Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13
Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
Πήγα στον περιποιημένο σταθμό λεωφορείων για να βρω δρομολόγιο για το Τομσκ, 4 ώρες μακριά. Είχα διαβάσει πως επρόκειτο για φοιτητούπολη, με όμορφη αρχιτεκτονική και πως είναι κούκλα “ακόμη και χωρίς χιόνι”. Εισιτήριο βρήκα εύκολα, αν και ο οδηγός δεν ήταν και πολύ ευγενής, ούτε με μένα αλλά ούτε και με έναν γηραιό επιβάτη. Η διαδρομή πάντως ήταν κατάλευκη. Μιλάμε για πολύ χιόνι, όμορφο χιόνι, σε κάποια φάση έβλεπα μόνο λευκό, παρότι ο ουρανός ήταν καταγάλανος. Την καλύτερη εποχή ήρθα στη χώρα, σκέφτηκα.
Με την άφιξή μου στην πόλη, που δε μου φάνηκε και πολύ όμορφη από εκεί που μπήκαμε, είχα και το πρώτο epic fail με το Yandex, στήθηκα σε λάθος σημείο, έστησα και τον οδηγό, δεν μπορούσα να προσανατολιστώ με το χάρτη κι αναγκάστηκα να πάω σε άλλο σημείο και να ζητήσω άλλο όχημα. Ε... μου έτυχε ο ίδιος. Ο οποίος ως κλασικός Ρώσος ούτε μου μίλησε, αλλά ούτε και γκρίνιαξε που τον είχα στήσει στο προηγούμενο ραντεβού.
Επειδή είχα διαβάσει πως πρόκειται περί φοιτητούπολης, είχα την εσφαλμένη εντύπωση πως το Τομσκ θα ήταν κάποια κωμόπολη. Έπεσα λίγο έξω γιατί έχει πληθυσμό άνω του μισού εκατομμυρίου, αλλά καθώς κατευθυνόμασταν προς το ξενοδοχειάκι που είχα κλείσει, άρχισα να βλέπω πολύ όμορφα κτίρια. Η κυρία στη ρεσεψιόν ήταν πολύ φιλότιμη. Είχα κάνει ένα αίτημα να μου σερβίρουν το πρωινό που περιλαμβανόταν στην τιμή του δωματίου την επόμενη στις 5, αλλά δε μου είχε απαντήσει, λόγω περιορισμένων Αγγλικών. Από κοντά όμως και με παντομίμα το κατάλαβε, συμφώνησε και μου έγραψε στο google translate “φυσικά και θα σε ταϊσω στις 5!”, που μου φάνηκε αρκετά αστείο, ένιωσα ως κατοικίδιο. Το δωμάτιο ήταν πολύ προσεγμένο, ενώ για άλλη μια φορά σε ρωσικό ξενοδοχείο υπήρχαν φίλτρα με νερό παντού (σε όλους τους διαδρόμους, στη ρεσεψιόν) και... υπερβολική θέρμανση. Το βράδυ ξανακοιμήθηκα με ανοιχτά παράθυρα... στη Σιβηρία με χιόνι έξω.
Γενικώς αυτό το θέμα με το κρύο και τους Ρώσους με προβλημάτισε. Δεν είναι μόνο που έβαζαν τη θέρμανση τόσο δυνατά, αυτό ας πούμε ότι είναι αναμενόμενο σε λαούς με κλιματολογικά απωθημένα, βλέπε Κούβα και κλιματισμό (πολικό ψύχος στους περισσότερους κλειστούς χώρους). Είναι και το ότι ντύνονταν απίστευτα χοντρά για θερμοκρασίες που τέλος πάντων δεν ήταν και πολικές. Κι όχι μόνο φορούσαν κάτι παλτά που τους έκαναν να φαίνονται μπαμπούσκες, αλλά όταν έμπαιναν σε κλειστούς χώρους δεν τα έβγαζαν και δεν καταλάβαινα πώς δεν ίδρωναν. Στα διάφορα μετρό για παράδειγμα, εγώ έσκαγα ακόμη και με το φούτερ, ίδρωνα, κι έβλεπα τους πάντες να φοράνε σκούφο , κασκόλ, παλτάρα από βίσωνα, πουλόβερ, άλλο μακρυμάνικο, φανέλα και κάθονταν ατάραχοι. Το συζήτησα αργότερα και με Ρώσους και μου είπαν αυτό που φανταζόμουν: “αυτό ότι οι Ρώσοι δεν κρυώνουμε είναι μεγάλος μύθος, πρακτικά είμαστε φοβερά κρυουλιάρηδες”.
Το μπόλικο και στρωμένο χιόνι έδενε υπέροχα με τα μπόλικα ξύλινα σπιτάκια κι εγώ πήρα το δρόμο για το πανεπιστήμιο της πόλης, ένα πολύ όμορφο κατάλευκο κτίριο. Επισκέφθηκα τους βοτανικούς του κήπους, που ήταν πολή όμορφη βόλτα με το χιόνι, αλλά προφανώς δε βλέπεις και πολλά φυτά υπό αυτές τις συνθήκες. Υπάρχουν θερμοκήπια, που είναι μια πολύ εξωτική εικόνα στη Σιβηρία , ειδικά αν σκεφθεί κανείς ότι περιέχουν και τροπικά φυτά, αλλά είχα διαβάσει πως η πρόσβαση είναι σε διαφορετικές ημέρες από την Δευτέρα που ήμουν εγώ, ωστόσο πήγα να κλαφτώ, αλλά η μπαμπούσκα στην πόρτα ήταν ανένδοτη. Παρόλα αυτά, μια ματιά από το σημείο... της κλάψας κατάφερα να πάρω και της απέσπασα κι ένα χαμόγελο. Είναι κι αυτό ένα από τα θετικά της μουντρουχίλας: όταν σου χαμογελάει κάποιος το εκλαμβάνεις ως μετάλλιο.
Συνέχισα τη βόλτα μου στο πανεπιστήμιο, έκανα και μια στάση στο καφέ... Starbooks, όπου ήπια τη ζεστή μου σοκολάτα, χάζεψα τους ευγενείς, αθώους σχεδόν φοιτητές (και πολύ συντηρητικά ντυμένους, πανεπιστήμιο χωρίς σκουλαρίκι, ούτε καν ένα σκισμένο τζιν, σαν κατηχητικό ήταν), οι οποίοι μου φάνηκαν και πολύ πολύ πιτσιρικάδες, δηλαδή άνω των 21-22 δεν πρέπει να ήταν κανείς. Τριτοκοσμικοί οι Ρώσοι, δεν είδα αφίσες, καταληψίες, εμπόριο ναρκωτικών, φοιτητές-συνδικαλιστές 48 ετών καραφλοχαιτάδες, δεν ξέρω τι γίνεται, έχουν μείνει πίσω οι άνθρωποι, ούτε ένα γκραφίτι, αίσχος.
Ακόμη κι εκτός πανεπιστημίου τα κτίρια ήταν πολύ όμορφα, το Τομσκ είναι σίγουρα στο τοπ-5 πιο όμορφων πόλεων που έχω δει στη Ρωσία. Ωραίες λεωοφόροι παντού, προσεγμένα τα κτίρια και φυσικά δεν μπορούσε να λείψει ένα μεγαλοπρεπές μνημείο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ είδα γονείς να το επισκέπτονται με τα παιδάκια τους, να τους εξηγούν κάποια πράγματα και μετά να στέκονται σιωπηλά, ωραίες εικόνες. Η θέα πάντως πίσω από μνημείο ήταν ακόμη επιβλητικότερη με ένα θεόρατο παγωμένο ποταμό και την αναμενόμενη... ποταμοmalecon.
Έμεινα με το φανελάκι γιατί ίδρωσα με τόση ζέστη και περπάτησα μεγάλες αποστάσεις, άλλωστε η πόλη ήταν απόλαυση, εν τέλει πάντως πήρα ένα (αμίλητο) yandex για να πάω στο Marle Bua το εστιατόριο που είχα επιλέξει, που αποδείχθηκε κλειστό. Κλειστό ήταν και το μουσείο για τα εγκλήματα επί ΕΣΣΔ, αλλά δεν καιγόμουν και πολύ γι' αυτό, τα ξέρουμε, μας τα διηγήθηκαν αυτοί που τα έζησαν, τα διαβάσαμε, πάμε παρακάτω.
Τελικώς διάλεξα εστιατόριο μέσω κριτικών google, που δεν το έχω ξανακάνει, το Inzhir. Έστριψα στην οδό... Γκαγκάρινα δεξιά, ανέβηκα μια σκοτεινή σκάλα και γουάου, μια εξωτική αίθουσα με όμορφη οριεντάλ διακόσμηση με προϊδέαζε για κάτι καλό. Αν μη τι άλλο, οι Ρώσοι ξέρουν να στήνουν εστιατόρια και καφέ, το στιλ δε λείπει (για τις βιτρίνες των μαγαζιών έχω να πω το εντελώς αντίθετο). Ασιατική κουζίνα έψαχνα, ε τη βρήκα: πολύ ωραίο κοτόπουλο με ανανά, εξαιρετικό κυρίως με νουντλς, οι δυο καλύτερες λεμονάδες της χώρας και ωραίο πιάτο γλυκών με μπακλαβά και χαλβά, έσκασα με 14€.
Το τραμ της επιστροφής ήταν επικά ρετρό, ειδικά κοιτώντας πίσω την απότομη χιονισμένη κατηφόρα, και με άφησε και κοντά στο ξενοδοχείο μου. Και τα δύο μουσεία που ήθελα να δω ήταν κλειστά, αλλά η πόλη ήταν σκέτη αποκάλυψη, αναθεωρώ και τη βάζω στο τοπ-2 του ταξιδιού από πλευράς ομορφιάς. Κι επιπλέον, δε χρειαζόταν να επιστρέψω στο Νοβοσιμπίρσκ με το 4ωρο λεωφορείο, αλλά επειδή υπήρχε αεροδρόμιο έκλεισα μια πτήση για... Εκατερίνεμπουργκ μέσω Μόσχας, από όπου θα έπαιρνα νυχτερινό τραίνο για Τομπόλσκ, σε ένα δρομολόγιο που δεν έβγαζε πολλή λογική χιλιομετρικά, αλλά οικονομικά και από πλευράς αξιοθέατων μου φάνηκε ενδιαφέρον και το έκλεισα. Άνοιξα το παράθυρό μου με θέα το ατελείωτο χιόνι για να ανακουφιστώ από τους 35 βαθμούς του δωματίου μου και κοιμήθηκα γυμνός (και πάλι ίδρωσα!).