Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.219
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 22
Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
Ο μουντός καιρός που επικρατούσε στο Κράσνονταρ δε με προϊδέαζε ότι θα απολάμβανα τη βόλτα μου, άλλωστε δεν είχα συνηθίσει σε βρεγμένους δρόμους και λάσπες στο ταξίδι, έχοντας υπάρξει πολύ τυχερός με τις καιρικές συνθήκες. Τα καραφλά δέντρα στο σταθμό τραίνου -όπου αποφάσισα να αγοράσω εισιτήριο για το Σότσι- ενέτειναν τη μελαγχολία της πόλης, αλλά μετά από δύο κρουασανάρες, ένα κέικ λεμόνι και μια ζεστή σοκολάτα αναθάρρησα, έστω κι αν τα βρήκα σε άλλο καφέ από εκείνο που μου συστήθηκε από την Αλιόνα (δεν είχε καθίσματα εκείνο κι έβρεχε).
Και το Κράσνονταρ, όπως και το Ροστόφ, έχει μια μάλλον ετερόκλητη μίξη αρχιτεκτονικής, χωρίς να μπορείς να το χαρακτηρίσεις “όμορφη πόλη”. Περπάτησα πολύ, με σκοπό να “κάψω” το πρωινό, και κάποια στιγμή άνοιξε και ο καιρός, οπότε αποφάσισα να πάω βόλτα στο ποτάμι, μιας που ήθελα να δω τον Kuban πριν φύγω και δεν είχα όρεξη για άλλο αδιάφορο περιφερειακό μουσείο. Μου έκανε εντύπωση πόσο μεγάλη ήταν η κοίτη του και πόσο μη εμπορευματοποιημένη. Μια ομάδα στρατιωτών έτρεχε μπροστά μου, με τον πιο χοντρούλη από αυτούς να μένει τελευταίος, όταν πέρασαν δυο τρεις Ρωσίδες και μου έκανε εντύπωση πως κανείς τους δε γύρισε να τις κοιτάξει από πίσω, όπως θα έκαναν όλοι οι σωστοί κουβανοί στρατιώτες.
Το τραίνο μου θα πήγαινε στο Adler, ένα μάλλον ξεπεσμένο θέρετρο που βρίσκεται 30 χιλιόμετρα από το νεότερο και πιο glamorous Σότσι, για το οποίο έλπιζα ότι θα έβρισκα μια σύντομη σύνδεση. Καινούρια τραίνα κι εδώ και φυσικά καμία μάσκα. Μάλιστα αποφάσισα να βάλω ένα στοίχημα με τον εαυτό μου: πόσα βαγόνια πρέπει να διασχίσω ώστε να βρω έναν επιβάτη με μάσκα; Στοιχημάτισα πως θα έβρισκα κάποιον στο τρίτο βαγόνι, αλλά τελικά χρειάστηκε να φτάσω στο όγδοο! Πιο ενδιαφέρουσα ήταν η διαδρομή, αφού οι ράγες του τραίνου πηγαίνουν παράλληλα και ακριβώς δίπλα στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας, κάτι που δε θυμάμαι να έχω ξαναδεί, δηλαδή να πηγαίνω για τόσα χιλιόμετρα παραλιακά μέσα σε βαγόνι. Οι παραλίες πάντως φαίνονταν από μέτριες ως άθλιες, με τη ΜΑΥΡΗ θάλασσα να δικαιώνει το όνομά της. Από την άλλη πλευρά πάντως ο Καύκασος άρχισε να δείχνει τα θέλγητρά του, με καταπράσινους λόφους με εξοχικές κατοικίες.
Διαβάζοντας λίγο τον οδηγό μου και ψάχνοντας κατάλυμα (είπαμε, το ταξίδι δεν είχε προγραμματισμό με την κλασική έννοια), κατέληξα πως θα έμενα στο Roza Khutor, το χιονοδρομικό κέντρο και επειδή βρήκα ένα πολύ φτηνό κατάλυμα (29€ σε ξενοδοχειάρα) αλλά κι επειδή μου έκανε κλικ το τελεφερίκ που ανεβαίνει στις χιονισμένες πλαγιές και επιπλέον επειδή βόλευε χωροταξικά η επίσκεψη στη ντάτσα του Στάλιν την επομένη. Στο καπάκι βρήκα και μια κουφή αεροπορική ανταπόκριση από το Σότσι για την Ελίστα, μέσω ενός χωριού που δεν είχα ξανακαούσει, οπότε πλέον είχα πλάνο. Στο Adler κατέβηκαν πολλοί επιβάτες και, κοιτώντας την άθλια παραλία, απόρησα. Τι έρχονται να κάνουν εδώ; Περνώντας από το Σότσι έμεινα να κοιτάω τις τεράστιες ξενοδοχειακές μονάδες, αλλά εν τέλει το πρόβλημά μου ήταν άλλο: πώς διάολο φτάνει κανείς στο Roza Khutor; Το tutu δε μου έβγαζε καμία σιδηροδρομική σύνδεση κι εν τέλει συνειδητοποίησα πως τα τραίνα που πάνε εκεί είναι κάτι σαν προαστιακός που έφευγε σε 6 λεπτά. Οι ουρές στα εκδοτήρια ήταν τεράστιες από τις ρωσικές οικογένειες και τα ζευγαράκια που βρίσκονταν εκεί για διακοπές, αλλά εν τέλει τα κατάφερα σε ένα μηχάνημα εισιτηρίων κι έβγαλα εισιτήριο λίγο πριν την αναχώρηση, γλιτώνοντας έτσι τα περισσότερα από 20€ που θα στοίχιζε το yandexάκι μέχρι εκεί.
Το τραίνο ήταν υπερσύγχρονο κι έφτασα στην πόλη-θέρετρο που δε μου φάνηκε καθόλου κιτς, μάλλον upscale ήταν, με πολλά νέα κτίρια που προσπαθούσαν να δώσουν έναν ευρωπαϊκό αέρα. Το ξενοδοχείο ήταν 5,5 χιλιόμετρα από το σταθμό του τραίνου, με τη διαδρομή να χαρίζει απλόχερα θέα σε πανέμορφες χιονισμένες βουνοκορφές υπό το φως του ηλιοβασιλέματος. Το ξενοδοχείο είχε μια σοκαριστικά μικρή ρεσεψιόν, όπου η ρεσεψιονίστ μιλούσε Αγγλικά, φορούσε μάσκα και είχε και ειδικά διαμορφωμένο τζάμι που να τη χωρίζει από τους πελάτες. Πιάσαμε κουβεντούλα και μου εξήγησε πως η βασική πελατεία του ξενοδοχείου είναι επαγγελματικές ομάδες χειμερινών σπορ. Πήρα το κλειδάκι και, καθοδόν για το δωμάτιό μου, στον ανοιχτό χώρο μπροστά από τη ρεσεψιόν όπου σταμάτησα με το σάκο μου για να βγάλω μια φωτογραφία τα βουνά, με χαιρέτισαν δυο νεαροί Ρώσοι σε καλά Αγγλικά, ρωτώντας με από πού είμαι κι αν ήρθα για σκι. Πιάσαμε κουβεντούλα και μου είπαν πως ετοίμαζαν μπάρμπεκιου στο κοινόχρηστο γκριλ και με ρώτησαν αν ήθελα να κάτσω μαζί τους. Αμέ!
Σύντομα εμφανίστηκαν και οι δυο κοπέλες τους με πατάτες, πατατάκια, σαλάτα, σάλτσες και τα κρέατα που είχαν αγοράσει στην πόλη και ξεκίνησαν να στήνουν το γκριλ. Και κάπως έτσι πέρασα μερικές ώρες συζητώντας με τον K, το N, την K και τη Y, τέσσερις νέους Μοσχοβίτες που εργάζονταν σε υψηλές θέσεις από τη διαχείριση αποβλήτων της πόλης μέχρι ένα ιατρικό εργαστήριο, μια εταιρεία μόδας και το χρηματιστήριο. Ο Nikita, που εργάζεται σε εργαστήριο που ασχολείται και με την εξέταση δειγμάτων μου είπε πως βρίσκονταν σε τετραήμερη εξόρμηση για να ξεσκάσουν στα βουνά: “Με τον κορωνοϊό έχουμε τρελαθεί, είναι ατελείωτες οι ώρες εργασίας και τώρα που επιτέλους μου έδωσαν άδεια πήρα την κοπέλα μου κι ήρθαμε εδώ. Είναι τρελή η κατάσταση, να φανταστείς ότι κόλλησα κι εγώ. Το πέρασα εύκολα, αλλά μετά έκανα εξετάσεις και διαπίστωσαν πως έχασα το 17% των πνευμόνων μου. Μέτρα; Δεν υπάρχουν μέτρα, ούτε ενημέρωση. Εμβόλιο έκανα επειδή με υποχρέωσαν λόγω της δουλειάς μου, αλλά με τόση μυστικότητα γύρω από το Σπούτνικ κανείς δε θέλει να το κάνει, μην εκπλήσσεσαι, υπήρξαν μέλη της επιτροπής αδειοδότησης που διαφώνησαν με τα αποτελέσματα έγκρισης κι απομακρύνθηκαν, είναι μεγάλη ιστορία. Όσο για τις ανακοινώσεις και τα επιδημιολογικά στατιστικά της κυβέρνησης, προσωπικά δεν πιστεύω τίποτε, αρκεί να σου πω πως μόνο το δικό μας εργαστήριο, που δεν είναι καν το μεγαλύτερο της Μόσχας, βγάζει καθημερινά περισσότερα θετικά τεστ από όσα ανακοινώνει η κυβέρνηση για όλη την περιφέρεια, χαχα”, είπε με ένα πικρό χαμόγελο πίνοντας λίγη από τη μπύρα του.
Το ρόλο του ψήστη είχε αναλάβει ο Κ, ο πιο ομιλητικός, που μιλούσε κι εξαιρετικά Αγγλικά, άλλωστε είχε σπουδάσει στην Αγγλία, όπου οι εντυπώσεις του από τη χώρα ήταν παρόμοιες με τις δικές μου: “Κι εγώ πριν πάω φανταζόμουν κάποιο οργανωμένο, ασφαλές κράτος με κυρίως πλούσιους πολίτες. Ήταν μεγάλο σοκ για μένα εκεί όχι τόσο η φτώχεια, όσο ο βαθμός εγκληματικότητας αλλά και το πόσοι άνθρωποι ζουν παρατημένοι από τις αρχές, άθλιο βιοτικό επίπεδο, ακόμη και σε κομμάτια του Λονδίνου. Φοβερή αίσθηση να γυρίζεις σπίτι από το πανεπιστήμιο και να μην ξέρεις αν θα σε μαχαιρώσουν ή αν θα βρεις ληστές μέσα στο σπίτι, σε κάνει να εκτιμάς τη Μητέρα Ρωσία”.
Με το που ετοιμάστηκαν και τα κρεατάκια (εξαιρετικά φιλέτα Angus και κοτόπουλου, όπως και μπιφτέκια γαλοπούλας), η συζήτηση στράφηκε στην πολιτική. Ειδικά ο Ν είχε πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις και -υποκειμενικά πάντα- μου φάνηκαν κι εξαιρετικά ώριμες για παιδί 26 ετών: “Ο Πούτιν για μένα είναι καλός ηγέτης. Αλλά δημιούργησε μια δομή που ξέρει ότι χωρίς αυτόν το κράτος δεν μπορεί να λειτουργήσει και το έκανε επίτηδες, ώστε να είναι αιώνια απαραίτητος. Δεν υπάρχει καμία απολύτως δυνατότητα αλλαγής κυβέρνησης. Το βασικότερο πρόβλημα της χώρας είναι η διαφθορά, είμαστε μια χώρα πλούσια, με καλό ανθρώπινο δυναμικό, αρκετά καλή παιδεία, αλλά όλα σταματούν στη διαφθορά”. Ρώτησα αν δεν επιρρίπτει ευθύνες για τη διαφθορά στον Πούτιν. Γέλασε δυνατά: “Χαχα, μα το 80-90% της διαφθοράς ΕΙΝΑΙ ο Πούτιν. Φυσικά και είναι δική του η ευθύνη, είναι πίσω από όλα. Αυτό δεν αναιρεί πως έχει το δυνατό χέρι που απαιτείται για να κυβερνηθεί η χώρα, έτσι όπως τα κατάφερε μόνο από αυτόν μπορεί να κυβερνηθεί, αλλιώς μιλάμε για κατάρρευση σαν αυτή της δεκαετίας του '90”. Ρώτησα για τη ζωή επί κομουνισμού. “Υπάρχει μια διαχωριστική γραμμή, που λέγεται Χρουστσόφ. Άλλη η ζωή πριν κι άλλη μετά το Χρουστσόφ. Επί Στάλιν η ζωή ήταν ένα μαρτύριο, από το Χρουστσόφ και μετά έφτιαξαν πολλά. Θεωρώ πως οι γονείς μου έζησαν ευτυχισμένα χρόνια, οι δεκαετίες 60, 70, 80 είναι απόδειξη πως οι άνθρωποι μπορούν να είναι ευτυχισμένοι και με τα λίγα. Αρκεί να μην ξέρεις τι υπάρχει παραέξω, όταν συνειδητοποιείς πως σε κοροϊδεύουν όλα τελειώνουν. Αλλά μέχρι το 90 νομίζω πως ζούσαν ευτυχισμένοι, με χρόνο για την οικογένειά τους και με αλληλεγγύη. Το 90 διαλύθηκαν τα πάντα. Μοίρασαν μετοχές των δημοσίων εταιρειών σε ανθρώπους που δεν ήξεραν τι είναι η οικονομία. Ο θείος μου, που εξαγόρασε τα πακέτα μετοχών πολλών γειτόνων έβγαλε πολλά λεφτά από την άγνοιά τους, αλλά τελικά βρέθηκε δολοφονημένος με τσεκούρι μέσα στο σπίτι του. Παίχτηκαν χοντρά παιχνίδια, σε κάθε γειτονιά κάποιοι πλούτισαν γρήγορα όταν άλλοι έχασαν τη γη κάτω από τα πόδια τους. Αν ρωτήσεις τους γονείς μου θα σου πουν πως στα νιάτα τους δεν έζησαν καμία καταπίεση, ο Χρουστσόφ είναι πολύ υποτιμημένος”, είπε και συμφώνησα απολύτως, για μένα ο Χρουστσόφ είναι από τις πιο αδικημένες μορφές της ιστορίας, με την αποσταλινοποίηση και το κλείσιμο των γκουλάγκ να είναι μόνο μερικά από τα ευεργετήματά του. “Ήθελε να κάνει τη χώρα ένα καλύτερο μέρος για να ζει κανείς και γλίτωσε τον πλανήτη από τον Τρίτο Παγκόσμιο, δεν ξέρω πώς μπορεί κανείς να το παραγνωρίσει αυτό”.
Η σαλάτα που έφτιαξαν τα παιδιά ήταν εξαιρετική, το κρύο πολύ ευχάριστο, όπως και η συζήτηση με θέα το χιόνι, που έλαμπε κάτω από το λίγο φως που είχε απομείνει. Χτύπησα και δυο κοτοπουλάκια πριν ρωτήσω για το Γκορμπατσόφ. “Θα του πιστώσω το τέλος του ψυχρού πολέμου, που έτσι κι αλλιώς θα τον χάναμε. Νομίζω είχε καλά κίνητρα. Ο Γέλτσιν έπεσε σε μια εποχή πανδύσκολη, παίζονταν πολλά στο παρασκήνιο, δεν είχε τόση δύναμη όση νομίζει ο κόσμος. 'Ηταν άρρωστος, αυτό σίγουρα είναι ελαφρυντικό, αλλά πάντα θα τον κατηγορώ ότι παρέδωσε τη χώρα στον αρχηγό της KGB κι έτσι βρισκόμαστε εδώ που είμαστε τριάντα χρόνια μετά, σε αδιέξοδο.” Ρώτησα και για το Ναβάλνι, μιας που έπαιζε πολύ στην επικαιρότητα: “Δε μου αρέσει καθόλου αυτός ο τύπος. Καταρχήν να ξέρεις πως είναι ακόμη πιο ακροδεξιός κι από τον Πούτιν. Κάνει συνέχεια ρατσιστικά σχόλια, δίνει το προφίλ ενός ακραιφνούς χριστιανού, δεν τον βλέπω ως λύση, πρόβλημα είναι. Όχι, δεν είμαι ευτυχισμένος εδώ. Θέλω να ζήσω αλλού, δεν ξέρω πού, αλλά σίγουρα κάπου με λιγότερη διαφθορά και βρωμιά”.
Συνειδητοποίησα ότι οι κοπέλες δε μιλούν Αγγλικά αρκετά καλά ώστε να παρακολουθούν τη συζήτηση κι είπα να πάμε σε πιο ανάλαφρα θέματα, όπως τα ταξίδια. Ρώτησα πού θα ήθελαν να ταξιδέψουν και η χώρα που έπαιξε ομόφωνα ήταν η Νέα Ζηλανδία. “Η Ασία δε μου αρέσει, τη βρίσκω βρώμικη. Πάρε την Ινδία για παράδειγμα, τόση ιστορία και κουλτούρα αλλά είναι τόσο βρώμικη που με σοκάρει” είπε η Κ. Η Υ είπε πως το όνειρό της είναι να ταξιδέψει κι αυτή στη Νέα Ζηλανδία και τον Καναδά, από θερμές χώρες της άρεσε η Ταϊλάνδη, αλλά προτιμά τα ψυχρά κλίματα. Απόρησα γιατί κάποιος Ρώσος να θέλει να πάει πάλι σε ψυχρό κλίμα. “Έχουμε μεγαλώσει με σκι, κυνήγι και λίμνες, σίγουρα μου άρεσε η Ιταλία, έχω κάνει μπάνια στην Ταϊλάνδη, αλλά εν τέλει οι ρίζες μου είναι στα χιόνια, αυτό έμαθα από μικρός, όπως εσείς μάθατε ότι διακοπές ίσον μπάνια”.
Μου έκανε εντύπωση σε όλο το ταξίδι πόσο σοβαροί και ώριμοι είναι οι Ρώσοι αλλά και πόσα παιδιά έχουν υπεύθυνες θέσεις από μικρή ηλικία. “Έτσι είναι. Στην Ευρώπη μπορεί να σπουδάζετε μέχρι τα 30 και να μένετε με τους γονείς σας μέχρι τα 35, εδώ είναι αλλιώς. Στα 21-22 δουλεύεις και, με δεδομένο πως η προηγούμενη γενιά είναι εγκεφαλικά καμένη από τον κομουνισμό και δεν έχει ηθική εργασίας και ικανότητες, έχεις πολλές δυνατότητες ανέλιξης, όσο μικρός κι αν είσαι. Προωθούνται πολύ οι νέοι, ακόμη περισσότερο αν έχουν βύσμα. Στα 25-26 αν είσαι καλός και με γνωριμίες έχεις πια σοβαρή θέση σε κάποιον οργανισμό, η δε κοινωνία περιμένει από σένα στα 28 να έχεις οικογένεια και παιδιά. Ο Ρώσος ωριμάζει πολύ γρήγορα, πάω σε συναντήσεις και βλέπω Ευρωπαίους που στα 35 τους ακόμη σπουδάζουν και δεν έχουν κάνει μια σοβαρή σχέση, σα να ζουν φοιτητική ζωή μέχρι τα 40. Στη Μόσχα είναι ακριβή η ζωή, είμαι πεπεισμένος πια πως αν βγάζεις 1000€/μήνα εκεί είσαι αρκετά κάτω από το μέσο όρο. Αντίθετα με αυτά τα λεφτά στην επαρχία είσαι βασιλιάς και σε κυνηγάνε όλες οι κοπελίτσες”.
Ο Ν μου είπε για την οικογένειά του: “ο πατέρας μου είναι από τη Σιβηρία, πέρασα κι εγώ εκεί τα πρώτα χρόνια της ζωής μου. Έβγαλε λεφτά από τα βάουτσερ που έδιναν στους συνταξιούχους με τις μετοχές της ΔΕΗ και του ΟΤΕ, πλέον έχει μια μεγάλη φάρμα και 2 μαγαζιά δικά του, με αυτά με σπούδασε και με έστειλε στη Μόσχα πριν καν τελειώσω το γυμνάσιο, για να έχω καλύτερες πιθανότητες. Μου λείπει καμία φορά η ζωή στη Σιβηρία, αλλά πια η ζωή μου είναι στη Μόσχα. Ο κομουνισμός; Η μητέρα μου τον θυμάται με νοσταλγία αλλά για μας δεν είναι λύση, οπισθοδρόμηση είναι, δεν μπορεί να προχωρήσει ένα σύστημα που σε θέλει τυφλό και σε ευνουχίζει. Το πρόβλημα είναι πως στη Ρωσία δεν έχουμε καν καπιταλισμό, έχουμε ολιγαρχία με αίσθηση καπιταλισμού, αλλά κι αυτό προτιμότερο είναι από τον κομουνισμό”.
Η συζήτηση στράφηκε στα ταξίδια, στην Κούβα, στο... κανάλι youtube που επέμεναν ότι πρέπει να κάνω με τις εμπειρίες μου (μου έκανε εντύπωση πόσους vlogger παρακολουθούν, εγώ δεν αντέχω ούτε δύο λεπτά), στο πόσο είναι μύθος ότι οι Ρώσοι αντέχουν το κρύο. “Όπως τα λες, φοράμε δυο πουλόβερ και δυο μπουφάν γιατί είμαστε κρυουλιάρηδες, η θέρμανση στο φουλ, αυτό είναι ο Ρώσος, όχι κάποιος σκληραγωγημένος που αντέχει το κρύο. Και ναι, είναι και λίγο γκρινιάρης κι αντικοινωνικός, δεν είμαστε συμπαθής λαός, ούτε συμπαθούμε και τους άλλους. Αλλά πιστεύω ότι είμαστε ξεχωριστός λαός, με προσωπικότητα”.
Περασμένα μεσάνυχτα κι ακόμη δεν είχα πάει στο δωμάτιό μου. Πλύναμε το μπάρμπεκιου και χαιρετηθήκαμε. Τους προειδοποίησα πως θα γράψω ιστορία για τη συνάντηση και χάρηκαν. Να μας τη στείλεις, θα τη βάλουμε στο google translate!
Το δωμάτιό μου ήταν εξαιρετικό και το ζεστό ντους απόλαυση. Έπεσα για ύπνο ικανοποιημένος από τη γνωριμία και τη συζήτηση. Την επόμενη ήταν η ώρα να γνωρίσω τις κορυφές του Καυκάσου.
Δεν σε προϊδέαζε το Κρασνοντάρ για μεγάλα πράγματα.

Αλλά εντάξει, μετά από μια επίσκεψη σε ένα καλό φούρνο, όλα γίνονται.

Όμορφη πόλη δεν τη λες. Κι ας έχει χαρακτήρα.

Έχει και τη σοβιετίλα της.

Αυτό το ζευγάρι από σκυλάκια υποτίθεται ότι είναι το σύμβολο της πόλης.

Αρκετά διαφορετικά αρχιτεκτονικά στιλ.


Και μου έκανε εντύπωση σε πόσα παράθυρα είχαν χαρτόνια αντί για τζάμια.

Άλλοι βέβαια είχαν σεμεδάκια.

Χαρακτήρας δε λείπει.

Ιδού κι ο ποταμός.

Να κι οι φαντάροι που δεν κοιτάνε κωλαράκια.

Εντάξει, ψιλοχάλια είναι αυτό το κομμάτι.

Βαγόνι που ανοίγεις την πόρτα και κάνεις μπλουμ δεν είχα ξαναδεί.

Το ξενοδοχείο μου.

Και η θέα στα βουνά.

Ο ψήστης.
