gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.619
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι του πηγαιμού
- Ποντγκόριτσα
- Ποντγκόριτσα - Μόσταρ
- Μόσταρ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ημερήσια περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ζάνταρ
- Ζάνταρ
- Ζάνταρ - Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Πρωινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Μεσημεριανή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Απογευματινή βόλτα
- Ζάγκρεμπ - Κυριακάτικη βόλτα
- Rijeka
- Χερσόνησος Ίστριας
- Opatija
- Επιστροφή Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Τρογκίρ
- Τρογκίρ
- Σπλίτ - 1η νύχτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα ΙΙ
- Σπλίτ - 2η νύχτα
- Omiš - Επιτέλους μπάνιο
- Σπλίτ - Λόφος Μάριαν
- Σπλίτ - Τελευταία νύχτα
- Σπλίτ - Makarska
- Makarska - Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ - Κότορ
- Πρώτη βόλτα στο Κότορ
- Πρωινό Κότορ
- Κότορ Seprentine
- Φωτιά στο Λοβτσέν National Park
- Cetinje
- Cetinje - Κότορ
- Κότορ - Ανάβαση κ θέα της πόλης
- Κότορ - Τελευταία νύχτα
- Στάση Μπούντβα
- Τέλος Διαδρομής
- Επίλογος
Κεφάλαιο 21. Σπλιτ Ι. Η πρώτη νύχτα.
Φτάσαμε γρήγορα στο Σπλιτ και βρήκαμε άμεσα το διαμέρισμα που είχαμε κλείσει από το airbnb και το οποίο βρισκόταν επί της συμβολής των οδών Osječka και Radnička, σε απόσταση 1700 περίπου μέτρων από το κέντρο της πόλης, το οποίο όπως είναι προφανές ταυτίζεται με το παλάτι του Διοκλητιανού.
Το διαμέρισμα που είχαμε κλείσει από το airbnb, ήταν εξαιρετικό, με τεράστιο καθιστικό, δύο μεγάλα υπνοδωμάτια, ένα μεγάλο μπάνιο, εφοδιασμένο με πλυντήριο και στεγνωτήριο και ένα μικρό WC. Επίσης το διαμέρισμα διέθετε και σύγχρονη επίπλωση. Μείναμε ευχαριστημένοι από το διαμέρισμα, η γυναίκα που μας το έδειξε ήταν ευγενική και κατατοπιστική, μας είχε φέρει και χάρτες της πόλης και έτσι είμαστε πανέτοιμοι για την πρώτη εξόρμηση στο Σπλιτ, η οποία κατ' ανάγκη θα ήταν νυχτερινή, αφού είχε αρχίσει να σκοτεινιάζει.
Βγήκαμε έξω και το πρώτο που παρατηρήσαμε ήταν το κλειστό γυμναστήριο.
Σκεφτήκαμε όλοι αυτόματα τις χρυσές εποχές της Γιουγκοπλάστικα του Σπλιτ. Από την οδό Osječka στρίψαμε αριστερά στην οδό Matice hrvatske, περιμετρικά του κλειστού γυμναστηρίου και κατηφορίσαμε προς το κέντρο της πόλης. Προχωρήσαμε για λίγα μέτρα ακόμη κατά μήκος της οδού Matice hrvatske, μέχρι που βρεθήκαμε στη διασταύρωση αυτής με την κεντρική λεωφόρο Slobode, η προέκταση της οποίας φτάνει στην παραλία Bačvice, η οποία είναι μια παραλία μέσα στο Σπλιτ, νοτιοανατολικά του ιστορικού κέντρου. Όπως είχα διαβάσει, η παραλία είναι αμμώδης και σε μερικά σημεία έχει πλάκες για την πρόσβαση ατόμων με κινητικά προβλήματα. Είχα σκοπό να επισκεφτώ την παραλία. αλλά άλλη στιγμή. Εκείνη την ώρα ήταν πρωτεύον να φτάσουμε στο κέντρο της παλιάς πόλης, το οποίο όπως προανέφερα ταυτίζεται με το παλάτι του Διοκλητιανού. Για να φτάσουμε στο κέντρο της παλιάς πόλης, είχαμε δύο επιλογές. Η πρώτη επιλογή ήταν να κατηφορίσουμε την κεντρική λεωφόρο Slobode και να στρίψουμε δεξιά στην πρώτη κάθετη λεωφόρο την kralja Zvonimira, οπότε θα φτάναμε στο λιμάνι, στη Riva, δηλαδή στον δεντροφυτεμένο παραλιακό δρόμο του Σπλιτ, από όπου θα μπαίναμε στο παλάτι από την κεντρική παραλιακή (νότια) πύλη. Η δεύτερη επιλογή ήταν να διασχίσουμε την κεντρική λεωφόρο Slobode, να μπούμε στα σοκάκια της παλιάς πόλης και προσεγγίσουμε το παλάτι από την ανατολική πύλη.
Αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε τη δεύτερη επιλογή. Έτσι αφού διασχίσαμε την κεντρική λεωφόρο Slobode, ακολουθήσαμε την οδό Vrzov Dolac, οδό η οποία είναι κατάντη ενός πάρκου, στη συνέχεια ακολουθήσαμε την οδό Rokova,
και κατηφορίζοντας από σοκάκια της παλιάς πόλης, φτάσαμε στην οδό Hrvoja Vukčića Hrvatinića όπου βρίσκεται η ανατολική πύλη. Μπήκαμε από την ανατολική πύλη στον ευρύτερο χώρο του παλατιού του Διοκλητιανού και αρχίσαμε να περπατάμε κατά μήκος της οδού Poljana kraljice Jelene όπου τόσο έξω από την πύλη, αλλά και εσωτερικά αυτής λειτουργούσε παζάρι.
Βρεθήκαμε στον χώρο του παλατιού του Διοκλητιανού, σκεπτόμενος ότι αναφερόμενος στο Σπλιτ, έρχεται αμέσως στο μυαλό σου το παλάτι του Διοκλητιανού. Όμως αρχαιότερα, η πόλη είχε ιδρυθεί από Έλληνες, με την ονομασία Ασπάλαθος (ιταλικά: Spalato).
Το Σπλιτ με πληθυσμό 190.000 περίπου κατοίκους, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Κροατίας μετά το Ζάγκρεμπ, ενώ είναι και βιομηχανικό και ναυπηγικό κέντρο, καθώς και πολυσύχναστο τουριστικό θέρετρο. Το κλίμα της πόλης είναι μεσογειακό.
Το Σπλιτ μπήκε δυναμικά στο προσκήνιο της ιστορίας, αφού ήταν η πόλη, την οποία επέλεξε ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Διοκλητιανός (293-305), μεγάλος μεταρρυθμιστής της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, για να χτίσει το ανάκτορό του, ώστε να περάσει άνετα και ωραία τα γεράματά του. Και μάλλον είχε ένστικτο, γιατί αυτός ο σκληρός τύπος, που γεννήθηκε στη γειτονική Solona, ήταν ο μόνος Ρωμαίος αυτοκράτορας που πέθανε από φυσικά αίτια!
Για να κατασκευαστεί το παλάτι του Διοκλητιανού, χρειάστηκαν 10 χρόνια και οι διαστάσεις του είναι εντυπωσιακές:
Το μήκος της κατασκευής ανέρχεται σε 215 μέτρα, το πλάτος σε 181 μέτρα, το ψηλότερο σημείο προσεγγίζει τα 26 μέτρα, ενώ το συνολικό εμβαδόν είναι περίπου 31.000 τετραγωνικά μέτρα.
Προχωρήσαμε προς το κέντρο της περιοχής του παλατιού ώστε να βρεθούμε στην περίφημη πλατεία Peristil, όπου είναι το κέντρο του κέντρου.
Προχωρώντας, λίγα μέτρα από την ανατολικά πύλη, διακρίναμε τον καθολικό καθεδρικό ναό St. Duje (catedrale di San Domino).
Ο καθολικός καθεδρικός ναός St. Duje (catedrale di San Domino) κατασκευασμένος πάνω στο μαυσωλείο του Διοκλητιανού. Γέλασα γιατί σκέφτηκα πως η ιστορία εκδικείται και τους πιο έξυπνους ανθρώπους. Πως εκδικήθηκε τον μοναδικό Ρωμαίο αυτοκράτορα που πέθανε από φυσικά αίτια. Πάνω στο μαυσωλείο του Διοκλητιανού, του διώκτη των χριστανών, υψώνεται σήμερα ο ναός του San Domino, ο οποίος όπως έχω διαβάσει, θεωρείται ο παλαιότερος, εν λειτουργία, καθεδρικός ναός στον κόσμο. Σίγουρα θα τρίζουν τα οστά του μακαρίτη Διοκλητιανού. Όλα τα είχε υπολογίσει, ευρισκόμενος εν ζωή, δεν υπολόγισε όμως το μετά.
Προχωρήσαμε λίγα μέτρα ακόμα και βρεθήκαμε στην πλατεία Peristil.
Η Trg Peristil, είναι η πλατεία στο Περιστύλιο του παλατιού του Διοκλητιανού. Ο χώρος χρησιμοποιείται για τα πιο σημαντικά γεγονότα, λόγω της εξαιρετικής ακουστικής. Στον χώρο αυτό, λειτουργεί το Luxor wine bar,
με live μουσική εκμεταλλευόμενο την ηχητική αλλά και την όλη αισθητική του τοπίου. Καθίσαμε για ένα ποτό στο Luxor wine bar, προκειμένου να θαυμάσουμε το δημιούργημα του Διοκλητιανού, ή μάλλον ότι έχει απομείνει από αυτό μετά από τις παρεμβάσεις των χριστιανών.
Κοίταξα προς το καμπαναριό του καθεδρικού ναού.
Σκέφτηκα ότι αυτό θα διέθετε όμορφη θέα προς την πόλη. Το σημείωσα για μία από τις επόμενες ημέρες που θα βρισκόμασταν στο Σπλιτ.
Επίσης μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι όλος ο χώρος δεν προστατεύεται, με αποτέλεσμα να αναρωτηθώ εάν και πόσες φθορές, μπορεί να δημιουργούνται από τα πλήθη των τουριστών.
Οι εργασίες για το ανάκτορο ξεκίνησαν από το έτος 293 ενόψει της απόσυρσης του αυτοκράτορα Διοκλητιανού από την πολιτική. Το ανάκτορο χτίστηκε ως συμπαγής κατασκευή, περισσότερο ως Ρωμαϊκό στρατιωτικό φρούριο, παρά ως παλάτι. Ουσιαστικό στοιχείο για τη λειτουργία του χώρου, ήταν η υδροδότηση του ανακτόρου από ένα υδραγωγείο από τις πηγές Γιάντρο καθώς και τα πάρκα και οι χώροι αναψυχής, τα οποία ίδρυσε ο Διοκλητιανός στο λόφο Μάριαν. Το ανάκτορο ολοκληρώθηκε το έτος 305, τον προγραμματισμένο χρόνο για να δεχθεί τον ιδιοκτήτη του, ο οποίος αποσύρθηκε ακριβώς σύμφωνα με το χρονοπρόγραμμα που ο ίδιος ο Διοκλητιανός είχε σχεδιάσει. Ήταν ο πρώτος (και τελευταίος) Ρωμαίος Αυτοκράτορας που οικειοθελώς εγκατέλειψε το αξίωμά του. Λίγα χρόνια αργότερα, όταν ύστερα από πολιτική κρίση στη Ρώμη, μια ομάδα Ρωμαίων Συγκλητικών ήρθε στο ανάκτορο του Διοκλητιανού στο Σπλιτ, ζητώντας από τον πρώην αυτοκράτορα να επιστρέψει στη Ρώμη και να βοηθήσει την Αυτοκρατορία να ξεπεράσει τα αυξανόμενα πολιτικά προβλήματα, ο Διοκλητιανός αρνήθηκε σαφέστατα και ενώ τους έδειχνε τον κήπο του, τους εξήγησε με ένταση, ότι δεν μπορούσε να αφήσει τον όμορφο κήπο του, που είχε δημιουργήσει με τα ίδια του τα χέρια. Αυτή του η χειρονομία έδειχνε ότι έμενε σταθερός στο λόγο του να αφήσει την πολιτική ζωή, ύστερα από 21 χρόνια διοίκησης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Αυτό το πλουσιότατο ανάκτορο και τα περίχωρά του κατοικήθηκαν συνεχώς, από την κατασκευή του μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα τη μίξη διάφορων αρχιτεκτονικών ρυθμών. Μια από τις διαχρονικές περιπτώσεις, ήταν όταν στο ανάκτορο του Διοκλητιανού, το έτος 693 εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από τα γειτονικά Σάλωνα, για να γλιτώσουν από τις επιδρομές των Αβάρων. Έτσι το παλάτι αποτελεί σήμερα τον πυρήνα της πόλης και δίκαια ονομάζεται «η πόλη μέσα στο Παλάτι», αφού μέσα σε αυτό βρίσκονται πλήθος καταστημάτων, τραπεζών, εστιατορίων, καφέ, μπαρ, το μουσείο καθώς και ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Δόμνου (πρώην μαυσωλείο του Διοκλητιανού, όπως προαναφέρθηκε).
Αφού ήπιαμε τα ποτά μας στο Luxor wine bar, κάναμε μια βόλτα στον χώρο. Δεκάδες τουρίστες κυκλοφορούσαν από όλο τον κόσμο παρατηρώντας τα μεγαλοπρεπή κτίρια, φωτογραφίζοντας τους δύο φρουρούς που είναι ντυμένοι Ρωμαίοι στρατιώτες,
παρατηρώντας τους κορινθιακούς κίονες και τη μόνη Σφίγγα, που διατηρεί ακόμη το κεφάλι της, αφού τις υπόλοιπες τις αποκεφάλισαν οι χριστιανοί όταν πήραν την εξουσία.
Ρίξαμε μια τελευταία ματιά προς την πλατεία Peristil
και χωθήκαμε στα στενά της παλιάς πόλης του Σπλιτ. Της πόλης μέσα στο παλάτι.
Η Παλιά Πόλη του Σπλιτ είναι γεμάτη γοητευτικές γωνιές. Μικροσκοπικά στενάκια,
στοές, μικρές πλατείες
και σκαλάκια συνθέτουν ένα πολύ ρομαντικό σκηνικό.
Βγήκαμε και για λίγο έξω από την παλιά πόλη από τη χρυσή (βόρεια) πύλη και κάναμε μια μικρή βόλτα στα όρια της παλιάς πόλης.
Στη συνέχεια ξαναμπήκαμε στην παλιά πόλη και αναζητήσαμε κάποιο restaurant, για φαγητό. Άλλωστε η ώρα ήταν προχωρημένη και εμείς είμαστε στο πόδι από το πρωί.
Κάποια από τα restaurant ή wine bar, που είχα σταμπάρει σε κεντρικά σημεία με θέα στις μικρές πλατείες ή στα σοκάκια της παλιάς πόλης ήταν γεμάτα. Ο τουρισμός στο Σπλιτ ήταν στο άνω όριο, εκείνη την εποχή. Οπότε για να λυθεί το πρόβλημα του φαγητού κατέφυγα στη δοκιμασμένη λύση του trip advisor, το οποίο ως πρώτη επιλογή είχε το restaurant Apetit.
Το restaurant Apetit, είχε αρκετά πλεονεκτήματα όπως μεγάλη λίστα κρασιών από την οποία επέλεξα ένα κροατικό Sauvignon Blanc,
πολύ καλά φαγητά
και όμορφο περιβάλλον.
Είχε βέβαια και ένα μειονέκτημα. Ήταν κλειστό, σε όροφο με μικρά παράθυρα και λιγοστή θέα στην πόλη. Πάντως ο στόχος επετεύχθη αφού όπως προανέφερα και τα φαγητά ήταν πολύ καλά και κυρίως το κρασί ήταν εξαιρετικό.
Όταν βγήκαμε από το restaurant Apetit, ο κόσμος στους δρόμους και στις πλατείες, είχε λιγοστέψει.
Περπατήσαμε αρκετά στην ήσυχη, πλέον, παλιά πόλη,
σταματήσαμε σε ένα μπαρ για ένα ποτό και στη συνέχεια βγήκαμε από την παλιά πόλη, οι περισσότεροι δεν ήθελαν να περπατήσουν στην ανηφόρα, οπότε καλέσαμε Uber και επιστρέψαμε στο διαμέρισμά μας.
Φτάσαμε γρήγορα στο Σπλιτ και βρήκαμε άμεσα το διαμέρισμα που είχαμε κλείσει από το airbnb και το οποίο βρισκόταν επί της συμβολής των οδών Osječka και Radnička, σε απόσταση 1700 περίπου μέτρων από το κέντρο της πόλης, το οποίο όπως είναι προφανές ταυτίζεται με το παλάτι του Διοκλητιανού.
Το διαμέρισμα που είχαμε κλείσει από το airbnb, ήταν εξαιρετικό, με τεράστιο καθιστικό, δύο μεγάλα υπνοδωμάτια, ένα μεγάλο μπάνιο, εφοδιασμένο με πλυντήριο και στεγνωτήριο και ένα μικρό WC. Επίσης το διαμέρισμα διέθετε και σύγχρονη επίπλωση. Μείναμε ευχαριστημένοι από το διαμέρισμα, η γυναίκα που μας το έδειξε ήταν ευγενική και κατατοπιστική, μας είχε φέρει και χάρτες της πόλης και έτσι είμαστε πανέτοιμοι για την πρώτη εξόρμηση στο Σπλιτ, η οποία κατ' ανάγκη θα ήταν νυχτερινή, αφού είχε αρχίσει να σκοτεινιάζει.
Βγήκαμε έξω και το πρώτο που παρατηρήσαμε ήταν το κλειστό γυμναστήριο.
Σκεφτήκαμε όλοι αυτόματα τις χρυσές εποχές της Γιουγκοπλάστικα του Σπλιτ. Από την οδό Osječka στρίψαμε αριστερά στην οδό Matice hrvatske, περιμετρικά του κλειστού γυμναστηρίου και κατηφορίσαμε προς το κέντρο της πόλης. Προχωρήσαμε για λίγα μέτρα ακόμη κατά μήκος της οδού Matice hrvatske, μέχρι που βρεθήκαμε στη διασταύρωση αυτής με την κεντρική λεωφόρο Slobode, η προέκταση της οποίας φτάνει στην παραλία Bačvice, η οποία είναι μια παραλία μέσα στο Σπλιτ, νοτιοανατολικά του ιστορικού κέντρου. Όπως είχα διαβάσει, η παραλία είναι αμμώδης και σε μερικά σημεία έχει πλάκες για την πρόσβαση ατόμων με κινητικά προβλήματα. Είχα σκοπό να επισκεφτώ την παραλία. αλλά άλλη στιγμή. Εκείνη την ώρα ήταν πρωτεύον να φτάσουμε στο κέντρο της παλιάς πόλης, το οποίο όπως προανέφερα ταυτίζεται με το παλάτι του Διοκλητιανού. Για να φτάσουμε στο κέντρο της παλιάς πόλης, είχαμε δύο επιλογές. Η πρώτη επιλογή ήταν να κατηφορίσουμε την κεντρική λεωφόρο Slobode και να στρίψουμε δεξιά στην πρώτη κάθετη λεωφόρο την kralja Zvonimira, οπότε θα φτάναμε στο λιμάνι, στη Riva, δηλαδή στον δεντροφυτεμένο παραλιακό δρόμο του Σπλιτ, από όπου θα μπαίναμε στο παλάτι από την κεντρική παραλιακή (νότια) πύλη. Η δεύτερη επιλογή ήταν να διασχίσουμε την κεντρική λεωφόρο Slobode, να μπούμε στα σοκάκια της παλιάς πόλης και προσεγγίσουμε το παλάτι από την ανατολική πύλη.
Αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε τη δεύτερη επιλογή. Έτσι αφού διασχίσαμε την κεντρική λεωφόρο Slobode, ακολουθήσαμε την οδό Vrzov Dolac, οδό η οποία είναι κατάντη ενός πάρκου, στη συνέχεια ακολουθήσαμε την οδό Rokova,
και κατηφορίζοντας από σοκάκια της παλιάς πόλης, φτάσαμε στην οδό Hrvoja Vukčića Hrvatinića όπου βρίσκεται η ανατολική πύλη. Μπήκαμε από την ανατολική πύλη στον ευρύτερο χώρο του παλατιού του Διοκλητιανού και αρχίσαμε να περπατάμε κατά μήκος της οδού Poljana kraljice Jelene όπου τόσο έξω από την πύλη, αλλά και εσωτερικά αυτής λειτουργούσε παζάρι.
Βρεθήκαμε στον χώρο του παλατιού του Διοκλητιανού, σκεπτόμενος ότι αναφερόμενος στο Σπλιτ, έρχεται αμέσως στο μυαλό σου το παλάτι του Διοκλητιανού. Όμως αρχαιότερα, η πόλη είχε ιδρυθεί από Έλληνες, με την ονομασία Ασπάλαθος (ιταλικά: Spalato).
Το Σπλιτ με πληθυσμό 190.000 περίπου κατοίκους, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Κροατίας μετά το Ζάγκρεμπ, ενώ είναι και βιομηχανικό και ναυπηγικό κέντρο, καθώς και πολυσύχναστο τουριστικό θέρετρο. Το κλίμα της πόλης είναι μεσογειακό.
Το Σπλιτ μπήκε δυναμικά στο προσκήνιο της ιστορίας, αφού ήταν η πόλη, την οποία επέλεξε ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Διοκλητιανός (293-305), μεγάλος μεταρρυθμιστής της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, για να χτίσει το ανάκτορό του, ώστε να περάσει άνετα και ωραία τα γεράματά του. Και μάλλον είχε ένστικτο, γιατί αυτός ο σκληρός τύπος, που γεννήθηκε στη γειτονική Solona, ήταν ο μόνος Ρωμαίος αυτοκράτορας που πέθανε από φυσικά αίτια!
Για να κατασκευαστεί το παλάτι του Διοκλητιανού, χρειάστηκαν 10 χρόνια και οι διαστάσεις του είναι εντυπωσιακές:
Το μήκος της κατασκευής ανέρχεται σε 215 μέτρα, το πλάτος σε 181 μέτρα, το ψηλότερο σημείο προσεγγίζει τα 26 μέτρα, ενώ το συνολικό εμβαδόν είναι περίπου 31.000 τετραγωνικά μέτρα.
Προχωρήσαμε προς το κέντρο της περιοχής του παλατιού ώστε να βρεθούμε στην περίφημη πλατεία Peristil, όπου είναι το κέντρο του κέντρου.
Προχωρώντας, λίγα μέτρα από την ανατολικά πύλη, διακρίναμε τον καθολικό καθεδρικό ναό St. Duje (catedrale di San Domino).
Ο καθολικός καθεδρικός ναός St. Duje (catedrale di San Domino) κατασκευασμένος πάνω στο μαυσωλείο του Διοκλητιανού. Γέλασα γιατί σκέφτηκα πως η ιστορία εκδικείται και τους πιο έξυπνους ανθρώπους. Πως εκδικήθηκε τον μοναδικό Ρωμαίο αυτοκράτορα που πέθανε από φυσικά αίτια. Πάνω στο μαυσωλείο του Διοκλητιανού, του διώκτη των χριστανών, υψώνεται σήμερα ο ναός του San Domino, ο οποίος όπως έχω διαβάσει, θεωρείται ο παλαιότερος, εν λειτουργία, καθεδρικός ναός στον κόσμο. Σίγουρα θα τρίζουν τα οστά του μακαρίτη Διοκλητιανού. Όλα τα είχε υπολογίσει, ευρισκόμενος εν ζωή, δεν υπολόγισε όμως το μετά.
Προχωρήσαμε λίγα μέτρα ακόμα και βρεθήκαμε στην πλατεία Peristil.
Η Trg Peristil, είναι η πλατεία στο Περιστύλιο του παλατιού του Διοκλητιανού. Ο χώρος χρησιμοποιείται για τα πιο σημαντικά γεγονότα, λόγω της εξαιρετικής ακουστικής. Στον χώρο αυτό, λειτουργεί το Luxor wine bar,
με live μουσική εκμεταλλευόμενο την ηχητική αλλά και την όλη αισθητική του τοπίου. Καθίσαμε για ένα ποτό στο Luxor wine bar, προκειμένου να θαυμάσουμε το δημιούργημα του Διοκλητιανού, ή μάλλον ότι έχει απομείνει από αυτό μετά από τις παρεμβάσεις των χριστιανών.
Κοίταξα προς το καμπαναριό του καθεδρικού ναού.
Σκέφτηκα ότι αυτό θα διέθετε όμορφη θέα προς την πόλη. Το σημείωσα για μία από τις επόμενες ημέρες που θα βρισκόμασταν στο Σπλιτ.
Επίσης μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι όλος ο χώρος δεν προστατεύεται, με αποτέλεσμα να αναρωτηθώ εάν και πόσες φθορές, μπορεί να δημιουργούνται από τα πλήθη των τουριστών.
Οι εργασίες για το ανάκτορο ξεκίνησαν από το έτος 293 ενόψει της απόσυρσης του αυτοκράτορα Διοκλητιανού από την πολιτική. Το ανάκτορο χτίστηκε ως συμπαγής κατασκευή, περισσότερο ως Ρωμαϊκό στρατιωτικό φρούριο, παρά ως παλάτι. Ουσιαστικό στοιχείο για τη λειτουργία του χώρου, ήταν η υδροδότηση του ανακτόρου από ένα υδραγωγείο από τις πηγές Γιάντρο καθώς και τα πάρκα και οι χώροι αναψυχής, τα οποία ίδρυσε ο Διοκλητιανός στο λόφο Μάριαν. Το ανάκτορο ολοκληρώθηκε το έτος 305, τον προγραμματισμένο χρόνο για να δεχθεί τον ιδιοκτήτη του, ο οποίος αποσύρθηκε ακριβώς σύμφωνα με το χρονοπρόγραμμα που ο ίδιος ο Διοκλητιανός είχε σχεδιάσει. Ήταν ο πρώτος (και τελευταίος) Ρωμαίος Αυτοκράτορας που οικειοθελώς εγκατέλειψε το αξίωμά του. Λίγα χρόνια αργότερα, όταν ύστερα από πολιτική κρίση στη Ρώμη, μια ομάδα Ρωμαίων Συγκλητικών ήρθε στο ανάκτορο του Διοκλητιανού στο Σπλιτ, ζητώντας από τον πρώην αυτοκράτορα να επιστρέψει στη Ρώμη και να βοηθήσει την Αυτοκρατορία να ξεπεράσει τα αυξανόμενα πολιτικά προβλήματα, ο Διοκλητιανός αρνήθηκε σαφέστατα και ενώ τους έδειχνε τον κήπο του, τους εξήγησε με ένταση, ότι δεν μπορούσε να αφήσει τον όμορφο κήπο του, που είχε δημιουργήσει με τα ίδια του τα χέρια. Αυτή του η χειρονομία έδειχνε ότι έμενε σταθερός στο λόγο του να αφήσει την πολιτική ζωή, ύστερα από 21 χρόνια διοίκησης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Αυτό το πλουσιότατο ανάκτορο και τα περίχωρά του κατοικήθηκαν συνεχώς, από την κατασκευή του μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα τη μίξη διάφορων αρχιτεκτονικών ρυθμών. Μια από τις διαχρονικές περιπτώσεις, ήταν όταν στο ανάκτορο του Διοκλητιανού, το έτος 693 εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από τα γειτονικά Σάλωνα, για να γλιτώσουν από τις επιδρομές των Αβάρων. Έτσι το παλάτι αποτελεί σήμερα τον πυρήνα της πόλης και δίκαια ονομάζεται «η πόλη μέσα στο Παλάτι», αφού μέσα σε αυτό βρίσκονται πλήθος καταστημάτων, τραπεζών, εστιατορίων, καφέ, μπαρ, το μουσείο καθώς και ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Δόμνου (πρώην μαυσωλείο του Διοκλητιανού, όπως προαναφέρθηκε).
Αφού ήπιαμε τα ποτά μας στο Luxor wine bar, κάναμε μια βόλτα στον χώρο. Δεκάδες τουρίστες κυκλοφορούσαν από όλο τον κόσμο παρατηρώντας τα μεγαλοπρεπή κτίρια, φωτογραφίζοντας τους δύο φρουρούς που είναι ντυμένοι Ρωμαίοι στρατιώτες,
παρατηρώντας τους κορινθιακούς κίονες και τη μόνη Σφίγγα, που διατηρεί ακόμη το κεφάλι της, αφού τις υπόλοιπες τις αποκεφάλισαν οι χριστιανοί όταν πήραν την εξουσία.
Ρίξαμε μια τελευταία ματιά προς την πλατεία Peristil
και χωθήκαμε στα στενά της παλιάς πόλης του Σπλιτ. Της πόλης μέσα στο παλάτι.
Η Παλιά Πόλη του Σπλιτ είναι γεμάτη γοητευτικές γωνιές. Μικροσκοπικά στενάκια,
στοές, μικρές πλατείες
και σκαλάκια συνθέτουν ένα πολύ ρομαντικό σκηνικό.
Βγήκαμε και για λίγο έξω από την παλιά πόλη από τη χρυσή (βόρεια) πύλη και κάναμε μια μικρή βόλτα στα όρια της παλιάς πόλης.
Στη συνέχεια ξαναμπήκαμε στην παλιά πόλη και αναζητήσαμε κάποιο restaurant, για φαγητό. Άλλωστε η ώρα ήταν προχωρημένη και εμείς είμαστε στο πόδι από το πρωί.
Κάποια από τα restaurant ή wine bar, που είχα σταμπάρει σε κεντρικά σημεία με θέα στις μικρές πλατείες ή στα σοκάκια της παλιάς πόλης ήταν γεμάτα. Ο τουρισμός στο Σπλιτ ήταν στο άνω όριο, εκείνη την εποχή. Οπότε για να λυθεί το πρόβλημα του φαγητού κατέφυγα στη δοκιμασμένη λύση του trip advisor, το οποίο ως πρώτη επιλογή είχε το restaurant Apetit.
Το restaurant Apetit, είχε αρκετά πλεονεκτήματα όπως μεγάλη λίστα κρασιών από την οποία επέλεξα ένα κροατικό Sauvignon Blanc,
πολύ καλά φαγητά



και όμορφο περιβάλλον.
Είχε βέβαια και ένα μειονέκτημα. Ήταν κλειστό, σε όροφο με μικρά παράθυρα και λιγοστή θέα στην πόλη. Πάντως ο στόχος επετεύχθη αφού όπως προανέφερα και τα φαγητά ήταν πολύ καλά και κυρίως το κρασί ήταν εξαιρετικό.
Όταν βγήκαμε από το restaurant Apetit, ο κόσμος στους δρόμους και στις πλατείες, είχε λιγοστέψει.
Περπατήσαμε αρκετά στην ήσυχη, πλέον, παλιά πόλη,
σταματήσαμε σε ένα μπαρ για ένα ποτό και στη συνέχεια βγήκαμε από την παλιά πόλη, οι περισσότεροι δεν ήθελαν να περπατήσουν στην ανηφόρα, οπότε καλέσαμε Uber και επιστρέψαμε στο διαμέρισμά μας.
Last edited: