gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.785
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι του πηγαιμού
- Ποντγκόριτσα
- Ποντγκόριτσα - Μόσταρ
- Μόσταρ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ημερήσια περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ζάνταρ
- Ζάνταρ
- Ζάνταρ - Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Πρωινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Μεσημεριανή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Απογευματινή βόλτα
- Ζάγκρεμπ - Κυριακάτικη βόλτα
- Rijeka
- Χερσόνησος Ίστριας
- Opatija
- Επιστροφή Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Τρογκίρ
- Τρογκίρ
- Σπλίτ - 1η νύχτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα ΙΙ
- Σπλίτ - 2η νύχτα
- Omiš - Επιτέλους μπάνιο
- Σπλίτ - Λόφος Μάριαν
- Σπλίτ - Τελευταία νύχτα
- Σπλίτ - Makarska
- Makarska - Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ - Κότορ
- Πρώτη βόλτα στο Κότορ
- Πρωινό Κότορ
- Κότορ Seprentine
- Φωτιά στο Λοβτσέν National Park
- Cetinje
- Cetinje - Κότορ
- Κότορ - Ανάβαση κ θέα της πόλης
- Κότορ - Τελευταία νύχτα
- Στάση Μπούντβα
- Τέλος Διαδρομής
- Επίλογος
Κεφάλαιο 6. Μόσταρ. Ημερήσια περιπλάνηση.
Ξυπνώντας το πρωί, ανέβηκα πάλι στην ταράτσα του ξενοδοχείου και έβγαλα πρωινές φωτογραφίες του Μόσταρ από ψηλά.
Στη συνέχεια κατέβηκα και αφού έριξα μια ματιά προς το ξενοδοχείο,
η ταράτσα του οποίου ήταν ένα βασικό κριτήριο για την επιλογή του, έκανα μια δίωρη πρωινή βόλτα στην πόλη, εκμεταλλευόμενος το χρόνο όπου οι άλλοι σταμάτησαν σε κάποιο καφέ για πρωινό. Με ακολούθησαν μόνο στην αρχή της βόλτας, όπου κατεβήκαμε στον κεντρικό πεζόδρομο του ανατολικού τομέα τον πεζόδρομο Kujundziluk,
όπου στο τέλος αυτού και στην αρχή της οδού Mala Tepa βρίσκεται το τζαμί Koski Mehmed pasha's mosque.
Μπήκαμε μέσα στο τζαμί να παρατηρήσουμε το εσωτερικό του,
αλλά για μένα, είχε περισσότερο ενδιαφέρον ο εξωτερικός του χώρος με υπέροχη θέα προς την παλιά γέφυρα και προφανώς προς τον ποταμό Νερέτβα. Φωτογραφίσαμε την παλιά γέφυρα και τους περιβάλλοντες αυτή χώρους,
φωτογραφίσαμε τον ποταμό Νερέτβα προς βορρά,
φωτογραφίσαμε την όμορφη περιοχή με τα πέτρινα κτίσματα στον δυτικό τομέα της παλιάς πόλης
και φωτογραφίσαμετον λόφο με το σταυρό (προφανώς στη δυτική πλευρά), σταυρός ο οποίος δεσπόζει πάνω από την πόλη.
Όταν βγήκαμε από το τζαμί, όπου καθίσαμε λίγα λεπτά και από τον περιβάλλοντα χώρο, όπου σταματήσαμε για αρκετή ώρα προκειμένου να απολαύσουμε τη θέα, οι υπόλοιποι της παρέας κάθισαν σε ένα καφέ στη συμβολή των οδών Kujundziluk και Mala Tepa, για πρωινό.
Εγώ εκμεταλλεύτηκα την ευκαιρία για να περπατήσω στο Μόσταρ πρωινή ώρα. Βέβαια όχι και τόσο πρωινή, αφού η θερμοκρασία είχε ανέβει ήδη αρκετά.
