Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.219
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 18
Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
Για πρώτη φορά μετά από μέρες ξύπνησα χωρίς δέκατα. Είχα τρομερή καταρροή βέβαια, αλλά τα νέα ήταν καλά. Σηκώθηκα λοιπόν και πήγα στο ξενοδοχείο απ' όπου θα ξεκινούσε η εκδρομή για το Bolgar, τον αρχαιολογικό χώρο του μεσαιωνικού βασιλείου απ' όπου μας προέκυψαν οι Βούλγαροι.
Στο γκρουπάκι ήμασταν περίπου 10 άτομα (όλοι οι υπόλοιποι ήταν Ρώσοι φυσικά) και μας πήραν τη θερμοκρασία, διαδικασία κατά την οποία διαπίστωσα ότι υπήρχε και μια τρελή στο γκρουπ η οποία επέμενε να μην της πάρουν τη θερμοκρασία με το “πιστόλι” της ξεναγού, αλλά... πήγε και αγόρασε το δικό της σε παρακείμενο φαρμακείο. Το λεωφορειάκι ήταν ένα στριμώκωλο Sprinter, ο οδηγός λεγόταν Σεργκέι, η ξεναγός Νατάλια και... νομίζω αυτή ήταν και η μόνη φορά που μου μίλησαν, όταν συστήθηκαν.
Ο καιρός ήταν μουντός, έβρεξε κιόλας στο δρόμο. Η ξεναγός φαινόταν καλή. Όχι ότι καταλάβαινα τι έλεγε, αλλά έδινε πολλές πληροφορίες, είχε φέρει κάποια σχέδια μαζί της και το γκρουπ φαινόταν να προσέχει τι λέει, αν και με τους Ρώσους ποτέ δεν ξέρεις, πάντα σιωπηλοί είναι. Κάναμε μια στάση για πρωινό, όπου νομίζω πως τους τρόμαξα λίγο με τα συνεχή μου φτερνίσματα και μετά τη στάση αποφάσισαν να μου δώσουν θέση δίπλα στο παράθυρο. Γενικώς πάντως στο Καζάν τα σέβονταν περισσότερα τα μέτρα και στο λεωφορείο τις φορούσαν τις μασκούλες τους οι Τάταροι.
Το συγκρότημα κτιρίων στον αρχαιολογικό χώρο αποτελούσε ένα εκτενές ελαφρώς ανακατασκευασμένο open air μουσείο που δε διέφερε πολύ από τους αντίστοιχους της κεντρικής Ασίας: μαυσωλείο, λουτρά, φυλάκιο κι ένα αρκετά ενδιαφέρον μουσείο με τις ιατρικές τεχνικές της εποχής και κάποιες μάλλον καλτ φωτογραφίες από εγχειρίδια χειρουργικής. Κάναμε και την καθιερωμένη στάση στα σουβενιράδικα όπου αγόρασα ένα τσαγάκι για την κοπέλα μου και συνεχίσαμε σε ένα υποστύλιο με πανοραμικότατη θέα του τερατώδους ποταμού Βόλγα, που έδωσε και το όνομά του στους βαλκάνιους γείτονές μας. Ήταν κρίμα που δεν καταλαβαίνω Ρώσικα διότι φάνηκε να λέει κάτι πολύ σημαντικό η ξεναγός, ενώ διάβασα πως οι Τάταροι γενικώς θεωρούν πως αυτό είναι το σημείο γέννησης της κουλτούρας τους. Συνεχίσαμε σε ένα πολύ περιποιημένο τζαμί όπου είδαμε το “μεγαλύτερο Κοράνι του κόσμου”, αλλά ακόμη εντυπωσιακότερο μου φάνηκε το εστιατόριο όπου πήγαμε να φάμε το γεύμα που περιλαμβανόταν: ήταν αντίγραφο κτιρίου της εποχής, όλο από ξύλο, πραγματικά αξιόλογο.
Κατά τη διάρκεια του γεύματος δε μου απηύθυνε το λόγο κανείς. Ούτε μια φορά. Κανείς δε με ρώτησε από πού είμαι, γιατί δε μιλάω Ρώσικα, αν χρειάζομαι κάτι. Εδώ που τα λέμε, ούτε μεταξύ τους μιλούσαν, ενώ και τα ζευγάρια μεταξύ τους μιλούσαν χαμηλόφωνα, ακόμη κι όταν ζητούσε ο ένας από το σύντροφό του να του δώσει το αλάτι... για να μην τους ακούσουν οι υπόλοιποι στο τραπέζι; Ξανακατέληξα στο συμπέρασμα πως δεν είναι αγενείς, αντικοινωνικοί είναι, αγενείς είναι στην εργασία τους συχνά. Ο μόνος λαός που μπορώ να τους παρομοιάσω είναι οι Ούγγροι, χωρίς να τους ξέρω καλά κι αυτούς.
Η επιστροφή στο πολύ στενόχωρο βανάκι ήταν βαρετή. Γενικώς πάντως η εκδρομή, χωρίς να είναι φοβερή, για μένα είχε ενδιαφέρον κι ας μην κατάλαβα την ξενάγηση, είχα κάνει άλλωστε την ανάλογη μελέτη. Δε θα τη συνιστούσα πάντως σε άλλους, δεν είναι για όλους.
Πήρα το σάκο μου από το ξενοδοχείο κι έκατσα σε ένα ωραιότατο καφέ όπου μου σέρβιραν μισό λίτρο εξαιρετικό τσάι μπαχαρικών με κανέλα και μήλο και ροκάνισα λίγο χρόνο μέχρι την αναχώρηση του νυκτερινού μου τραίνου για το Νίζνυ γράφοντας το ημερολόγιό μου. Η αναχώρηση έγινε στις 22.15 όπως προβλεπόταν, ενώ ένας νεαρός πατέρας μιας οικογένειας μου ζήτησε στα Ρώσικα αν θέλω αν ανταλλάξω κρεβάτι μαζί του, ώστε να είναι με την οικογένειά του κι έτσι βρέθηκα σε ένα κουπέ με μόλις ένα “συγκάτοικο”.
Μου συστήθηκε ως Σαχ και αμέσως τον ρώτησα αν είναι περσικής καταγωγής. Μου απάντησε πως οι παππούδες του είχαν καταγωγή από το Ιράν, αλλά πως μεγάλωσε στο Dagestan, οπότε κι έσπασα τον πάγο ρωτώντας τον για τον Χαμπίμπ (αθλητής των πολεμικών τεχνών είναι αυτός) και παρότι τα Αγγλικά του ήταν άθλια κάπως συνεννοηθήκαμε, ενώ με ρώτησε αν ήθελα να παρακολουθήσω στο κινητό του το κλάσικο Μπαρτσελόνα-Ρεάλ που ξεκινούσε σε λίγο.
Για ποδόσφαιρο δεν είχα όρεξη (δεν είναι άθλημα αυτό, πιο αργό πεθαίνεις), αλλά για κουβέντα τρωγόμουν, οπότε με τη βοήθεια του γούγλη έμαθα πως ο Σαχ είναι δικηγόρος και ότι πηγαίνει στο Νίζνυ για να δει την (ωραιότατη, αν κρίνω από τις φωτογραφίες της με τον πρόεδρο) κοπέλα του, που ανήκει “στην ομάδα των συμβούλων του Πούτιν”. Επειδή μου φάνηκε λοιπόν πολιτικοποιημένο 'άτομο, πιάσαμε πολιτική κουβέντα. Ο Γκορμπατσόφ “είναι προδότης”, ο Γέλτσιν “δικαιολογείται διότι ανέλαβε σε δύσκολες στιγμές μια τόσο μεγάλη χώρα”, ο Πούτιν είναι “σωστός, δυνατός ηγέτης”, μου είπε με θαυμασμό. Αλλά η αδυναμία του είναι ο Ερντογάν, τη γνώμη του για τον οποίο με ρώτησε κι απάντησα πως τον παρακολουθούσα από τότε που ήταν εξαιρετικός δήμαρχος στην Πόλη, πως ξέρει από οικονομία αλλά πως έχει χρόνια που την ψώνισε και τα έχει χαμένα παριστάνοντας το Σουλτάνο. “Και γιατί να μην τον παριστάνει;”, παραξενεύτηκε ο Σαχ. “Αυτό είναι το σωστό για την πατρίδα του, να την κάνει μεγάλη σαν την Οθωμανική Αυτοκρατορία”. Ανταπάντησα πως αν Έλληνες, Ρωμαίοι, Πέρσες, Τούρκοι και Μεσοποτάμιοι πάμε να αναβιώσουμε τις αυτοκρατορίες μας, θα πεθάνουμε όλοι στον Τρίτο Παγκόσμιο κι εισέπραξα ένα βλέμμα δυσπιστίας.
“Τι ξέρεις για τον Πούτιν;”, με ρώτησε. Απάντησα πως έχω διαβάσει μια βιογραφία του, πως μου φαίνεται έξυπνος, αδίστακτος, διεφθαρμένος και με διέκοψε λέγοντας “φαντάζομαι πως τη βιογραφία την έγραψαν στα Αγγλικά, δε γίνεται να έχουν γράψει Ρώσοι τέτοια πράγματα”. Μας διέκοψε ένα γκολ της Ρεάλ κι είπα να αλλάξουμε κουβέντα. Όταν με ρώτησε ο Σαχ τι θα δω στο Νίζνυ κι αν σκοπεύω να πάω στο Μουσείο Αυτοκινήτων (το οποίο αγνοούσα), είπα πως θα πήγαινα στο τελεφερίκ και στο σπίτι του Σακχάροφ για να εισπράξω μια γκριμάτσα σα να μύρισε σάπιες κάλτσες και μου έγραψε στο κινητό του “προδότης κι ο Σακχάροφ”. Τι να κάνω κι εγώ, χαμογέλασα απολογητικά και είπα “δε φταίω εγώ, όλο βιογραφίες στα Αγγλικά διαβάζω”, αλλά δε νομίζω πως την έπιασε την ειρωνεία. Ή την έπιασε και γι αυτό δε μου ξαναμίλησε.
Το εισιτήριο πάντως απόψε περιλάμβανε και γεύμα (αρκετά αξιοπρεπές), το έφαγα, συνέχισα να διαβάζω το βιβλίο μου, μέχρι που με πήρε ο ύπνος, άλλωστε άφιξη στο Νίζνυ δε θα είχαμε πριν τις 7 το πρωί.
Το σύμπλεγμα του Bolgar


Γιατροεργαλεία

Χαχα.


Η θέα του Βόλγα.


Είχε ενδιαφέρον ο χώρος.

Το τιτανοτεράστιο Κοράνι.

Και το τζαμί από μακριά.

Ξύλινες κατασκευές και μύλοι, κλάσικ στην περιοχή.

Αποχαιρετώντας το τζαμί.
