Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 26
Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
Ξύπνησα κι έφαγα το απροσδόκητα χορταστικότατο πρωινό του ξενοδοχείου, με τη μελαχρινή (εξίσου ευγενέστατη με τη χθεσινοβραδινή ξανθιά) ρεσεψιονίστ να με ενημερώνει όλο θλίψη πως τελικώς δε δύνανται να μου δώσουν το πολυπόθητο register για την αστυνομία, για λόγους που δεν κατάλαβα. Κατάλαβα όμως πως είχαν τη διάθεση να μου ακυρώσουν την κράτηση για απόψε και να μου επιστρέψουν και τα χρήματα της χθεσινής, λόγω της αδυναμίας τους αυτής. Της είπα να μη σκοτίζεται, αν με σταματήσει η αστυνομία θα τα βρούμε. Στο κάτω-κάτω πόσες πιθανότητες έχουμε να συμβεί αυτό;
Volgograd λοιπόν. Δηλαδή πρώην Stalingrad, και πιο πρώην Tsaritsyn. Προτιμώ το όνομα Stalingrad πάντως, όχι γιατί είναι πολύ πιο σοβιετικό από τα άλλα δύο, αλλά γιατί -μη γελιόμαστε- η πόλη διεθνώς μάλλον πιο γνωστή για την επική μάχη του Στάλινγκραντ είναι, παρά για οτιδήποτε άλλο, κι ας έχει σχεδόν 500 χρόνια ιστορία. Κατανοώ τους λόγους αλλαγής της ονομασίας, αλλά η μάχη με αυτό το όνομα εμεινε γνωστή (υπήρξε και η πρότερη μάχη του Tsaritsyn στον εμφύλιο βέβαια, αλλά δεν είχε το διεθνή αντίκτυπο της πολιορκίας που μας απασχολεί).
Δεν υπήρχε καμία αμφιβολία για το ποια θα ήταν η πρώτη μου στάση στην πόλη: το μνημείο Μαμάγιεφ (από τον ομώνυμο λόφο στον οποίο φιλοτεχνήθηκε) ή αλλιώς “Η Πατρίδα καλεί”. Είχα διαβάσει για το συγκεκριμένο μνημείο αλλά όταν το είδα -από ατύχημα προφανώς- σε φωτογραφία έπαθα την πλάκα μου και το συμπεριέλαβα στα σιγουράκια της εξόρμησής μου στη Ρωσία. Προσπάθησα μάλιστα να μην εστιάσω πολύ στη φωτογραφία και να μη δω άλλες, ώστε η εντύπωση της πρώτης ματιάς να είναι ισχυρότερη. Ήρθε λοιπόν το yandex μου, με πήγε στο λόφο Μαμάγιεφ, με άφησε εκεί... αλλά μνημείο δεν έβλεπα. Τι έγινε ρε παιδιά; που έλεγε και ο Σπύρος στους Απαράδεκτους. Δεν υποτίθεται ότι το μνημείο είναι τιτανοτεράστιο και φαίνεται από παντού; Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα συνειδητοποίησα τι είχε συμβεί: ο οδηγός με είχε αφήσει ΠΙΣΩ από το λόφο, οπότε έπρεπε να ανέβω κάποια σκαλοπάτια μέχρι να είναι ορατό το άγαλμα.
Και πράγματι, λίγα σκαλοπάτια αργότερα.. “να' τη πετιέται από ψηλά” η Μητέρα Πατρίδα με το σπαθί της, αυτό το εξωφρενικά πελώριο άγαλμα 85 μέτρων, που όταν εγκαινιάστηκε το 1967 ήταν το υψηλότερο στον κόσμο και που ζυγίζει σχεδόν 8000 τόνους. Η μάλλον ανορθόδοξη διαδρομή πρόσβασης που μου έτυχε σήμαινε πως το έβλεπα να ξεπροβάλλει σιγά-σιγά ανάμεσα στα δέντρα και το προσέγγιζα από πίσω, με τα φτερά του σε πρώτο πλάνο, να υπογραμμίζουν τις ομοιότητες με τη Νίκη της Σαμοθράκης.
To μέγεθος έγινε πιο αντιληπτό όταν είχα πλήρη θέα του αγάλματος και διαπίστωσα ότι οι τρεις κουκίδες μπροστά του ήταν άνθρωποι... το νύχι του ποδιού του αγάλματος ήταν μεγαλύτερο από αυτούς! Ανέβηκα όλο λαχτάρα τα σκαλιά κι έφτασα στη βάση του αγάλματος. Πόσο τυχερός είμαι να ταξιδεύω εν μέσω κορωνοιού! Υποθέτω ότι σε άλλες εποχές θα υπάρχει πολυκοσμία, τουριστικά λεωφορεία, πλανόδιοι πωλητές, σήμερα είμαστε 6-7 ντόπιοι, εγώ και... η Μητέρα Πατρίδα.
Δεν είχα ιδέα πως σε τόσο κοντινή απόσταση υπήρχε και εκκλησιαστικό σύμπλεγμα και μάλιστα τόσο εντυπωσιακό, οπότε πήγα να ρίξω μια ματιά και κει, αλλά η πραγματική έκπληξη ήταν το σύμπλεγμα μνημείων μπροστά από το άγαλμα: μιλάμε για φαραωνικό θέαμα, με πισίνες, αγάλματα κι ένα ανατριχιαστικά μεγαλοπρεπές πάνθεον για τους πεσόντες, με την απαραίτητη αλλαγή φρουράς, με την οποία συνέπεσα. Δεν έχει και πολύ νόημα να προσπαθήσω να περιγράψω το όλο το σκηνικό, αλλά με χιλιάδες ονόματα γραμμένα στους τοίχους του μνημείου, την αιώνια φλόγα στη μέση να βαστάζεται από ένα στιβαρό χέρι κι απέξω τεράστια αγάλματα με σκηνές ΄που απεικονίζουν ηρωικούς στρατιώτες ή μανάδες που θρηνούν τα παιδιά τους, το όλο θέαμα είναι τουλάχιστον επιβλητικό. Αν υπάρχει κάτι που οι Σοβιετικοί ήξεραν να κάνουν καλύτερα από τον καθένα είναι τα μνημεία κι εδώ ξεπέρασαν τον εαυτό τους, θέλοντας να αποτυπώσουν ένα κομμάτι της ιστορίας που τους ένωνε ως έθνος.
Κατέβηκα και τα (ατελείωτα) σκαλιά από τα οποία θα έπρεπε να είχα έρθει, αντί για την πρόσβαση πίσω από το άγαλμα που με άφησε ο ταξιτζής, αποβλακώθηκα να βγάζω φωτογραφίες, αλλά έπρεπε να φύγω, είχα ακόμη πολλά να δω. Δεν μπόρεσα πάντως να αντισταθώ στον πειρασμό ενός παγωτού από ένα σοβιετικό (!) ψυγείο, έκανε αρκετή ζέστη άλλωστε και για άλλη μια φορά στο ταξίδι είχα ηλιοφάνεια. Πήρα λοιπόν ένα τραμ και κατευθύνθηκα στον επόμενο προορισμό μου: το Μουσείο Πανοράματος της Μάχης του Στάλινγκραντ.
Το πολύ περίεργο κτίριο που στεγάζει το μουσείο ήταν ύποπτα άδειο από κόσμο, αλλά αποδείχθηκε κανονικότατα ανοιχτό. Αγόρασα κι ένα autoguide, αφού διάβασα πως δεν υπήρχαν αρκετές λεζάντες στα Αγγλικά. Το audioguide αποδείχθηκε λίγο “βαρύ” στις περιγραφές του και το μουσείο μάλλον θα έχει περισσότερο ενδιαφέρον για πιο στρατόκαβ... ε για φανατικούς της μάχης ήθελα να πω, αλλά δεν έλειψαν και τα ενδιαφέροντα σημεία, όπως οι μακέτες και τα πόστερ σοσιαλιστικής προπαγάνδας. Το κυρίως κομμάτι της έκθεσης είναι μια παρουσίαση 360 μοιρών (εξ ου και το “Πανόραμα” στον τίτλο του μουσείου), που δε μενεθουσίασε πάντως. Γενικώς θα έλεγα πως ήταν αξιόλογη η επίσκεψη, αλλά μάλλον υποδεέστερη των προσδοκιών μου.
Μεσημεριανοαπογευμάτιασε αλλά είχα να πάω κι αλλού. Είχα κυκλώσει στον οδηγό μου το Μουσείο της Παλιάς Serepta. Αφού διένυσα μια διόλου ευκαταφρόνητη απόσταση με το yandex (πάνω από 30 χιλιόμετρα), έφτασα σε αυτή τη γειτονιά που βρισκόταν σχεδόν πάνω στο Βόλγα και ουσιαστικά αποτελεί ένα ανοιχτό μουσείο, δηλαδή είναι τα παλιά κτίρια που έχουν μείνει από τους μοραβιανής καταγωγής Γερμανούς το 1765 και την κοινότητα που έφτιαξαν εδώ, κατόπιν πρόσκλησης της Μεγάλης Αικατερίνης προκειμένου να αυξήσει τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις της περιοχής, να προσελκύσει εργατικότερα χέρια και να εποικήσει την περιοχή με ανθρώπους που θα την προστάτευαν από επιδρομές Τατάρων, Καλμύκιων κλπ.
Δεν ήξερα τι ακριβώς θα έβρισκα μπροστά μου, αλλά τελικά επρόκειτο για μια πλατεία με παλιαά κτίρια που θαυματουργώς γλίτωσαν τους βομβαρδισμούς των ναζιστικών δυνάμεων και σήμερα στεγάζουν μεταξύ άλλων ένα μουσείο, ένα σχολείο και μια καλοδιατηρημένη εκκλησία. Για τους μοραβιανούς ομολογώ πως δεν ήξερα πολλά, γι΄αυτό άλλωστε ήρθα, για να μάθω. Τυχερός ήμουν, καθώς όταν μπήκα στην εκκλησία είδα μια κυρία με ενδιαφέρουσα ενδυμασία να ολοκληρώνει μια ξενάγηση σε μια μικρή ομάδα νεαρών, παίζοντας ένα κομμάτι στο εμφανώς ανακαινισμένο μουσικό όργανο της εκκλησίας. Όταν τελείωσε η ξενάγηση την πλησίασα και τη ρώτησα αν θα μπορούσα να πάρω σειρά κι εγώ. Προφανώς είχα έρθει χωρίς καμία κράτηση κι ήμουν μόνος κιόλας, αλλά εν τέλει δε μου αρνήθηκε.
Κάπως έτσι επισκέφθηκα την εκκλησία, το καμπαναριό της, το διπλανό μουσείο κι έμαθα γι αυτή την περίεργη γερμανόφωνη κοινότητα που δεν είναι Λουθηρανοί, που έχουν μια κουλτούρα εργατικότητας και που διέπρεψε με όπλο... τη μουστάρδα, της οποίας έγιναν μέγιστοι παραγωγοί. Φυσικά μετά το 1917 υπέστησαν διώξεις και καταπίεση, παρόλα αυτά κατόρθωσαν να επιβιώσουν και είχαν καλύτερη αντιμετώπιση επί Χρουστόφ, με αποτέλεσμα κάποιοι εξ αυτών να έχουν απομείνει, με επικεφαλής την αεικίνητη και συμπαθή κυριούλα που μου εξήγησε την ιστορία τους κι έλαμπε κάθε φορά που μιλούσα στα Γερμανικά. Επισκέφθηκα και δυο οικογένειες, συνομίλησα με κάποια παιδάκια και στο τέλος έμαθα πως και αυτή η κυριούλα εντός του έτους θα έφευγε για το εξωτερικό, για εκεί που ένιωθε πως είναι ο προορισμός της, τη Γερμανία, μαζί μετα παιδιά της. Με δεδομένο πως η κοινότητα είναι πολύ μικρή (στο “γλωσσικό και μουσικό κατηχητικό” της κοινότητας μετά βίας έχουν εγγραφεί οκτώ παιδάκια) και πως η συγκεκριμένη κυρία είναι η ψυχή των δραστηριοτήτων, αναρωτήθηκα αν αυτό θα είναι και το τέλος της κοινότητας. “Ας ελπίσουμε πως όχι”, μου είπε θλιμμένα, αλλά δε φάνηκε να το πολυπιστεύει. Επισκέφθηκα και τη βιβλιοθήκη, το σχολείο (πιο πολύ με διαδακαλείο έμοιαζε, με τρία παιδάκια να κάνουν μάθημα μεσαιωνικών Γερμανικών), μιλήσαμε για τις διεθνείς συναντήσεις μοραβιανών και για την κοινότητα της Χιλής, και την αποχαιρέτισα, αφήνοντας πίσω ένα ακόμη “περίεργο” κομμάτι της Ρωσίας.
Είχα ακόμη δύο ωρίτσες πριν δύσει ο ήλιος και δεν ήθελα να χάσω την ευκαιρία να επισεφθώ και το νεκροταφείο Rossoshka, για το οποίο διάβασα πως βρίσκεται στη μέση του πουθενά, πολύ καλός λόγος από μόνος του για την επίσκεψη. Βέβαια χρειάστηκα πάνω από μία ώρα για να φτάσω εκεί, αλλά το yandex να είναι καλά και τα 63 χιλιόμετρα διανύθηκαν ευχάριστα. Συνεννοήθηκα μάλιστα με το γεράκο οδηγό να με περιμένει για μισή ωρίτσα ώστε να έχω χρόνο να περιηγηθώ, και να με επιστρέψει στην πόλη.
Το νεκροταφείο αποτελεί το κοιμητήριο Γερμανών πεσόντων, άνω των 65.000 (!!!), ενώ σε μια χειρονομία συμφιλίωσης, παραδίπλα κείτονται οι Σοβιετικοί και Ρουμάνοι στρατιώτες. Η έκταση, με καταπράσινο γκαζόν, ήταν αχανής, οι δε τάφοι πρακτικά ήταν μνήματα που έμοιαζαν με τεράστιους κύβους, πάνω στους οποίους ήταν σκαλισμένα τα ονόματά τους. Mελαγχολικό το περιβάλλον, και καταλήγει καταθλιπτικό όταν κάποιος υπολογίζει την ηλικία των παιδιών που έχασαν τη ζωή τους.
Επέστρεψα στο Βόλγκογκραντ πεινασμένος, περιδρόμιασα στο εξαιρετικό Cafe Hungry με τη βοήθεια των μεταφραστικών υπηρεσιών της Αλιόνα, έκανα μια βόλτα στα πάρκα της πόλης (όπου σε ένα είδα παιδάκια να παίζουν με τηλεκατευθυνόμενα τανκς και αναρωτήθηκα πότε θα ξαναζήσουν πόλεμο οι Ρώσοι, τι το ήθελα; ) και αποσύρθηκα στο ξενοδοχείο μου. Η τελευταία μου διανυκτέρευση εκτός Μόσχας είχε μόλις ξεκινήσει. Από την επόμενη θα έμπαινα στην αποχαιρετιστήρια φάση του ταξιδιού, με δυο τελευταία βράδια στην πρωτεύουσα της χώρας.