Sassenach77
Member
- Μηνύματα
- 8.096
- Likes
- 24.234
- Επόμενο Ταξίδι
- Ελλάδα
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γη του Πυρός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 07 Ιουλίου 2019 – Άφιξη, Hvalfjordur, Glymur, Reykholt, Hraunfossar, Borgarnes, Snorrastadabuid camping
- 08 Ιουλίου 2019 (part 1) – Snaefellsnes Peninsula
- 08 Ιουλίου 2019 (part 2) – Snaefellsnes Peninsula, Budardalur camping
- 09 Ιουλίου 2019 (part 1) – Westfjords
- 09 Ιουλίου 2019 (part 2) – Westfjords, þingeyri camping
- 10 Ιουλίου 2019 (part 1) – Westfjords
- 10 Ιουλίου 2019 (part 2) – Westfjords, Saeberg camping
- 11 Ιουλίου 2019 (part 1) – Vatnsnes peninsula, Glaumbær Farm & Museum
- 11 Ιουλίου 2019 (part 2) – Trollaskagi peninsula, Aldeyarfoss, Godafoss camping
- 12 Ιουλίου 2019 (part 1) – Husavik, Ásbyrgi Canyon, Dettifoss
- 12 Ιουλίου 2019 (part 2) – Myvatn Natural Baths, Krafla Lava Fields, Namafjall, Grjotagja Cave, Hverfjall Crater, Dimmuborgir, Skutustadagigar, Godafoss camping
- 13 Ιουλίου 2019 (part 1) – Godafoss, Hverir, The dream of Askja, Modhrudalur
- 13 Ιουλίου 2019 (part 2) – Egilsstadir, Lagarfljot Lake, Hengifoss, Snaefell, Hengifoss Guesthouse camping
- 14 Ιουλίου 2019 (part 1) – Eastfjords
- 14 Ιουλίου 2019 (part 2) – Eastfjords, Vestrahorn Mountain, Hofn camping
- 15 Ιουλίου 2019 (part 1) – Hoffellsjokull, Heinaberg Area, Thórbergur Center, Jokulsarlon Lake, Diamond Βeach, Fjallsarlon Lake
- 15 Ιουλίου 2019 (part 2) – Hof, Skaftafell National Park, Skeidararsandur, Klaustur camping
- 16 Ιουλίου 2019 (part 1) – Kirkjubaejarklaustur, Lakagigar
- 16 Ιουλίου 2019 (part 2) – Lakagigar, Fjadrargljufur, Eldgjá, Vik camping
- 17 Ιουλίου 2019 (part 1) – Vik, Reynisfjara, Dyrholaey, Solheimajokull, Skogar Museum & Skogafoss
- 17 Ιουλίου 2019 (part 2) – Eyjafjallajokull Visitor Center, Seljalandsfoss, Hekla, Landmannalaugar camping
- 18 Ιουλίου 2019 (part 1) – Landmannalaugar, Haifoss, Gjain, Stong
- 18 Ιουλίου 2019 (part 2) – Hjalparfoss, Gullfoss, Langjokull Glacier, Great Geyser, Faxi falls, Reykholti camping
- 19 Ιουλίου 2019 (part 1) – Kerid Crater, Þingvellir National Park
- 19 Ιουλίου 2019 – Þingvellir National Park, Reykjavik camping
- 20 Ιουλίου 2019 – Reykjavik, Αναχώρηση
- Οικονομικός απολογισμός ταξιδιού & Επίλογος
16 Ιουλίου 2019 (part 1) – Kirkjubaejarklaustur, Lakagigar
Το πρωινό ήταν ήρεμο! Είχαμε πάρει μία καλή δόση ξεκούρασης και τώρα τρώγαμε το πρωινό μας με θέα την όμορφη φύση γύρω μας στο κάμπινγκ! Παράλληλα είχα το μυαλό μου στο πρόγραμμα της σημερινής μέρας και για να πω την αλήθεια, μετά την Askja, κρατούσα μικρό καλάθι για να μην απογοητευτώ….
Katla Unesco Global Geopark
Η σημερινή μέρα, αλλά και η επόμενη θα είχε πολύ από αυτό που ονομάζεται Katla Geopark ! Στις 17 Νοεμβρίου 2015, τα 195 κράτη μέλη της UNESCO επικύρωσαν τη δημιουργία ενός νέου δικτύου προστασίας, αυτό των γεωπάρκων ανά την υφήλιο. Με αυτό τον τρόπο έγινε η αναγνώριση της σημασίας διαχείρισης εξαιρετικών γεωλογικών τοποθεσιών και τοπίων στον κόσμο. Σε αυτό το δίκτυο προστασίας έχει ενταχθεί το γεωπάρκο Κatla, που πήρε το όνομα του από το ομώνυμο ηφαίστειο της περιοχής, που βρίσκεται κάτω από τον παγετώνα Mýrdalsjökull.
Το γεωπάρκο έχει έκταση 9542 km2, με πληθυσμό περίπου 3000 κατοίκους. Τα σημεία ενδιαφέροντος που περιλαμβάνει φαίνονται εδώ
Kirkjubaejarklaustur - Steingrimsson memorial chapel
Το πρώτο που είχαμε να κάνουμε για σήμερα ήταν να επισκεφτούμε το χωριό Kirkjubaejarklaustur….. εν συντομία Klaustur, που σημαίνει "μοναστήρι εκκλησιαστικής κοινότητας". Πρόκειται για ένα μικρό οικισμό που έχει διάφορες υπηρεσίες, πρατήριο καυσίμων, κέντρο τροφοδοσίας και αποτελεί βάση για εξορμήσεις στη γύρω περιοχή που είναι άκρως ενδιαφέρουσα!
Το χωριό έγινε γνωστό στην Ισλανδία κατά τη διάρκεια των εκρήξεων του ηφαιστείου Lakagígar το 1783. Ο πάστορας της τοπικής εκκλησίας Jón Steingrímsson , την ώρα που έρεε λάβα προς τον οικισμό έκανε κήρυγμα, γνωστό ως "κήρυγμα της φωτιάς" και σύμφωνα με τον θρύλο, αυτό το κήρυγμα σταμάτησε τη ροή της λάβας και το χωριό σώθηκε την τελευταία στιγμή....
Η σημερινή εκκλησία, που χτίστηκε το 1974, είναι στη μνήμη του και έχει ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.
Σταματήσαμε στο χωριό, βάλαμε καύσιμα, αγοράσαμε νέες κάρτες Ν1 και συνεχίσαμε για το επόμενο αξιοθέατο του οικισμού…
Kirkjugolfi
Λίγο έξω από το χωριό υπάρχει το Kirkjugolfi που σημαίνει "εκκλησιαστικό δάπεδο". Είναι ένα φυσικό δάπεδο από στήλες βασάλτη, των οποίων μόνο οι κορυφές είναι ορατές πάνω από το έδαφος και όπως υποδηλώνει το όνομα του, θυμίζουν πλακόστρωτο δάπεδο εκκλησίας.
Το δάπεδο αυτό έχει έκταση 80 τετραγωνικών μέτρων και όλες οι κολόνες βασάλτη έχουν διαβρωθεί με την πάροδο του χρόνου. Τα "πλακίδια" του μοιάζουν τεχνητά, αλλά είναι απολύτως φυσικά και είναι βέβαιο ότι δεν υπήρξε ποτέ εκκλησία ή άλλο κτίριο στο σημείο αυτό.
Σύμφωνα με ένα μύθο και κατά την εποχή του εποικισμού, ένας ειδωλολάτρης, με το όνομα Hildir Eysteinsson, έφτασε στη χώρα σε αυτό το σημείο και μόλις περπάτησε εδώ πάρτον κάτω….έπεσε αμέσως νεκρός και θάφτηκε στον γειτονικό λόφο, Hildishaugur ή Hildir's Mound. Για να πω την αλήθεια δεν κατάλαβα πιο από τα δύο σημεία των δύο παρακάτω φώτο είναι αυτή η τοποθεσία…
Stjórnarfoss
Ακριβώς λίγο πιο πάνω βρίσκεται ο πανέμορφος καταρράκτης Stjórnarfoss. Ο καταρράκτης σχηματίζεται από τον ποταμό Stjórn, από τον οποίο έχει πάρει και το όνομα του. Όταν φτάσαμε εκεί άρχισε να ψιλοβρέχει, αλλά αυτό δεν μείωσε καθόλου την επιθυμία μας να δούμε τα ενδιαφέροντα της περιοχής…απεναντίας!
Systrafoss
Εννοείται δεν παραλείψαμε να δούμε το καταρράκτη Systrafoss! Δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο σαν καταρράκτης, αλλά αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι ότι, δημιουργείται από το "ξεχείλισμα" της λίμνης Systravatn, η οποία σχηματίζεται από τον ποταμό Fossá και πέφτει στο φαράγγι Fossárgil…
Δηλαδή εκεί ψηλά στο λόφο υπάρχει μία μεγαλούτσικη λίμνη που χύνεται και δημιουργεί αυτόν τον καταρράκτη. Όμορφα μονοπάτια πεζοπορίας βρίσκονται γύρω από τον καταρράκτη που οδηγούν στη λίμνη Systravatn.
Θέλαμε μία ωρίτσα να ανέβουμε και να κατέβουμε. Κάναμε μία μικρή σύσκεψη, όπου έπεισα τον αδερφό να συνεχίσουμε, λέγοντας του ότι αυτήν την ωρίτσα την χρειαζόμασταν περισσότερο για να δούμε μία περιοχή με 130 γιγαντιαίους κρατήρες….τον έπεισα με τη μία!
Lakagigar
Βγήκαμε στον κεντρικό (1), μέχρι να συναντήσουμε τον 206. Λίγο πριν το φαράγγι Fjadrargljufur στρίψαμε δεξιά στον F206, παρακάμπτοντας έτσι το φαράγγι, για την ώρα. Στην αρχή τα τοπία γύρω μας ήταν παρόμοια με της γύρω περιοχής. Κυριαρχούσε το πράσινο χρώμα σε πολλές και έντονες αποχρώσεις, βλέπαμε βλάστηση, συναντήσαμε μία φάρμα και η ομίχλη ήταν σχετικά λίγη και περιορίζονταν ψηλά στα βουνά.
Όσο προχωρούσαμε η ομίχλη πύκνωνε και άρχισε το ψιλόβροχο…ευτυχώς έμεινε ψιλόβροχο και σύντομα σταμάτησε! Περάσαμε το πρώτο μας ποτάμι, που μόνο ποτάμι δεν το έλεγες αλλά μεγάλο ρυάκι…
… και συνεχίσαμε, έχοντας μία επιφυλακτικότητα να πλανιέται στον αέρα, λόγω χαμηλής ορατότητας που είχαμε στα γύρω τοπία. Από την άλλη, όσο προχωρούσαμε οι εικόνες γίνονταν όλο και περισσότερο απόκοσμες και η ομίχλη πρόσθετε κάτι παραπάνω σε αυτό το σκηνικό…
….ώσπου φτάσαμε στο πρώτο ποτάμι, που όντως το έλεγες ποτάμι και ήθελε μελέτη!
Κατεβήκαμε απο το αυτοκίνητο και πλησιάσαμε στη όχθη. Ήταν ρηχό σχετικά και αυτό φαίνονταν από τα κυματάκια που βλέπαμε σε πολλά σημεία της επιφάνειάς του! Υπήρχαν πιο βαθιά σημεία, αλλά και πάλι η επιφάνεια του νερού δεν ήταν επίπεδη, το νερό συναντούσε αντίσταση, άρα ήταν ρηχό! Επίσης όπου βλέπαμε το νερό να συναντάει μεγάλη αντίσταση σε συγκεκριμένο σημείο, υπήρχε κάποια πέτρα ή κάτι ογκώδες τέλος πάντων και κοιτούσαμε να το αποφύγουμε. Μαρκάραμε τα σημεία που φαίνονταν πιο κατάλληλα και χαράξαμε πορεία διάσχισης. Με σταθερή ταχύτητα, προσέχοντας να μην σβήσει η μηχανή όσο ήμασταν στο νερό, αλλά και να μην επιταχύνουμε απότομα, ώστε να αναμοχλεύσουμε τις πέτρες του βυθού και κάνουμε ζημιά κάτω από το αυτοκίνητο, κινούμασταν μέσα στο ποτάμι μέχρι να φτάσουμε στην απέναντι όχθη. Όταν φτάσαμε απέναντι σταματήσαμε και κοιταχτήκαμε…"αν είναι όλα έτσι θα καταφέρουμε να φτάσουμε στους κρατήρες!" λέει ο bro…
"πάμεεεεεε θέλω να δω κρατήρες!!!"…
Στη συνέχεια η ομίχλη άρχισε να αραιώνει και η χαρά μας έγινε μεγαλύτερη. Λέω, δεν μπορεί, θα δούμε το Lakagigar! Γύρω μας απλώνονταν ένα έρημο, αχανές τοπίο με τα βρύα και τις λειχήνες να έχουν τη τιμητική τους! Δεν μπορούσα να καταλάβω αν έχουμε φτάσει στο ηφαίστειο, βασικά δεν ήξερα πότε φτάνεις εκεί…σκεφτόμουν ότι θα αρχίσουμε να βλέπουμε κρατήρες κάποια στιγμή, δεν μπορεί!....Αρχίσαμε να ανηφορίζουμε σε κάποιο σημείο και μπορεί η ομίχλη να είχε αραιώσει, αλλά δεν μας επέτρεπε να δούμε μακριά….και ήξερα ότι κάπου εκεί υπάρχουν κρατήρες!!!....Ώσπου συναντήσαμε μία πινακίδα που μας έδειχνε το δρόμο για τον κρατήρα Laki!
Σε αυτό το σημείο ο αδερφός μου εξέφρασε την εξής απορία: "Laki; Ποιος είναι ο Λάκης; Πάμε να δούμε τον Λάκη;;;"
Του εξηγώ ότι ο Laki είναι ένας από τους κρατήρες, ενός ευρύτερου ηφαιστειακού συστήματος και μπορούμε να τον δούμε από κοντά, αν φτάσουμε επιτέλους εκεί, υπονοώντας όλο νόημα ότι χρονοτριβούμε χωρίς λόγο! Όσο προχωρούσαμε τα λιβάδια λάβας γίνονταν μεγαλύτερα και πιο έντονα, σημάδι ότι κοντεύουμε…συζητούσαμε ότι στα αριστερά μας κανονικά θα έπρεπε να βλέπουμε κρατήρες, σύμφωνα με ένα χάρτη που είχα τυπώσει απο το ίντερνετ , αλλά είχε ομίχλη…. ώσπου φτάσαμε σε ένα σημείο που είχαμε γύρω μας βουνά (!)....και λέω "Τα βλέπεις όλα αυτά γύρω μας;" , "Ποια, τα βουνά;" , "Δεν είναι βουνά, είναι κρατήρες…"
Όταν φτάσαμε στο κέντρο πληροφοριών, παρκάραμε και πήγαμε στο κιόσκι. Εκεί μας υποδέχτηκε μία γλυκιά κοπέλα, υπάλληλος του πάρκου και μας είπε ότι θέλει να μας πει κάποια πράγματα πρώτα πριν συνεχίσουμε…
Μας έδωσε ένα χάρτη της περιοχής μαζί με ένα φυλλάδιο οδηγιών, μας εξήγησε κάποια πράγματα για τον κρατήρα και το πεζοπορικό μονοπάτι, που θα ακολουθούσαμε για να τον δούμε από κοντά, μας εξήγησε πώς να κινηθούμε για να δούμε όλο το πάρκο, παίρνοντας τον F207, έναν δρόμο που δεν υπάρχει στο google map και τον αγνοούσα τελείως…Τέλος, μας τόνισε ότι όλη η περιοχή προστατεύεται και απαγορεύεται αυστηρά η οδήγηση εκτός ορίων του δρόμου! Ο χάρτης που μας έδωσε ήταν και αναρτημένος (φαίνεται στη επόμενη φώτο). Σε αυτόν φαίνεται η διαδρομή από τον F207 που μπορεί να κάνει κάποιος αν θέλει να δει όλο το πάρκο που είναι προσβάσιμο στους επισκέπτες!
Ξεκινήσαμε τη περιήγηση μας. Η αρχή του μονοπατιού είναι λίγο μετά το κέντρο πληροφοριών και είναι όλη σηματοδοτημένη.
Όταν φτάσαμε στην είσοδο του κρατήρα η θέα ήταν απόκοσμη….
Στις 8 Ιουνίου 1783 ξεκίνησε η έκρηξη του ηφαιστειακού συστήματος Grímsvötn, όταν άνοιξε μία ρωγμή στο λόφο Hnúta, περίπου 13 χλμ νοτιοδυτικά του κρατήρα Laki. Για τους επόμενους 5 μήνες, το ρήγμα επεκτείνονταν σταδιακά με αλυσιδωτές εκρήξεις (10 συνολικά)! Το συνολικό μήκος της ηφαιστειακής ρωγμής και των κρατήρων που δημιουργήθηκαν (130 κρατήρες) είναι 27 χλμ. Η ηφαιστειακή δραστηριότητα διήρκησε 8 μήνες, έως τον Φεβρουάριο του 1784. Έξι εβδομάδες πριν από την έναρξη της έκρηξης, οι κάτοικοι των γύρω περιοχών ένιωθαν σεισμούς, οι οποίοι αυξάνονταν σε ένταση με την πάροδο του χρόνου και συνεχίστηκαν και κατά την διάρκεια όλης της ηφαιστειακής δραστηριότητας!
Η έκρηξη στο Lakagigar προκάλεσε τη χειρότερη περιβαλλοντική και κοινωνικο-οικονομική καταστροφή στην ιστορία της Ισλανδίας. Τα αποτελέσματα της έκρηξης όμως είχαν συνέπειες και μακρύτερα….το τοξικό νέφος που παράχθηκε δημιούργησε μια επίμονη ομίχλη (ξηρή ομίχλη), που αιωρήθηκε σε μεγάλο μέρος του βόρειου ημισφαιρίου του πλανήτη το καλοκαίρι του 1783. Έως τις 24 Ιουνίου, η ομίχλη είχε καλύψει μεγάλο μέρος της Ευρώπης, ενώ στις αρχές Ιουλίου είχε εξαπλωθεί στη Ρωσία, τη Σιβηρία και τη Κίνα.
Στο αποκορύφωμα του ηφαιστειακού επεισοδίου, το τοξικό νέφος κάλυπτε περίπου το ένα τέταρτο της επιφάνειας της γης. Λέγεται ότι η έκρηξη στο Lakagigar, ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει η γαλλική επανάσταση, καθώς το τοξικό νέφος που κάλυψε την Ευρώπη είχε σοβαρές επιπτώσεις στο κλίμα, μείωσε τη θερμοκρασία του πλανήτη, και στις καλλιέργειες της Ευρώπης! Μεγάλο μέρος των Ισλανδών (ένας στους πέντε Ισλανδούς) πέθαναν και περίπου το 75% των ζώων εκτροφής χάθηκαν, ενώ οι πάγοι έφτασαν στην ακτή….
Η αίσθηση του να περπατάς σε έναν κρατήρα, που είναι μέρος ενός μεγάλου ηφαιστειακού συστήματος, η έκρηξη του οποίου επηρέασε όλο τον πλανήτη, ήταν μοναδική!...
Το πρωινό ήταν ήρεμο! Είχαμε πάρει μία καλή δόση ξεκούρασης και τώρα τρώγαμε το πρωινό μας με θέα την όμορφη φύση γύρω μας στο κάμπινγκ! Παράλληλα είχα το μυαλό μου στο πρόγραμμα της σημερινής μέρας και για να πω την αλήθεια, μετά την Askja, κρατούσα μικρό καλάθι για να μην απογοητευτώ….

Katla Unesco Global Geopark
Η σημερινή μέρα, αλλά και η επόμενη θα είχε πολύ από αυτό που ονομάζεται Katla Geopark ! Στις 17 Νοεμβρίου 2015, τα 195 κράτη μέλη της UNESCO επικύρωσαν τη δημιουργία ενός νέου δικτύου προστασίας, αυτό των γεωπάρκων ανά την υφήλιο. Με αυτό τον τρόπο έγινε η αναγνώριση της σημασίας διαχείρισης εξαιρετικών γεωλογικών τοποθεσιών και τοπίων στον κόσμο. Σε αυτό το δίκτυο προστασίας έχει ενταχθεί το γεωπάρκο Κatla, που πήρε το όνομα του από το ομώνυμο ηφαίστειο της περιοχής, που βρίσκεται κάτω από τον παγετώνα Mýrdalsjökull.

Το γεωπάρκο έχει έκταση 9542 km2, με πληθυσμό περίπου 3000 κατοίκους. Τα σημεία ενδιαφέροντος που περιλαμβάνει φαίνονται εδώ
Kirkjubaejarklaustur - Steingrimsson memorial chapel
Το πρώτο που είχαμε να κάνουμε για σήμερα ήταν να επισκεφτούμε το χωριό Kirkjubaejarklaustur….. εν συντομία Klaustur, που σημαίνει "μοναστήρι εκκλησιαστικής κοινότητας". Πρόκειται για ένα μικρό οικισμό που έχει διάφορες υπηρεσίες, πρατήριο καυσίμων, κέντρο τροφοδοσίας και αποτελεί βάση για εξορμήσεις στη γύρω περιοχή που είναι άκρως ενδιαφέρουσα!
Το χωριό έγινε γνωστό στην Ισλανδία κατά τη διάρκεια των εκρήξεων του ηφαιστείου Lakagígar το 1783. Ο πάστορας της τοπικής εκκλησίας Jón Steingrímsson , την ώρα που έρεε λάβα προς τον οικισμό έκανε κήρυγμα, γνωστό ως "κήρυγμα της φωτιάς" και σύμφωνα με τον θρύλο, αυτό το κήρυγμα σταμάτησε τη ροή της λάβας και το χωριό σώθηκε την τελευταία στιγμή....


Σταματήσαμε στο χωριό, βάλαμε καύσιμα, αγοράσαμε νέες κάρτες Ν1 και συνεχίσαμε για το επόμενο αξιοθέατο του οικισμού…
Kirkjugolfi
Λίγο έξω από το χωριό υπάρχει το Kirkjugolfi που σημαίνει "εκκλησιαστικό δάπεδο". Είναι ένα φυσικό δάπεδο από στήλες βασάλτη, των οποίων μόνο οι κορυφές είναι ορατές πάνω από το έδαφος και όπως υποδηλώνει το όνομα του, θυμίζουν πλακόστρωτο δάπεδο εκκλησίας.

Το δάπεδο αυτό έχει έκταση 80 τετραγωνικών μέτρων και όλες οι κολόνες βασάλτη έχουν διαβρωθεί με την πάροδο του χρόνου. Τα "πλακίδια" του μοιάζουν τεχνητά, αλλά είναι απολύτως φυσικά και είναι βέβαιο ότι δεν υπήρξε ποτέ εκκλησία ή άλλο κτίριο στο σημείο αυτό.


Σύμφωνα με ένα μύθο και κατά την εποχή του εποικισμού, ένας ειδωλολάτρης, με το όνομα Hildir Eysteinsson, έφτασε στη χώρα σε αυτό το σημείο και μόλις περπάτησε εδώ πάρτον κάτω….έπεσε αμέσως νεκρός και θάφτηκε στον γειτονικό λόφο, Hildishaugur ή Hildir's Mound. Για να πω την αλήθεια δεν κατάλαβα πιο από τα δύο σημεία των δύο παρακάτω φώτο είναι αυτή η τοποθεσία…


Stjórnarfoss
Ακριβώς λίγο πιο πάνω βρίσκεται ο πανέμορφος καταρράκτης Stjórnarfoss. Ο καταρράκτης σχηματίζεται από τον ποταμό Stjórn, από τον οποίο έχει πάρει και το όνομα του. Όταν φτάσαμε εκεί άρχισε να ψιλοβρέχει, αλλά αυτό δεν μείωσε καθόλου την επιθυμία μας να δούμε τα ενδιαφέροντα της περιοχής…απεναντίας!

Systrafoss
Εννοείται δεν παραλείψαμε να δούμε το καταρράκτη Systrafoss! Δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο σαν καταρράκτης, αλλά αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι ότι, δημιουργείται από το "ξεχείλισμα" της λίμνης Systravatn, η οποία σχηματίζεται από τον ποταμό Fossá και πέφτει στο φαράγγι Fossárgil…


Δηλαδή εκεί ψηλά στο λόφο υπάρχει μία μεγαλούτσικη λίμνη που χύνεται και δημιουργεί αυτόν τον καταρράκτη. Όμορφα μονοπάτια πεζοπορίας βρίσκονται γύρω από τον καταρράκτη που οδηγούν στη λίμνη Systravatn.

Θέλαμε μία ωρίτσα να ανέβουμε και να κατέβουμε. Κάναμε μία μικρή σύσκεψη, όπου έπεισα τον αδερφό να συνεχίσουμε, λέγοντας του ότι αυτήν την ωρίτσα την χρειαζόμασταν περισσότερο για να δούμε μία περιοχή με 130 γιγαντιαίους κρατήρες….τον έπεισα με τη μία!
Lakagigar
Βγήκαμε στον κεντρικό (1), μέχρι να συναντήσουμε τον 206. Λίγο πριν το φαράγγι Fjadrargljufur στρίψαμε δεξιά στον F206, παρακάμπτοντας έτσι το φαράγγι, για την ώρα. Στην αρχή τα τοπία γύρω μας ήταν παρόμοια με της γύρω περιοχής. Κυριαρχούσε το πράσινο χρώμα σε πολλές και έντονες αποχρώσεις, βλέπαμε βλάστηση, συναντήσαμε μία φάρμα και η ομίχλη ήταν σχετικά λίγη και περιορίζονταν ψηλά στα βουνά.



Όσο προχωρούσαμε η ομίχλη πύκνωνε και άρχισε το ψιλόβροχο…ευτυχώς έμεινε ψιλόβροχο και σύντομα σταμάτησε! Περάσαμε το πρώτο μας ποτάμι, που μόνο ποτάμι δεν το έλεγες αλλά μεγάλο ρυάκι…


… και συνεχίσαμε, έχοντας μία επιφυλακτικότητα να πλανιέται στον αέρα, λόγω χαμηλής ορατότητας που είχαμε στα γύρω τοπία. Από την άλλη, όσο προχωρούσαμε οι εικόνες γίνονταν όλο και περισσότερο απόκοσμες και η ομίχλη πρόσθετε κάτι παραπάνω σε αυτό το σκηνικό…

….ώσπου φτάσαμε στο πρώτο ποτάμι, που όντως το έλεγες ποτάμι και ήθελε μελέτη!

Κατεβήκαμε απο το αυτοκίνητο και πλησιάσαμε στη όχθη. Ήταν ρηχό σχετικά και αυτό φαίνονταν από τα κυματάκια που βλέπαμε σε πολλά σημεία της επιφάνειάς του! Υπήρχαν πιο βαθιά σημεία, αλλά και πάλι η επιφάνεια του νερού δεν ήταν επίπεδη, το νερό συναντούσε αντίσταση, άρα ήταν ρηχό! Επίσης όπου βλέπαμε το νερό να συναντάει μεγάλη αντίσταση σε συγκεκριμένο σημείο, υπήρχε κάποια πέτρα ή κάτι ογκώδες τέλος πάντων και κοιτούσαμε να το αποφύγουμε. Μαρκάραμε τα σημεία που φαίνονταν πιο κατάλληλα και χαράξαμε πορεία διάσχισης. Με σταθερή ταχύτητα, προσέχοντας να μην σβήσει η μηχανή όσο ήμασταν στο νερό, αλλά και να μην επιταχύνουμε απότομα, ώστε να αναμοχλεύσουμε τις πέτρες του βυθού και κάνουμε ζημιά κάτω από το αυτοκίνητο, κινούμασταν μέσα στο ποτάμι μέχρι να φτάσουμε στην απέναντι όχθη. Όταν φτάσαμε απέναντι σταματήσαμε και κοιταχτήκαμε…"αν είναι όλα έτσι θα καταφέρουμε να φτάσουμε στους κρατήρες!" λέει ο bro…

Στη συνέχεια η ομίχλη άρχισε να αραιώνει και η χαρά μας έγινε μεγαλύτερη. Λέω, δεν μπορεί, θα δούμε το Lakagigar! Γύρω μας απλώνονταν ένα έρημο, αχανές τοπίο με τα βρύα και τις λειχήνες να έχουν τη τιμητική τους! Δεν μπορούσα να καταλάβω αν έχουμε φτάσει στο ηφαίστειο, βασικά δεν ήξερα πότε φτάνεις εκεί…σκεφτόμουν ότι θα αρχίσουμε να βλέπουμε κρατήρες κάποια στιγμή, δεν μπορεί!....Αρχίσαμε να ανηφορίζουμε σε κάποιο σημείο και μπορεί η ομίχλη να είχε αραιώσει, αλλά δεν μας επέτρεπε να δούμε μακριά….και ήξερα ότι κάπου εκεί υπάρχουν κρατήρες!!!....Ώσπου συναντήσαμε μία πινακίδα που μας έδειχνε το δρόμο για τον κρατήρα Laki!







Σε αυτό το σημείο ο αδερφός μου εξέφρασε την εξής απορία: "Laki; Ποιος είναι ο Λάκης; Πάμε να δούμε τον Λάκη;;;"







Όταν φτάσαμε στο κέντρο πληροφοριών, παρκάραμε και πήγαμε στο κιόσκι. Εκεί μας υποδέχτηκε μία γλυκιά κοπέλα, υπάλληλος του πάρκου και μας είπε ότι θέλει να μας πει κάποια πράγματα πρώτα πριν συνεχίσουμε…

Μας έδωσε ένα χάρτη της περιοχής μαζί με ένα φυλλάδιο οδηγιών, μας εξήγησε κάποια πράγματα για τον κρατήρα και το πεζοπορικό μονοπάτι, που θα ακολουθούσαμε για να τον δούμε από κοντά, μας εξήγησε πώς να κινηθούμε για να δούμε όλο το πάρκο, παίρνοντας τον F207, έναν δρόμο που δεν υπάρχει στο google map και τον αγνοούσα τελείως…Τέλος, μας τόνισε ότι όλη η περιοχή προστατεύεται και απαγορεύεται αυστηρά η οδήγηση εκτός ορίων του δρόμου! Ο χάρτης που μας έδωσε ήταν και αναρτημένος (φαίνεται στη επόμενη φώτο). Σε αυτόν φαίνεται η διαδρομή από τον F207 που μπορεί να κάνει κάποιος αν θέλει να δει όλο το πάρκο που είναι προσβάσιμο στους επισκέπτες!


Ξεκινήσαμε τη περιήγηση μας. Η αρχή του μονοπατιού είναι λίγο μετά το κέντρο πληροφοριών και είναι όλη σηματοδοτημένη.


Όταν φτάσαμε στην είσοδο του κρατήρα η θέα ήταν απόκοσμη….

Στις 8 Ιουνίου 1783 ξεκίνησε η έκρηξη του ηφαιστειακού συστήματος Grímsvötn, όταν άνοιξε μία ρωγμή στο λόφο Hnúta, περίπου 13 χλμ νοτιοδυτικά του κρατήρα Laki. Για τους επόμενους 5 μήνες, το ρήγμα επεκτείνονταν σταδιακά με αλυσιδωτές εκρήξεις (10 συνολικά)! Το συνολικό μήκος της ηφαιστειακής ρωγμής και των κρατήρων που δημιουργήθηκαν (130 κρατήρες) είναι 27 χλμ. Η ηφαιστειακή δραστηριότητα διήρκησε 8 μήνες, έως τον Φεβρουάριο του 1784. Έξι εβδομάδες πριν από την έναρξη της έκρηξης, οι κάτοικοι των γύρω περιοχών ένιωθαν σεισμούς, οι οποίοι αυξάνονταν σε ένταση με την πάροδο του χρόνου και συνεχίστηκαν και κατά την διάρκεια όλης της ηφαιστειακής δραστηριότητας!




Η έκρηξη στο Lakagigar προκάλεσε τη χειρότερη περιβαλλοντική και κοινωνικο-οικονομική καταστροφή στην ιστορία της Ισλανδίας. Τα αποτελέσματα της έκρηξης όμως είχαν συνέπειες και μακρύτερα….το τοξικό νέφος που παράχθηκε δημιούργησε μια επίμονη ομίχλη (ξηρή ομίχλη), που αιωρήθηκε σε μεγάλο μέρος του βόρειου ημισφαιρίου του πλανήτη το καλοκαίρι του 1783. Έως τις 24 Ιουνίου, η ομίχλη είχε καλύψει μεγάλο μέρος της Ευρώπης, ενώ στις αρχές Ιουλίου είχε εξαπλωθεί στη Ρωσία, τη Σιβηρία και τη Κίνα.




Στο αποκορύφωμα του ηφαιστειακού επεισοδίου, το τοξικό νέφος κάλυπτε περίπου το ένα τέταρτο της επιφάνειας της γης. Λέγεται ότι η έκρηξη στο Lakagigar, ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει η γαλλική επανάσταση, καθώς το τοξικό νέφος που κάλυψε την Ευρώπη είχε σοβαρές επιπτώσεις στο κλίμα, μείωσε τη θερμοκρασία του πλανήτη, και στις καλλιέργειες της Ευρώπης! Μεγάλο μέρος των Ισλανδών (ένας στους πέντε Ισλανδούς) πέθαναν και περίπου το 75% των ζώων εκτροφής χάθηκαν, ενώ οι πάγοι έφτασαν στην ακτή….




Η αίσθηση του να περπατάς σε έναν κρατήρα, που είναι μέρος ενός μεγάλου ηφαιστειακού συστήματος, η έκρηξη του οποίου επηρέασε όλο τον πλανήτη, ήταν μοναδική!...

Last edited: