Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 19
Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
Βγήκα στο σταθμό του Νίζνυ αγνοώντας ότι μόλις είχα τελειώσει την τελευταία μου διανυκτέρευση σε τραίνο. Ο σταθμός ήταν πολύ οργανωμένος, με πρίζες για να φορτίσει κανείς τις συσκευές του, ενώ το σάκο τον άφησα σε ένα κουτί που δούλευε με QR, κι ήμουν έτοιμος για εξόρμηση. Ήταν πολύ νωρίς, μόλις 8 το πρωί και Κυριακή, οπότε οι δρόμοι ήταν εντελώς άδειοι κι αποφάσισα αντί για Yandex να χρησιμοποιήσω τα ποδαράκια μου για τη 45λεπτη διαδρομή μέχρι το τελεφερίκ, ελπίζοντας ότι ο Σαχ έκανε λάθος όταν έλεγε πως δε λειτουργεί και περπατώντας κυριολεκτικά στη μέση σοβιετικών λεωφόρων.
Η πόλη είχε μια ντεκαντάνς πρέπει να πω: ατέλειωτες εργατικές πολυκατοικίες, λάσπες παρότι δεν είχε βρέξει, ετοιμόρροπα ξύλινα σπίτια και τα χειρότερα πεζοδρόμια που είδα σε ρώσικη πόλη. Το GPS με έστειλε πάντως σε ένα εργοτάξιο όπου ένας αγενής αρκουδιάρης με έδιωξε με μια κίνηση του χεριού και μια γκριμάτσα αηδίας “Trampolin;”, ρώτησε. Όχι, τελεφερίκ, απάντησα και με ξαναέδιωξε. Απομακρύνθηκα αλλά είπα να επιμείνω. Συνδέθηκα, κατέβασα μια φωτογραφία ενός τελεφερίκ, επέστρεψα, του την έδειξα και ω του θαύματος κατάλαβε και με έστειλε από την πίσω μεριά. Η είσοδος ήταν παρακμιακή, αλλά το τελεφερίκ λειτουργούσε. Αυτό που ήταν ημιτελές και υπό κατασκευή ήταν μια εξέδρα για άλματα σκιέρ, υποθέτω πως αυτό εννοούσε “trampolin” ο αρκουδιάρης.
Για κάποιο λόγο εκδίδονται μόνο εισιτήρια one way, οπότε με το που φτάνεις στην απέναντι πλευρά πρέπει να ξανακάνεις τη μικρή ουρά για να πάρεις ένα πανομοιότυπο εισιτήριο με το πρώτο, αλλά τέλος πάντων για 100 ρούβλια η αλήθεια είναι πως ήταν πολύ εντυπωσιακό, αφού “πετάς” πάνω από τον παγωμένο Βόλγα, όπου ψαράδες είχαν κάνει τρύπες στον πάγο κι έπιαναν ψαρούκλες, δίπλα σε ένα... εργοστάσιο τανκς. Χαχα, τι χώρα!
Πρέπει να διήρκησε γύρω στα 10 λεπτά η διαδρομή, οπότε και φτάσαμε στην απέναντι μεριά της πόλης, από την άλλη όχθη του Βόλγα, το Bor. Το οποίο Bor φαινόταν ένα απόλυτο σοβιετικό χάλι, οπότε έκανα μεταβολή και πήρα το τελεφερίκ της επιστροφής, μοιραζόμενος και πάλι το τελεφερίκ με ρώσικες οικογένειες που... ψιθύριζαν ο ένας στον άλλον για να μην ενοχλήσουν τους διπλανούς τους, να μην ακουστούν, δεν κατάλαβα. Καρα-άξιζε πάντως το τελεφερίκ και ικανοποιημένος κινήθηκα προς το Κρεμλίνο της πόλης, μέσω της όμορφης Malecon.
Πίσω από τα μακριά τείχη η αλήθεια είναι πως φαινόταν μεγαλοπρεπές, αλλά όταν μπήκα μέσα διαπίστωσα πως αφενός ένα μεγάλο κομμάτι του τελεί υπό ανακατασκευή, αφετέρου πως υπάρχει μια περίεργη μίξη ιστορικών κι εντελώς μοντέρνων κτιρίων. Δεν ήταν και το καλύτερο κρεμλίνο που είδα στη χώρα, αλλά απόλαυσα τη βόλτα μου και τον ωραίο καιρό και κατευθύνθηκα στο μεγαλοπρεπή κεντρικό πεζόδρομο, όπου υπήρχε διακόσμηση με... φτερωτά πόνι.
Τέλος πάντων, δεν ήθελα να φύγω χωρίς να πάω στο σπίτι του Σαχάροφ, τη βιογραφία του οποίου είχα διαβάσει σε ένα ταξίδι στο Λάος, ακόμη θυμάμαι πώς μύριζε το καημένο το βιβλίο όταν έγινε μούσκεμα από βενζίνη κάτω από τη σέλα της μοτοσικλέτας μου. Με είχε μαγέψει πάντως (η γενναιότητα του Σαχάροφ, όχι η τζίνα).
10 χιλιόμετρα κι ένα Yandex μετά βρέθηκα στο κτίριο που κατά το GPS μου ήταν ο χώρος όπου η KGB τον είχε σε κατ' οίκον περιορισμό το Νομπελίστα από την έναρξη του πολέμου στο Αφγανιστάν (για τον οποίο διαμαρτυρήθηκε) μέχρι την απελευθέρωσή του από το Γκορμπατσόφ. Μόνο που το κτίριο ήταν μια απλή εργατική πολυκατοικία χωρίς καμία ταμπέλα. Στο ισόγειο υπήρχε ένα (ιδιωτικοποιημένο πια σίγουρα) μίνι μάρκετ, από αυτά τα “λαϊκά μαγαζιά” που είχαν στο ισόγειο πολλά σοβιετικά μπλοκ. Μπήκα και ρώτησα, αλλά κανείς δεν ήξερε κάτι για κάποιον Σαχάροφ. Συνδέθηκα μπας και βρω κάτι άλλο, μπα, αυτή ήταν η διεύθυνση, σε μια γειτονιά με ατελείωτα σοβιετικά διαμερίσματα. Έκανα το γύρο του κτιρίου και σε μια από τις εισόδους είδα μια καρφιτσωμένη ταμπέλα που όντως κάτι για το Σαχάροφ έλεγε, αναθάρρησα. Χτύπησα το κουδούνι, ούτε φωνή ούτε ακρόαση. Περίμενα μέχρι να βγει κάποιος ένοικος, μπας και τουλάχιστον καταφέρω να μπω στο κτίριο.
Ένας συμπαθής παππούς κατέβηκε τις σκάλες και τον ρώτησα. Μου απάντησε στα Ρώσικα, οπότε και τον ξαναρώτησα κάνοντας παντομίμα, ρωτώντας τον πού είναι αυτό το διαμέρισμα του Σαχάροφ το οποίο φάνηκε να γνωρίζει. Η απάντησή του (με παντομίμα) ήταν μάλλον η πιο... κουφή που άκουσα σε όλο το ταξίδι: “κουφός είσαι;”. Δεν είμαι κουφός ρε άνθρωπε, μανιαμούνια ρούσκι νιετ, του είπα. Με κοίταξε όλο απορία (υπάρχουν και άνθρωποι που δε μιλάνε Ρώσικα; Πόσα κεφάλια έχουν; ) και με ρώτησε σε κάτι σάπια Γερμανικά αν είμαι Γερμανός. Δεν είμαι, αλλά το μιλάω το Ντόιτς, του απάντησα και άρχίσαμε να συνεννοούμαστε με το μπάρμπα: όλο καμάρι σε κατακρεουργημένα Γερμανικά μου είπε πως ήταν φίλος του Νομπελίστα επί 6 χρόνια, μου έδειξε την πόρτα του διαμερίσματος όπου φιλοξενείται το μουσείο, το οποίο όμως δυστυχώς είναι κλειστό εδώ και μήνες, μάλλον λόγω της πανδημίας. Απογοητεύτηκα αλλά ο θείος με πήρε από το χέρι και μου έκανε μια βόλτα το τετράγωνο. Έδειξε το μπαλκόνι του απέναντι κτιρίου που “έβλεπε” προς την πόρτα του Σαχάροφ: "dort, KGB” είπε όλο νόημα (εκεί, KGB). Μετά μου έδειξε στην άλλη πολυκατοικία ένα διαμέρισμα που βρισκόταν απέναντι από το διαμέρισμα του Σαχάροφ “KGB auch” είπε γελώντας (επίσης KGB). Μετά μου έδειξε άλλο ένα, που έβλεπε στην κουζίνα του Σαχάροφ και ξεράθηκε στα γέλια λέγοντάς μου πως μάλλον η KGB ήθελε να δει αν τρώει τα αβγά του τηγανητά ή βραστά για πρωινό. Χαχα, το συμπάθησα το θείο. Στο τέλος μου έδειξε και δυο δέντρα. Δεν κατάλαβα πολύ καλά, αρχικά νόμισα ότι τον έθαψαν εκεί το Σαχάροφ (γιατί μου έδειχνε κάτω από τις ρίζες) αλλά με τις κινήσεις που έκανε κατάλαβα ότι τα φύτεψε ο ίδιος ο πυρηνικός φυσικός κι ότι τα φρόντιζε καθημερινά με πολλή αφοσίωση.
Έμεινα με το αμανάτι ότι δεν το είδα το μουσειάκι, οπότε θα επιστρέψω μια μέρα στο Νίζνυ, ή Gorky όπως την έλεγαν την πόλη όσο ζούσε εκεί ο Σαχάροφ κι ήταν εκτός πρόσβασης για τους αλλοδαπούς. Πήγα άνετα στο σταθμό του τραίνου διασχίζοντας τη μισή πόλη πληθυσμού άνω του ενός εκατομμυρίου και πήρα το τραινάκι μου για το Βλαντιμίρ. Γουάου τι τραίνο είναι αυτό, πολυτελείας, εξ ου και η σχετικά υψηλή τιμή. Γενικώς φαίνεται ότι πέριξ της Μόσχας (γιατί πια πλησίαζα αρκετά την πρωτεύουσα) είναι εντελώς διαφορετική η ποιότητα των τραίνων.
Το Βλαντιμίρ είναι μια από αυτές της πόλεις του Golden Ring που είναι σχετικά μικρές (400.000 κάτοικοι περίπου), σχετικά τουριστικές και σχετικά κουκλίστικες. Το τουριστικές εν μέσω πανδημίας μπορούσα να το ξεχάσω, αλλά το “κουκλίστικη” ήθελα να το δω, οπότε άφησα τα πράγματά μου στο Vladimirski κι έφυγα αμέσως, αφού φύσηξα τη μύτη μου πάνω από 15 φορές για να καθαρίσει, μιλάμε για χοντρό κρύωμα πια.
Η πόλη είχε ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ κόσμο, Ρώσους βεβαίως-βεβαίως, ενδεχομένως κι εκδρομείς από καμία Μόσχα, άλλωστε ο καιρός ήταν άψογος κι ήταν Κυριακή. Μιλιούνια από ζευγάρια, οικογένειες και νεαρούς περπατούσαν, έτρωγαν κάτι στο χέρι, έπιναν τον καφέ τους, ορισμένοι χωρίς μπουφάν καν (εγώ με το φανελάκι ήμουν, αυτοί είναι οι κρυουλιάρηδες). Η κεντρική εκκλησία ήταν πολύ εντυπωσιακή, η πόλη όντως όμορφη με τα στενάκια και το street life της κι επειδή στο Νίζνυ Νόβγκοροντ είχα φάει μόλις ένα κρουασάν και κάτι σαπίλες από ένα φούρνο, είπα να φάω κάτι καλό και υγιές. Βρήκα λοιπόν μια συμπαθέστατη τρύπα που αυτοαποκαλούταν veggie cafe και πήρα μια ωραιότατη σούπα με καλαμπόκι και καρύδα, ένα πιάτο με φαλάφελ, tofu κι άλλα χορτοφαγικά νοστιμότατα και χτύπησα και μια λεμονάδα με τζίντζερ, ενώ έπιασα και κουβέντα σε καλά Αγγλικά. Αυτά είναι!
Περπάτησα την πόλη μέχρι τελικής πτώσεως, άλλωστε προσφέρεται για τέτοια, και πήγα στο ξενοδοχειάκι μου για να κάνω ένα ντους. Διαπίστωσα πως δεν είχα πετσέτα, οπότε πήρα τη ρεσεψιονίστ, της ζήτησα πετσέτα και μου έφερε... τέσσερα κωλόχαρτα, αθάνατος ρωσικός τουρισμός. Κοιμήθηκα νωρίς γιατί την επομένη θα έπρεπε να πάω στη Μόσχα και να πάρω την πτήση για το Πετροζαβόντσκ. Ή έτσι νόμιζα ο άμοιρος...