gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.619
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι του πηγαιμού
- Ποντγκόριτσα
- Ποντγκόριτσα - Μόσταρ
- Μόσταρ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ημερήσια περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ζάνταρ
- Ζάνταρ
- Ζάνταρ - Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Πρωινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Μεσημεριανή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Απογευματινή βόλτα
- Ζάγκρεμπ - Κυριακάτικη βόλτα
- Rijeka
- Χερσόνησος Ίστριας
- Opatija
- Επιστροφή Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Τρογκίρ
- Τρογκίρ
- Σπλίτ - 1η νύχτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα ΙΙ
- Σπλίτ - 2η νύχτα
- Omiš - Επιτέλους μπάνιο
- Σπλίτ - Λόφος Μάριαν
- Σπλίτ - Τελευταία νύχτα
- Σπλίτ - Makarska
- Makarska - Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ - Κότορ
- Πρώτη βόλτα στο Κότορ
- Πρωινό Κότορ
- Κότορ Seprentine
- Φωτιά στο Λοβτσέν National Park
- Cetinje
- Cetinje - Κότορ
- Κότορ - Ανάβαση κ θέα της πόλης
- Κότορ - Τελευταία νύχτα
- Στάση Μπούντβα
- Τέλος Διαδρομής
- Επίλογος
Κεφάλαιο 7. Το ταξίδι Μόσταρ - Ζαντάρ (Blagaj, Pocitelj, Kravica).
Ύστερα από 13 χιλιόμετρα και αφού περάσαμε δίπλα από το αεροδρόμιο του Mostar, φτάσαμε στο Blagaj. Έκανε ζέστη οπότε προχωρήσαμε με το αυτοκίνητο, πληρώσαμε ένα πολύ μικρό εισιτήριο της τάξης του ενός μάρκου και παρκάραμε το αυτοκίνητο κοντά στα ενδιαφέροντα της περιοχής, ώστε να αποφύγουμε, όσο είναι δυνατό, το μεσημεριανό περπάτημα στον καύσωνα. Θυμήθηκα ότι πριν από έξι μήνες ήμουν πάλι στη Βοσνία, το χιόνι στο Sarajevo, ξεπερνούσε σε πολλά σημεία τους 20 πόντους και θυμήθηκα πόσο ευτυχής ήμουν τότε. Τη ζέστη δεν την αντέχω. Με το κρύο τα πάω πάρα πολύ καλά. Αυτός είναι άλλωστε και ο βασικός λόγος που αποκεντρώθηκα από την πόλη και διαμένω μόνιμα σε ερημική παραλία με κρύα νερά, τα οποία και αξιοποιώ, κολυμπώντας, δώδεκα μήνες το χρόνο. Βγήκαμε από το αυτοκίνητο και βλέπω τον ποταμό Μπούνα με πεντακάθαρα γαλαζοπράσινα νερά.
Σκέφτηκα τη θάλασσα, σκέφτηκα και πόσο ευτυχής θα γινόμουν εκείνη την ώρα εάν ήμουν μέσα στα δροσερά νερά της και σκέφτηκα επίσης ότι ήταν αδύνατο να βουτήξω στον ποταμό, λόγω των ρηχών νερών.
Πάντως το τοπίο είναι πανέμορφο.
Το Blagaj, το οποίο βρίσκεται λίγο έξω από το Mostar, σε απόσταση 13 περίπου χιλιομέτρων όπως αναφέρθηκε παραπάνω, είναι ένα το χωριό, όπου εκεί βρίσκεται το Blagaj Tekke,
ένα μοναστήρι-χάνι του 16ου αιώνα, κατασκευασμένο από δερβίσηδες και πρόκειται για ένα σύμπλεγμα τζαμιού, ξενοδοχείου και φαγάδικου, κατάντη του οποίου είναι οι πηγές του ποταμού Μπούνα, παραπόταμου του Νερέτβα.
Το Blagaj Tekke, το οποίο βρίσκεται ανάντη των πηγών του ποταμού Μπούνα,
είναι στη βάση ενός βράχου ύψους, περίπου, διακοσίων μέτρων.
Αυτός είναι ο κύριος λόγος, όπου, κυρίως, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει γνωστό το Blagaj. Είναι η μοναδικότητα του τοπίου.
Οι φυσικές ομορφιές του είναι πολλές και οι οποίες το καθιστούν ένα από τα ωραιότερα χωριά της Ερζεγοβίνης.
Δύο από την παρέα επισκέφτηκαν το Blagaj Tekke,
εγώ πάντως προτίμησα να απολαύσω τη θέα από τη γέφυρα
και στη συνέχεια από ένα bar - restaurant.
Στην περιοχή κάτω και δίπλα από το Blagaj Tekke και από τις πηγές του ποταμού Μπούνα, λειτουργούν πολλά καφέ, bar, restaurant.
Καθίσαμε σε ένα από αυτά και παραγγείλαμε μπίρες Sarajevsko, για να δροσιστούμε. Δίπλα μας πολλοί έτρωγαν. Είχε μεγάλη ποικιλία φαγητών, αλλά γύρω μου παρατήρησα ότι οι περισσότεροι προτιμούσαν ψαρόσουπες και ψητές πέστροφες. Εμείς δεν θέλαμε να φάμε, λόγω των πολλών χιλιομέτρων που θα είχαμε μπροστά μας. Άλλωστε ο καύσωνας δεν ενδείκνυται για φαγητό.
Μετά τις μπίρες Sarajevsko, τις οποίες πίνοντας, απολαμβάνοντας τη θέα του μοναδικού αυτού τοπίου,
αποφασίσαμε να φύγουμε. Άλλωστε είχαμε να περάσουμε και από άλλα όμορφα μέρη, πριν καταλήξουμε στην πόλη, όπου ο μεγάλος σκηνοθέτης Άλφρεντ Χίτσκοκ θεωρούσε ότι είχε ανακαλύψει το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου. Επόμενη στάση του οδικού ταξιδιού μας ήταν το χωριό Pocitelj, σε απόσταση 24 km, από το Blagaj. Ακολουθήσαμε τον οδικό άξονα Ε73/Μ17, μια πολύ όμορφη διαδρομή δίπλα στον ποταμό Νερέτβα
και ύστερα από είκοσι λεπτά, περίπου παρκάραμε το αυτοκίνητο σε ένα μικρό πλάτωμα,
δίπλα στον οδικό άξονα, ρίξαμε μια πρώτη ματιά στον περιτοιχισμένο οικισμό, στον οποίο δέσποζε ένας πύργος και ένα τζαμί
και ξεκινήσαμε βόλτα προς το χωριό.
Το Pocitelj, είναι ένα ιστορικό χωριό, δίπλα στον ποταμό Νερέτβα, που έχει ανακηρυχθεί χώρος παγκόσμιας κληρονομιάς από την Unesco. Είναι πολύ όμορφο και γραφικό χωριό, περιτοιχισμένο, με έντονο το οθωμανικό στοιχείο, χτισμένο από τον 15 αιώνα. Το χωριό διαθέτει το φρούριο (Kula Počitelj),
ένα μεσαιωνικό κάστρο, με θέα στα πέτρινα σπιτάκια, στα πέτρινα δρομάκια και στον ποταμό Νερέτβα, το τζαμί Šišman Ibrahim immersed Mosque του 16ου αιώνα,
παραδοσιακά πέτρινα στενά και μερικές επιλογές για καφέ και σουβενίρ.
Ένας μεγάλος αριθμός καλλιτεχνών, έχει αγοράσει και αναπαλαιώσει αρκετά σπίτια.
Ο μόνιμος πληθυσμός του χωριού ανάρχεται σε 900 περίπου κατοίκους.