Περπάτησα, λίγο κατά μήκος της οδού Kujundziluk, έκανα μια παράκαμψη και ανακάλυψα ένα καταπληκτικό μπαρ το οποίο ονομάζεται Cave. Όνομα και πράγμα, αφού ήταν πραγματική σπηλιά μέσα στο κέντρο του Μόσταρ και ως εκ τούτου πολύ δροσερή.
Μέσα στον καύσωνα, ο οποίος είχε αρχίσει να επελαύνει, το μπαρ αυτό μου φάνηκε σαν όαση μέσα στην έρημο. Σκέφτηκα προς στιγμή, να καθίσω να πιω ένα ποτό μέσα στη δροσιά, ή έστω ακόμα και μια μπίρα. Όμως η λογική επικράτησε. Θα είχαμε πολλά χιλιόμετρα να διανύσουμε μέσα στην ημέρα και στο δρόμο, τον οποίο είχα σχεδιάσει με παρακάμψεις θα βλέπαμε όμορφες τοποθεσίες. Έτσι παράτησα την ιδέα του ποτού στο μπαρ Cave και συνέχισα να περπατώ κατά μήκος του πεζόδρομου Kujundziluk. Έφτασα στην παλιά γέφυρα
και πέρασα απέναντι στον δυτικό τομέα της παλιάς πόλης.
Έκανα μια μικρή βόλτα,
πέρασα από την όμορφη μονότοξη γέφυρα διάβασης του παραπόταμου Radobolja, την Kriva Ćuprija,
επέστρεψα στην παλιά γέφυρα
και όταν έφτασα στη συμβολή της οδού (πεζόδρομου Kujundziluk) με το σοκάκι προς το ξενοδοχείο μας, ανέβηκα τα σκαλάκια, έστριψα δεξιά (νότια) και περπάτησα κατά μήκος της λεωφόρου Maršala Tita, μέχρι τη γέφυρα Lucki most, που βρίσκεται νότια, σε απόσταση 100 περίπου μέτρων από την παλιά γέφυρα και η οποία κατασκευάστηκε επί αυστροουγγρικής κατοχής. Επειδή είναι νότια της παλιάς γέφυρας, στις ηλιόλουστες ημέρες, όπως ήταν εκείνο το πρωινό της έκτης Ιουλίου του έτους 2017, βρίσκεται στη κατάλληλη θέση για φωτογράφιση της παλιάς γέφυρας. Έτσι συμβαίνει στο βόρειο ημισφαίριο, όταν η ημέρα είναι ηλιόλουστη από νότο προς βορρά έχεις τον ήλιο πίσω και τον εκμεταλλεύεσαι για την ποιότητα και φωτισμό των φωτογραφιών. Προφανώς το αντίθετο συμβαίνει στο νότιο ημισφαίριο.
Τότε θυμήθηκα και τους Κινέζους, οι οποίοι τα υπολογίζουν όλα. Όταν είχα επισκεφτεί την Απαγορευμένη Πόλη, η είσοδος κάτω από το βαρύτατο (1,50 τόνου) πορτρέτο του συντρόφου (κατά τους Μαοϊκούς προέδρου) Μάο ήταν στη νότια πύλη. Όπως προχωρούσες είχες υπέροχη θέα προς τα χρωματιστά κτίρια και τα στολίσματα. Έτσι προχωρώντας προς βορρά έβγαζες άριστες φωτογραφίες.
Είχα φτάσει στη γέφυρα Lucki most, οπότε άφησα τις παραπάνω σκέψεις μου και επικεντρώθηκα στη θέα και στη φωτογράφιση της παλιάς γέφυρας και της παλιάς πόλης του Μόσταρ.
Το Μόσταρ είναι πολύ όμορφο, τόσο την ημέρα, όσο κυρίως τη νύχτα. Στο Mostar, άξιζε η διανυκτέρευση, η πόλη είναι όμορφα φωτισμένη και αισθάνθηκα ότι βρισκόμουν σε μαγικό μέρος. Όμως είχαμε ξεφύγει από το πρόγραμμα. Το Μόσταρ είναι πολύ όμορφο και επιτρέπεται να ξεφύγεις από το πρόγραμμα. Κι εγώ είχα ξεφύγει παραπάνω. Η ώρα ήταν έντεκα το πρωί, όταν με βήμα ταχύ έφτασα στο ξενοδοχείο.
Και οι άλλοι τότε είχαν συγκεντρωθεί. Ήδη είχαμε παρέκκλιση δύο ωρών από το πρόγραμμα. Έκανα ένα σύντομο ντους, γιατί όπως προανέφερα ο καύσωνας είχε αρχίσει να επελαύνει, άλλαξα ρούχα και ολόφρεσκος έβαλα κι εγώ την αποσκευή μου στο Ford Focus της Hertz. Η ώρα προσέγγιζε δώδεκα το μεσημέρι. Το πρόγραμμα είχε καταπατηθεί για τα καλά. Είμαστε τρεις ώρες πίσω, αλλά αυτό δεν είχε καμία σημασία. Είδαμε καλά το κέντρο της παλιάς πόλης του Μόσταρ. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και μετά την απότομη κατηφόρα, στρίψαμε δεξιά (βόρεια) και κατευθυνθήκαμε μέσω της λεωφόρου Maršala Tita προς τη νέα πόλη.
Όπως αναφέρθηκε στο προηγούμενο κεφάλαιο, στο ιστορικό κέντρο της πόλης έγινε αποκατάσταση των ζημιών. Όμως, στη νέα πόλη του Μόσταρ, τα σημάδια του πολέμου είναι ακόμη πολύ ορατά, όπως φαίνεται και στην παραπάνω, αλλά και στις δύο παρακάτω φωτογραφίες.
Με το αυτοκίνητο προχωρήσαμε λίγο ακόμα βόρεια μέχρι το σημείο συμβολής της λεωφόρου Maršala Tita, με την οδό Brace Brkica, όπου στρίψαμε αριστερά, υπήρχε ένα μποτιλιάρισμα λόγω των εκτεταμένων έργων υποδομής στην πόλη, συνεχίσαμε κατά μήκος της λεωφόρου Mostarskog bataljona (προέκτασης της οδού Brace Brkica), περάσαμε τη γέφυρα, οπότε βρεθήκαμε από τον ανατολικό τομέα στον δυτικό τομέα. Φτάσαμε στο τέλος της λεωφόρου Mostarskog bataljona. Εκεί βρίσκεται η πλατεία Španski trg και το Mostar Gymnasium, ενώ δίπλα είναι το κεντρικό πάρκο της πόλης το Park Zrinjevac.
Το Mostar Gymnasium είναι ένα αρχιτεκτονικό διαμάντι της αυστροουγγρικής περιόδου
και άνοιξε στις 26 Οκτωβρίου του έτους 1893, ενώ κατά τη διάρκεια της Γιουγκοσλαβικής περιόδου θεωρείτο από τα πιο αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην τότε ενιαία Γιουγκοσλαβία. Παρκάραμε το αυτοκίνητο και κάναμε μια βόλτα στο γειτονικό πάρκο το Park Zrinjevac. Όμως δυστυχώς ο χρόνος είναι αμείλικτος και έπρεπε να φύγουμε από το Μόσταρ.
Μου άρεσε πολύ το Μόσταρ και φεύγοντας από το ξενοδοχείο, είχα κάνει μια ανάρτηση στο facebook. Όταν ύστερα από μερικές ώρες είχα περάσει τα σύνορα και είχα βρεθεί από τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη στην Κροατία και (ως χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης) είχα ενεργοποιήσει το internet, έλαβα ένα συγκινητικό μήνυμα, από φίλο και μεγαλύτερο συνάδελφο, ο οποίος είχε εξοριστεί αρκετά χρόνια επί χούντας.
Το μήνυμα το οποίο μου είχε σταλεί, ως σχόλιο στην ανάρτησή μου, ανέφερε τα εξής:
«Αχ βρε Γιώργο, τι μου θύμισες. Πριν 14 χρόνια, αρχές Αυγούστου 1993, ο εμφύλιος στη Βοσνία στο αποκορύφωμά του. Ήμουν ένας από τους 20 Έλληνες που μετείχαμε στη διεθνή (1.500 συμμετοχές) φιλειρηνική πορεία με τίτλο MIR SADA (στα Σέρβικα ΕΙΡΗΝΗ ΤΩΡΑ). Μέσα από τις εμπόλεμες περιοχές διασχίζαμε τις πόλεις μοιράζοντας την έκκλησή μας για κατάπαυση των εχθροπραξιών. Έτσι βρεθήκαμε και στο Μόσταρ – που είχαν ανατινάξει την ιστορική γέφυρα. Σταματήσαμε σε μια πλατεία που στο κέντρο είχε μια καθολική εκκλησία με οξύκορφο (μυτερό) καμπαναριό. Εδώ μια φωτογραφία με δυο οπλισμένους χριστιανούς Κροάτες πολιτοφύλακες μαζί με τον γείτονα και φίλο τους μουσουλμάνο (με το σορτσάκι) που τον προστάτευαν από τους συμμαχητές τους. Αν ανακαλύψεις αυτή την πλατεία, θα μου έκανες μεγάλη χάρη να την φωτογραφίσεις για μένα.».
Προφανώς το μήνυμα συνοδευόταν από μια φωτογραφία του φίλου μου με τους Κροάτες πολιτοφύλακες και τον μουσουλμάνο γείτονά τους και φίλο τους.
Δυστυχώς όμως, είχα φύγει από το Μόσταρ και δεν κατάφερα να κάνω το χατίρι του αγαπημένου μου φίλου. Ήταν κάτι το οποίο με είχε στενοχωρήσει.
Φύγαμε εντυπωσιασμένοι από το Μόσταρ, με τελικό στόχο το Zadar, όπου είχα κάνει την επόμενη κράτηση για διανυκτέρευση. Πάλι θα αλλάζαμε χώρα. Αλλά πριν φτάσουμε στο Zadar, είχαμε ενδιάμεσους σταθμούς. Από τους κορυφαίους του ταξιδιού. Και ο πρώτος ήταν το Blagaj με τις πηγές του ποταμού Μπούνα, παραπόταμου του Νερέτβα. Βγήκαμε από το Μόσταρ
και κατευθυνθήκαμε προς το Blagaj.
Ξυπνώντας το πρωί, ανέβηκα πάλι στην ταράτσα του ξενοδοχείου και έβγαλα πρωινές φωτογραφίες του Μόσταρ από ψηλά.
Στη συνέχεια κατέβηκα και αφού έριξα μια ματιά προς το ξενοδοχείο,
η ταράτσα του οποίου ήταν ένα βασικό κριτήριο για την επιλογή του, έκανα μια δίωρη πρωινή βόλτα στην πόλη, εκμεταλλευόμενος το χρόνο όπου οι άλλοι σταμάτησαν σε κάποιο καφέ για πρωινό. Με ακολούθησαν μόνο στην αρχή της βόλτας, όπου κατεβήκαμε στον κεντρικό πεζόδρομο του ανατολικού τομέα τον πεζόδρομο Kujundziluk,
όπου στο τέλος αυτού και στην αρχή της οδού Mala Tepa βρίσκεται το τζαμί Koski Mehmed pasha's mosque.
Μπήκαμε μέσα στο τζαμί να παρατηρήσουμε το εσωτερικό του,
αλλά για μένα, είχε περισσότερο ενδιαφέρον ο εξωτερικός του χώρος με υπέροχη θέα προς την παλιά γέφυρα και προφανώς προς τον ποταμό Νερέτβα. Φωτογραφίσαμε την παλιά γέφυρα και τους περιβάλλοντες αυτή χώρους,
φωτογραφίσαμε τον ποταμό Νερέτβα προς βορρά,
φωτογραφίσαμε την όμορφη περιοχή με τα πέτρινα κτίσματα στον δυτικό τομέα της παλιάς πόλης
και φωτογραφίσαμετον λόφο με το σταυρό (προφανώς στη δυτική πλευρά), σταυρός ο οποίος δεσπόζει πάνω από την πόλη.
Όταν βγήκαμε από το τζαμί, όπου καθίσαμε λίγα λεπτά και από τον περιβάλλοντα χώρο, όπου σταματήσαμε για αρκετή ώρα προκειμένου να απολαύσουμε τη θέα, οι υπόλοιποι της παρέας κάθισαν σε ένα καφέ στη συμβολή των οδών Kujundziluk και Mala Tepa, για πρωινό.
Εγώ εκμεταλλεύτηκα την ευκαιρία για να περπατήσω στο Μόσταρ πρωινή ώρα. Βέβαια όχι και τόσο πρωινή, αφού η θερμοκρασία είχε ανέβει ήδη αρκετά.
Περπάτησα, λίγο κατά μήκος της οδού Kujundziluk, έκανα μια παράκαμψη και ανακάλυψα ένα καταπληκτικό μπαρ το οποίο ονομάζεται Cave. Όνομα και πράγμα, αφού ήταν πραγματική σπηλιά μέσα στο κέντρο του Μόσταρ και ως εκ τούτου πολύ δροσερή.
Μέσα στον καύσωνα, ο οποίος είχε αρχίσει να επελαύνει, το μπαρ αυτό μου φάνηκε σαν όαση μέσα στην έρημο. Σκέφτηκα προς στιγμή, να καθίσω να πιω ένα ποτό μέσα στη δροσιά, ή έστω ακόμα και μια μπίρα. Όμως η λογική επικράτησε. Θα είχαμε πολλά χιλιόμετρα να διανύσουμε μέσα στην ημέρα και στο δρόμο, τον οποίο είχα σχεδιάσει με παρακάμψεις θα βλέπαμε όμορφες τοποθεσίες. Έτσι παράτησα την ιδέα του ποτού στο μπαρ Cave και συνέχισα να περπατώ κατά μήκος του πεζόδρομου Kujundziluk. Έφτασα στην παλιά γέφυρα
και πέρασα απέναντι στον δυτικό τομέα της παλιάς πόλης.
Έκανα μια μικρή βόλτα,
πέρασα από την όμορφη μονότοξη γέφυρα διάβασης του παραπόταμου Radobolja, την Kriva Ćuprija,
επέστρεψα στην παλιά γέφυρα
και όταν έφτασα στη συμβολή της οδού (πεζόδρομου Kujundziluk) με το σοκάκι προς το ξενοδοχείο μας, ανέβηκα τα σκαλάκια, έστριψα δεξιά (νότια) και περπάτησα κατά μήκος της λεωφόρου Maršala Tita, μέχρι τη γέφυρα Lucki most, που βρίσκεται νότια, σε απόσταση 100 περίπου μέτρων από την παλιά γέφυρα και η οποία κατασκευάστηκε επί αυστροουγγρικής κατοχής. Επειδή είναι νότια της παλιάς γέφυρας, στις ηλιόλουστες ημέρες, όπως ήταν εκείνο το πρωινό της έκτης Ιουλίου του έτους 2017, βρίσκεται στη κατάλληλη θέση για φωτογράφιση της παλιάς γέφυρας. Έτσι συμβαίνει στο βόρειο ημισφαίριο, όταν η ημέρα είναι ηλιόλουστη από νότο προς βορρά έχεις τον ήλιο πίσω και τον εκμεταλλεύεσαι για την ποιότητα και φωτισμό των φωτογραφιών. Προφανώς το αντίθετο συμβαίνει στο νότιο ημισφαίριο.
Τότε θυμήθηκα και τους Κινέζους, οι οποίοι τα υπολογίζουν όλα. Όταν είχα επισκεφτεί την Απαγορευμένη Πόλη, η είσοδος κάτω από το βαρύτατο (1,50 τόνου) πορτρέτο του συντρόφου (κατά τους Μαοϊκούς προέδρου) Μάο ήταν στη νότια πύλη. Όπως προχωρούσες είχες υπέροχη θέα προς τα χρωματιστά κτίρια και τα στολίσματα. Έτσι προχωρώντας προς βορρά έβγαζες άριστες φωτογραφίες.
Είχα φτάσει στη γέφυρα Lucki most, οπότε άφησα τις παραπάνω σκέψεις μου και επικεντρώθηκα στη θέα και στη φωτογράφιση της παλιάς γέφυρας και της παλιάς πόλης του Μόσταρ.
Το Μόσταρ είναι πολύ όμορφο, τόσο την ημέρα, όσο κυρίως τη νύχτα. Στο Mostar, άξιζε η διανυκτέρευση, η πόλη είναι όμορφα φωτισμένη και αισθάνθηκα ότι βρισκόμουν σε μαγικό μέρος. Όμως είχαμε ξεφύγει από το πρόγραμμα. Το Μόσταρ είναι πολύ όμορφο και επιτρέπεται να ξεφύγεις από το πρόγραμμα. Κι εγώ είχα ξεφύγει παραπάνω. Η ώρα ήταν έντεκα το πρωί, όταν με βήμα ταχύ έφτασα στο ξενοδοχείο.
Και οι άλλοι τότε είχαν συγκεντρωθεί. Ήδη είχαμε παρέκκλιση δύο ωρών από το πρόγραμμα. Έκανα ένα σύντομο ντους, γιατί όπως προανέφερα ο καύσωνας είχε αρχίσει να επελαύνει, άλλαξα ρούχα και ολόφρεσκος έβαλα κι εγώ την αποσκευή μου στο Ford Focus της Hertz. Η ώρα προσέγγιζε δώδεκα το μεσημέρι. Το πρόγραμμα είχε καταπατηθεί για τα καλά. Είμαστε τρεις ώρες πίσω, αλλά αυτό δεν είχε καμία σημασία. Είδαμε καλά το κέντρο της παλιάς πόλης του Μόσταρ. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και μετά την απότομη κατηφόρα, στρίψαμε δεξιά (βόρεια) και κατευθυνθήκαμε μέσω της λεωφόρου Maršala Tita προς τη νέα πόλη.
Όπως αναφέρθηκε στο προηγούμενο κεφάλαιο, στο ιστορικό κέντρο της πόλης έγινε αποκατάσταση των ζημιών. Όμως, στη νέα πόλη του Μόσταρ, τα σημάδια του πολέμου είναι ακόμη πολύ ορατά, όπως φαίνεται και στην παραπάνω, αλλά και στις δύο παρακάτω φωτογραφίες.
Με το αυτοκίνητο προχωρήσαμε λίγο ακόμα βόρεια μέχρι το σημείο συμβολής της λεωφόρου Maršala Tita, με την οδό Brace Brkica, όπου στρίψαμε αριστερά, υπήρχε ένα μποτιλιάρισμα λόγω των εκτεταμένων έργων υποδομής στην πόλη, συνεχίσαμε κατά μήκος της λεωφόρου Mostarskog bataljona (προέκτασης της οδού Brace Brkica), περάσαμε τη γέφυρα, οπότε βρεθήκαμε από τον ανατολικό τομέα στον δυτικό τομέα. Φτάσαμε στο τέλος της λεωφόρου Mostarskog bataljona. Εκεί βρίσκεται η πλατεία Španski trg και το Mostar Gymnasium, ενώ δίπλα είναι το κεντρικό πάρκο της πόλης το Park Zrinjevac.
Το Mostar Gymnasium είναι ένα αρχιτεκτονικό διαμάντι της αυστροουγγρικής περιόδου
και άνοιξε στις 26 Οκτωβρίου του έτους 1893, ενώ κατά τη διάρκεια της Γιουγκοσλαβικής περιόδου θεωρείτο από τα πιο αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην τότε ενιαία Γιουγκοσλαβία. Παρκάραμε το αυτοκίνητο και κάναμε μια βόλτα στο γειτονικό πάρκο το Park Zrinjevac. Όμως δυστυχώς ο χρόνος είναι αμείλικτος και έπρεπε να φύγουμε από το Μόσταρ.
Μου άρεσε πολύ το Μόσταρ και φεύγοντας από το ξενοδοχείο, είχα κάνει μια ανάρτηση στο facebook. Όταν ύστερα από μερικές ώρες είχα περάσει τα σύνορα και είχα βρεθεί από τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη στην Κροατία και (ως χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης) είχα ενεργοποιήσει το internet, έλαβα ένα συγκινητικό μήνυμα, από φίλο και μεγαλύτερο συνάδελφο, ο οποίος είχε εξοριστεί αρκετά χρόνια επί χούντας.
Το μήνυμα το οποίο μου είχε σταλεί, ως σχόλιο στην ανάρτησή μου, ανέφερε τα εξής:
«Αχ βρε Γιώργο, τι μου θύμισες. Πριν 14 χρόνια, αρχές Αυγούστου 1993, ο εμφύλιος στη Βοσνία στο αποκορύφωμά του. Ήμουν ένας από τους 20 Έλληνες που μετείχαμε στη διεθνή (1.500 συμμετοχές) φιλειρηνική πορεία με τίτλο MIR SADA (στα Σέρβικα ΕΙΡΗΝΗ ΤΩΡΑ). Μέσα από τις εμπόλεμες περιοχές διασχίζαμε τις πόλεις μοιράζοντας την έκκλησή μας για κατάπαυση των εχθροπραξιών. Έτσι βρεθήκαμε και στο Μόσταρ – που είχαν ανατινάξει την ιστορική γέφυρα. Σταματήσαμε σε μια πλατεία που στο κέντρο είχε μια καθολική εκκλησία με οξύκορφο (μυτερό) καμπαναριό. Εδώ μια φωτογραφία με δυο οπλισμένους χριστιανούς Κροάτες πολιτοφύλακες μαζί με τον γείτονα και φίλο τους μουσουλμάνο (με το σορτσάκι) που τον προστάτευαν από τους συμμαχητές τους. Αν ανακαλύψεις αυτή την πλατεία, θα μου έκανες μεγάλη χάρη να την φωτογραφίσεις για μένα.».
Προφανώς το μήνυμα συνοδευόταν από μια φωτογραφία του φίλου μου με τους Κροάτες πολιτοφύλακες και τον μουσουλμάνο γείτονά τους και φίλο τους.
Δυστυχώς όμως, είχα φύγει από το Μόσταρ και δεν κατάφερα να κάνω το χατίρι του αγαπημένου μου φίλου. Ήταν κάτι το οποίο με είχε στενοχωρήσει.
Φύγαμε εντυπωσιασμένοι από το Μόσταρ, με τελικό στόχο το Zadar, όπου είχα κάνει την επόμενη κράτηση για διανυκτέρευση. Πάλι θα αλλάζαμε χώρα. Αλλά πριν φτάσουμε στο Zadar, είχαμε ενδιάμεσους σταθμούς. Από τους κορυφαίους του ταξιδιού. Και ο πρώτος ήταν το Blagaj με τις πηγές του ποταμού Μπούνα, παραπόταμου του Νερέτβα. Βγήκαμε από το Μόσταρ
και κατευθυνθήκαμε προς το Blagaj.
Last edited: