Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.219
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 17
Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
Η σημερινή μου πτήση με την Utair (απίθανες εταιρείες, δεν τις είχα ακούσει καν, για τον κύριο @taver τις γράφω) είχε την ιδιαιτερότητα ότι, λόγω της διαφοράς ώρας ανάμεσα στο Tyumen της Σιβηρίας και το Καζάν του Ταταρστάν, έφθασα στον προορισμό μου... πριν από την αναχώρηση! Προσγειώθηκα λοιπόν 10 λεπτά πριν από την απογείωση στο Καζάν, την πρωτεύουσα των Τατάρων.
Διάβασα πως πρόκειται για άλλη μια πόλη 1,5 εκατομμυρίου κατοίκων (καλά “κόφτη” έχουν βάλει στη Ρωσία στο 1,5εκ; ), της οποίας το όνομα προέρχεται από τη γνωστή μας λέξη “καζάνι”, αφού η γλώσσα των Τατάρων τουρκοφέρνει. Αφού μιλάμε για Τάταρους μιλάμε και για Ισλάμ, μιναρέδες κι ένα μίγμα χριστιανών και μουσουλμάνων, σε μια πόλη που ζει από τα ατέλειωτα κοιτάσματα πετρελαίου της επαρχίας.
Φτάνοντας στο αεροδρόμιο αντίκρυσα μια τεράστια αφίσα με δυο μπειγουότσες που το αγαπημένο τους ηφαίστειο είναι ο Βυζούβιος να προσκαλούν τους επισκέπτες στο εστιατόριο Twin Peaks, του οποίου η ονομασία δεν οφείλεται σε καμία κορυφή όπως καταλάβατε. Τη συμπάθησα την πόλη με τη μία.
Πήρα το λατρεμένο yandex μου και ξεκίνησα τη διαδρομή για το ξενοδοχείο Bulak. Τα προάστια της πόλης θύμιζαν έντονα ΕΣΣΔ, για παράδειγμα περάσαμε μπροστά από ένα τεράστιο σοβιετικής εμπνεύσεως κτίριο που στέγαζε φοιτητικές εστίες και πάνω στο οποίο υπήρχε μια θεόρατη επιγραφή “Καλώς Ήρθατε στο Καζάν”, μόνο που ακριβώς μπροστά από τις εστίες υπήρχαν τρία πελώρια εργοστασιακά φουγάρα ο καπνός των οποίων έμπαινε κυριολεκτικά στους δύο τελευταίους ορόφους των εστιών. Αθάνατη ΕΣΣΔ!
Στο ξενοδοχειάκι, παρότι μέσω μέιλ μου είχαν πει πως δυστυχώς δε θα ήταν δυνατό το early checkin, όχι μόνο μου έδωσαν δωμάτιο αμέσως, αλλά οι ρεσεψιονίστ ήταν χαμογελαστές, ήξεραν έστω 5 λέξεις Αγγλικά και για πρώτη (και τελευταία) φορά στο ταξίδι είδα και να παίρνουν στα σοβαρά τα μέτρα για τον κορωνοιό: μου πήραν θερμοκρασία, με έβαλαν να υπογράψω μια υπεύθυνη δήλωση πως δε βήχω ή δεν είχα πυρετό άνω του 38 (ίσχυαν και τα δύο), είχαν τζελ παντού και φορούσαν τις μάσκες τους ευλαβικά, μη σας πω ότι μου έδωσαν και πλαστικά γάντια για να υπογράψω τη δήλωση. Μου υποσχέθηκαν πως θα μου έβγαζαν και registration γιατί δεν ήθελα άλλα ντράβαλα με συμπαθείς αστυνομικούς.
Το θερμόμετρο έδειχνε μόλις 2 βαθμούς Κελσίου, αλλά εγώ ένιωθα καλά, παρά την ασταμάτητη καταρροή. Ο φορουμιστικός γιατρός μου συνέστησε να το πάρω ήρεμα, αλλά εγώ δεν κρατιόμουν και μετά από ένα σύντομο ζεστό ντουσάκι κατευθύνθηκα στην κεντρική αγορά. Το μεγαλύτερο της κομμάτι ήταν σκεπαστό και πολύ τακτοποιημένο, μπόλικες πηγουνομασκόφσκαγιες φυσικά, ατελείωτοι πάγκοι με λαχανικά και... ψεύτικα λουλούδια (εξακολουθούσα να μην κατανοώ τη μανία των Ρώσων με το συγκεκριμένο προϊόν), ενώ οι πάγκοι με τα γλυκά ανατολίτικης καταγωγής και τα αξεσουάρ για μουσουλμάνες έδιναν μια αίσθηση Κωνσταντινούπολης, East meets West φάση. Πέραν των hijab και των μπακλαβοειδών, ακόμη και η ανατομία των μισών περίπου κατοίκων υποδήλωνε άλλα εθνoτικά χαρακτηριστικά, ειδικά τα εμφανώς τετραγωνοειδή κρανία.
H πόλη είναι αναπάντεχα όμορφη, με πολλά όμορφα κτίρια και μεγάλους πεζόδρομους, στον κεντρικότερο εκ των οποίων συνάντησα και το Twin Peaks αλλά -ντρέπομαι που το λέω- δεν το τίμησα. Οι εκκλησίες είναι πολλές και πολύ διαφορετικών αρχιτεκτονικών στιλ και, περπατώντας χωρίς ιδιαίτερο πρόγραμμα, έφτασα να αντικρύσω και το Κρεμλίνο. Γουάου! Τεράστιο, κατάλευκο, πανέμορφο, ενώ από το λόφο όπου βρίσκεται η αντίθεση με το κέντρο της σύγχρονης πόλης είναι εντυπωσιακή: το υπερσύγχρονο γήπεδο χόκεϊ, ένα τερατώδες εμπορικό κέντρο, μοντέρνα πολυκτίρια με γραφεία κι εταιρείες.
Τα κτίρια εντός των τειχών του Κρεμλίνου ήταν πανέμορφα, ενώ ενδιαφέρον είχε και η απεικόνιση του συμβόλου της πόλης, δηλαδή του δράκου. Περιέργως δεν είχα όρεξη για μουσεία, μου τράβηξε όμως το βλέμμα το τζαμί κι αποφάσισα να μπω. Ο φύλακας στην είσοδο προσπάθησε να με προειδοποιήσει για κάτι που δεν κατάλαβα, έγνεψα πως συμφωνώ και μπήκα. Πολύ εντυπωσιακό το κτίριο στο ισόγειο, ενώ μέσα σε ένα πλεξιγκλάς υπήρχε μια πολύ όμορφη μακέτα του τζαμιού και σε ένα άλλο... ήταν κλεισμένος ο ψάλτης που έψελνε. Δυο λεβέντες τράβηξαν μια κορδέλα μπροστά από κάτι σκαλιά και με ρώτησαν αν θα ανέβαινα στο δεύτερο όροφο. Ε βέβαια είπα, κι ανέβηκα, για να διαπιστώσω πως στο δεύτερο όροφο βρισκόταν ο χώρος προσευχής, από τη σκάλα που ανέβηκα εγώ για τους άντρες, από την απέναντι πλευρά μάλλον για τις γυναίκες. Έβγαλα τα παπούτσια μου όπως όλοι και μπήκα στην αίθουσα, καθήμενος στο εντυπωσιακό χαλί, βρίσκοντας λίγο χώρο. Ελάχιστα λεπτά αργότερα, χώρος πλέον δεν υπήρχε, ασφυκτικά γεμάτο το τζαμί, με τους γύρω μου να προσεύχονται ο καθένας μόνος του, οπότε απόλαυσα κι εγώ κάποια λεπτά αν όχι κατάνυξης, σίγουρα ησυχίας και στοχασμού, ενώ -βλέποντας πως κάποιοι χάζευαν στα κινητά τους- έβγαλα και τον οδηγό μου για να δω πού θα πάω να φάω.
Και κάπου εκεί, μπήκε ο ιμάμης. Σηκώθηκαν όλοι, έκαναν τις χαρακτηριστικές κινήσεις, τους μιμήθηκα κι εγώ και... ξεκίνησε η ομαδική προσευχή. Πώς δεν το σκέφτηκα πιο πριν; Παρασκευή είναι, στο κεντρικό τζαμί μιας πόλης με πλειοψηφία μουσουλμάνων, προφανώς αυτό μου είπε ο φύλακας αλλά και οι πιτσιρικάδες στις σκάλες: “αν μπείτε να προσευχηθείτε δε θα μπορέσετε να βγείτε μέχρι να τελειώσει η προσευχή”. Το κήρυγμα ξεκίνησε κι εγώ πια το παρακολούθησα ολόκληρο. Όποτε έψελναν η ατμόσφαιρα γινόταν πιο “κάπως”, ενώ όταν έκαναν τις κινήσεις ιεροτελεστίας του μιμούμουν κι εγώ, παρακολουθώντας το κοινό: σχεδόν όλοι νέοι, ορισμένοι με πολύ ανοιχτές πλάτες, κάποιοι ντυμένοι ως ράπερ, δυο ως μεταλάδες, μερικοί με αθλητικά, άλλοι με κουστούμια, αλλά άπαντες συγκεντρωμένοι και με ευλάβεια. Το τι έλεγε το κήρυγμα (που προφανώς δεν ήταν καν στα Ρώσικα) δεν το κατάλαβα, αλλά σίγουρα ήταν πολύ πιο μειλίχιο από εκείνο που πριν μερικά χρόνια είχαμε παρακολουθήσει στο Μεγάλο Τζαμί στην Ισφαχάν, όταν ένας πιτσιρικάς μας έβαλε μέσα και βρεθήκαμε ανάμεσα σε εκατοντάδες ανθρώπους που ούρλιαζαν ρυθμικά τα προστάγματα ενός μουλά χτυπώντας το στήθος τους, με τον πιτσιρικά να μας γράφει στο κινητό του πως φώναζαν “Φωτιά στο Ισραήλ, θάνατος στους Αμερικανούς”. Καμία σχέση, εδώ υπήρχε αγαλλίαση, η δε φωνή του ψάλτη ήταν τρομερά μελωδική, ούτε κατάλαβα πότε πέρασε η μιάμιση ωρίτσα.
Έκανα τη βόλτα μου και στο υπόλοιπο σύμπλεγμα, έκανε πολύ κρύο, οπότε ήπια ένα ζεστό κακάο από ένα αυτόματο μηχάνημα στο... πορτ-μπαγκάζ ενός αυτοκινήτου, τρομερή πατέντα. Από το πολύ το Κύριε Ελέησον (ή έστω το Αλά-ου-άκμπαρ) με είχε κόψει και λόρδα, οπότε είπα να πάω προς την παλιά πόλη για να δοκιμάσω τατάρικη κουζίνα. Καλομαγειρεμένο το άλογο, ωραίες οι ιδιαίτερες γεύσεις, κλασικά απογοήτευση το chak chak, είπα μπας και στο Καζάν έχει καλύτερη γεύση από αλλού, αλλά το ίδιο αδιάφορο μου φάνηκε ως γλυκό.
Ανέβασα πάλι λίγα δέκατα, αλλά είπα να μη μασήσω και πήγα προς το γραφείο τουριστικών πληροφοριών, ψάχνοντας για κάποια εκδρομή για την επόμενη για το Bolgar, ένα σημείο ιστορικής και αρχαιολογικής σημασίας για τους Τάταρους, που προστατεύεται από την UNESCO. Οι κοπελίτσες στο γραφείο μιλούσαν Αγγλικά, μου είπαν πως για αγγλόφωνο ξεναγό θα έπρεπε να πληρώσω ένα ακριβό τουρ, αν όμως δεν είχα θέμα με χαρά θα με έβαζαν σε ένα βανάκι με Ρώσους για 21€, συμπεριλαμβάνοντας το μεσημεριανό και την ξεναγό που δε θα καταλάβαινα. Το πήρα χωρίς δεύτερη σκέψη και πήγα στο ξενοδοχείο Tatarstan για να κλείσω την εκδρομή, όπου Αγγλικά δε μιλούσαν αλλά και την κράτηση έκανα και κατάλαβα ότι θα δέχονταν να κρατήσουν τις αποσκευές μου μέχρι να επιστρέψω από την εκδρομή.
Συνέχισα τη βόλτα μου στην πόλη και, κοιτώντας λίγο το σάιτ της Ευρωλίγκας, διαπίστωσα πως σε λίγες ώρες έπαιζε η Ουνίξ Καζάν με την Κίντερ Μπολόνια ημιτελικό του Eurocup, με το νικητή να προκρίνεται στην Ευρωλίγκα της επόμενης σαιζόν. Μπήκα στο σάιτ της ομάδας, με τα χίλια ζόρια κατάφερα να δω πως έχει εισιτήρια αλλά... το σάιτ δεχόταν μόνο ρώσικες πιστωτικές. Επέστρεψα λοιπόν στις τουριστικές πληροφορίες για να παρακαλέσω τις κοπελίτσες να με βοηθήσουν. Ευγενέστατες και χαμογελαστές δέχτηκαν να μου αγοράσουν το εισιτήριο αυτές με τη δική τους κάρτα και να τις πληρώσω εγώ μετρητοίς. Τι καλές! Το δε εισιτήριο στα 7€ και στη θέση που μου βρήκαν ήταν σκέτη κλοπή, τους άφησα το αντίτιμο των 10€ και με κυνηγούσαν να μου τα δώσουν πίσω.
Το ματσάκι ήταν σε τρεις ώρες, οπότε γύρισα στο ξενοδοχείο για μπανάκι, θερμομέτρηση, σταγόνες για την καταρροή κι έφυγα για το Basket Hall. Η τοπική ομάδα (γνωστή σε όσους ξέρουν από μπάσκετ) είχε μπόλικο ελληνικό χρώμα, με τον Πρίφτη για κόουτς, αρκετούς Έλληνες μαζί του στο σταφ κι επειδή τώρα που γράφουμε αυτές τις γραμμές ο Πρίφτης (μετά την επιτυχημένη σαιζόν) υπέγραψε στον Παναθηναϊκό, έφερε και τον Οκάρο Γουάιτ μαζί του και μάλλον και τον Γουόλτερς, η δε Unics πήρε το Χεζόνια από τον Παναθηναϊκό. Χωρίς να το ξέρω, είδα ολίγον από τον Παναθηναϊκό του μέλλοντος, απέναντι στο μεγάλο φαβορί, την Κίντερ Μπολόνια, με γνωστούς NBAers, όπως ο Μπελινέλι και ο Τεόντοσιτς. Μη σας κουράζω, ματσάρα είδα και μάλιστα κέρδισε η τοπική ομάδα σε ματς-θρίλερ με υψηλό σκορ και φοβερό θέαμα.
Το πιο ενδιαφέρον όμως ήταν η ατμόσφαιρα. Σε ένα όμορφο γηπεδάκι που πάντως δεν ήταν φίσκα παρότι δεν υπήρχαν περιορισμοί covid, υπήρχε τοπική μπάντα που τζαζοροκάριζε πριν και κατά τη διάρκεια του ματς, φυσικά γκαρνταρόμπα, ωραίος παλμός, πολλά ζευγαράκια, κόσμος που ξέρει από μπάσκετ αλλά κι ένας “ανιματέρ” με μικρόφωνο που στα δικά μου αυτιά ήταν πολύ εκνευριστικός, ευτυχώς τον έκρυβαν οι τσιρλίντερ πού και πού. Τσιμπιόμουν και δεν το πίστευα ότι έβλεπα και μπασκετάκι από κοντά μετά από τόσους μήνες καραντίνας και κλεισούρας, χώρια ότι έπιασα και τα στοιχήματα που έπαιξα.
Κατά την επιστροφή σκεφτόμουν τον Πρίφτη και την “εξορία” του στο Καζάν. Πώς να είναι η ζωή ενός Έλληνα κόουτς εκεί; Η πόλη είναι όμορφη, ασφαλής, με καλή οικονομία, αλλά ταυτόχρονα με δύσκολο κλίμα, μακριά από τα πάντα αλλά και πολύ ιδιαίτερη λόγω Τατάρων, ενώ από ζωή έχει τα πάντα, από πολύ καλή ομάδα χόκεϊ μέχρι όπερα, θέατρα, διεθνές αεροδρόμιο, πρόσβαση στα Ουράλια, όμορφη φύση και σχετικά φτηνή ζωή (καμία σχέση με τη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη). “Κάτεργο” δεν είναι σίγουρα, οι συνθήκες δουλειάς καλές, αναρωτήθηκα σε ποιο σχολείο να πηγαίνουν τα παιδιά του, πώς να είναι η καθημερινότητά του εκτός μπάσκετ, αν θα επέστρεφε Ελλάδα... ε τελικά επέστρεψε, καλή του επιτυχία στον Παναθηναϊκό.
Η νυχτερινή μου βόλτα ήταν πολύ ευχάριστη παρά το κρύο, βρήκα κι ένα καθαρότατο “βρώμικο” να φάω ένα shawarma και γύρισα στο δωμάτιό μου πλήρης εικόνων και μπασκετάρας. Αύριο θα είχε και αρχαία (ε όχι τόοοσο αρχαία, αλλά αρκετά), τι άλλο να ζητήσω; Α, να πέσει ο πυρετός...