gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.799
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι του πηγαιμού
- Ποντγκόριτσα
- Ποντγκόριτσα - Μόσταρ
- Μόσταρ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ημερήσια περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ζάνταρ
- Ζάνταρ
- Ζάνταρ - Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Πρωινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Μεσημεριανή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Απογευματινή βόλτα
- Ζάγκρεμπ - Κυριακάτικη βόλτα
- Rijeka
- Χερσόνησος Ίστριας
- Opatija
- Επιστροφή Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Τρογκίρ
- Τρογκίρ
- Σπλίτ - 1η νύχτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα ΙΙ
- Σπλίτ - 2η νύχτα
- Omiš - Επιτέλους μπάνιο
- Σπλίτ - Λόφος Μάριαν
- Σπλίτ - Τελευταία νύχτα
- Σπλίτ - Makarska
- Makarska - Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ - Κότορ
- Πρώτη βόλτα στο Κότορ
- Πρωινό Κότορ
- Κότορ Seprentine
- Φωτιά στο Λοβτσέν National Park
- Cetinje
- Cetinje - Κότορ
- Κότορ - Ανάβαση κ θέα της πόλης
- Κότορ - Τελευταία νύχτα
- Στάση Μπούντβα
- Τέλος Διαδρομής
- Επίλογος
Κεφάλαιο 9. Το ταξίδι Ζαντάρ - Ζάγκρεμπ. Rastoke. Karlovac.
Το πρωί, σύμφωνα με το πρόγραμμα, το οποίο ήμουν σίγουρος ότι δεν θα τηρηθεί, έπρεπε να ξεκινήσουμε στις 10 πμ από το Ζαντάρ, ώστε γύρω στις 12 το μεσημέρι να έχουμε φτάσει στις λίμνες Plitvice.
Ξεκινήσαμε από το Ζαντάρ με αρκετή καθυστέρηση. Όπως προανέφερα χρειαζόταν και μια πρωινή βόλτα στην πόλη. Η απόσταση Ζαντάρ - λίμνες Plitvice είναι 133km και το google maps, υπολόγιζε το χρόνο σε μία ώρα και πενήντα λεπτά. Είχαμε προγραμματίσει να ξεκινήσουμε στις 10.00 πμ. Αλλά τα προγράμματα είναι για να καταπατούνται. Θυμήθηκα τα 5ετή προγράμματα της ΕΣΣΔ, που άκουγα μικρός και χαμογέλασα. Όπως προανέφερα βγήκαμε από την πόλη και μπήκαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε71. Όταν μπήκαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε71 η ώρα προσέγγιζε 12 το μεσημέρι. Ακολουθήσαμε τον αυτοκινητόδρομο Ε71, περάσαμε από τη λίμνη, μάλλον λιμνοθάλασσα Novigradsko more,
συνεχίσαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε71 για 50km, περίπου, μέχρι τη διασταύρωση για λίμνες Plitvice (έξοδος Gornja Ploča),
όπου ακολουθήσαμε την επαρχιακή οδό D522
για 65km, περίπου, με προορισμό τις λίμνες Plitvice. Ο δρόμος είναι καλός και περάσαμε από όμορφα χωριά.
Είχα διαβάσει ότι οι λίμνες Plitvice θεωρούνται από τις ομορφότερες τοποθεσίες της Κροατίας, είναι ένα εθνικό πάρκο, από τα ομορφότερα παγκοσμίως, προστατευόμενο από την UNESKO από το έτος 1979, πάρκο το οποίο περιλαμβάνει 16 λίμνες, σε διαφορετικά επίπεδα οι οποίες συγκοινωνούν μεταξύ τους με καταρράκτες μέσα σε ένα μαγευτικό φαράγγι. Υπάρχουν στην περιοχή σκοτεινές σπηλιές, μονοπάτια, χείμαρροι κλπ. Τα νερά έχουν ένα εκθαμβωτικό τιρκουάζ χρώμα που οφείλεται στο ασβεστολιθικό πέτρωμα του βυθού, ενώ διαφορετικά είδη ψαριών και υδρόβιων φυτών συμπληρώνουν την εικόνα. Κατατάσσεται από τα πρώτα τουριστικά αξιοθέατα της Κροατίας, βάσει των στοιχείων της επισκεψιμότητας της περιοχής. Επίσης είχα διαβάσει, ότι μπορεί να πάρεις καραβάκι για βόλτα ή να ακολουθήσεις κάποιο παραλίμνιο ξύλινο μονοπάτι. Υπάρχει λεωφορείο που σε πάει στην αρχή της διαδρομής. Από το σπήλαιο με το μεγάλο καταρράκτη, απαιτείται περίπου πεζοπορία μιας ώρας. Επίσης είχα διαβάσει ότι υπάρχει κίνδυνος αναμονής για αρκετή ώρα σε εποχή αιχμής και ότι δεν υπάρχει ανθρωπογενής παρέμβαση, εκτός από τα ξύλινα μονοπάτια και τις πινακίδες.
Φτάσαμε στην περιοχή των λιμνών Plitvice.
