Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11
Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
To νυχτερινό λεωφορείο, όπως είπαμε, ήταν φίσκα και, με την ευτραφή κυρία με τους σπασμούς ανά 30 δευτερόλεπτα και τις αναπηδήσεις στο διπλανό μου κάθισμα, φαινόταν ακόμη πιο φίσκα. Σκόπευα να βλέπω τουλάχιστον τη στατιστική εξέλιξη των αγώνων της Ευρωλίγκας, αλλά τελικώς ήταν η μόνη φορά σε όλο το ταξίδι που η SIM μου δεν μου παρείχε κάλυψη, ενώ τη διαδρομή προς το παγκοσμίως άγνωστο Abakan, που σύμφωνα με τον οδηγό μου ήταν “εκπληκτική”, δε θα μπορούσα να την απολαύσω, αφού το ταξίδι έγινε άγρια μεσάνυχτα. Ούτε τα ατομικά φώτα πάνω από τις θέσεις δούλευαν, άρα δεν μπορούσα να διαβάσω το βιβλίο μου.
Αλλά τα καλύτερα ερχόντουσαν. Κατά τις 2.30 το πρωί το λεωφορείο σταμάτησε σε ένα φυλάκιο στη μέση του πουθενά. Δύο στρατιωτικοί μπήκαν μέσα, κοίταξαν τους επιβάτες έναν-έναν, σταμάτησαν μόνο στη δική μου θέση και ο πιο μπούλης και μογγολόφατσα από τους δύο μου είπε “Γιου! Καμ!” και μου έκανε νεύμα να τον ακολουθήσω.
Το φυλάκιο ήταν μικρό, πρακτικά ένα κοντέινερ με δυο διαμορφωμένους χώρους, έναν σαν γραφείο κι ο άλλος κάτι σαν κρατητήριο. “Ντοκουμέντ”, είπε μονολεκτικά ο μπούλης, οπότε και του έδειξα το διαβατήριο, καθώς και το χαρτάκι που μου είχαν δώσει στα σύνορα. “Ρεγκιστρατσιόν!” είπε ξανά μονολεκτικά, απαιτώντας αυτό το χαρτί που σου δίνουν αν μείνεις πάνω από 3-5-7 μέρες σε ένα μέρος, αν θέλει ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, αν ευθυγραμμιστούν τα άστρα. Το μόνο “ρεγκιστρατσιόν” που είχα ήταν από το Μουρμάνσκ, οπότε και το έβγαλα και του το έδειξα.
Δεν του άρεσε. Μου είπε κάτι στα Ρώσικα, του είπα ότι δεν καταλαβαίνω και βγήκε το κινητό του από την τσέπη με το google translate, στο οποίο πληκτρολογούσε, μετά απαντούσα εγώ με τον ίδιο τρόπο κι ούτω καθεξής.
- Γιατί δεν έχετε ρεγκιστρατσιόν; Αυτό είναι από το Μουρμάνσκ!
- Ε ναι, αλλά από τότε πέρασα ένα βράδυ σε αεροπλάνο κι ένα στο τραίνο.
- Ναι, αλλά τα χαρτιά σας δεν είναι εντάξει.
- Είναι που δε βρήκα το γραφείο μετανάστευσης μέσα στο αεροπλάνο.
- Έχουμε πρόβλημα, πρέπει να έχετε κάνει “Ρεγκιστρατσιόν”!
- Ο κανονισμός λέει πως αυτό γίνεται μόνο αν περάσω 3 βράδια στο ίδιο μέρος, έτσι μου είπε ο πρέσβης (από εμπειρία ξέρω ότι όποτε πετάς τη λέξη “πρέσβης” κάτι γίνεται.
- Μεγάλο πρόβλημα που δεν έχετε “ρεγκιστρατσιόν”
- Ε τι να κάνουμε, θα κάνω στο Αμπακάν, θα συμβουλευτώ και το φίλο μου τον πρέσβη (επιμένω εγώ, μπας και δεν το έπιασε το υπονοούμενο).
- Όχι, όχι, μεγάλο πρόβλημα, θα σας σημειώσω στο βιβλίο.
- Α πολύ ωραία, είπα με χαζοχαρούμενο χαμόγελο.
Επί 20 λεπτά έγραφε τα στοιχεία μου στο βιβλίο, κάνοντας ένα σωρό ερωτήσεις (μέσω google translate βέβαια) που δεν είχαν καμία σχέση με το μεταναστευτικό” στάτους μου, από το πόσα αδέλφια έχω μέχρι τι δουλειά κάνω. “Διερμηνέας” είπα, για να πεταχτεί ο άλλος στρατιωτικός/αστυνομικός από μέσα και να πει “spion, spion!”. Χαμογέλασα, έκανα αστειευόμενος τον τρομαγμένο, "όχι και κατάσκοπος ρε παιδιά, τι σπιούνος;" έσπασε ο πάγος κι άρχισαν οι κοινωνικές ερωτήσεις: και πού είναι η Ελλάδα; Η Βαρκελώνη στην Ελλάδα είναι; Τον έχω δει το Μέσι από κόντά; Πού είναι η γυναίκα μου; Γιατί δεν ήρθε; Γιατί δεν έχω παιδιά; Σου άρεσε η Tuva; Κάπου εκεί έκανα και μια παντομίμα με έφιππους τοξότες για να τους δείξω πόσο μου άρεσε η Tuva κι ενθουσιάστηκαν. Ένιωθα πολύ άσχημα όμως για τους ανθρώπους στο λεωφορείο, περίμεναν ήδη πάνω από μία ώρα τον έναν και μοναδικό ξένο του λεωφορείου.
Έτσι για να μην είμαι μόνος μάλλον, σε κάποια φάση φώναξαν και την κυρία με τον πισινολόξυγγα, η οποία έκατσε σιωπηλή σε ένα γραφείο πίσω μου, κοιτώντας αμίλητη κι ανέκφραστη τη “συνέντευξη”, που δε φαινόταν να τελειώνει σύντομα, αναπηδώντας κάθε τριάντα δευτερόλεπτα, σαν καλοκουρδισμένο ξυπνητήρι. Τελικώς, με τον τόνο να γίνεται όλο και πιο φιλικός, κι αφού κλείσαμε δίωρο, ο μπούλης μου έγραψε “Godspeed! Enjoy your trip!”. Ρώτησα αν πρέπει να κάνω registration στο Abakan και μου είπε όχι, αρκεί να ξανακάνω στο Μουρμάνσκ “όταν επιστρέψω”, καλά κρασιά δηλαδή. Στο τέλος μου ζήτησαν να βγάλουμε και σέλφι

Η δική μου αίσθηση δεν ήταν πως ήθελαν μπαξίσι οι άνθρωποι, αλλά κι αν ήθελαν ατύχησαν, δεν είχα κανένα πρόβλημα να κάτσω μια-δυο μέρες εκεί και να χαμογελάω σα χαζός. Νομίζω πως απλά ήμουν η ψυχαγωγία της βραδιάς, πρέπει να βαριούνται πάρα πολύ εκεί χωρίς να έχουν τίποτε να κάνουν. Ειλικρινά ντράπηκα να μπω στο λεωφορείο, γνωρίζοντας πως έχω προκαλέσει -έστω και άθελά μου- τέτοια καθυστέρηση. Ωστόσο, όταν μπήκα, κανείς δε με κοίταξε, ούτε με θυμό, ούτε με συμπόνοια. Στο φίλο μου τον Τομ που περιέγραψα το περιστατικό, που έχει ζήσει πολλά χρόνια στη Ρωσία και μιλάει τη γλώσσα άπταιστα, μου είπε “συνηθισμένοι είναι σε καταπάτηση των δικαιωμάτων τους οι Ρώσοι. Μην περιμένεις να κάνουν κάποιο σχόλιο, ούτε συμπαράστασης, ούτε συμπάθειας, ούτε αντιπάθειας για το στρατό, την αστυνομία ή την καθυστέρηση. Οι Ρώσοι κοιτάνε τη δουλειά τους και δε σχολιάζουν, είναι ο καλύτερος τρόπος να περνάνε απαρατήρητοι, που είναι και το ζητούμενο”.
Θυμήθηκα κι άλλο ένα περιστατικό, όποτε μπαινοβγαίναμε από το Μουρμάνσκ είχε μεγάλη ουρά λόγω μπλόκων της αστυνομίας, που έψαχναν ΟΛΑ τα οχήματα. Μας είπε λοιπόν ο ένας ξεναγός πως κάποιος Τατζίκος βίασε ένα κοριτσάκι και τον έψαχναν επί εβδομάδες (!) ελέγχοντας κάθε μα κάθε όχημα που μπαινόβγαινε από την άλλη. Δύο ατάκες μου έμειναν:
- If Russian rapes girl, is very bad. If Tajik rapes girl is very very very very bad.
- Russians don't complain to the police. If you don't complain, maybe rest of day is OK. If you complain then maybe rest of your life will not be OK.

Μπήκα στο δωμάτιο, έκανα ένα ευεργετικό ντουσάκι, άραξα κανένα μισάωρο γιατί ήμουν και άυπνος, έφαγα το πρωινό μου και ξεχύθηκα σαν εμετός στο εξωτικό Abakan, που είμαι σχεδόν σίγουρος πως δε θα το έχετε ξανακούσει. Ούτε εγώ το ήξερα, απλά διάβασα πως μερικά χιλιόμετρα έξω από την πόλη, που είναι και πρωτεύουσα της Χακασίας
Το σχέδιο λοιπόν για σήμερα ήταν να πάω στο μουσείο της πόλης, αν τα εκθέματα μου κέντριζαν το ενδιαφέρον να πάω και στον αρχαιολογικό χώρο του Salbyk, που όμως απέχει περίπου 50 χιλιόμετρα και να δω άλλη μια πόλη της οποίας την ύπαρξη δε γνώριζα. Το googlemaps πάντως αντί για το Εθνικό Μουσείο της Δημοκρατίας της Χακασίας με έστειλε σε κάτι άσχετες σοβιετικές εργατικές πολυκατοικίες, που ήταν ακόμη πιο χάλια από τα έτσι κι αλλιώς άσχημα κτίρια που είδα όσο περπατούσα προς τα εκεί. Το ξαναέψαξα και διαπίστωσα πως το μουσείο ήταν πολύ πιο μακριά, το οποίο δε με χάλασε, θα έκανα μια βόλτα παραπάνω, έστω σε αυτή την κακάσχημη πόλη, που νομίζω είναι ασφαλές να πω πως ήταν η πιο άσχημη (κι από τις πιο φτωχές) του ταξιδιού, με μοναδικές αναλαμπές καμια-δυο ενδιαφέρουσες εξωτερικά εκκλησίες, ελάχιστα ξύλινα σπίτια και μερικά μελαγχολικά έως θλιβερά πάρκα.
Έφτασα επιτέλους στο μουσείο, στην είσοδο του οποίου μια ενθουσιώδης κοπελίτσα με Αγγλικά με ευχαρίστησε που φορούσα μάσκα (ο μόνος ήμουν!) και στη συνέχεια με ρώτησε αν είχα έρθει για το μουσείο ή για το παζάρι. Κοιτώντας γύρω μου συνειδητοποίησα πως στην είσοδο του μουσείου λάμβανε χώρα ένα περίεργο happening όπου μοναχοί, θεούσες, οργανώσεις και νοικοκυρές πωλούσαν από τους βίους των αγίων μέχρι κουλουράκια κι εκκλησιαστικά άμφια, κι είπα να αναμιχθώ στον όλο χαβαλέ για λίγο.
Ο στόχος μου ωστόσο, ήταν το μουσείο κι ειδικά η αρχαιολογική συλλογή. Το μουσείο είχε κυκλικό σχήμα, μερικές πολύ φιλότιμες μπαμπούσκες που δεν ήθελαν να χάσεις κανένα τμήμα του μουσείου και την κεντρική αίθουσα που αποτελούταν από ένα κύκλο από ανθρωπόμορφα μενίρ, σε μια αξιόλογη προσπάθεια αναπαράστασης των αρχαιολογικών χώρων της ευρύτερης περιοχής, που ήταν αρκετή μεν για να μου δώσει μια ιδέα μεν και να με κάνει να αποφασίσω πως δεν άξιζε τον κόπο να πάω να δω τα αρχαιολογικά μνημεία στην εξοχή δε.
Πέραν των μενίρ και μερικών ενδιαφέρουσων αρχαίων σπηλαιογραφιών, το μουσείο διέθετε και περιοδικές εκθέσεις. Μια από αυτές αφορούσε μια συλλογή από ολοζώντανες ταραντούλες. Μάλλον απαιτούσε διαφορετικό εισιτήριο, εγώ μπήκα πάντως μέσα με αέρα κι ένας νεαρός μόλις κοίταξε το εισιτήριό μου διαπίστωσε πως δεν είχα πληρώσει για τη συγκεκριμένη έκθεση, ωστόσο όλο ενθουσιασμό μου έκανε κι ένα μικρό τουρ στα Ρωσικά, υποβοηθούμενος από τις ταμπέλες που υπήρχαν σε κάθε δοχέιο, που επεξηγούσαν στα Αγγλικά το είδος και τα χούγια της κάθε αράχνης. Ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον απ' ό,τι θα περίμενε κανείς και μάλλον πιο ενδιαφέρον από τα μενίρ του κάτω ορόφου. Έτσι έμαθα πως υπάρχουν αράχνες που κάνουν ήχους (ναι, δυνατούς κιόλας), τρόμαξα με μερικές τερατώδεις κι είδα και το νεαρό να βάζει το χέρι του και να ωθεί κάποιες στο να κινηθούν. Το παιδί είχε σοβαρή συλλογή κι ήταν παθιασμένο με το θέμα.
Το κλου πάντως του μουσείου ήταν η φωτογραφική έκθεση, πιο πέρα. Έπαθα πλάκα, καταπληκτικές φωτογραφίες με τοπία απ' όλη τη Ρωσία, πραγματικά εξαιρετικές, χάζεψα πολλή ώρα. Για μενίρ ήρθα, κατέληξα με φωτογραφίες, ταραντούλες και βίους των αγίων, γι' αυτό τα αγαπάμε τα ταξίδια, επειδή ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου τύχει, ειδικά όταν ταξιδεύειες ολίγον χύμα και σε μέρη ψιλο- έως χοντρο-άγνωστα.
Απογευματάκι πια, πείνασα ο άνθρωπος. Είχα σημειώσει ήδη πού θα πήγαινα να φάω, στο Food & Bar 114, για το οποίο είχα διαβάσει πως έχει ένα “ευφάνταστο μενού με θέμα την Ασία” και πήρα βουρ ένα yandex προς τα εκεί, γιατί δεν ήταν και κοντά. Φτάνοντας συνειδητοποίησα πως επρόκειτο για το εστιατόριο ενός business hotel κι ήταν ολίγον κυριλέ, αλλά δε μάσησα. Το σέρβις ήταν αριστοκρατικό, η αίθουσα τεράστια και κάπως ψυχρή, αλλά το φαγητό καλό: πάρα πολύ καλή μανιταρόσουπα, το ελάφι σε sizzling στιλ καλό, όπως και η σαλάτa που διάλεξα, αλλά στα γλυκά έφαγα μεγάλη ήττα γιατί ξέφυγα από το ασιατικό θέμα κι είπα να δοκιμάσω τα “¨τυπικά γλυκάκια της Χακασίας” που ήταν επιεικώς χάλια. Γενικώς για άλλη μια φορά έφαγα καλά, και πάλι σε τιμή εξαιρετικού value for money.
Επέστρεψα στο ξενοδοχείο νωρίς, διότι δεν είχα κοιμηθεί την προηγούμενη και την επομένη θα είχα πρωινή πτήση για το Νοβοσιμπίρσκ, παίρνοντας την τελευταία από τις πτήσεις που είχα κλείσει από την Ελλάδα.