Μετά το περπάτημα στα πέτρινα σοκάκια διψάσαμε και κοντά στην έξοδο είδαμε δυο τρεις γιαγιάδες που πωλούσαν φρεσκοστυμμένους χυμούς. Ήπιαμε από ένα χυμό ρόδι, είδαμε μια μεγάλη διαφημιστική αφίσα για τους καταρράκτες Kravica,
βγήκαμε από το περιτοιχισμένο χωριό και προχωρήσαμε προς το αυτοκίνητο προκειμένου να πάμε στους καταρράκτες Kravica, σε απόσταση 22km, περίπου, από το χωριό Pocitelj. Συνεχίσαμε, ακολουθώντας κατ αρχή πάλι τον οδικό άξονα Μ17, παράλληλα στον ποταμό Νερέτβα, έως τη γέφυρα διάβασης αυτού στην πόλη Čapljina, μια πόλη της Ερζεγοβίνης με πληθυσμό 28.000 περίπου κατοίκων,
κοντά στα σύνορα με την Κροατία, σύνορα από τα οποία η πόλη απέχει 20km. Από την πόλη Čapljina, ακολουθήσαμε τον οδικό άξονα Μ6, ο οποίος στη θέση αυτή είναι δίπλα στον ποταμό Trebizat, παραπόταμο του ποταμού Νερέτβα, περάσαμε με κάτω διάβαση από τον αυτοκινητόδρομο Α1, ο οποίος στη θέση αυτή είναι σχεδιασμένος σε χαραδρογέφυρα μεγάλου ύψους,
προχωρήσαμε κατά μήκος του οδικού άξονα Μ6, μέχρι το τέλος της περιοχής Studenci, όπου με στροφή 180 μοιρών, περίπου, προχωρήσαμε σε έναν ανηφορικό ασφαλτόδρομο και ύστερα από 3km, φτάσαμε στο parking των καταρρακτών Kravica. Έτσι ύστερα από είκοσι πέντε λεπτά, περίπου, φτάσαμε από το χωριό Pocitelj στους καταρράκτες Kravica. Ήμουν περίεργος να δω τους καταρράκτες Kravica, γιατί κάποιοι ταξιδιωτικοί οδηγοί τους θεωρούν ως μίνι έκδοση των καταρρακτών του Iguazu.
Φτάσαμε στο πάρκινγκ, το οποίο κόστιζε 2 ευρώ, η είσοδος στον χώρο κόστιζε 1 ευρώ το άτομο, ενώ υπήρχε και η εναλλακτική επιλογή να ανεβοκατέβεις με τρενάκι, το οποίο δεν το προτιμήσαμε, ζήτημα που εκ των υστέρων αποδείχθηκε λάθος, λόγω απότομων κλίσεων σε συνδυασμό με τη μεσημεριανή ώρα και τον καύσωνα της ημέρας εκείνης. Αν θυμάμαι καλά το τρενάκι κόστιζε 3 ευρώ το άτομο.
Αρχίσαμε να κατεβαίνουμε προς τους καταρράκτες
περπατώντας, κάποια τμήματα είχαν μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, οπότε απαιτείτο και η ανάλογη προσοχή. Ύστερα από λίγη ώρα και πάντως όχι σε τέσσερα λεπτά που είχα διαβάσει, φτάσαμε στους καταρράκτες.
Οι καταρράκτες Kravica σχηματίζονται από τον ποταμό Trebizat, παραπόταμο του Νερέτβα, έχουν ύψος που φτάνει τα 28 μέτρα
και κατάντη αυτών σχηματίζεται μια φυσική λίμνη, ανάμεσα σε πυκνή βλάστηση, στη λίμνη αυτή τα νερά είναι ήσυχα,
ως εκ τούτου η λίμνη είναι προσβάσιμη για μπάνιο,
ενώ μέχρι και νερόφιδα κυκλοφορούσαν.
Παρ' όλο τον καύσωνα, δεν έβαλα ούτε την πατούσα μου στα δροσερά νερά της λίμνης. Προφανώς, όχι γιατί ήταν κρύα τα νερά. Κάνω μπάνιο στη θάλασσα και τους δώδεκα μήνες του χρόνου. Και η θάλασσα που κάνω μπάνιο, θεωρείται ότι είναι από τις πιο κρύες στην Ελλάδα. Απλώς λόγω μικροβιοφοβίας, θεώρησα ότι υπήρχε πολύς κόσμος που βρισκόταν στη λίμνη και παρ' όλο του ότι υπάρχει κίνηση του νερού, άρα και αερισμός, γιατί το όλο σύστημα παραπέμπει σε συνθήκες ποταμού παρά σε λίμνης, απέφυγα λόγω πολυκοσμίας να βουτήξω. Άλλωστε έχω συνηθίσει να κολυμπώ μόνος μου σε βαθιά νερά. Αποφεύγω τα ρηχά νερά, τα οποία ήταν σε μεγάλο ποσοστό στην έκταση της φυσικής λίμνης η οποία σχηματίζεται λόγω των καταρρακτών και της γεωμορφολογίας της περιοχής στη θέση αυτή του ποταμού Trebizat.
Υπάρχουν και τρία - τέσσερα καφέ, περιμετρικά της λίμνης, σκέφτηκα να καθίσουμε σε ένα από αυτά
για μια μπίρα να απολαύσουμε τις εξαιρετικές εικόνες, μετά όμως σκέφτηκα τον γολγοθά, δηλαδή την ανηφόρα που μας περίμενε, σε συνδυασμό με τον καύσωνα, τον ιδρώτα που δεν αντέχω και αποφασίσαμε να αποφύγουμε τη διαδικασία της μπιροποσίας. Αφού καθίσαμε λίγη ώρα σε ένα παγκάκι, για να στεγνώσει ένας από την παρέα που βούτηξε για λίγο στη λίμνη, αποχαιρετήσαμε το εξαιρετικό θέαμα των καταρρακτών Kravica.
Τότε ξεκίνησε ο γολγοθάς.
Ανηφορίσαμε μέσα στον καύσωνα και ύστερα από λίγη ώρα φτάσαμε στο parking των καταρρακτών. Αισθάνθηκα πολύ μεγάλη ευτυχία, όταν μπήκαμε στο νοικιασμένο ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο Ford Focus της Hertz.
Η ώρα είχε φτάσει 16.00, όταν φύγαμε από τους καταρράκτες Kravica. Προφανώς είχε εγκαταλειφθεί η εναλλακτική επιλογή διέλευσης από Lozovac για τον εθνικό δρυμό Krka. Είχε εγκαταλειφθεί, γιατί θα χάναμε το κατά τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου. Και ήμουν περίεργος. Θα είχε δίκιο ο μεγάλος σκηνοθέτης; Προφανώς είχα τις αμφιβολίες μου. Ξεκινήσαμε από τους καταρράκτες Kravica, ακολουθήσαμε τον οδικό άξονα Μ6 (μάλλον συνεχίσαμε να τον ακολουθούμε) με βορειοδυτική κατεύθυνση για 14km, στρίψαμε δυτικά στον επαρχιακό δρόμο R422, περάσαμε χωρίς καθυστέρηση τα σύνορα, βρεθήκαμε στην Κροατία και ύστερα από 15km περίπου, βγήκαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε65,
κατευθυνόμενοι προς Zadar.
Πριν περάσουμε στην Κροατία και μετά από το χωριό Pocitelj μου είχε δημιουργηθεί η εντύπωση ότι αν και είμαστε στα εδάφη της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, ήταν σαν να είμαστε σε Κροατική επικράτεια. Κυκλοφορούσαν τρία νομίσματα. Το ευρώ, το μάρκο και η κούνα. Οι αναλογίες στην αγορά ήταν 1ευρώ=2μάρκα=8 κούνες.
Εμείς όμως είμαστε πλέον στην Κροατία κατευθυνόμενοι προς Zadar, από τον αυτοκινητόδρομο Ε65.
Μπήκαμε λοιπόν στην Κροατία. Κάτι η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της, κυρίως από τη ρωμαϊκή εποχή, κάτι τα αμέτρητα νησιά της, λίγο ο ήλιος, το απέραντο γαλάζιο και πράσινο μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι σου, η Κροατία, κυρίως στο νότιο παραλιακό τμήμα της, έχει αρκετά κοινά με την Ελλάδα. Το βασικότερο τουριστικό ατού της χώρας είναι προφανώς οι Δαλματικές ακτές, με τα 1.178km ακτογραμμής και τα περισσότερα από 1.000 νησιά.
Όλο το μήκος των Δαλματικών ακτών, από τη χερσόνησο Cavtat στον Νότο μέχρι τη χερσόνησο Istria στο βορρά, τη δαντελωτή ακτογραμμή της Κροατίας και τις πόλεις (από νότο προς βορρά) Dubrovnik, Split, Trogir, Sibenik, Zadar και Rijeka, που καθρεπτίζονται στα νερά της Αδριατικής, ήταν τα βασικά στοιχεία στο πρόγραμμα και το κίνητρο του παρόντος ταξιδιού.
Αυτά σκεφτόμουν μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο Ε65 με κατεύθυνση προς Zadar.
Ύστερα από δύο ώρες και τριάντα λεπτά, αφήσαμε τον αυτοκινητόδρομο Ε65 και μπήκαμε στο Zadar. Μας έκανε μεγάλη εντύπωση η πολύ υψηλή τιμή των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της Κροατίας. Σε λίγα λεπτά είχαμε φτάσει έξω από το διαμέρισμα, στο οποίο είχα κάνει κράτηση.
Ύστερα από 13 χιλιόμετρα και αφού περάσαμε δίπλα από το αεροδρόμιο του Mostar, φτάσαμε στο Blagaj. Έκανε ζέστη οπότε προχωρήσαμε με το αυτοκίνητο, πληρώσαμε ένα πολύ μικρό εισιτήριο της τάξης του ενός μάρκου και παρκάραμε το αυτοκίνητο κοντά στα ενδιαφέροντα της περιοχής, ώστε να αποφύγουμε, όσο είναι δυνατό, το μεσημεριανό περπάτημα στον καύσωνα. Θυμήθηκα ότι πριν από έξι μήνες ήμουν πάλι στη Βοσνία, το χιόνι στο Sarajevo, ξεπερνούσε σε πολλά σημεία τους 20 πόντους και θυμήθηκα πόσο ευτυχής ήμουν τότε. Τη ζέστη δεν την αντέχω. Με το κρύο τα πάω πάρα πολύ καλά. Αυτός είναι άλλωστε και ο βασικός λόγος που αποκεντρώθηκα από την πόλη και διαμένω μόνιμα σε ερημική παραλία με κρύα νερά, τα οποία και αξιοποιώ, κολυμπώντας, δώδεκα μήνες το χρόνο. Βγήκαμε από το αυτοκίνητο και βλέπω τον ποταμό Μπούνα με πεντακάθαρα γαλαζοπράσινα νερά.
Σκέφτηκα τη θάλασσα, σκέφτηκα και πόσο ευτυχής θα γινόμουν εκείνη την ώρα εάν ήμουν μέσα στα δροσερά νερά της και σκέφτηκα επίσης ότι ήταν αδύνατο να βουτήξω στον ποταμό, λόγω των ρηχών νερών.
Πάντως το τοπίο είναι πανέμορφο.
Το Blagaj, το οποίο βρίσκεται λίγο έξω από το Mostar, σε απόσταση 13 περίπου χιλιομέτρων όπως αναφέρθηκε παραπάνω, είναι ένα το χωριό, όπου εκεί βρίσκεται το Blagaj Tekke,

ένα μοναστήρι-χάνι του 16ου αιώνα, κατασκευασμένο από δερβίσηδες και πρόκειται για ένα σύμπλεγμα τζαμιού, ξενοδοχείου και φαγάδικου, κατάντη του οποίου είναι οι πηγές του ποταμού Μπούνα, παραπόταμου του Νερέτβα.
Το Blagaj Tekke, το οποίο βρίσκεται ανάντη των πηγών του ποταμού Μπούνα,
είναι στη βάση ενός βράχου ύψους, περίπου, διακοσίων μέτρων.
Αυτός είναι ο κύριος λόγος, όπου, κυρίως, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει γνωστό το Blagaj. Είναι η μοναδικότητα του τοπίου.
Οι φυσικές ομορφιές του είναι πολλές και οι οποίες το καθιστούν ένα από τα ωραιότερα χωριά της Ερζεγοβίνης.
Δύο από την παρέα επισκέφτηκαν το Blagaj Tekke,
εγώ πάντως προτίμησα να απολαύσω τη θέα από τη γέφυρα
και στη συνέχεια από ένα bar - restaurant.
Στην περιοχή κάτω και δίπλα από το Blagaj Tekke και από τις πηγές του ποταμού Μπούνα, λειτουργούν πολλά καφέ, bar, restaurant.
Καθίσαμε σε ένα από αυτά και παραγγείλαμε μπίρες Sarajevsko, για να δροσιστούμε. Δίπλα μας πολλοί έτρωγαν. Είχε μεγάλη ποικιλία φαγητών, αλλά γύρω μου παρατήρησα ότι οι περισσότεροι προτιμούσαν ψαρόσουπες και ψητές πέστροφες. Εμείς δεν θέλαμε να φάμε, λόγω των πολλών χιλιομέτρων που θα είχαμε μπροστά μας. Άλλωστε ο καύσωνας δεν ενδείκνυται για φαγητό.
Μετά τις μπίρες Sarajevsko, τις οποίες πίνοντας, απολαμβάνοντας τη θέα του μοναδικού αυτού τοπίου,
αποφασίσαμε να φύγουμε. Άλλωστε είχαμε να περάσουμε και από άλλα όμορφα μέρη, πριν καταλήξουμε στην πόλη, όπου ο μεγάλος σκηνοθέτης Άλφρεντ Χίτσκοκ θεωρούσε ότι είχε ανακαλύψει το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου. Επόμενη στάση του οδικού ταξιδιού μας ήταν το χωριό Pocitelj, σε απόσταση 24 km, από το Blagaj. Ακολουθήσαμε τον οδικό άξονα Ε73/Μ17, μια πολύ όμορφη διαδρομή δίπλα στον ποταμό Νερέτβα
και ύστερα από είκοσι λεπτά, περίπου παρκάραμε το αυτοκίνητο σε ένα μικρό πλάτωμα,
δίπλα στον οδικό άξονα, ρίξαμε μια πρώτη ματιά στον περιτοιχισμένο οικισμό, στον οποίο δέσποζε ένας πύργος και ένα τζαμί

και ξεκινήσαμε βόλτα προς το χωριό.
Το Pocitelj, είναι ένα ιστορικό χωριό, δίπλα στον ποταμό Νερέτβα, που έχει ανακηρυχθεί χώρος παγκόσμιας κληρονομιάς από την Unesco. Είναι πολύ όμορφο και γραφικό χωριό, περιτοιχισμένο, με έντονο το οθωμανικό στοιχείο, χτισμένο από τον 15 αιώνα. Το χωριό διαθέτει το φρούριο (Kula Počitelj),
ένα μεσαιωνικό κάστρο, με θέα στα πέτρινα σπιτάκια, στα πέτρινα δρομάκια και στον ποταμό Νερέτβα, το τζαμί Šišman Ibrahim immersed Mosque του 16ου αιώνα,
παραδοσιακά πέτρινα στενά και μερικές επιλογές για καφέ και σουβενίρ.
Ένας μεγάλος αριθμός καλλιτεχνών, έχει αγοράσει και αναπαλαιώσει αρκετά σπίτια.
Ο μόνιμος πληθυσμός του χωριού ανάρχεται σε 900 περίπου κατοίκους.
Μετά το περπάτημα στα πέτρινα σοκάκια διψάσαμε και κοντά στην έξοδο είδαμε δυο τρεις γιαγιάδες που πωλούσαν φρεσκοστυμμένους χυμούς. Ήπιαμε από ένα χυμό ρόδι, είδαμε μια μεγάλη διαφημιστική αφίσα για τους καταρράκτες Kravica,
βγήκαμε από το περιτοιχισμένο χωριό και προχωρήσαμε προς το αυτοκίνητο προκειμένου να πάμε στους καταρράκτες Kravica, σε απόσταση 22km, περίπου, από το χωριό Pocitelj. Συνεχίσαμε, ακολουθώντας κατ αρχή πάλι τον οδικό άξονα Μ17, παράλληλα στον ποταμό Νερέτβα, έως τη γέφυρα διάβασης αυτού στην πόλη Čapljina, μια πόλη της Ερζεγοβίνης με πληθυσμό 28.000 περίπου κατοίκων,
κοντά στα σύνορα με την Κροατία, σύνορα από τα οποία η πόλη απέχει 20km. Από την πόλη Čapljina, ακολουθήσαμε τον οδικό άξονα Μ6, ο οποίος στη θέση αυτή είναι δίπλα στον ποταμό Trebizat, παραπόταμο του ποταμού Νερέτβα, περάσαμε με κάτω διάβαση από τον αυτοκινητόδρομο Α1, ο οποίος στη θέση αυτή είναι σχεδιασμένος σε χαραδρογέφυρα μεγάλου ύψους,
προχωρήσαμε κατά μήκος του οδικού άξονα Μ6, μέχρι το τέλος της περιοχής Studenci, όπου με στροφή 180 μοιρών, περίπου, προχωρήσαμε σε έναν ανηφορικό ασφαλτόδρομο και ύστερα από 3km, φτάσαμε στο parking των καταρρακτών Kravica. Έτσι ύστερα από είκοσι πέντε λεπτά, περίπου, φτάσαμε από το χωριό Pocitelj στους καταρράκτες Kravica. Ήμουν περίεργος να δω τους καταρράκτες Kravica, γιατί κάποιοι ταξιδιωτικοί οδηγοί τους θεωρούν ως μίνι έκδοση των καταρρακτών του Iguazu.
Φτάσαμε στο πάρκινγκ, το οποίο κόστιζε 2 ευρώ, η είσοδος στον χώρο κόστιζε 1 ευρώ το άτομο, ενώ υπήρχε και η εναλλακτική επιλογή να ανεβοκατέβεις με τρενάκι, το οποίο δεν το προτιμήσαμε, ζήτημα που εκ των υστέρων αποδείχθηκε λάθος, λόγω απότομων κλίσεων σε συνδυασμό με τη μεσημεριανή ώρα και τον καύσωνα της ημέρας εκείνης. Αν θυμάμαι καλά το τρενάκι κόστιζε 3 ευρώ το άτομο.
Αρχίσαμε να κατεβαίνουμε προς τους καταρράκτες
περπατώντας, κάποια τμήματα είχαν μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, οπότε απαιτείτο και η ανάλογη προσοχή. Ύστερα από λίγη ώρα και πάντως όχι σε τέσσερα λεπτά που είχα διαβάσει, φτάσαμε στους καταρράκτες.
Οι καταρράκτες Kravica σχηματίζονται από τον ποταμό Trebizat, παραπόταμο του Νερέτβα, έχουν ύψος που φτάνει τα 28 μέτρα


και κατάντη αυτών σχηματίζεται μια φυσική λίμνη, ανάμεσα σε πυκνή βλάστηση, στη λίμνη αυτή τα νερά είναι ήσυχα,
ως εκ τούτου η λίμνη είναι προσβάσιμη για μπάνιο,
ενώ μέχρι και νερόφιδα κυκλοφορούσαν.
Παρ' όλο τον καύσωνα, δεν έβαλα ούτε την πατούσα μου στα δροσερά νερά της λίμνης. Προφανώς, όχι γιατί ήταν κρύα τα νερά. Κάνω μπάνιο στη θάλασσα και τους δώδεκα μήνες του χρόνου. Και η θάλασσα που κάνω μπάνιο, θεωρείται ότι είναι από τις πιο κρύες στην Ελλάδα. Απλώς λόγω μικροβιοφοβίας, θεώρησα ότι υπήρχε πολύς κόσμος που βρισκόταν στη λίμνη και παρ' όλο του ότι υπάρχει κίνηση του νερού, άρα και αερισμός, γιατί το όλο σύστημα παραπέμπει σε συνθήκες ποταμού παρά σε λίμνης, απέφυγα λόγω πολυκοσμίας να βουτήξω. Άλλωστε έχω συνηθίσει να κολυμπώ μόνος μου σε βαθιά νερά. Αποφεύγω τα ρηχά νερά, τα οποία ήταν σε μεγάλο ποσοστό στην έκταση της φυσικής λίμνης η οποία σχηματίζεται λόγω των καταρρακτών και της γεωμορφολογίας της περιοχής στη θέση αυτή του ποταμού Trebizat.
Υπάρχουν και τρία - τέσσερα καφέ, περιμετρικά της λίμνης, σκέφτηκα να καθίσουμε σε ένα από αυτά
για μια μπίρα να απολαύσουμε τις εξαιρετικές εικόνες, μετά όμως σκέφτηκα τον γολγοθά, δηλαδή την ανηφόρα που μας περίμενε, σε συνδυασμό με τον καύσωνα, τον ιδρώτα που δεν αντέχω και αποφασίσαμε να αποφύγουμε τη διαδικασία της μπιροποσίας. Αφού καθίσαμε λίγη ώρα σε ένα παγκάκι, για να στεγνώσει ένας από την παρέα που βούτηξε για λίγο στη λίμνη, αποχαιρετήσαμε το εξαιρετικό θέαμα των καταρρακτών Kravica.
Τότε ξεκίνησε ο γολγοθάς.
Ανηφορίσαμε μέσα στον καύσωνα και ύστερα από λίγη ώρα φτάσαμε στο parking των καταρρακτών. Αισθάνθηκα πολύ μεγάλη ευτυχία, όταν μπήκαμε στο νοικιασμένο ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο Ford Focus της Hertz.
Η ώρα είχε φτάσει 16.00, όταν φύγαμε από τους καταρράκτες Kravica. Προφανώς είχε εγκαταλειφθεί η εναλλακτική επιλογή διέλευσης από Lozovac για τον εθνικό δρυμό Krka. Είχε εγκαταλειφθεί, γιατί θα χάναμε το κατά τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου. Και ήμουν περίεργος. Θα είχε δίκιο ο μεγάλος σκηνοθέτης; Προφανώς είχα τις αμφιβολίες μου. Ξεκινήσαμε από τους καταρράκτες Kravica, ακολουθήσαμε τον οδικό άξονα Μ6 (μάλλον συνεχίσαμε να τον ακολουθούμε) με βορειοδυτική κατεύθυνση για 14km, στρίψαμε δυτικά στον επαρχιακό δρόμο R422, περάσαμε χωρίς καθυστέρηση τα σύνορα, βρεθήκαμε στην Κροατία και ύστερα από 15km περίπου, βγήκαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε65,
κατευθυνόμενοι προς Zadar.
Πριν περάσουμε στην Κροατία και μετά από το χωριό Pocitelj μου είχε δημιουργηθεί η εντύπωση ότι αν και είμαστε στα εδάφη της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, ήταν σαν να είμαστε σε Κροατική επικράτεια. Κυκλοφορούσαν τρία νομίσματα. Το ευρώ, το μάρκο και η κούνα. Οι αναλογίες στην αγορά ήταν 1ευρώ=2μάρκα=8 κούνες.
Εμείς όμως είμαστε πλέον στην Κροατία κατευθυνόμενοι προς Zadar, από τον αυτοκινητόδρομο Ε65.
Μπήκαμε λοιπόν στην Κροατία. Κάτι η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της, κυρίως από τη ρωμαϊκή εποχή, κάτι τα αμέτρητα νησιά της, λίγο ο ήλιος, το απέραντο γαλάζιο και πράσινο μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι σου, η Κροατία, κυρίως στο νότιο παραλιακό τμήμα της, έχει αρκετά κοινά με την Ελλάδα. Το βασικότερο τουριστικό ατού της χώρας είναι προφανώς οι Δαλματικές ακτές, με τα 1.178km ακτογραμμής και τα περισσότερα από 1.000 νησιά.
Όλο το μήκος των Δαλματικών ακτών, από τη χερσόνησο Cavtat στον Νότο μέχρι τη χερσόνησο Istria στο βορρά, τη δαντελωτή ακτογραμμή της Κροατίας και τις πόλεις (από νότο προς βορρά) Dubrovnik, Split, Trogir, Sibenik, Zadar και Rijeka, που καθρεπτίζονται στα νερά της Αδριατικής, ήταν τα βασικά στοιχεία στο πρόγραμμα και το κίνητρο του παρόντος ταξιδιού.
Αυτά σκεφτόμουν μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο Ε65 με κατεύθυνση προς Zadar.
Ύστερα από δύο ώρες και τριάντα λεπτά, αφήσαμε τον αυτοκινητόδρομο Ε65 και μπήκαμε στο Zadar. Μας έκανε μεγάλη εντύπωση η πολύ υψηλή τιμή των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της Κροατίας. Σε λίγα λεπτά είχαμε φτάσει έξω από το διαμέρισμα, στο οποίο είχα κάνει κράτηση.
Last edited: