Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
Μετά από 4 ώρες πτήσης λοιπόν, προσγειωθήκαμε και στο Κρασνογιάρσκ, την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Σιβηρίας, με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου. Tο αεροδρόμιο μας φάνηκε ανακαινισμένο, στο λίγο που το είδαμε πριν πάρουμε Yandex για το σιδηροδρομικό σταθμό. Να πούμε ότι αν θέλαμε θα μπορούσαμε να είχαμε πετάξει απευθείας στο Ιρκούτσκ. Ο μόνος λόγος που πήγαμε στο Κρασνογιάρσκ ήταν διότι θέλαμε, ιδίως ο Θοδωρής που δε θα είχε και άλλη ευκαιρία, να πάρουμε ένα τραίνο μεγάλης απόστασης, σε μια από τις γραμμές του Υπερσιβηρικού σιδηρόδρομου. Ε, με την ευκαιρία θα περνούσαμε και λίγες ώρες στην πόλη για να την περπατήσουμε και να σύρω και το Θοδωρή σε 2-3 μουσεία (αν δεν πάω σε 50-60 μουσεία σε κάθε ταξίδι κάτι θα πάθω).
Ο yandexάς μας ήταν περιέργως κοινωνικός, τόσο που μας ρώτησε από ποια χώρα είμαστε. Σε ένα ολόκληρο μήνα στη Ρωσία, με ρώτησαν συνολικά νομίζω 4 φορές σε μερικές εκατοντάδες συνομιλιών ή απόπειρας συνομιλιών. Εισιτήριο για το τραίνο είχα, χάρη στο tutu.ru , την άλλη εφαρμογή που μου σύστησαν οι συμφορουμίτες @KonstantinosAlyona , που μαζί με το yandex και τη sim μου έκαναν τη ζωή πολύ πολύ εύκολη, σε μια χώρα όπου η συνεννόηση είναι καρούμπαλο και η διάθεση για να σε βοηθήσουν δεν είναι ακριβώς ανεξάντλητη. Στο tutu λοιπόν, που έχει κι Αγγλική εκδοχή (αλληλούια), μπορείς να συγκρίνεις και να κλείσεις εισιτήρια λεωφορείου, τραίνου και αεροπλάνου, να τα έχεις όλα μαζεμένα σε μία εφαρμογή και υποτίθεται πως δε χρειάζεται καν να τα εκτυπώσεις, τα δείχνεις στον ελεγκτή και είσαι ωραίος. Αυτό το τελευταίο δεν ήμουν σίγουρος πώς λειτουργεί, οπότε πήγαμε στο σταθμό τραίνου για να το διαπιστώσουμε, αλλά και για να αφήσουμε τις αποσκευές μας, ώστε να περπατήσουμε την πόλη.
Ο σταθμός τραίνων, όπως η πλειοψηφία τους στη Ρωσία, είναι ένα μεγαλοπρεπές κτίριο. Η διαδικασία στην υπηρεσία φύλαξης αποσκευών ήταν γρήγορη, όπου η μια νταρντάνοβα μας έδωσε τα σχετικά χαρτάκια και φύγαμε, κάνοντας ένα mental note ότι ο χώρος φύλαξης αποσκευών ονομάζεται “κάμαρα χρίνιανια”, γιατί θα τον χρειαζόμουν πολλές φορές ακόμη στο ταξίδι. Στη συνέχεια πήγαμε στην έκδοση εισιτηρίων όπου πάλι φυσικά κανείς δε μιλούσε Αγγλικά ή κάποια άλλη ευρωπαϊκή γλώσσα, αλλά εν τέλει με μπόλικη παντομίμα και κάνοντας τον καραγκιοζάκο στην αγέλαστη υπάλληλο, κατάφερα την κυρία να μου εκτυπώσει κιόλας τα εισιτήρια, ώστε να μην έχουμε θέμα. Ήμασταν έτοιμοι να γνωρίσουμε το Κρασνιογιάρσκ.
Πρώτα όμως έπρεπε να φάμε. Είχα διαβάσει στον οδηγό μου για ένα καφέ με εξαιρετικό πρωινό μπουφέ, πήραμε πάλι ένα yandex και ελάχιστα λεπτά και 0,75€ αργότερα, βρισκόμασταν στο Svinya I Biser, που πρέπει να σημαίνει “γουρούνια και πέρλες” αν κρίνω από το logo και ανταποκρινόταν πλήρως: πέρλες ήταν το φαγητό κι εμείς γουρουνιάσαμε. Φοβερός ο χώρος, μας προϊδέαζε για μεγάλα πράγματα και οι χαμογελαστές (ω ναι) ξανθούλες στην είσοδο υπόσχονταν και καλό σέρβις. Ξύλινοι τοίχοι, όμορφη κλασική διακόσμηση που θύμιζε βιεννέζικο καφέ, κόσμος που είχε έρθει για πρωινό με φίλους (Σάββατο είναι άλλωστε), όλων των ηλικιών, αλλά προφανώς μέσης τάξης και πάνω κι ένας ΠΛΟΥΣΙΟΣ μπουφές μας έκαναν να χαμογελάσουμε. Ζήτησα και μια πρίζα για να βάλουμε τα κινητά μας, με κατανόησαν αμέσως (τσιμπήστε με, όνειρο ζω, εδώ με καταλαβαίνουν) και μας έφεραν δύο power banks. Και για το πρωινό τι να σας πω, εξαιρετικό με τα όλα του. Φρεσκότατες και άφθονες επιλογές, όλα αυτά για 5,5€ για να μην πούμε ότι είδαμε και μερικές εμφανίσιμες Ρωσίδες έως και μία όμορφη. Κρασνογιάρσκ, ξεκίνησες καλά.
Έχοντας φάει τον αγλέορα στο μάλλον καλύτερο πρωινό που έφαγα στη χώρα (σημειώστε το αν περάσετε από το Κρασνογιάρσκ, αποκάλυψη είναι το μέρος), βγήκαμε να γνωρίσουμε την πόλη. Όχι ότι είναι κανένα τουριστικό χάιλάιτ, αλλά γι' αυτό ήρθαμε κι εμείς, να δούμε μια πόλη από αυτές που ο κόσμος προσπερνάει. Η Πλατεία Επανάστασης ήταν δίπλα μας, έβγαλα φωτογραφία το πρώτο από τα πολλά αγάλματα Λένιν που θα συναντούσα σε αυτό το ταξίδι, διασχίσαμε ένα πάρκο-λούνα παρκ (κλασική σοβιετίλα) που ήταν ακόμη καλυμμένο από χιόνι και φτάσαμε στη... malecon της πόλης, που είναι χτισμένη πάνω στον ποταμό Enisey, που δίνει και το όνομά του στη γνωστή (σε μένα, για σας αμφιβάλλω) τοπική ομάδα μπάσκετ. Ο Enisey είχε τεράστιο εύρος κι ήταν παγωμένος, ενώ το περπάτημα στην ... παραλιακή του (πώς να την πω; παραποτάμια; ) ήταν ευχάριστο. Η πόλη μπορεί να μην είναι κανένα αρχιτεκτονικό θαύμα, έχει πάμπολλες εργατικές πολυκατοικίες, αλλά είναι περιποιημένη, ο καιρός ήταν αρκετά καλός και κατευθυνθήκαμε στο Περιφερειακό Μουσείο, που είχα πει στο Θοδωρή πως ήταν εντυπωσιακό, αλλά στην ουσία δε θυμόμουν τι ακριβώς πραγματευόταν.
Αποδείχθηκε ότι το τριώροφο μουσείο με τα εξωτερικά εκδοτήρια ήταν κυρίως εθνογραφικό. Μου άρεσε πολύ το κομμάτι που ήταν αφιερωμένο στους αυτόχθονες που κατοικούσαν την περιοχή πριν την άφιξη των Κοζάκων, μετά πήγαινε στην εποχή της εποίκησης από τους Ρώσους, είχε αναφορές στους κρατούμενους της Σιβηρίας και υπήρχε και μια έκθεση για το εσωτερικό των σπιτιών της εποχής, με τα απαραίτητα πιάνα. Μιλώντας για πιάνα, να πω ότι γι αυτό το ταξίδι είχα παραγγείλει από το book depository το The Lost Pianos of Siberia, με σκοπό να το διαβάζω σε τραίνα και αεροπλάνα, αλλά παρότι το παρήγγειλα ένα μηνα πριν την αναχώρησή μου, δεν έφτασε ποτέ, οπότε και το σάιτ μου επέστρεψε τα χρήματά μου. Edit: έφτασε πριν από δυο ώρες... δυόμιση μήνες αργότερα, αλλά τουλάχιστον τσάμπα.
Τέλος πάντων, ο Θοδωρής δεν ενθουσιάστηκε κιόλας από το μουσείο και με στραβοκοίταξε όταν επέμεινα ότι το δεύτερο μουσείο της ημέρας θα ήταν το καλό, το οποίο και βρισκόταν μισή ώρα περπάτημα πιο πέρα. Στο δρόμο κάναμε και μια στάση σε ένα φαρμακείο για να αγοράσουμε οδοντόπαστα, αλλά αργότερα διαπιστώσαμε πως μάλλον κάτι άλλο ήταν αυτό που πήραμε, πιο κοντά σε υλικό για σοβάτισμα ή για προσομοίωση λύσσας.
Το δεύτερο μουσείο ήταν το Ploschad Mira, το οποίο μάλλον ήταν σύγχρονης τέχνης. Το πρώτο που μου έκανε εντύπωση ήταν η διάθεση της κυρίας στα εισιτήρια να μας δείξει πώς πρέπει να κινηθούμε ώστε να μη χάσουμε κανένα κομμάτι της έκθεσης, τεράστια αντίθεση σε σχέση με τους βαριεστημένους/αγενείς/ξινούς υπαλλήλους που βλέπαμε αλλού. Το δεύτερο, που επίσης θα ήταν μοτίβο σε όλη τη χώρα, ήταν το πόσο πειθαρχημένα ήταν τα παιδάκια που βρίσκονταν στο μουσείο, προφανώς στο πλαίσιο κάποιας σχολικής εκδρομής, σε αντίθεση με τα παιδάκια άλλης χώρας (ονόματα δε λέμε) που σε κάνουν να καταριέσαι την ώρα και τη στιγμή που έπεσες σε σχολική εκδρομή, πενταήμερη ή οτιδήποτε σε έφερε στο διάβα τους. Γενικώς στο ταξίδι οι Ρώσοι μου φάνηκαν σοβαροί και τα παιδάκια όλων των ηλικιών πειθαρχημένα, όπως και οι έφηβοι, αλλά περισσότερα γι' αυτό στη συνέχεια της ιστορίας.
Λοιπόν το μουσείο είχε εξαιρετικές φωτογραφίες από αυτόχθονες, την καθημερινότητα επί ΕΣΣΔ, δυο κομμάτια για κάθε έναν από τους Παγκοσμίους Πολέμους και μια έκτακτη έκθεση για τη ζωή στην Ιαπωνία. Εξαιρετικό ήταν, το ευχαριστηθήκαμε και οι δύο, ειδικά οι φωτογραφίες τα σπάγανε.
Είχε έρθει η ώρα να επιστρέψουμε στο σταθμό και να επιβιβαστούμε στο τραίνο μας. Αυτή τη φορά εντοπίσαμε και μια αδυναμία του Yandex, αν για κάποιο λόγο ο οδηγός δεν μπορεί να φτάσει ακριβώς στο σημείο που βρίσκεται ο πελάτης, η πλατφόρμα σου δείχνει στο χάρτη πού έχει σταματήσει, μόνο που αν δεν έχεις και πολύ καλό προσανατολισμό το χάνεις, σε παίρνει τηλέφωνο ο οδηγός, δεν καταλαβαίνεις Ρώσικα, τελικά τον βρίσκεις κι επειδή είναι κλασικός κακοδιάθετος Ρώσος ακούς και τα μπινελίκια σου. Πάντως η δουλειά έγινε και πάλι και φτάσαμε στο σταθμό την ώρα μας.
Στο σταθμό ήταν όλα εύκολα, ο φωτεινός πίνακας ήταν σαφής, βρήκαμε την πλατφόρμα μας, δείξαμε τα εισιτήριά μας στο κινητό (δε χρειάστηκε η εκτύπωση όντως), κι από τη στιγμή που μαθαίνεις να τα διαβάζεις, είναι εύκολο να βρεις και το βαγόνι και την κουκέτα σου. Κι αν δεν τα καταφέρεις, υπάρχουν οι “προβόντνιτσα” αυτές οι κυριούλες με την κουλ στολή που σε καθοδηγούν, σου δίνουν σεντόνια, σε ξυπνάνε, σου χαμογελούν ή σε βρίζουν, Ρωσία είναι αφού. Σε γενικές γραμμές πάντως από αυτές είχα πολύ καλή εμπειρία.
Το compartment μας ήταν 2ης θέσης (δεν υπάρχει 1η παρά σε λίγα τραίνα, αλλά μάλλον δε θα την προτιμούσα, είναι μεγάλη η διαφορά στην τιμή) , άρα θα ήταν κλειστό με 4 κρεβάτια (2 κουκέτες), σε αντίθεση με την τρίτη θέση, που είναι ανοικτό (δεν υπάρχει πόρτα δηλαδή, περνάνε οι διερχόμενοι από το διάδρομο) κι έχει 6 κρεβάτια κι είναι ελαφρώς φτηνότερο από τη 2η θέση. Εκ πρώτης όψεως είναι μικρός ο χώρος και ειδικά ο χώρος για τις αποσκευές, ειδικά αν έχεις καμία βαλιτσάρα σαν του Θοδωρή. Για κάποιον με backpack και μια σάκα, δεν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Τα κρεβάτια είναι μικρά, αλλά αν είσαι κουρασμένος θα κοιμηθείς, παρά τα απότομα σταματήματα σε στάσεις ή και άσχετα σημεία, ενώ στα περισσότερα τραίνα υπήρχε και χώρος να φορτίσεις τις συσκευές σου και σχεδόν πάντα και φωτάκι για διάβασμα, που είναι και το σημαντικότερο για μένα.
Το πρώτο μας σοκ ήταν ότι ΚΑΝΕΙΣ δε φοράει μάσκα. Κανείς, τίποτε, ποτέ και για κανένα λόγο. Υποτίθεται πως είναι υποχρεωτικό, αλλά ουσιαστικά δεν το σέβεται κανείς, ούτε καν πηγουνομασκόφσκαγιες για τους τύπους. Άρα μοιράζεσαι το compartment σου τουλάχιστον με άλλους τρεις (και τα τραίνα είναι καραγεμάτα, ακόμη και στην εποχή που πήγαμε εμείς που δεν είδαμε ούτε έναν τουρίστα), οι οποίοι γελάνε, βήχουν, ροχαλίζουν, σε ένα πολύ μικρό χώρο χωρίς ανοικτό παράθυρο, σε μια χώρα που, όταν πήγαμε εμείς, είχαν εμβολιάσει μόλις 4 από τα... 145 εκατομμύρια πολίτες με τη Ρωσία να καταγράφει περίπου...70% αρνητών. Ήξερα ότι είχα πιθανότητες να αρρωστήσω κι ήταν ένα ας το πούμε υπολογισμένο ρίσκο, αλλά εκεί συνειδητοποίησα ότι οι πιθανότητες να αρρωστήσω ήταν πολλές. Κι εν τέλει... άσε μην κάνω spoiler.
Tέλος πάντων, η προβόντνιτσα μας έδειξε ενοχλημένη (που δε μιλάμε Ρώσικα και της κόβουμε δευτερόλεπτα από τη ζωή της) τις κουκέτες μας, που ήταν οι δύο ανώτερες, όπως τις είχα επιλέξει στο app και επειδή ήταν οι μόνες διαθέσιμες, αλλά και τις επόμενες φορές πάντα άνω κουκέτα έπαιρνα, πέραν του ότι ήταν φτηνότερη, έδινε λίγο περισσότερη ιδιωτικότητα και λιγότερη ποδαρίλα/παπουτσίλα.
Πήγαμε μέχρι το εστιατόριο, παραγγείλαμε δυο υπερτιμημένα πιάτα που τρώγονταν πάντως, ενώ οι μπαμπούσκες τρελάθηκαν στο γέλιο για κάποιο λόγο όταν ζητήσαμε και βότκα. ”Βότκα; Εσείς; Μπουχαχαχα”. Χαίρομαι που τις ψυχαγωγήσαμε πάντως, ενώ το εστιατόριο είναι πολύ πιο άνετο από το compartment (θα το λέω καμπίνα πλέον) και ήταν θετικότατο ότι μπορείς να κάθεσαι με τις ώρες, ακόμη κι αν έχεις καταναλώσει ένα χυμό μερικές ώρες πριν. Η θέα από το τραίνο ήταν αρκετά μονότονη, πολλά δέντρα, μπόλικο χιόνι κι επειδή το τραίνο σε μεγάλο κομμάτι της διαδρομής κινείται σε ένα επίπεδο χαρακώματος, για μεγάλα διαστήματα βλέπεις ρίζες δέντρων. Η δε “συναναστροφή” με τους επιβάτες είναι περιορισμένης ευθύνης κατά τη δική μου εμπειρία, αν εξαιρέσεις μερικά γρυλίσματα, πολλά ροχαλητά και ατέλειωτο βήχα, ανησυχητικό πράγμα για την εποχή, άλλωστε οι περισσότεροι δεν έλεγαν ούτε καν "καλησπέρα" όταν έμπαιναν. Τα δεδομένα δούλευαν κυρίως στις στάσεις και σπάνια στη διαδρομή, αλλά τέλος πάντων κάθε μια-δυο ώρες είχες μια επαφή με τον έξω κόσμο.
Γενικώς η όλη εμπειρία του σιδηροδρομικού ταξιδιού ήταν ενδιαφέρουσα, αλλά σε καμία περίπτωση δε θα πήγαινα στη Ρωσία για να “κάνω το τραίνο”, μέσο είναι και σε καμία περίπτωση αυτοσκοπός, όχι για μένα τουλάχιστον, που ποτέ δεν ήμουν και φαν του συγκεκριμένου μέσου. Κάπως έτσι πέρασε και η πρώτη μου διανυκτέρευση στον Υπερσιβηρικό, για να ξυπνήσουμε στο Ιρκούτσκ, όπου και θα ξεκινούσε η περιπέτειά μας στη Βαϊκάλη.