gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.799
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι του πηγαιμού
- Ποντγκόριτσα
- Ποντγκόριτσα - Μόσταρ
- Μόσταρ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ημερήσια περιπλάνηση
- Μόσταρ - Ζάνταρ
- Ζάνταρ
- Ζάνταρ - Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Νυχτερινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Πρωινή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Μεσημεριανή περιπλάνηση
- Ζάγκρεμπ - Απογευματινή βόλτα
- Ζάγκρεμπ - Κυριακάτικη βόλτα
- Rijeka
- Χερσόνησος Ίστριας
- Opatija
- Επιστροφή Ζάγκρεμπ
- Ζάγκρεμπ - Τρογκίρ
- Τρογκίρ
- Σπλίτ - 1η νύχτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα
- Σπλίτ - Ημερήσια βόλτα ΙΙ
- Σπλίτ - 2η νύχτα
- Omiš - Επιτέλους μπάνιο
- Σπλίτ - Λόφος Μάριαν
- Σπλίτ - Τελευταία νύχτα
- Σπλίτ - Makarska
- Makarska - Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ
- Ντουμπρόβνικ - Κότορ
- Πρώτη βόλτα στο Κότορ
- Πρωινό Κότορ
- Κότορ Seprentine
- Φωτιά στο Λοβτσέν National Park
- Cetinje
- Cetinje - Κότορ
- Κότορ - Ανάβαση κ θέα της πόλης
- Κότορ - Τελευταία νύχτα
- Στάση Μπούντβα
- Τέλος Διαδρομής
- Επίλογος
Κεφάλαιο 8. Ζαντάρ
Στο Zadar, είχα κάνει κράτηση στο Apartman Petra (Trg kneza Višeslava 6b), μέσω booking. Όπως προανέφερα αφήσαμε τον αυτοκινητόδρομο Ε65, περάσαμε έξω από το αεροδρόμιο του Zadar και κατευθυνθήκαμε προς το κέντρο της πόλης. Το διαμέρισμά μας ήταν στα όρια της παλιάς πόλης και συγκεκριμένα στη ανατολική γωνία του κόλπου που χωρίζει το κέντρο της πόλης με την περιτοιχισμένη παλιά πόλη.
Στο Zadar, προφανώς, δεν είχαμε φτάσει στις 15.30, αλλά στις 18.30, δηλαδή το τρίωρο της καθυστέρησης το οποίο κουβαλούσαμε από το Μόσταρ. Προφανώς κόψαμε την ξεκούραση και κάποια ώρα από τη βόλτα στην παλιά πόλη. Είχαμε όμως επαρκή χρόνο, για να υλοποιήσουμε τα υπόλοιπα σχέδιά μας, απλώς μεταθέσαμε το φαγητό για μετά το περίφημο ηλιοβασίλεμα του Zadar.
Με τις διαδικασίες τακτοποίησης τελειώσαμε γρήγορα. Το αυτοκίνητο το αφήσαμε σε κλειδωμένο ανοιχτό parking, έξω από την πολυκατοικία, όπου ήταν το διαμέρισμα. Ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος, ήταν ένας πολύ συμπαθητικός άνθρωπος, τον οποίο εκτίμησα πολύ περισσότερο, όταν δείχνοντάς μας το διαμέρισμα άνοιξε το ψυγείο και εκτός από τους χυμούς είχε και εξάμπιρες συσκευασίες Ožujsko, λέγοντάς μας "ότι αυτά είναι για σας". Μου άρεσε πολύ η συμπεριφορά του και από τότε σε όλο το ταξίδι, φρόντιζα να υπάρχουν αποθέματα μπίρας στα ψυγεία των διαμερισμάτων.
Το Apartman Petra, ήταν πολύ άνετο με δύο υπνοδωμάτια και αρκετά μεγάλο καθιστικό. Η επίπλωσή του ήταν παλιομοδίτικη, δεν μας ενδιέφερε όμως ιδιαίτερα, αφού η διαμονή μας θα ήταν μόνο για ένα βράδυ. Έτσι πριν από τις 19.30, βγήκαμε και προχωρήσαμε προς την παλιά πόλη. Όταν βρεθήκαμε στη χερσόνησο, όπου είναι η περιτοιχισμένη παλιά πόλη και συγκεκριμένα όταν βρεθήκαμε στην παραθαλάσσια λεωφόρο Liburnska obala, έριξα μια ματιά προς βορρά για να παρατηρήσω τμήμα του κέντρου της πόλης Ζαντάρ.
Το Ζαντάρ (προφορά στα κροατικά: Ζάνταρ), είναι παραλιακή πόλη και λιμάνι της Κροατίας, θεωρείται η αρχαιότερη κατοικημένη πόλη της Κροατίας και η οποία βρίσκεται βόρεια του Σπλιτ και νότια της Ριέκα. Η πόλη κατοικείται από τον 7ο αιώνα π.Χ. με το όνομα Ζαντέρ (Jader). Αργότερα αναφέρεται με το ελληνικό όνομα Ιδάσσα, ενώ στα ρωμαϊκά χρόνια είχε το όνομα Ζαντέρα (Jadera) και αργότερα Ντιαντόρα (Diadora).
Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, η πόλη ονομαζόταν Ζάρα και ήταν η πόλη στην οποία επιτέθηκαν οι Σταυροφόροι της Δ Σταυροφορίας το έτος 1202 μετά από αίτημα των Βενετών, όταν οι Σταυροφόροι εμφανίστηκαν στη Βενετία χωρίς τα συμφωνηθέντα με τους Βενετούς χρήματα για τη μεταφορά τους στη Αίγυπτο.
Ο πληθυσμός του Zadar, ανέρχεται σε 75.000 περίπου κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του έτους 2011.
Η παλιά πόλη με τα βασικά αξιοθέατα, με όμορφα μεσαιωνικά κτίρια, ναούς και σοκάκια, βρίσκεται σε ακρωτήριο, το οποίο στο παρελθόν διαχωριζόταν από την ηπειρωτική χώρα με τάφρο, η οποία τώρα έχει επιχωθεί με
αποτέλεσμα, σήμερα να φαίνεται ότι η παλιά πόλη είναι χτισμένη σε μια χερσόνησο, ευρισκόμενη στο ανατολικό τμήμα της πόλης. Η χερσόνησος στην οποία βρίσκεται η παλιά πόλη περιβάλλεται από τείχος και είναι πλήρως οικοδομημένη με μικρά δρομάκια και τριώροφα-τετραώροφα κτίρια, με τυπική αρχιτεκτονική μεσαιωνικών πόλεων. Τα μεγαλοπρεπή τείχη,
οριοθετούν τον μεσαιωνικό τομέα της πόλης, που καταλαμβάνει τη διαμορφωθείσα χερσόνησο η οποία είναι μια μικρή λωρίδα γης μήκους 4.000 μέτρων και πλάτους 500 μέτρων.
Από τη λεωφόρο Liburnska obala, μπήκαμε μέσα στην περιτοιχισμένη παλιά πόλη. Όταν μπήκαμε, βρεθήκαμε στην πλατεία Five Wells Square.
Η πλατεία Five Wells Square, κατασκευάστηκε το έτος 1574 και πήρε τ' όνομά της από τα πέντε πηγάδια που τροφοδοτούσαν την περίοδο εκείνη το Ζαντάρ με νερό. Ένα από αυτά τα πηγάδια φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία, όπου όταν κάτσεις βλέπεις προς τα κάτω λόγω των διαφανών πλακιδίων, τα οποία περιβάλλουν το παλιό πηγάδι. Δίπλα στην πλατεία βρίσκεται το πάρκο Queen Jelena Madijevka, ένα πολύ όμορφο πάρκο με σκιερά μονοπάτια, για όλες σχεδόν τις ώρες του 24ωρου, δίπλα στα επιβλητικά τείχη, στο οποίο την ώρα εκείνη λειτουργούσαν καφέ και τη νύχτα λειτουργούσαν αρκετά μπαρ-κλαμπ, όπως διαπιστώσαμε αργότερα. Το πάρκο αυτό, είναι το πρώτο δημόσιο πάρκο το οποίο άνοιξε στη Δαλματία, δημιουργήθηκε το έτος 1829 και οφείλεται στον αυστριακό διοικητή της πόλης Baron Franz Ludwig von Welden, ερασιτέχνη βοτανολόγο και θαυμαστή της δαλματικής χλωρίδας. Τη βόλτα στο πάρκο την αφήσαμε για αργότερα και χωθήκαμε στους στενούς πεζόδρομους της παλιάς πόλης με τελικό στόχο να φτάσουμε στο δυτικότερο (μάλλον βορειοδυτικότερο) σημείο της χερσονήσου ώστε να απολαύσουμε το ηλιοβασίλεμα και να αποφασίσουμε για το αν ο μεγάλος σκηνοθέτης Άλφρεντ Χίτσκοκ θα είχε δίκιο, ότι στο Zadar είναι το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου. Ξεκινήσαμε προχωρώντας με βορειοδυτική κατεύθυνση και παρατηρώντας προς τα πίσω, είδα ότι το σχεδόν ολόγιομο φεγγάρι είχε ανατείλει.
Οι υπόλοιποι της παρέας έκοψαν δρόμο να φτάσουν προς το σημείο που συγκεντρώνονται, χιλιάδες ντόπιοι και ξένοι να απολαύσουν το ηλιοβασίλεμα. Εγώ προχώρησα πιο αργά προκειμένου να γνωρίσω το ιστορικό κέντρο της πόλης το οποίο από τις πρώτες εικόνες μου άρεσε πολύ. Το ιστορικό κέντρο του Zadar, μου θύμιζε έντονα όμορφη ιταλική πόλη. Προχώρησα κατά μήκος του πεζόδρομου Poljana Šime Budinića, περνώντας μπροστά από την εκκλησία του Αγίου Συμεών, εκκλησία του έτους 1377,
παρατηρώντας και τους παράδρομους και τα αδιέξοδα που δημιουργούσαν όμορφες μικρές πλατείες.
Ο πεζόδρομος Poljana Šime Budinića, άλλαζε συνεχώς ονόματα και συγκεκριμένα στη συνέχεια ονομάζεται οδός Elizabete Kotromanić,
ενώ μετά την πλατεία Narodni trg, η οποία είναι το κέντρο της παλιάς πόλης του Zadar, από την Αναγέννηση έως σήμερα με τη μικρή εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου (Sveti Lovre - χρονολογούμενη από τον ενδέκατο αιώνα), το εθνογραφικό τμήμα του εθνικού μουσείου, το Δημαρχείο και τη Loggia (από τον 13ο αιώνα), με τις αναγεννησιακές προσόψεις,
ο πεζόδρομος ονομάζεται οδός Široka ul. μέχρι τον καθεδρικό ναό του Zadar.
Προχωρήσαμε κατά μήκος του πεζόδρομου Široka ul. μέχρι την πλακόστρωτη πλατεία Ζελένι, όπου εκεί υπάρχει ένα σύμπλεγμα κτιρίων όπως ο καθεδρικός ναός του Zadar, η εντυπωσιακή εκκλησία του Αγίου Δονάτου (St. Donat), λόγω της οχταγωνικής μορφής, ενώ απέναντι δεσπόζει το Αρχαιολογικό Μουσείο του Zadar, καθώς και το Forum η Ρωμαϊκή αγορά, από την οποία έχουν απομείνει οι ρωμαϊκές στήλες και κολόνες μεταξύ της εκκλησίας του Αγίου Δονάτου και της θάλασσας.
Ο καθεδρικός ναός (Katedral Svete Stosije) της Αγίας Αναστασίας, είναι ο ρωμαιοκαθολικός καθεδρικός ναός του Zadar, έδρα της αρχιεπισκοπής του Zadar, και η μεγαλύτερη εκκλησία σε ολόκληρη τη Δαλματία. Η προέλευση της εκκλησίας χρονολογείται από μια βασιλική του τέταρτου αιώνα, ενώ στη σημερινή του μορφή διαμορφώθηκε τον δωδέκατο αιώνα και είναι σχεδιασμένος σε ρυθμό τρίκλιτης βασιλικής, γοτθικού - ρωμανικού αρχιτεκτονικού στυλ. Μπήκα για λίγο μέσα, δεν είχα πολύ χρόνο μέχρι το ηλιοβασίλεμα, παρατήρησα δύο τεράστια κυκλικά βιτρό. Βγήκα γρήγορα έξω και παρατήρησα την εκκλησία. του Αγίου Δονάτου (St. Donat).
Η εκκλησία. του Αγίου Δονάτου (St. Donat), με την πρωτοποριακή οχταγωνική και κατ' ουσία κυλινδρική μορφή
και το εντυπωσιακό καμπαναριό του, κατασκευάστηκε στα μέσα του όγδοου αιώνα. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις αρχές του ένατου αιώνα. Αρχικά ο ναός ήταν αφιερωμένος στην Αγία Τριάδα, αλλά από το 15ο αιώνα, αφιερώθηκε στον Άγιο Δονάτο, ο οποίος ήταν εν ζωή αρχιεπίσκοπος του Ζαντάρ και ο επικεφαλής των αντιπροσωπειών των πόλεων της Δαλματίας στην Κωνσταντινούποληκαι στον αυτοκράτορα Καρλομάγνο. Η εκκλησία, ύψους 25 μέτρων, είναι χτισμένη πάνω στα ερείπια της αρχαίας (ρωμαϊκής) Ζάρα όπως και πολλές άλλες εκκλησίες του κέντρου της παλιάς πόλης. Από την αρχαία ρωμαϊκή Ζάρα, χρησιμοποιήθηκαν πολλά υλικά για την κατασκευή της εκκλησίας.
Αφήνοντας την ενδιαφέρουσα παλιά πόλη του Ζαντάρ,
προχώρησα προς τον παραλιακό πεζόδρομο, Obala kralja Petra Krešimira IV, όπου ήδη συνωστιζόταν πλήθος κόσμου
για να απολαύσει το κατά τον Άλφρεντ Χίτσκοκ το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου.
Πίσω στο νοτιοανατολικό άκρο της παλιάς πόλης, διακρινόταν το πρώτο πανεπιστήμιο του Ζαντάρ, το οποίο ιδρύθηκε το έτος 1396, ως μέρος μοναστηριού Βενεδικτίνων μοναχών.
Όμως εγώ προχώρησα προς την αντίθετη κατεύθυνση, του παραλιακού πεζόδρομου, Obala kralja Petra Krešimira IV, προς το δυτικό άκρο της χερσονήσου, το οποίο διαθέτει την καλύτερη θέα προς το ηλιοβασίλεμα.
Κάποια στιγμή συναντήθηκα και με τους άλλους της παρέας και βρήκαμε ένα σημείο από όπου παρακολουθήσαμε το ηλιοβασίλεμα.
Ηλιοβασίλεμα στην πόλη Zadar. Σύμφωνα με τον Άλφρεντ Χίτσκοκ είναι το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου (προφανώς ο μεγάλος σκηνοθέτης δεν ήταν ιδιαίτερα ταξιδιωτικός τύπος).
Άσχετα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε, αφού προφανώς έχουμε στο μυαλό μας τα ηλιοβασιλέματα στην Ελλάδα ή και σε άλλα μαγικά μέρη του κόσμου, στο Zadar, έχουν κάνει άριστη αξιοποίηση των λεγομένων του μεγάλου σκηνοθέτη. Πάντως όπως προανέφερα ο μεγάλος σκηνοθέτης δεν ήταν ιδιαίτερα ταξιδιωτικός τύπος, για να έχει πλήρη γνώση.
Όμως για να αξιοποιήσουν τα παραπάνω και τη φήμη του ηλιοβασιλέματος του Zadar που έκανε το γύρο του κόσμου, οι Κροάτες κατασκεύασαν, το έτος 2005, στην προκυμαία της παλιάς πόλης, ένα μεγάλο θαλάσσιο μουσικό όργανο (Sea Organ) που παίζει μουσική με τους ήχους της θάλασσας, αφού τοποθέτησαν 35 υποθαλάσσιους σωλήνες με σφυρίχτρα σε ακτίνα 70 μέτρων, ενώ κατά μήκος των 70 μέτρων, υπάρχουν μεγάλα πλατύσκαλα προκειμένου να κάθεσαι και να απολαμβάνεις τη μουσική της φύσης. Το αποτέλεσμα φαίνεται στις παρακάτω φωτογραφίες. Μέγα πλήθος που παρακολουθεί το ηλιοβασίλεμα και τους ήχους της φύσης.
Δίπλα ακριβώς βρίσκεται το Greeting to the Sun, το οποίο κατά τη διάρκεια της ημέρας συγκεντρώνει την ηλιακή ενέργεια την οποία τη νύχτα την απελευθερώνει.
Κατά τη διάρκεια του ηλιοβασιλέματος τα δύο αυτά όργανα συνδέονται, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται ένα δρώμενο "ήχος και φως".
Όταν ολοκληρώθηκε η διαδικασία του ηλιοβασιλέματος
και των λοιπών δρώμενων, αρχίσαμε να περπατάμε, επιστρέφοντας προς την παλιά πόλη.
Το φεγγάρι, σχεδόν ολόγιομο σχημάτιζε ασημένια λωρίδα στη θάλασσα
κι εμείς φτάσαμε πάλι στο Forum,
με τη μνημειακή στήλη,
όπου απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Δονάτου,
στο ανατολικό τμήμα του Forum, βρίσκεται η εκκλησία St. Mary's Church, εκκλησία των βενεδικτίνων, κατασκευασμένη το έτος 1066 και αυτή από υλικά από την αρχαία ρωμαϊκή Ζάρα.
Αφού ρίξαμε μια ματιά στο εντυπωσιακό καμπαναριό,
στη συνέχεια κάναμε μια βόλτα σε όλη την παλιά πόλη μέσα από τα τείχη,
περάσαμε και από το ναυπηγείο (Arsenal) και τελικά αποφασίσαμε να σταματήσουμε κάπου για φαγητό. Είχα καταγράψει μερικά εστιατόρια στο κέντρο της πόλης από το Trip Advisor. Γυρίζοντας την παλιά πόλη, περάσαμε και από τα εστιατόρια τα οποία είχα προεπιλέξει. Το restaurant που επιλέξαμε, τελικά, ήταν το Restaurant Zadar - Jadera,
επί της οδού Ulica Brne Karnarutića 4 (πλησίον της εκκλησίας του Αγ. Δονάτου).
Τα φαγητά ήταν πολύ καλά
και ακόμα καλύτερο το μπουκάλι Cabernet Sauvignon του 2013,
με το οποίο συνοδεύαμε τα φαγητά. Η ζέστη είχε μειωθεί και η θερμοκρασία ήταν τέτοια που μπορούσες να απολαύσεις κόκκινο κρασί.
Μετά το φαγητό κάναμε μια μικρή βόλτα στο κέντρο της παλιάς πόλης, το οποίο είχε αρχίσει να αδειάζει, άλλωστε ήταν αρκετά μετά τα μεσάνυχτα,
Αρχίσαμε να επιστρέφουμε και περάσαμε από την πλατεία Narodni trg,
την εκκλησία Αγίου Συμεών
και φτάσαμε στην πλατεία Five Wells Square.
Στην πλατεία Five Wells Square, τα διασωθέντα πηγάδια είχαν γύρω διάφανη επιφάνεια και ήταν φωτισμένα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους.
Δίπλα στην πλατεία Five Wells Square, προς το πάρκο Queen Jelena Madijevka, λειτουργούσαν δυο - τρία κλαμπ
με πολύ δυνατή μουσική, μουσική που ακουγόταν και έξω από τα τείχη της παλιάς πόλης. Αποφασίσαμε να καθίσουμεσ' ένα από αυτά να πιούμε από ένα ποτό. Επιλέξαμε ένα μπαρ στο πάρκο δίπλα στα τείχη. Ήταν όμορφα και δροσερά. Πίνοντας τα ποτά μας ανακεφαλαιώσαμε την ημέρα. Ημέρα με πολλές εικόνες. Ημέρα που ξεκινήσαμε από το Μόσταρ, περάσαμε από το το Blagaj, περάσαμε από το χωριό Pocitel, περάσαμε από τους καταρράκτες Kravica και καταλήξαμε στο Zadar.
Ήταν μια υπέροχη ημέρα και ήταν υπέροχα που την ανακεφαλαιώναμε πίνοντας τα ποτά μας.
Ήταν αργά, πάρα πολύ αργά, όταν ξεκινήσαμε για το διαμέρισμά μας, το οποίο απείχε ελάχιστα λεπτά της ώρας από τα τείχη.
Όταν φτάσαμε, καθίσαμε στη βεράντα του διαμερίσματος, απολαμβάνοντας τις μπίρες που μας είχε προσφέρει ο ιδιοκτήτης και τη θέα του σχεδόν(
ολόγιομου φεγγαριού.
Σιγά - σιγά κάθε ένας από την παρέα πήγαινε για ύπνο στο δωμάτιό του. Τελευταίος πήγα εγώ αφού απόλαυσα και την τελευταία σταγόνα από τη μπίρα μου.
Την άλλη ημέρα το πρωί, έπρεπε να ξεκινήσουμε νωρίς. Όμως τόσο εγώ, τόσο και οι άλλοι θέλαμε να δούμε το Zadar ή μάλλον το ιστορικό του κέντρο και πρωί.
Οπότε αναβάλαμε την αναχώρησή μας και μετά από πολύ λίγες ώρες ύπνου, ξεκινήσαμε μια πρωινή εξερεύνηση της παλιάς πόλης του Zadar. Βγήκαμε από το διαμέρισμα, περάσαμε από το πανέμορφο πάρκο Queen Jelena Madijevka, πάρκο το οποίο όπως είχα προαναφέρει είναι ένα πολύ όμορφο πάρκο με σκιερά μονοπάτια, για όλες σχεδόν τις ώρες του 24ωρου, δίπλα στα επιβλητικά τείχη,
περπατήσαμε στην παλιά πόλη
και καθίσαμε στην πλατεία Narodni trg,
για υποτυπώδες πρωινό.
Επιστρέψαμε από τη βόλτα, μαζέψαμε τις αποσκευές τις φορτώσαμε στο αυτοκίνητο, δώσαμε τα κλειδιά του διαμερίσματος και του parking στον ευγενέστατο ιδιοκτήτη, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε.
Τελικός στόχος το Ζάγκρεμπ, όπου θα διανυκτερεύαμε για τις επόμενες τέσσερις νύχτες. Ενδιάμεσος σταθμός οι λίμνες Plitvice. Βγήκαμε έξω από την πόλη,
ώστε να ακολουθήσουμε τον αυτοκινητόδρομο Ε71.
Στο Zadar, είχα κάνει κράτηση στο Apartman Petra (Trg kneza Višeslava 6b), μέσω booking. Όπως προανέφερα αφήσαμε τον αυτοκινητόδρομο Ε65, περάσαμε έξω από το αεροδρόμιο του Zadar και κατευθυνθήκαμε προς το κέντρο της πόλης. Το διαμέρισμά μας ήταν στα όρια της παλιάς πόλης και συγκεκριμένα στη ανατολική γωνία του κόλπου που χωρίζει το κέντρο της πόλης με την περιτοιχισμένη παλιά πόλη.
Στο Zadar, προφανώς, δεν είχαμε φτάσει στις 15.30, αλλά στις 18.30, δηλαδή το τρίωρο της καθυστέρησης το οποίο κουβαλούσαμε από το Μόσταρ. Προφανώς κόψαμε την ξεκούραση και κάποια ώρα από τη βόλτα στην παλιά πόλη. Είχαμε όμως επαρκή χρόνο, για να υλοποιήσουμε τα υπόλοιπα σχέδιά μας, απλώς μεταθέσαμε το φαγητό για μετά το περίφημο ηλιοβασίλεμα του Zadar.
Με τις διαδικασίες τακτοποίησης τελειώσαμε γρήγορα. Το αυτοκίνητο το αφήσαμε σε κλειδωμένο ανοιχτό parking, έξω από την πολυκατοικία, όπου ήταν το διαμέρισμα. Ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος, ήταν ένας πολύ συμπαθητικός άνθρωπος, τον οποίο εκτίμησα πολύ περισσότερο, όταν δείχνοντάς μας το διαμέρισμα άνοιξε το ψυγείο και εκτός από τους χυμούς είχε και εξάμπιρες συσκευασίες Ožujsko, λέγοντάς μας "ότι αυτά είναι για σας". Μου άρεσε πολύ η συμπεριφορά του και από τότε σε όλο το ταξίδι, φρόντιζα να υπάρχουν αποθέματα μπίρας στα ψυγεία των διαμερισμάτων.
Το Apartman Petra, ήταν πολύ άνετο με δύο υπνοδωμάτια και αρκετά μεγάλο καθιστικό. Η επίπλωσή του ήταν παλιομοδίτικη, δεν μας ενδιέφερε όμως ιδιαίτερα, αφού η διαμονή μας θα ήταν μόνο για ένα βράδυ. Έτσι πριν από τις 19.30, βγήκαμε και προχωρήσαμε προς την παλιά πόλη. Όταν βρεθήκαμε στη χερσόνησο, όπου είναι η περιτοιχισμένη παλιά πόλη και συγκεκριμένα όταν βρεθήκαμε στην παραθαλάσσια λεωφόρο Liburnska obala, έριξα μια ματιά προς βορρά για να παρατηρήσω τμήμα του κέντρου της πόλης Ζαντάρ.
Το Ζαντάρ (προφορά στα κροατικά: Ζάνταρ), είναι παραλιακή πόλη και λιμάνι της Κροατίας, θεωρείται η αρχαιότερη κατοικημένη πόλη της Κροατίας και η οποία βρίσκεται βόρεια του Σπλιτ και νότια της Ριέκα. Η πόλη κατοικείται από τον 7ο αιώνα π.Χ. με το όνομα Ζαντέρ (Jader). Αργότερα αναφέρεται με το ελληνικό όνομα Ιδάσσα, ενώ στα ρωμαϊκά χρόνια είχε το όνομα Ζαντέρα (Jadera) και αργότερα Ντιαντόρα (Diadora).
Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, η πόλη ονομαζόταν Ζάρα και ήταν η πόλη στην οποία επιτέθηκαν οι Σταυροφόροι της Δ Σταυροφορίας το έτος 1202 μετά από αίτημα των Βενετών, όταν οι Σταυροφόροι εμφανίστηκαν στη Βενετία χωρίς τα συμφωνηθέντα με τους Βενετούς χρήματα για τη μεταφορά τους στη Αίγυπτο.
Ο πληθυσμός του Zadar, ανέρχεται σε 75.000 περίπου κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του έτους 2011.
Η παλιά πόλη με τα βασικά αξιοθέατα, με όμορφα μεσαιωνικά κτίρια, ναούς και σοκάκια, βρίσκεται σε ακρωτήριο, το οποίο στο παρελθόν διαχωριζόταν από την ηπειρωτική χώρα με τάφρο, η οποία τώρα έχει επιχωθεί με
αποτέλεσμα, σήμερα να φαίνεται ότι η παλιά πόλη είναι χτισμένη σε μια χερσόνησο, ευρισκόμενη στο ανατολικό τμήμα της πόλης. Η χερσόνησος στην οποία βρίσκεται η παλιά πόλη περιβάλλεται από τείχος και είναι πλήρως οικοδομημένη με μικρά δρομάκια και τριώροφα-τετραώροφα κτίρια, με τυπική αρχιτεκτονική μεσαιωνικών πόλεων. Τα μεγαλοπρεπή τείχη,
οριοθετούν τον μεσαιωνικό τομέα της πόλης, που καταλαμβάνει τη διαμορφωθείσα χερσόνησο η οποία είναι μια μικρή λωρίδα γης μήκους 4.000 μέτρων και πλάτους 500 μέτρων.
Από τη λεωφόρο Liburnska obala, μπήκαμε μέσα στην περιτοιχισμένη παλιά πόλη. Όταν μπήκαμε, βρεθήκαμε στην πλατεία Five Wells Square.
Η πλατεία Five Wells Square, κατασκευάστηκε το έτος 1574 και πήρε τ' όνομά της από τα πέντε πηγάδια που τροφοδοτούσαν την περίοδο εκείνη το Ζαντάρ με νερό. Ένα από αυτά τα πηγάδια φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία, όπου όταν κάτσεις βλέπεις προς τα κάτω λόγω των διαφανών πλακιδίων, τα οποία περιβάλλουν το παλιό πηγάδι. Δίπλα στην πλατεία βρίσκεται το πάρκο Queen Jelena Madijevka, ένα πολύ όμορφο πάρκο με σκιερά μονοπάτια, για όλες σχεδόν τις ώρες του 24ωρου, δίπλα στα επιβλητικά τείχη, στο οποίο την ώρα εκείνη λειτουργούσαν καφέ και τη νύχτα λειτουργούσαν αρκετά μπαρ-κλαμπ, όπως διαπιστώσαμε αργότερα. Το πάρκο αυτό, είναι το πρώτο δημόσιο πάρκο το οποίο άνοιξε στη Δαλματία, δημιουργήθηκε το έτος 1829 και οφείλεται στον αυστριακό διοικητή της πόλης Baron Franz Ludwig von Welden, ερασιτέχνη βοτανολόγο και θαυμαστή της δαλματικής χλωρίδας. Τη βόλτα στο πάρκο την αφήσαμε για αργότερα και χωθήκαμε στους στενούς πεζόδρομους της παλιάς πόλης με τελικό στόχο να φτάσουμε στο δυτικότερο (μάλλον βορειοδυτικότερο) σημείο της χερσονήσου ώστε να απολαύσουμε το ηλιοβασίλεμα και να αποφασίσουμε για το αν ο μεγάλος σκηνοθέτης Άλφρεντ Χίτσκοκ θα είχε δίκιο, ότι στο Zadar είναι το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου. Ξεκινήσαμε προχωρώντας με βορειοδυτική κατεύθυνση και παρατηρώντας προς τα πίσω, είδα ότι το σχεδόν ολόγιομο φεγγάρι είχε ανατείλει.
Οι υπόλοιποι της παρέας έκοψαν δρόμο να φτάσουν προς το σημείο που συγκεντρώνονται, χιλιάδες ντόπιοι και ξένοι να απολαύσουν το ηλιοβασίλεμα. Εγώ προχώρησα πιο αργά προκειμένου να γνωρίσω το ιστορικό κέντρο της πόλης το οποίο από τις πρώτες εικόνες μου άρεσε πολύ. Το ιστορικό κέντρο του Zadar, μου θύμιζε έντονα όμορφη ιταλική πόλη. Προχώρησα κατά μήκος του πεζόδρομου Poljana Šime Budinića, περνώντας μπροστά από την εκκλησία του Αγίου Συμεών, εκκλησία του έτους 1377,
παρατηρώντας και τους παράδρομους και τα αδιέξοδα που δημιουργούσαν όμορφες μικρές πλατείες.
Ο πεζόδρομος Poljana Šime Budinića, άλλαζε συνεχώς ονόματα και συγκεκριμένα στη συνέχεια ονομάζεται οδός Elizabete Kotromanić,
ενώ μετά την πλατεία Narodni trg, η οποία είναι το κέντρο της παλιάς πόλης του Zadar, από την Αναγέννηση έως σήμερα με τη μικρή εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου (Sveti Lovre - χρονολογούμενη από τον ενδέκατο αιώνα), το εθνογραφικό τμήμα του εθνικού μουσείου, το Δημαρχείο και τη Loggia (από τον 13ο αιώνα), με τις αναγεννησιακές προσόψεις,
ο πεζόδρομος ονομάζεται οδός Široka ul. μέχρι τον καθεδρικό ναό του Zadar.
Προχωρήσαμε κατά μήκος του πεζόδρομου Široka ul. μέχρι την πλακόστρωτη πλατεία Ζελένι, όπου εκεί υπάρχει ένα σύμπλεγμα κτιρίων όπως ο καθεδρικός ναός του Zadar, η εντυπωσιακή εκκλησία του Αγίου Δονάτου (St. Donat), λόγω της οχταγωνικής μορφής, ενώ απέναντι δεσπόζει το Αρχαιολογικό Μουσείο του Zadar, καθώς και το Forum η Ρωμαϊκή αγορά, από την οποία έχουν απομείνει οι ρωμαϊκές στήλες και κολόνες μεταξύ της εκκλησίας του Αγίου Δονάτου και της θάλασσας.
Ο καθεδρικός ναός (Katedral Svete Stosije) της Αγίας Αναστασίας, είναι ο ρωμαιοκαθολικός καθεδρικός ναός του Zadar, έδρα της αρχιεπισκοπής του Zadar, και η μεγαλύτερη εκκλησία σε ολόκληρη τη Δαλματία. Η προέλευση της εκκλησίας χρονολογείται από μια βασιλική του τέταρτου αιώνα, ενώ στη σημερινή του μορφή διαμορφώθηκε τον δωδέκατο αιώνα και είναι σχεδιασμένος σε ρυθμό τρίκλιτης βασιλικής, γοτθικού - ρωμανικού αρχιτεκτονικού στυλ. Μπήκα για λίγο μέσα, δεν είχα πολύ χρόνο μέχρι το ηλιοβασίλεμα, παρατήρησα δύο τεράστια κυκλικά βιτρό. Βγήκα γρήγορα έξω και παρατήρησα την εκκλησία. του Αγίου Δονάτου (St. Donat).
Η εκκλησία. του Αγίου Δονάτου (St. Donat), με την πρωτοποριακή οχταγωνική και κατ' ουσία κυλινδρική μορφή
και το εντυπωσιακό καμπαναριό του, κατασκευάστηκε στα μέσα του όγδοου αιώνα. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις αρχές του ένατου αιώνα. Αρχικά ο ναός ήταν αφιερωμένος στην Αγία Τριάδα, αλλά από το 15ο αιώνα, αφιερώθηκε στον Άγιο Δονάτο, ο οποίος ήταν εν ζωή αρχιεπίσκοπος του Ζαντάρ και ο επικεφαλής των αντιπροσωπειών των πόλεων της Δαλματίας στην Κωνσταντινούποληκαι στον αυτοκράτορα Καρλομάγνο. Η εκκλησία, ύψους 25 μέτρων, είναι χτισμένη πάνω στα ερείπια της αρχαίας (ρωμαϊκής) Ζάρα όπως και πολλές άλλες εκκλησίες του κέντρου της παλιάς πόλης. Από την αρχαία ρωμαϊκή Ζάρα, χρησιμοποιήθηκαν πολλά υλικά για την κατασκευή της εκκλησίας.
Αφήνοντας την ενδιαφέρουσα παλιά πόλη του Ζαντάρ,
προχώρησα προς τον παραλιακό πεζόδρομο, Obala kralja Petra Krešimira IV, όπου ήδη συνωστιζόταν πλήθος κόσμου
για να απολαύσει το κατά τον Άλφρεντ Χίτσκοκ το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου.
Πίσω στο νοτιοανατολικό άκρο της παλιάς πόλης, διακρινόταν το πρώτο πανεπιστήμιο του Ζαντάρ, το οποίο ιδρύθηκε το έτος 1396, ως μέρος μοναστηριού Βενεδικτίνων μοναχών.
Όμως εγώ προχώρησα προς την αντίθετη κατεύθυνση, του παραλιακού πεζόδρομου, Obala kralja Petra Krešimira IV, προς το δυτικό άκρο της χερσονήσου, το οποίο διαθέτει την καλύτερη θέα προς το ηλιοβασίλεμα.
Κάποια στιγμή συναντήθηκα και με τους άλλους της παρέας και βρήκαμε ένα σημείο από όπου παρακολουθήσαμε το ηλιοβασίλεμα.
Ηλιοβασίλεμα στην πόλη Zadar. Σύμφωνα με τον Άλφρεντ Χίτσκοκ είναι το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα του κόσμου (προφανώς ο μεγάλος σκηνοθέτης δεν ήταν ιδιαίτερα ταξιδιωτικός τύπος).
Άσχετα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε, αφού προφανώς έχουμε στο μυαλό μας τα ηλιοβασιλέματα στην Ελλάδα ή και σε άλλα μαγικά μέρη του κόσμου, στο Zadar, έχουν κάνει άριστη αξιοποίηση των λεγομένων του μεγάλου σκηνοθέτη. Πάντως όπως προανέφερα ο μεγάλος σκηνοθέτης δεν ήταν ιδιαίτερα ταξιδιωτικός τύπος, για να έχει πλήρη γνώση.
Όμως για να αξιοποιήσουν τα παραπάνω και τη φήμη του ηλιοβασιλέματος του Zadar που έκανε το γύρο του κόσμου, οι Κροάτες κατασκεύασαν, το έτος 2005, στην προκυμαία της παλιάς πόλης, ένα μεγάλο θαλάσσιο μουσικό όργανο (Sea Organ) που παίζει μουσική με τους ήχους της θάλασσας, αφού τοποθέτησαν 35 υποθαλάσσιους σωλήνες με σφυρίχτρα σε ακτίνα 70 μέτρων, ενώ κατά μήκος των 70 μέτρων, υπάρχουν μεγάλα πλατύσκαλα προκειμένου να κάθεσαι και να απολαμβάνεις τη μουσική της φύσης. Το αποτέλεσμα φαίνεται στις παρακάτω φωτογραφίες. Μέγα πλήθος που παρακολουθεί το ηλιοβασίλεμα και τους ήχους της φύσης.

Δίπλα ακριβώς βρίσκεται το Greeting to the Sun, το οποίο κατά τη διάρκεια της ημέρας συγκεντρώνει την ηλιακή ενέργεια την οποία τη νύχτα την απελευθερώνει.
Κατά τη διάρκεια του ηλιοβασιλέματος τα δύο αυτά όργανα συνδέονται, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται ένα δρώμενο "ήχος και φως".
Όταν ολοκληρώθηκε η διαδικασία του ηλιοβασιλέματος
και των λοιπών δρώμενων, αρχίσαμε να περπατάμε, επιστρέφοντας προς την παλιά πόλη.
Το φεγγάρι, σχεδόν ολόγιομο σχημάτιζε ασημένια λωρίδα στη θάλασσα
κι εμείς φτάσαμε πάλι στο Forum,
με τη μνημειακή στήλη,
όπου απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Δονάτου,
στο ανατολικό τμήμα του Forum, βρίσκεται η εκκλησία St. Mary's Church, εκκλησία των βενεδικτίνων, κατασκευασμένη το έτος 1066 και αυτή από υλικά από την αρχαία ρωμαϊκή Ζάρα.
Αφού ρίξαμε μια ματιά στο εντυπωσιακό καμπαναριό,
στη συνέχεια κάναμε μια βόλτα σε όλη την παλιά πόλη μέσα από τα τείχη,
περάσαμε και από το ναυπηγείο (Arsenal) και τελικά αποφασίσαμε να σταματήσουμε κάπου για φαγητό. Είχα καταγράψει μερικά εστιατόρια στο κέντρο της πόλης από το Trip Advisor. Γυρίζοντας την παλιά πόλη, περάσαμε και από τα εστιατόρια τα οποία είχα προεπιλέξει. Το restaurant που επιλέξαμε, τελικά, ήταν το Restaurant Zadar - Jadera,
επί της οδού Ulica Brne Karnarutića 4 (πλησίον της εκκλησίας του Αγ. Δονάτου).
Τα φαγητά ήταν πολύ καλά




και ακόμα καλύτερο το μπουκάλι Cabernet Sauvignon του 2013,
με το οποίο συνοδεύαμε τα φαγητά. Η ζέστη είχε μειωθεί και η θερμοκρασία ήταν τέτοια που μπορούσες να απολαύσεις κόκκινο κρασί.
Μετά το φαγητό κάναμε μια μικρή βόλτα στο κέντρο της παλιάς πόλης, το οποίο είχε αρχίσει να αδειάζει, άλλωστε ήταν αρκετά μετά τα μεσάνυχτα,
Αρχίσαμε να επιστρέφουμε και περάσαμε από την πλατεία Narodni trg,
την εκκλησία Αγίου Συμεών
και φτάσαμε στην πλατεία Five Wells Square.
Στην πλατεία Five Wells Square, τα διασωθέντα πηγάδια είχαν γύρω διάφανη επιφάνεια και ήταν φωτισμένα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους.
Δίπλα στην πλατεία Five Wells Square, προς το πάρκο Queen Jelena Madijevka, λειτουργούσαν δυο - τρία κλαμπ
με πολύ δυνατή μουσική, μουσική που ακουγόταν και έξω από τα τείχη της παλιάς πόλης. Αποφασίσαμε να καθίσουμεσ' ένα από αυτά να πιούμε από ένα ποτό. Επιλέξαμε ένα μπαρ στο πάρκο δίπλα στα τείχη. Ήταν όμορφα και δροσερά. Πίνοντας τα ποτά μας ανακεφαλαιώσαμε την ημέρα. Ημέρα με πολλές εικόνες. Ημέρα που ξεκινήσαμε από το Μόσταρ, περάσαμε από το το Blagaj, περάσαμε από το χωριό Pocitel, περάσαμε από τους καταρράκτες Kravica και καταλήξαμε στο Zadar.
Ήταν μια υπέροχη ημέρα και ήταν υπέροχα που την ανακεφαλαιώναμε πίνοντας τα ποτά μας.
Ήταν αργά, πάρα πολύ αργά, όταν ξεκινήσαμε για το διαμέρισμά μας, το οποίο απείχε ελάχιστα λεπτά της ώρας από τα τείχη.
Όταν φτάσαμε, καθίσαμε στη βεράντα του διαμερίσματος, απολαμβάνοντας τις μπίρες που μας είχε προσφέρει ο ιδιοκτήτης και τη θέα του σχεδόν(
Σιγά - σιγά κάθε ένας από την παρέα πήγαινε για ύπνο στο δωμάτιό του. Τελευταίος πήγα εγώ αφού απόλαυσα και την τελευταία σταγόνα από τη μπίρα μου.
Την άλλη ημέρα το πρωί, έπρεπε να ξεκινήσουμε νωρίς. Όμως τόσο εγώ, τόσο και οι άλλοι θέλαμε να δούμε το Zadar ή μάλλον το ιστορικό του κέντρο και πρωί.
Οπότε αναβάλαμε την αναχώρησή μας και μετά από πολύ λίγες ώρες ύπνου, ξεκινήσαμε μια πρωινή εξερεύνηση της παλιάς πόλης του Zadar. Βγήκαμε από το διαμέρισμα, περάσαμε από το πανέμορφο πάρκο Queen Jelena Madijevka, πάρκο το οποίο όπως είχα προαναφέρει είναι ένα πολύ όμορφο πάρκο με σκιερά μονοπάτια, για όλες σχεδόν τις ώρες του 24ωρου, δίπλα στα επιβλητικά τείχη,
περπατήσαμε στην παλιά πόλη
και καθίσαμε στην πλατεία Narodni trg,
για υποτυπώδες πρωινό.
Επιστρέψαμε από τη βόλτα, μαζέψαμε τις αποσκευές τις φορτώσαμε στο αυτοκίνητο, δώσαμε τα κλειδιά του διαμερίσματος και του parking στον ευγενέστατο ιδιοκτήτη, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε.
Τελικός στόχος το Ζάγκρεμπ, όπου θα διανυκτερεύαμε για τις επόμενες τέσσερις νύχτες. Ενδιάμεσος σταθμός οι λίμνες Plitvice. Βγήκαμε έξω από την πόλη,
ώστε να ακολουθήσουμε τον αυτοκινητόδρομο Ε71.
Last edited: