Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.219
- Likes
- 55.390
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2. Μουρμάνσκ και Βόρειο Σέλας: Καλωσήρθατε στο κορωνοπάρτι, έχουμε και φώτα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3. Βουνά Khibiny: Η δίδυμη αδελφή του Βενιζέλου, ενάμισι μέτρο κρέας και μια αναρριχώμενη ρεσεψιονίστ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4. Teriberka: Εκεί που το χιόνι μπερδεύεται με τον αφρό, ο τριανταπεντάρης σάκος και η πτήση του καμπούρη
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5. Κρασνογιάρσκ: Επιτέλους πρωινό του επιπέδου μας και ο Υπερκορωνικός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6. Λίμνη Βαϊκάλη: Το τζιπ του Στάλιν και το Ουγιούνι της Ασίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7. Λίμνη Βαϊκάλη 2: Ρωγμές, σταλακτίτες κι η δεύτερη μέρα που καρα-άξιζε
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8. Επιστροφή στο Ιρκούτσκ: Η Οδύσσεια ενός εμβολιασμένου
- Κεφάλαιο 9. Ιρκούτσκ: 5.000 μογγολικές θερμίδες, ιντελεκτουέλ καφέ και στρηπτιτζούδες με μάσκες όχι στο πρόσωπο
- Κεφάλαιο 10. Ιρκούτσκ και Kyzyl: Η μέρα του τεμπέλη, οι Σκύθες, οι βουδιστές και ο λόξιγκας του πισινού της κυρίας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11. Abakan: Η Δημοκρατία της Χακασίας, τα μενίρ, οι αστυνομικοί κι οι ταραντούλες
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12. Novosibirsk: Κομουντσκαγια και Σοβιέτσκαγια γωνία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13. Τομσκ: Χιόνια, φοιτητές και τραμ
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14. Γεκατερίνεμπουργκ: Γέλτσινμπουργκ...
- Κεφάλαιο 15. Tobolsk: To Τολέδο της Σιβηρίας και ο Dr Snoopy
- Κεφάλαιο 16. Tyumen: H πόλη που δεν είχα ακούσει ποτέ
- Κεφάλαιο 17. Καζάν: Οι Τάταροι, ο ιμάμης και ο νέος Παναθηναϊκός
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18. Bolgar: Από πού ήρθαν οι Βούλγαροι, από πού φεύγουν οι προδότες;
- Κεφάλαιο 19. Nizhny-Vladimir: Το Gorky, ο Σαχάροφ και η κουκλίτσα
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20. Σαν βγεις στον πηγαιμό για Petrozadovsk να εύχεσαι να είναι τα ρώσικα σου καλά: Αν τη ρωσική δεν ομιλείς, άντε τράβα να πνιγείς, Ρωσία-Τουρισμός 2020
- Κεφάλαιο 21. Ροστόφ: Meh
- Κεφάλαιο 22. Κρασνοντάρ & Roza Khutor: Meh ξανά & καθόλου meh
- Κεφάλαιο 23. Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 24. Elista: Ρωσικές παγόδες, γενοκτονίες και η Alexandra η μογγολοβουδίστρια
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25. Elista και προς Βόλγκογκραντ: Παγόδες #2 και ο βανιέρης της καρδιάς μας
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26. Volgograd-Stalingrad-Tsaritsyn: Όπως και να το πεις, Soviets do it better
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 26
- Κεφάλαιο 27. ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΟΣΧΑ Η Μαρία, η γραφειοκρατία, το χόκεϊ και η επιστροφή
- Φωτογραφίες από Κεφάλαιο 27
- Κεφάλαιο 28. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 23
Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
Roza Khutor & Sochi: Κορυφές και χλίδα, μια άλλη Ρωσία
Ξύπνησα για να δω ότι η θέα από το μπαλκόνι μου στις γύρω χιονισμένες βουνοκορφές ήταν εξαιρετική. Ακόμη πιο εξαιρετικά, το πρωινό που υποτίθεται ότι θα μου κόστιζε 500 ρούβλια μου προσφέρθηκε δωρεάν από τη γερμανόφωνη (αλλά όχι αγγλόφωνη!) κοπελίτσα στο μπουφέ, έστω κι αν λόγω covid ήταν a la carte.
Πριν αφήσω την αποσκευή μου στη ρεσεψιόν, ζήτησα τη βοήθεια της ρεσεψιονίστ για την αγορά ενός εισιτηρίου για τους τελικούς του πρωταθλήματος χόκεϊ που γίνονταν στη Μόσχα και σε ημερομηνία που θα βρισκόμουν εκεί για την πτήση της επιστροφής. Όπως σε όλα στη Ρωσία, ήταν δύσκολη η διαδικασία αγοράς τους ονλάιν, αφού η εφαρμογή δε δεχόταν μη ρωσικές κάρτες. Ευγενικά αρνήθηκε να τα αγοράσει για μένα και να την πληρώσω μετρητά (όπως είχε γίνει με τον αγώνα μπάσκετ στο Καζάν), το οποίο και κατανοώ. Τέλος πάντων, άφησα το σάκο μου στη ρεσεψιόν με σκοπό να κατέβω στην πόλη, να πάρω το τελεφερίκ για το χιονδρομικό κέντρο, να κάνω τις βόλτες μου εκεί και να επιστρέψω για να πάρω τα συμπράγκαλά μου και να συνεχίσω για το Σότσι. Μάλιστα το ξενοδοχείο είχε δωρεάν βανάκι για την πόλη, του οποίου ο οδηγός -παρότι δε μιλούσε Αγγλικά βέβαια- έκανε φιλότιμες προσπάθειες να γίνει κατανοητός. Γενικώς στο νότο μου φάνηκε ότι ήταν πιο επικοινωνιακός και χαμογελαστός ο κόσμος.
Αποφάσισα να πάρω το τελεφερίκ μέχρι το ανώτερο σημείο, δηλαδή το Roza Peak. Με είχαν προειδοποιήσει οι χθεσινοβραδινοί συνδαιτημόνες μου πως ήταν ακριβό, και η αλήθεια είναι πως τα 22€ δε μου φάνηκαν και τρομερή ευκαιρία, αλλά με το που μπήκα και ξεκίνησε η διαδρομή μου φάνηκαν και λίγα: τι εργάρα έκαναν εδώ οι Ρώσοι, τι διαδρομή, τι θέα, τι απόσταση, τι αλφαδιά, σε κάποια φάση πετούσαμε πάνω από ένα πυκνό δάσος, ανάμεσα σε χιονισμένες κορυφές ήταν και καταγάλανος ο ουρανός, μοναδικό το θέαμα.
Η πρώτη στάση του τελεφερίκ ονομάζεται Olimpia κι αν κατάλαβα καλά εκεί βρισκόταν το αλπικό ολυμπιακό χωριό για τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2014. Στη συνέχεια ξαναέμπαινες σε άλλο τελεφερίκ με το QR του αρχικού εισιτηρίου και πλέον αρχίζεις να βλέπεις (εξαιρετικής ποιότητας) χιόνι. Μου φάνηκαν όλα πολύ οργανωμένα και θαυμαστά, άλλωστε δεν έχω και πολλή εμπειρία από αλπικό τουρισμό, τουλάχιστον όχι το σχετιζόμενο με το σκι. Η διαδρομή ήταν απλά φανταστική, εμένα μου αρέσουν κιόλας τα βουνά, ποια θέα θάλασσα και κουραφέξαλα, χώρα χωρίς βουνά χάνει αμέσως πόντους ποικιλοτρόπως.
Έφτασα και στο τρίτο και τελευταίο επίπεδο όπου με το που βγαίνεις βρίσκεσαι κατευθείαν στην πίστα και στα 10 μέτρα ξεκινάνε την κατάβασή τους οι σκιέρ, όλο χάρη, αρμονία και ταχύτητα, ενώ από την πίσω πλευρά μια μπαλκονάρα δίνει πανοραμική θέα στις γύρω κορυφές . Βοήθησα δυο Ρωσίδες ινσταγκράμερ να βγάλουν μερικές απίστευτα χαζές φωτογραφίες κι αναλώθηκα στο να βγάζω το τοπίο. Την καταευχαριστήθηκα την ανάβαση, οπωσδήποτε άξιζε τον κόπο και σαν τοπίο και σαν εγχείρημα. Στην κάθοδο ήμουν μόνος στο τελεφερίκ οπότε κατέβηκα τραγουδώντας, βλέποντας και μια τεχνητή λίμνη, όπου υπέθεσα πως θα έγιναν επίσης αγωνίσματα κατά τους Χειμερινούς Ολυμπιακού Αγώνες του Σότσι. Δηλαδή όλες αυτές οι εγκαταστάσεις έγιναν μόνο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και πιο πριν δεν υπήρχε τίποτε;
Πήγα και μια βολτίτσα στο -ξεκάθαρα τουριστικό αλλά καθόλου κιτς- νεότευκτο χωριό Roza Khutor, που διαθέτει και αρχαιολογικό μουσείο, αλλά δεν το επισκέφθηκα διότι είχα αργήσει ήδη κι έπρεπε να επισκεφθώ και τη ντάτσα του Στάλιν σήμερα! Επέστρεψα στο ξενοδοχείο για να πάρω το σάκο μου και στη συνέχεια έψαξα να δω πώς θα μεταβώ στη ντάτσα (παραθεριστική κατοικία) του Στάλιν, αλλά τραίνο δεν έβρισκα. Στάθηκα όμως μάλλον τυχερός αφού βρήκα επιτόπου ένα λεωφορείο που κατευθυνόταν προς τα εκεί και μπήκα, παρότι μέσα ήταν κανονικό κορωνοπάρτι: τρομερός συνωστισμός και καμία μάσκα πλην της δικής μου...
Μετά από μιάμιση ώρα βρέθηκα στη Zelenaya Roscha και με ένα yandexάκι βρέθηκα στην πύλη του μουσείου, που μάλλον δε θα έβρισκα ποτέ μόνος μου. Πολύ όμορφη η φύση τριγύρω, ενώ ήδη στην είσοδο σκέφτηκα το φίλο μου το Τζόρντι, τον μεγαλύτερο aficionado δικτατόρων που γνωρίζω, ξέρει τα πάντα για οποιοδήποτε δικτάτορα της ιστορίας, από τον Περίανδρο μέχρι το Σαντάμ, με τόνους βιβλίων να κοσμούν το σπίτι του στη Βαρκελώνη. Του έστειλα ένα μήνυμα και μου απάντησε άμεσα πως ζηλεύει και ζήτησε φωτογραφίες κι εντυπώσεις.
Στο γραφείο αγοράς εισιτηρίων πωλούσαν ημερολόγια, κούπες, μπρελόκ και άλλα σουβενίρ με τη μάπα του Στάλιν, η κοπέλα φυσικά δε μιλούσε Αγγλικά, αλλά με τη βοήθεια ενός ξεναγού της εξήγησα πως θα ήθελα μια ξενάγηση στα Αγγλικά. Δυστυχώς αγγλόφωνο γκρουπ δεν υπήρχε (λογικό, οι μόνοι τουρίστες που είδα στη χώρα ήταν οι τρεις Γιαπωνέζοι στη Βαϊκάλη), οπότε πέραν του εισιτηρίου των 350 ρουβλίων, θα έπρεπε να πληρώσω άλλα... 2.000 για να έχω πριβέ ξενάγηση στα Αγγλικά, δηλαδή το μαλλί έβγαινε σχεδόν 30 ευρώ, οι ... χαρές του να ταξιδεύεις μόνος. Τι να κάνω, ως σοβιετομανής τα πλήρωσα, γιατί χωρίς ξεναγό δεν ξέρω τι θα καταλάβαινα, μια βίλα θα έβλεπα. Άλλωστε δεν μπορούσα να απογοητεύσω και το Τζόρντι.
Μου είπαν πως θα έπρεπε να περιμένω, αφού η μοναδική αγγλόφωνη ξεναγός βρισκόταν σε τουρ στα Ρωσικά, οπότε έκατσα στο προαύλιο, που θύμιζε εντόνως το σπίτι του Χέμινγουεϊ στην Κούβα, κι έφαγα ένα dulce de leche να περάσει η ώρα.
Ήρθε τελικώς η μικροσκοπική ξεναγός Λίλι, που είχε μόλις 6 μήνες στο μουσείο κι ως εκ τούτου ήμουν ο πρώτος ξένος που συναντούσε, αφού λόγω κορωνοιού δεν είχε πάει άλλος. Η προσωπική της ιστορία ήταν ενδιαφέρουσα: σπούδασε μαθηματικός, είναι από το Ροστόφ, πήγε για τουρισμό στο μουσείο με το φίλο της, είδε την αγγελία για αγγλόφωνο ξεναγό ακι σκέφτηκε “να' μαι!”, όταν της ανακοίνωσαν πως έγινε δεκτή χοροπηδούσε από τη χαρά της.
Ξεκινήσαμε λοιπόν να περιφερόμαστε ανά τη βίλα (αυτό είναι πρακτικά η “ντάτσα”, οι εξοχικές κατοικίες των απαράτσικ σοβιετικών), το ξύλο της οποίας ήταν εξαιρετικής ποιότητας και οι κήποι καταπράσινοι, αλλά σε καμία περίπτωση δεν τη λες εξωφρενικά πολυτελή. Είχε μια παλιά αρχοντιά, αλλά μέχρι εκεί. Η Λίλι ήταν συμπαθητική, με γνώσεις αλλά και πολύ μετριόφρων, δεν είχε τη συνήθη φανφαρολογία των ξεναγών που ξέρουν ότι ξέρουν.
Ο Στάλιν λοιπόν πρέπει να είχε μείνει όλες κι όλες 10 φορές στη συγκεκριμένη ντάτσα, αφού διέθετε πολλές άλλες και μοίραζε το χρόνο του αναλόγως, οι δύο αγαπημένες του είναι στη γειτονική Αμπχαζία, η μία τουλάχιστον είναι κι επισκέψιμη μάλιστα. Γνωστός για την παρανοϊκότητά του, απαιτούσε οι στρατιώτες να φοράνε πάντα μπότες και να μην υπάρχουνχ αλιά, ώστε να τους ακούσει όταν τον πλησιάζουν, οι δε κλειδαριές ήταν ειδικά σχεδιασμένες ώστε να μην έχουν τρύπες για να μην μπορούν να το δηλητηριάσουν με κάποιο αέριο. Του άρεσαν πολύ η μουσική αλλά και οι ταινίες, ενώ ήταν φανατικός σκακιστής, το οποίο κι εξηγούσε το πελώριο σκάκι, το οποίο πάντα έπαιζε όρθιος, αφού είχε πρόβλημα στις αρθρώσεις από μικρός. Η πισίνα, που σήμερα είναι σκεπαστή, τότε ήταν ανοιχτή, όπως και τα μπαλκόνια που πλέον έχουν μετατραπεί σε ημίκλειστους χώρους. Ως λάτρης της φύσης αγαπούσε τη θέα στο δάσος και τη θάλασσα (αγαπάμε Καύκασο).
Η πρώτη του σύζυγος πέθανε, όπως και ο γιος του που ήταν πιλότος αλλά και μέθυσος και πέθανε στον πόλεμο, ενώ είδα και μιας φωτογραφίας της εγγονής του που κατέληξε να γίνει πανκιό στις ΗΠΑ. Το υπνοδωμάτιο του συντρόφου Στάλιν τελούσε υπό συντήρηση, αλλά τα έπιπλά του είχαν μεταφερθεί στο σαλόνι, όπου μπόρεσα να δω το μικρό κρεβάτι στο οποίο κοιμόταν, το μπιλιάρδο με την ειδική στέκα (ο Στάλιν είχε παράλυση στο αριστερό του χέρι), το γραφείο του γραμματέα του, τον οποίο κακομεταχειριζόταν συχνά, για παράδειγμα είναι γνωστό ότι ένα από τα χόμπι του ήταν να καίει τα δάχτυλα του γραμματέα του με χαρτάκια που έβαζε ανάμεσά τους και στα οποία έβαζε φωτιά. Κατά τα λοιπά, απ' ό,τι λέγεται ήταν μάλλον εσωστρεφής, , εργατικότατος κι ευγενής (εκτός από όταν γινόταν σκνίπα οπότε κι έβαζε τους υπουργούς να του χορεύουν και υπήρξε και περίπτωση εκκαθάρισης υπουργάρας που δεν έπινε αρκετά) και μάλιστα τον γνώρισε και η μαμά της Λίλι, που ήταν από τους εργάτες που έβαφαν μια από τις ντάτσα του στην Αμπχαζία, κι είχε τα καλύτερα να πει γι αυτόν.
Ευχαρίστησα τη Λίλι, κάλεσα ένα yandex κι έφυγα για το Σότσι, αυτό το θέρετρο της Μαύρης Θάλασσας με το ημιτροπικό κλίμα, τις θερμές (το καλοκαίρι) παραλίες και τη διέξοδο προς τα χιονοδρομικά του Καυκάσου με τους 400.000 κατοίκους. Ο ταξιτζής με άφησε στην είσοδο ενός μονόδρομου και δυσκολεύτηκα λίγο να βρω το κατάλυμά μου, όπου μια μουντρούχα ρεσεψιονίστ μάλλον με σιχτίρισε στα Ρώσικα, αμάν με αυτούς τους τουρίστες που έρχονται, έχουν και ξένα διαβατήρια και μας ταλαιπωρούν στην καταγραφή. Όταν μάλιστα της ζήτησα και registration μου γρύλισε ένα “νιετ” κι έφυγε. Στο καλό και με τη νίκη.
Βγήκα για βόλτα κι εντυπωσιάστηκα και με το πόσο κόσμο είχε να περπατάει στην πόλη (ντόπιους αλλά και τουρίστες, εγχώριους εννοείται), το πόσο καλόγουστα είναι τα κτίρια αλλά και τα μαγαζιά, ενώ και κάποια πολυτελή καταστήματα έδειχναν στις βιτρίνες τους προϊόντα η τιμή των οποίων με εξέπληξε, αλλά δεν είμαι και κανένας ειδικός στα είδη πολυτελείας, προφανώς πάντως υπάρχει πολύς κόσμος που ψωνίζει Λουί Βιτόν και Ρόλεξ. Χωρίς αμφιβολία πρόκειται για την πιο πλούσια πόλη της χώρας που επισκέφθηκα σε αυτό το ταξίδι.
Κατευθύνθηκα στην παραλία όπου, παρότι είχε πέσει πια ο ήλιος, πολύς κόσμος καθόταν στην (τεχνητή; )άμμο σε φάση πικνίκ, άλλοι είχαν βάλει σκηνές κι έτρωγαν, ενώ τα παραθαλάσσια εστιατόρια ήταν τίγκα. Καλά, για μάσκες και μέτρα ούτε λόγος, Ρωσία είσαι αφού. Το πιο εντυπωσιακό για μένα πάντως ήταν η βλάστηση στο εσωτερικό της πόλης με μάλλον αειθαλή δέντρα σε καλοσυντηρημένα πάρκα, απόλαυση το περπάτημα. Το χρήμα ρέει, όπως είναι προφανές κι από τα ολοκαίνουρια διαμερίσματα, ενώ ακόμη από τα παγκάκια, τις υπόγειες διαβάσεις και τα πεζοδρόμια είναι προφανές πως η πόλη έχει πόρους.
Βρήκα ένα γεωργιανό εστιατόριο κι έκατσα να φάω, καλό το φαγητό, ακόμη καλύτερο το σέρβις, με το μενού να είναι στα Ρώσικα αλλά το σερβιτόρο να μιλάει πολύ καλά Αγγλικά και να κάνει καλές συστάσεις. Βάρυνα λίγο (δεν τη λες κι ελαφριά τη γεωργιανή κουζίνα), οπότε είπα να περπατήσω άλλες δυο ωρίτσες για να τα κάψω. Η επόμενη μέρα θα ήταν από τις συναρπαστικότερες του ταξιδιού.