Περάσαμε, με το αυτοκίνητο προφανώς, και από τις δύο εισόδους. Και από την είσοδο Α και από την είσοδο Β. Η θερμοκρασία ήταν πάνω από 35 βαθμούς Κελσίου. Η ώρα ήταν περασμένες δύο το μεσημέρι. Δεν μου άρεσε καθόλου η ιδέα να κυκλοφορώ στις δύο το μεσημέρι σε τέτοια θερμοκρασία. Πήρα φυλλάδια και ρώτησα. Κάποιες από τις υπαλλήλους δεν ήταν ιδιαίτερα εξυπηρετικές. Στην είσοδο Α όμως, ένας υπάλληλος στο γραφείο πληροφοριών ήταν σαφέστατος και ειλικρινέστατος. Μας έδωσε όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμασταν. Στην ερώτησή μου, σε τι ποσοστό η κάθε διαδρομή θα ήταν κάτω από ήλιο και μάλιστα κάτω από τον καυτό ήλιο, η απάντησή του ήταν σαφέστατη. Σχεδόν 50%, ίσως και παραπάνω. Κατόπιν αυτού έφυγα τρέχοντας. Έταξα στους συνταξιδιώτες ότι θα ερχόμασταν άλλη ημέρα νωρίς από Ζάγκρεμπ. Έταξα ότι θα έρθουμε άλλη εποχή με καλύτερες καιρικές συνθήκες. Έγινα κατ' ανάγκη πολιτικός, προκειμένου να αποφύγω το περπάτημα κάτω από τον ήλιο, μέσα στο καταμεσήμερο. Έταζα τα πάντα. Αυτό το περπάτημα δεν θα το άντεχα αν δεν έπεφτα στο νερό. Άλλωστε την προηγούμενη ημέρα είχαμε περπατήσει μέσα στον ήλιο και είχαμε φτάσει στους καταρράκτες Kravica. Και η κατηφόρα ήταν εύκολη. Και η ανηφόρα είχε κάποιους ίσκιους. Τελικά, στην παρέα επικράτησε η ισχυρή μειοψηφία. Αποφύγαμε τις λίμνες Plitvice, με την υπόσχεση ότι θα επιστρέψουμε σε καλύτερες καιρικές συνθήκες. Και καλύτερες καιρικές συνθήκες, τις οποίες εγώ θεωρώ και το κρύο και τα χιόνια και οτιδήποτε απέχει μακριά, πολύ μακριά, από τον καύσωνα. Και οι ημέρες που ήμασταν στην περιοχή ήταν ημέρες καύσωνα. Και εκτός από τα παραπάνω, επειδή η θερινή περίοδος θεωρείται - και είναι - εποχή αιχμής, η είσοδος κόστιζε περί τα 28 ευρώ το άτομο. Αυτό το θεώρησα κοροϊδία. Βέβαια το ποσό είναι μικρό αν συνυπολογιστούν τα συνολικά έξοδα για να φτάσεις σε ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της Κροατίας. Όμως δεν μου άρεσε το ότι η τιμή εισόδου ήταν ανάλογη των εποχών. Δε μου άρεσε να θεωρώ ότι βρίσκομαι σε χρηματιστήριο. Αλλά κυρίως δεν μου άρεσε και δεν άντεχα το περπάτημα κάτω από τον καυτό ήλιο. Συνεχώς σκεφτόμουν το παραλιακό μου σπίτι και τις συνεχείς βουτιές στη δροσερή θάλασσα.
Εκείνη τη στιγμή, θυμήθηκα τον φίλο μου και συνταξιδιώτη σε πολλά ταξίδια. Μου είχε πει σαφώς ότι: "επειδή είσαι του αστικού τοπίου είμαι σίγουρος ότι θα αποφύγεις τις λίμνες Plitvice".
Και όπως είχα αναφέρει στην αρχή της παρούσας ιστορίας, πως να μην είμαι του αστικού τοπίου στα ταξίδια μου, όταν εδώ και χρόνια έχω αποκεντρωθεί και ζω σε παραλία, που τους έντεκα μήνες του χρόνου δεν πατάει άνθρωπος.
Έτσι, αφού χάσαμε καμιά ώρα σε διερευνήσεις και διαβουλεύσεις μπήκαμε στο αυτοκίνητο και αποχωρήσαμε από τις λίμνες Plitvice, με κατεύθυνση προς το Ζάγκρεμπ. Η απόσταση λίμνες Plitvice -Ζάγκρεμπ είναι 138km και το google maps, υπολόγιζε το χρόνο σε δύο ώρες και δέκα λεπτά.
Ακολουθήσαμε την επαρχιακή οδό D1 και ύστερα από λίγα χιλιόμετρα και συγκεκριμένα ύστερα από 33km αποζημιωθήκαμε. Διακρίναμε ένα μικρό οικισμό με καταρράκτες. Ο οικισμός αυτός είναι το Rastoke.
Φτάσαμε στο Rastoke, αφήσαμε το αυτοκίνητο και ρίξαμε μια ματιά ψηλά στη γέφυρα διάβασης της επαρχιακής οδού D1
από τη συμβολή των ποταμών Korana και Slunjcica, γέφυρα από την οποία πριν από λίγα λεπτά είχαμε περάσει.
To Rastoke είναι το ιστορικό κέντρο του Δήμου Slunj, στο σημείο όπου ο ποταμός Slunjcica εκβάλλει στον ποταμό Korana. Ο πληθυσμός του Δήμου Slunj, ανέρχεται σε 5.000 κατοίκους, περίπου, σύμφωνα με την απογραφή του έτους 2011. Το Rastoke είναι ένας πανέμορφος μικρός οικισμός, με πληθυσμό μόνο 65 μόνιμους κατοίκους. Στο Rastoke δημιουργούνται φυσικά φαινόμενα, παρόμοια με των λιμνών Plitvice, προφανώς σε μικροραφία, γι' αυτό και είναι γνωστό ως "οι μικρές λίμνες Plitvice". Το Rastoke, το κρατούσα ως κρυφό χαρτί (μάλλον άσο στο μανίκι θα έλεγα), ώστε να κατευνάσω πλήρως τη δυσφορία που είχε δημιουργηθεί από τη μη επίσκεψη στις λίμνες Plitvice. Επίσκεψη, η οποία λόγω του πρωτοφανούς καύσωνα στην περιοχή, την θεωρούσα αυτοκτονική. Είχα σκεφτεί πολλές φορές, ότι έχω γεννηθεί σε λάθος χώρα. Τη ζέστη δεν την αντέχω. Το κρύο μου αρέσει πολύ. Είχα σκεφτεί πόσο πιο όμορφη θα ήταν η ζωή μου να είχα γεννηθεί στη Σουηδία. Όμως αυτά δεν αλλάζουν. Μπορούν όμως να βελτιωθούν. Γι αυτό και επέλεξα να κατοικώ σε παραλία, με κρύα θάλασσα, την οποία οι περισσότεροι αποφεύγουν και το καλοκαίρι λόγω της χαμηλής θερμοκρασίας του νερού. Στην κρύα θάλασσα κολυμπάω και τον χειμώνα, όμως αποφεύγω να περπατώ κάτω από τον ήλιο σε θερμοκρασία μεγαλύτερη των 35 βαθμών Κελσίου.
Το Rastoke είναι οικισμός μεγάλης οικολογικής και εθνογραφικής σημασίας λόγω των φυσικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών. Οι νερόμυλοι που κατασκευάστηκαν στο Rastoke, συνέβαλαν στην ανάπτυξη του Slunj, ως το κέντρο μιας ευρύτατης περιοχής, της περιοχής Kordun, στα όρια με τη Βοσνία. Από το έτος 1969 το Rastoke, έχει ανακηρυχθεί μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στο Rastoke, άφησα το αυτοκίνητο δίπλα στην πεζογέφυρα διάβασης του ποταμού Korana. Από την πεζογέφυρα παρατήρησα προς τη συμβολή των ποταμών Korana και Slunjcica, ή μάλλον πιο σωστά στην εκβολή του ποταμού Slunjcica, στον ποταμό Korana, στη θέση όπου τα νερά ήταν ήσυχα, υπήρχαν αρκετά αυτοκίνητα παρκαρισμένα
και κόσμος κολυμπούσε η ασχολείτο με διάφορες παρόμοιες δραστηριότητες, ώστε να αποφύγει την πολλή ζέστη που επικρατούσε ακόμα και δίπλα στα ποτάμια. Παρατηρώνας από την άλλη πλευρά της πεζογέφυρας, το τοπίο ήταν πολύ πιο άγριο,
αλλά αυτό δεν δυσκόλευε κάποιον να κολυμπάει.
Περάσαμε την πεζογέφυρα και κάναμε μια μεγάλη βόλτα στο χωριό με το έντονο υδάτινο στοιχείο. Το Rastoke είναι πανέμορφο χωριό.
Επιστρέφοντας προς την πεζογέφυρα, ώστε να πάρουμε το αυτοκίνητο, συναντήσαμε ένα μικρό και πάρα πολύ σκιερό καφέ, δίπλα στο ποτάμι.
Η πρόκληση για μια ξεδιψαστική μπίρα ήταν μεγάλη. Καθίσαμε στο καφέ και απολαύσαμε τις μπίρες μας, ακούγοντας τον ήχο των νερών. Ήταν από τις εξαιρετικές στιγμές του ταξιδιού. Όμως ο χρόνος είναι αμείλικτος. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε. Η απόσταση από το Rastoke έως το Ζάγκρεμπ, είναι 104km και το google maps, υπολόγιζε το χρόνο σε μία ώρα και σαράντα πέντε λεπτά. Ακολουθήσαμε (ή μάλλον συνεχίσαμε να ακολουθούμε) την επαρχιακή οδό D1 για 51km, έως το Karlovac, από όπου θα συνεχίζαμε το υπόλοιπο της διαδρομής στον αυτοκινητόδομο Ε65, ο οποίος συνδέει το Ζάγκρεμπ με τη Ριέκα. Εμείς προφανώς θα παίρναμε την κατεύθυνση για Ζάγκρεμπ. Στην επαρχιακή οδό D1, συναντήσαμε κίνηση.
Όμως σε λιγότερο από πενήντα λεπτά είχαμε φτάσει έξω από την πόλη Karlovac. Σκέφτηκα ότι σε κάτι περισσότερο από 48 ώρες είχαμε φτάσει από τη νοτιότερη θέση του ταξιδιού (Ποντγκόριτσα) στη βορειότερη (Καρλόβατς) και θα είχαμε δέκα ημέρες να απολαύσουμε το ταξίδι από βορρά προς νότο, με πολλά ζικ-ζακ (δηλαδή συνεχείς τεθλασμένες γραμμές), αυτή τη φορά.
Το Karlovac (Καρλόβατς, όπως προφέρεται στα κροατικά) είναι διοικητικό κέντρο και απέχει 56km, νοτιοδυτικά από το Ζάγκρεμπ και 130km ανατολικά από τη Ριέκα. Ο πληθυσμός της πόλης ανέρχεται σε 55.000 κατοίκους, περίπου, από τους οποίους το 88% είναι Κροάτες, το 8% είναι Σέρβοι, ενώ σε πολύ μικρό ποπσοστό υπάρχουν Βόσνιοι και άλλες πολύ μικρές μειονότητες.
Η πόλη, η οποία είναι χτισμένη σε μέσο υψόμετρο 112 μέτρων, οφείλει το όνομά της στον ιδρυτή της Κάρολο Β, αρχιεπίσκοπο της Αυστρίας. Οι Αυστριακοί έχτισαν την πόλη το έτος 1579, στη συμβολή των ποταμών Κούπα και Κοράνα, για να ενισχύσουν την άμυνά τους απέναντι στους Οθωμανούς, οι οποίοι πολιόρκησαν την πόλη επτά φορές, αλλά δεν κατάφεραν να την κατακτήσουν.
Αποφασίσαμε να μπούμε μέσα στο Karlovac, αξιοποιώντας τον χρόνο που γλυτώσαμε από την ταλαιπωρία στις λίμνες Plitvice. Μπαίνοντας στην πόλη, περάσαμε από τη γέφυρα του ποταμού Κοράνα, όπου εκεί παρατηρήσαμε αρκετό κόσμο να κολυμπάει και να ασχολείται και με λοιπά ναυταθλητικά σπορ, ακόμα και τέρματα του water polo είδαμε στον ποταμό.
Συνεχίσαμε να προχωράμε προς το κέντρο της πόλης και ενώ είμαστε ακόμα στο αυτοκίνητο, συνειδητοποιήσαμε ότι στην πόλη έχουν μείνει τα σημάδια του πολέμου.
Το επόμενο που συνειδητοποιήσαμε, κάνοντας τα πρώτα βήματα, ήταν ότι είχαμε βρεθεί σε μια έρημη πόλη. Το σκηνικό θύμιζε κάτι από τα κόμικς, όπου ο ήρωας έμπαινε σε μια έρημη πόλη του west, το μεσημέρι.
Και αφού γυρίζαμε για πολύ ώρα, χωρίς να δούμε 'ψυχή ζώσα", ξαφνικά είδαμε έναν ποδηλάτη και δυο τύπους που έπιναν αμέριμνοι τις μπίρες τους σε θερμοκρασία σαράντα βαθμών Κελσίου, υπό σκιά.
Αφού περπατήσαμε λίγο, βρεθήκαμε σε μια κεντρική πλατεία της πόλης του Karlovac, την πλατεία Trg bana Josipa Jelačića,
όπου σε μια πλευρά αυτής, βρίσκεται ο ορθόδοξος ναός του Αγίου Νικολάου.
Συνεχίσαμε να περπατάμε στην έρημη πόλη,
πηγαίνοντας προς το αυτοκίνητο και μας προξένησε εντύπωση ένα βιβλιοπωλείο, κλειστό βέβαια, το οποίο στη βιτρίνα του είχε αποκλειστικά βιβλία αρχαίων πολιτισμών, μεταξύ αυτών (κυρίως) και του δικού μας.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και κατευθυνθήκαμε προς βορρά. Η πόλη ήταν γεμάτη πάρκα,
αλλά μου είχε κάνει τρομερή εντύπωση το έρημο κέντρο της πόλης. Βέβαια μπαίνοντας στην πόλη, από το νότο, είχαμε δει αρκετό κόσμο στις όχθες του ποταμού Κοράνα. Αυτή τη φορά, αφού είχαμε κάνει αρκετή βόλτα στο κέντρο της πόλης περπατώντας, προχωρήσαμε με το αυτοκίνητο προς βορρά. Δεν συναντήσαμε άνθρωπο. Σκεφτήκαμε ότι είναι αδύνατο να έχει εγκαταλείψει την πόλη και ο τελευταίος κάτοικος. Μας δημιουργήθηκε η περιέργεια που ήταν ο κόσμος της πόλης. Ήταν αδύνατο από Παρασκευή μεσημέρι να είχαν φύγει όλοι για τις παραλίες της Ίστριας ή της Δαλματίας. Στη νότια είσοδο της πόλης, στο ποτάμι είχαμε δει σχετικά λίγους, να ασχολούνται με κολύμπι και λοιπές ναυταθλητικές δραστηριότητες.. Βγήκαμε, με το αυτοκίνητο, λίγο έξω από το κέντρο της πόλης και συναντήσαμε πάλι τον ποταμό Κοράνα.
Εκεί λύθηκε η απορία μας. Κατάντη μιας όμορφης ξύλινης πεζογέφυρας,
υπήρχε πάρα πολύς κόσμος ασχολούμενος με τον ναυταθλητισμό.
Αφού σταματήσαμε για λίγο εκεί και περπατήσαμε στην όμορφη παραποτάμια περιοχή, μπήκαμε πάλι στο αυτοκίνητο και βγήκαμε στον αυτοκινητόδομο Ε65 με κατεύθυνση προς Ζάγκρεμπ.
Ύστερα από σαράντα πέντε λεπτά και αφού περάσαμε τη γέφυρα διάβασης του ποταμού Σάβου (παραπόταμου του Δούναβη - όπως είναι γνωστό, ο ποταμός Σάβος εκβάλλει στο Δούναβη στο Βελιγράδι), μπήκαμε στο κέντρο του Ζάγκρεμπ.
και φτάσαμε εύκολα έξω από το διαμέρισμα, το Apartment Zagreb Schone στο οποίο είχα κάνει κράτηση.
Το πρωί, σύμφωνα με το πρόγραμμα, το οποίο ήμουν σίγουρος ότι δεν θα τηρηθεί, έπρεπε να ξεκινήσουμε στις 10 πμ από το Ζαντάρ, ώστε γύρω στις 12 το μεσημέρι να έχουμε φτάσει στις λίμνες Plitvice.
Ξεκινήσαμε από το Ζαντάρ με αρκετή καθυστέρηση. Όπως προανέφερα χρειαζόταν και μια πρωινή βόλτα στην πόλη. Η απόσταση Ζαντάρ - λίμνες Plitvice είναι 133km και το google maps, υπολόγιζε το χρόνο σε μία ώρα και πενήντα λεπτά. Είχαμε προγραμματίσει να ξεκινήσουμε στις 10.00 πμ. Αλλά τα προγράμματα είναι για να καταπατούνται. Θυμήθηκα τα 5ετή προγράμματα της ΕΣΣΔ, που άκουγα μικρός και χαμογέλασα. Όπως προανέφερα βγήκαμε από την πόλη και μπήκαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε71. Όταν μπήκαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε71 η ώρα προσέγγιζε 12 το μεσημέρι. Ακολουθήσαμε τον αυτοκινητόδρομο Ε71, περάσαμε από τη λίμνη, μάλλον λιμνοθάλασσα Novigradsko more,
συνεχίσαμε στον αυτοκινητόδρομο Ε71 για 50km, περίπου, μέχρι τη διασταύρωση για λίμνες Plitvice (έξοδος Gornja Ploča),
όπου ακολουθήσαμε την επαρχιακή οδό D522
για 65km, περίπου, με προορισμό τις λίμνες Plitvice. Ο δρόμος είναι καλός και περάσαμε από όμορφα χωριά.
Είχα διαβάσει ότι οι λίμνες Plitvice θεωρούνται από τις ομορφότερες τοποθεσίες της Κροατίας, είναι ένα εθνικό πάρκο, από τα ομορφότερα παγκοσμίως, προστατευόμενο από την UNESKO από το έτος 1979, πάρκο το οποίο περιλαμβάνει 16 λίμνες, σε διαφορετικά επίπεδα οι οποίες συγκοινωνούν μεταξύ τους με καταρράκτες μέσα σε ένα μαγευτικό φαράγγι. Υπάρχουν στην περιοχή σκοτεινές σπηλιές, μονοπάτια, χείμαρροι κλπ. Τα νερά έχουν ένα εκθαμβωτικό τιρκουάζ χρώμα που οφείλεται στο ασβεστολιθικό πέτρωμα του βυθού, ενώ διαφορετικά είδη ψαριών και υδρόβιων φυτών συμπληρώνουν την εικόνα. Κατατάσσεται από τα πρώτα τουριστικά αξιοθέατα της Κροατίας, βάσει των στοιχείων της επισκεψιμότητας της περιοχής. Επίσης είχα διαβάσει, ότι μπορεί να πάρεις καραβάκι για βόλτα ή να ακολουθήσεις κάποιο παραλίμνιο ξύλινο μονοπάτι. Υπάρχει λεωφορείο που σε πάει στην αρχή της διαδρομής. Από το σπήλαιο με το μεγάλο καταρράκτη, απαιτείται περίπου πεζοπορία μιας ώρας. Επίσης είχα διαβάσει ότι υπάρχει κίνδυνος αναμονής για αρκετή ώρα σε εποχή αιχμής και ότι δεν υπάρχει ανθρωπογενής παρέμβαση, εκτός από τα ξύλινα μονοπάτια και τις πινακίδες.
Φτάσαμε στην περιοχή των λιμνών Plitvice.
Περάσαμε, με το αυτοκίνητο προφανώς, και από τις δύο εισόδους. Και από την είσοδο Α και από την είσοδο Β. Η θερμοκρασία ήταν πάνω από 35 βαθμούς Κελσίου. Η ώρα ήταν περασμένες δύο το μεσημέρι. Δεν μου άρεσε καθόλου η ιδέα να κυκλοφορώ στις δύο το μεσημέρι σε τέτοια θερμοκρασία. Πήρα φυλλάδια και ρώτησα. Κάποιες από τις υπαλλήλους δεν ήταν ιδιαίτερα εξυπηρετικές. Στην είσοδο Α όμως, ένας υπάλληλος στο γραφείο πληροφοριών ήταν σαφέστατος και ειλικρινέστατος. Μας έδωσε όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμασταν. Στην ερώτησή μου, σε τι ποσοστό η κάθε διαδρομή θα ήταν κάτω από ήλιο και μάλιστα κάτω από τον καυτό ήλιο, η απάντησή του ήταν σαφέστατη. Σχεδόν 50%, ίσως και παραπάνω. Κατόπιν αυτού έφυγα τρέχοντας. Έταξα στους συνταξιδιώτες ότι θα ερχόμασταν άλλη ημέρα νωρίς από Ζάγκρεμπ. Έταξα ότι θα έρθουμε άλλη εποχή με καλύτερες καιρικές συνθήκες. Έγινα κατ' ανάγκη πολιτικός, προκειμένου να αποφύγω το περπάτημα κάτω από τον ήλιο, μέσα στο καταμεσήμερο. Έταζα τα πάντα. Αυτό το περπάτημα δεν θα το άντεχα αν δεν έπεφτα στο νερό. Άλλωστε την προηγούμενη ημέρα είχαμε περπατήσει μέσα στον ήλιο και είχαμε φτάσει στους καταρράκτες Kravica. Και η κατηφόρα ήταν εύκολη. Και η ανηφόρα είχε κάποιους ίσκιους. Τελικά, στην παρέα επικράτησε η ισχυρή μειοψηφία. Αποφύγαμε τις λίμνες Plitvice, με την υπόσχεση ότι θα επιστρέψουμε σε καλύτερες καιρικές συνθήκες. Και καλύτερες καιρικές συνθήκες, τις οποίες εγώ θεωρώ και το κρύο και τα χιόνια και οτιδήποτε απέχει μακριά, πολύ μακριά, από τον καύσωνα. Και οι ημέρες που ήμασταν στην περιοχή ήταν ημέρες καύσωνα. Και εκτός από τα παραπάνω, επειδή η θερινή περίοδος θεωρείται - και είναι - εποχή αιχμής, η είσοδος κόστιζε περί τα 28 ευρώ το άτομο. Αυτό το θεώρησα κοροϊδία. Βέβαια το ποσό είναι μικρό αν συνυπολογιστούν τα συνολικά έξοδα για να φτάσεις σε ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της Κροατίας. Όμως δεν μου άρεσε το ότι η τιμή εισόδου ήταν ανάλογη των εποχών. Δε μου άρεσε να θεωρώ ότι βρίσκομαι σε χρηματιστήριο. Αλλά κυρίως δεν μου άρεσε και δεν άντεχα το περπάτημα κάτω από τον καυτό ήλιο. Συνεχώς σκεφτόμουν το παραλιακό μου σπίτι και τις συνεχείς βουτιές στη δροσερή θάλασσα.
Εκείνη τη στιγμή, θυμήθηκα τον φίλο μου και συνταξιδιώτη σε πολλά ταξίδια. Μου είχε πει σαφώς ότι: "επειδή είσαι του αστικού τοπίου είμαι σίγουρος ότι θα αποφύγεις τις λίμνες Plitvice".
Και όπως είχα αναφέρει στην αρχή της παρούσας ιστορίας, πως να μην είμαι του αστικού τοπίου στα ταξίδια μου, όταν εδώ και χρόνια έχω αποκεντρωθεί και ζω σε παραλία, που τους έντεκα μήνες του χρόνου δεν πατάει άνθρωπος.
Έτσι, αφού χάσαμε καμιά ώρα σε διερευνήσεις και διαβουλεύσεις μπήκαμε στο αυτοκίνητο και αποχωρήσαμε από τις λίμνες Plitvice, με κατεύθυνση προς το Ζάγκρεμπ. Η απόσταση λίμνες Plitvice -Ζάγκρεμπ είναι 138km και το google maps, υπολόγιζε το χρόνο σε δύο ώρες και δέκα λεπτά.
Ακολουθήσαμε την επαρχιακή οδό D1 και ύστερα από λίγα χιλιόμετρα και συγκεκριμένα ύστερα από 33km αποζημιωθήκαμε. Διακρίναμε ένα μικρό οικισμό με καταρράκτες. Ο οικισμός αυτός είναι το Rastoke.
Φτάσαμε στο Rastoke, αφήσαμε το αυτοκίνητο και ρίξαμε μια ματιά ψηλά στη γέφυρα διάβασης της επαρχιακής οδού D1
από τη συμβολή των ποταμών Korana και Slunjcica, γέφυρα από την οποία πριν από λίγα λεπτά είχαμε περάσει.
To Rastoke είναι το ιστορικό κέντρο του Δήμου Slunj, στο σημείο όπου ο ποταμός Slunjcica εκβάλλει στον ποταμό Korana. Ο πληθυσμός του Δήμου Slunj, ανέρχεται σε 5.000 κατοίκους, περίπου, σύμφωνα με την απογραφή του έτους 2011. Το Rastoke είναι ένας πανέμορφος μικρός οικισμός, με πληθυσμό μόνο 65 μόνιμους κατοίκους. Στο Rastoke δημιουργούνται φυσικά φαινόμενα, παρόμοια με των λιμνών Plitvice, προφανώς σε μικροραφία, γι' αυτό και είναι γνωστό ως "οι μικρές λίμνες Plitvice". Το Rastoke, το κρατούσα ως κρυφό χαρτί (μάλλον άσο στο μανίκι θα έλεγα), ώστε να κατευνάσω πλήρως τη δυσφορία που είχε δημιουργηθεί από τη μη επίσκεψη στις λίμνες Plitvice. Επίσκεψη, η οποία λόγω του πρωτοφανούς καύσωνα στην περιοχή, την θεωρούσα αυτοκτονική. Είχα σκεφτεί πολλές φορές, ότι έχω γεννηθεί σε λάθος χώρα. Τη ζέστη δεν την αντέχω. Το κρύο μου αρέσει πολύ. Είχα σκεφτεί πόσο πιο όμορφη θα ήταν η ζωή μου να είχα γεννηθεί στη Σουηδία. Όμως αυτά δεν αλλάζουν. Μπορούν όμως να βελτιωθούν. Γι αυτό και επέλεξα να κατοικώ σε παραλία, με κρύα θάλασσα, την οποία οι περισσότεροι αποφεύγουν και το καλοκαίρι λόγω της χαμηλής θερμοκρασίας του νερού. Στην κρύα θάλασσα κολυμπάω και τον χειμώνα, όμως αποφεύγω να περπατώ κάτω από τον ήλιο σε θερμοκρασία μεγαλύτερη των 35 βαθμών Κελσίου.
Το Rastoke είναι οικισμός μεγάλης οικολογικής και εθνογραφικής σημασίας λόγω των φυσικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών. Οι νερόμυλοι που κατασκευάστηκαν στο Rastoke, συνέβαλαν στην ανάπτυξη του Slunj, ως το κέντρο μιας ευρύτατης περιοχής, της περιοχής Kordun, στα όρια με τη Βοσνία. Από το έτος 1969 το Rastoke, έχει ανακηρυχθεί μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στο Rastoke, άφησα το αυτοκίνητο δίπλα στην πεζογέφυρα διάβασης του ποταμού Korana. Από την πεζογέφυρα παρατήρησα προς τη συμβολή των ποταμών Korana και Slunjcica, ή μάλλον πιο σωστά στην εκβολή του ποταμού Slunjcica, στον ποταμό Korana, στη θέση όπου τα νερά ήταν ήσυχα, υπήρχαν αρκετά αυτοκίνητα παρκαρισμένα
και κόσμος κολυμπούσε η ασχολείτο με διάφορες παρόμοιες δραστηριότητες, ώστε να αποφύγει την πολλή ζέστη που επικρατούσε ακόμα και δίπλα στα ποτάμια. Παρατηρώνας από την άλλη πλευρά της πεζογέφυρας, το τοπίο ήταν πολύ πιο άγριο,
αλλά αυτό δεν δυσκόλευε κάποιον να κολυμπάει.
Περάσαμε την πεζογέφυρα και κάναμε μια μεγάλη βόλτα στο χωριό με το έντονο υδάτινο στοιχείο. Το Rastoke είναι πανέμορφο χωριό.
Επιστρέφοντας προς την πεζογέφυρα, ώστε να πάρουμε το αυτοκίνητο, συναντήσαμε ένα μικρό και πάρα πολύ σκιερό καφέ, δίπλα στο ποτάμι.
Η πρόκληση για μια ξεδιψαστική μπίρα ήταν μεγάλη. Καθίσαμε στο καφέ και απολαύσαμε τις μπίρες μας, ακούγοντας τον ήχο των νερών. Ήταν από τις εξαιρετικές στιγμές του ταξιδιού. Όμως ο χρόνος είναι αμείλικτος. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε. Η απόσταση από το Rastoke έως το Ζάγκρεμπ, είναι 104km και το google maps, υπολόγιζε το χρόνο σε μία ώρα και σαράντα πέντε λεπτά. Ακολουθήσαμε (ή μάλλον συνεχίσαμε να ακολουθούμε) την επαρχιακή οδό D1 για 51km, έως το Karlovac, από όπου θα συνεχίζαμε το υπόλοιπο της διαδρομής στον αυτοκινητόδομο Ε65, ο οποίος συνδέει το Ζάγκρεμπ με τη Ριέκα. Εμείς προφανώς θα παίρναμε την κατεύθυνση για Ζάγκρεμπ. Στην επαρχιακή οδό D1, συναντήσαμε κίνηση.
Όμως σε λιγότερο από πενήντα λεπτά είχαμε φτάσει έξω από την πόλη Karlovac. Σκέφτηκα ότι σε κάτι περισσότερο από 48 ώρες είχαμε φτάσει από τη νοτιότερη θέση του ταξιδιού (Ποντγκόριτσα) στη βορειότερη (Καρλόβατς) και θα είχαμε δέκα ημέρες να απολαύσουμε το ταξίδι από βορρά προς νότο, με πολλά ζικ-ζακ (δηλαδή συνεχείς τεθλασμένες γραμμές), αυτή τη φορά.
Το Karlovac (Καρλόβατς, όπως προφέρεται στα κροατικά) είναι διοικητικό κέντρο και απέχει 56km, νοτιοδυτικά από το Ζάγκρεμπ και 130km ανατολικά από τη Ριέκα. Ο πληθυσμός της πόλης ανέρχεται σε 55.000 κατοίκους, περίπου, από τους οποίους το 88% είναι Κροάτες, το 8% είναι Σέρβοι, ενώ σε πολύ μικρό ποπσοστό υπάρχουν Βόσνιοι και άλλες πολύ μικρές μειονότητες.
Η πόλη, η οποία είναι χτισμένη σε μέσο υψόμετρο 112 μέτρων, οφείλει το όνομά της στον ιδρυτή της Κάρολο Β, αρχιεπίσκοπο της Αυστρίας. Οι Αυστριακοί έχτισαν την πόλη το έτος 1579, στη συμβολή των ποταμών Κούπα και Κοράνα, για να ενισχύσουν την άμυνά τους απέναντι στους Οθωμανούς, οι οποίοι πολιόρκησαν την πόλη επτά φορές, αλλά δεν κατάφεραν να την κατακτήσουν.
Αποφασίσαμε να μπούμε μέσα στο Karlovac, αξιοποιώντας τον χρόνο που γλυτώσαμε από την ταλαιπωρία στις λίμνες Plitvice. Μπαίνοντας στην πόλη, περάσαμε από τη γέφυρα του ποταμού Κοράνα, όπου εκεί παρατηρήσαμε αρκετό κόσμο να κολυμπάει και να ασχολείται και με λοιπά ναυταθλητικά σπορ, ακόμα και τέρματα του water polo είδαμε στον ποταμό.
Συνεχίσαμε να προχωράμε προς το κέντρο της πόλης και ενώ είμαστε ακόμα στο αυτοκίνητο, συνειδητοποιήσαμε ότι στην πόλη έχουν μείνει τα σημάδια του πολέμου.
Το επόμενο που συνειδητοποιήσαμε, κάνοντας τα πρώτα βήματα, ήταν ότι είχαμε βρεθεί σε μια έρημη πόλη. Το σκηνικό θύμιζε κάτι από τα κόμικς, όπου ο ήρωας έμπαινε σε μια έρημη πόλη του west, το μεσημέρι.
Και αφού γυρίζαμε για πολύ ώρα, χωρίς να δούμε 'ψυχή ζώσα", ξαφνικά είδαμε έναν ποδηλάτη και δυο τύπους που έπιναν αμέριμνοι τις μπίρες τους σε θερμοκρασία σαράντα βαθμών Κελσίου, υπό σκιά.
Αφού περπατήσαμε λίγο, βρεθήκαμε σε μια κεντρική πλατεία της πόλης του Karlovac, την πλατεία Trg bana Josipa Jelačića,
όπου σε μια πλευρά αυτής, βρίσκεται ο ορθόδοξος ναός του Αγίου Νικολάου.
Συνεχίσαμε να περπατάμε στην έρημη πόλη,
πηγαίνοντας προς το αυτοκίνητο και μας προξένησε εντύπωση ένα βιβλιοπωλείο, κλειστό βέβαια, το οποίο στη βιτρίνα του είχε αποκλειστικά βιβλία αρχαίων πολιτισμών, μεταξύ αυτών (κυρίως) και του δικού μας.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και κατευθυνθήκαμε προς βορρά. Η πόλη ήταν γεμάτη πάρκα,
αλλά μου είχε κάνει τρομερή εντύπωση το έρημο κέντρο της πόλης. Βέβαια μπαίνοντας στην πόλη, από το νότο, είχαμε δει αρκετό κόσμο στις όχθες του ποταμού Κοράνα. Αυτή τη φορά, αφού είχαμε κάνει αρκετή βόλτα στο κέντρο της πόλης περπατώντας, προχωρήσαμε με το αυτοκίνητο προς βορρά. Δεν συναντήσαμε άνθρωπο. Σκεφτήκαμε ότι είναι αδύνατο να έχει εγκαταλείψει την πόλη και ο τελευταίος κάτοικος. Μας δημιουργήθηκε η περιέργεια που ήταν ο κόσμος της πόλης. Ήταν αδύνατο από Παρασκευή μεσημέρι να είχαν φύγει όλοι για τις παραλίες της Ίστριας ή της Δαλματίας. Στη νότια είσοδο της πόλης, στο ποτάμι είχαμε δει σχετικά λίγους, να ασχολούνται με κολύμπι και λοιπές ναυταθλητικές δραστηριότητες.. Βγήκαμε, με το αυτοκίνητο, λίγο έξω από το κέντρο της πόλης και συναντήσαμε πάλι τον ποταμό Κοράνα.
Εκεί λύθηκε η απορία μας. Κατάντη μιας όμορφης ξύλινης πεζογέφυρας,
υπήρχε πάρα πολύς κόσμος ασχολούμενος με τον ναυταθλητισμό.
Αφού σταματήσαμε για λίγο εκεί και περπατήσαμε στην όμορφη παραποτάμια περιοχή, μπήκαμε πάλι στο αυτοκίνητο και βγήκαμε στον αυτοκινητόδομο Ε65 με κατεύθυνση προς Ζάγκρεμπ.
Ύστερα από σαράντα πέντε λεπτά και αφού περάσαμε τη γέφυρα διάβασης του ποταμού Σάβου (παραπόταμου του Δούναβη - όπως είναι γνωστό, ο ποταμός Σάβος εκβάλλει στο Δούναβη στο Βελιγράδι), μπήκαμε στο κέντρο του Ζάγκρεμπ.
και φτάσαμε εύκολα έξω από το διαμέρισμα, το Apartment Zagreb Schone στο οποίο είχα κάνει κράτηση.
Last edited: