρες αναταραχών (27, 28 και 29) που έμειναν στην ιστορία με το όνομα Trois Glorieuses. Οι εργάτες παλεύουν πλάι με τους φιλελεύθερους αστούς για να ξεφορτωθούν τον βασιλιά και τα καταφέρνουν. Οι αστοί φυσικά οικειοποιήθηκαν αυτό που ονομάστηκε Ιουλιανή επανάσταση.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονιστεί ο καθοριστικός ρόλος των ιστορικών καφέ του Παρισιού στις διάφορες φάσεις της επανάστασης. Ήταν χώροι ανταλλαγής ιδεών, προτάσεων και οργάνωσης της επανάστασης. Αξίζει βόλτα στην περιοχή Saint-Germain-des-Prés που είναι πολύ ωραία συνοικία από μόνη της για να δείτε τα καφέ. Συνδυάζεται εύκολα με Île de la Cité και με Saint Sulpice. Είναι πολύ ωραία και το βράδυ εκεί. Από καφέ έχω κάτσει μόνο στο le procope που διαφημίζεται ως το παλαιότερο καφέ του Παρισιού, αν και για πολλά χρόνια είχε σταματήσει να λειτουργεί ως τέτοιο. Υπέροχος χώρος και είναι ωραία και για βόλτα από την πίσω μεριά που είναι η στοά.
Από τους καλύτερους café gourmand που έχω πιεί, αλλά το προφιτερόλ ήταν απαράδεκτα μέτριο για αυτή την τιμή. Γενικά είναι ακριβό για καφέ.
Οι πολιτικές αναταραχές αλληλοεπηρεάστηκαν με τη λογοτεχνία με τους Hugo, Balzac και αργότερα τον Zola να γίνονται εκφραστές των κοινωνικών αδικιών μέσα από τα έργα τους, αν και ο Hugo ήταν φιλοβασιλικός στα νιάτα του. Τα σπίτια των Hugo και Balzac βρίσκονται στο Παρίσι και είναι επισκέψιμα δωρεάν. Έχω επισκεφτεί μόνο αυτό του Hugo. Κατά τη γνώμη μου αξίζει επίσκεψη για να δείτε μια έπαυλη της εποχής πέρα απ'το ότι ήταν το σπίτι ενός τόσο σπουδαίου λογοτέχνη. Ακόμα και να έχει ουρά, επειδή η επίσκεψη στον χώρο δεν κρατάει πολύ, λογικά δεν θα περιμένετε πολύ ώρα.
Το σπίτι βρίσκεται στην ομορφότερη πλατεία του Παρισιού κατά τη γνώμη μου, την πέμπτη και τελευταία βασιλική πλατεία για την οποία γράφω την place des Vosges. Μια πλατεία που διαφέρει από τις κλασσικές άδειες μεγάλες Γαλλικές πλατείες αφού έχει σχεδιαστεί με πρότυπο τις Ιταλικές πλατείες. Τα τριγύρω κτίρια όπως φαντάζεστε έχουν πανάκριβα ενοίκια.
Και ωραίες καμάρες στα υπόστεγα.
Οι οικονομικές κρίσεις συνεχίζονται, οι διαδηλώσεις επίσης και η χολέρα χτυπάει τη Γαλλία και ιδιαίτερα το Παρίσι. Φτάνουμε στα μέσα του 19ου αιώνα που οι Γάλλοι (μόνο οι άντρες προφανώς, όπως είπαμε οι γυναίκες ανακαλύφθηκαν τον 20ο αιώνα) ψηφίζουν για πρώτη φορά στις προεδρικές εκλογές. Βγαίνει με συντριπτική πλειοψηφία ο Ναπολέων ο τρίτος, ανιψιός του Ναπολέοντα του 1ου. Αργότερα για να κρατήσει την εξουσία έκανε κι ένα πραξικοπηματάκι. Η εικόνα του Παρισιού αλλάζει ριζικά κι έχουμε τη μεταμόρφωση της πόλης σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα. Το πιο ωραίο χαρακτηριστικό της νέας εποχής είναι για μένα η δημιουργία των galeries ή passages couvertes ή στοές για να συνεννοούμαστε καλύτερα. Οι στοές είναι γεμάτες γραφικά μαγαζάκια που θυμίζουν μια άλλη εποχή. Προτείνω την εξής βόλτα: ξεκινάτε απ'το palais royal και παίρνετε τις στοές με τη σειρά galerie Vivienne, Panorama, Jouffroy και συνεχίζετε όσο βαστάνε τα πόδια σας. Έχω κάνει αυτό το κομμάτι με ξεναγό, θα σας το πρότεινα. Δεν ξέρω αν υπάρχει δωρεάν walking tour, εγώ είχα πληρώσει (ο ξεναγός δεν γνώριζε καθόλου Αγγλικά).
Θα δείτε τέτοια σκηνικά.
Βιβλιοπωλείο που σύχναζαν ο Hugo κι ο Balzac.
Αν με ρώταγαν τι να μην χάσω απ'το Παρίσι οι στοές με τους κήπους του palais Royal είναι τα πρώτα που μου έρχονται στο μυαλό.
Από το 1853 μέχρι το 1870 ο Ναπολέων εμπιστεύεται στον Haussmann την ριζική αλλαγή της πόλης μετατρέποντας τη σε μια μοντέρνα πρωτεύουσα. Μέχρι εκείνο το σημείο το Παρίσι είχε στενούς δρόμους, κακό αποχετευτικό σύστημα, λίγες πηγές νερού. Όλα αυτά άλλαξαν. Χιλιάδες νέα έργα μετέτρεψαν το Παρίσι σε ένα απέραντο εργοτάξιο. Νέα κτίρια κατασκευάστηκαν, χιλιάδες γκρεμίστηκαν, νέοι σταθμοί, νέα μεγάλα μαγαζιά, μεγάλοι πεζόδρομοι, άρχισαν να χτίζουν μια μεγαλειώδη πόλη. Αυτό το απέραντο εργοτάξιο είχε και το καλό για την κυβέρνηση να εμποδίζει διαδηλώσεις. Έχω ακούσει ότι η ομοιομορφία της πόλης είναι μονότονη. Εμένα μου αρέσει πάρα πολύ το τελικό αποτέλεσμα. Είναι μια πόλη που συνδυάζει το μοντέρνο με το κλασσικό, ελάχιστες είναι οι φορές που θα δω κάτι που δεν κολλάει με την υπόλοιπη πόλη. Σε αντίθεση με το Λονδίνο και τη (έχω μικρή εικόνα) Νέα Υόρκη που μου φαίνονται ένας αχταρμάς.
Τότε έχουμε την δημιουργία του μεγάλου εμπορικού Printemps. Υπάρχουν και ξεναγήσεις στο εμπορικό που σε πηγαίνουν και σε κομμάτια του κτιρίου που δεν είναι ανοιχτά στους επισκέπτες. Δεν έχω πάει ακόμα. Νομίζω δεν έχω μπει καθόλου μέσα στο κτίριο.
Συνδυάζεται σε βόλτα με άλλη μεγάλη κατασκευή της περιοχής, το παλάτι Garnier στο οποίο στεγαζόταν η παλιά όπερα.
Αν βρεθείτε σε εκείνα τα μέρη μην παραλείψετε να περάσετε από το παλιότερο κτίριο στον κόσμο που στεγάζεται η ντροπή των εστιατορίων. Όπως είχα διαβάσει σε ένα σχόλιο ακόμα κι αν φύγει απ'το κτίριο, η μυρωδιά του καμένου λαδιού θα στοιχειώνει το κτίριο αιώνια.
Φτιάχτηκε το Παρίσι, ώρα για νέα επανάσταση! Το 1871 η Γαλλία έχει ηττηθεί από τη Γερμανία και κάποιοι Γάλλοι στρατιώτες καταλαμβάνουν το Παρίσι και δεν αναγνωρίζουν την κυβέρνηση της Γαλλίας. Ο τότε πρόεδρος της Γαλλίας Adolphe Thiers, που έπαιξε σημαντικό ρόλο και στην επανάσταση του 1830 και σε αυτή του 1848 εγκαθίσταται στις Βερσαλλίες και φαίνεται να θέλει να πάρει τον ρόλο της πρωτεύουσας απ'το Παρίσι. Στέλνει στρατό στη Μονμάρτη που είχαν μαζευτεί οι αντάρτες με σκοπό να πάρει πίσω τον οπλισμό τους. Η αποστολή στέφεται με αποτυχία. Στις 26 Μαρτίου εκλέγεται η Κομμούνα που συστήνεται ως κυβέρνηση της εξέγερσης με έμβλημά της την κόκκινη σημαία. Στο κοινωνικό τους πρόγραμμα ανακοινώνουν την κατάργηση της νυχτερινής δουλειάς (οι φούρνοι έμεναν ανοιχτοί όλη τη νύχτα), κάνει την εκπαίδευση υποχρεωτική και δωρεάν και φυσικά αποφασίζει τον διαχωρισμό εκκλησίας κράτους.
Η Μονμάρτη είναι μία απ'τις αγαπημένες μου περιοχές για βόλτα. Θα ξεκίναγα με βόλτα από Moulin Rouge και θα ανέβαινα προς τα πάνω.
Θα έριχνα μια μάτια σε moulin de la galette, ο μόνος παλιός μύλος που έχει διατηρηθεί.
Οπωσδήποτε πέρασμα από την πλακόστρωτη πλατεία Émile Goudeau που έζησε ο Picasso.
Γενικά έχει πανέμορφα δρομάκια η Μονμάρτη. Ξεχωρίζω τη rue de l'Abreuvoir ούτε ζωγράφος να τη σχεδίασε.
Δρομάκια που ξεχνάς ότι είσαι στο Παρίσι.
Περάστε μια βόλτα κι απ'το καμπαρέ au lapin agile που διατηρείται ακόμα στο παραδοσιακό στυλ των καμπαρέ και είναι και ωραίο κτίριο και ρίξτε και μια ματιά στο αμπέλι της Μονμάρτης που βγάζει κρασί μέχρι σήμερα. Τον Οκτώβρη έχουν και γιορτή του κρασιού με διάφορα δρώμενα και ξενάγηση στο αμπέλι. Κάνουν και παρελάσεις οι διάφορες τοπικές οργανώσεις. Εδώ μία που παρωδεί την Κομμούνα.
Ναι οκ ρίχτε μια βόλτα κι από την place du Tertre. Για εμένα όλη αυτή η κατάσταση με τα σουβενιράδικα, τις μύτες στο θεό κλπ είναι απωθητική όσο δεν πάει.
Δύο μήνες μετά την έναρξη της κυβέρνησης της Κομμούνας, ο πρόεδρος της Γαλλίας μαζεύει εκατοντάδες χιλιάδες στρατιώτες και πολιορκεί το Παρίσι. Φυλακίζουν και σκοτώνουν δεκάδες χιλιάδες communards, οι οποίοι για αντίποινα αρχίζουν να καίνε το Παρίσι από άκρη σε άκρη, τότε είναι που καταστράφηκε το παλάτι Tuileries. Οι τελευταίοι communards βρίσκουν καταφύγιο στο νεκροταφείο Pére Lachaise όπου εκτελούνται κι έτσι μπαίνει τέλος στην Κομμούνα και σε αυτό που ονομάστηκε αιματοβαμμένη βδομάδα. Στο νεκροταφείο υπάρχει πλακέτα στη μνήμη των communards.
Το νεκροταφείο Pére Lachaise είναι το νούμερο 1 νεκροταφείο σε επισκεψιμότητα στον κόσμο. Αξίζει σίγουρα επίσκεψη όχι μόνο γιατί θα δείτε τους τάφους του Chopin (έργο τέχνης πραγματικά), του Oscar Wylde, της Edith Piaf, του Jim Morrison κλπ αλλά γιατί είναι γενικά πολύ ατμοσφαιρικός. Αν πάτε φθινόπωρο προσοχή γιατί βρέχει κάστανα!
Αν σας ενδιαφέρει η ιστορία της Κομμούνας προτείνω το μουσείο d'art et d'histoire στο Saint Denis που μπορείτε να το συνδυάσετε με τη μονή που γεννήθηκε το γοτθικό στυλ. Το μουσείο παρουσιάζει όλη την ιστορία της Κομμούνας με πολλά ντοκουμέντα. Τα πάντα είναι στα Γαλλικά, δεν είμαι σίγουρος αν υπάρχει δυνατότητα για Αγγλική ξενάγηση ή έστω audioguide.
Αφού έπεσε η Κομμούνα η οποία ήταν συνώνυμη της Μονμάρτης, η κυβέρνηση αποφασίζει να χτίσει μια εκκλησία όλως τυχαίως στη Μονμάρτη. Κάποιοι λένε ότι η εκκλησία χτίστηκε για να σφραγίσει την επόμενη ημέρα μια ενωμένης Γαλλίας και γίνεται ωρέ Παριζιάνοι να τουφεκάνε Παριζιάνους; Η δική μου ερμηνεία των πραγμάτων είναι η άλλη άποψη που λέει ότι αφού τελείωσαν με την Κομμούνα ήθελαν να δείξουν ότι κουμάντο στη Μονμάρτη και στο Παρίσι κάνουν αυτοί, χτίζοντας κάτι που μισούσαν οι communards. Η περίφημη Sacré-Cœur είναι ένα ακόμα σύμβολο εξουσίας κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ακόμα κι αν έχετε μηδενικό ταλέντο στη φωτογράφιση, σας εγγυώμαι ότι με φόντο την Sacré-Cœur θα νιώσετε πραγματικοί ινφλουένσερς.
Η βασιλεία δεν έχει τελειώσει στη Γαλλία. Στις αρχές του 19ου αιώνα έχουμε επιστροφή στο Παρίσι του Louis XVIII και στη συνέχεια τον διάδοχό του Charles X με τους φιλοβασιλικούς ultras να θέλουν επιστροφή της Γαλλίας στην εποχή προ επανάστασης, δηλαδή εμείς να περνάμε καλά και η πλειοψηφία ας τρώει αρουραίους, τόσους έχει το Παρίσι. Φτάνουμε στο 1830 που ήταν άλλη μια σημαντική χρονιά για τη Γαλλία. Τον Μάη έχουμε την κατάκτηση της Αλγερίας. Τα εγκλήματα των Γάλλων κατά των Αλγερινών δεν έχουν τελειωμό. Όχι μόνο τον 19ο αιώνα αλλά ακόμα και τον 20ο και τον 21ο. Οι σχέσεις τους σήμερα εξακολουθούν να μην είναι καλές με την Αλγερία να μην δέχεται τον επαναπατρισμό ακόμα και παράνομων μεταναστών για τους οποίους έχει βγει απόφαση να απελαθούν. Για μια τέτοια περίπτωση ίσως να διαβάσατε/ακούσατε πρόσφατα με μία Αλγερινή που βίασε και σκότωσε μια μαθήτρια, ενώ έπρεπε να είχε απελαθεί μήνες πριν. Το 1961 έχουμε το μακελειό στο Παρίσι που η αστυνομία σκοτώνει εκατοντάδες Αλγερινούς διαδηλωτές (η Γαλλία έχει αναγνωρίσει επίσημα 40 δολοφονίες) σε πορεία υπέρ της ανεξαρτησίας της Αλγερίας. Ο επικεφαλής της αστυνομίας Maurice Papon καταδικάστηκε για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Ο Papon δεν έχει δώσει δικαιώματα, αν εξαιρέσεις το μακελειό του 1962 στο Παρίσι με την αστυνομία να σκοτώνει διαδηλωτές μέλη συνδικάτων και ότι κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής ήταν επικεφαλής της αστυνομίας του Bordeaux και συνεργαζόταν με τους ναζί στέλνοντας Εβραίους στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Για τρία μεμονωμένα περιστατικά θα καταδικάσουμε έναν άνθρωπο; Που πήγε η δημοκρατία μας; Το 2020 σε ένα περιστατικό που θυμίζει ταινία με τον Τσάκωνα, η Γαλλία επιστρέφει λάθος κρανία των ηρώων της ανεξαρτησίας της Αλγερίας. Α ναι, κατα την διάρκεια της αποικιοκρατίας άρεσε στους Γάλλους να αποκεφαλίζουν τους ιθαγενείς, ιδιαίτερα όσους πολεμούσαν τη Γαλλική εισβολή, να κρατάνε μόνο τα κρανία και να τα στέλνουν σε αυτό που έχουν το θράσος να αποκαλούν μουσείο του ανθρώπου (musée de l'homme). Στο υπόγειο του βρίσκονται σήμερα χιλιάδες κρανία ιθαγενών και ευτυχώς δεν είναι επισκέψιμο. Έχω επισκεφθεί το μουσείο που βρίσκεται στην πλατεία Trocadéro και είναι εύκολα προσβάσιμο. Δεν ενδιαφερόμουν για τα κύρια εκθέματα του αλλά για την προσωρινή έκθεση με προϊστορικά έργα τέχνης. Το παρακάτω έκθεμα κανονικά βρίσκεται στο μουσείο της Aquitaine στη Bordeaux όπως είχα γράψει στο αντίστοιχο ποστ.

Η ιστορία του εκθέματος έχει και λίγο πλάκα. Ο αρχαιολόγος Lalanne που το βρήκε ζήτησε να κόψουν το βράχο και να το μεταφέρουν σπίτι του όπου και παρέμεινε μέχρι οι απόγονοι του να φιλοτιμηθούν να το δώσουν στο μουσείο!
Επιστροφή στο 1830 και συγκεκριμένα τον Ιούλιο με 3 ημέρες αναταραχών (27, 28 και 29) που έμειναν στην ιστορία με το όνομα Trois Glorieuses. Οι εργάτες παλεύουν πλάι με τους φιλελεύθερους αστούς για να ξεφορτωθούν τον βασιλιά και τα καταφέρνουν. Οι αστοί φυσικά οικειοποιήθηκαν αυτό που ονομάστηκε Ιουλιανή επανάσταση.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονιστεί ο καθοριστικός ρόλος των ιστορικών καφέ του Παρισιού στις διάφορες φάσεις της επανάστασης. Ήταν χώροι ανταλλαγής ιδεών, προτάσεων και οργάνωσης της επανάστασης. Αξίζει βόλτα στην περιοχή Saint-Germain-des-Prés που είναι πολύ ωραία συνοικία από μόνη της για να δείτε τα καφέ. Συνδυάζεται εύκολα με Île de la Cité και με Saint Sulpice. Είναι πολύ ωραία και το βράδυ εκεί. Από καφέ έχω κάτσει μόνο στο le procope που διαφημίζεται ως το παλαιότερο καφέ του Παρισιού, αν και για πολλά χρόνια είχε σταματήσει να λειτουργεί ως τέτοιο. Υπέροχος χώρος και είναι ωραία και για βόλτα από την πίσω μεριά που είναι η στοά.

Από τους καλύτερους café gourmand που έχω πιεί, αλλά το προφιτερόλ ήταν απαράδεκτα μέτριο για αυτή την τιμή. Γενικά είναι ακριβό για καφέ.

Οι πολιτικές αναταραχές αλληλοεπηρεάστηκαν με τη λογοτεχνία με τους Hugo, Balzac και αργότερα τον Zola να γίνονται εκφραστές των κοινωνικών αδικιών μέσα από τα έργα τους, αν και ο Hugo ήταν φιλοβασιλικός στα νιάτα του. Τα σπίτια των Hugo και Balzac βρίσκονται στο Παρίσι και είναι επισκέψιμα δωρεάν. Έχω επισκεφτεί μόνο αυτό του Hugo. Κατά τη γνώμη μου αξίζει επίσκεψη για να δείτε μια έπαυλη της εποχής πέρα απ'το ότι ήταν το σπίτι ενός τόσο σπουδαίου λογοτέχνη. Ακόμα και να έχει ουρά, επειδή η επίσκεψη στον χώρο δεν κρατάει πολύ, λογικά δεν θα περιμένετε πολύ ώρα.

Το σπίτι βρίσκεται στην ομορφότερη πλατεία του Παρισιού κατά τη γνώμη μου, την πέμπτη και τελευταία βασιλική πλατεία για την οποία γράφω την place des Vosges. Μια πλατεία που διαφέρει από τις κλασσικές άδειες μεγάλες Γαλλικές πλατείες αφού έχει σχεδιαστεί με πρότυπο τις Ιταλικές πλατείες. Τα τριγύρω κτίρια όπως φαντάζεστε έχουν πανάκριβα ενοίκια.

Και ωραίες καμάρες στα υπόστεγα.

Οι οικονομικές κρίσεις συνεχίζονται, οι διαδηλώσεις επίσης και η χολέρα χτυπάει τη Γαλλία και ιδιαίτερα το Παρίσι. Φτάνουμε στα μέσα του 19ου αιώνα που οι Γάλλοι (μόνο οι άντρες προφανώς, όπως είπαμε οι γυναίκες ανακαλύφθηκαν τον 20ο αιώνα) ψηφίζουν για πρώτη φορά στις προεδρικές εκλογές. Βγαίνει με συντριπτική πλειοψηφία ο Ναπολέων ο τρίτος, ανιψιός του Ναπολέοντα του 1ου. Αργότερα για να κρατήσει την εξουσία έκανε κι ένα πραξικοπηματάκι. Η εικόνα του Παρισιού αλλάζει ριζικά κι έχουμε τη μεταμόρφωση της πόλης σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα. Το πιο ωραίο χαρακτηριστικό της νέας εποχής είναι για μένα η δημιουργία των galeries ή passages couvertes ή στοές για να συνεννοούμαστε καλύτερα. Οι στοές είναι γεμάτες γραφικά μαγαζάκια που θυμίζουν μια άλλη εποχή. Προτείνω την εξής βόλτα: ξεκινάτε απ'το palais royal και παίρνετε τις στοές με τη σειρά galerie Vivienne, Panorama, Jouffroy και συνεχίζετε όσο βαστάνε τα πόδια σας. Έχω κάνει αυτό το κομμάτι με ξεναγό, θα σας το πρότεινα. Δεν ξέρω αν υπάρχει δωρεάν walking tour, εγώ είχα πληρώσει (ο ξεναγός δεν γνώριζε καθόλου Αγγλικά).
Θα δείτε τέτοια σκηνικά.


Βιβλιοπωλείο που σύχναζαν ο Hugo κι ο Balzac.

Αν με ρώταγαν τι να μην χάσω απ'το Παρίσι οι στοές με τους κήπους του palais Royal είναι τα πρώτα που μου έρχονται στο μυαλό.
Από το 1853 μέχρι το 1870 ο Ναπολέων εμπιστεύεται στον Haussmann την ριζική αλλαγή της πόλης μετατρέποντας τη σε μια μοντέρνα πρωτεύουσα. Μέχρι εκείνο το σημείο το Παρίσι είχε στενούς δρόμους, κακό αποχετευτικό σύστημα, λίγες πηγές νερού. Όλα αυτά άλλαξαν. Χιλιάδες νέα έργα μετέτρεψαν το Παρίσι σε ένα απέραντο εργοτάξιο. Νέα κτίρια κατασκευάστηκαν, χιλιάδες γκρεμίστηκαν, νέοι σταθμοί, νέα μεγάλα μαγαζιά, μεγάλοι πεζόδρομοι, άρχισαν να χτίζουν μια μεγαλειώδη πόλη. Αυτό το απέραντο εργοτάξιο είχε και το καλό για την κυβέρνηση να εμποδίζει διαδηλώσεις. Έχω ακούσει ότι η ομοιομορφία της πόλης είναι μονότονη. Εμένα μου αρέσει πάρα πολύ το τελικό αποτέλεσμα. Είναι μια πόλη που συνδυάζει το μοντέρνο με το κλασσικό, ελάχιστες είναι οι φορές που θα δω κάτι που δεν κολλάει με την υπόλοιπη πόλη. Σε αντίθεση με το Λονδίνο και τη (έχω μικρή εικόνα) Νέα Υόρκη που μου φαίνονται ένας αχταρμάς.

Τότε έχουμε την δημιουργία του μεγάλου εμπορικού Printemps. Υπάρχουν και ξεναγήσεις στο εμπορικό που σε πηγαίνουν και σε κομμάτια του κτιρίου που δεν είναι ανοιχτά στους επισκέπτες. Δεν έχω πάει ακόμα. Νομίζω δεν έχω μπει καθόλου μέσα στο κτίριο.

Συνδυάζεται σε βόλτα με άλλη μεγάλη κατασκευή της περιοχής, το παλάτι Garnier στο οποίο στεγαζόταν η παλιά όπερα.

Αν βρεθείτε σε εκείνα τα μέρη μην παραλείψετε να περάσετε από το παλιότερο κτίριο στον κόσμο που στεγάζεται η ντροπή των εστιατορίων. Όπως είχα διαβάσει σε ένα σχόλιο ακόμα κι αν φύγει απ'το κτίριο, η μυρωδιά του καμένου λαδιού θα στοιχειώνει το κτίριο αιώνια.

Φτιάχτηκε το Παρίσι, ώρα για νέα επανάσταση! Το 1871 η Γαλλία έχει ηττηθεί από τη Γερμανία και κάποιοι Γάλλοι στρατιώτες καταλαμβάνουν το Παρίσι και δεν αναγνωρίζουν την κυβέρνηση της Γαλλίας. Ο τότε πρόεδρος της Γαλλίας Adolphe Thiers, που έπαιξε σημαντικό ρόλο και στην επανάσταση του 1830 και σε αυτή του 1848 εγκαθίσταται στις Βερσαλλίες και φαίνεται να θέλει να πάρει τον ρόλο της πρωτεύουσας απ'το Παρίσι. Στέλνει στρατό στη Μονμάρτη που είχαν μαζευτεί οι αντάρτες με σκοπό να πάρει πίσω τον οπλισμό τους. Η αποστολή στέφεται με αποτυχία. Στις 26 Μαρτίου εκλέγεται η Κομμούνα που συστήνεται ως κυβέρνηση της εξέγερσης με έμβλημά της την κόκκινη σημαία. Στο κοινωνικό τους πρόγραμμα ανακοινώνουν την κατάργηση της νυχτερινής δουλειάς (οι φούρνοι έμεναν ανοιχτοί όλη τη νύχτα), κάνει την εκπαίδευση υποχρεωτική και δωρεάν και φυσικά αποφασίζει τον διαχωρισμό εκκλησίας κράτους.
Η Μονμάρτη είναι μία απ'τις αγαπημένες μου περιοχές για βόλτα. Θα ξεκίναγα με βόλτα από Moulin Rouge και θα ανέβαινα προς τα πάνω.

Θα έριχνα μια μάτια σε moulin de la galette, ο μόνος παλιός μύλος που έχει διατηρηθεί.

Οπωσδήποτε πέρασμα από την πλακόστρωτη πλατεία Émile Goudeau που έζησε ο Picasso.

Γενικά έχει πανέμορφα δρομάκια η Μονμάρτη. Ξεχωρίζω τη rue de l'Abreuvoir ούτε ζωγράφος να τη σχεδίασε.

Δρομάκια που ξεχνάς ότι είσαι στο Παρίσι.

Περάστε μια βόλτα κι απ'το καμπαρέ au lapin agile που διατηρείται ακόμα στο παραδοσιακό στυλ των καμπαρέ και είναι και ωραίο κτίριο και ρίξτε και μια ματιά στο αμπέλι της Μονμάρτης που βγάζει κρασί μέχρι σήμερα. Τον Οκτώβρη έχουν και γιορτή του κρασιού με διάφορα δρώμενα και ξενάγηση στο αμπέλι. Κάνουν και παρελάσεις οι διάφορες τοπικές οργανώσεις. Εδώ μία που παρωδεί την Κομμούνα.

Ναι οκ ρίχτε μια βόλτα κι από την place du Tertre. Για εμένα όλη αυτή η κατάσταση με τα σουβενιράδικα, τις μύτες στο θεό κλπ είναι απωθητική όσο δεν πάει.

Δύο μήνες μετά την έναρξη της κυβέρνησης της Κομμούνας, ο πρόεδρος της Γαλλίας μαζεύει εκατοντάδες χιλιάδες στρατιώτες και πολιορκεί το Παρίσι. Φυλακίζουν και σκοτώνουν δεκάδες χιλιάδες communards, οι οποίοι για αντίποινα αρχίζουν να καίνε το Παρίσι από άκρη σε άκρη, τότε είναι που καταστράφηκε το παλάτι Tuileries. Οι τελευταίοι communards βρίσκουν καταφύγιο στο νεκροταφείο Pére Lachaise όπου εκτελούνται κι έτσι μπαίνει τέλος στην Κομμούνα και σε αυτό που ονομάστηκε αιματοβαμμένη βδομάδα. Στο νεκροταφείο υπάρχει πλακέτα στη μνήμη των communards.

Το νεκροταφείο Pére Lachaise είναι το νούμερο 1 νεκροταφείο σε επισκεψιμότητα στον κόσμο. Αξίζει σίγουρα επίσκεψη όχι μόνο γιατί θα δείτε τους τάφους του Chopin (έργο τέχνης πραγματικά), του Oscar Wylde, της Edith Piaf, του Jim Morrison κλπ αλλά γιατί είναι γενικά πολύ ατμοσφαιρικός. Αν πάτε φθινόπωρο προσοχή γιατί βρέχει κάστανα!

Αν σας ενδιαφέρει η ιστορία της Κομμούνας προτείνω το μουσείο d'art et d'histoire στο Saint Denis που μπορείτε να το συνδυάσετε με τη μονή που γεννήθηκε το γοτθικό στυλ. Το μουσείο παρουσιάζει όλη την ιστορία της Κομμούνας με πολλά ντοκουμέντα. Τα πάντα είναι στα Γαλλικά, δεν είμαι σίγουρος αν υπάρχει δυνατότητα για Αγγλική ξενάγηση ή έστω audioguide.

Αφού έπεσε η Κομμούνα η οποία ήταν συνώνυμη της Μονμάρτης, η κυβέρνηση αποφασίζει να χτίσει μια εκκλησία όλως τυχαίως στη Μονμάρτη. Κάποιοι λένε ότι η εκκλησία χτίστηκε για να σφραγίσει την επόμενη ημέρα μια ενωμένης Γαλλίας και γίνεται ωρέ Παριζιάνοι να τουφεκάνε Παριζιάνους; Η δική μου ερμηνεία των πραγμάτων είναι η άλλη άποψη που λέει ότι αφού τελείωσαν με την Κομμούνα ήθελαν να δείξουν ότι κουμάντο στη Μονμάρτη και στο Παρίσι κάνουν αυτοί, χτίζοντας κάτι που μισούσαν οι communards. Η περίφημη Sacré-Cœur είναι ένα ακόμα σύμβολο εξουσίας κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ακόμα κι αν έχετε μηδενικό ταλέντο στη φωτογράφιση, σας εγγυώμαι ότι με φόντο την Sacré-Cœur θα νιώσετε πραγματικοί ινφλουένσερς.
